(12.10 hodin)
(pokračuje Exner)

Samozřejmě, že u všech zaměstnavatelů jsou doklady o pohybu peněz, a že tudíž tato kontrola je poměrně velice jednoduchá.

Jestliže pan ministr upozorňuje na to, že zaměstnanci v některých stížnostech žádají neuvádět jména, pak se zmíním o tom, že se bojí především o práci, v některých případech i o horší zacházení zaměstnavatele se zaměstnancem. Je to určitě stav, který je alarmující v zemi, kde si říkáme o tom, že jsme ve svobodné společnosti. Jsem také toho názoru, že je potřeba, aby zaměstnanci byli podstatně odvážnější než v současné době, aby se více organizovali v odborech a využívali omezených práv, které odbory v této době mají. Přesto ale nemůžeme zamhouřit oči před tím, jaká situace konkrétně je.

Jestliže říká, že se budeme o problémech bavit z pozice toho, že je třeba vést diskusi o tom, co je reálně možné, pak navržené úpravy jsou určitě reálně možné. Někdy se za slovy "reálně možné" skrývá to, že nejsme schopni prosadit postup, který by byl správný, na který všichni mají právo a který často vychází ze současných zákonů. Pod pojmem, že to není reálně možné, připouštíme stav, který vede ke zmatkům a nepořádkům, jak je možné současnou situaci charakterizovat.

Nakonec bych konstatoval, že spolu s paní poslankyní Dundáčkovou souhlasím s tím, že zaměstnanci by měli lépe a více využívat svá práva, ale jsem také toho názoru, že všechny strany by měly především lépe plnit své povinnosti. (Potlesk v části sálu.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji zástupci navrhovatelů panu poslanci Exnerovi. Táži se, zda má paní zpravodajka zájem vystoupit se závěrečným slovem. Nemá. Konstatuji, že bylo několikrát navrženo, aby návrh zákona byl zamítnut.

Vzhledem k tomu, že máme předmět k hlasování po obecné rozpravě, dovolím si vás odhlásit a požádat o novou registraci, abychom se mohli s procedurálním návrhem na zamítnutí vypořádat.

Ještě předtím, než se všichni dostaví do poslaneckých lavic k hlasování o předloženém návrhu, sdělím vám potěšující zprávu, kterou mi předložili předsedové klubů zastoupených ve sněmovně, kteří podle informace, kterou jsem obdržel, došli k dohodě, že budeme dnes pracovat bez polední přestávky do 14 hodin. Potom schůzi ukončíme vzhledem k tomu, že po 14. hodině předpokládáme některá zasedání klubů - jestli jsem správně dohodě předsedů rozuměl. Toto je konstatování. Respektuji dohodu předsedů jednotlivých politických klubů ve sněmovně.

Věřím, že všichni ti, kteří měli zájem přijít k hlasování o tomto zákonu, jsou přihlášeni.

 

Opakuji, že budeme hlasovat o návrhu na zamítnutí předloženého návrhu zákona v hlasování pořadové číslo 75, které jsem právě zahájil. Kdo je pro zamítnutí? Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 75 z přítomných 151 poslanců pro bylo 113, proti 36. Návrh byl přijat.

 

Zamítnutím jsme skončili projednávání bodu 28. Můžeme pokračovat v našem jednání.

 

Dalším bodem podle schváleného pořadu schůze je návrh číslo

 

29.
Návrh poslanců Pavla Hojdy, Václava Exnera a dalších na vydání zákona, kterým se mění
zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích
a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou
provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o odpovědnosti
z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 231/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

 

Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 231/1. Nyní žádám zástupce navrhovatelů pana poslance Pavla Hojdu, aby předložený návrh uvedl. Prosím, pane předkladateli.

 

Poslanec Pavel Hojda: Vážené dámy a pánové, společně s dalšími předkladateli jsme připravili návrh novely již citovaného zákona, tak jak vás seznámil pan předsedající.

V § 7 odst. 1 písm. a) zákona č. 56/2001 Sb. je okresnímu úřadu od 1. 1. 2003 - tj. pověřený obecní úřad - při zápisu vozidla do registru silničních vozidel stanovena povinnost přidělit vozidlu registrační značku. V § 89 odst. 10 byla uložena povinnost zaregistrovat vozidla, která dosud registraci nepodléhala, do jednoho roku od účinnosti tohoto zákona. V roce 2002 byl novelou zákona termín registrace prodloužen o dva roky, tj. do 1. 7. 2004. Hlavním důvodem odložení účinnosti registrace dvoukolých mopedů a motokol vyrobených či dovezených do České republiky před účinností zákona č. 56/2001 Sb., tj. před 1. 7. 2001, je praktická nemožnost zajistit potřebné náhradní doklady od výrobců mopedů a motokol, kteří již zanikli.

Navrhované řešení, že náhradní doklady za poplatek vystaví akreditovaný soukromník, a to jen na základě čestného prohlášení vlastníka dvoukolého mopedu nebo motokola obsahujícího výrobní číslo, je řešením naprosto popírajícím deklarované řešení evidence a zamezení legalizace zcizených mopedů. Rovněž vlastní označení mopedů a motokol, které nejsou konstrukčně upraveny pro instalaci registrační značky ani pro možnost jejího osvětlení, je v mnoha případech velmi problematické.

Novela navrhovaného řešení zrušuje povinnost vlastníků vybraných silničních vozidel v kategorii L, tj. dvoukolých mopedů a vozidel vyrobených před 1. 7. 2001, zaregistrovat své vozidlo zápisem do registru silničních vozidel a přidělením registrační značky. V případě, že vlastník, který své vozidlo dosud nezaregistroval, bude tak chtít učinit, může o to běžným způsobem požádat s tím, že samozřejmě musí splňovat veškeré náležitosti registrace vozidla, a vozidlu bude přidělena registrační značka.

V březnu roku 2001 bylo odhadováno, že v ČR je v provozu cca 400 tisíc mopedů. Zavedení evidence v centrálním registru je pro tato silniční vozidla náročné i do 1. 7. 2004, tj. do nyní stanoveného termínu.

Jedním z vážných argumentů pro evidenci mopedů a motokol v centrálním registru byla i účast jejich řidičů při nehodách a následná obtížná identifikace v případě opuštění místa nehody bez vyšetření policií. Samotné pojišťovny konstatují, že nehod řidičů mopedů a motokol není mnoho. Škoda bývá velmi nízká. Velké množství jejich vlastníků má uzavřeno povinné ručení. Pro rok 2000 bylo např. u České pojišťovny uzavřeno pro malá motorová vozidla s objemem motoru do 50 cm3 211 tisíc smluv povinného ručení s tím, že podmínkou uzavření povinného ručení není přidělená registrační značka, ale postačí výrobní číslo nebo číslo motoru.

S ohledem na to, jaké má česká policie možnosti při vyšetřování nehod, není jistě otázka registrace mopedů a motokol závažným celospolečenským problémem, ale spíše problémem okrajovým.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP