(16.40 hodin)
(pokračuje Kvapil)

Proto se domnívám, že i v tomto směru návrh je v pořádku, protože žadatelé o dítě neměli možnost rozhodnout, zda budou pěstouny nebo poručníky. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu kolegovi Kvapilovi. Nemám žádnou další přihlášku do rozpravy. Pokud nemá zájem nikdo vystoupit v obecné rozpravě, rozpravu končím. Ptám se, jestli pan kolega Janeček má zájem o závěrečné slovo. Pan zpravodaj? Není.

V obecné rozpravě nepadl žádný návrh na vrácení nebo na zamítnutí předloženého návrhu zákona. Budeme se tady zabývat návrhem na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Ptám se, jestli je jiný návrh. Není tomu tak. Přistoupíme tedy k hlasování.

Protože se změnily poměry ve sněmovně, všechny vás odhlásím. Požádám vás o novou registraci.

 

Zopakuji, že v jediném hlasování, které je v tomto bodě, budeme rozhodovat o přikázání předloženého tisku 370 výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, a to v hlasování pořadové číslo 677, které jsem právě zahájil. Kdo je pro? Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 677 z přítomných 124 pro 119, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví.

 

Končím bod 37. Budeme pokračovat naším programem.

 

Dalším bodem programu je bod

 

38.
Návrh poslanců Jiřího Hanuše, Hany Orgoníkové, Vlastimila Dlaba
a dalších na vydání zákona o výstavbě dálnic
a rychlostních silnic a o změně některých zákonů
/sněmovní tisk 373/ - prvé čtení

 

Máme k dispozici tento tisk a sněmovní tisk 373/1, ve kterém je stanovisko vlády. Z pověření skupiny navrhovatelů uvede tento tisk zástupce navrhovatelů, pan poslanec Jiří Hanuš. Ještě než se ujme slova, bych požádal, aby kromě něho zaujal místo u stolku zpravodajů pan kolega Jaromír Schling, který je zpravodajem pro prvé čtení.

Nyní žádám kolegu Hanuše, aby předložil tento tisk. Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Jiří Hanuš: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážení přítomní členové vlády, milé kolegyně, vážení kolegové, dovoluji si předstoupit před sněmovnu s návrhem zákona o výstavbě dálnic a rychlostních silnic a možná trochu obšírněji bych si ho dovolil uvést.

Platná právní úprava problematiky pozemních komunikací je jako jedné z nejvýznačnějších dopravních cest upravena zákonem č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších zákonů. Provedením některých ustanovení tohoto zákona byla Ministerstvem dopravy České republiky vydána vyhláška č. 104/1997 Sb. K těmto právním předpisům je ovšem nutné uvést, že oblast výstavby pozemních komunikací řeší pouze okrajově a v konkrétech odkazy na obecné právní předpisy, především pak na stavební zákon.

Dálnice a rychlostní silnice zabezpečují nejenom mezinárodní dopravu, ale také zpřístupňují rychlým a bezpečným způsobem jednotlivé části území, které navazují na místní infrastrukturu. Slouží tak nejširší veřejnosti, ve svém důsledku zabezpečují uspokojování základních potřeb obyvatel České republiky. Jejich zařazení mezi veřejně prospěšné stavby je proto zcela nezpochybnitelné, a to i s ohledem na legislativně zakotvenou veřejnou prospěšnost například staveb energetických, vodovodů, kanalizací a podobně. Výstavba dálnic a rychlostních silnic v České republice je velice naléhavá a na základě požadavků představitelů jednotlivých krajů, měst a hospodářských komor, zajištění kvalitního dopravního napojení příslušných územních celků, řešení kritické dopravní situace na přetížených stávajících dálkových silnicích a k umožnění ekonomického rozvoje krajů a měst.

Při srovnání míry nezaměstnanosti v jednotlivých regionech se mimo jiné prokázalo, že regiony bez připojení na dálnici či rychlostní silnici mají vyšší míru nezaměstnanosti než regiony, které jsou na tyto komunikace připojeny. Možnost připojení na dálnici či rychlostní silnici je například základním požadavkem téměř všech velkých zahraničních investorů při jejich rozhodování o umístění jejich velkých investic.

V souvislosti s připravovaným začleněním České republiky do Evropské unie, při očekávání dalšího rozvoje mezinárodního obchodu a turistiky, je velmi důležité i zabezpečení kvalitního propojení našich silnic a dálnic se sítěmi sousedních zemí. (Velký hluk v sále.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane poslanče, chvilku vás přeruším a požádám sněmovnu o klid, a to ve všech částech sněmovny. Myslím, že tady bude docela důležitá rozprava. Rád bych, aby všichni vnímali jak úvodní slovo, tak slovo zpravodaje, abychom se vyjadřovali ke konkrétnímu textu a ke konkrétním návrhům, které padnou jistě v rozpravě. Není to tak jednoduché, jak by se na první pohled zdálo.

Vidím, že přece jen většina rozhovorů se přesunula mimo. Prosím, pane kolego, pokračujte.

 

Poslanec Jiří Hanuš: Děkuji. Realizace těchto propojení je dlouhodobě připravována a se sousedními státy koordinována. Nutnost urychlení výstavby dálnic a rychlostních silnic v trasách evropských dopravních koridorů vyplývá i ze závěrů jednání ministrů dopravy evropských zemí, dopravní politiky Evropské unie a závazků České republiky.

Zde je třeba uvést, že rozsahem provozovaných dálnic silně zaostáváme za vyspělými zeměmi Evropské unie. Hustota dálniční sítě v České republice činí 6,5 km na 1000 kilometrů čtverečních, zatímco hustota dálniční sítě ve vyspělých zemích Evropy se pohybuje v rozmezí 14,1 km ve Velké Británii až 55,1 km na tisíc kilometrů čtverečních jako třeba v Belgii.

Důležitým faktorem pro urychlení výstavby dálnic a rychlostních silnic je zvýšení bezpečnosti silničního provozu a snížení počtu dopravních nehod se zraněním či smrtí účastníků silničního provozu. Bylo prokázáno, že relativní nehodovost na dálnicích je nižší oproti silnicím první třídy cca 3,3krát, oproti silnicím druhé třídy asi 4,6krát.

Důvodem pro předložení tohoto návrhu je neustálé prodlužování procesu přípravy prakticky všech dálnic a rychlostních silnic, a to nikoliv z důvodů věcných či technických problémů navrhovaných řešení těchto staveb, ale z titulu nedostatečné legislativy nebo procesních chyb v obrovském množství podkladových řízení při jejich výstavbě.

Příkladem může být například dálnice D8, Lovosice - Řehlovice přes CHKO České středohoří, kde bylo vydáno od března 2002 územní rozhodnutí a nabylo právní moci až v létě letošního roku. Nebo příklad dálnice D3 před Táborem, kde Ministerstvo životního prostředí po více než půl roce zrušilo souhlas se zásahem do krajinného rázu, a to i ve dvoukilometrovém úseku, který umožňoval napojení stavby dálnice D0306/1 Mezno - Chotoviny na stávající silniční síť.

Posledním impulsem pro nás, předkladatele, pro přípravu přiloženého zákona je současná situace na úseku silnice 1/11 v úseku Poděbrady - Chlumec nad Cidlinou - Hradec Králové. Počet dopravních nehod neustále narůstá a spolu s tím roste i počet pomníčků na místě dopravních nehod, kde došlo k usmrcení.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP