(18.10 hodin)
(pokračuje Mertlík)
A to způsobem, kdy spolu samozřejmě na pracovní úrovni kooperují, ale jde o dva odlišné systémy a do budoucna toto není příliš dobrý stav. Ministerstvo financí proto začalo pracovat na projektu postupného propojení těchto útvarů na centrální a střední úrovni a tím také odpovídám na dotaz, resp. konstatování, které zde řekl pan poslanec Pilip. Samozřejmě personální stabilizace v ÚFDŘ je důležitým krokem a bude provedena poměrně brzy, v dohledné době, čítající spíše týdny než delší dobu. Nicméně co je mnohem důležitější, je systemická nerovnováha mezi Generálním ředitelstvím cel a ÚFDŘ. To je jednou z věcí, které bude zcela nutné řešit tak, aby stávající ÚFDŘ, resp. orgán, který jej v budoucnosti má nahradit, měl odpovídající kompetence vůči jednotlivým krajským ředitelstvím a nižším článkům finanční správy.
To jsou věci, které mají co do činění právě se správou daní, s její efektivností, včetně informačního zabezpečení a zabýváme se jimi na Ministerstvu financí velmi intenzivně v posledních asi 6 - 7 měsících.
Další náměty, které se týkají zmenšení počtu finančních úřadů a také celních úřadů, dodal bych jedním dechem, samozřejmě s tím to úzce souvisí, protože celý systém musí být optimalizován tak, abychom dosáhli toho, že využití pracovního času jednotlivých správců daní bude lepší a více blízké nějakému optimu, než je tomu v současnosti.
Co se týče doporučení, která zde padla v návrhu usnesení rozpočtového výboru, jsme připraveni jako vláda jim vyhovět a splnit je. Zejména bod, který žádá vládu, aby formou analýzy posoudila možnosti, jak odepsat starý blok daňových nedoplatků, a aby tuto analýzu předložila Poslanecké sněmovně, přesně konvenuje s úkoly, které jsme si sami na Ministerstvu financí stanovili. Nicméně v této souvislosti bych chtěl předem avizovat, že nejsem přítelem řešení typu daňové amnestie. Myslím, že je to věc, na kterou si poplatníci zvyknou, po několika letech ji očekávají opakovaně a toto řešení, přestože má řadu výhod, domnívám se, že má řadu systémových nedostatků právě expektačního charakteru, které převažují nad výhodami. Čili budeme hledat řešení jiná, než je typ daňové amnestie.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Nyní má možnost vystoupit se závěrečným slovem zpravodaj.
Chtěl bych poprosit o přivolání předsedů poslaneckých klubů a pana kolegy Brožíka, neb se zjevně schyluje k hlasování o tomto návrhu. Takže předsedové jsou zde.
Pane poslanče, máte možnost vystoupit.
Poslanec Ivan Pilip: Pane předsedající, vzhledem k tomu, že jsem již hovořil a v další rozpravě zazněla vystoupení dvou poslanců, kteří buď - jako v případě pana poslance Recmana - měli některé komentáře a dotaz na pana ministra, a v případě pana poslance Korbela spíše informovali sněmovnu o některých věcech, takže nezazněl z jejich strany a hlavně z mé strany v mém vystoupení v rámci rozpravy žádný jiný návrh, takže v rámci závěrečného vystoupení mohu pouze shrnout, že zde máme k hlasování tři návrhy usnesení, z nichž jeden je návrh usnesení, aby tento souhrn opatření byl vzat na vědomí, a druhé dva jsou žádosti adresované v jednom případě na vládu, a ta zní: žádá vládu, aby formou analýzy posoudila možnosti, jak odepsat starý blok daňových nedoplatků, a aby tuto analýzu předložila Poslanecké sněmovně do 30. září t. r., a druhá žádost, která je směrována na Ministerstvo práce a sociálních věcí a Ministerstvo zdravotnictví, aby zpracovala analýzu stavu a vývoje nedoplatků sociálního a zdravotního pojištění od roku 1993 a předložila ji rozpočtovému výboru do 30. května t. r.
Domnívám se, že všechny tři návrhy jsou hlasovatelné bez ohledu na to, jestli sněmovna tu zprávu vezme na vědomí, nebo nikoli. Proto se domnívám, že je možné o jednotlivých návrzích usnesení hlasovat postupně, tak jak byly předloženy rozpočtovým výborem.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Vážené kolegyně a kolegové, přistoupíme k hlasování o návrhu usnesení. Prosím pana zpravodaje, aby přednesl návrh, o kterém rozhodneme hlasováním.
Poslanec Ivan Pilip: První návrh zní: "Bere na vědomí soubor opatření ke snížení daňových nedoplatků, tisk 572." Názor pana ministra je doporučující, můj je někde mezi neutrálním a mírně doporučujícím.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji.
Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 207. Ptám se, kdo je pro tento návrh usnesení. Kdo je proti?
Z přítomných 180 pro návrh 99, proti 25. Návrh byl přijat.
Poslanec Ivan Pilip: Druhé je doprovodné usnesení: "Poslanecká sněmovna parlamentu žádá vládu, aby formou analýzy posoudila možnosti, jak odepsat starý blok daňových nedoplatků, a aby tuto analýzu předložila Poslanecké sněmovně do 30. září t. r." Stanoviska jsou obě doporučující.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 208. Kdo je pro? Kdo je proti?
Z přítomných 182 pro návrh 168, proti 2. Návrh byl přijat.
Poslanec Ivan Pilip: A poslední usnesení navržené výborem rozpočtovým je: "Poslanecká sněmovna Parlamentu žádá Ministerstvo práce a sociálních věcí a Ministerstvo zdravotnictví, aby zpracovala analýzy stavu a vývoje nedoplatků sociálního a zdravotního pojištění od roku 1993 a předložila je rozpočtovému výboru do 30. května t. r."
Místopředseda PSP Ivan Langer: Chci si jen ujasnit, pane poslanče, zda i tato část usnesení se týká té části, která má vztah k Poslanecké sněmovně. Zde v prezidiálce mám upozornění, že bychom měli hlasovat pouze o bodu II. Jestli chcete k nahlédnutí ono usnesení…
Poslanec Ivan Pilip: Přiznám se, že mám před sebou usnesení, které jsem si nechal vytisknout ve formě usnesení z intranetu. Z něj nevyplývá jednoznačně v tom rozdělení, jestli se to vztahuje k "doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu", ale zdá se mi, že návrh hlasovatelný je, protože sněmovna tím potvrzuje apel na obě tato ministerstva. Pokud tomu nic nebrání, doporučoval bych o tom návrhu hlasovat. Oba pánové místopředsedové tady upozorňují, že termín je krátký, nicméně nemohu než konstatovat, že nikdo nenavrhl jeho prodloužení v rámci rozpravy.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Dobře, takže je to návrh usnesení, o kterém rozhodneme hlasováním. Prosím, pan ministr práce a sociálních věcí.
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Vladimír Špidla: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, dovolte mi, abych otevřel rozpravu a předložil návrh na posunutí termínu o jeden měsíc. Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Dobře, teď se přiznám, že jste mě trochu zaskočil, pane místopředsedo, protože vaše vstoupení otevírá obecnou rozpravu a v rámci procedury projednávání tohoto bodu se vede všeobecná rozprava a podrobná a návrhy na konkrétní usnesení, o kterých máme rozhodnout hlasováním, se podávají v podrobné rozpravě.
***