(18.00 hodin)
(pokračuje Kalousek)

Budeme hlasovat závěrečnou část pozměňovacích návrhů pod písm. C - jsou to návrhy na doprovodná usnesení.

Navrhuji hlasovat C1 - poslanec Gongol. (Zpravodaj nedoporučuje, ministr nedoporučuje.)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Rozhodneme v hlasování s pořadovým číslem 437. Kdo souhlasí s návrhem pana poslance Gongola, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti? Děkuji. Hlasování skončilo.

V hlasování pořadové číslo 437 ze 198 přihlášených je 41 pro návrh, 115 proti. Návrh nebyl přijat.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: C2 - František Beneš. Doprovodné usnesení označené číslem arabská jedna. (Zpravodaj nedoporučuje, ministr nedoporučuje.)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 438. Kdo je pro toto usnesení, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti? Děkuji. Hlasování skončilo.

V hlasování pořadové číslo 438 ze 198 přítomných 90 pro, 90 proti. Návrh nebyl přijat.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: C2, označené arabská dva - František Beneš. (Zpravodaj nedoporučuje, ministr nedoporučuje.)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Zahájil jsem hlasování s pořadovým číslem 439. Kdo souhlasí s návrhem na usnesení podle C2, arabská dva? Kdo je proti? Děkuji. Hlasování skončilo.

V hlasování pořadové číslo 439 ze 198 poslanců pro 91, proti 93. Návrh nebyl přijat.

 

Tím jsme definitivně uzavřeli projednávání bodu státní rozpočet České republiky na rok 2003. Dámy a pánové, ještě jednou děkuji panu ministrovi a panu zpravodaji.

 

Je 18.01 hodin. Domnívám se, že lze v tuto chvíli začít s projednáváním dalšího bodu schváleného pořadu schůze, kterým je

 

35.
Návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2003
/sněmovní tisk 94/

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Prosím, aby ti, kteří nechtějí sledovat projednávání tohoto bodu, urychleně opustili jednací sál, abychom mohli co nejdříve pokračovat.

Kolegyně a kolegové, prosím ty z vás, kteří mají zájem na tom, aby zítřejší jednání bylo co nejkratší, aby co nejdříve opustili jednací sál.

Prosím, aby se zatím připravil pan ministr dopravy a spojů Milan Šimonovský, zpravodaj Jaromír Schling a zatím jediný písemně přihlášený do rozpravy kolega Martin Říman. V tuto chvíli uděluji slovo panu ministru Šimonovskému, aby předložený návrh uvedl.

Prosím ještě jednou všechny kolegy a kolegyně v našem politickém kruhu, od KSČM, ČSSD, KDU-ČSL, US-DU i ODS, aby opustili jednací sál. Kolegyně a kolegové, nenuťte mě, abych vytahoval žluté a posléze červené karty.

Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Milan Šimonovský: Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, vláda České republiky mi uložila, abych vám předložil návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2003.

Tento návrh rozpočtu byl navržen jako vyrovnaný v celkové výši 45,4 mld. Kč.

Projednávání návrhu rozpočtu bylo velmi komplikované, protože požadavky značně převyšují možnosti rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury a také s ohledem na to, že do návrhu rozpočtu se podstatným způsobem promítly i důsledky záplav v srpnu a září 2002. Tato část rozpočtu, která reaguje na odstraňování povodňových škod, je navrhována pouze v rozsahu minimálních nákladů s tím, že pro jednotlivé oblasti dopravní infrastruktury je navrhována položka pro krytí různých nákladů, které souvisejí s odstraňováním závad po záplavách. Navrhuje se tuto položku naplnit jmenovitými akcemi až po schválení investičních záměrů a jejich předložení výboru Státního fondu dopravní infrastruktury. Předpokládá se, že potřebné podklady budou zpracovány do konce prvního čtvrtletí roku 2003.

Potřebné náklady na odstraňování povodňových škod bude nutné zajistit i v rozpočtu roku 2004, protože rozsah poškození dopravní infrastruktury je značný a podle dostupných odborných odhadů je odhadován na 6,3 mld. Kč.

I pro rok 2003 návrh rozpočtu předpokládá vícezdrojové financování dopravní infrastruktury. Příjmy Státního fondu dopravní infrastruktury z daňových výnosů podle zákona č. 243/2000 Sb. a z poplatků za použití vybraných druhů dálnic a rychlostních silnic se předpokládají ve výši 18 mld. 200 tis. korun. Tyto příjmy však nepostačují ani na nezbytné úhrady příspěvků na opravu a údržbu dálnic a silnic první až třetí třídy a železničních tratí. Prostředky nutné pro pokračování ve výstavbě a modernizaci dopravních cest v silniční, železniční a vodní dopravě a podíl České republiky na dofinancování úvěrů a projektů v rámci programů Evropské unie by nebylo možné zajistit vůbec. Rovněž potřeba finančního zajištění dosud uzavřených smluvních vztahů se zhotoviteli na realizaci jednotlivých dopravních staveb má dlouhodobý charakter a není možné a ani ekonomicky výhodné zastavit stavby, které jsou v současné době rozestavěné. Proto je pro pokrytí finančních potřeb v návrhu rozpočtu zapracován návrh na převod finančních prostředků z Fondu národního majetku České republiky ve výši 27,2 mld. Kč.

Výdaje Státního fondu dopravní infrastruktury jsou určeny v souladu s § 2 zákona č. 104/2000 Sb. na financování údržby a oprav dopravních cest a na financování výstavby, modernizaci a rozvoj těchto cest. Výdajové možnosti předkládaného návrhu jsou limitovány předpokládanými příjmy a navrhovaná výše rozpočtu nepokrývá celou oblast potřeb. Tato skutečnost se negativně promítá hlavně do výstavby nových dopravních staveb. Podmínky pro opravy a údržbu zůstávají podle předpokládaného návrhu na úrovni roku 2002. Ani zde výše výdajů nedovoluje optimalizovat potřebu údržby na dopravní infrastruktuře.

S ohledem na záplavy byly prostředky pro jmenovité akce na silnicích druhé a třetí třídy pro Jihočeský, Plzeňský, Středočeský a Ústecký kraj globalizovány. Globální položka účelově určená na odstraňování povodňových škod se navrhuje také pro odstraňování škod na silnicích první třídy a na železniční infrastruktuře.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP