(pokračuje Buzková)

Přihlášku neregistruji, končím tedy rozpravu ke třetímu čtení tohoto návrhu zákona.

V tuto chvíli si myslím, že správný postup je hlasovat o procedurálním návrhu pana poslance Ambrozka, poté požádat ministra financí a zpravodaje výboru o závěrečné slovo a poté přistoupit k hlasování. Rozhodneme tedy o procedurálním návrhu pana poslance Ambrozka, o vzetí zpět jeho návrhu. Ptám se členů Poslanecké sněmovny, zda vědí, o čem budou hlasovat, nebo zda mám požádat pana poslance Ambrozka o nové přednesení tohoto návrhu. Nevidím žádnou žádost o znovupřednesení tohoto návrhu, předpokládám tedy, že všichni vědí, o čem hlasují.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 73 a ptám se, kdo souhlasí se stažením návrhu pana poslance Ambrozka. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 73 byl tento návrh přijat, když se pro něj z přítomných 198 vyslovilo 192 a nikdo nebyl proti.

 

Tím jsme se vyrovnali z rozpravou ke třetímu čtení. Nyní udílím slovo panu ministru financí Ivo Svobodovi k závěrečnému slovu.

 

Ministr financí ČR Ivo Svoboda Vážená paní předsedající, pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové, využil jsem této možnosti vystoupení ne proto, abych zde uváděl obecné věcné argumenty, které už opakovaně zazněly. Spíše bych chtěl jenom znovu podtrhnout fakt, že tento návrh rozpočtu je charakterizován obzvláště vysokou napjatostí mezi příjmy a výdaji. Kromě běžných výdajů se musí vyrovnat s potřebou zvýšení investic, s potřebou zvýšení obsluhy státního dluhu a z tohoto pohledu nemohu souhlasit s oněmi pozměňovacími návrhy, které kumulují, zvyšují výdaje tím způsobem, že snižují vládní rozpočtovou rezervu, i návrhy, které se během projednávání ve výborech i během rozpravy v minulých dnech v plénu nastřádaly, dostávají vládní rozpočtovou rezervu na samou hranu nebo spíše těsně pod hranu únosnosti a vystavují samozřejmě vládu vysokému riziku v případě, že bude nutno řešit mimořádné situace, které jsme zažili v minulých letech dvakrát, jako jsou povodně, anebo takovou zdánlivou banalitu, jako jsou mimořádné volby, které si jistě nepřejeme, ale pro vaši informaci jedny mimořádné volby jsou 1,3 miliardy korun.

Rovněž tak nemohu souhlasit s pozměňovacím návrhem, který mění vztah příjmů okresních úřadů a obcí v oněch okresech, kde je státním rozpočtem řízena územně vyrovnávací dotace tím, že se stanoví fiktivní klíč, snižují se výrazně zdroje okresních úřadů, nezbytné v řadě případů, možná ve všech případech, o kterých hovořím, nezbytné pro financování provozu sociálních, zdravotnických a podobných zařízení stále zřizovaných nebo provozovaných okresními úřady. Přijetím tohoto návrhu jsou tyto instituce vystaveny vysokému riziku z neschopnosti profinancování provozu.

Rovněž tak nemohu souhlasit s oněmi návrhy, které zvyšují výdaje na úkor položky zatím fiktivní, tzn. snížené dluhové služby. Bohužel řada těchto názorů zazněla z oněch míst sněmovny, odkud se obvykle linou slova o nutnosti splatit staré dluhy a vyrovnávat rozpočet. Chci jenom upozornit na tento rozpor, který není číselně významný, ale minimálně z hlediska programového, ideového, přece jenom nese určitou závažnost.

Závěrem snad zmíním jednu konkrétní položku, která byla předmětem určitých diskusí. Jedná se o zajištění bytové výstavby pro vojáky z povolání, kde je rozpočtováno necelých 400 milionů korun přímo v kapitole. Chtěl bych upozornit na to, že tyto prostředky jsou naprosto minimální, budou muset být podle možností v příštích letech navyšovány, prostě naše armáda je konfrontována, tak jako ostatní resorty, z důsledku chybných rozhodnutí, z důsledku chybných redislokací v minulých letech, odprodeje vojenského bytového fondu, který nyní musí být za zvýšených nákladů nejenom nahrazován, ale především doplňován a rozšiřován v oblastech, které jsou z hlediska nové vojenské doktríny podstatné pro dislokaci.

Tímto závěrečným konstatováním bych ukončil úvodní slovo, nechtěl bych už vystupovat ke konkrétním pozměňovacím návrhům, myslím, že jsem systematicky postihl všechny. Děkuji za pozornost. (Potlesk v sále.)

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji ministrovi financí panu Ivo Svobodovi a prosím zpravodaje rozpočtového výboru pana poslance Tlustého, aby přednesl případné závěrečné slovo a poté dával návrhy k hlasování.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, závěrečné slovo již přednášet nechci, ale chci využít tuto chvíli, abych se zeptal paní poslankyně Šojdrové, která se zpřesněním svého návrhu trošku znejistila to, kdo je subjektem příjmů rezervy, zdali tím subjektem jsou opravdu míněni klienti pojišťovny, nebo ta vlastní pojišťovna. To je rozdíl a v původním znění bylo jasné, že jsou to klienti, v navrhovaném upřesnění se zdá, že je to ta pojišťovna. Předtím, než o tom bude hlasováno, tak ještě teď by mělo být jasné, co měla na mysli.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Prosím paní poslankyni Šojdrovou, aby se vyjádřila k upřesnění.

 

Poslankyně Michaela Šojdrová: Jednoznačně je to sanace klientů.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Pokud jsem správně pochopila paní poslankyni Šojdrovou, jedná se o sanaci klientů, ale pouze určité skupiny klientů, která byla poškozena povodněmi v konkrétním roce, který paní poslankyně uvedla. Je to tak, paní poslankyně? Paní poslankyně kývá, takže pravděpodobně jsem její řeč interpretovala správně.

Prosím, máte slovo pane zpravodaji.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: To bylo vše v rámci zpravodajské zprávy a můžeme přistoupit k hlasování podle schválené procedury.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Prosím, abyste předkládal jednotlivé návrhy k hlasování.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Schválená procedura říká, že prvním návrhem, o kterém budeme hlasovat, je položka číslo 6 tisku 40/7. Procedurální návrh pana poslance Recmana na individuální hlasování o vyjmenovaných položkách usnesení rozpočtového výboru. Nebudu je číst, neboť jsou tam uvedeny.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Pan poslanec Vymětal se hlásí pravděpodobně s procedurálním návrhem, protože k ničemu jinému mu nemohu udělit slovo.

 

Poslanec Karel Vymětal: Paní předsedající, chtěl bych upozornit na to, že ve třetím čtení v rozpravě padla řada návrhů, které je třeba nejdřív odhlasovat a potom se můžeme věnovat hlasování podle tisků. Děkuji.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: V rozpravě ve třetím čtení, pane poslanče, zazněla výlučně zpřesnění již předložených pozměňovacích návrhů, na které dojde řada ve chvíli, kdy jsou uvedeny v příslušných materiálech.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Vždy se postupovalo tím způsobem, že o zpřesněních či opravě gramatických či jiných chyb, které byly uvedeny v přepisu, se nehlasovalo, že se hlasovalo pouze v případech, kdy někdo z poslanců vyslovil domněnku, že se nejedná o opravu chyby podle § 95 odst. 2.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Ještě bych ujistil pana poslance, že nikdo nezpochybnil to, že se ve třetím čtení jednalo výlučně o zpřesnění a opravy. Proto se bude hlasovat o těch zněních, jak znějí po upřesnění.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Pane poslanče, myslím, že v tuto chvíli již nebrání nic tomu, abychom přistoupili k hlasování. Ani pan poslanec Vymětal.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP