(16.20 hodin)
(pokračuje Kohlíček)
Já věřím, vážený pane ministře, že tento případ neskončí mezi odloženými, tak jak tomu nasvědčují některé indicie. Bohatě mi stačí, když mi zde, vážený pane ministře, řeknete, že tento případ bude skutečně došetřen do konce, že nebude odložen. Jedná se totiž o precedens, který by mohl, pokud by nebyl došetřen, způsobit značnou právní nejistotu u řady našich občanů.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Z pohybu pana ministra vnitra soudím, že se hlásí o slovo, které mu uděluji.
Ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážený pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, já budu ve své reakci poměrně stručný. Chci říci, že jsem mírně zoufalý, protože mám nejlepší vůli panu poslanci Kohlíčkovi vyjít co možná nejvíce vstříc, ale prosil bych, aby mě teď poslouchali především právníci. Jestliže pan kolega Kohlíček řekl, že mu nejde skoro o nic kromě toho, abych zajistil, že případ nebude odložen, tak já se přiznám, že toto prostě slíbit nemohu, protože zákony v této zemi platí pro každého včetně ministra vnitra a vyšetřovatel je procesně nezávislý. Dospěl-li vyšetřovatel k závěru, že případ by měl být v souladu s trestním řádem odložen, tak prostě ministr vnitra do toho nesmí jakkoliv vstupovat. Kdyby se o to jakkoliv pokusil, bude to hraničit s trestným činem zneužití pravomoci veřejného činitele. Jediný, kdo do této věci může ingerovat, je dozorující státní zástupce, případně dohledový státní zástupce, avšak nikoliv ministr vnitra.
Jediné, co mohu kolegovi Kohlíčkovi slíbit - a to myslím zcela vážně - je to, že se pokusím vytvořit podmínky k tomu, aby se věc nezdržovala, aby nedošlo k tomu, že by třeba vyšetřovatel půl roku na tento spis nesáhl a věnoval se jiným věcem, aby tak zbytečně neutíkal čas. To je věc, kterou slíbit mohu a o kterou se pokusím. Nebylo by ode mne férové, abych tady sliboval, že zajistím, že případ nebude odložen, protože to skutečně není v pravomoci ministra vnitra.
Doporučoval bych směřovat - jak k tomu má právo každý jiný občan - příslušnému státnímu zástupci podnět, aby udělal prověrku spisu, ale to je jediné, co můžeme v této chvíli dělat. I ministr vnitra je v tomto směru poměrně krátký a přiznám se, že proti mému subjektivnímu přesvědčení byla odložena řada věcí a já to musím respektovat.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Pan kolega Kohlíček zřejmě bude reagovat. Prosím.
Poslanec Jaromír Kohlíček: Pane ministře, já beru vaše ujištění zcela vážně a věřím, že se nejedná pouze o vás, kdo máte zájem na došetření této kauzy. Myslím, že protentokrát se s tím spokojím. Budu samozřejmě tento případ sledovat a myslím, že i vy ho budete sledovat. Věřím, že se dobereme jasného a jednoznačného závěru. Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Znamená to, pane poslanče, že nenavrhujete žádné usnesení? (Nenavrhuje.) Děkuji. Nikdo další se nehlásí, rozpravu končím, a tím končím projednávání tohoto bodu.
Vážené kolegyně a kolegové, nyní přistupujeme k projednávání bodu
27.
Návrh časového harmonogramu projednávání vládního návrhu zákona
o státním rozpočtu ČR na rok 2002 v Poslanecké sněmovně a jejích orgánech
Ještě předtím bych provedl malou korekci předpokládaného dnešního postupu. Já jsem avizoval, že bychom se měli jako posledním bodem zabývat bodem č. 19, tj. novelou zákona o návykových látkách, nicméně tento bod může být projednáván až po 18. hodině a vzhledem k tomu, že k 18. hodině je hodně daleko, tak tímto avizuji, že po projednání časového harmonogramu ukončím dnešní jednání Poslanecké sněmovny.
Organizační výbor přijal usnesení č. 445 ze 13. září t. r., kterým doporučil Poslanecké sněmovně, aby přijala návrh usnesení, který vám byl rozdán do lavic. Návrh usnesení uvede předseda rozpočtového výboru poslanec Vlastimil Tlustý, kterého prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, organizační výbor na doporučení rozpočtového výboru vám předkládá ke schválení harmonogram projednávání návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2002. K tomuto návrhu uvádím, že je to návrh, který vychází ze znění příslušných zákonů a z harmonogramu jednání sněmovny ve druhém pololetí letošního roku.
V tomto návrhu za rozhodující považuji datum 17. října, což je den, ve kterém sněmovna může jednat o návrhu rozpočtu v prvním čtení. Doporučuji sněmovně, aby na začátku říjnové schůze zařadila projednání prvního čtení státního rozpočtu právě na 17. října.
Všechny ostatní lhůty, to znamená pravděpodobný termín jednání ve druhém či třetím čtení, jsou uvedeny.
Tento harmonogram umožňuje, aby návrh rozpočtu byl ve třech čteních projednán do konce letošního roku. Po prozkoumání i dalších variant dokonce přichází v úvahu, aby do konce letošního roku byla případně projednána i druhá varianta rozpočtu, kdyby tento harmonogram nemohl nastat z důvodu neúspěchu návrhu rozpočtu v prvním čtení. - To jsem předběhl vývoj událostí.
V tuto chvíli máme harmonogram, který předpokládá úspěšné projednání v prvním, druhém i třetím čtení. Doporučuji sněmovně, aby tento návrh schválila z jednoduchého důvodu - je to návrh, který vychází ze všech citovaných dokumentů, a je to návrh realistický.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Prosím pana kolegu Tlustého, aby se mnou sledoval všeobecnou rozpravu, kterou otevírám. Nikdo se do ní nehlásí, takže ji končím.
Přistoupíme k rozpravě podrobné, kterou otevírám. Rovněž do rozpravy podrobné se nikdo nehlásí, takže ji končím.
Přistoupíme k hlasování o návrhu usnesení: "Poslanecká sněmovna schvaluje časový harmonogram projednávání vládního návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2002 v Poslanecké sněmovně a jejích orgánech dle usnesení organizačního výboru z 93. schůze ze dne 13. září 2001 č. 445."
Zahájil jsem hlasování s pořadovým číslem 50. Kdo je pro? Kdo je proti?
Z přítomných 133 pro 117, proti nikdo. Návrh byl schválen.
***