(20.00 hodin)

(pokračuje Zvěřina)

Předpokládám, že to bude velice zajímavá záležitost, projednávat tuto věc ve druhém čtení, a pokud projde do druhého čtení, navrhuji, aby byl tento návrh zákona svěřen k projednání také našemu výboru pro evropskou integraci.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji kolegovi Zvěřinovi. Hlásí se ještě někdo do obecné rozpravy? Ne. Obecnou rozpravu uzavírám.

Teď není možné hlasovat ani o návrhu na vrácení, ani o návrhu na zamítnutí, neboť nepadly. Budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům. Ještě se ale zeptám, zda pan ministr chce využít možnosti závěrečného slova. Není tomu tak. Pan zpravodaj také nechce využít této možnosti.

Nyní budeme rozhodovat o návrhu organizačního výboru na přikázání předloženého návrhu k projednání hospodářskému výboru. V tuto chvíli vás všechny odhlásím. Žádám o novou registraci. Raději zagonguji. Prosím všechny, kteří jsou ještě v předsálí, aby vstoupili do jednacího sálu, zaregistrovali se a budeme hlasovat. Posily dorazily.

 

V hlasování pořadové číslo 412 rozhodneme o návrhu na přikázání hospodářskému výboru. Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti tomuto návrhu?

Z přítomných 83 hlasovalo pro 83, nikdo nebyl proti.

 

V hlasování pořadové číslo 413 rozhodneme o návrhu na přikázání výboru pro evropskou integraci. Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti tomuto návrhu?

Z přítomných 82 hlasovalo pro 58, proti 21. I tento návrh byl přijat.

 

Jestli si dobře pamatuji, v diskusi padl návrh na prodloužení lhůty o 20 dní na projednávání ve výborech. Pan ministr souhlasí.

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 414, ve kterém rozhodneme o prodloužení této lhůty. Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti tomuto návrhu?

Z přítomných 82 hlasovalo pro 78, proti nikdo.

 

Konstatuji, že jsme návrh zákona pod tiskem 390 přikázali výboru pro evropskou integraci, výboru hospodářskému a prodloužili lhůtu k projednávání o 20 dnů. Končím projednávání bodu 105.

 

Poslední bod, který bychom dnes měli projednávat, jestli se nedohodneme jinak, by byl bod č. 106, kterým je

 

106.
Vládní návrh zákona o Státním fondu rozvoje bydlení
a o změně zákona č. 171/ 1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky
ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku ČR,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 393/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh přednese ministr pro místní rozvoj ČR pan Jaromír Císař. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Ministr pro místní rozvoj ČR Jaromír Císař: Pane předsedající, dámy a pánové, navrhuji vytvořit samostatný Státní fond rozvoje bydlení jako významný mimorozpočtový nástroj financování veřejné podpory investic do bydlení. Nejde o myšlenku zcela novou, objevila se již opakovaně v záměrech podpory bydlení mých předchůdců. Je ostatně inspirována mj. i zkušenostmi z podobných institucí v zahraničí, především ve Francii, Švédsku, Finsku, Polsku a dalších zemích.

Úkolem fondu je shromažďovat a rozmnožovat finanční prostředky určené v souladu s programovým prohlášením naší vlády na podporu výstavby dostupných nájemních bytů, na podporu výstavby technické infrastruktury v obcích a na podporu oprav a modernizaci zanedbaných panelových domů. Fond bude zdrojem pro funkce garanční a podpůrné.

Nechceme stupňovat zatížení státního rozpočtu stálým zvyšováním výdajů na podporu bydlení. Základní jmění fondu navrhujeme vytvořit zavedením šesti miliard korun z Fondu národního majetku. Toto základní jmění se nesmí snižovat, bude spolu se svými výnosy zajišťovat garanční funkci a v tomto směru bude fond soběstačný bez nároku na další veřejné investice. Dalšími zdroji bude část výnosů z daně převodu nemovitostí a případné výnosy z emise obligací. Tyto prostředky budou zajišťovat návratné nástroje a fond tak bude fungovat jako revolvingový. Případné transfery ze státního rozpočtu považujeme pouze za doplňkový zdroj, který by neměl překročit řád 400 mil. Kč ročně a v případě potřeby by vykrýval nenávratné dotace úrokových rozdílů.

Vzhledem k celkovému objemu podpor by požadavky na státní rozpočet byly minimalizovány. Fondové hospodářství navíc eliminuje známé nedostatky současných dotačních programů, vyvolané rozpočtovým režimem. To znamená podle mého názoru velký kvalitativní posun ve státní podpoře bytových investic.

Myslíme-li to s podporou bydlení vážně, měli bychom se s porozuměním postavit k návrhu zákona o Státním fondu rozvoje bydlení. Na zákon totiž netrpělivě čeká nejen řada našich spoluobčanů, ale také stavební podnikatelé, kteří ve zvýšení investic pro bydlení spatřují právem východisko ze současné neutěšené situace našeho stavebnictví.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Děkuji ministrovi pro místní rozvoj Jaromíru Císařovi. Prosím, aby se ujal slova zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Evžen Snítilý.

 

Poslanec Evžen Snítilý: Děkuji vážený pane předsedající, dámy a pánové. V této pokročilé hodině projednávat tak důležitý zákon je i zčásti odvahou. Jsem přesvědčen, že vláda ve svém sněmovním tisku 393 předkládá této ctihodné sněmovně zákon, který by se měl stát v oblasti bytové politiky jedním ze základních kamenů budoucího vývoje. Je to bezesporu zákon, který, ač ho předkládá současná vláda, v případě přijetí bude přínosem pro všechny ostatní vlády, které přijdou po nás. Je to zákon ve prospěch bytové politiky v této zemi. Je to zákon, jehož fungování v určitých modifikacích jsme si mohli podrobně prozkoumat téměř ve všech zemích Evropy.

Je mi jasné, že takto důležitý zákon - opakuji důležitý zákon - pro oblast bytové politiky bude mít, a nemůže tomu být jinak, nepřeberné množství připomínek. Je to tak správné už z titulu, o jakou důležitost jde. Myslím si, že by bylo velice - nechci použít slovo nezodpovědné - krátkozraké postavit se k tomuto zákonu nějakým laxním způsobem.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP