Vývoz strojírenských produktů byl
rovněž hlavní příčinou
lepších výsledků ve vývozu v
průběhu 1. pololetí. Ve 2. čtvrtletí
k podstatnému zvýšení dynamiky růstu
vývozu došlo zejména u tržních
výrobků (zejména u textilních, kovových
výrobků).
Nejrychleji rostl vývoz do států s vyspělou
tržní ekonomikou
Z pohledu teritoriální struktury se
vývoz zvyšoval především
do zemí s vyspělou tržní ekonomikou
(index 113,2) a do zemí Středoevropské dohody
volného obchodu (index 110,2). Proti tomu vývoz
do rozvojových zemí se snížil.
V teritoriální struktuře nejrychleji rostly
dovozy z rozvojových zemí
Celkové zpomalení růstu dovozů proti
srovnatelnému období minulého roku se projevilo
u všech teritoriálních skupin, zejména
však u zemí Evropské unie, kde došlo k
poklesu meziročního růstu ze 115% na 108,3%.
Nejrychleji rostly dovozy z rozvojových zemí (index
113,4), zejména dovoz levného spotřebního
zboží, elektroniky a textilu.
V komoditní struktuře dovozu vzrostl podíl
dovozů pro výrobní spotřebu
Celkový pokles tempa růstu dovozů byl spojen
s poklesem růstu dovozů ve většině
dovozních skupin. U dovozů pro osobní
spotřebu byla ještě na počátku
roku patrná dynamizace růstu těchto dovozů,
zpomalení spotřebitelské poptávky
během pololetí však jejich růst postupně
zbrzdilo (index 110,8). Vedle toho byla zřejmá v
průběhu 1. pololetí i tendence k poklesu
růstu dovozu pro investice (index 108,7);
dovozy směřovaly především do
telekomunikační sítě, oblasti paliv
a energetiky, modernizace leteckého parku a ocelářského
průmyslu. Růst dovozů pro výrobní
spotřebu se naopak zrychlil (index 111,6), zejména
v důsledku rostoucí kooperace především
podniků se zahraniční účastí
s mateřskými firmami a růstu dovozů
paliv.
Trvale rovněž roste dovoz zemědělského
a potravinářského zboží, což
zvyšuje vnější deficit agrokomplexu. Zavedení
dovozních depozit v dubnu 1997 nevedlo k redukci dovozu
stanovených položek převážně
spotřebního a potravinářského
zboží.
Bilance služeb byla nadále aktivní
Vývoj v ostatních položkách běžného
účtu platební bilance naznačuje zhoršení
výsledků bilance služeb a bilance výnosů.
Nárůst přebytků z turistiky (růst
příjezdů návštěvníků
o 3,3% při stagnaci výjezdů českých
občanů s poklesem o 1,2%) a z dopravy nepokryl plně
schodek ostatních služeb a celkové aktivum
bilance služeb nedosáhlo úrovně 1. pololetí
minulého roku. Na růstu deficitu bilance výnosů
měla podíl i rostoucí podniková zadluženost
vůči zahraničí.
III. 2. Kapitálový účet
Příliv zahraničního kapitálu
se snížil
Vývoj kapitálového účtu
byl ovlivněn změnou investiční strategie
zahraničních subjektů na základě
vyhodnocení tendencí makroekonomických veličin
České republiky. Dubnová hospodářsko
- politická opatření nebyla trhem hodnocena
jako dostatečná a vedla proto ke snižování
zahraničních investic do korunových instrumentů
a k výměně korun do deviz. Tyto změny
v chování investorů byly současně
posilovány změnou náhledu na situaci v nově
se rozvíjejících tržních ekonomikách
(Thajsko, Malajsie, Filipíny), které se vyznačovaly
shodnými vývojovými rysy, především
rychlým růstem schodku obchodní bilance a
relativně fixními kurzovými režimy.
Kapitálový účet skončil aktivním
saldem ve výši 16,1 mld. Kč (0,5 mld. USD)
a oproti srovnatelnému období minulého roku
se toto aktivum snížilo o 8,2 mld. Kč. K zbrzdění
čistého přílivu kapitálu došlo
ve 2. čtvrtletí v souvislosti s rozkolísaností
kurzu koruny, což se projevilo jak v odlivu krátkodobého
kapitálu ve výši 17,7 mld. Kč, tak také
v části portfóliových investic v částce
4,3 mld. Kč. Pokračoval příliv dlouhodobého
kapitálu zejména ve formě půjček
čerpaných českými subjekty ze zahraničí
a také přímých zahraničních
investic.
Kapitálový účet platební
bilance (mld. Kč)
Přímé investice | 10,9 | 6,1 | 10,3 | 11,9 | 13,3 |
Portfóliové investice | 17,1 | 16,9 | 9,8 | 7,5 | -4,3 |
Ostatní dlouhodobý kapitál | 9,1 | 8,4 | 28,0 | 30,1 | 24,8 |
Ostatní krátkodobý kapitál | 12,0 | 5,1 | 29,9 | -27,6 | -17,7 |
Kapitálový účet celkem | 59,1 | 36,5 | 78,0 | 21,9 | 16,1 |
Přímé zahraniční investice
dále vzrostly
Příliv přímých zahraničních
investic do ČR v 1. pololetí dosáhl
14 mld. Kč (0,5 mld. USD) a byl proti srovnatelnému
období předchozího roku vyšší
o 1,4 mld. Kč, tj. o 11, 1%.
Příliv přímých zahraničních
investic do ČR od počátku roku 1990 do konce
1. pololetí letošního roku dosáhl částky
207 mld. Kč, tj. 6,5 mld. USD. Nejvíce z toho bylo
investováno do odvětví dopravy a spojů
(20,6%), spotřebního průmyslu a tabáku
(14,3%) a do odvětví dopravních zařízení
a automobilového průmyslu (13,9%). Pokud jde o pořadí
investorských zemí, je na prvém místě
SRN (27,8%), následuje pak Nizozemí (14,8%) a USA
(14,6%).
České přímé investice
v zahraničí dosáhly stejně
jako v 1. pololetí předchozího roku částky
0,7 mld. Kč (24 mil. USD). Většina doposud
uskutečněných investic směřovala
na Slovensko a do zemí východní Evropy.
Saldo portfoliových investic přešlo do pasíva
Odliv portfoliových investic byl spojen především
s poklesem zájmu nerezidentů o držbu tuzemských
akcií a krátkodobých dluhopisů v souvislosti
s turbulencemi kurzu koruny vůči zahraničním
měnám; prodeje cenných papírů
nerezidenty na tuzemském trhu převýšily
jejich nákupy o 15,3 mld. Kč (0,5 mld. USD). Ve
2. čtvrtletí se však odliv portfoliových
investic proti 1. čtvrtletí snížil vlivem
květnové emise eurobondů Českou exportní
bankou v rozsahu 250 mil. USD.
Stav portfoliových investic v držení zahraničních
investorů dosáhl k 30. 6. 1997 částky
138,6 mld. Kč (4,3 mld. USD); z toho 109,3 mld. Kč
(3,4 mld. USD) se týká cenných papírů
denominovaných v korunách a prodaných na
tuzemském trhu.
Nejvíce tuzemských cenných papírů
denominovaných v korunách vlastní investoři
z Velké Británie (27%), USA (21%), Slovenska (19%),
SRN a Rakouska (8%). Největší část
kapitálu zůstala koncem 1. pololetí investována
do dopravy (17,4%), energetiky (17,1 %), peněžnictví
včetně státního dluhu (16,3%) a do
potravinářského průmyslu (12,2%).
Pokud jde o české portfoliové investice
v zahraničí, bylo za 1. pololetí
tuzemskými investory více zahraničních
papírů prodáno než nakoupeno. Saldo
představující čistý příliv
kapitálu činilo 3,5 mld. Kč. Ke konci 1.
pololetí bylo ve vlastnictví tuzemských investorů
za 34 mld. Kč (1,1 mld. USD) zahraničních
cenných papírů.
Čistý příliv dlouhodobých
zdrojů se snížil
Příliv dlouhodobého kapitálu
pokračoval i v 1. pololetí. Vlivem růstu
splátek z dříve poskytnutých úvěrů
došlo ve srovnání se stejným obdobím
loňského roku ke snížení přílivu
jak u podniků (o 8,9 mld. Kč), tak také u
bank (o 10,8 mld. Kč). V oblasti vládních
úvěrů převýšily
splátky dříve přijatých úvěrů
inkasované splátky z úvěrů
poskytnutých, takže byl realizován odliv zdrojů
do zahraničí 2,9 mld. Kč.
Odliv krátkodobého kapitálu
V pohybech krátkodobého kapitálu
byl zaznamenán čistý odliv zdrojů
do zahraničí ve výši 17,7 mld. Kč.
Rozhodující vliv na tuto skutečnost měly
převody korun do deviz tuzemskými právnickými
a fyzickými osobami realizované ve značném
rozsahu v souvislosti se vzrůstem devalvačních
expektací v květnu. Stavy na devizových účtech
uvedených subjektů se během května
zvýšily o 34,9 mld. Kč (0,9 mld. USD). V důsledku
převodů vzrostla krátkodobá devizová
aktiva obchodních bank v zahraničí.
Hrubá zadluženost vzrostla
Hrubá zadluženost se za 1. pololetí
zvýšila o 109,0 mld. Kč na 678,7 mld. Kč
(21,2 mld. USD). Časová struktura hrubé zadluženosti
se podstatněji nezměnila. Podíl krátkodobé
zadluženosti činil ke konci 1. pololetí 30,2%.
Nejvíce se na ní podílejí obchodní
banky, a to částkou 3,7 mld. USD a podniky 1,9 mld.
USD. V dlouhodobých závazcích dluží
nejvíce podniky (7,2 mld. USD) a obchodní banky
(5,2 mld. USD).. Dlouhodobá zadluženost vlády
představuje 1,1 mld. USD. Ve vztahu k ročnímu
HDP se podíl zadluženosti pohyboval okolo 40%.
III. 3. Devizové rezervy
Devizové rezervy ČNB poklesly o 34,7 mld. Kč
Devizové rezervy ČNB se v 1. pololetí 1997
snížily po vyloučení kurzových
rozdílů o 34,7 mld. Kč (tj. 1,2 mld. USD)
na 10,8 mld. USD k 30. 6. 1997. Včetně kurzových
rozdílů poklesly o 5,1 mld. Kč (1,7 mld.
USD). Jejich dosažený stav postačuje ke krytí
4,2 měsíčních dovozů. Rezervy
celé bankovní soustavy se snížily na
16,7 mld. USD.
V období po rozšíření fluktuačního
pásma vstoupila ČNB na mezibankovní devizový
trh naposledy v květnu 1996. Od 15. do 27. května
1997 ČNB intervenovala na mezibankovním devizovém
trhu s cílem udržet kurz koruny v rámci stanoveného
pásma. Po zavedení řízeného
floatingu tlak na devizové rezervy ustal a došlo k
reverznímu pohybu kapitálu a ČNB začala
v červnu nakupovat devizy z mezibankovního devizového
trhu.
K posílení devizových rezerv byla přijata
krátkodobá půjčka 1 mld. DEM a sjednán
stand by úvěr ve výši 2 mld. USD rozšiřující
možnosti intervencí při nezdůvodněných
pohybech kurzu.
Finanční dopad uskutečněných
devizových intervencí na hospodářský
výsledek ČNB byl v souhrnu pozitivní. Od
roku 1993 do února 1996 nakupovala ČNB devizy za
pevný kurz odpovídající stanovené
paritě vůči měnovému koši
na počátku transformace. Intervence v květnu
byly provedeny v blízkosti horní hranice depreciační
části pásma koruny (nad centrální
paritou). To znamená, že devizové prostředky
z rezerv byly prodávány za cenu vyšší,
než za jakou byly původně nakoupeny. Tím
ČNB docilovala kurzový zisk. I když hledisko
ziskovosti není v tomto případě pro
ČNB určující (zákonnou povinností
ČNB je udržení stability měny), snaží
se ČNB provádět uvedené operace beze
ztrát a nezatěžovat tak hospodářský
výsledek banky.
IV. VLÁDNÍ SEKTOR
V průběhu 1. pololetí rostl deficit státního
rozpočtu a ke konci června dosáhl 14,8 mld.
Kč. Za hlavní příčiny tohoto
vývoje lze považovat nízké plnění
příjmů při současně
vyšší dynamice čerpání výdajů.
Ke korekci nepříznivého fiskálního
vývoje přijala vláda ČR principy stabilizačního
rozpočtového programu na období od července
1997 a na rok 1998. Schválená opatření
mají výdajovou restrikcí zabezpečit
vyrovnanost státního rozpočtu a dosáhnout
přebytek v roce 1998. Těmito opatřeními
by měl být zvýšen příspěvek
veřejného sektoru k omezení nadměrné
poptávky v domácí ekonomice.
Financování vládního sektoru
Negativní tendence ve vývoji vládní
zadluženosti se prohloubily
Negativní tendence ve finančním hospodaření
vládního sektoru se v 1. pololetí dále
prohloubily a vyvolávaly zvyšující se
potřebu zdrojů k jejich financování;
výsledkem byla postupně se zvyšující
zadluženost zejména centrální vlády.
S ohledem na míru růstu deficitu státního
rozpočtu i místních rozpočtů
byla potřeba úvěrových zdrojů
podstatně vyšší než v předchozím
období. Výsledný nárůst hrubé
zadluženosti vlády dosáhl v 1. pololetí
proti konci předchozího roku 16,1 mld. Kč
(na 177,7 mld. Kč) a obdobný vývojový
trend vykazovala i čistá zadluženost vlády
(+ 15,7 mld. Kč).
Změna čisté pozice vládního
sektoru vůči bankovnímu sektoru (mld. Kč)
1. Centrální vláda | -1,8 | 15,7 |
2. Státní fondy | -2,3 | -1,6 |
3. Zdravotní pojišťovny | -0,2 | 0,6 |
4. Čistý úvěr centrální vlády (1+2+3) | -4,3 | 14,7 |
5. Místní orgány | 4,7 | 4,1 |
6. Čistý úvěr konsolidované vlády (4+5) | 0,4 | 18,8 |
7. Fond národního majetku | -0,5 | -0,6 |
8. Čistý úvěr konsolidované všeobecné vlády (6+7) | -0,1 | 18,2 |
Pozn.: + znamená nárůst zadluženosti,
- pokles zadluženosti.
Rostoucí vládní dluh byl financován
úvěry od bank
Rostoucí potřeba úvěrových
zdrojů byla uspokojována především
z domácích zdrojů. Vzhledem k tomu, že
nebankovní sektor neobnovil v plném rozsahu zájem
o držbu nově emitovaných SPP, byly k financování
deficitu běžného hospodaření
využívány v zásadě úvěry
od bank. Pokles zájmu o obnovu držby státních
cenných papírů ze strany nebankovních
investorů lze vysvětlit souvislostí se zhoršující
se finanční pozicí tohoto sektoru.
Ke korekci nepříznivého vývoje
přijala vláda stabilizační rozpočtový
program
Ke korekci dosavadního nepříznivého
fiskálního vývoje přijala vláda
ČR stabilizační program [Korekce
hospodářské politiky a další
transformační opatření přijatá
vládou ČR 16. 4. 1997 (balíček č.
1), Principy stabilizačního rozpočtového
programu vlády ČR (červen 1997, balíček
č. 2).] na období červenec 1997 až
prosinec 1998. Schválená opatření
mají výdajovou restrikcí zajistit vyrovnanost
státního rozpočtu na rok 1997 a vytvořit
předpoklady ke snížení veřejné
spotřeby na rok 1998. Snížení vládní
spotřeby celkem o cca 42 mld. Kč by mělo
znamenat omezení domácí poptávky.
Státní rozpočet
Schodek státního rozpočtu dosáhl
ke konci června 14,8 mld. Kč
Problémy s příjmy při rychleji rostoucích
výdajích vedly během 1. pololetí k
postupnému nárůstu schodku státního
rozpočtu až do úrovně 14,8 mld. Kč
koncem června. Tento výsledek byl dosažen při
meziročním růstu výdajů o 11,3%
a příjmů o 5,3%. Rozhodující
příčinou byla stagnace daňových
výnosů (růst jen o 0,5%), která se
odrazila i v jejich podstatně nižší míře
plnění ročního rozpočtu ke
konci 1. pololetí (42,6%, tj. o 4,5 bodu méně
než ve stejném období minulého roku).
Plnění příjmů a výdajů
státního rozpočtu v 1. pololetí 1997
(mld. Kč)
Příjmy celkem | 549,1 | 241,5 | 44,0 | 105,3 |
Výdaje celkem | 549,1 | 256,3 | 46,7 | 111,3 |
Saldo | 0,0 | -14,8 | x | x |
Nejnižší plnění bylo dosaženo
u daně z příjmů právnických
osob
Nejvýraznější propad v plnění
daňových příjmů byl zaznamenán
u daně z příjmů, jejíž
pololetní výnos nedosahuje ani úrovně
dosažené ve stejném období předchozího
roku (meziročně 99,5%). Neplnění bylo
způsobeno nízkými výnosy daně
z příjmů právnických osob,
které byly ke konci pololetí o 6,4% nižší
než ve stejném období minulého roku.
Naopak u daně z příjmů fyzických
osob (tvořené z dvou třetin z daně
ze závislé činnosti) byl vykázán
meziroční růst (+ 9,7%).
