Středa 9. července 1997

 

Poslanec Milan Ekert: Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, v rozpravě ve druhém čtení vystoupili s pozměňovacími návrhy celkem čtyři poslanci. Dovolte mi, abych vás seznámil s postupem hlasování o předložených návrzích, které máte k dispozici ve sněmovním tisku 139/2.

Navrhuji nejprve hlasovat o komplexním pozměňovacím návrhu, který přijal zemědělský výbor. Poté bychom přistoupili ke schvalování jednotlivých pozměňovacích návrhů přednesených v rámci druhého čtení. Chtěl bych se proto prostřednictvím paní předsedající zeptat sněmovny, je-li proti tomuto postupu při hlasování nějaká námitka.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Ptám se sněmovny, zda nejsou námitky proti tomuto postupu, jak jej přednesl pan zpravodaj. Vzhledem k tomu, že žádnou námitku nevidím, předpokládám, že sněmovna tento postup přednesený panem zpravodajem akceptuje. (Hluk v sále, předsedající zvoní.) Promiňte, pane zpravodaji.

 

Poslanec Milan Ekert: Nejdříve budeme hlasovat o komplexním pozměňovacím návrhu zemědělského výboru, který je ve výše uvedeném tisku označen písmenem A. Stanovisko: pan ministr doporučuje, zpravodaj doporučuje.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Zahajuji hlasování pořadové číslo 309 a ptám se, kdo souhlasí s tímto návrhem. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 309 se z přítomných 173 poslanců pro vyslovilo 148, nikdo nebyl proti. Tento návrh byl přijat.

 

Poslanec Milan Ekert: Dále bychom přistoupili k pozměňovacím návrhům pana poslance Hofhanzla, které jsou uvedeny pod písmenem C. Z předloženého vyplývá, že se jedná o tři vzájemně provázané návrhy, a doporučuji proto, pokud s tím bude souhlasit pan předkladatel, hlasovat o všech třech návrzích, to je C 1, C 2, C 3, najednou.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Pan poslanec Hofhanzl souhlasí, ale já zde ve sněmovním tisku 139/2 ještě předtím mám pod písmenem B uvedeny pozměňovací návrhy podané panem poslancem Milanem Ekertem, takže se chci zeptat pana zpravodaje, jak se vyrovná s touto záležitostí.

 

Poslanec Milan Ekert: Já bych tuto záležitost nechal až po pozměňovacích návrzích, které mají věcný charakter, a vrátil bych se k ní jako k legislativně technické úpravě nakonec.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Ano, já myslím, že to je možné, že lze akceptovat toto vysvětlení pana poslance Ekerta. Budeme tedy hlasovat o pozměňovacích návrzích podaných panem poslancem Čestmírem Hofhanzlem, které jsou uvedeny pod písmenem C, a doufám, že jsem pochopila správně, že pan poslanec souhlasí, aby se o nich hlasovalo najednou.

 

Poslanec Milan Ekert: Přesně. Stanovisko: pan ministr nedoporučuje, zpravodaj ponechává na vůli sněmovny.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Já vás v tuto chvíli všechny odhlašuji a prosím o novou registraci.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 310 a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 310 z přítomných 172 poslanců se pro vyslovilo 157, proti 13. Tento návrh byl přijat.

Můžete pokračovat, pane zpravodaji.

 

Poslanec Milan Ekert: Dále přikročíme k hlasování o pozměňovacích návrzích pana poslance Smetany, uvedených pod písmenem D. Tady doporučuji, pokud s tím souhlasí pan předkladatel, hlasovat o jeho návrzích odděleně. Budeme tedy hlasovat o pozměňovacím návrhu označeném jako D1.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Ano, budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu D1.

V tuto chvíli zahajuji hlasování pořadové číslo 311. (Výkřiky ze sálu: Stanovisko!)

Já se omlouvám. Prohlašuji hlasování pořadové číslo 311 za zmatečné. Budeme hlasovat znovu.

 

Poslanec Milan Ekert: Stanoviska k tomuto pozměňovacímu návrhu: pan ministr souhlasí, zpravodaj nechává na vůli sněmovny.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Zahajuji hlasování pořadové číslo 312 a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 312 se z přítomných 174 poslanců pro vyslovilo 103, proti 64. Tento návrh byl přijat.

 

Poslanec Milan Ekert: Dále budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu označeném D2. Stanoviska: pan ministr doporučuje, zpravodaj nechává na vůli sněmovny.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Zahajuji hlasování pořadové číslo 313 a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 313 se z přítomných 173 poslanců pro vyslovilo 101, proti 63. Tento návrh byl přijat.

Můžete pokračovat, pane zpravodaji.

 

Poslanec Milan Ekert: Přikročíme k hlasování o pozměňovacích návrzích pana poslance Tyla, uvedených pod písmenem E. Pokud s tím bude pan předkladatel souhlasit, doporučuji nejdříve hlasovat o bodu označeném jako E 1 a následně o ostatních pozměňovacích návrzích, označených E 2 až E 13, jako o celku, protože se nepochybně jedná o provázaný komplexní návrh.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Pan poslanec souhlasí, takže můžeme akceptovat tento postup.

 

Poslanec Milan Ekert: Budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu označeném E 1. Stanoviska: pan ministr nedoporučuje, zpravodaj nedoporučuje.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Zahajuji hlasování pořadové číslo 314. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 314 se z přítomných 175 pro vyslovilo 70, proti 84. Tento návrh nebyl přijat.

 

Poslanec Milan Ekert: Dále budeme hlasovat o komplexním pozměňovacím návrhu označeném E 2 - E 13. Stanoviska: pan ministr nedoporučuje, zpravodaj nedoporučuje.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Zahajuji hlasování pořadové číslo 315.

Kdo je pro tento návrh pana poslance Tyla? Kdo je proti tomuto návrhu? Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 315 se z přítomných 175 pro vyslovilo 71, proti 84. Tento návrh nebyl přijat.

 

Poslanec Milan Ekert: Předposlední hlasování bude o legislativně upřesňujících pozměňujících návrzích zpravodaje, které jsou uvedeny pod bodem B. V tomto případě navrhuji hlasovat o návrzích označených B 1 a B 2 najednou. Stanoviska: pan ministr doporučuje, zpravodaj doporučuje.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Zahajuji hlasování pořadové číslo 316. Kdo je pro tento návrh pana poslance Ekerta? Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 316 z přítomných 175 se pro vyslovilo 158, proti nikdo. Tento návrh byl přijat.

 

Poslanec Milan Ekert: Nakonec, protože jsme rozhodli o všech pozměňovacích návrzích, žádám paní předsedající o hlasování o zákoně jako celku. Děkuji za spolupráci celé sněmovně.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Vzhledem k tomu, že o všech pozměňovacích návrzích bylo hlasováno, přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu návrh usnesení.

Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 284/1991 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech, ve znění zákona ČNR č. 38/1993 Sb., a zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 139, ve znění schválených pozměňovacích návrhů.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 317. Kdo je pro tento návrh usnesení? Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 317 se z přítomných 179 pro vyslovilo 146, proti 2. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Děkuji panu ministrovi a panu zpravodaji.

Ještě dříve, než budeme pokračovat v projednání sněmovního tisku 141, udílím slovo premiérovi vlády panu Václavu Klausovi, který se přihlásil o slovo.

 

Předseda vlády ČR Václav Klaus: Vážená Poslanecká sněmovno, vím, že zde vznikla diskuse o aktuální povodňové situaci. Vláda se tím teď dvě a půl hodiny zabývala. Dovolte mi říci pár slov k této věci.

Za prvé - myslím, že informovat vás o situaci není až tak potřebné, protože vláda nemá novější informace, než které vidíte každou chvíli na televizních obrazovkách. Mohu říci, že naše informace, které máme, jsou možná ucelenější a systematičtější, ale v podstatě potvrzují to, co vidíte ve sdělovacích prostředcích.

Změna je tak nekonečně rychlá, že dělat jakékoliv další úvahy skoro není možné. Mohu říci, že jsem v půl páté s panem předsedou sněmovny letěl ve vrtulníku nad městem Přerov a náš závěr byl - naštěstí Přerov je v pořádku. Když jsme se vrátili sem, bylo sděleno, že Přerov byl zaplaven. Já jsem tomu nejdříve nevěřil, ale ukázalo se, že to je pravda.

Myslím, že nyní není potřeba dodávat si nějaké doplňkové informace tohoto typu. Zrovna tak považujeme za naprosto zbytečné soudy o tom, jaké materiální škody nastaly. Vtipkujeme-li někdo, říkáme, že je to pod vodou nebo na vodě. Myslím, že je úplně zbytečné chtít vyčíslovat nějaké miliardy. V každém případě je jasné, že se pohybujeme v částkách - mluvíme-li o miliardách - nepochybně dvouciferných. Jestli nějaké dosavadní úvahy byly z některé strany jiné, byla by to velká chyba. Nechci strašit nějakou mimořádně velkou částkou, ale že jde o čísla dvouciferná, je naprosto jasné. Mluvíme o desítkách miliard.

Co se dá dnes dělat? Vláda si rozdělila své úkoly do tří skupin - A, B, C. Skupina A jsou věci absolutně akutní, aktuální, B jsou věci likvidace následků, C jsou věci opravdu dlouhodobějšího typu - prevence, zamezování opakování těchto věcí v budoucnosti.

Chtěl bych informovat velmi stručně o věcech zcela aktuálních, které vyžadovaly rozhodnutí vlády v dnešní den. Za prvé - vláda vydala usnesení k použití vojáků v činné službě při těchto povodních v oblasti severomoravského, východočeského a jihomoravského regionu. Dále se usnesla na povolání vojáků v činné službě k plnění úkolů policie. To je druhá věc.

Třetí věc - vláda uložila ministru obrany zabezpečit povolání vojáků v záloze k výjimečnému vojenskému cvičení na dobu nezbytné potřeby, pokud z vojáků v činné službě nelze potřebné počty specialistů použít k záchranné vojenské výpomoci.

To jsou tři věci v oblasti armády. Zdá se, že armáda prodělává důležitý test své akceschopnosti a připravenosti. Dosavadní úvahy říkají, že je to v pořádku.

Za druhé - vláda - jak jsme již včera naznačovali - schválila a dala pokyny k vyplácení sociální dávky, což je ona dávka do 30 tisíc pro rodinu, která se vyplácí bez dalšího speciálního testování sociální situace rodiny pověřenými obecními úřady. Obecní úřady dostaly pokyny, aby to bylo vypláceno velmi rychle. Je to bezprostřední, okamžitá pomoc pro přežívání v následujících dnech.

Za třetí - vláda schválila zmocnění pro Státní hmotné a mobilizační rezervy. Dnes vláda svým rozhodnutím uvolnila některé položky hmotných rezerv k použití podle pokynů Ústřední povodňové komise, místopředsedy Skalického. Týká se to jak uvolnění některých položek hmotných rezerv v oblasti potravin, tak v případě nutnosti i pohonných hmot. V obou případech jde o bezplatné uvolnění.

Druhou důležitou věcí je rozhodnutí o uvolnění technických prostředků ze Státních mobilizačních rezerv, které mohou řešit rychlé obnovování infrastruktury. I toto uvolnění je bezplatné, formou buď zápůjčky, nebo trvalého použití. Pro informaci Poslanecké sněmovny: V těchto Státních mobilizačních rezervách naštěstí existují věci hmotného typu jako železniční svršky, provizorní přemostění, náhradní telekomunikační spojení, zařízení k zásobování pitnou vodou apod., které aspoň touto vhodnou formou mohou být použity.

Jednání byl přítomen předseda Správy hmotných rezerv a tyto věci se okamžitě rozjíždějí.

Za čtvrté mluvím o položkách z části A, to znamená okamžité pomoci.

Z finančního hlediska 900 miliónů, o kterých jste včera hovořili vy, to je do části B. To nejsou peníze k okamžitému dnešnímu použití. Okamžité finanční prostředky státu, které jsou uvolňovány dnešním rozhodnutím, je 170 miliónů z kapitoly Ministerstva financí. 150 miliónů je uvolňováno ze Státního fondu životního prostředí.

Pátým krokem je využití rezerv okresních úřadů. Přednostové okresních úřadů rozhodnutím vlády dnes dostali zmocnění využít rezerv, které jsou k dispozici na úrovni okresů, k použití podle svého rozhodnutí.

Vláda rozhodla o řadě dalších dílčích věcí z kapitoly A, koordinace pomoci finanční - zodpovědnost náměstka ministra financí, koordinace pomoci věcné - zodpovědnost náměstka ministra vnitra, s tím, že zatím nezvolila jinou instituci pro základní koordinaci veškerého dění, než je Ústřední povodňová komise a její krizový štáb, který sídlí, jak dobře víte, v Olomouci. Nicméně prostory tohoto štábu byly v průběhu dnešní noci zatopeny. Musím říci, že jsme tam včera přistávali vrtulníkem a nemohlo by nás napadnout, že tam za chvíli na tomto místě bude téci voda.

Druhou věcí je likvidace následků a tady musíme postupovat racionálně, abychom se nedopustili zbytečného plýtvání, zbytečných duplicit, zbytečného vyhazování prostředků. Proto není možné dělat nic překotného.

Z finančního hlediska v kategorii B považujeme za nezbytné, aby sněmovna souhlasila s uvolněním částky 900 miliónů korun, které zde již včera byly diskutovány. Vláda hodlá vytvořit projekt na racionální využití prostředků z Fondu zaměstnanosti. Bylo by velmi užitečné vytvořit projekt, který by vtáhl v této oblasti severní Moravy nezaměstnané do placené činnosti na likvidaci škod povodní. Zdá se nám to velmi racionální a smysluplná metoda, jak tuto věc udělat. (Potlesk.) Dokonce i zpřísnit pohled, že odmítnutí této činnosti by bylo přísněji posuzováno z hlediska dalšího vyplácení podpor v nezaměstnanosti. (Potlesk.) Bude potřeba tento projekt dotáhnout do cíle a dát jednoznačné pokyny obecním a městským úřadům apod.

Nebudu rozvíjet další úvahy o dalších finančních prostředcích, pokud mohu naznačovat. Mluvím nyní o věcech z kategorie B, které nemají okamžitou dnešní naléhavost. Nejde o to, abychom je dnes schvalovali. Předpokládáme využití prostředků z Pozemkového fondu v rozsahu půl miliardy korun. Předpokládáme využití prostředků 200 miliónů korun ze Státního fondu životního prostředí způsobem, o kterém si myslím, že by mohl být racionální. Řada obcí z této oblasti, kterých se to týká, je zadlužena třeba na základě akcí životního prostředí. Čističky, plynofikace atd. Mají splácet úvěry, mají splácet úroky z těchto úvěrů. Použili bychom tyto částky na odklady splácení těchto úvěrů a úroků, což by samozřejmě těmto obcím a městům dalo disponibilní prostředky pro tuto chvíli. Nápadů tohoto typu je mnoho, a my jsme při tomto rychlém zasedání vlády vše chtěli dát do uceleného usnesení, které by už současně s námi v reálném čase někdo psal. Proto skupina tří ministrů dopracuje během zítřejšího rána všechny tyto věci do uceleného usnesení a předpokládáme, že by se vláda v průběhu jednání zde někde narychlo sešla, aby celou záležitost mohla formálně schválit.

Myslím, že do kategorie B až C bychom chtěli zařadit i otázku rozhodnutí o, ale neukvapme to žádným hlasováním dnes či zítra, prostředcích z výnosů malé či velké privatizace, které jsme dříve rozhodnutími parlamentu směrovali určitým směrem. Bylo by možné zamyslet se, zda se priority neposunuly, a nevěnovat je ve směru řešení těchto následků, což by byly částky už řádově vyšší. Ale nevolám po tom dnes a myslím, že by bylo zbytečné, abychom něco takového překotně schválili.

Toto je velmi stručná informace, kterou teď mohu dát, a mohu vás pouze ubezpečit, že vláda velmi vážně tyto věci řeší. Současně by asi bylo namístě - a já bych prosil Poslaneckou sněmovnu v tom o spolupráci - aby bylo evidentní, že tato věc se nedá řešit jednosměrnými pohyby finančních prostředků. Bylo by chybné, aby v tomto smyslu bylo vytvořeno nějaké falešné očekávání ve veřejnosti. Je naprosto evidentní, že jde o akci, která vyžaduje vysokou míru mezilidské solidarity, vyžaduje podílení se na nákladech ze všech stran i od těch, kterým se tyto náklady udály, po vnější zdroje, zdroje státu, zdroje obcím apod.

Považuji za velmi pozitivní dnešní prohlášení Svazu měst a obcí, které vyzývá jednotlivá města a obce, aby přispěly na fond vytvořený pro řešení následků této katastrofy. Byl bych rád, kdybychom podobným způsobem vyzvali všechny další občany, nemyslím siláckým prohlášením parlamentu, ale myslím, že bychom se měli obrátit i na další instituce této země. Zdá se mi absurdní, aby v této chvíli naši sponzoři sponzorovali rockové koncerty, tenisové turnaje, golfové turnaje, ty či ony koncerty. Myslím, že by bylo užitečné, aby i tyto peníze byly přesouvány tímto směrem. Byl bych pro to, abychom neudělali rychlá razantní překotná opatření. Pokusíme se s dalšími návrhy přijít, jakmile to bude možné. Děkuji. (Potlesk.)

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu premiérovi Klausovi. Zaznamenala jsem přihlášku pana poslance Kočárníka. Zaznamenala jsem ji špatně. Pan poslanec Kočárník se nehlásí. Budeme tedy pokračovat, a to pro-jednáváním bodu... Hlásí se pan poslanec Wagner.

 

Poslanec Jozef Wagner Paní předsedající, dámy a pánové, nejsem si zcela jist, jestli byl otevřen nový bod a jestli lze předkládat návrhy.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Nebyl, pane poslanče.

 

Poslanec Jozef Wagner: Nebyl. Nicméně v tom případě mně nezbude, než nový bod navrhnout. Rozhodli jsme zde, že učiníme uvolnění 900 miliónů ze státních finančních aktiv součástí zákona, což znamená - je jedno jakého zákona - že proces, jímž budou uvolněny, skončí podpisem prezidenta republiky a uveřejněním ve Sbírce zákonů. Zákon pro uvolnění peněz ze státních finančních rezerv tohoto postupu nevyžaduje. Proto navrhuji, abychom zařadili bod Uvolnění 900 miliónů ze státních finančních rezerv k posílení vládní rozpočtové rezervy účelově pro pomoc postiženým oblastem a jejich obyvatelům s tím, že rozhodnutí se může učinit okamžitě a vláda může konat.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: S faktickou poznámkou pan poslanec Kraus. Předtím předseda klubu sociální demokracie.

 

Poslanec Stanislav Gross: Vážený pane předsedo, členové vlády, dámy a pánové, mám pocit, že v tuto chvíli se můžeme dostat přesně do té situace, před kterou varoval předseda vlády, že bychom dělali nějaká překotná rozhodnutí, aniž by bylo přesně řečeno, jak systémově co nejlépe využít prostředky, které Česká republika k dispozici má.

Přesně o tom, o čem zde před chvílí hovořil kolega Wagner, jsme hovořili s ministrem financí Ivanem Pilipem a dali jsme jednoznačně najevo, průřezově předseda klubu ODS, sociální demokracie, myslím, že tam byli i zástupci jiných klubů, že jsme samozřejmě připraveni okamžitě, jakmile to bude možné, hlasovat o tom, aby se tyto prostředky uvolnily. Bylo nám odpovězeno, že vlastně ta lhůta proběhne ještě na této schůzi, takže tuto záležitost týkající se 900 miliónů korun je možno udělat řádným procesem a není zapotřebí přistupovat k nějakým mimořádným krokům.

Ale chtěl bych zde říci, když už jsem u mikrofonu, jednu věc. Chci říci to, že si myslím, že toto je záležitost, kde by se neměla žádná politická strana zviditelňovat, žádní jednotlivci by se neměli zviditelňovat. Jde o řešení věcí, které se bytostně dotýkají velké části našich spoluobčanů, a já si myslím, že je zcela jednoznačné, že v Poslanecké sněmovně sedí občané tohoto státu, jsou v nějakých politických stranách a já s kolegy, se kterými jsem hovořil, mohu říci zcela jednoznačně, že v těch krocích, které povedou k odstraňování nebo zmírňování škod, lze jednoznačně očekávat drtivou podporu Poslanecké sněmovny. Pokud vláda předstoupí s požadavky, které Poslaneckou sněmovnou musí projít, tak lze hovořit určitě i o ochotě, že v případě, že bude zapotřebí třeba se sejít i někdy v srpnu a přijmout některé záležitosti, tak ta ochota tady jednoznačně je průřezově přes všechny politické strany.

K návrhu kolegy Wagnera si myslím, že pokud se ukáže zapotřebí, že bude zapotřebí o tom hlasovat, není problém, jednoznačně to projde, ale včera jsme o tom diskutovali a byli jsme ubezpečeni, že tak akutní tato záležitost není. Poprosil bych, aby se k tomu vyjádřil ministr financí, a poté můžeme rozhodovat. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Pan poslanec Wagner, potom pan poslanec Kočárník.

Chci pouze upozornit, že není otevřena rozprava k žádnému bodu.

 

Poslanec Jozef Wagner: Paní předsedající, dámy a pánové, já jsem nenavrhl, aby se tento bod zařadil v tuto chvíli. Já jsem pouze navrhl, aby se bod zařadil na schůzi této sněmovny. A respektoval jsem výzvu předsedy vlády, který explicitně ve svém expozé před malou chvíli řekl, že by sněmovna měla konat v těch věcech uvolnění peněz.

Pokud mám dobré informace, a jsem přesvědčen, že je mám dobré, právě tak jako vy, tak vládní rozpočtová rezerva je téměř nulová. Nezbývá jiná možnost než ji posílit, protože se mohou stát události mezitím, než se sněmovna sejde, než bude svolána, a vláda by byla téměř v situaci patové, protože by nemohla rozhodovat, nemajíc zmocnění sněmovny k použití zdrojů. Nebrání nikomu, aby doplnil můj návrh o to, aby byly prostředky nějakým způsobem vázány, kontrolovány apod. Usnesení lze doplnit. Ale je potřeba to provést. Domnívám se, že usnesení, které bylo původně navrženo v zákoně, by vstoupilo v platnost tak pozdě, že by to mohlo ohrozit fungování věcí a ohrozit ten nejefektivnější způsob, jakým stát může pomoci a zasáhnout.

Pokud bylo zmíněno cokoli o zviditelňování, domnívám se, že se to nevztahovalo na toho, kdo ten návrh původně předložil a byl povinován ho předložit, protože shodou okolností je právě ve funkci, které přísluší, aby se o to staral. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Bohužel musím konstatovat, že není otevřena rozprava, to znamená, že prosím kolegy, aby se do rozpravy nehlásili, není ani možné v tuto chvíli udílet faktické poznámky.

Slovo má místopředseda sněmovny pan Jiří Honajzer.

 

Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych vás svým vystoupením požádal, abychom dále nepokračovali v tomto okamžiku v této diskusi. Myslím, že poté, co jsme vyslechli pana premiéra, poté, co jsme sami reagovali, tak jak jsme reagovali, není nutné, abychom se dále přesvědčovali, že jsme všichni nachystáni ke krokům, které budou potřebné.

Pokusím se co nejrychleji zařídit přítomnost ministra financí na této schůzi. Vraťme se k tomu v okamžiku, kdy si ministr financí s předsedou rozpočtového výboru a dalšími vysvětlí některé technické záležitosti, ostatní, co bych řekl v tomto okamžiku já, řekl před chvíli kolega Gross. Prosím vás, vraťme se k projednávání programu a šetřme svůj čas. (Potlesk.)

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Ano, já myslím, že je možné akceptovat tento způsob. Předpokládám, že pan poslanec Wagner bude souhlasit s tím, aby se o jeho návrhu hlasovalo až poté, co se dostaví pan ministr financí.

 

Pan poslanec souhlasí a my budeme projednávat další bod, kterým je

 

60.
Vládní návrh zákona o platu a některých dalších náležitostech státních zástupců
a o změně zákona č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech
spojených s výkonem funkce představitelů státní moci
a některých státních orgánů a soudců, ve znění zákona č. 138/1996 Sb.
/sněmovní tisk 141/

 

Zahajuji třetí čtení tohoto návrhu. Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujali pověření členové vlády, ministryně spravedlnosti paní Vlasta Parkanová a ministr práce a sociálních věcí pan Jindřich Vodička, a zpravodaj rozpočtového výboru poslanec Jozef Wagner.

Přednesené pozměňovací návrhy jsme obdrželi jako sněmovní tisky 141/3 a 141/5. Otevírám rozpravu ke třetímu čtení a ptám se, zda se do ní někdo hlásí. Udílím slovo panu poslanci Pávovi. Současně prosím o klid v jednacím sále.

 

Poslanec Tomáš Páv: Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte mi, abych napravil, co se zřejmě stalo omylem při přepisu ve sněmovním tisku 141/5. Můj první pozměňovací návrh na str. 5 nezní tak, jak je tam uveden, ale zní úplně jinak a já budu citovat ze stenozáznamu.

§ 3 odst. 3 včetně poznámky 3 zní: Platovou základnou je 80 % souhrnu nejvyššího platového tarifu a maximální výše osobního příplatku stanovená zvláštním předpisem 3 pro zaměstnance ministerstev. Další text je již v pořádku. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Pávovi za toto upřesnění. Myslím, že jej lze akceptovat tak, jak bylo předneseno. Jsou nějaké další přihlášky do rozpravy ke třetímu čtení? Do rozpravy se hlásí pan ministr Vodička.

 

Ministr práce a sociálních věcí ČR Jindřich Vodička: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, při sestavování zprávy, která obsahuje pozměňovací návrhy, došlo zřejmě k chybnému přepisu, protože podle stenozáznamu na str. 5 sněmovního tisku 141/5 v bodě h) je bod 1, kde je řečeno "včetně poznámky č. 3", a má být přesně číslo 1. Pak odstavec má být označen jako jednička, nikoli dvojka pod přerušovanou čarou. Na str. 6 v § 19 je potřeba doplnit podle stenozáznamu i podle předneseného pozměňovacího návrhu § 15 a), včetně nadpisu. § 15 a) tedy zní i s nadpisem "Další plat". Toť legislativní upřesnění.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji a vzhledem k tomu, že se zde vyskytla celá řada problémů, které byly zjevně způsobeny těmi, kteří připravovali sněmovní tisk 141/5, kterým jsou pozměňovací návrhy, chci se zeptat těch, kteří zde upřesňovali, zda by nepovažovali za rozumnější přerušení třetího čtení k tomuto bodu a vyčkání, až dostaneme nový písemný materiál, pozměňovací návrhy, který by již snad byl v pořádku.

Nicméně zeptám se pana poslance Páva a pana poslance Vodičky, zda považují za rozumné takovýto způsob, či zda stačí upřesnění. Takže oba páni poslanci pokyvují, že stačí upřesnění pro stenozáznam. Hlásí se někdo další do rozpravy ke třetímu čtení k návrhu tohoto zákona? Není tomu tak, proto uzavírám rozpravu a ptám se paní ministryně Parkánové a pana ministra Vodičky a pana zpravodaje Wagnera, zda si přejí přednést závěrečná slova. Vidím, že tomu tak není, a proto můžeme přistoupit k hlasování o pozměňovacích návrzích. Prosím zpravodaje pana poslance Jozefa Wagnera, aby oznámil postup při hlasování a poté přednášel jednotlivé pozměňovací návrhy a před hlasováním se k nim vyjádřil. Současně prosím paní poslankyně a pány poslance o klid v jednacím sále. Ty poslankyně a poslance, kteří se zdržují v kuloárech, upozorňuji, že během velice krátké doby se bude hlasovat.

 

Poslanec Jozef Wagner: Paní předsedající, dámy a pánové, z logiky předložených pozměňovacích návrhů plyne, že nejrozumnější postup je poprvé hlasovat o pozměňovacích návrzích z usnesení rozpočtového výboru č. 190. Neboť za předpokladu jejich přijetí je řada dalších návrhů nehlasovatelná, a obráceně za předpokladu jejich nepřijetí je otevřena celá řada dalších návrhů a tím bude velmi zjednodušen postup. Domnívám se proto, že by bylo užitečné, pokud by si sněmovna přála v prvním procedurálním hlasování schválit tento postup, nebo je-li sněmovna té vůle schválit to bez procedurálního hlasování, není-li proti tomu námitek, tak v prvním hlasování rozhodnout o pozměňovacích návrzích plynoucích z usnesení rozpočtového výboru č.190.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Ano, já jsem vás mezitím všechny odhlásila, prosím, abyste se znovu všichni zaregistrovali.

Pan poslanec Wagner jako zpravodaj navrhl určitý postup a já se ptám všech poslankyň a poslanců, zda souhlasí s takovýmto postupem. Pokud by byly vzneseny námitky, nechám o tomto postupu hlasovat, a pokud námitky vzneseny nebudou, budeme postupovat tak, jak navrhl pan poslanec Wagner. Pan poslanec Wagner se hlásí.

 

Poslanec Jozef Wagner: Omlouvám se, ještě musím doplnit, protože v usnesení je varianta, za předpokladu, že usnesení bude přijato, tak teprve poté by se rozhodlo o té variantě.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Ano. Nezaznamenala jsem žádnou námitku proti postupu, který navrhl zpravodaj. Pan poslanec Páv se hlásí.

 

Poslanec Tomáš Páv: Chtěl bych upozornit, že jednou z variant je ještě můj pozměňovací návrh, takže varianty nejsou dvě, ale varianty jsou celkem tři. A až se bude hlasovat o variantách, tak by jednou z možností měl být právě můj pozměňovací návrh.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Ano, děkuji. Pan ministr Vodička se hlásí.

 

Ministr práce a sociálních věcí ČR Jindřich Vodička: Jeden můj pozměňující návrh je také takový, že v případě, že část nebude odmítnuta, tak jeden paragraf vrátit z části dva ještě do hlasování.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Ano. Takže konstatuji, že protože sněmovna nemá námitek, budeme postupovat způsobem, který navrhl zpravodaj rozpočtového výboru. Takže prosím pana poslance Wagnera, aby předkládal jednotlivé návrhy k hlasování.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP