Předkládá Rada České republiky
pro rozhlasové a televizní vysílání
v souladu s § 2 odst. 2 zákona č. 103/1992
Sb. a na základě unesení č. 152 6.
schůze Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR
ze dne 31. října 1996.
V Praze dne 13. prosince 1996
ÚVOD
I. POSTAVENÍ RADY A PRÁVNÍ RÁMEC JEJÍ ČINNOSTI
(obecné poznámky)
II. STAV ROZHLASOVÉHO A TELEVIZNÍHO VYSÍLÁNÍ v ČR
II.1. Přehled provozovatelů vysílání
II.2. Televizní vysílání
A. Celoplošné televizní vysílání
B. Regionální televizní vysílání
C. Lokální televizní vysílání
Vysílání v systému MMDS
II.3. Vysílání prostřednictvím satelitu a kabelových rozvodů
II.4. Rozhlasové vysílání
A. Celoplošné rozhlasové vysílání
B. Regionální a lokální rozhlasové vysílání
III. ČINNOST RADY PRO ROZHLASOVÉ A TELEVIZNÍ VYSÍLÁNÍ
III.1. Složení Rady
III.2. Realizace zákonem stanovených kompetencí
A. Stanoviska a návrhy k zásadám státní politiky vysílání
B. Tvorba plánu využití kmitočtů
C. Udělování a odnímáni licencí
D. Řízení o registracích
E. Kontrola dodržování zákonnosti ve vysílání
F. Pluralita, objektivita a vyváženost informací
G. Stanoviska k návrhům a plnění mezinárodních smluv souvisejících s vysíláním Zahraniční aktivity Rady
III.3. Vztahy Rady k veřejnosti
III.4. Organizace a fungování úřadu Rady
IV. NĚKTERÉ AKTUÁLNÍ OTÁZKY
Obecný úvod
IV.1. K situaci v regionálním a lokálním televizním vysílání
IV.2. Reklama v elektronických médiích
IV.3. Zahájená řízení o neoprávněném provozování vysílání
IV.4. Dodržování podmínek licence společností Kaskol, s.r.o. (Radio Alfa)
V. VYBRANÉ LEGISLATIVNÍ PROBLÉMY A
NÁVRHY
PŘÍLOHY
l. Seznam provozovatelů vysílání s licencí a s registrací
2. Plán využití kmitočtů pro rozhlasové a televizní vysílání
3. Stanoviska Rady
4A. Seznam upozornění, pokut a odňatých licencí
4B. Seznam soudních sporů
5A. Vybrané výsledky výzkumu Mediaprojektu
5B. Vybrané výsledky monitoringu vystoupení politiků a politických stran v některých zpravodajských a publicistických pořadech
6. Vzor kontrolního záznamu vysílání rozhlasové stanice
7. Doporučení Evropského parlamentu č. 1147/91 o parlamentní odpovědnosti za demokratickou reformu vysílání
8. Seznam signatářských zemí Úmluvy Rady Evropy o televizi přesahující hranice státu
9. Usnesení Stálé komise pro sdělovací prostředky Poslanecké sněmovny Parlamentu vztahující se k činnosti Rady
10. Časová řada žádostí,
jednání a rozhodnutí vztahujících
se ke společnostem CET 21, s.r.o., FTV PREMIÉRA,
s.r.o. a Kaskol, s.r.o. ve sledovaném období od
1. 1. 1996 do 30.9. 1996
Předkládaná zpráva se zabývá
stavem vysílání a činností
Rady ČR pro rozhlasové a televizní vysílání
v období od 1. února do 30. září
1996.
Zpráva je pokrývaným obdobím a zejména
pak okolnostmi zpracování do jisté míry
atypická. Rada pochopila tuto situaci jako příležitost
k nestandardně rozšířenému informování
Poslanecké sněmovny o vybraných aspektech
své práce a situace v elektronických médiích
obecně. Některé pasáže zprávy
tím překračují faktografický
výčet aktivit a získávají v
jistém stupni diskusní charakter.
Sledované období poznamenaly dvě základní
okolnosti:
na začátku tohoto období došlo k výrazné
změně legislativy, dané zejména zákonem
č.301/1995 Sb., který nabyl účinnosti
1. 1. 1996. Rada získávala zkušenosti s jeho
uplatňováním v praxi, průběžně
je analyzovala a řešila řadu praktických
otázek plynoucích z takto založené nové
právní situace. Problémy, plynoucí
z výkladu a aplikace novely, vyvolaly nespokojenost některých
provozovatelů vysílání: postup Rady
byl zřejmě proto předmětem zářijového
jednání speciálního parlamentního
orgánu - Stálé komise pro sdělovací
prostředky. Komise svým usnesením č.3
z 25.9.96 Radě uložila řadu úkolů
definovaných v 11 bodech (viz příloha č.
9) a plénu doporučila vyžádat si tuto
zprávu. To se pak, v souvislosti s projednáváním
výroční zprávy Rady za r. 1995, skutečně
stalo.
Detailnější analýza zkušeností
s uplatňováním novely je začleněna
v jednotlivých kapitolách této zprávy.
V činnosti Rady se rovněž mnohem výrazněji
než dříve promítlo postupné zapojování
České republiky do procesu evropské integrace.
Právě elektronická média, svou povahou
přesahující hranice států,
sehrávají dle dosavadních zkušeností
Rady významnou roli v integračních procesech.
Připravenost České republiky na zapojení
do evropských struktur i v mediální oblasti
považuje Rada za klíčový problém,
který až do nedávné novely kompetenčního
zákona nemohl být řešen na odpovídající
úrovni vrcholové státní exekutivy.
S ohledem na působnost Rady se nicméně její
zástupci zúčastňovali řady
pracovních jednání v tomto směru.
Oba výše zmíněné momenty,
tj. zkušenosti s novými právními předpisy
a evropské souvislosti jsou dle názoru Rady výzvou
nejen k legislativním změnám, ale i k širšímu
zobecnění pětiletých zkušeností
fungování nových mediálních
poměrů v naší zemi. Tyto jistě
potřebné úvahy, které by měly
poskytnout základ k novelizaci mediálních
předpisů i strategii ČR v této oblasti
pro příští období, přesahují
však poněkud nejen rámec této výroční
zprávy, ale i samostatné působností
Rady. Budou nicméně alespoň rámcově
zmíněny v příslušných
kapitolách této zprávy.
Třetím momentem, který ovlivnil nejen práci
Rady, ale i jiných orgánů, je skutečnost,
že r. 1996 je rokem volebním. V důsledku toho
Rada sledovala v rámci svých možností
i formy prezentace politických stran a hnutí v médiích.
Dále, výroční zpráva Rady za
r. 1995, předložená v zákonné
lhůtě 28.2.96, byla sice na jaře projednána
Stálou komisí pro sdělovací prostředky,
nebyla však již tehdy, vzhledem k blížícím
se volbám, předložena kulturnímu výboru
ani plénu. Komise se proto touto zprávou zabývala
v září t.r. znovu, tentokrát již
v novém složení. Přesto ji doporučila
plénu ke schválení, a právě
tak kulturní výbor. Poslanecká sněmovna
pak 31. 10. 1996 tuto zprávu schválila.
V souvislosti s výsledky voleb do Poslanecké sněmovny
je na její půdě připravován
návrh zákona, rozšiřující
počet členů Rady ze stávajících
devíti na třináct. Další vývoj
mediální legislativy bude probíhat zřejmě
již v novém rámci vytvořeném
úpravami kompetencí v dané oblasti.
Právní rámec činnosti Rady tvoří zejména následující předpisy:
- zákon č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, v platném znění;
- zákon č. 103 /1992 Sb., o Radě ČR pro rozhlasové a televizní vysílání, v platném znění;
- zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy;
- zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád):
- zákon č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, v platném znění;
- zákon č. 483/1991 Sb., o Českém rozhlasu; v platném znění;
- zákon č. 484/1991 Sb., o České televizi; v platném znění;
- vyhláška MF ČR č. 131/1996 Sb., o
osvobození od správního poplatku.
Předpisy související tvoří
zejména zákon o rozhlasovém a televizním
poplatku, zákon o telekomunikacích, tiskový
zákon, autorský zákon, zákon o hromadné
správě autorských práv a práv
autorskému právu příbuzných;
podpůrně též obchodní zákoník,
zákon o ochraně hospodářské
soutěže a kompetenční zákon,
vše v platném znění.
Obecná charakteristika:
Prakticky všechny uvedené předpisy byly již několikrát novelizovány, z toho zákon o rozhlasovém a televizním vysílání naposledy (zákonem č.301/1995 Sb.) zásadním způsobem.
Výjimku představuje zákon o regulaci reklamy a zákon o hromadné správě autorských práv, které jsou předpisy relativně novými, leč málo kvalitními, a správní řád, který je naopak již velmi zastaralý a pro uplatnění v rozhodovací činnosti Rady a řízení před ní jen velmi málo vhodný, v některých ustanoveních pak prakticky nemožný. (Blíže o tom kapitola V.). Samostatnou otázkou je vykonatelnost a přezkum rozhodnutí Rady.
Celkově je tedy právní úprava
v oblasti vysílání roztříštěna
do již málo přehledné rady právních
předpisů, jejichž zastaralost, mezery, nepropojenost
či kolize vyžadují novelizaci. Měla
by mj. odstranit i četné výkladové
problémy, snižující právní
jistotu všech zúčastněných stran.
Novelizace bude dále pravděpodobně nutná,
ať již v kratším či delším
časovém horizontu, i vzhledem k potřebě
dosažení kompatibility s právem Evropských
společenství. Navíc, jakkoliv byl zejména
zákon o rozhlasovém a televizním vysílání
připravován již s ohledem na obsah některých
mezinárodních úmluv, především
Úmluvy Rady Evropy o televizi přesahující
hranice států, i toto právo se dále
vyvíjí a bude nezbytné postihnout tyto trendy,
reagující na rozvoj nových technologií,
ale i samotného obsahu rozhlasového a televizního
vysílání. (Blíže viz kap.III.2.G.)
Klíčový zákon - zákon
o provozování rozhlasového a televizního
vysílání
Jak bylo již řečeno, opírá se tento zákon o některé mezinárodní normy. Při jeho tvorbě byla ale využita i celá řada národních zahraničních úprav a praxe vyspělých zemí západní Evropy, které měly na rozdíl od našeho státu již zkušenost s demokratickým vysílacím systémem a jeho veřejnoprávním i soukromým sektorem. Existující konstrukce zákona, včetně Rady jako regulačního orgánu pro tuto oblast, tedy rámcově odpovídá evropským standardům.
Svým duchem se zákon opírá o zásadní dokument z doby svého vzniku - Doporučení Evropského parlamentu č. 1147/91, přijaté na 43. řádném zasedání dne 22. 4. 1991, o parlamentní odpovědnosti za demokratickou reformu vysílání. Byl adresován především parlamentům postkomunistických zemí a obsahoval základní principy, které by parlamenty měly brát v úvahu při revidování legislativy, týkající se vysílání v demokratické společnosti. Jakkoliv jsme na tomto poli již učinili řadu kroků, je obsah tohoto dokumentu (viz příloha č.7) hluboce inspirativní i dnes.
Zákon o vysílání jsme na sklonku roku 1991 přijali jako první z tzv. zemí východního bloku. Následoval obrovský rozmach tohoto nového sektoru činnosti, který přinesl i nevídaný počet pracovních příležitostí, včetně některých zcela nových profesí. Jako první jsme na základě tohoto a navazujících zákonů vybudovali základy tzv. duálního systému vysílání, který se opírá o koexistenci veřejnoprávního a soukromého sektoru vysílání. Jako ve všech jiných zemích předstihla i v České republice dynamika vývoje legislativu a přinesla řadu problémů. Dnes jsme nejen úrovni vysílání, ale i povahou těchto problému plně srovnatelní se západní Evropou. Je však nutné objektivně připomenout, že ideální model vysílání neexistuje nikde na světě.
Zákon o vysílání a rovněž tak kompetence Rady zahrnují oba sektory - veřejnoprávní i soukromý, komerční. Co se působnosti Rady týče, je zde tak určitá odlišnost např. od sousedního Německa. V praxi se pak částečně prolíná její činnost s působením Rady České televize či Rady Českého rozhlasu, což někdy dezorientuje novináře i veřejnost. Toto uspořádání je nicméně i v zahraničí hodnoceno jako pozitivní.
Zákon o vysílání je průnikem podnikání a veřejného zájmu. Vychází z myšlenky, že s ohledem na význam médií pro ovlivňování veřejného mínění (politický aspekt) a pro kulturní dění (kulturní aspekt), jakož i vzhledem k technickým limitům (omezenost použitelného kmitočtového spektra - technický aspekt) je zde třeba určité vyšší a co do formy odlišné míry regulace, tedy zvláštního zákona a zvláštního orgánu. Proto nestačí k regulaci tohoto typu podnikání obchodní zákoník, živnostenský zákon a živnostenské úřady. Otázka, proč a zda má existovat Rada, je však přesto stále znovu a znovu kladena. Nesouvisí to jen, jak by se mohlo zdát, s úrovní kvality práce samotné Rady či s nepochopením výše naznačených důvodů její existence.
Klíčovou v diskusi o budoucí podobě mediální legislativy je otázka potřebné a skutečně účinné míry, forem a obsahu regulace tohoto sektoru, tedy otázka politicko-ekonomické orientace tohoto státu a z ní odvozená celková míra liberalizace. Tato míra se ovšem může měnit, jak ukázala např. novela, přijatá Poslaneckou sněmovnou ke konci jeho minulého volebního období.
Rada jistě může vyhodnotit první výsledky
této novely, která vnesla do koncepce zákona
značné změny, může i vyjádřit
svůj názor na stav vysílání
v této zemi, neb je koneckonců za něj SPOLUZODPOVĚDNA
vedle Poslanecké sněmovny, která prostřednictvím
zákonů poskytuje základní mantinely,
a samotných provozovatelů, kteří je
- v rámci rozhodnutí Rady (a někdy bohužel
i mimo ně) - naplňují. Nemůže
však již být do budoucna jediným státním
orgánem, který by formuloval koncepci státní
mediální politiky. Může a musí
k ní ovšem přispět a předstoupit
před příslušné parlamentní
orgány s návrhem strategie pro příští
období. Pro takový záměr se však
jeví dosavadní mechanismus výročních
zpráv jako těžkopádný a nepříliš
vyhovující.
Postavení Rady v systému státních
orgánů
V rámci soustavy státních orgánů a standardní dělby moci je Rada - obdobně jako v radě jiných zemí - atypickým orgánem. Nepatří totiž pod moc zákonodárnou, soudní ani výkonnou, ačkoliv vykonává státní správu na svěřeném úseku. I když je jednostupňovým (jednoinstančním) orgánem, nepatří mezi ústřední orgány státní správy, ani ji, na rozdíl od Nejvyššího kontrolního úřadu či České národní banky, nezmiňuje ústava. Nemá rovněž legislativní iniciativu ani nemůže garantovat přístup ČR k příslušným mezinárodním dohodám a další zahraniční vztahy v této oblasti.
Posledně uvedené body byly v minulosti kompetenčně zcela nepokryty: tato bariéra se nyní odstranila novelou kompetenčního zákona ve prospěch ministerstva kultury ČR. Problematika médií tak konečně bude mít příslušný orgán na vládní úrovni, aniž by současně byla Rada pro vysílání vládě podřízena. Zůstává odpovědna Poslanecké sněmovně v podstatě tak, jak to v zájmu politické nezávislosti Rady - zejména na vládě - doporučoval Evropský parlament v již citovaném dokumentu. Nerealizovaná - či nerealizovatelná v rámci dosavadní legislativy - zůstávají bohužel některá jeho další doporučení, např. Rada jako orgán, zajišťující transparentnost vlastnických poměrů a bránící škodlivé koncentraci médií (dále viz kap. V.).
Vedle delikátní otázky politické nezávislosti Rady je tu však ještě neméně závažná potřeba nezávislosti Rady na médiích samých. Tento aspekt byl donedávna prakticky opomíjen. Stačí si uvědomit, že média, referující o činnosti Rady, nejsou zdaleka nestranným, ale zpravidla přímo zainteresovaným subjektem, o němž Rada rozhoduje. Přitom, jakkoliv chce Rada provozovatelům vysílání či zájemcům o ně pomáhat a nebýt (jen) byrokratickou zábranou jejich rozvoje, nemůže již z povahy věci vyhovět všem. Poslanecká sněmovna se pak logicky setkává spíše s těmi nespokojenými.
Rada není a nesmí být jen orgánem provozovatelů vysílání (k tomuto účelu ostatně existují již nejméně čtyři asociace). V praxi je však její práce příliš často hodnocena převážně na základě spokojenosti či nespokojenosti provozovatelů. To je nepochybně příliš úzké hledisko.
Komerční rozhlasové a televizní stanice jsou součástí podnikatelské vrstvy společnosti. Právě však jen součástí, byť ekonomicky i vlivem jistě významnou: společnost je však nepochybně širším souhrnem. Při hledání odpovědí na otázku, čí vlastně zájmy má Rada - jako státní orgán - zastupovat a hájit, se tak od dílčího podnikatelského zájmu dostáváme přes stát oklikou zpět, k zájmu diváků a posluchačů, k pojmu veřejného zájmu, jehož obsah se tak obtížně hledá. Zatím jej nacházíme nikoliv jako přesnou definici v jednom konkrétním zákoně, ale spíše obecně, v celém jejich souboru.
I přes obtížnost ohraničení tohoto pojmu by však měl být veřejný zájem mezi hledisky, z nichž Poslanecká sněmovna Parlamentu vychází při plnění své kontrolní funkce vůči Radě (i radám ostatním) zřejmě východiskem stěžejním.
Při úvahách o postavení a povaze Rady
nejsou zatím dostatečně vnímány
také přímé důsledky zapojení
do evropských mediálních struktur. Jsme nyní
již reálně v situaci, kdy je vážně
diskutována možnost ustavení nadnárodních
mediálních regulačních struktur, kdy
neutichají polemiky o budoucnosti a způsobu zachování
a podpory evropské audiovizuální kultury.
Internet přestává být jen technickou
hříčkou a stává se i vážným
mezinárodněprávním problémem.
Mediální Evropa s nástupem nových
technologií, jejichž hranice se zdají být
bezbřehé, stále intenzivněji a novým
způsobem diskutuje etiku médií a pojem regulace.
Tab. č. 1 - Provozovatelé televizního
a rozhlasového vysílání v České
republice
a) provozovatelé ze zákona
Česká televize | 2 | 2 | 2 | 2 |
Český rozhlas | 2 SV | 1 SV | 2 SV | 2 SV |
2 VKV | 2 VKV | 2 VKV | 2 VKV | |
1 DV | 1 DV | 1 DV | 1 | |
1 KV | 1 KV | 1 KV | 1 KV | |
reg.VKV | reg.VKV | reg.VKV | reg.VKV |
b) provozovatelé s licencí
celoplošné televizní | ||||
televizní teletext (samost. lic.) | ||||
regionální televizní | ||||
lokální | ||||
TV vysílání systémem MMDS | ||||
satelitní vysílání | ||||
televizní kabelové rozvody celkem: | ||||
z toho klasické kabelové rozvody | ||||
programový kanál | ||||
filmový kanál | ||||
hotelový kab. rozvod | ||||
magistrální kanál Praha | ||||
celoplošné rozhlasové | ||||
regionální a lokální rozhlasové | ||||
rozhlas po drátě | ||||
rozhlasové zahraniční (pásmo krátkých vln) | ||||
CELKEM s licencí: |
c) provozovatelé s registrací
satelitní televizní | |
televizní kabelové rozvody celkem: | |
z toho klasické kabelové rozvody | |
programový kanál | |
hotelový kabelový rozvod | |
CELKEM s registrací: |
CELKEM provozovatelů s licencí a registrací |
Situaci v televizním vysílání v uplynulém období lze charakterizovat jako nadále se dynamicky vyvíjející. Česká televize působí v tomto prostředí jako významný stabilizující faktor, zvláště prohlubováním svého poslání veřejné služby a stoupajícím důrazem na programovou kvalitu, rozmanitost a původní produkci.
Naproti tomu soukromé televizní vysílání je trvale ovlivňováno nevyvážeností, plynoucí z dominantního postavení televizní stanice NOVA. Žádnému dalšímu subjektu v televizním vysílání se zatím nedaří vážněji konkurenčně ohrozit postavení této televizní stanice. Tuto situaci, která má svůj původ již na rozmezí let 1992 a 1993, kdy byla k privatizaci určena jediná, a to nejkvalitnější televizní síť, lze dle názoru Rady v krátkodobém horizontu nanejvýš zmírnit, nikoliv však zásadně změnit. To by bylo možné pouze vytvořením rovnocenných technických podmínek pro dva komerční subjekty. Diskuse o možném snížení procenta reklamy v České televizi se z tohoto hlediska jeví jako sekundární.
Nebyla-li startovní čára soukromých
televizí stejná (máme na mysli zejména
zvýhodněnou pozici TV Nova jako první celoplošné
soukromé televize, navíc s dokonalým pokrytím
území ČR a mimořádně
příznivou pozici při nástupu na televizní
reklamní trh), nelze očekávat, že pouhým
snížením procenta reklamy České
televizi dojde k vytvoření skutečné
konkurence mezi soukromými televizemi. Rovněž
neobstojí argument, že existence reklamy v ČT
je smrtí pro lokální a regionální
televize, neboť jde o zcela jiné inzerenty. Podnikatel
s lokální či regionální působností
zpravidla nepotřebuje - a nemůže si ani finančně
dovolit celoplošnou reklamu.
A. Celoplošné televizní vysílání
Provozovateli ze zákona - České televizi - byly zákonem č.301/1995 Sb. trvale určeny dva celoplošné vysílací okruhy (ČT1, ČT2). Rada v období od nabytí účinnosti zákona přidělila České televizi celkem 121 dokrývacích kmitočtů.
Situací ve sledovanosti obou programů České televize zachycuje příloha č. 5A (Vybrané výsledky výzkumů Mediaprojektu).
Celoplošnými provozovateli televizního vysílání s licencí jsou v České republice CET 21, s.r.o. (program TV NOVA) a FTV Premiéra, s.r.o. (program Premiéra TV).
Některým problémům spojeným
zejména s právními aspekty vysílání
těchto televizních stanic je věnována
kap. IV. zprávy, jejich sledovanost zachycuje příloha
č.5.
B. Regionální televizní vysílání
K 30. 9. 1996 bylo uděleno celkem pět licencí k provozování regionálního televizního vysílání. Kromě společností FTV Premiéra s.r.o. (program Premiéra TV), která má v regionální licenci (střední Čechy) stanoven časový rozsah vysílání 24 hodin denně (vzájemně provázáno s její celoplošnou licencí v licenčních podmínkách), mají ostatní provozovatelé stanoven vysílací čas 3 hodiny denně, z toho 1 hodina denně v intervalu 6.30 - 8.30 hod. a 2 hodiny denně v intervalu 15.00 - 18.00 hod.
Ve zbývajícím čase má oprávnění k vysílání na příslušných kanálech v souladu se svou licencí a vydanými kmitočtovými příděly FTV Premiéra, s.r.o.
Vzhledem k tomu, že správní rozhodnutí o udělení licencí k regionálnímu televiznímu vysílání byla vydána až po novele zákona č. 468/91 Sb., byly licenční podmínky stanoveny již v souladu se zákonem č. 301/95 Sb. Někteří provozovatelé regionálního vysílání v současné době žádají o úpravu vysílacího času a o územní rozšíření svých licencí.. V této věci probíhá jednání s FTV Premiérou, s.r.o., bez jejíhož souhlasu není podobná úprava možná. (Viz též kap. IV)
V lokalitách, kde je vysílán program Premiéra TV, ale licence k regionálnímu vysílání dosud udělena není, dodávají v několika případech regionální programy produkční společnosti na základě smlouvy s provozovatelem centrálního programu (FTV Premiéra), který je dle licence za takové programy odpovědný.
Rada vyhlásila s uzávěrkou 4. 10. 1996 licenční řízení k provozování regionálního televizního vysílání v Plzni v rozsahu tří hodin vysílacího času denně jako pokračování odloženého licenčního řízení z 30. 6. 1995. Do tohoto licenčního řízení se přihlásili 4 noví žadatelé a pokračuje v něm jediný žadatel z roku 1995. V současné době je evidováno dalších 40 žádostí o licence k provozování regionálního televizního vysílání.
Rada předpokládá vypsání dalších licenčních řízení v první polovině roku 1997, a to zejména s přihlédnutím k tomu, jak budou postupně uváděny do provozu jednotlivé vysílače.
Je však zřejmé, že z důvodu nedostatku vhodných kmitočtů nebude možné uspokojit poptávku po regionálním televizním vysílání na celém území ČR a v některých regionech bude potřeby místního vysílání možné rozvíjet pouze prostřednictvím vysílání v kabelových rozvodech.
Z tohoto hlediska je velmi problematická i úvaha
o možném využití tzv. zbytkových
kmitočtů pro vznik tzv. páté celoplošné
televizní sítě Galaxie (viz kap. IV. zprávy).
C. Lokální televizní vysílání
K 30. 9. 1996 bylo uděleno celkem 51 licencí k provozování lokálního televizního vysílání s vysílacím časem 3 hodiny denně, z toho 1 hodina denně v intervalu 6.30 - 8.30 hod. a 2 hodiny denně v intervalu 15.00 - 18.00 hod., v ostatních časech má oprávnění k vysílání dle licence FTV Premiéra, s.r.o. V několika případech není program Premiéra TV z lokálního vysílače šířen.
Rada se v období od 1. 2. 1996 do 30. 9. 1996 v oblasti lokálního televizního vysílání zabývala především žádostmi o zrušení licenčních podmínek v souladu s článkem VI., odst. 2, zákona č. 301/95 Sb. Z celkového počtu 51 provozovatelů lokálního televizního vysílání s licencí podalo žádost o zrušení licenčních podmínek 32 provozovatelů. Provozovatelé požadovali zrušení všech licenčních podmínek včetně časového rozsahu vysílání 3 hod. denně. Protože časový rozsah vysílání není licenční podmínkou, ale jednou ze základních charakteristik licence, nespadá změna časového rozsahu vysílání do čl. VI., odst. 2, zákona č. 301/95 Sb.
Rada dosud vyhověla 22 žádostem s výjimkou údajů podle § 12, odst. 2. zákona č. 468/91 Sb. (údaje týkající se programové skladby). Podle stanoviska ministerstva financí byla rozhodnutí o zrušení licenčních podmínek zpoplatněna v souladu se Sazebníkem správních poplatků, položka 69, písm. c) jako provedená změna udělené licence k televiznímu vysílání ve výši 10.000,- Kč.
Pro rozhodnutí o zbývajících žádostech
Rada dosud neobdržela aktuální programovou
skladbu a vysílací schéma (dle § 11,
odst. 1, písm. e), které byly od jednotlivých
provozovatelů vyžádány.
Tab. č. 2 - Provozovatelé lokálního
televizního vysílání, kteří
požádali o zrušení licenčních
podmínek
- křížkem jsou vyznačeni provozovatelé,
o jejichž žádostech Rada již rozhodla
DEPOZ, s.r.o. | |
ELEKTRONIKA TVS Příbram, s.r.o. | |
KABEL PLUS Střední Morava, a.s. +/ | |
LOCAL TV PLUS, s.r.o. +/ | |
NEZÁVISLÝ TELEVIZNÍ VYSÍLAČ THERMAL, s.r.o. | |
REMARK, s.r.o. | |
RTT MEDIA, s.r.o. | |
SEKO, s.r.o. | |
SEMAR, s.r.o. | |
SLUŽBY MĚSTA KONICE, s.r.o. | |
STONAVIA, s.r.o. +/ | |
STUDIO ZUBR PARDUBICE, s.r.o. | |
SVOBODA Jiří, Ing. | |
CELKEM |
Licenční řízení u ostatních
16 žadatelů, jehož uzávěrka byla
1.3.1994, není stále ještě ukončeno,
protože v součinnosti s Českým telekomunikačním
úřadem nadále probíhá koordinace
požadovaných kanálů, Časový
proces mezinárodní koordinace kanálů
nemohou Rada ani jiné orgány ČR ovlivnit.
Tab. č. 3 - Dosud neukončené koordinace
TV kanálů pro lokální televizní
vysílání
1. MARKES Jan | Pečky |
2. DVOŘÁČEK Zdenko | Tábor |
3. TRIANGL, s.r.o. | Jablonec nad Nisou |
4. TRIANGL, s.r.o. | Liberec |
5. TRIANGL, s.r.o. | Mladá Boleslav |
6. Studio Revi, s.r.o. | Jablonec nad Nisou |
7. Kovář Přemysl | Liberec |
8. KABEL PLUS Severní Čechy, a.s. | Liberec |
9. KABEL PLUS Severní Morava, a.s | Ostrava-Poruba |
10. LOCAL TV plus, s.r.o. | Kobeřice |
11. LOCAL TV plus, s,r.o. | Rohov |
12. LOCAL TV plus, s.r.o. | Třemešná |
13. LOCAL TV plus, s.r.o. | Skorošice-Žulová |
14. ITV, s.r.o. | Brno |
15. FATEM, s.r.o. | Brno |
16. VALC, a.s. | Brno |
Většina provozovatelů lokálního televizního vysílání usiluje o úpravu časového rozsahu vysílání. V této věci probíhá jednání stejně jako s provozovateli regionálního televizního vysílání.
V některých případech však nejde jen o úpravu časového rozsahu vysílání: řada lokálních televizních stanic usiluje současně o propojení a o změnu centrálního programu, a to v souvislosti se snahou realizovat projekt Galaxie jako další celoplošný program, šířený kombinací různých technických prostředků (terestriální frekvence, satelit, resp. světlovody a TKR). V rámci tohoto kombinovaného systému by zúčastněné lokální stanice vysílaly vedle vlastního, tj. původního programu jako dominující složku převzatý program Galaxie, z něhož by se flexibilně odpojovaly na dobu svých lokálních vstupů. Takový projekt však znamená přehodnocení filozofie dosavadního řešení systému lokálního televizního vysílání, které začalo jako obecní televize (blíže viz kap. IV.).
Současně je evidováno 57 nových žádostí o licence k provozování lokálního televizního vysílání s různým časovým rozsahem, z nichž u některých je již kanál mezinárodně zkoordinován.
Rovněž zde Rada předpokládá vypsání
licenčního řízení v první
polovině roku 1997.
Rada dlouhodobě sleduje využití systému MMDS (Microwave Multipoint Distribution System) a možnosti jeho dalšího rozvoje. Tento systém umožňuje bezdrátový přenos několika televizních kanálů, zpravidla 8 nebo 16, ale i více, od vysílače k uživatelům. Nahrazuje přenos v kabelových rozvodech v místech, kde je obtížné, zdlouhavé nebo vůbec nemožné kabel položit. Může se jednat o staré historické části měst nebo i odlehlé, řídce osídlené lokality, v nichž je výstavba klasické kabelové sítě málo efektivní.
V současné době se provoz zařízení
MMDS řídí opatřením MH ČR
č.j. 710836/93-42, podle kterého jsou posuzovány
všechny projekty žadatelů a po udělení
licence k vysílání MMDS Radou je podle něj
kontrolována technická realizace zařízení.
Výhody a nevýhody systému MMDS v pásmu
2.1 - 2.3 GHz lze shrnout následovně:
Výhody systému
- teoretická možnost náhrady výkonných televizních vysílačů systémem mikrovlnných vysílačů malého výkonu, odlehčení kmitočtového spektra v oblasti metrových vln.
- možnost rychlého zavedení,
- možnost distribuce televizních programů s relativně malými náklady,
- snadná možnost zavedení abonentských televizních okruhů (podobně, jako u televizních kabelových rozvodů či satelitní televize).
Nevýhody systému
- možnost zavedení pouze v podmínkách respektujících šíření centimetrových vln na přímou viditelnost,
- relativně snadná možnost narušení systému rušením v místě přijímacího stanoviště,
- relativně nízká přenosová kapacita,
- nárůst nákladů na přijímací straně diváka (topset konvertor, příp. dekodér),
- omezená doba trvání tohoto typu vysílání, a to do konce roku 2000; od tohoto roku budou, dle mezinárodních dohod, určená pásma využita pro jiné služby, což si vyžádá značné dodatečné investiční náklady.
Mezinárodní poštovní unie CEPT se na svých jednáních zabývala problematikou MMDS. Pro provoz MMDS je nyní celoevropsky uvolněno pásmo 40,5 - 42,5 GHz. Na toto pásmo však dosud žádný ze známých výrobců nevyrábí technické zařízení pro provoz MMDS.
Současně využívaně pásmo 2,1 - 2,3 GHz je uvolněno pouze dočasně s tím, že mezinárodně koliduje s družicovým vědeckým výzkumem. Nově přidělené pásmo 40,5 - 42,5 GHz naráží na současnou technologickou nepřipravenost výrobců dodat provozovatelům MMDS odpovídající technické zařízení. Další rozvoj MMDS po roce 2000 je možný pouze v nově přiděleném pásmu.
Vzhledem k výše uvedené technické specifikaci je vysílání systémem MMDS i nadále licencováno. Stávajícím deseti provozovatelům tedy nadále platí licence udělené do 31. 12. 2000 (viz příloha č. 1).
Nelze tedy souhlasit s výkladem jednoho z žadatelů, který se snaží kvalifikovat MMDS jako vysílání, které by mělo podléhat pouze souhlasu ČTÚ.
V souladu s § 14, odst. 1 a 2, zákona č. 468/91 Sb., Rada průběžně projednávala žádosti provozovatelů o změny ve složení společnosti, změny programové skladby vysílání, a změny územního rozsahu vysílání.
Byly projednány rovněž žádosti o zrušení podmínek k licencím v návazností na přijetí zákona č.301/1995 Sb.
Rada vyhlásila licenční řízení pro vysílání systémem MMDS (v pásmu 2,1 - 2,3 GHz) pro všechny volné lokality v České republice s uzávěrkou podání žádosti 4. 10. 1996. Do licenčního řízení se přihlásilo 8 žadatelů s 23 žádostmi, z toho jsou 4 stávající provozovatelé tohoto typu vysílání, kteří tímto žádají o rozšíření licence o nové vysílače.
Žadatelé jsou průběžně informováni
o tom, že platnost udělených licencí
skončí 31. 12. 2000.
II.3. VYSÍLÁNÍ PROSTŘEDNICTVÍM
SATELITU A KABELOVÝCH ROZVODŮ
Obecné poznámky k situaci po přijetí zákona č.301/1995 Sb.
Přijetím zákona č. 301/95 Sb., kterým se mění o doplňuje zákon č. 468/91 Sb., nastala od 1. 1. 1996 změna, podle níž nadále nejsou satelity o kabely licencovány: oprávnění k vysílání prostřednictvím satelitu, prostřednictvím kabelových rozvodů nebo prostřednictvím satelitu a kabelových rozvodů vzniká registrací, na niž je, na rozdíl od licence, právní nárok.
Stávající držitelé licencí, pokud chtěli i nadále provozovat tento způsob vysílání, museli podat k Radě v 90denní lhůtě, tj. do 2. 4. 1996, přihlášku k registraci. Ta byla vždy, po splnění zákonem požadovaných náležitostí, kladně vyřízena.
Vyřizování těchto přihlášek k registraci znamenalo značné administrativní a časové zatížení Rady a jejího úřadu. Nehledě na vysoký počet podaných přihlášek byly totiž navíc prakticky všechny nekompletní. Rada proto musela v souladu se zákonem řízení přerušit. Řada vad bohužel často nebyla odstraněna ani v dodatečné lhůtě. Rada poté stála před otázkou, zda v takovém případě registraci odmítnout (čemuž nasvědčuje dikce příslušných zákonných ustanovení), či zda souhlasit s opětovným přerušením a stanovit další dodatečnou lhůtu.
Rada se rozhodla pro druhou z uvedených variant, což lze charakterizovat jako velmi vstřícný postup. Lze se ptát, jaké důvody k tomu Radu vedly. Rada zde zohlednila fakt, že přihlášky podávali zejména držitelé licencí dle dosavadních právních předpisů, kteří na jejím základě v rozhodné době již vysílali a novela zákona jim svým přechodným ustanovením de facto zkomplikovala život.
Vzhledem k dikci novely ("provozovatel...požádá...o registraci... ") bylo totiž podání přihlášky i u těchto provozovatelů obligatorní. Pokud by tedy některý subjekt pokračoval ve vysílání bez tohoto kroku či v případě, že přihlášku sice podal, ta však byla Radou ze zákonných důvodů odmítnuta, pohlíží se pak no toto vysílání jako na neoprávněné a Rada je povinna, po zahájení příslušného řízení, přistoupit k sankčnímu postihu.
Žadateli nic nebrání v tom, aby si po eventuálním odmítnutí registrace podal přihlášku druhou (viz též níže vysílání v TKR). Vyskytl se však již případ, kdy určitému subjektu, držiteli licence dle dřívějších právních předpisů, byla registrace odmítnuta, neboť nedoložil žádné zákonem předepsané údaje, a to ani v dodatečné lhůtě. Konstrukce povinných dat je přitom u licencí a registrací částečně odlišná, a proto nelze automaticky převzít pouze údaje, poskytnuté dříve v řízení o udělení licence. Dotyčný subjekt však i po odmítnutí registrace vysílá dále a argumentuje tím, že novela nekonstatovala výslovně, že platnost dříve udělené licence zaniká. Domnívá se proto, že ve vysílání může pokračovat, přestože nemá registraci, která je dle novely nyní jediným oprávněním k tomuto typu vysílání. Hrozí proto soudní spor založený na tom, zda i po novele může bez povinné registrace - platit dřívější licence. Rada se domnívá, že nikoliv, neb by tak příslušné ustanovení zákona, tj. čl. VI. odst. 1 novely, zcela ztratilo smysl.
Oproti původním předpokladům zkušenosti z relativně krátkého období od přijetí zákona č.301/1995 Sb. zatím nesignalizují výrazný kvantitativní nárůst programové nabídky, případně vyšší dynamiku rozvoje kabelového a satelitního vysílání. Nedošlo k objemovému rozšíření tohoto typu vysílání. V rozhodující míře se registrovaly společnosti, které měly oprávnění k vysílání již před novelou zákona. Pro ně zatím představovala novelizace zákona pouze administrativní zátěž.
V období po přijetí novely se uskutečnilo
několik jednání se zástupci Asociace
kabelových televizí, která vedla ve velké
většině k nalezení východiska
při uplatňování některých
problematických ustanovení novely (otázka
ochranných organizací autorských, zařazování
zahraničních satelitních programů,
princip "must carry" u rozhlasového vysílání
aj.). Některé neřešené problémy
lze dle názoru Rady odstranit pouze změnami legislativy
(viz kap.V.).
Satelitní televizní vysílání
K 31. 12. 1995 měly v České republice licenci k provozování satelitního televizního vysílání tři společnosti - Art Production K, a.s. (program Bohemia TV), CET 21, s.r.o. (program Supernova) a FTV Premiéra, s.r.o. (program Premiéra TV). Vysílala však pouze FTV Premiéra, s.r.o. Z těchto tří subjektů k 2. 4. 1996 podala přihlášku k registraci pouze FTV Premiéra, s.r.o. a 27. 8. 1996 Rada tuto společnost zaregistrovala jako provozovatele satelitního vysílání s registrací. U zbývajících dvou licencí je Rada toho názoru, že jejich platnost po novele, nepodáním přihlášky k "přeregistraci" zanikla (viz úvodní poznámka výše).
Přihlášku k registraci satelitního vysílání podaly celkem čtyři společnosti, z nichž jedna přihlášku vzala zpět a tři společnosti Rada zaregistrovala (viz příloha č.1). Z nově registrovaných společností již dvě vysílaly (Premiéra TV, Kabel plus filmový kanál /šlo o rozšířenou tzv. kabelovou licenci (kabel + satelit)/) v předchozím období na základě licence.
Dne 9. 10. 1996 podala přihlášku k registraci
oprávnění šířit vysílání
prostřednictvím satelitu a kabelových rozvodů
RTV Gemma, s.r.o. s projektem Galaxie. Přihláška
byla kladně vyřízena.