(15.30 hodin)

Místopředseda PSP Ivan Langer: Zahájil jsem hlasování číslo 144. Ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti?

Z přítomných 186 pro návrh 145, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Poslankyně Marie Machatá: Nyní hlasujeme o písm. B bod 1 a 2 společně. Souhlas. (Ministr souhlasí.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Zahájil jsem hlasování číslo 145. Ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti?

Z přítomných 186 pro návrh 163, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Poslankyně Marie Machatá: Další hlasování - písm. B bod 3. Souhlas. (Ministr: Souhlasné stanovisko.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Zahájil jsem hlasování číslo 146. Kdo je pro? Kdo je proti?

 

Poslankyně Marie Machatá: V dané chvíli, pokud mohu okomentovat, jsme ukončili hlasování o jednotlivých pozměňovacích návrzích.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Ano. Přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona. (Hlasy nesouhlasu.) Omlouvám se, výsledek hlasování.

 

Návrh, o kterém jsme hlasovali - B3, byl přijat. Pro se vyjádřilo 157 ze 185 přítomných a 2 byli proti.

 

Přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu návrh usnesení:

"Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona o poskytování informací a další součinnosti pro účely řízení před Evropským soudem pro lidská práva, podle sněmovního tisku 842, ve znění schválených pozměňovacích návrhů."

 

Zahájil jsem hlasování číslo 147. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Z přítomných 187 pro návrh 173, proti 2.

 

Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas. Děkuji paní zpravodajce, panu ministrovi.

 

Nyní přikročíme k přerušenému bodu č. 78, kterým je

 

78.
Zpráva vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny pro objasnění rozhodování státu v IPB
od doby jejího vzniku do uvalení nucené správy a jejího prodeje ČSOB

 

Rozpravu jsme přerušili v okamžiku, kdy je přihlášen ministr financí Rusnok, a poté podal řádnou přihlášku pan poslanec Macháček. (Ve sněmovně panuje značný ruch.)

Dříve než udělím slovo panu ministru financí, prosím všechny poslance, kteří se chtějí vzdálit, aby tak učinili. Byl bych rád, abych nemusel jmenovitě uvádět, koho tím mám na mysli, aby opustil jednací sál. Platí to pro poslance - ministry - vnitra - zahraničí.

Pane ministře, ještě chvilku. Prosím, lepší už to nebude.

 

Ministr financí ČR Jiří Rusnok: Děkuji, pane předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vnímám, že debata, která dosud probíhala, byla vedena nad zprávou vyšetřovací komise, později se značně podle mého názoru vychýlila do emocionální polohy. Rozumím této věci, myslím, že je to v zásadě logické a že to bylo očekáváno.

Chtěl bych se vyjádřit mimo tuto polohu pouze k některým otázkám, které položil pan poslanec Tlustý, a k některým otázkám, které zazněly a které se týkají mne jako mé osoby ve funkci, ve které se nacházím, a působení Ministerstva financí.

Především bych chtěl vaším prostřednictvím, pane předsedající, ubezpečit pana poslance Tlustého a zejména občany této země, že definitivní nebo konečná ztráta operace IPB - ČSOB se v žádném případě nebude pohybovat na úrovni 180 mld., která tady zazněla, ale bude se pohybovat maximálně na úrovni 90, možná 95 mld. To je první skutečnost.

Proč tomu tak bude? Bude tomu tak proto, že aktiva, která přecházejí z bilance bývalé IPB na ČSOB, resp. částečně na Konsolidační banku, byla rozdělena do tří skupin:

- na tzv. černá aktiva, kterých se chce IPB, resp. ČSOB zbavit a která v rámci záruky převezme Konsolidační banka, ta dnes činí zhruba 46 mld. v nominální hodnotě,

- na tzv. bílá aktiva, to jsou ta, která si bez nároku na státní záruku ponechá ČSOB; ta se pohybují okolo 110 mld.,

- a na tzv. šedá aktiva, u nichž o tom, zda v konečném důsledku budou ztrátová, kterých se zbaví ČSOB, nebo se z nich stanou bílá aktiva, není doposud rozhodnuto.

Velmi pravděpodobně se ze šedých 120 mld. ještě asi 30 až 40 mld. objeví v bílých aktivech, tudíž se na ně nebude vztahovat záruka. Zbytek, který zůstává, činí zhruba 140, 130, 150 mld. - dnes je velmi těžko říci přesnou cifru. A z těch ještě bude minimálně 50 mld., ale spíše více získáno ve správě aktiv. Část těchto aktiv je vyoprávkovaná, čili existují na ně oprávky, opravné položky, tudíž opět nezasáhnou ztrátu vyplývající z této operace.

Dále zde zazněla otázka, zda je pravda, že smlouva z 19. 6. vypršela, a tudíž vypršela i záruka. Chci opět vaším prostřednictvím sdělit, že tomu tak není. Smlouva obsahuje jasné ustanovení, že záruka trvá buď do 19. 6. 2001, resp. do uzavření restrukturalizačního plánu, který je naplněním té záruky, a platí potud, pokud není uzavřena - to, co je pozdější, platí.

Jsme v situaci, že 19. 6. uplynulo, to je pravda, nicméně nebyl uzavřen restrukturalizační plán, čili dále záruka platí a bude platit tak dlouho, dokud nebudou uzavřeny nové dokumenty, to je restrukturalizační plán a další dokumenty, které naplňují smlouvu a státní záruku. Tudíž tedy nemohla být ani státní záruka prodloužena a samozřejmě Ministerstvo financí by tak ani nemohlo učinit vzhledem k novým rozpočtovým pravidlům bez souhlasu Poslanecké sněmovny.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP