(12.00 hodin)
(pokračuje Šimonovský)
Očekáváme, že od roku 2006 se postupně budou vyrovnávat tyto poplatky se sousedními zeměmi, kde průjezd Rakouskem je zhruba pětkrát dražší než průjezd Českou republikou, a tomu odpovídá také zatížení našeho dálničního systému.
Co se týká specifické otázky, kterou přednesl pan poslanec Braný, to je financování těchto operací, moje vysvětlení nebude možná dostačující, ale můj specialista ekonom mi vysvětlil, že tyto operace jsou operacemi státních finančních aktiv, a tudíž nejsou výdajem státního rozpočtu. Jsou podle metodiky Ministerstva financí převáděny do těchto státních finančních aktiv a nejsou to pravidelné splátky ze státního rozpočtu. Pokud by dělala tato formulace další problémy, tak navrhuji, abychom ji nebrali na vědomí a škrtli ji z důvodové zprávy. Více k tomu nedokážu vysvětlit, prostě to není výdaj státního rozpočtu, ale financujících operací.
Abych se vrátil k vašim dotazům, možná je důležité říci, že investiční vrchol, který předpokládáme v realizaci dopravní infrastruktury, se očekává mezi lety 2010 a 2014 a od té doby nastane pokles tlaku na investice a bude přecházet spíše potřeba do majetkové údržby nově budovaného majetku, a tím bude prostor pro splácení těchto úvěrů, protože sociální účinek investice, který bude učiněn nyní, je podstatně vyšší. Proto se přimlouvám za to, aby realizace tohoto úvěru byla schválena.
Jak jsem již řekl, nemyslím si, že je to záplatování. Počítali jsme se spolufinancováním externích zdrojů, jako s tím počítáme i u ostatních dálničních a rychlostních komunikací, protože ten systém realizovat ze státního rozpočtu prostě nejde. Kdybychom chtěli zvládnout harmonogram do roku 2010, jak ho přijala vláda v roce 2000, museli bychom vydávat ročně přes 120 miliard Kč, což je nad síly rozpočtu a je to i nad síly budoucího splácení, to znamená, že rozložení do roku 2010 až 2014 je už asi nezbytné.
Doufám, že jsem odpověděl na všechny dotazy.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru Milanu Šimonovskému. Rozprava skončila. Už jsem ji uzavřel, pane poslanče. Pan ministr vystoupil v rámci svého práva se závěrečným slovem.
Dámy a pánové, protože nebyla podána žádná námitka, dám nyní hlasovat o následujícím usnesení: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 681 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas už v prvním čtení."
Odhlásím vás a prosím o novou registraci. Věřím, že všichni, kteří chtějí hlasovat, jsou ve sněmovně a jsou přihlášeni.
Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 73 a táži se, kdo souhlasí s návrhem usnesení, jak jsem ho před chvílí přečetl. Kdo souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo. Pro bylo 106 poslanců, proti 23, hlasovalo 146 poslanců, takže toto usnesení bylo přijato.
Mohu zahájit podrobnou rozpravu. Přihlášky do podrobné rozpravy v tuto chvíli nemám. Pokud se nikdo nehlásí, podrobnou rozpravu končím.
Předpokládám, že závěrečná slova v podstatě zazněla před chvílí, takže můžeme přistoupit k hlasování o celém návrhu zákona.
Přednesu usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona o přijetí úvěru od Evropské investiční banky na financování výstavby části dálnice D8 podle sněmovního tisku 681.
Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 74 a táži se, kdo je pro. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo. Hlasovalo 148 poslanců, 138 bylo pro, nikdo proti. Souhlas jsme vyslovili. Mohu konstatovat, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.
Děkuji a gratuluji panu ministrovi, děkuji zpravodaji poslanci Petru Rafajovi.
Dalším bodem, kterému se budeme věnovat, je bod
46.
Návrh poslanců Václava Votavy, Petra Ibla a dalších na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 622/ - prvé čtení
Připomínám, že stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 622/1. Prosím, aby za navrhovatele předložený návrh uvedl pan poslanec Václav Votava.
Poslanec Václav Votava: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, vážené kolegyně a kolegové, děkuji za udělení slova k odůvodnění návrhu skupiny poslanců na vydání zákona, kterým se mění platné znění zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon, sněmovní tisk č. 622. Dovolte mi, abych vás jakožto zástupce předkladatelů této novely seznámil se základními zásadami a principy tohoto návrhu, včetně důvodů vedoucích k jeho předložení.
Problematika upravená v předloženém poslaneckém návrhu novely zákona není zdaleka prvním pokusem o reflexi a o důraznější postih v poslední době se rozmáhajícího společensky nebezpečného jevu na pozemních komunikacích. Skupina poslanců vyhodnotila po zralé úvaze skutečnost, že řízení motorového vozidla osobami, jež nejsou držiteli příslušného řidičského oprávnění - rozumějte osobami, které nikdy neabsolvovaly autoškolu a nestaly se držiteli řidičského průkazu -, a dále ohrožení nebo porucha zdraví a života osob a majetku osobami řídícími v provozu na pozemních komunikacích motorová vozidla pod vlivem návykové látky vyžadují jednoznačně nový trvalý legislativní zásah, který by obě tato společensky nebezpečná jednání spravedlivě a také včas trestal.
Myslím, že vám není nikterak neznámo, že mezi řidiči motorových vozidel existují tací, kteří dnes a denně usedají za volant či řídítka motorových vozidel, a to pod vlivem alkoholu či drog, nebo bez toho, aniž by kdy absolvovali autoškolu a vlastnili tak příslušné oprávnění k řízení vozidel. To je bohužel smutná realita. Podle povahy, závažnosti a společenské nebezpečnosti jejich protiprávního jednání by byli postihováni sankcemi ukládanými ve správním nebo také v trestním řízení.
Ve světle výstupů z dopravně bezpečnostních akcí uskutečněných dopravní policií v období posledního roku se ukazuje, že oba případy, na něž předložený poslanecký návrh zákona dopadá, tedy řízení motorového vozidla osobami bez řidičského oprávnění a řízení motorových vozidel pod vlivem návykových látek, jsou bohužel velice častými delikty vyskytujícími se na úseku provozu na pozemních komunikacích. Dnes a denně nás o tom informují sdělovací prostředky a v živé paměti máme určitě i tragické nehody z poslední doby způsobené opilými řidiči.
***