(15.00 hodin)
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane místopředsedo. Táži se ještě jednou, zda někdo chce vystoupit v obecné rozpravě k tomuto tisku. Nevidím nikoho přihlášeného, končím proto obecnou rozpravu.
S technickou poznámkou pan poslanec Ouzký. Prosím.
Poslanec Miroslav Ouzký: Děkuji vám, paní předsedající. Vážené kolegyně, kolegové, fakticky musím - to, co pan místopředseda a ministr Rychetský spočítal, by platilo. Platilo by to v případě, že by navrhovaná novela těch šest měsíců rušila na nulu. Ale ona tak nečiní, takže tato navrhovaná novela zkracuje tuto dobu plnění na jeden měsíc. A já pochybuji, že všechny ty doby nepřítomnosti byly doby nemoci trvající šest měsíců. Naopak jsem přesvědčen, že 99,9 % těchto neschopností bylo do 30 pracovních dnů. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Nyní tedy končím obecnou rozpravu.
Zahajuji rozpravu podrobnou, do které mám dvě přihlášky. Jako první pan poslanec Milan Cabrnoch. Prosím, máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Milan Cabrnoch: Děkuji, paní místopředsedkyně. Jak jsem již avizoval v rozpravě obecné, navrhnu dvě změny. První je změna v názvu zákona. Navrhuji, aby název zákona zněl "vládní návrh zákona o snížení dávek v nemoci, dávek v mateřství, dávek při ošetřování nemocného dítěte a o změně dalších zákonů". Domnívám se, že takový název zákona nejlépe vystihuje věcnou podstatu vládního návrhu novely.
Druhý můj návrh je návrh doprovodného usnesení, které by mělo podle mého návrhu znít: Poslanecká sněmovna žádá vládu, aby předložila sněmovně návrh změny úpravy nemocenského pojištění tak, aby bylo provázáno s pojištěním úrazovým a zdravotním, a to do jednoho roku.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji, pane poslanče. Druhým přihlášeným do podrobné rozpravy je pan poslanec Jiří Maštálka, kterému uděluji slovo. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Jiří Maštálka: Děkuji, paní předsedající. S mnohým tím, co řekl kolega Cabrnoch v obecné rozpravě, bych mohl souhlasit. Nemám problém s tou částí navrhované novely, která se týká ústavních činitelů, ale dovoluji si předložit pozměňovací návrh k té části, která se týká nemocenského pojištění. Dostali jste jej všichni na své lavice, přesto abych vyhověl jednacímu řádu, musím jej přednést na mikrofon:
Článek III. zní - týkající se sněmovního tisku 43: V roce 2003 se zvýšení podle § 40 zákona č. 54/1956 Sb., o nemocenském pojištění zaměstnanců, ve znění pozdějších předpisů, a zvýšení podle § 17 odst. 2 a 3 zákona č. 32/1958 Sb., o nemocenské péči v ozbrojených silách, ve znění pozdějších předpisů stanoví tak, že se částky uvedené v § 18 odst. 8 a 9 zákona 94/1956 Sb., o nemocenském pojištění zaměstnanců, ve znění pozdějších předpisů naposledy zvýšené nařízením vlády č. 347 z roku 2001 Sb., a v § 17 odst. 1 zákona č. 32/1957 Sb., o nemocenské péči v ozbrojených silách, ve znění pozdějších předpisů, naposledy zvýšené nařízením vlády číslo 347/2001 Sb., vynásobí jednou třetinou přepočítacího koeficientu uvedeného v § 40 odst. 1 v části věty před středníkem zákona č. 54/1956 Sb., o nemocenském pojištění zaměstnanců, ve znění pozdějších předpisů, nebo v § 17 odst. 2 v části věty před středníkem zákona č. 32/1957 Sb., o nemocenské péči v ozbrojených silách, ve znění pozdějších předpisů, a výsledné částky se zaokrouhlí na celé desetikoruny nahoru.
Dovolte přiměřené odůvodnění tohoto pozměňovacího návrhu. Dávky nemocenského pojištění jsou vyměřovány z vyměřovacího základu, kterým je v nemocenském pojištění zaměstnanců a osob samostatně výdělečně činných denní vyměřovací základ a v nemocenské péči v ozbrojených silách průměrná částka z měsíčního platu připadající na kalendářní den. Tyto částky jsou pro výpočet dávek stanoveným způsobem limitovány. Od 1. října 1999 se na základě změn, které byly provedeny zákonem č. 61/1999 Sb., uplatňuje pásmový způsob stanovení této maximální hranice prostřednictvím dvou redukčních hranic. Podle nařízení vlády č. 347/2001 Sb. platí pro rok 2002 částka 480 jako první redukční hranice a 690 korun jako druhá redukční hranice.
V důsledku těchto redukčních hranic činí v roce 2002 maximální výpočtový základ částku 606 korun. Přepočítací koeficient pro úpravu všeobecného vyměřovacího základu za rok 2001 činí 1,0730. Navrhuje se pro rok 2003 při úpravě redukčních hranic zohlednit přepočítací koeficient pouze ve výši jedné třetiny. Navrhovaná úprava umožní zvýšení redukčních hranic o 2,4 %. Nové redukční hranice denního vyměřovacího základu, tedy po zvýšení, budou činit 500 a 710 korun. Maximální výpočtový základ bude v důsledku těchto redukčních hranic činit 626 korun. Pokud by nebyly redukční hranice v roce 2003 valorizovány, došlo by nejen ke snížení úrovně nemocenských dávek v příštím roce, ale byla by i do budoucna snížena výchozí hladina redukčních hranic pro další indexaci. Toto opatření přitom nesměřuje k omezení nemocnosti, neboť by touto úpravou byli poškozeni pouze pojištěnci s nadprůměrnými a vysokými příjmy, u nichž není nemocnost vysoká. Tito pojištěnci platí pojistné za nemocenské pojištění z neomezeného příjmu, nemocenské dávky se jim přitom vypočítávají pouze z redukované části jejich příjmů.
Pokud by došlo k realizaci zmocnění tak, jak jsou stanovena v platné právní úpravě, činil by ekonomický dopad spojený se zvýšením dávek nemocenského pojištění vyplácených v roce 2003 cca 750 milionů korun. Navržená valorizace redukčních hranic ve výši jedné třetiny přepočítacího koeficientu by si v roce 2003 vyžádala pouze 250 milionů korun. Splňuje tedy podmínku popovodňové úspory finančních prostředků a ve vývoji redukčních hranic zohledňuje alespoň očekávaný růst spotřebitelských cen v roce 2002.
Nemohu jako bývalý člen výboru pro evropskou integraci neříci ještě dvě věty. Problematika upravená pozměňovacím návrhem není přímo upravena právem Evropských společenství, a není proto v rozporu. Návrh je v souladu s ústavním pořádkem České republiky.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Byl jste posledním přihlášeným do podrobné rozpravy. Táži se nyní, zda chce někdo ještě v podrobné rozpravě vystoupit. Paní zpravodajka Emmerová. Prosím, paní zpravodajko.
Poslankyně Milada Emmerová: Paní místopředsedkyně, vážení přítomní, dovoluji si podat protinávrh doprovodného usnesení proti kolegovi Cabrnochovi v tomto znění: Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky žádá vládu, aby předložila změnu zákona o nemocenském pojištění v tom časovém úseku, který pan poslanec pravil a který bych prosila, aby upřesnil.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Ano, děkuji vám. Je to všechno?
Poslankyně Milada Emmerová: Pardon, doplním: do jednoho roku.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám. Je někdo další, kdo chce vystoupit v podrobné rozpravě? Není tomu tak. Končím proto podrobnou rozpravu a táži se pana ministra, jestli chce využít závěrečného slova. Ne. Paní zpravodajka? Chcete využít svého práva? Nechcete využít práva závěrečného slova, proto přerušuji opět tento bod.
Podle našeho předchozího ujednání otevírám
přerušený bod pořadové číslo sedm, tisk číslo 44.
Otevírám obecnou rozpravu k tomuto tisku a mám do obecné rozpravy dvě přihlášky. První přihlášenou do obecné rozpravy je paní poslankyně Alena Páralová, které uděluji slovo. Připraví se pan poslanec Milan Cabrnoch. Prosím, paní poslankyně, místo je vaše.
***