(17.20 hodin)

(pokračuje Mertlík)

Vznikla by nepodařená reforma, jejímž důsledkem by byla struktura, která by nebyla životná.

Plně souhlasím s tím, že je problematické zařazení některých konkrétních organizací a s nimi spojených kompetencí a zodpovědnosti. Bylo to obtížné jednání na půdě vlády a bezesporu to bude obtížné jednání i na půdě Poslanecké sněmovny, ale jsem hluboce přesvědčen, že k tomu, aby reforma veřejné správy byla životaschopná a plnohodnotná, je třeba v jejím rámci schválit právě tento zákon. Netvrdím, že musí být nutně přesně v té podobě a s tím výčtem, jak je od vlády navrženo. Jsem přesvědčen, že v rámci výborů bude ve druhém a třetím čtení prostor pro to, abychom dokázali vyřešit některé problémy, na které poukázal např. pan zpravodaj, ale i někteří poslanci v rozpravě. Domnívám se, že zákon, tak jak je předložen, pro to vytváří dostatečnou půdu.

Prosím vás, aby byl tento návrh propuštěn do druhého čtení.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji místopředsedovi vlády a ministru financí Pavlu Mertlíkovi. Táži se, zda se chce vyjádřit v závěrečném slově pan zpravodaj Doležal. Není tomu tak. Budeme absolvovat hlasování, která v tuto chvíli musí nastat.

V rámci rozpravy zazněl návrh na zamítnutí této předlohy. Pokud se nemýlím, nezazněl návrh na vrácení.

 

V hlasování pořadové číslo 65 rozhodneme o návrhu na zamítnutí tohoto vládního návrhu zákona. Hlasování zahajuji. Kdo souhlasí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Z přítomných 183 pro 54, proti 112. Návrh nebyl přijat.

 

Budeme se zabývat návrhy na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Prosím kolegu Beneše, aby podal další návrh.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Kolegyně a kolegové, prosil bych, aby byl tento zákon projednáván také ve výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji panu poslanci Benešovi. Další návrhy nevidím.

 

V hlasování pořadové číslo 66 rozhodneme o návrhu na přikázání výboru rozpočtovému. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Z přítomných 183 hlasovalo 162 pro, 2 proti. Návrh byl přijat.

 

Nyní rozhodneme o návrhu na přikázání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.

O tomto návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 67. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Z přítomných 183 pro 150, proti 9. Návrh byl přijat.

 

Zbývá ještě rozhodnout o návrhu na prodloužení lhůty k jednání ve výborech o 20 dnů.

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 68. Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Z přítomných 183 pro 161, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán výboru rozpočtovému a výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí a lhůta k jeho projednávání byla prodloužena o 20 dnů.

 

Končím projednávání bodu 22. Přistupujeme k projednávání bodu

 

23.
Vládní návrh zákona o rozpočtových pravidlech
a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla)
/sněmovní tisk 433/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády tento návrh uvede místopředseda vlády ČR a ministr financí pan Pavel Mertlík. Pane místopředsedo, opět se pokusím zjednat poněkud lepší atmosféru v jednacím sále. Kolegyně a kolegové, prosím o klid, aby mohla sněmovna pokračovat ve své práci. Pane místopředsedo, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Pavel Mertlík: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, na rozdíl od předchozího zákona, který byl sice nesmírně závažný, ale technicky jednoduchý, toto je asi technicky nejsložitější norma z celého balíku zákonů týkajících se reformy veřejné správy, alespoň tedy z jeho finanční části.

Návrh zákona o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů obsahuje úpravu tvorby, funkce a obsahu střednědobého výhledu státního rozpočtu, státního závěrečného účtu, státních finančních aktiv a pasiv, finančního hospodaření organizačních složek státu a státem zřízených příspěvkových organizací, finanční kontroly, podmínek zřizování státních fondů, způsobů řízení likvidity státní pokladny a likvidity státního dluhu a také hospodaření s prostředky soustředěnými v Národním fondu.

Rozpočtová pravidla jsou předkládána jako součást souboru zákonů, které souvisejí s reformou veřejné správy a jsou s těmito ostatními návrhy v souladu. Nejtěsnější vazbu mají rozpočtová pravidla na zákon o rozpočtovém určení daní a na zákon o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích.

Samostatný zákon o rozpočtovém určení výnosů daní je navrhován proto, aby byla zajištěna stabilita rozpočtových pravidel. V rámci reformy veřejné správy může nová praxe přinést nové zkušenosti a poznatky a je možné v této souvislosti očekávat, že rozpočtové určení výnosů daní se bude muset postupem doby podle nabytých zkušeností modifikovat.

V zákoně o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích je řešena dlouho diskutovaná otázka právní subjektivity dnešních státních rozpočtových a příspěvkových organizací. Ústřední orgány a státní rozpočtové organizace se navrhují změnit na organizační složky státu bez právní subjektivity a rozpočtová pravidla upraví jejich finanční hospodaření. Státní příspěvkové organizace dnes existující budou existovat i nadále jako právnické osoby. Zřízení nových příspěvkových organizací bude však již možné pouze zvláštním zákonem. Finanční hospodaření příspěvkových organizací se tak bude řídit úpravou obsaženou v návrhu rozpočtových pravidel.

Kromě skutečnosti, že rozpočtová pravidla jsou předkládána jako součást souboru zákonů upravujících reformu veřejné správy, jsou v návrhu řešeny i otázky, které v současné právní úpravě jsou přes přijetí devíti novel v předchozích letech řešeny buď nedostatečně, nebo vůbec.

Navrhovaný zákon je veden záměrem vlády upravit rozpočtový proces a odpovědnost správců rozpočtových prostředků za transparentní a efektivní vynakládání prostředků daňových poplatníků.

Oproti současnému stavu se navrhují tyto základní změny:

1. Posunutí horizontu rozpočtování. Rozpočtový výhled bude založen na střednědobé projekci makroekonomického a fiskálního vývoje s cílem stabilizovat základní rozpočtové ukazatele. To umožní hodnocení změn politiky v kontextu střednědobé stability rozpočtového vývoje, vytvoření podmínek pro rozhodování vlády o alternativách užití rozpočtových zdrojů a povede to k posílení celkové fiskální stability a disciplíny.

2. Dojde ke zpřísnění a standardizaci kontrolního režimu, k revizi systému finanční kontroly a jeho postupnému dotvoření do podoby obvyklé v zemích Evropské unie, k čemuž se Česká republika zavázala již v minulosti. Nově se navrhuje upravit v návaznosti na odpovědnost za hospodaření odpovědnost za kontrolu hospodaření v rámci vymezené působnosti a za tím účelem i vytvářet organizační struktury. Dodal bych zde to, že vláda připravuje návrh zákona o kontrole veřejných rozpočtů, který bude zpracován na jaře příštího roku a na tento zákon organicky naváže.

3. Dojde ke zrušení autonomie rozpočtů okresních úřadů.

4. Bude legislativně zakotven Národní fond na předstrukturní financování.

5. Nová úprava postupu při předkládání zpráv o vývoji rozpočtového hospodaření je rovněž obsažena v tomto návrhu. Do sedmi dnů po uplynutí čtvrtletí bude Ministerstvo financí podávat vládě a do 20 dnů rozpočtovému výboru Poslanecké sněmovny zprávu o pokladním plnění státního rozpočtu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP