(Pokračování schůze v 9.19 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, budeme pokračovat v přerušeném jednání a udílím slovo místopředsedovi Poslanecké sněmovny panu poslanci Grossovi.

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Kolegyně a kolegové, v tuto chvíli přednáším tedy formální návrh na to, abychom hlasovali o přerušení bodu, který byl uložen, že bude dnes projednán jako bod č. 1, což je vládní návrh zákona o drahách. Zároveň s tímto by prvním jednacím bodem dnes bylo doprojednání vládního návrhu zákona o spotřebních daních, poté bychom se věnovali vládnímu návrhu zákona o drahách, bodu 62, poté bodu 23, kterým je informace ministra financí o odhadu vývoje veřejných rozpočtů v roce 1999, a poté bod 12 a 13, což jsou další druhá čtení - vládní návrh zákona o penzijním připojištění a vládní návrh zákona o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou vozidly.

Čili - hlasovat o přerušení projednávaného návrhu zákona o drahách, vrátit se k rozprojednanému bodu 11, poté k bodu 62, poté k bodu 23 a poté k bodu 12 a poté k bodu 13. Toto je komplexní návrh.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, slyšeli jste všichni procedurální návrh pana poslance Grosse. V tuto chvíli budeme tedy hlasovat o přerušení rozjednaného bodu, zákona o drahách, poté bychom se zabývali nedokončeným rozjednaným bodem 11, poté bychom se vrátili k vládnímu návrhu zákona, k bodu 62, poté k bodu 23 a dále bychom pokračovali body 12 a 13 schváleného pořadu schůze.

 

V tuto chvíli zahajuji hlasování pořadové číslo 44 a ptám se, kdo je pro tento procedurální návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 44 tento návrh byl přijat, když se pro něj z přítomných 174 pro vyslovilo 167, jeden byl proti.

 

Vládní návrh zákona o drahách tedy byl přerušen a v tuto chvíli budeme tedy pokračovat rozjednaným bodem

 

11.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 61/1997 Sb., o lihu
/sněmovní tisk 80/ - opakované druhé čtení

 

Ve středu byl tento bod přerušen přestávkou na jednání poslaneckých klubů před hlasováním o procedurálním návrhu pana poslance Sobotky, který je návrhem na přerušení projednávání tohoto bodu a jeho odročení na úterý 18. května jako první bod našeho úterního jednání.

 

O tomto návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 45, které zahajuji a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 45 se z přítomných 175 pro vyslovilo 100, 65 bylo proti. Tento návrh byl přijat.

 

Tím jsme projednali bod č. 11 a podle schváleného návrhu pana poslance Grosse nyní budeme pokračovat projednáváním přerušeného bodu 62.

Prosím pana ministra Antonína Peltráma, aby se ujal úvodního slova. Současně prosím o klid v jednacím sále.

 

62.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o drahách
/sněmovní tisk 210/ - prvé čtení

 

Ministr dopravy a spojů ČR Antonín Peltrám: Vážená paní předsedající, vážené dámy a pánové poslanci, předkládám k projednání návrh novely zákona č. 266/1994 Sb., o drahách. Cílem této novely je zprůhlednit financování železniční dopravy - je to v podstatě základní zákon, na který budou navazovat další legislativní návrhy - především úpravou regulace provozování dráhy, zahrnující i finanční způsob k provozování dráhy, stanovením povinností vlastníka dráhy a práv i povinností provozovatele dráhy, úpravou regulace drážní dopravy - upravuje se způsob udělování licence a osvědčení dopravce. Novela dále upravuje obdobně jako v silniční dopravě podmínky, za nichž se přepravují osoby, zavazadla a věci, tj. přepravní řády.

Konečně novela zahrnuje závazky veřejné služby na dráze celostátní a regionální a odvozeně i na dráze tramvajové a trolejbusové, které souvisejí s dopravní obslužností, vymezením prokazatelné ztráty dopravce z tohoto závazku. Výše úhrad bude samozřejmě určena rozpočtem a ke zvýšení objektivnosti při rozhodování státu a jeho územních orgánů při financování dopravní obslužnosti novela zákona zavádí institut výběrového řízení mezi soutěžícími subjekty - poskytovateli služeb.

Uvedený model financování železnic umožní financování regionální a místní dopravy z úrovně regionů, - dneska okresy, skupiny okresů, později vyšší územně samosprávné celky, - a důsledně vychází ze zkušeností evropských států a z konzultací v orgánech Evropské unie.Součástí úpravy je slučitelnost se závaznou částí práva Evropské unie vztahující se k dopravě.

Posléze se novým způsobem upravuje prevence mimořádných událostí a nehod v drážní dopravě včetně povinností státního dozoru.

Novela podle předloženého návrhu má nabýt účinnosti 1. ledna 2000 s výjimkou ustanovení, která se týkají dopravní obslužnosti a závazků ve veřejném zájmu, u nichž předpokládáme vstup v platnost o rok později.

Novela zákona zpřísňuje podmínky na železničním trhu podle práva Evropského společenství, včetně institutu způsobilosti dopravce a provozovatele infrastruktury, povinného pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem, zavedení povinnosti prokázat přiměřený systém řízení a technické a odborné podmínky pro provozování veřejné dopravy v podobě tzv. bezpečnostního certifikátu. Dále se upřesňuje model alokace volné dopravní kapacity pro jednotlivé konkurující si dopravce tak, aby byl průhledný, nediskriminační, při optimálním využití stávající kapacity železniční infrastruktury.

Navržená právní úprava sama o sobě nezvyšuje nárok na státní rozpočet, naopak v daných podmínkách zavedením určitých prvků hospodářské soutěže by měla přispět k relativnímu snížení výdajů. Umožňuje však zprůhlednění dosavadních ekonomických toků v drážní dopravě, a jak jsem již zdůraznil, vytváří legislativní rámec pro reformu železnice včetně transformace Českých drah. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu ministru Peltrámovi a nyní prosím o vystoupení zpravodaje pro první čtení pana poslance Miroslava Kapouna.

 

Poslanec Miroslav Kapoun: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně a kolegové, slíbil jsem, že budu velmi krátký, čili chtěl bych jen informovat o tom, že tento zákon byl projednáván přibližně před dvěma měsíci v podvýboru pro dopravu hospodářského výboru, a přestože je už vlastně dva měsíce známo jeho skutečné znění, zatím k němu přišlo překvapivě málo připomínek.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP