Neautorizováno !
(11.10 hodin)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Ano, souhlasím. Takže v hlasování 278 rozhodneme o návrhu na zamítnutí. Zahájil jsem toto hlasování a ptám se, kdo je pro zamítnutí. Ten, kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo. Hlasovalo 153 poslanců, pro bylo 39, proti 69. Tento návrh nebyl přijat.
Budeme se věnovat návrhu na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat k projednání tento materiál ústavněprávnímu výboru. Pan poslanec Kala.
Poslanec Miloslav Kala: Děkuji. Vzhledem k tomu, že se jedná o problematiku dotýkající se i podnikatelů, navrhuji přikázat k projednání i hospodářskému výboru.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Rozhodneme v hlasování. Nejprve v hlasování pořadové číslo 279 se ptám, kdo souhlasí s tím, aby předložený materiál projednal ústavněprávní výbor. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo. Hlasovalo 152 poslanců, 110 bylo pro, 1 proti. Návrh byl přikázán ústavněprávnímu výboru.
Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 280. Ptám se, kdo souhlasí s tím, aby návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo. Hlasovalo 153 poslanců, 56 pro, 35 proti. Tento návrh nebyl přijat.
Končím první čtení tohoto návrhu.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Dalším bodem schváleného pořadu schůze je bod s pořadovým číslem
57.
Návrh poslanců Zuzky Rujbrové, Miloslava Kaly a dalších na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním,
středním a vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
/sněmovní tisk 942/ - prvé čtení
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 943/1. Prosím, aby předložený návrh uvedla zástupkyně navrhovatelů kolegyně Zuzka Rujbrová.
Poslankyně Zuzka Rujbrová: Děkuji, pane místopředsedo. Kolegyně a kolegové, návrh, který vám jménem spolupředkladatelů předkládám a který je označen jako sněmovní tisk 942, je velmi drobnou novelou loni přijatého zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, tedy školského zákona.
Přiznávám, že při projednávání tohoto zákona mi utekl praktický dopad části jeho ustanovení na děti osob cizí státní příslušnosti, které žijí na území České republiky. Abych vám vysvětlila, o co jde. Spolu s celou řadou občanů jiné než české národnosti na území České republiky legálně žije spousta dětí různých národností. Školský zákon počítá se vzděláváním těchto dětí, které mají právo na základní vzdělání, dokonce počítá i s jazykovou přípravou, respektive pomocí těmto dětem, aby byly schopny ho plnohodnotně absolvovat. Ale, a narazili jsme na to až v praxi, zákon, tak jak jsme jej formulovali, resp. tak jak byl schválen, nepočítá s jazykovou přípravou dětí na základní vzdělávání, pokud nejde o děti občanů Evropské unie.
V České republice žije - a omlouvám se, že jsme lépe nevyjádřili finanční dopad na rozpočty krajů - nezjistitelný počet dětí vietnamské, čínské, mongolské, americké a dalších neevropských národností, na které tento zákon se vztahuje. Přestože právě jejich jazyková příprava na základní vzdělání je obvykle komplikovanější, protože nejde o jazyky, které jsou příbuzné nebo v Evropě běžné, tak právě tyto děti možnost jazykové přípravy mít nemají. Pokusili jsme se tedy opět vrátit situaci do stavu, který byl před rokem, kdy, a vím to i z praxe, se s tím naše obce a školy vypořádat dokázaly a tam, kde je soustředěno více dětí těchto neevropských národností, dokázaly pro ně jazykovou přípravu zajistit.
Pokud tedy vláda poukazuje na skutečnost, že návrh překračuje výrazně rámec požadavků vyplývajících z práva Evropských společenství - ano, je to pravda, ale týká se občanů, dětí, které nejsou občany Evropských společenství.
Věřím, že budete připraveni hledat způsob, jak tyto děti do české společnosti integrovat. Mám za to, že tím může odpadnout i celá řada budoucích problémů, které s jejich výchovou může naše školství pociťovat, a že v neposlední řadě si připravme okruh osob, které budou vybaveny naším, také nelehkým, českým jazykem a které mohou usnadnit kontakt s těmito zeměmi v našich vzájemných stycích. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji paní kolegyni. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Walter Bartoš.
Poslanec Walter Bartoš: Vážený pane předsedající - opět se zdráhám říci vážená vláda, protože opět zde nikdo není. Takže vážené kolegyně, vážení kolegové, návrh poslanců Zuzky Rujbrové, Miloslava Kaly a dalších podle tisku 942 se týká změn, které by měly být promítnuty do zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním a vyšším odborném a jiném vzdělávání, tzv. školského zákona. Předmětem návrhu je rozšíření podpory při vzdělávání dětí cizinců oprávněně pobývajících na území České republiky.
Stávající právní úprava sice počítá s umožněním jejich vzdělání v rozsahu, jaké mají občané České republiky, nicméně pokud jsou rodiči dětí státní příslušníci členských států Evropské unie, počítá školský zákon podle § 20 odst. 5 též s jazykovou přípravou těchto dětí, aby mohly být lépe začleněny do základního vzdělávání, a rovněž s podporou výuky jejich mateřského jazyka a zprostředkování kultury země původu. Tiskem 942 je navrhováno, aby se § 20 odst. 5 vztahoval nejen na děti občanů Evropské unie, ale obecně na děti všech cizinců oprávněně dlouhodobě pobývajících na území České republiky. V důvodové zprávě jsou speciálně jmenovány komunity občanů Číny, občanů Vietnamu, občanů Mongolska, z nějakého důvodu také občanů USA. Důvodem je podle navrhovatelů odlišnost jazyka, která pro děti těchto cizinců představuje výrazné znevýhodnění pro získávání základního vzdělávání. Podle navrhovatelů by přijetí návrhu umožnilo lepší asimilaci těchto dětí v českém prostředí, usnadnilo učitelům jejich následnou výuku, která je často komplikovaná jazykovou bariérou, a nepřímo pomohlo vychovat generaci osob způsobilých stát se tlumočníky mezi natolik obtížnými jazyky, jako je čeština v kombinaci s jazyky Dálného východu.
V důvodové zprávě je konstatováno, že přijetí návrhu není v rozporu s českým právním řádem a právem Evropské unie. O případných dopadech návrhu do veřejných rozpočtů je v důvodové zprávě zmíněno jen to, že jsou aspoň v této chvíli obtížně vyčíslitelné, nicméně podle názoru navrhovatelů by však svojí výší neměly být významné a neměly by představovat významné finanční zatížení rozpočtů krajů.
Pane předsedající tolik moje zpravodajská zpráva.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji panu zpravodaji. Otevírám rozpravu, do které mám jednu písemnou přihlášku, a to paní poslankyně Šojdrové, které tím uděluji slovo.
***