(13.00 hodin)
(pokračuje L. Svoboda)
Navrhované úpravy se zejména týkají řešení existence Úřadu pro veřejné informační systémy. Podle čl. 70 odst. 1 ústavy lze ministerstva a jiné právní úřady zřídit a jejich působnost stanovit pouze zákonem.
Vzhledem k tomu, že novelou zákona č. 2/1969 Sb. byl Úřad pro státní informační systém zařazen do výčtu ústředních správních orgánů státní správy, nelze jej změnit přejmenováním. Je nutné jej zákonem zrušit a zákonem zřídit nový, včetně úpravy přechodu práv a povinností na úřad zřizovaný.
V této souvislosti je vhodné novelizovat i příslušná ustanovení zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších novel, a zákona č. 26/2000 Sb., o veřejných dražbách, ve kterých je stanovena rozhodovací pravomoc Úřadu pro státní informační systém ve vztahu ke správcům centrální adresy. Změna zákona 272/1996 Sb. nezabezpečuje ústavní požadavky, neboť touto změnou nelze dosáhnout žádných právních důsledků.
Pokud jde o pozměňovací návrhy týkající se provozovatele, § 3 a 7, kterého pověří správce informačního systému jeho provozováním, vycházejí z přesvědčení, že povinnost dodržování standardů, zajišťování ochrany a bezpečnosti informací se má vztahovat i na tento subjekt, včetně možného sankcionování.
Účelem doplnění oznamovací povinnosti atestačního střediska, § 6, je vytvořit podmínku k tomu, aby se úřad včas dověděl o skutečnostech bránících výkonu atestací a podle okolností takovou situaci mohl řešit ve smyslu zákona.
V § 7 odst. 6 se Senát přiklonil ke stejnému řešení, které bylo přijato v zákonech č. 154 a 156/2000 Sb., to je, aby pokutu vybíral a vymáhal stejný, tedy příslušný územní finanční orgán.
Ostatní pozměňovací návrhy lze charakterizovat jako legislativně technické povahy vyplývající z již zmíněných změn týkajících se sjednocení terminologie zákona, a pokud jde o ustanovení přechodné povahy, jejich přeřazení do odpovídajících částí. Všechny senátní pozměňovací návrhy byly projednány se zástupci předkladatele, který s nimi vyslovil souhlas. Doplnění nemění ani smysl, ani účel zákona. Senátní návrh si klade za cíl jen sjednocení legislativní formy zákona s Ústavou České republiky.
Dámy a pánové, vaše souhlasné vyjádření bude znamenat, že Parlament opustí velmi potřebný, kvalitní, s ústavou nekolizní zákon. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu senátoru Svobodovi. Ptám se, zda se někdo dále hlásí do rozpravy. Žádnou přihlášku neregistruji, rozpravu končím.
Přistoupíme k hlasování podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců. Přednesu návrh usnesení:
"Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, podle sněmovního tisku 457/4, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 457/5."
O tomto návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 56, které zahajuji. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti tomuto návrhu?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 56 tento návrh byl přijat, když se pro něj z přítomných 178 vyslovilo 158 a 5 bylo proti. Konstatuji, že jsme návrh zákona ve znění schváleném Senátem přijali.
Paní poslankyně, páni poslanci, v tuto chvíli vyhlašuji polední přestávku, a to do 14.05 hodin.
(Jednání přerušeno ve 13.05 hodin.)
***