Problémy v plnění daně z příjmů
se projevují současně i v příjmech
místních rozpočtů, neboť jde
o daně, jejichž výnos je rozdělován
v předem daných proporcích mezi státní
rozpočet a rozpočty místní. Rovněž
míra plnění ročního rozpočtu
u daně z přidané hodnoty (39,6%) signalizuje
problémy. Na rozdíl od daně z příjmů
byl však dosažený příjem z této
daně ve srovnání se stejným obdobím
minulého roku vyšší, i když jen o
2,6%.
Příjmy celkem | 549,1 | 241,5 | 44,0 | 105,3 |
z toho: | ||||
DPH | 127,8 | 50,6 | 39,6 | 102,6 |
Daně spotřební | 65,4 | 28,8 | 44,0 | 101,8 |
Daň z příjmů | 90,9 | 39,2 | 43,1 | 99,5 |
Příspěvky na sociální pojištění | 205,5 | 89,8 | 43,7 | 112,0 |
Nižší výnosy jsou spojeny nejen s oslabením
ekonomického růstu, ale hlavně s výběrem
daní včetně uplatňování
různých výjimek umožněných
zákonem.
Předpokládá se, že rozpočtové
škrty by se měly projevit v druhém pololetí
v důsledku mírnějšího čerpání
věcných neinvestičních výdajů.
Výraznější vliv omezování
investičních a mzdových výdajů
lze očekávat v posledních dvou měsících
roku.
Vliv na fiskální oblast budou mít i důsledky
červencových povodní
Ve druhém pololetí bude vláda současně
nucena řešit otázky finanční
pomoci při náhradě škod způsobených
záplavami. Celková výše škod na
majetku je předběžně odhadována
na několik desítek miliard korun (cca 60 mld. Kč).
Přitom se předpokládá, že celý
rozsah škod nebude možné v letech 1997 a 1998
odstranit. Podíl veřejných zdrojů
bude krýt jen jejich část (vedle soukromých
zdrojů, pojištění, darů), bude
však nejvyšší. Těžiště
při získávání potřebných
finančních zdrojů státu k úhradám
těchto škod bude spočívat v použití
mimorozpočtových zdrojů získaných
emisí povodňových dluhopisů a dále
z prostředků z malé privatizace Fondu národního
majetku, z prostředků Státního fondu
životního prostředí a Pozemkového
fondu. Výše uvedené prostředky budou
vynakládány prostřednictvím rozpočtové
kapitoly Všeobecná pokladní správa spravované
MF (zatím jsou vyčleněny zdroje cca 13,4
mld. Kč).
Finanční hospodaření místních
rozpočtů
Běžné hospodaření místních
rozpočtů vykázalo schodek 3,2 mld. Kč
Zhoršení finančního hospodaření
bylo zřejmé i u místních rozpočtů.
Jejich čistá depozitní pozice [Čistá
pozice místních orgánů = rozdíl
mezi celkovými vklady a úvěry místních
orgánů.] se dále zhoršila (o 4,1
mld. Kč proti konci roku 1996), což bylo obdobně
jako u státního rozpočtu způsobeno
především nižším plněním
výnosů daně z příjmů
(právnických a fyzických osob). Vývoj
na straně příjmů byl tak současně
hlavní příčinou deficitu běžného
hospodaření místních rozpočtů
v 1. pololetí v rozsahu 3,2 mld. Kč. Zvýšení
výdajů lze očekávat v souvislosti
s likvidací škod způsobených povodněmi
(například uvolnění příspěvků
z fondů rezerv a rozvoje obcí).
Celková hrubá zadluženost místních
orgánů se proti počátku roku zatím
výrazně nezvýšila (+ 2,5 mld. Kč).
Nelze však vyloučit růst zadluženosti
zejména větších měst (jejichž
výnos byl dosud směrován na řešení
problémů v oblasti infrastruktury) v souvislosti
s likvidací škod způsobených záplavami.
Fond národního majetku
Pozice fondu národního majetku se mírně
zlepšila
Vývoj depozitní pozice Fondu národního
majetku (FNM) u bank byl v 1. pololetí poměrně
příznivý, mírně se zlepšující
tendence byla spojena především s přílivem
zdrojů z velké privatizace. Výdaje fondu
byly čerpány v minimálním rozsahu
(1,5 mld. Kč příspěvek do Státního
fondu životního prostředí a cca 1,3
mld. Kč na doplnění zdrojů České
inkasní). Ve druhé polovině letošního
roku však lze očekávat změnu dosavadní
tendence v souvislosti s použitím prostředků
z malé privatizace na likvidaci škod způsobených
povodněmi. Předpokládá se, že
postupně vzrostou příjmy FNM v návaznosti
na předpokládané urychlení procesu
privatizace ve smyslu vládou přijatých opatření
v dubnu letošního roku.
V. MĚNOVÁ POLITIKA A MĚNOVÝ VÝVOJ
Měnová politika byla v 1. pololetí 1997
zaměřena na tlumení nadměrné
domácí poptávky a na obranu koruny v období
krize důvěry zahraničních i domácích
investorů v udržení kurzu koruny. Tento obtížný
úkol se dařilo poměrně úspěšně
naplňovat. Změna v kurzovém režimu,
měnově - restriktivní opatření
spolu s přijetím vládních korekcí
hospodářské politiky přispěly
k tomu, že některé dlouhodobější
nerovnovážné tendence začaly postupně
oslabovat (především se výrazněji
snížila nerovnováha mezi domácí
poptávkou a nabídkou, přičemž
vývoj deficitu obchodní bilance naznačoval
v závěru pololetí tendenci k zastavení
dosavadního růstového trendu). Inflační
vývoj se pohyboval v předpokládaných
mezích; k tomu přispěl i vývoj peněžní
zásoby (M2) pohybující se na spodní
hranici koridoru stanoveného pro rok 1997.
Opatření ČNB byla nadále směrována
k potlačení růstu domácí poptávky
V 1. pololetí 1997 pokračovala více než
dvouletá snaha centrální banky o zpomalení
růstu domácí poptávky, která
dosud výrazným způsobem překračovala
růst domácí nabídky. Od druhé
poloviny roku 1994 do konce roku 1996 růst domácí
poptávky předstihoval domácí nabídku,
což vedlo k prohlubujícímu se deficitu běžného
účtu platební bilance, který ke konci
roku 1996 dosáhl výše 7,6% HDP.
Faktory r-stu domácí poptávky
Příčin poměrně rychle akcelerující
domácí poptávky je několik; nejvýznamnějšími
byly masivní příliv zahraničního
kapitálu (v roce 1995 16,7% HDP [Rozumí se podíl
salda kapitálového účtu na HDP]),
rychlý růst vládních výdajů
umožněný hlavně značnými
příjmy z privatizace a kupónová forma
privatizace, která dosud nevedla ke zlepšení
výkonu vlastnických práv a tak umožnila
rychlejší růst mezd ve srovnání
s produktivitou práce. Růst domácí
poptávky byl současně podpořen modernizační
investiční vlnou a realizací odložené
spotřeby domácností po roce 1990.
Různými opatřeními (zvýšení
PMR až na 11,5%, sterilizace vkladu do SPT Telecom, přesuny
části zdrojů FNM z komerčních
bank na účty u ČNB, zvýšení
rozsahu pokladničních poukázek v držbě
komerčních bank) se ČNB podařilo sterilizovat
v průběhu dvou let značné množství
peněz (dosahující téměř
17% HDP v roce 1995). Tempo růstu peněžního
agregátu M2 se však udržovalo na úrovni
kolem 20% ročně až do konce 1. pololetí
1996.
V uvedeném období přetrvávaly strukturální
problémy v ekonomice projevující se v nedostatečné
pružnosti domácí nabídky a v příliš
rychlém růstu mezd neodpovídajícím
růstu produktivity práce za ekonomiku jako celek,
což přispělo k prohlubování deficitu
obchodní bilance.
V roce 1996 bylo již patrné, že růst mezd
začal ohrožovat konkurenceschopnost v obchodovatelném
sektoru, což se projevilo stagnací vývozu.
Důvodem byl pravděpodobně pomalý proces
privatizace (resp. nalezení konečných vlastníků)
a tedy nedostatečný pokrok ve zlepšení
výkonu vlastnických práv.
Příspěvek fiskální politiky
k obnovení makroekonomické rovnováhy se snižoval,
naopak rozpočet ve druhé polovině roku 1996
postupně začal směřovat k deficitu,
který se vládě jen obtížně
dařilo vyrovnávat.
Již v roce 1996 restriktivní politika ČNB
přispěla ke snížení růstu
domácí poptávky
Opatření ČNB zvyšující
náklady přílivu zahraničního
kapitálu (regulace pozic bank, zavedení spreadu,
rozšíření fluktuačního
pásma) znamenaly určité pozitivní
změny především ve struktuře
přílivu kapitálu. V důsledku rychlého
růstu deficitu běžného účtu
platební bilance v průběhu roku 1996 se ČR
dostala do situace, kdy příliv kapitálu nebylo
nutno eliminovat, protože prakticky jen zajišťoval
financování deficitu běžného
účtu.
Po oslabení vnějších vlivů na
rozsah nabídky peněz v ekonomice se restriktivní
měnová politika začala projevovat v omezování
dynamiky domácí poptávky, a to i přes
zhoršování veřejných financí.
Příznivý vývoj začaly vykazovat
měnové veličiny (peněžní
zásoba a inflace). V části ekonomiky se začaly
objevovat pozitivní výsledky (růst domácího
i zahraničního odbytu, zejména ve strojírenství
a joint venture).
V 1. čtvrtletí roku 1997 se však celkový
hospodářský růst výrazněji
oslabil; k poklesu dynamiky růstu HDP přispěly
vedle dlouhodobějších faktorů i některé
jednorázové vlivy (zejména nedokončená
restrukturalizace podniků, problém efektivního
uplatňování vlastnických vztahů,
stagnace vnější poptávky při
zhoršující se konkurenceschopnosti českých
výrobců a velmi slabém ekonomickém
růstu hlavních zahraničních partnerů,
únorová stávka železničářů,
kratší fond pracovní doby projevující
se zejména v průmyslu).
Zároveň začaly nabývat na intenzitě
signály o určitém zkomplikování
politické situace (riziko předčasných
voleb a politického patu), rostoucí nevyrovnanosti
veřejných financí a dalším nárůstu
vnější nerovnováhy, což zásadním
způsobem ovlivnilo vnímání české
ekonomiky v zahraničí.
Za této situace byla ČNB nucena pokračovat
v politice omezování domácí poptávky
(kompenzace fiskální expanze). Měnová
stabilita byla stále více podmíněna
udržením přílivu dluhového kapitálu
k financování vnějšího deficitu.
V průběhu druhého čtvrtletí
došlo obecně k identifikaci slabých charakteristik
některých nově se rozvíjejících
trhů (emerging markets), začaly spekulační
útoky na z pohledu zahraničních investorů
nadhodnocené měny nejprve v jihovýchodní
Asii.
Kumulace problémů v ekonomice oslabila důvěru
ve stabilitu kurzu koruny
Za této situace došlo k publikaci nových negativních
údajů o české ekonomice. Útoky
na korunu posilovaly i stále častěji vyslovované
soudy o nezbytnosti devalvace. Očekávaná
reakce vlády nebyla shledána jako adekvátní
[Korekce hospodářské politiky a další
transformační opatření přijatá
vládou ČR 16. 4. 1997 (balíček č.
1).] (dostatečně restriktivní), navíc
byla doprovázena signály o zhoršujících
se vztazích ve vládní koalici. V květnu
krize důvěry zahraničních investorů,
tuzemských bank, podniků a obyvatelstva v udržitelnost
koruny v rámci deklarovaného fluktuačního
pásma proto kulminovala. Docházelo k silnému
prodeji korunových aktiv a nákupu devizových
(např. vklady na devizových účtech
se zvýšily celkem o 0,9 mld. USD).
V podmínkách liberalizované ekonomiky a značného
vlivu mezinárodních finančních trhů
na úroveň kurzu koruny však bylo nutné
působit proti "přestřelení"
jeho znehodnocení (nadměrnému podhodnocení
koruny neodpovídajícímu budoucímu
reálnému vývoji základních
makroekonomických veličin).
V květnu byla přijat řada opatření
ke stabilizaci kurzového vývoje
Reakcí ČNB byly masivní intervence na trhu
a prudké zvýšení úrokových
sazeb
* lombardní sazby ze 14% na 50%, kvantitativní omezení
při poskytování lombardního úvěru
a od 22. 5. do 13. 6. úplné zastavení poskytování,
* postupné zvyšování intervenční
repo sazby až na úroveň 75% (max. 23. 5.),
* dočasné zamezení přístupu
nerezidentů na peněžní trh (22. 5. až
17. 6.),
* zvýšení diskontní sazby z 10,5% na
13%.
Po odvrácení nejsilnějšího tlaku
na korunu zrušila ČNB po dohodě s vládou
dosavadní fluktuační pásmo, zavedla
tzv. řízený floating koruny a opustila vazbu
na dosavadní dvouměnový koš (USD, DEM)
a vyhlásila orientaci koruny na DEM.
Následně došlo k cca 10% oslabení koruny
ve srovnání s původní paritou. Operacemi
na devizovém trhu se podařilo zabránit jednorázovým
výkyvům oběma směry a zhruba na této
úrovni se kurz koruny následně vlastní
silou udržoval i po postupném odstraňování
administrativních omezení a snižování
úrokových sazeb.
Události v kurzovém vývoji, ke kterým
došlo v květnu, byly vyústěním
dlouhodoběji narůstající makroekonomické
nerovnováhy. Česká národní
banka identifikovala příčiny narůstající
nerovnováhy ve vnějším sektoru (při
současném předstihu růstu průměrné
mzdy před růstem produktivity práce) již
dříve a svojí měnovou politikou se
snažila tyto tendence tlumit.
Měnová a fiskální politika v letech
1995 až 1997
Za dané hospodářské situace v letech
1995 a 1996 byl restriktivní charakter měnové
politiky nezbytný. Měnová krize, opuštění
fluktuačního pásma a následné
oslabení koruny však ukazují, že míra
restrikce nebyla dostatečná.
V podmínkách fixního kurzu a silného
přílivu kapitálu (zejména v roce 1995)
byly možnosti měnové politiky na snížení
poptávky omezené. Opuštění politiky
pevného kurzu v roce 1995, kdy byla makroekonomická
nerovnováha již zřetelná, ale investoři
ji ještě nevnímali jako ekonomicky nebezpečnou,
by totiž vedlo ke zhodnocení koruny a tím i
ke zkrácení času pro možné přizpůsobení
českých výrobců. Načasování
rozšíření fluktuačního
pásma a tím posílení účinnosti
měnové politiky na únor 1996 bylo adekvátní,
neboť k němu bylo přistoupeno zhruba v okamžiku
přibližné rovnováhy na devizovém
trhu (kurz po uvolnění osciloval zhruba kolem parity)
při minimálním tlaku na kurz. Zvýšení
sazeb peněžního trhu v polovině roku
1996 přispělo na jedné straně k utlumení
domácí poptávky, avšak na druhé
straně vedlo k posílení kurzu koruny vlivem
zvýšeného zájmu o korunové investice
při rostoucím úrokovém diferenciálu;
nominální posílení kurzu dále
urychlilo reálné zhodnocení kurzu, což
ztížilo konkurenceschopnost domácí produkce
na zahraničních trzích. Za této situace
bylo zřejmé, že ke zpřísnění
politiky mělo dojít formou fiskální
restrikce, která by omezila domácí poptávku
bez dopadu na konkurenceschopnost domácí nabídky.
Při realizaci měnověpolitických opatření
v předchozím roce si ČNB byla vědoma
zmíněných rizik i omezenosti svých
možností za stávající vnitropolitické
situace. Restrikcí měnové politiky de facto
suplovala měkkost ostatních politik při tlumení
nadměrné domácí poptávky.
V tlumení poptávky zůstala ČNB
dlouho osamocena
Teprve od dubna letošního roku (přijetím
"balíčku" opatření) byla
ČNB ve svém úsilí podpořena
opatřeními ostatních politik, zejména
fiskální. K přijetí "balíčku"
opatření došlo za situace, kdy již bylo
zřejmé, že možnosti reakce ČNB
na ekonomický vývoj jsou omezené. Proto ČNB
zpracovala písemnou informaci vládě ČR,
která obsahovala charakteristiku současné
ekonomické situace ČR, vysvětlení
omezení měnové politiky centrální
banky a požadavek na výrazné zpřísnění
rozpočtové politiky a přijetí opatření
k omezení růstu mezd (tj. omezení domácí
poptávky bez negativního vlivu na poptávku
zahraniční).
V době schválení prvního "balíčku"
opatření vlády, zejména v souvislosti
se zavedením systému dovozních depozit, bylo
přijato rozhodnutí ČNB o snížení
sazeb povinných minimálních rezerv. Jeho
cílem bylo dále nezvyšovat míru restrikce
měnové politiky. V podstatě šlo o změnu
mixu měnové a fiskální politiky, neboť
tento instrument je svou makroekonomickou podstatou do jisté
míry shodný s kategorií PMR a rovněž
předběžné kvantifikace v budoucnu deponovaných
dovozních depozit ukazovaly na shodu s řádem,
o které byly sníženy povinné minimální
rezervy.