(15.40 hodin)
(pokračuje Langer)
Zahájil jsem hlasování s pořadovým číslem 701. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?
Z přítomných 139 pro 80, proti 33. Konstatuji, že tento návrh byl přijat.
Přeji navrhovatelům příjemné přepracovávání. Děkuji panu zpravodaji, děkuji panu navrhovateli.
Dalším bodem který máme projednat, je bod
44.
Návrh poslanců Hynka Fajmona, Waltra Bartoše, Petra Nečase, Aleny Páralové
a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 357/1992 Sb., o dani dědické,
dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 212/1992 Sb., o soustavě daní, ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech a o změně a doplnění
některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 253/2000 Sb.,
o mezinárodní pomoci při správě daní a o změně zákona č. 531/1990 Sb.,
o územních finančních orgánech, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 410/ - prvé čtení
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 410/1. Prosím, aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů pan poslanec Hynek Fajmon.
Poslanec Hynek Fajmon: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové. Jménem skupiny poslanců si vám dovoluji předložit návrh zákona o zrušení daně dědické a darovací, tisk 410. Cílem tohoto návrhu zákona je úplné zrušení těchto dvou daní. Navrhovatelé jsou přesvědčeni o tom, že vybírání těchto daní nemá žádný smysl. Výše daňového inkasa u těchto dvou daní je neúměrně nízká oproti administrativní zátěži, kterou správa těchto daní provází.
Daň dědická působí proti vytváření a udržování majetkových hodnot a proti kontinuálnímu přechodu majetku v rámci rodiny, a působí tak proti utužování rodinných vazeb a vztahů, místo aby rodinu podporovala. Rodinu přitom předkladatelé chápou v širokém smyslu, a nikoliv pouze jako jednotku složenou z dětí a rodičů.
Odbourání této daně by vedlo ke zjednodušení daňového systému České republiky a snížilo by náklady na správu daní. Daňové inkaso této daně činilo za rok 2001 112 mil. Kč, administrativní náklady na straně státu však byly značné. Dle informace poskytnuté Ministerstvem financí ČR se výběrem těchto dvou daní zabývá celkem 341 úředníků. Náklady na mzdy těchto úředníků činí ročně 63 mil. Kč, náklady na tiskopisy pro tyto daně činí ročně 1,5 mil. Kč a další výdaje spojené s výběrem těchto daní činí 71 mil. Kč. Celkové náklady na výběr těchto daní na straně státu činí dle Ministerstva financí 135,5 mil. Kč za rok 2001.
Opomenout nelze ani to, že tyto daně vyžadují náklady také na straně poplatníků, a to jak vynaložený čas, tak také náklady spojené s dojížděním na příslušné finanční úřady. (Velký hluk v jednací síni.)
Místopředseda PSP Ivan Langer: Promiňte, pane kolego. Poprosím všechny poslance, poslankyně, ministry, ministryně, aby se uklidnili.
Poslanec Hynek Fajmon: Daň darovací působí proti dobrovolné solidaritě mezi občany a omezuje rozvoj skutečné občanské společnosti a svobodu občanů nakládat svobodně se svými penězi. Daňové inkaso u této daně činilo za rok 2001 475 mil. Kč a rovněž výběr této daně je časově i administrativně velmi náročný.
Celkově přinesly tyto dvě daně za rok 2001 do státního rozpočtu částku 587 mil. Kč. Náklady na výběr těchto daní na straně státu činily, jak jsem již uvedl, 135,5 mil. Kč, a to pouze na straně státu; nejsou zde započítány náklady, které mají samotní daňoví poplatníci.
Jsem přesvědčen o tom, že nejsou žádné jiné daně v našem daňovém systému, které by byly méně efektivní, kde by poměr mezi náklady a výtěžkem byl tak nepříznivý, jako je to v tomto případě. A proto navrhujeme jejich zrušení a věříme, že zvláště poslanci, kteří podporují rodinu a občanskou společnost, náš návrh podpoří. Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Slovo má zpravodaj pro prvé čtení pan kolega Ladislav Šustr.
Poslanec Ladislav Šustr: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, tento návrh není nový, ve sněmovně byl zde již od těchže autorů jednou na jaře, pak zde byl podruhé v rámci jedenácti reformních zákonů.
Je třeba říci, že zní velmi populárně, je to samozřejmě vysoce hezké takhle povídat, nicméně v první linii, v prvním stupni tato daň vybírána není, což je rozhodující i pro ty argumenty, které řekl předkladatel. To jsme zavedli již my, není to dlouho, tři nebo čtyři roky. To je ten rozhodující bod, že v prvním stupni tato daň neexistuje. Dále si myslím, že by měla zůstat. Navíc ve vládním návrhu byla komplexně pojednána. Proto v podrobné rozpravě budu navrhovat zamítnutí tohoto návrhu. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí pan kolega Zdeněk Jičínský. Prosím.
Poslanec Zdeněk Jičínský: Pane předsedající, budu stručný. Mám jenom jednu poznámku. Když kolega Fajmon hovořil o tom, že zrušení této daně přispělo k upevňování solidarity uvnitř rodiny apod. v tom širším smyslu, chci tu připomenout, že Poslanecká sněmovna v předminulém období šla cestou, která vůbec není běžná v evropských zemích. Totiž zrušení dědické daně mezi nejbližšími příbuznými není běžnou normou v evropském kontextu. A upozorňuji na to, že v současné době v Americe velmi bohatí Američané, jako je třeba otec Billa Gatese, se stavějí proti tomu, aby bohatí byli zvýhodňováni nějakými úlevami na daních.
Čili chci říci toto: Jestliže je tu nízký výnos daně, tak je tu proto, že sněmovna svého času vytvořila základy pro to, aby výnos daně nemohl být vyšší v míře, v níž by býti měl, tak aby skutečně nebyly zvýhodňovány jenom majetkově privilegované kruhy. Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Kdo se jako další hlásí do rozpravy? Pan kolega Václav Exner. Pane kolego, máte slovo.
Poslanec Václav Exner: Pane místopředsedo, nejsem si jist, jestli bylo zamítnutí zákona navrženo v rozpravě?
Místopředseda PSP Ivan Langer: Navrhl to zpravodaj a považuji to za legitimní návrh.
Poslanec Václav Exner: Bylo to tedy navrženo?
Místopředseda PSP Ivan Langer: Ano.
Poslanec Václav Exner: Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Jsem přesvědčen o tom, že zpravodaj, pokud ve svém zpravodajském vystoupení navrhne návrh usnesení, není třeba jej opakovat v následně otevřené rozpravě.
Kdo se další hlásí do rozpravy? Nikdo, rozpravu tedy končím.
Přikročíme k hlasování. Slovo má nejprve pan navrhovatel, chce-li? Nechce. Poté pan zpravodaj. Prosím, pan zpravodaj.
Poslanec Ladislav Šustr: Pane předsedající, chtěl jsem pouze zopakovat návrh na zamítnutí.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Ten považuji za již podaný. Kolegyně a kolegové, přikročíme k hlasování.
Zahájil jsem hlasování s pořadovým číslem 702. Kdo souhlasí s tím, aby tento návrh byl zamítnut? Kdo je proti?
Ze 140 přítomných pro návrh hlasovalo 87, proti 38. Konstatuji, že tento návrh byl přijat a že tento návrh zákona byl zamítnut.
Vážené kolegyně a kolegové, vzhledem k tomu, že je 15.49 hodin a čas od 16 do 17 hodin je vyhrazen ústním interpelacím na předsedu vlády, resp. vládu České republiky, vyhlašuji přestávku. Přerušuji jednání sněmovny do 16 hodin.
(Jednání přerušeno v 15.49 hodin.)
***