(10.40 hodin)
(pokračuje F. Beneš)

Tolik usnesení výboru pro veřejnou správu k tisku 39 a ke změně zákona o stavebním řádu. Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Já také děkuji. Chce se někdo k návrhu výboru vyjádřit? Pokud ne, nyní rozhodneme - nejdříve o tom, zda povedeme obecnou rozpravu, tak jak bylo navrženo v usnesení výboru. Nechám o tom hlasovat.

Zahajujeme hlasování. Kdo je pro to, abychom vedli obecnou rozpravu? Kdo je pro? (Nehlasuje se, námitky z pléna.) Kdo je proti? (Námitky.) Promiňte, já to prohlásím za zmatečné, protože tady nebylo jasné, jestli se ještě hlásí pan poslanec. (Připomínky z pléna.) Ruším toto hlasování.

Ptám se pana poslance Exnera - prosím, pane poslanče, omlouvám se, máte slovo.

 

Poslanec Václav Exner: Pane předsedo, to je přesně ten moment, na který upozorňoval před chvílí pan poslanec Ransdorf, § 99 odst. 7 mluví o tom, o čem se může rozhodnout, to je v souladu s tím, co jste navrhl. Výbor ovšem navrhl komplexně, aby se rozhodlo nejen o obecné rozpravě, ale zároveň o tom, že se povede podrobná rozprava k celému návrhu zákona, to je ke všem jeho částem. Když pan poslanec Ransdorf žádal, abyste přesně definoval, o čem se hlasuje, je to ten případ, že byste to v této chvíli měl udělat. To jsem chtěl připomenout.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane poslanče. Přečtu vám, o čem budeme hlasovat. Pardon, ještě se hlásí pan poslanec Martínek.

 

Poslanec Radko Martínek: Vážený pane předsedo, vážené kolegyně a kolegové, vážená vládo, náš výbor se touto záležitostí zabýval včera opravdu velmi podrobně a věnoval tomu řadu hodin, protože se domníváme - myslím oprávněně - že vedle těch daňových zákonů je tento návrh zákona jeden z klíčových, které by měly řešit popovodňové stavy, a umožňuje operativně tyto záležitosti řešit. Proto jsme připravili tento komplexní pozměňovací návrh, nicméně protože jsme si vědomi té složitost celé záležitosti, navrhovali jsme také, aby k tomuto návrhu zákona probíhala jak obecná, tak podrobná rozprava, včetně toho komplexního pozměňovacího návrhu. Předpokládám, že pan zpravodaj nebo eventuálně já budeme navrhovat, aby se o konečném znění tohoto pozměňovacího návrhu hlasovalo po částech tak, aby se mohli jednotliví kolegové a kolegyně vyjádřit k jednotlivým částem tohoto pozměňovacího návrhu, ale velmi bych vás prosil, abyste tomuto návrhu věnovali velkou pozornost, protože otevírá možnost, aby se poměrně rychle a bezproblémově mohly řešit popovodňové stavy.

Děkuji vám.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane předsedo. Než se vrátíme k hlasování, přečtu vám přesný návrh usnesení, té pasáže, o které budeme hlasovat.

Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj doporučuje Poslanecké sněmovně, aby k vládnímu návrhu, sněmovní tisk 39 - pardon, pan předseda Beneš a pan poslanec Ransdorf.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Pane předsedo, dámy a pánové, nezlobte se, my nebudeme hlasovat o usnesení výboru, ale o tom, co budeme my konat. Prosím, abyste předložil návrh, o čem rozhodne Poslanecká sněmovna. Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Pan poslanec Ransdorf.

 

Poslanec Miloslav Ransdorf: Já si také myslím, že je velice důležité, aby každý člen sněmovny věděl, o čem se hlasuje, a to z následujícího důvodu. Na jedné straně je sice nepochybně důležité urychlit tempo obnovy. Na druhé straně ale s tímto zákonem mohou být určité problémy. Uvedu některé příklady.

Například to znamená, že se budou bez problémů obnovovat domky v záplavových pásmech - je to tak - podle stávající dokumentace. To znamená, že tady mám určitý problém s tím, že například mohou být změněny podmínky statického charakteru. Ty obnovené domky se mohou stát rizikem pro ty, kteří v nich budou bydlet. Myslím si, že pro některé členy sněmovny je sice důležité, že to takříkajíc zvýší práva vlastníků, ale na druhé straně hledisko bezpečnosti tím posíleno nebude.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Pane poslanče, pustil jste se do obecné rozpravy, o níž se právě chystáme hlasovat.

Dovolte mi, abych ještě jednou zopakoval, o čem se bude hlasovat. Budeme hlasovat o tom, že Poslanecká sněmovna povede k vládnímu návrhu sněmovní tisk 39 obecnou rozpravu a podrobnou rozpravu ke všem částem vládního návrhu.

 

Zahajuji hlasování k tomuto bodu. Kdo je pro? Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 7 bylo přítomno 190 poslanců, pro hlasovalo 162, proti jeden.

 

Otevírám obecnou rozpravu k tomuto bodu. Písemné přihlášky k tomuto bodu nemám. Pan předseda Klaus.

 

Poslanec Václav Klaus: Vážení kolegové, dovolte mi v této chvíli říci několik obecnějších slov, ale nemohu si odpustit nepřičinit poznámku ke způsobu řízení schůze. Chtěl bych protestovat proti způsobu úvodního řízení schůze, proti zámlkám, nejednoznačnostem, proti nepřipravenosti předsedajícího. Já nevím, jestli to je karteziánská nebo nekarteziánská otázka nebo problém, ale já jsem se například naprosto řádně přihlásil, leží tam moje přihláška, nevidím důvod, abychom s tím měli nějaké problémy. Prosím pana předsedu, aby se soustředil na řízení schůze.

Dovolte mi říci několik obecnějších poznámek na úvod tohoto dnešního našeho jednání. Naši zemi nepochybně postihla velká přírodní katastrofa a je naší povinností, aby se stát podílel na řešení jejích důsledků. Že jde o podílení se - já bych zdůraznil jen o podílení se - je či mělo by být všem evidentní. Ale myslím, že není, a proto je třeba bránit tomu, aby se stát tvářil, že jde o něco více. Odhady škod dosahují výše kolem 100 mld. Kč, ale na stát z toho dopadne asi 30 nebo 40 %, 30 nebo 40 mld., a to ještě v průběhu více než jednoho fiskálního roku. Je to hodně, jsou to částky velké, ale měli bychom být schopni dát to do nějakých proporcí. Je to zhruba 1,5 % ročního hrubého domácího produktu, neboli porovnáme-li to s tím, o čem my tady spolurozhodujeme, o státním rozpočtu, je to zhruba 4 až 5 % jednoho státního rozpočtu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP