Praze dne 22. července 1996
Předkládá:
Rada České republiky pro rozhlasové a televizní
vysílání předkládá tímto
v souladu s § 2, odst. 2 zákona č. 103/1992
Sb. ve lhůtě stanovené §5, odst. 4 tohoto
zákona, ve znění zákona č.
36/1993 Sb. zprávu o stavu vysílání
a své činnosti za období od 1. února
1995 do 31. ledna 1996.
V Praze dne 29. února 1996
ÚVOD
I. STAV ROZHLASOVÉHO A TELEVIZNÍHO VYSÍLÁNÍ
V ČESKÉ REPUBLICE
A. Legislativní stav
B. Přehled provozovatelů vysílání
I. 1. TELEVIZNÍ VYSÍLÁNÍ
Celoplošné televizní vysílání
Satelitní televizní vysílání
Regionální a lokální televizní
vysílání
I. 2. ROZHLASOVÉ VYSÍLÁNÍ
Celoplošné rozhlasové vysílání
Regionální a lokální rozhlasové
vysílání
I. 3. TELEVIZNÍ KABELOVÉ ROZVODY
II. ČINNOST RADY PRO ROZHLASOVÉ A TELEVIZNÍ
VYSÍLÁNÍ
II. 1. SLOŽENÍ RADY
II. 2. REALIZACE ZÁKONEM STANOVENÝCH KOMPETENCÍ
A. Stanoviska a návrhy k zásadám státní
politiky vysílání
B. Tvorba plánu využití kmitočtů
C. Udělování a odnímání
licencí
D. Plán licenčních řízení
na další období
E. Kontrola dodržování zákonnosti ve
vysílání
F. Stanoviska k návrhům a plnění mezinárodních
smluv
G. Další činnost Rady
H. Organizace a fungování Úřadu Rady
III. PROBLÉMY A VÝHLEDY VYSÍLÁNÍ
PŘÍLOHY
1. SEZNAM PROVOZOVATELŮ VYSÍLÁNÍ S
LICENCÍ
2. PLÁN VYUŽITÍ KMITOČTŮ PRO
ROZHLASOVÉ A TELEVIZNÍ VYSÍLÁNÍ
3. STANOVISKA RADY
4. SEZNAM UPOZORNĚNÍ, POKUT A ODŇATÝCH LICENCÍ
SEZNAM SOUDNÍCH SPORŮ
5. JEDNOTLIVÉ MONITOROVANÉ A ANALYZOVANÉ
PŘÍPADY
6. VYBRANÉ VÝSLEDKY VÝZKUMU "DIVÁCI
A TELEVIZNÍ VYSÍLÁNÍ"
7. VYBRANÉ VÝSLEDKY VÝZKUMŮ MEDIAPROJEKTU
8. PŘEHLED VÝVOJE REKLAMNÍHO TRHU
9. PŘEHLED SIGNATÁŘŮ ÚMLUVY
RADY EVROPY O TELEVIZI PŘESAHUJÍCÍ HRANICE
STÁTŮ
10. DOKUMENTY EVROPSKÉ UNIE V OBLASTI MEDIÍ (VÝŇATKY)
VLOŽENÉ PŘÍLOHY - MAPY
1. Orientační mapa území nepokrytých
sítěmi ČT1 a ČT2
2. Orientační mapa území nepokrytých
sítěmi TV NOVA a PREMIÉRA TV a přehled
umístění vysílačů lokálních
televizních stanic
3. Přehled umístění vysílačů
Českého rozhlasu
4. Přehled umístění vysílačů
soukromých rozhlasových stanic
Předkládaná zpráva se zabývá
stavem vysílání a činností
Rady v období od 1. února 1995 do 31. ledna 1996.
Ve sledovaném období došlo v činnosti
Rady k posunu akcentu od samotného budování
duálního systému k otázkám
správy mediální oblasti a k proměně
jejího dosavadního legislativního rámce.
Její činnost po značnou část
roku výrazně ovlivnily diskuse o novelách
právních předpisů v oblasti vysílání.
Potvrdilo se, že růst významu médií
v období nástupu nových informačních
technologií je trvalým trendem. Odborná i
politická veřejnost pozorně sledovala nejen
nevídaný růst sledovanosti soukromého
televizního vysílání, ale i razantní
nástup kabelové televize. Média, jejich obsah,
vývoj a struktura jsou stále více vnímána
jako navýsost důležitá součást
veřejného života i ekonomiky země.
Za své stěžejní úkoly Rada považovala
upevnění právních jistot provozovatelů
vysílání, udržení a posílení
plurality a nezávislosti médií, výkon
kontrolních a regulačních pravomocí,
prosazování zájmů veřejnosti
a pomoc rozvoji médií samotných.
A. Legislativní stav
Regulační rámec stanovený základními
zákony přijatými parlamentem v roce 1991
(zákon č. 468/91 Sb., o provozování
rozhlasového a televizního vysílání),
v roce 1992 (zákon č.103/1992 Sb., o Radě
ČR pro rozhlasové a televizní vysílání)
novelizovanými dílčími úpravami
přijatými v roce 1993 a 1994 byl v roce 1995 zásadně
novelizován zákonem č. 40/1995 Sb., o regulaci
reklamy a v prosinci 1995 zákonem č. 301/1995 Sb.
S uplatňováním zákona č. 301/1995
Sb. měla Rada v době uzávěrky zprávy
jen minimální zkušenosti. Pro krátkou
dobu platnosti nebyla nová ustanovení dosud v praxi
v plném rozsahu aplikována, nicméně
první zkušenosti přinášejí
některé nejasnosti.
Přesto, že v roce 1996 probíhají volby
do Parlamentu ČR a přijetí rozsáhlejších
novel právních předpisů v oblasti
vysílání nelze zřejmě očekávat,
považuje Rada za účelné diskutovat možné
změny právních předpisů v oblasti
vysílání ve směrech, které
dosud nebyly v centru pozornosti:
- docílení kompatibility s mediálními
právními předpisy Evropské unie a
Rady Evropy, zvláště s Direktivou Evropské
unie č. 89/552/EEC,
- přesnější specifikace úkolů
a postavení veřejnoprávního sektoru
vysílání,
- dílčí zpřesnění licenčního
postupu,
- další specifikace postavení Rady, zvláště
jejich kompetencí a vazeb na standardní orgány
státní správy,
- novela zákona o správních poplatcích,
- zpřesnění vztahů mezi orgány
telekomunikací a Radou, zvláště s přihlédnutím
k rozvoji nových technologií.
Za zcela neopodstatněné považuje Rada již
tříleté odkládání přistoupení
České republiky k Úmluvě Rady Evropy
o televizi přesahující hranice států
(viz také podkapitola II. 2. F a příloha
č. 9).
B. Přehled provozovatelů vysílání
Tabulka č. 1. - Provozovatelé televizního
a rozhlasového vysílání v České
republice
a) provozovatelé ze zákona | |||
k 31. 1. 1994 | k 31. 1. 1995 | k 31. 1. 1996 | |
Česká televize | 2 | 2 | 2 |
Český rozhlas | 2 SV | 1 SV | 2 SV |
2 VKV | 2 VKV | 2 VKV | |
1 DV | 1 DV | 1 DV | |
1 KV | 1 KV | 1 KV | |
reg. VKV | reg. VKV | reg. VKV |
b) provozovatelé s licencí | |||
k 31. 1. 1994 | k 31. 1. 1995 | k 31. 1. 1996 | |
celoplošné televizní | 1 | 2 | 2 |
regionální televizní | 1 | 1 | 5 |
lokální televizní | 46 | ||
satelitní televizní | 3 | 3 | |
televizní teletext | 1 | 1 | 1 |
celoplošné rozhlasové | 3 | 4 | 3 |
regionální a lokální rozhlasové | 59 | 87 | 74 viz pozn. |
rozhlas po drátě | 2 | 2 | 7 |
rozhlasové zahraniční | 2 | 2 | |
(pásmo krátkých vln) | |||
televizní kabelové rozvody celkem: | 28 | 32 | 76 |
klasické kabelové rozvody | 21 | 25 | 60 |
systém MMDS | 4 | 3 | 10 |
programový kanál | 1 | 1 | 3 |
filmový kanál | 1 | 1 | 1 |
hotelový kabelový rozvod | 1 | 1 | 1 |
magistrátní kanál (Praha) | 1 | 1 | |
celkem | 105 | 167 | 217 |
c) provozovatelé s registrací |
Pozn.: Pokles počtu provozovatelů s licencí
je způsoben vydáním nových licencí
některým provozovatelům, a to na rozdíl
od předchozího období jedné licence
na více lokalit. Rovněž vysílání
BBC je pro stav k 31. 1. 1996 počítáno pouze
1x (tj. všechny lokality ČR).
Rada v návaznosti na předchozí období
dále budovala duální systém televizního
vysílání. Vedle úsilí o zvýšení
pokrytí území České republiky
programem ČT2 České televize a programem
držitele licence Premiéry TV věnovala pozornost
i rozvoji regionálního a lokálního
televizního vysílání. Udělila
4 licence k regionálnímu a 48 licencí k lokálnímu
televiznímu vysílání.
Pokračoval nárůst diváků TV
NOVA, který v druhé polovině roku 1995 překročil
podle sociologických výzkumů hranici 70%
denní sledovanosti (viz příloha č.
7). Údaje z posledních měsíců
roku 1995 by mohly naznačovat stav nasycenosti nebo i mírný
obrat trendu, pravděpodobně ve prospěch veřejnoprávní
ČT1.
Celoplošné televizní vysílání
Česká televize vysílala na dvou vysílacích
okruzích dva programy, označované jako ČT1
a ČT2. Signál ČT1 pokrýval k 1. 8.
1995 cca 90,5% území České republiky,
tj. 96, 5% obyvatel ČR, signál ČT 2 pokrýval
k 31. 1. 1996 70% území České republiky,
tj. 78% obyvatel ČR (údaje získané
měřením ČTÚ, viz též
vložené přílohy - mapa č. 1).
Druhý vysílací okruh (ČT2), svěřený
České televizi do 31. 12. 1995 pouze do správy,
jí byl přijetím zákona č. 301/95
Sb., kterým se mění a doplňuje mj.
zákon č. 483/91 Sb., o České televizi
v platném znění, od 1. 1. 1996 určen
natrvalo.
Provozovateli s licencí jsou společnosti CET 21,
s. r. o. (program TV NOVA) s pokrytím 98% území
České republiky, tj. 98,1% obyvatel ČR a
FTV Premiéra, s. r. o. (program Premiéra TV). Dosah
signálu Premiéry TV se ve sledovaném období
postupně rozšiřoval (viz též vložené
přílohy - mapa č. 2) na 25% pokrytí
území České republiky, tj. cca 35%
obyvatel ČR (stav k 31. 12. 1995).
Satelitní televizní vysílání
Licenci k provozování satelitního televizního
vysílání obdržely v České
republice již 7. 7. 1994 tři společnosti -
Art Production K, a. s. (program Bohemia TV), CET 21, s. r. o.
(program Supernova) a FTV Premiéra, s. r. o. (program Premiéra
TV). K 31. 1. 1996 zahájila vysílání
prostřednictvím satelitu pouze FTV Premiéra,
jež šíří svůj signál
také jako centrální program pro samostatně
licencované provozovatele regionálního a
lokálního televizního vysílání,
kteří doplňují program Premiéry
TV maximálně 3 hodinami vlastního vysílání
denně.
Přijetím zákona č. 301/95 Sb., kterým
se mění a doplňuje mj. zákon č.
468/91 Sb., nastala od 1. 1. 1996 změna, podle níž
oprávnění k vysílání
prostřednictvím satelitů vzniká registrací.
Podle této novely musí stávající
držitelé licencí, pokud chtějí
provozovat tento způsob vysílání i
nadále, podat nejpozději do 2. 4. 1996 přihlášku
k registraci.
Rada vyhlásila 26. 7. 1995 nové licenční
řízení k provozování televizního
vysílání prostřednictvím satelitu
(uzávěrka 30. 8. 1995), do něhož se
přihlásili čtyři žadatelé.
Toto řízení nebylo před přijetím
novely zákona č. 468/91 Sb. uzavřeno, proto
byli žadatelé vyzváni k zpětvzetí
žádosti a informováni o nových skutečnostech
v souvislosti s novelou zákona.
K 31. 1. 1996 podala přihlášku k registraci
satelitního vysílání pouze společnost
AB Barrandov, a. s, která však svou žádost
vzala zpět.
Regionální a lokální televizní
vysílání
Jediným provozovatelem regionálního televizního
vysílání s licencí je k 31. 1. 1996
společnost FTV Premiéra, s. r. o. (program Premiéra
TV).
Rada vyhlásila licenční řízení
na tento typ vysílání v Plzni, Karlových
Varech, Liberci, Hradci Králové a Zlíně
s vysílacím časem jednu hodinu denně
v intervalu 6.30 - 8.30 hod. a dvě hodiny denně
v intervalu 15.00 - 18.00 hod., v ostatních časech
vysílá na příslušných
kanálech Premiéra TV. Toto licenční
řízení, v němž byly z devíti
žadatelů uděleny čtyřem licence
k provozování regionálního televizního
vysílání, není dosud (zejména
z legislativně technických důvodů
spojených s přijetím zákona č.
301/1995 Sb.) ukončeno. Někteří z
těchto žadatelů však již regionální
vysílání uvádějí v rámci
programu Premiéry TV.
V současné době je evidováno dalších
40 žádostí o licence k provozování
regionálního televizního vysílání.
K 31. 1. 1996 bylo uděleno celkem 48 licencí k provozování
lokálního televizního vysílání.
Licenční řízení u zbývajících
26 žadatelů, jehož uzávěrka byla
1. 3. 1994, není ještě ukončeno, protože
v součinnosti s Českým telekomunikačním
úřadem stále probíhá koordinace
požadovaných kanálů. Časový
proces mezinárodní koordinace kanálů
nemohou Rada ani jiné orgány ČR ovlivnit.
Ve dvou lokalitách (Děhylov a Lutyně) nebyla
mezinárodní koordinace kanálů úspěšná,
proto byly tyto žádosti o licence z technických
důvodů zamítnuty.
Současně je evidováno 25 nových žádostí
o licence k provozování lokálního
televizního vysílání.
Rada odňala 20. 6. 1995 licenci Studiu Otakara Brentena,
s. r. o. (TV Třebíč) v Třebíči,
protože držitel licence přerušil od 23.
12. 1994 vysílání.
Rozhlasové vysílání značně
ovlivnily změny související s ukončením
platnosti licencí k lokálnímu rozhlasovému
vysílání, vydaných meziresortními
komisemi vlády ČSFR a Ministerstva kultury ČR.
Stále výrazněji se projevující
ekonomické problémy řady zejména lokálních
rozhlasových stanic vedly k jejich sdružování
do programově, ekonomicky, případně
vlastnicky propojených sítí.
Mezi posluchači ve sledovaném období vzrostla
obliba celoplošné soukromé stanice Frekvence
1, nejvyšší poslechovost si však stále
udržuje stanice Českého rozhlasu Radiožurnál
(viz příloha č. 7).
Celoplošné rozhlasové vysílání
Celoplošné rozhlasové vysílání
provozuje ze zákona Český rozhlas se třemi
programy prostřednictvím dvou okruhů v pásmu
VKV (program Radiožurnál a Vltava), jednoho okruhu
v pásmu středních vln (program Praha) a jednoho
okruhu v pásmu dlouhých vln (Radiožurnál).
Přijetím zákona č. 301/95 Sb., kterým
se mj. mění a doplňuje zákon č.
468/91 Sb., v platném znění, se Českému
rozhlasu od 1. 1. 1996 ze zákona vyhrazují přenosové
cesty (část kmitočtového spektra)
a síť vysílačů umožňující
pokrytí České republiky dvěma okruhy
v pásmu středních vln, dvěma vysílacími
okruhy v pásmu VKV a jedním vysílacím
okruhem v pásmu dlouhých vln.
Provozovateli celoplošného rozhlasového vysílání
s licencí jsou R. G. Evropa 1, a. s., vysílající
prostřednictvím sítě VKV (program
Radio Frekvence 1), Kaskol, s. r. o., vysílající
prostřednictvím sítě VKV (program
Radio Alfa) a Radio Free Europe, Inc., vysílající
prostřednictvím sítě středních
vln (program Radio Free Europe). Od 6. 11. 1995 změnilo
Radio Free Europe strukturu svého vysílání
a kromě vlastních pořadů přebírá
pořady Českého rozhlasu, Hlasu Ameriky, Deutsche
Welle a BBC.
Echo, s. r. o. (program Radio Echo), které vysílalo
prostřednictvím sítě středních
vln, přerušilo 31. 7. 1995 vysílání
a na základě této skutečnosti mu byla
8. 11. 1995 licence Radou odňata.
Regionální a lokální rozhlasové
vysílání
Český rozhlas využívá pro své
regionální vysílání kmitočty
na středních vlnách a kmitočty FM.
Zákonem č. 468/91 Sb. bylo stanoveno ukončení
platnosti licencí udělených meziresortními
komisemi vlády ČSFR a Ministerstva kultury ČR
k 31. 12. 1995 (celkem 33 licencí - viz v příloze
seznam Rozhlasové vysílání s ukončenou
dobou platnosti). V rámci komplexního řešení
rozhlasového vysílání v České
republice proběhla licenční řízení
v jednotlivých etapách nejen na technicky vyhovující
kmitočty dosud provozované, ale i na další
volné kmitočty.
Rada zveřejnila okolnosti, na které při udělování
licencí brala zvláštní zřetel:
a) u stávajících držitelů licencí:
- dlouhodobé výsledky poslechovosti stanice
- výsledky monitoringu stanice
- situace v rozhlasovém vysílání v
oblasti
- dodržování právních předpisů
držitelem licence
- výsledky hospodaření stanice,
b) u žadatelů o licenci, kteří dosud
vysílání neprovozují:
- přínos navrhované programové skladby
pro zvýšení plurality
- kmitočtové možnosti
- ekonomické, marketingové, technické a personální
zajištění projektu
- počet, kvalita a dosah nyní vysílajících
stanic v oblasti.
V období od 1. 2. 1995 do 31. 1. 1996 se uskutečnila
licenční řízení ve východních
a středních Čechách, jižní,
střední a severní Moravě, samostatně
v Českých Budějovicích, Ústí
nad Labem, Frýdku-Místku a dvakrát v Praze.
Těchto licenčních řízení
se zúčastnilo celkem 67 žadatelů, (z
toho někteří žádali o více
kmitočtů.), Rada udělila ve výše
uvedených oblastech celkem 30 licencí k rozhlasovému
vysílání VKV, ostatní žádosti
zamítla (viz podkapitola II. 2. C Udělování
a odnímání licencí).
Po vyřešení technické situace Rada dokončila
zastavené licenční řízení
v severních Čechách a udělila tam
2 licence.
Do 31. 1. 1995 proběhlo ještě licenční
řízení v jižních, západních
a severních Čechách (viz Zpráva Rady
za období 9. 7. 1994 - 31. 1. 1995).
Celkově Rada znovu udělila 28 licencí k rozhlasovému
vysílání týmž subjektům,
které již rozhlasové vysílání
provozovali, rozhodla o udělení 19 licencí
novým provozovatelům a zamítla žádosti
47 žadatelů, z toho 6 žádostí provozovatelů
rozhlasového vysílání na základě
licence udělené meziresotními komisemi.
V souladu s § 14, odst. 1 a 2, zákona č. 468/91
Sb., Rada průběžně projednávala
žádosti držitelů licencí o změny
ve složení společností, o změny
programové skladby vysílání, o změny
názvů stanic, o změny časového
a územního rozsahu vysílání
aj.
V průběhu ledna 1996 Rada projednala žádosti
celkem 21 držitelů licencí k lokálnímu
rozhlasovému vysílání o přidělení
dokrývacích kmitočtů. Rozhodla o přidělení
celkem 10 dokrývacích kmitočtů s tím,
že v některých případech je konečné
přidělení podmíněno výsledky
mezinárodních koordinací, případně
měření.
Rozhlasové vysílání v síti
rozhlasu po drátě
Na základě jednání a konzultací
s Českým telekomunikačním úřadem
a SPT Telecom došla Rada k závěru, že
sítě rozhlasu po drátě neskýtají
možnosti dalšího rozvoje, a rozhodla žádné
nové licence na tento typ vysílání
neudělit. Do roku 1999 jsou platné licence sedmi
provozovatelů tohoto vysílání (viz
seznam provozovatelů vysílání s licencí
v příloze č. 1).
S pokračujícím rozvojem vysílání
v TKR v roce 1995 se rozvíjely podmínky pro podnikání
v oblasti místních telekomunikačních
sítí, včetně zájmu o výstavbu
multifunkčních sítí a systémů.
U větších společností držitelů
licencí došlo s rozvojem telekomunikačního
trhu ke vstupu strategických zahraničních
partnerů. Např. společnost Kabel Plus, a.
s. se sedmi dceřinnými společnostmi v České
republice provozuje vysílání v televizních
kabelových rozvodech včetně mikrovlnného
distribučního systému (MMDS) po celé
České republice, provozuje filmový kanál
a jednotlivé dceřinné společnosti
jsou provozovateli osmi licencí k lokálnímu
televiznímu vysílání. Kabelu Plus
Praha, a. s. byla udělena licence k provozování
tzv. magistrátního kanálu v Praze, která
dosud není v právní moci. Do společnosti
Kabel Plus, a. s. vstoupila 28,571% americká telekomunikační
společnost US West Czech Cable Company.
V období od 30. 1. 1995 do 31. 12. 1995 bylo uděleno
na základě licenčních řízení
35 licencí k vysílání v televizních
kabelových rozvodech pro klasickou kabelovou technologii
na 12 let, 7 licencí k vysílání v
TKR systémem MMDS (multikanálový mikrovlnný
distribuční systém v pásmu 2,1 - 2,3
GHz) do roku 2000 (viz podkapitola II. 2. C Udělování
a odnímání licencí). Rada zamítla
6 žádostí o systém MMDS a jedno řízení
o systém MMDS dosud není ukončeno. Vysílání
v systému MMDS bude Rada i nadále řešit
formou udělování licencí, neboť
kmitočtové možnosti brání vysílání
tímto technickým prostředkem více
žadatelům na jednom území.
Dále byly uděleny dvě licence k provozování
původního programového kanálu - Jaroslavovi
Vobornému v Ivančicích a společnosti
Innet, s. r. o. v TKR sítích Codis, a. s. a Dattel,
s. r. o. v Praze. Byla udělena jedna licence k provozování
vysílání Magistrátního kanálu
v televizních kabelových rozvodech v Praze, Praze-východ
a Praze-západ Kabelu Plus Praha, a. s. a jedna žádost
o toto vysílání byla zamítnuta. Dramatický
rozvoj TKR ve sledovaném období je lépe charakterizován
nárůstem počtu účastnických
zásuvek (viz údaje o počtu účastnických
zásuvek v příloze č. 1).
V průběhu roku 1995 Rada projednávala různé
žádosti o změny a schválila 9 žádostí
o rozšíření licencí o další
lokality.
Společnosti Eurokabel, s. r. o. byla odňata licence
k provozování vysílání v TKR
v Uherském Hradišti systémem MMDS, protože
držitel licence nezahájil v zákonné
lhůtě své vysílání.
Důležitá změna v oblasti televizních
kabelových rozvodů a satelitního vysílání
nastala přijetím zákona č. 301/95
Sb., kterým se s účinností od 1. 1.
1996 mj. mění a doplňuje zákon č.
468/91 Sb. Podle této novely vzniká oprávnění
k vysílání v TKR registrací a stávající
držitelé licencí TKR, kteří chtějí
i nadále pokračovat ve vysílání,
musí do 2. 4. 1996 podat k Radě přihlášku
o registraci. K 31. 1. 1996 podala přihlášku
k registraci Kabelová televize Třinec, s. r. o.
(žádost o registraci byla z důvodu neodstranění
vad přihlášky ve stanovené lhůtě
Radou odmítnuta).
K 31. 12. 1995 nebyla uzavřena licenční řízení
čtyř společností, jejichž žádosti
nebyly dle §§ 11 a 19 zákona č. 468/91
Sb. úplné a bylo evidováno 12 nových
žádostí o uděleni licence. Tito žadatelé
byli informováni o nových skutečnostech v
souvislosti s novelou zákona č. 468/91 Sb.
Rada pracuje ve složení, jaké bylo zvoleno
9. července 1994 a 2. listopadu 1994 Poslaneckou sněmovnou
Parlamentu České republiky. Na základě
novelizovaného Statutu Rady, schváleného
Poslaneckou sněmovnou dne 8. prosince 1995, byla provedena
volba místopředsedů Rady.
Členy Rady jsou:
PhDr. Marie Hakenová, narozena 20. 9. 1948, dramaturgyně,
Praha, bez politické příslušnosti
Bohuslav Hanuš, narozen 24. 12. 1932, technik, Praha, bez
politické příslušnosti, od 22. 9. 1994
předseda Rady
JUDr. Zdena Hůlová, narozena 13. 4. 1957, právnička,
Praha, bez politické příslušnosti, od
9. ledna 1996 1. místopředsedkyně Rady
Josef Josefík, narozen 2. 9. 1949, psycholog, ředitel
divadla, Olomouc, bez politické příslušnosti
PhDr. Jindřich Kabát, narozen 24. 4. 1953, psycholog,
Praha, KDU - ČSL
RNDr. Josef Musil, CSc., narozen 21. 7. 1939, chemik, ekolog,
Dobříš, KDS, od 9. ledna 1996 2. místopředseda
Rady
Jiří Novotný, narozen 1. 7. 1936, filmový
historik, Zlín, bez politické příslušnosti
Mgr. Petr Štěpánek, narozen 7. 6. 1958, hudebník
a publicista, Hradec Králové, ODS, od 9. ledna 1996
3. místopředseda Rady
PhDr. Oldřich Tomek narozen 26. 2. 1951, historik, Praha,
bez politické příslušnosti.
A. Stanoviska a návrhy k zásadám státní
politiky vysílání
Přesto, že Rada nemá kompetence předkládat
návrhy právních předpisů a
jejich změn, podílela se v uplynulém období
na zpracování a připomínkování
dvou právních předpisů v oblasti vysílání,
ale i jiných norem, které s vysíláním
souvisí jen zčásti. Předkladatelé
návrhů zákona č. 40/1995 Sb. a č.
301/1995 Sb. s Radou opakovaně tyto předlohy konzultovali
(viz stanoviska Rady v příloze č. 3).
Legislativní návrhy Rady, opakovaně předkládané
v jejích výročních zprávách,
byly do právních předpisů přijatých
v průběhu roku 1995 zapracovány jen zčásti.
Dle názoru Rady se jeví nezbytné zpracování
komplexní novely právních předpisů
v oblasti médií a je připravena v tomto směru
pracovat.
Radě byly zaslány k připomínkám
následující návrhy zákonů:
Návrh zákona o daňovém poradenství
- připomínkové řízení
Návrh novely zákona č. 293/92 Sb. o státním
fondu kultury ČR
Návrh zákona o neziskových právnických
osobách
Návrh novely zákona č. 35/65 Sb. - autorský
zákon
Návrh tiskového zákona
Návrh zákona o regulaci reklamy
Návrh vyhlášky o fondu kulturních a
sociálních potřeb
Návrh novely zákona ČNR č. 337/1992
Sb., o správě daní a poplatků
Návrh novely zákona č. 468/1991 Sb., o provozování
rozhlasového a televizního vysílání,
zákona č. 103/1992 Sb., o Radě ČR
pro rozhlasové a televizní vysílání
a zákona č. 483/1991 Sb., o České
televizi
B. Tvorba plánu využití kmitočtů
Podle aktuálních požadavků provozovatelů
byl průběžně zpracováván
a aktualizován plán využití kmitočtů
pro rozhlasové i televizní vysílání.
Plán nyní obsahuje 34 položek pro rozhlas AM
(SV), 14 5 pro rozhlas FM (VKV II.) a 1187 položek pro televizní
vysílání (viz příloha č.
2).
Počátkem roku 1995 Rada, na podkladě zprávy
Testcomu, rozhodla o dalším způsobu rozvoje
televizního vysílání v pásmu
UHE. Následně byly již vydány některé
kmitočtové příděly a byla zahájena
výstavba vysílačů. Po vydání
zákona 301/95 Sb. je nyní nutné přijmout,
vzhledem k omezenému množství kmitočtových
pozic, další zásady pro rozdělení,
případně přerozdělení
kmitočtů pro televizní vysílání.
V létě 1995 proběhla evropská regionální
administrativní konference o digitálním rozhlasu
(DAB). Na této konferenci byl přijat mezinárodní
kmitočtový plán, který tvoří
rámec a dává předpoklad pro rozvoj
tohoto nového druhu rozhlasového vysílání
v České republice. V mezinárodním
měřítku se dále upřesňují
technická pravidla pro jeho konkrétní aplikace.
Úřad Rady organizuje setkání zainteresovaných
stran, tj. regulačních orgánů, potenciálních
provozovatelů a průmyslu. Toto setkání
má podpořit systematicky připravené
zavedení DAB v ČR. Přijetí kmitočtového
plánu pro DAB znamená současně rozhodnutí
o uvolnění 12. televizního kanálu
a nutnost zajistit náhradní televizní kmitočtové
pozice.
Vzhledem k tomu, že Český telekomunikační
úřad koncem roku 1995 informoval Radu, že ruší
zpracovávání údajů pro vykazování
pokrytí území a počtu obyvatel televizními
programy, nebyly dokončeny ani údaje za rok 1995.
Je třeba rozhodnout, zda získávání
těchto údajů bude nadále nezbytné
s ohledem na výkon kompetencí Rady a v kladném
případě vyřešit jejich zajišťování.
S tím budou zřejmě souviset zvýšené
rozpočtové náklady na činnost Rady.
Ministerstvo hospodářství - ČTÚ
a Rada se připravují na jednání o
novelizaci pravidel spolupráce mezi oběma institucemi,
které má být zahájeno v únoru
1996.
Rada očekává, že po vyjasnění
legislativně technických problémů
spojených s přijetím zákona č.
301/1995 Sb. v části týkající
se České televize může dojít
k nárůstu požadavků jednotlivých
provozovatelů celoplošného televizního
vysílání na nové kmitočtové
příděly, případně jejich
změny. Přípravy na mezinárodní
standardizaci digitálního televizního vysílání
(T-DAB) znamenají omezující prvek při
rozhodování o perspektivách využití
televizních kanálů nad kanálem 60,
neboť jedna z nejpravděpodobnějších
možností jeho zavedení je v tomto pásmu.