(17.10 hodin)
(pokračuje Kroupa)

Senát vzal především na vědomí, že to je zákon, který řeší služební poměr v šesti bezpečnostních sborech, z nichž se čtyřmi přichází každý občan do styku, s některými dokonce velmi často, s některými si tento styk dokonce velmi přeje.

Kladným jevem tohoto návrhu je kariérní řád, který jednak skýtá možnosti stabilizace, jednak zpřísnění podmínek pro přijetí a vůbec nastavení podmínek pro zlepšení situace v bezpečnostních sborech jako takových a doufejme, že i nastavení cesty ke zlepšení situace v Policii České republiky, která je v poslední době kritizována a je - řekněme to přímo - předmětem oprávněné kritiky.

Na druhé straně Senát vzal na vědomí, že zákon není - tak jako kterýkoli jiný zákon - zcela dokonalý, proto se pokusil tento zákon pozměnit a alespoň v některých bodech přispět k tomu, aby byl ještě lepší a dokázal ještě lépe sloužit tomu účelu, pro který byl předložen vládou ke schválení.

Pokud bych se měl vyjádřit k pozměňovacím návrhům, potom při změně § 42 odstavec 1 písmeno d) jde o to, že Senát nepovažoval za zcela správné, aby příslušník policie nebo bezpečnostního sboru mohl být propuštěn na základě podezření, že se nějak zachoval v rozporu s přísahou, a to ještě předtím, než by došlo k objektivnímu rozhodnutí o jeho vině. Senát se k tomuto nepřiklonil z toho důvodu, že zákon má řadu opatření, kterými lze problém řešit. Paragraf 40 řeší zproštění služby, § 155 hovoří o tom, kdy odchodné nenáleží tomu, proti komu je vedeno trestní řízení a je následně pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin. Totéž o výsluhovém příspěvku stanovuje § 157, § 168 stanovuje, že odchodné a výsluhový příspěvek se v případě, proti komu je vedeno trestné řízení, vyplatí pouze tehdy, nebyl-li odsouzen pro úmyslný trestný čin. Tímto rozhodnutím lze tedy vynechat bod d) odstavce 1 § 42, a přesto bude žádoucího účinku dosaženo při zachování možnosti podezřelého, aby se hájil.

Paragraf 100 odstavec 4 - poslední větu navrhujeme vynechat z toho důvodu, že tato věta je retroaktivní a stanovuje, aby se nemoc z povolání uznala i tomu, kdo onemocněl ještě tři roky před datem účinnosti tohoto zákona. Senát je si vědom, že tato retroaktivita není ke škodě, koho se týká, že tedy legislativně by snad byla přípustná, nicméně domnívá se, že věcně to správné není, že by výhody měli požívat ti, kteří jsou a budou ve službě, nikoliv že by se výhody měly řešit se zpětnou platností.

Totéž lze říci o některých dalších opatřeních, která byla pozměněna.

Dále bych se rád zastavil u § 125, který se ve svém znění odvolává na § 115. Jde o úhradu přesčasů, pokud nebylo poskytnuto náhradní volno. Tento paragraf říká, že se vyplácí zvýšený tarif podle § 115 odstavec 2, což nelze, protože o zvýšeném tarifu pojednává sice § 115, ale odstavec 4. Je zde tedy nebezpečí nesprávného, nebo zcela nemožného výkladu.

Poslední poznámku bych učinil ke snížení maximální výše odchodného. Senát navrhuje snížit z maximálních osmi na maximálně šest měsíčních platů. Opět se domníváme, že důležité je zvýhodňovat ty, kteří jsou a budou ve službě.

Vypouští se rovněž zpětné obnovení nároku na příspěvek za službu starobním důchodcům, pokud důchod vyloučil tento příspěvek vyplácet v období dvou let před účinností tohoto zákona. Opět zde dochází k retroaktivitě, opět dochází ke zvýhodnění těch, kteří již v bezpečnostních sborech nepracují. My se domníváme, že by to mělo být naopak.

Doufám, vážené paní poslankyně, páni poslanci, že důvody Senátu jsou dostatečně průkazné a že vás dokáží přesvědčit o tom, abyste podpořili senátní verzi. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji senátorovi Františku Kroupovi. Další přihlášky do rozpravy nejsou, takže rozpravu končím. Znovu vás všechny odhlásím a poprosím o novou registraci.

Budeme hlasovat podle § 97 odstavec 4 našeho zákona o jednacím řádu.

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, podle sněmovního tisku 256/4, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 256/5."

 

Věřím, že všichni, kteří se chtějí účastnit hlasování, jsou přítomni a přihlášeni, že mohu zahájit hlasování číslo 20.

Kdo souhlasí s návrhem na usnesení, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko "ano". Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo - ze 182 přítomných bylo pro 79, proti 73. Takže tento návrh nebyl přijat.

 

Nyní budeme hlasovat znovu, a to podle § 97 odstavec 5 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí tohoto usnesení je ovšem zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců, tedy 101 poslance.

Přednesu návrh na usnesení: "Poslanecká sněmovna schvaluje návrh zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů ve znění, ve kterém byl postoupen Senátu, podle sněmovního tisku 256/4."

 

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 21. Kdo s tímto návrhem usnesení souhlasí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko "ano". Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo - ze 183 hlasujících bylo pro 108, proti 41. Tento návrh byl přijat. Mohu konstatovat, že jsme ukončili projednávání tohoto návrhu zákona.

 

Můžeme přistoupit k navazující normě, tedy k bodu

 

8.
Návrh zákona o změně zákonů souvisejících s přijetím zákona
o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů
/sněmovní tisk 257/3/ - vrácený Senátem

 

Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy, jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 257/4. Pan senátor František Kroupa je přítomen.

Prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřil - chce-li - místopředseda vlády a ministr vnitra pan Stanislav Gross.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP