(Jednání pokračovalo v 17.00 hodin.)
 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Je 17 hodin, vypršel čas, který byl určen na poradu poslaneckého klubu ČSSD. V tuto chvíli bychom měli rozhodnout o procedurálním návrhu, pokud jsme ovšem ztotožněni s tím, co zaznělo před přestávkou, tedy že přerušíme projednávání tohoto bodu, odročíme jej do doby, než předsedové poslaneckých klubů dostanou v písemné podobě všechny návrhy na unesení, které padly. Ač jsem předkladatel tohoto procedurálního návrhu, byl bych velmi rád, kdybychom se k němu vyjádřili.

Pan kolega Urban.

 

Poslanec Milan Urban: Vážený pane místopředsedo, předpokládám, že nebyla uzavřena podrobná rozprava, neboť jsem předtím žádal o přestávku před ukončením podrobné rozpravy. Dovolte mi tedy, abych předložil ještě pozměňovací návrh v tomto znění:

"Poslanecké sněmovna vyslechla závěrečnou zprávu vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny pro objasnění rozhodování státu v IPB."

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Dobře. To je ještě zpět v rámci podrobné rozpravy k bodu, který stále ještě projednáváme. Pan kolega Macháček.

 

Poslanec Antonín Macháček: Pane předsedající, pro zjednodušení celé situace stahuji zpět svůj pozměňovací návrh k usnesení, které je připraveno ve zprávě.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Ano. Má ještě někdo nějaký návrh do podrobné rozpravy? Pokud ne, podávám procedurální návrh v tuto chvíli přerušit projednávání tohoto bodu. Končím podrobnou rozpravu.

Dávám návrh na přerušení projednávání tohoto bodu a jeho odročení do doby, než bude rozdán písemný podklad předsedům poslaneckých klubů zachycující všechny návrhy na usnesení, které zazněly v podrobné rozpravě. Prosím pana zpravodaje Sobotku, aby velmi intenzivně spolupracoval s pracovníky Kanceláře Poslanecké sněmovny, a poté bychom pokračovali v projednávání bodu č. 87.

Odhlásil jsme vás, prosím, abyste se zaregistrovali svými identifikačními kartami.

 

Budeme rozhodovat o mém procedurálním návrhu na přerušení, resp. odročení projednávání tohoto bodu do splnění podmínky, kterou jsme definoval.

Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 148 a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti?

Z přítomných 154 pro návrh 145, proti 7. Návrh byl přijat.

 

Přerušuji projednávání tohoto bodu a zahajuji projednávání bodu č. 87, kterým je

 

87.
Informace ministra školství o realizaci státní informační politiky ve školství

 

Prosím, aby se slova ujal ministr školství, mládeže a tělovýchovy Eduard Zeman.

Pane ministře, klidně začněte, vzhledem k tomu, co vás čeká v rámci tohoto bodu, myslím, že toto je to nejmenší, s čím se můžete utkat.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Eduard Zeman: Děkuji, pane předsedající, dobrá, začnu i bez ohledu na to, že tento tak napínavě prosazovaný bod značná část poslanců této sněmovny nechce poslouchat.

V úvodu bych rád připomněl, protože o tento bod byl tak velký zájem, tak v úterý před 14 dny jsme zde na půdě Parlamentu České republiky uspořádali pro poslance seminář. Na tomto semináři byli přítomni všichni vedoucí příslušných projektů, všichni příslušní experti, a je mi velmi líto, že musím konstatovat a jmenovitě sdělit, že z poslanců této sněmovny se zúčastnila velmi malá část - jedna poslankyně za klub komunistů, jeden poslanec za sociální demokracii, nepočítaje pana poslance Pícla, který předsedal, a jeden poslanec za klub US. Nikdo další neprojevil o tento velmi vyžádaný bod příslušný zájem. Je mi to velmi líto, protože jste tam měli k dispozici celý tým lidí, který vám mohl daleko lépe a v daleko širším měřítku odpovědět na otázky, které zřejmě chcete slyšet.

Nicméně abych začal s příslušnou informací. Plán realizace státní informační politiky ve vzdělávání přijala vláda České republiky svým usnesením č. 351, které schválila dne 10. dubna 2000. Koncepce formulovala cíle v oblasti informační gramotnosti učitelů, studentů, občanů, zaměstnanců veřejné a státní správy a pracovníků ve zdravotnictví a knihovnictví. Plnění cílů a úkolů koncepce je plně v kompetenci příslušných resortních ministerstev za předpokladu úzké spolupráce a koordinace jednotlivých resortů.

V rámci uvedeného usnesení je pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanovena povinnost pracovat a každoročně aktualizovat harmonogram realizace koncepce rozpracovaný do jednotlivých programů podpory vzdělávání k informační gramotnosti, dále pak promítnout náklady na realizaci koncepce. Dne 14. března 2001 přijala vláda ČR usnesení č. 244, kterým schválila plán první etapy realizace státní informační politiky ve vzdělávání, který upravuje a upřesňuje způsob naplnění koncepce a následujících aktualizovaných cílů státní informační politiky ve vzdělávání a řeší problematiku vzdělávání informační gramotnosti na školách.

Do 30. června, tedy minulého týdne, byl vypracován plán druhé etapy realizace státní informační politiky. Tady bych trochu upozornil, že tento plán je lehce zpochybnitelný, protože zatím nebyla uzavřena první etapa.

Hlavní cíle první etapy realizace státní informační politiky ve vzdělávání se dají definovat jako tři hlavní cíle. Prvním z nich je vytvořit podmínky umožňující účelné a efektivní zavedení informačních a komunikačních technologií do výuky základních a středních škol, integrovaných a odborných učilišť včetně vyšších odborných škol a následně dosáhnout informační gramotnosti absolventů těchto škol do roku 2005.

Druhým cílem je dosáhnout využití informačních a komunikačních technologií jako běžného pracovního nástroje učitele u 75 % učitelů základních a středních škol, integrovaných a odborných učilišť včetně vyšších odborných škol opět do roku 2005.

Třetím cílem je vytvořit podmínky pro efektivní zapojení škol do systému celoživotního vzdělávání občanů v oblasti informačních a komunikačních technologií, a to stále v horizontu roku 2005.

Očekávané přínosy projektu byly definovány asi takto: Na prvním místě vyšší míra informační gramotnosti absolventů škol. Dále vyšší míra zapojení škol do celoživotního vzdělávání občanů, především v oblasti informačních a komunikačních technologií, následně zvýšení produktivity a kvality práce učitelů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP