(Schůze znovu zahájena v 15.05 hodin.)

 

Místopředseda PSP Stanislav Gross: Kolegyně a kolegové, čas určený na přestávku vypršel. Budeme nyní rozhodovat, poté co jsme akceptovali námitku proti hlasování, znova o návrhu o zamítnutí sněmovního tisku č. 61.

Všechny vás v tuto chvíli odhlásím a žádám vás o novou registraci.

 

Kolegyně a kolegové, zahájím hlasování pořadové číslo 30, ve kterém opětovně budeme rozhodovat o návrhu zamítnutí sněmovního tisku č. 61, kterým je návrh paní poslankyně Marie Machaté a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

Toto hlasování v tuto chvíli zahajuji a ptám se kdo souhlasí s tímto návrhem na zamítnutí ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Návrh byl přijat, když se pro vyslovilo 96 poslanců a proti bylo 88.

 

Kolegyně a kolegové, tímto jsme definitivně ukončili projednávání bodu č. 6 naší schůze.

 

V tuto chvíli opětovně zahajuji projednávání bodu č. 7, kterým je

 

7.
Návrh poslanců Jaroslava Palase a dalších na vydání zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon č. 42/1992 Sb., o úpravě majetkových vztahů
a vypořádání majetkových nároků v družstvech, ve znění pozdějších předpisů,
zákon ČNR č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve zněních pozdějších předpisů,
a zákon č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 62/ - prvé čtení

 

Návrh jsme obdrželi jako sněmovní tisk č. 62 a stanovisko vlády k němu jako sněmovní tisk č. 62/1.

V tuto chvíli bych požádal zástupce navrhovatele pana poslance Jaroslava Palase, aby předstoupil k řečnickému pultu a ujal se slova. Vás, kolegyně a kolegové, prosím o to, abyste si věci, které chcete vyřizovat, vyřizovali mimo tuto jednací síň. Znovu opakuji, nenuťte mě k tomu, abych jednotlivé poslance, kteří zde hlasitě diskutují, jmenoval jmenovitě, protože si myslím, že to není důstojné pro tuto Poslaneckou sněmovnu. Nicméně pokud nic jiného nezbude, budu tak muset učinit. Kolegové, to platí pro všechny, jak nalevo, tak napravo. Pane poslanče, můžete hovořit.

 

Poslanec Jaroslav Palas: Pane předsedající, pane premiére, vážená vládo, dámy a pánové, důvodem k úvahám novelizovat transformační zákon je obava z možných vážných důsledků hromadného vypořádávání podílů transformace, které se očekává na přelomu let 1999 a 2000.

Dnes je zcela zřejmé, že zemědělská družstva, popřípadě jejich právní nástupci, v postavení dlužníků nejsou a do stanovené doby ani nebudou schopny transformační podíly vypořádat. Závazky tohoto druhu byla ze zákona zatížena pouze zemědělská družstva, na rozdíl např. od státních podniků, což svědčí o snaze vystavit zemědělská družstva jakémusi silnému ekonomickému tlaku. Byla zde také určitá snaha dokázat, že tato forma podnikání není životaschopná.

Po šesti letech od nabytí účinnosti transformačního zákona se však ukázalo, že zemědělskou výrobu v tomto státě zajišťují v převážné části právě tato družstva, transformovaná do podoby družstev vlastníků. Pokud by tedy došlo v důsledku tohoto tlaku, o kterém hovořím, na vypořádávání majetkových podílů transformace i jejich zániku, mělo by to negativní dopad na ekonomiku naší země včetně negativních dopadů při vstupu do Evropské unie. Jinými slovy došlo by k jakési další destabilizaci sektoru zemědělství.

Z výše uvedených důvodů navrhujeme řešit transformační zadlužení družstev formou vydání cenných papírů, které umožňuje zákon o cenných papírech. Navrhované řešení by bylo přitom využito i v případě zákona o půdě a v části restitučních nároků oprávněných osob se vypořádává právě tímto způsobem. Navrhované řešení tak nepoškozuje ani oprávněné osoby v postavení věřitelů, ani postavení dlužníků. Námi navrhované řešení se přitom netýká soukromých zemědělců, pro které zvolil zákonodárce naprosto jiný odlišný režim. A skutečně hospodařící soukromí zemědělci jsou ve svých nárocích vyrovnáni, kromě sporných případů, které jsou předmětem sporů.

Závěrem mého úvodního slova mi dovolte říci, že tento návrh zákona obsahuje některé daňové úlevy pro ty subjekty, které již počaly vypořádávat nároky oprávněných osob před zákonnou lhůtou vypořádání. Tedy jde v podstatě o to, aby byl řešen stav majitelů transformačních podílů, protože zůstane-li tento stav neřešen, dojde k určité destabilizaci a právě majitelé transformačních podílů o své majetky, o své podíly, mohou přijít.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP