(14.40 hodin)

(pokračuje Buzková)

Pan poslanec kývá, pravděpodobně jsem ho interpretovala správně.

 

O tomto návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 584, které zahajuji. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 584 tento návrh nebyl přijat, když se pro něj z přítomných 169 vyslovilo 74 a 57 bylo proti.

 

Nyní rozhodneme o návrhu na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování.

Zahajuji hlasování pořadové číslo 585. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 585 z přítomných 170 se pro vyslovilo 84, proti 73. Tento návrh nebyl přijat.

 

Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru ústavněprávnímu. Má někdo jiný návrh? Pan poslanec Beneš.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Zcela logicky si dovolím navrhnout, aby výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí návrh také projednával. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji.

 

Přistoupíme tedy k hlasování pořadové číslo 586, které zahajuji. Kdo je pro přikázání ústavněprávnímu výboru? Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 586 tento návrh byl přijat, když se pro něj z přítomných 168 vyslovilo 91 a 18 bylo proti.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 587. Kdo je pro přikázání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí? Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 587 tento návrh byl přijat, když se pro něj z přítomných 168 vyslovilo 123 a 15 bylo proti.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání ústavněprávnímu výboru a výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.

 

Slovo má pan poslanec Beneš. Pane poslanče, než začnete mluvit, skutečně již po několikáté v dnešním odpoledni prosím kolegy, aby umožnili, abychom mohli dnes projednat ještě několik návrhů zákonů. V případě, že hluk v Poslanecké sněmovně bude dosahovat takovéto intenzity, budu nucena naše jednání přerušit.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Paní předsedající, při hlasování pořadové číslo 585 o návrhu na vrácení k dopracování je u mého jména uvedeno, že jsem nehlasoval. Já jsem přesně tak, jak jsem říkal panu zpravodajovi, podpořil oba návrhy. Čili v tomto případě jsem hlasoval pro a dovoluji si zpochybnit toto hlasování.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Dobře, všechny vás odhlašuji a prosím o novou registraci.

 

Hlasování pořadové číslo 588 zahajuji. Kdo podporuje námitku pana poslance Beneše? Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 588 tento návrh byl přijat, když se pro něj z přítomných 162 vyslovilo 112 a 18 bylo proti.

 

Znovu tedy rozhodneme o návrhu na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování, a to v hlasování pořadové číslo 589, které zahajuji.

Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 589 tento návrh byl přijat, když se pro něj z přítomných 165 vyslovilo 85 a 78 bylo proti.

 

Jsem tedy nucena usnesení Poslanecké sněmovny o přikázání tohoto návrhu prohlásit za nerelevantní. Tím jsme ukončili projednávání tohoto bodu.

 

Dalším bodem je

 

52.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 357/1992 Sb., o dani dědické,
dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 193/ - prvé čtení

 

Vládní návrh jsme obdrželi jako sněmovní tisk 193. Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr financí pan Ivo Svoboda, kterého prosím, aby se ujal slova.

 

Ministr financí ČR Ivo Svoboda: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vláda předkládá návrh novely zákona o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí a návrh novely zákona o dani z příjmů, sněmovní tisk 193.

Novela zákona neobsahuje změny, které by znamenaly zásadní úpravu konstrukčních prvků těchto majetkových daní. Předložený návrh změn zákona řeší především problémy, se kterými se praxe u těchto daní potýká. Obsahem návrhu jsou tyto zásadní změny:

Za prvé. Změny zdaňování práva odpovídajícího věcnému břemeni nebo obdobného práva, pokud bylo zřízeno při darování nemovitosti. Podle dosavadní právní úpravy, je-li současně s darováním nemovitosti zřizováno bezúplatně právo odpovídající věcnému břemeni ve prospěch dárce nemovitosti, např. právo doživotního užívání nemovitosti nebo části nemovitosti, nabytí tohoto práva se zdaňuje daní z převodu nemovitostí. V řadě případů se jedná o bezúplatné zřízení věcného břemene nebo obdobného práva mezi osobami v blízkém příbuzenském vztahu a zdanění pětiprocentní sazbou daně představuje pro poplatníka tvrdost.

Navrhuje se proto zřízení věcného břemene v souvislosti s darováním nemovitosti zdaňovat rovněž daní darovací. Sazba daně darovací při základu daně do 1 milionu korun bude činit u příbuzných v řadě přímé a manželů 1 %, u osob ve vzdálenějším příbuzenském vztahu nebo v jiném osobním poměru 3 %, u ostatních fyzických osob a právnických osob všeobecně 7 %.

V návrhu novely se dále zpřesňuje ustanovení, které se týká zdanění majetku daní darovací, pokud subjektem daňového vztahu je cizí státní příslušník, nebo se bezúplatně nabytý majetek nachází v cizině nebo tento majetek byl poskytnut do tuzemska. Pokud osoba, která bezúplatně poskytla nebo nabyla movitý majetek nebo jiný majetkový prospěch, v době jeho bezúplatného poskytnutí nebo nabytí je občanem České republiky a má trvalý pobyt v České republice nebo je právnickou osobou se sídlem v České republice, bude předmětem daně darovací veškerý tento osobou bezúplatně poskytnutý nebo nabytý movitý majetek a jiný majetkový prospěch. Předmětem daně darovací v ostatních případech bude movitý majetek a jiný majetkový prospěch, který bude poskytnut bezúplatně do České republiky nebo se v ní v době poskytnutí nacházel.

Pro úplnost uvádím, že z nabytí nemovitostí, které se nacházejí na území České republiky, se vybere daň bez ohledu na státní občanství nebo bydliště dárce či obdarovaného. Z nabytí nemovitostí, které se nacházejí v cizině, se daň v České republice nevybírá.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP