(14.40 hodin)
(pokračuje Kupčová)

Všechny vás odhlásím na žádost z pléna a prosím, abyste se znovu zaregistrovali svými kartami.

 

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s návrhem usnesení, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 123 z přítomných 165 pro hlasovalo 118 poslanců, proti 39. Návrh byl přijat.

 

Nyní zahajuji podrobnou rozpravu, do které nemám žádné přihlášky. V podrobné rozpravě v tomto případě nelze podat žádné pozměňovací nebo jiné návrhy, lze pouze navrhnout opravu data účinnosti a legislativně technické a tiskové chyby. - Nikdo se do podrobné rozpravy nehlásí, podrobnou rozpravu tedy končím.

Nyní je mojí povinností zeptat se pana ministra a pana zpravodaje, zda chtějí vystoupit se svými závěrečnými slovy. Vidím, že tomu tak není. Přikročíme tedy k hlasování o celém návrhu zákona.

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona o poskytnutí státní záruky České republiky na zajištění úvěru poskytnutého společností EUROFIMA za účelem financování nákupu železničních kolejových vozidel, podle sněmovního tisku 819."

 

Zahajuji hlasování. Kdo s takto předneseným návrhem usnesení souhlasí, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 124 z přítomných 170 poslanců pro hlasovalo 122, proti 5. Návrh byl přijat. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji a končím projednávání tohoto bodu.

 

Dalším bodem je

 

12.
Návrh poslanců Jiřího Hanuše, Hany Orgoníkové, Vlastimila Dlaba a dalších
na vydání zákona o výstavbě dálnic a rychlostních silnic a o změně některých zákonů
/sněmovní tisk 373/ - druhé čtení

 

Projednávání tohoto návrhu zákona jsme včera večer přerušili před zahájením podrobné rozpravy, nicméně se dívám na pana navrhovatele, kterého prosím, aby zaujal místo u stolku zpravodajů. Zároveň prosím pana zpravodaje, aby učinil taktéž.

Domnívám se, že jsme nehlasovali o návrhu pana navrhovatele, abychom za podklad dalšího projednávání ve třetím čtení vzali návrh hospodářského výboru, tisk 373/4. Nejdříve nechám hlasovat o tomto návrhu, který bude upravovat naši další proceduru, a poté zahájím podrobnou rozpravu.

 

Budeme hlasovat o návrhu pana poslance Jiřího Hanuše o návrhu, abychom za podklad svého dalšího jednání ve třetím čtení vzali komplexní pozměňovací návrh obsažený v tisku 373/4 - usnesení hospodářského výboru.

Zahajuji hlasování. Kdo s tímto návrhem souhlasí, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 125 z přítomných 174 poslanců pro návrh hlasovalo 108, proti 18. Tento návrh byl přijat.

 

Nyní otevírám podrobnou rozpravu. Zatím nemám žádnou písemnou přihlášku. Vidím pana poslance Pelce. Prosím, pane poslanče, ujměte se slova.

 

Poslanec František Pelc: Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně a kolegové, děkuji za slovo. Již jsem avizoval v průběhu obecné rozpravy, že tento návrh zákona považuji za poněkud vylepšenou variantu předchozích komplexních pozměňovacích návrhů, nicméně považuji ji za stále jednak nedostatečnou z hlediska kvality a za nedostatečně projednanou. Dovolte mi tři dílčí pozměňovací návrhy, které by podle mého názoru měly tuto předlohu poněkud zkvalitnit.

V prvním bodě navrhuji v § 1 odstavec 1 za slova "jako veřejně prospěšné stavby" doplnit tečku. Konec věty "a které stanoví vláda nařízením" se vypouští.

Dovolte mi krátké odůvodnění. Jsem přesvědčen, že stejně jako já ho budete dobře vnímat. Samosprávné územní celky totiž pořizují a schvalují svůj územní plán v poměrně složitém procesu, který nijak není samoúčelný a musí vycházet z potřeb území a znalosti o něm. Stejně tak umisťování komunikace do území je správním řízením, které může vést pouze orgán státní správy odborně k tomu vybavený. K takovému řízení není tedy vláda vybavena. Tím, že by vláda určila nařízením trasu konkrétní dálnice, by v podstatě předurčila výsledek celého územního plánování a celého řízení. Vláda není vyjmenována v ustanovení § 1 správního řádu jako správní úřad, tudíž nemůže vést správní řízení. Správní úřady jsou v tomto ustanovení určeny taxativním výčtem typových orgánů státní správy. Vládu nelze podřadit pod žádný z těchto a není ani ústředním orgánem státní správy. Zákon číslo 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, vládu České republiky mezi těmito orgány nevyjmenovává, vyjmenovává pouze Úřad vlády. V ustanovení navíc není řešena posloupnost řízení a schválení územně plánovací dokumentace a následného vydávání nařízení vlády. Pokud by vláda vydala nařízení ještě před schválením územního plánu, zasáhla by do pravomocí samosprávy dané ústavou. To je odůvodnění k prvnímu pozměňovacímu návrhu.

Druhý pozměňovací návrh se týká § 2 odstavec 8, který navrhuji vypustit, a následně samozřejmě podle toho dosavadní odstavce 9, 10 a 11 označit jako odstavce 8, 9, 10.

Ve směrnici Rady 85/337 Evropského společenství o posuzování vlivu některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí v článku 5 se stanoví, že oznamovatel záměru je povinen uvést přehled hlavních alternativních řešení, která zvažoval, a hlavních důvodů jeho volby se zřetelem na vlivy na životní prostředí. V případě projití obsahu návrhu zákona by se o alternativách hovořit nemohlo, a jistě každý soudný člověk uzná, že v případě dálničních a silničních komunikací nehovořit o alternativách je téměř nemožné.

Třetí pozměňovací návrh. Navrhuji vypustit ustanovení § 4 a § 6, které spolu souvisejí a které zdánlivě vedou k zjednodušenému řízení, nicméně vedou k tuhé centralizaci a omezení kompetencí obcí a krajů, které v těchto řízeních mají mít zcela dominantní postavení.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Kdo se další hlásí do podrobné rozpravy? Pan poslanec Rozehnal. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Aleš Rozehnal: Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, chtěl bych dát pozměňovací návrh k tomuto tisku. V § 1 odstavec 2 - stavby rychlostních silnic - písmeno g) navrhuji toto znění: R35 mezi křižovatkou s R10 v Turnově, Mnichovým Hradištěm, Sobotkou, Úlibicemi a křižovatkou s D11 v Hradci Králové a mezi křižovatkou D11 v Sedlicích, Opatovicemi, Zámrskem, Mohelnicí a mezi Kyselovem a křižovatkou s R46 ve Slavoníně.

Děkuji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP