Přítomni: | posl. Marek BENDA, JUDr. Jiří BÍLÝ, ing. Viktor DOBAL, JUDr. František KAČENKA, Petr KOHÁČEK, MUDr. Milena KOLÁŘOVÁ, JUDr. Hana MARVANOVÁ, ing. Ivan MAŠEK, Eva MATOUŠKOVÁ, JUDr. Dalibor MATULKA, JUDr. Jan NAVRÁTIL, ing. Ladislav NEDOROST, JUDr. Libor NOVÁK, Miroslav NOVOTNÝ, JUDr. ing. Pavel PETRŽÍLEK, JUDr. Anna RÖSCHOVÁ, JUDr. Miloslav VÝBORNÝ, JUDr. Jiří VYVADIL, JUDr. Ondřej ZEMINA |
Omluveni: | 1.3.: posl. ing. Ivan MAŠEK |
2.3.: posl. Eva MATOUŠKOVÁ, JUDr. Jan NAVRÁTIL a JUDr. Libor NOVÁK | |
Hosté: | |
- JUDr. Aleš DVOULETÝ - náměstek ministra zdravotnictví ČR | |
- ing. Jiří DRÁPELA - poslanec PSP (VPLPN) | |
- ing. Bořek VALVODA - náměstek ministra vnitra ČR | |
- doc. ing. Zdeněk TROJAN, CSc. - poslanec PSP (VPLPN) | |
- JUDr. Jaroslav ORTMAN, CSc. - poslanec PSP (VPLPN) | |
- JUDr. Jan KALVODA - místopředseda vlády ČR | |
- RNDr. Vilém HOLÁŇ - ministr obrany ČR | |
- MUDr. Luděk RUBÁŠ - ministr zdravotnictví ČR |
a další hosté dle prezenčních
listin.
Schůzi výboru v 9.00 hodin
zahájil a řídil předseda ústavně
právního výboru posl. JUDr. Miloslav VÝBORNÝ.
Předseda výboru JUDr. Miloslav
Výborný informoval poslance, že dne 28. února
1995 politické grémium Poslanecké sněmovny
se dohodlo, že návrhy zákonů upravujících
"střet zájmů" (tisky 1504, 297A
a 1386) by se v současné době neměly
projednávat; v souvislosti s tím se ustaví
průřezová politická pracovní
skupina poslanců, která připraví návrh
zákona "o střetu zájmů".
Výbor proto odložil projednávání
těchto tisků (z 13 přítomných
poslanců 12 hlasovalo pro). Posl. Bláha, který
byl jednání přítomen, souhlasil s
odložením projednání jeho předlohy
- tisku 297A.
Výbor dále souhlasil, že
projedná tisky 1424, 1324, 1445 a 1495.
S návrhem programu jednání
ústavně právnímu výboru 1.-2.
března 1995 poslanci souhlasili (z 13 přítomných
13 hlasovalo pro).
Schválený pořad schůze:
1. Seminář v Kyjevě k aspektům a technice horizontálního dělení moci, který se má konat ve dnech 12. až 15. března 1995
2. Zásady ústavního zákona o referendu, předložené poslancem J. Kryčerem a dalšími (tisk 1424)
3. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 550/1991 Sb., o všeobecném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů a zákon ČNR č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů (tisk 1324)
4. Zásady zákona o státních svátcích, svátcích a významných a památných dnech, předložené poslancem P. Tollnerem a dalšími (tisk 1445)
5. Zásady zákona o státních svátcích a významných a památných dnech, předloženém poslancem J. Drápelou a dalšími (tisk 1495)
6. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, a mění zákon ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, zákon ČNR č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 528/1990 Sb., devizový zákon, ve znění pozdějších předpisů (tisk 1429)
7. Zásady ústavního zákona o referendu, předložné poslancem Z. Trojanem a dalšími (tisk 1427)
8. Zásady ústavního zákona o lidovém hlasování, předložené poslancem J. Ortmanem a dalšími (tisk 1425)
9. Zásady ústavního zákona o obraně České republiky (tisk 1313)
10. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů, zákon ČNR č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů (tisk 1330)
11. Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 550/1991 Sb., o všeobecném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů a zákon ČNR č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů (tisk 1324)
12. Sdělení předsedy
výboru
K bodu 1:
Předseda výboru informoval
poslance, že ve dnech 12. až 15. března 1995
se má uskutečnit seminář v Kyjevě
(Ukrajina) na téma aspekty a techniky horizontálního
dělení moci. Zahraniční výbor
požádal ústavně právní
výbor o experta z našeho výboru, který
by na tomto semináři promluvil (anglicky).
Po rozpravě výbor vyslovil
souhlas s účastí poslance ing. Viktora Dobala
na semináři v Kyjevě k aspektům a
technice horizontálního dělení moci,
který se má konat ve dnech 12. až 15. března
1995 a pověřil předsedu výboru JUDr.
Miloslava Výborného informovat o tomto usnesení
zahraniční výbor Poslanecké sněmovny
Parlamentu (ze 14 přítomných 13 hlasovalo
pro a 1 se zdržel).
Po úvodním slově předsedy
ústavně právního výboru posl.
JUDr. Miloslava Výborného a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I. vyslovuje souhlas s účastí
poslance ing. Viktora Dobala na semináři v Kyjevě
k aspektům a technice horizontálního dělení
moci, který se má konat ve dnech 12. až 15.
března 1995,
II. pověřuje předsedu
výboru JUDr. Miloslava Výborného informovat
o tomto usnesení zahraniční výbor
Poslanecké sněmovny Parlamentu.
K bodu 2:
Zásady ústavního zákona
o referendu, předložené poslancem J. Kryčerem
a dalšími (tisk 1424) odůvodnil člen
návrhové skupiny psolanců JUDr. František
KAČENKA.
Zpravodajka posl. JUDr. Hana MARVANOVÁ
mj. uvedla, že návrh takového obsahu není
potřebný. Poslanci byli též seznámeni
se stanoviskem vlády.
V rozpravě vystoupili posl. Vyvadil,
Koháček, Matulka, Röschová, Kačenka
a Marvanová.
Poslanci vyslovili souhlas s těmito
připomínkami:
zásada č. 5 odst. 1 písm. a) zní: "Parlament České republiky,"
zásadu č. 5 odst. 1 písm. b) vypustit a
zásadu č. 7
vypustit.
Závěrem výbor na návrh
zpravodajky posl. Marvanové vyslovil nesouhlas s předloženými
zásadami (z 13 přítomných 9 hlasovalo
pro a 4 proti).
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců JUDr. Františka
Kačenky, zpravodajské zprávě posl.
JUDr. Hany Marvanové a po rozpravě
ústavně právní
výbor
nesouhlasí s
předloženými zásadami.
K bodu 3:
Výbor pokračoval v přerušeném
jednání ze dne 26. ledna 1995 k vládnímu
návrhu zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon ČNR č. 550/1991 Sb.,
o všeobecném zdravotním pojištění,
ve znění pozdějších předpisů
a zákon ČNR č. 592/1992 Sb., o pojistném
na všeobecné zdravotní pojištění,
ve znění pozdějších předpisů
(tisk 1324), a to v podrobné rozpravě.
Jednání byl přítomen
náměstek ministra zdravotnictví České
republiky JUDr. Aleš DVOULETÝ.
Závěrem výbor doproučil
Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vyslovila
souhlas s návrhem s připomínkami k čl.
I bodům 1, 9, 10, 15 a 21 a k čl. II bodům
34, 36 a 46 a k čl. III, IV, V a IX (ze 13 přítomných
poslanců 7 hlasovalo pro, 3 proti a 3 se zdrželi).
Po odůvodnění náměstka
ministra zdravotnictví České republiky JUDr.
Aleše Dvouletého, zpravodajské zprávě
posl. MUDr. Mileny Kolářové a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem
s těmito připomínkami:
k čl. I
zařadit nový bod 1. tohoto znění:
"1. § 1 včetně nadpisu
zní:
Tento zákon upravuje všeobecné
zdravotní pojištění (dále jen
"zdravotní pojištění") a podmínky,
za nichž je na základě tohoto zákona
zdravotní péče poskytována. Zdravotní
péče podle tohoto zákona se poskytuje jako
péče plně nebo částečně
hrazená zdravotním pojištěním."",
- ostatní body přečíslovat,
dosavadní bod 1 zní:
"1. § 2 odst. 2 zní:
"(2) Rozlišení zdravotní
péče uvedené v odstavci 1 na péči
hrazenou plně nebo částečně
se provádí s ohledem na charakter postižení
zdravotního stavu a objem finančních zdrojů
na úhradu této péče. Pokud je pojištěncům
ve věku do 18 let poskytována zdravotní péče
označené ve Zdravotním řádu
jako péče částečně hrazená,
hradí ji zdravotní pojišťovna plně.
Okruh péče plně hrazené, částečně
hrazené a další podrobnosti při poskytování
zdravotní péče podle tohoto zákona
stanoví zdravotní řád. Zdravotní
řád je závazný pro všechny zdravotní
pojišťovny, které provádějí
zdravotní pojištění."",
k dosavadní bodu 5 - § 5 odst. 1 písm. b)
slova "dnem nástupu do pracovního nebo obdobného poměru" nahradit slovy "dnem nástupu do zaměstnání (§ 6b odst. 3)",
toto promítnout do celého
návrhu,
k dosavadnímu bodu 9 - § 6a písm. a) bod 5. zní:
"5. poslanci a senátoři;",
k dosavadnímu bodu 10 - § 7 odst. 1 písm. f) a g)
slova "31. prosinci 1994" nahradit
slovy "30. dubnu 1995",
k dosavadnímu bodu 15 - § 9 odst. 7
na konec doplnit větu: "Příslušný
obecní úřad pověřený
vedením matriky oznámí narození pojištěnce
Centrálnímu registru pojištěnců24)
bezprostředně po přidělení
rodného čísla.",
k dosavadnímu bodu 21 - § 13 odst. 3 zní:
"(3) Příslušná
zdravotní pojišťovna poskytuje úhradu
za provedené zdravotní výkony zdravotnickým
zařízením podle seznamu výkonů
s bodovými hodnotami. Ve smlouvě podle odst. 1 lze
sjednat omezení úhrady vykázaných
zdravotních výkonů v případě,
že zdravotnické zařízení podstatně
překračuje průměrné náklady
na jednoho ošetřeného pojištěnce
příslušné zdravotní pojišťovny
pro daný druh zdravotnického zařízení
a obor zdravotní péče. Seznam výkonů
s bodovými hodnotami vydá ministerstvo vyhláškou
po dohodovacím řízení se zástupci
Ministerstva financí, Pojišťovny, ostatních
zdravotních pojišťoven, smluvních zdravotnických
zařízení, profesních organizací
zřízených zákonem a odborných
vědeckých společností. Účastníky
dohodovacího řízení svolává
ministerstvo nejméně jednou ročně.
Ministerstvo financí po projednání s ministerstvem
a Ministerstvem práce a sociálních věcí
stanoví na návrh zdravotních pojišťoven
cenovým výměrem maximální ceny
bodu.",
k čl. II
k bodu 34
- vypustit,
- ostatní body přečíslovat,
k dosavadnímu bodu 36 - § 23 odst. 4 písm. c)
- vypustit,
- ostatní písmena přeoznačit,
k dosavadnímu bodu 46
slova "do 31. prosince 1994" nahradit
slovy "do 30. dubna 1995" a slova "28. února
1995" nahradit slovy "30. června 1995",
vložit nový čl. III tohoto znění:
Zákon České národní rady č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění zákona České národní rady č. 35/1993 Sb., zákona č. 157/1993 Sb., zákona č. 302/1993 Sb., zákona č. 85/1994 Sb. a zákona č. 255/1994 Sb., se mění a doplňuje takto:
V § 24 odst. 6 se vypouští písm. b).
Dosavadní písmena c) až
f) se označují jako písmena g) až e).",
- ostatní články přečíslovat,
k dosavadnímu čl. III
slova "před 1. lednem 1995"
nahradit slovy "před 1. květnem 1995",
dosavadní čl. IV zní:
"Změnu zdravotní pojišťovny
v období od 1. května 1995 do 31. prosince 1995
lze provést pouze jednou, přičemž se
nevyžaduje, aby od poslední volby zdravotní
pojišťovny uplynulo 12 měsíců.",
k dosavadnímu čl. V
"slova "do osmi dnů"
nahradit slovy "do tří měsíců",
dosavadní čl. IX zní:
"Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. května 1995.",
II. zmocňuje zpravodajku výboru,
aby spolu se zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, která bude předložena schůzi
Poslanecké sněmovny Parlamentu.
K bodu 4:
Zásady zákona o státních
svátcích, svátcích a významných
a památných dnech, předložené
poslancem P. Tollnerem a dalšími (tisk 1445) odůvodnil
člen návrhové skupiny poslanců ing.
Viktor DOBAL.
Zpravodaj posl. Marek BENDA, mj. tlumočil
i stanovisko vlády ČR.
Poté následovala velmi obsáhlá
všeobecná i podrobná rozprava.
Návrh zpravodaje, aby výbor
vyslovil souhlas, poslanci nepodpořili (z 14 přítomných
4 hlasovali pro, 8 proti a 2 se zdrželi).
S návrhem posl. Vyvadila, aby výbor
vyslovil nesouhlas s tiskem 1445 výbor vyslovil souhlas
(z 14 přítomných 9 hlasovalo pro, 4 proti
a 1 se zdržel).
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců ing. Viktora Dobala,
zpravodajské zprávě posl. Marka Bendy a po
rozpravě
ústavně právní
výbor
nesouhlasí s
předloženými zásadami.
K bodu 5:
Zásady zákona o státních
svátcích a významných a památných
dnech, předložené poslancem J. Drápelou
a dalšími (tisk 1495) odůvodnil člen
návrhové skupiny poslanců ing. Jiří
DRÁPELA.
Zpravodaj posl. Marek BENDA též
seznámil poslance se stanoviskem vlády.
V rozpravě poslanci vyslovili souhlas
s připomínkou k zásadě č. 2,
a to, aby byla doplněna o den 28. září
(z 11 přítomných 8 hlasovalo pro).
Po rozpravě zpravodaj Benda doporučil
výboru vyslovit s návrhem souhlas. Tento návrh
nebyl přijat (z 11 přítomných 4 hlasovali
pro a 2 proti)..
Posl. Výborný dále
navrhl výboru, aby doproučili předkladatelům
tisku 1495 spolupracovat při přípravě
paragrafovaného znění s předkladateli
obdobného tisku, a to tisku 1445. Ani tento návrh
poslanci nepřijali (z 11 přítomných
4 hlasovali pro a 7 se zdrželo).
Poslanci nepodpořili ani návrh
posl. Koháčka, a to, aby nevyslovili s návrhem
souhlas (z 11 přítomných 5 hlasovalo pro
a 4 proti).
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců ing. Jiřího
Drápely, zpravodajské zprávě posl.
Marka Bendy a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I. souhlasil s připomínkou
k zásadě č. 2, aby byla doplněna o
den 28. září,
II. při hlasování o
usnesení, jímž se doporučuje vyslovit
souhlas s předloženými zásadami
z 11 přítomných poslanců 4 hlasovali
pro, 2 proti a 5 se zdrželo hlasování,
III. při hlasování
o usnesení, jímž se doporučuje navrhovatelům
tisku 1495 spolupracovat při přípravě
paragrafovaného znění návrhu zákona
s navrhovateli tisku 1445 z 11 přítomných
poslanců 4 hlasovali pro, nikdo proti a 7 se zdrželo
hlasování,
IV. při hlasování o
usnesení, jímž se doporučuje vyslovit
nesouhlas s předloženými zásadami
z 11 přítomných poslanců 5 poslanců
hlasovalo pro, 4 proti a 2 se zdrželi hlasování.
Na návrh posl. Vyvadila výbor souhlasil s tím, že projedná tisky
- 1472 - vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 530/1990 Sb., o dluhopisech, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů a
- 1473 - vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření a o doplnění zákona ČNR č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona ČNR č. 35/1993 Sb.
(z 10 přítomných 7
hlasovalo pro).
K bodu 6:
Vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích,
ve znění pozdějších předpisů,
a mění zákon ČNR č. 283/1991
Sb., o Policii České republiky, ve znění
pozdějších předpisů, zákon
ČNR č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve
znění pozdějších předpisů
a zákon č. 528/1990 Sb., devizový zákon,
ve znění pozdějších předpisů
(tisk 1429) odůvodnil náměstek ministra vnitra
České republiky ing. Bořek VALVODA.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. JUDr. Miloslav VÝBORNÝ.
Posl. Röschová, Kolářová a Marvanová předložily poslancům písemný pozměňovací návrh, upravující projednávání přestupků spáchaných poslanci. K této otázce se rozvinula velká rozprava. V jejím průběhu se uskutečnilo orientační hlasování, a to:
- zda se přestupkový zákon (až na výjimky) má vztahovat též na přestupky, jichž se dopustí poslanci a zda tato úprava má být obsažena v právě projednávaném návrhu novely přestupkového zákona (z 13 přítomných poslanců 5 hlasovalo pro a 6 proti),
- zda přestupky, jichž se dopustí poslanci (až na výjimky), měly projednávat orgány příslušné k řízení o přestupcích (z 14 přítomných poslanců 4 hlasovali pro),
- aby se přestupky, jichž se dopustí poslanci (až na výjimky) neprojednávaly před orgány příslušnými k řízení o přestupcích (z 13 přítomných 9 hlasovalo pro),
- zda výbor chce řešit problematiku přestupků spáchaných poslanci (z 13 přítomných 9 hlasovalo pro),
- zda ji řešit v právě
předloženém návrhu novely zákna
o přestupcích (z 13 přítomných
2 hlasovali pro).
Dále poslanci projednali předložený
tisk podle jednotlivých ustanovení.
Po rozpravě poslanci doporučili
Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vyslovila
souhlas s návrhem s připomínkou k čl.
V (z 12 přítomných 12 hlasovalo pro).
Po odůvodnění náměstka
ministra vnitra České republiky ing. Bořka
Valvody, zpravodajské zprávě posl. JUDr.
Miloslava Výborného a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem
s touto připomínkou:
Čl. V zní:
"Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. června 1995.",
II. zmocňuje zpravodaje výboru,
aby spolu se zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, která bude předložena schůzi
Poslanecké sněmovny Parlamentu.
K bodu 7:
Zásady ústavního zákona
o referendu, předložné poslancem Z. Trojanem
a dalšími (tisk 1427) odůvodnil člen
návrhové skupiny psolanců doc. ing. Zdeněk
TROJAN, CSc.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Marek BENDA.
Po rozpravě výbor nesouhlasil
s předloženým návrhem (z 11 přítomných
7 hlasovalo pro, 3 proti a 1 se zdržel.)
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců doc. ing. Zdeňka
Trojana, CSc., zpravodajské zprávě posl.
Marka Bendy a po rozpravě
ústavně právní
výbor
nesouhlasí s
předloženými zásadami.
K bodu 8:
Zásady ústavního zákona
o lidovém hlasování, předložené
poslancem J. Ortmanem a dalšími (tisk 1425) odůvodnil
člen návrhové skupiny poslanců JUDr.
Jaroslav ORTMAN, CSc.
Zpravodajskou zprávu přednesl
posl. Marek BENDA.
Po rozpravě výbor nesouhlasil
s předloženými zásadami (z 11 přítomných
poslanců 7 hlasovalo pro a 4 proti).
Po odůvodnění člena
návrhové skupiny poslanců JUDr. Jaroslava
Ortmana, CSc., zpravodajské zprávě posl.
Marka Bendy a po rozpravě
ústavně právní
výbor
nesouhlasí s
předloženými zásadami.
K bodu 9:
Výbor navázal na své
dřívější jedání
dne 18. ledna 1995 k ústavního zákona o obraně
České republiky (tisk 1313), kdy jej přerušil
a vyžádal si osobní účast místopředsedy
vlády dr. Kalvody a ministra obrany dr. Holáně
na dalším projednávání.
Místopředseda vlády
JUDr. Jan KALVODA ve svém úvodním slově
seznámil výbor s jednáním branného
a bezpečnostního výbrou k tomuto tisku a
požádal o přerušení projednávání
tohoto bodu. Stejný názor vyslovil i ministr obrany
RNDr. Vilém HOLÁŇ.
Zpravodaj posl. JUDr. Ondřej ZEMINA
ve své zprávě seznámil výbor
se svými připomínkami.
V obecné rozpravě poté
vystoupili posl. Výborný, Benda, Vyvadil, Kačenka,
Koháček a Röschová.
Na vystoupení poslanců reagovali
místopředseda vlády dr. Kalvoda a ministr
obrany dr. Holáň.
Na návrh předsedy výboru
JUDr. Miloslava Výborného výbor jednání
přerušil do čtvrtka 6. dubna 1995 do 14.00
hod.
Dále výbor požádal,
aby se tohoto jednání osobně účastnili
místopředseda vlády dr. Kalvoda a ministr
obrany dr. Holáň (z 11 přítomných
11 hlasovalo pro).
Po úvodním slově místopředsedy
vlády České republiky JUDr. Jana Kalvody,
ministra obrany České republiky RNDr. Viléma
Holáně, zpravodajské zprávě
posl. JUDr. Ondřeje Zeminy a po rozpravě
ústavně právní
výbor
přerušuje jednání
o zásadách ústavního zákona
o obraně České republiky (tisk 1313) do čtvrtka
6. dubna 1995 do 14.00 hod. s tím, že žádá
o osobní účast místopředsedu
vlády JUDr. Jana Kalvodu a ministra obrany RNDr. Viléma
Holáně na tomto jednání.
K bodu 10:
Výbor navázal na své
dřívější jednání
dne 26. ledna 1995 a pokračoval v obecné rozpravě
k vládnímu návrhu zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon ČNR
č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní
pojišťovně České republiky, ve
znění pozdějších předpisů,
zákon ČNR č. 280/1992 Sb., o resortních,
oborových, podnikových a dalších zdravotních
pojišťovnách, ve znění pozdějších
předpisů a zákon č. 20/1966 Sb., o
péči o zdraví lidu, ve znění
pozdějších předpisů (tisk 1330).
Jednání byli přítomni
ministr zdravotnictví MUDr. Luděk RUBÁŠ
a náměstek ministra zdravotnictví JUDr. Aleš
DVOULETY.
V podrobné rozpravě mj. poslanci
v orientačním hlasování, aby zdravotní
plány, účetní uzávěrky
a pojistné plány schvalovaly orgány Poslanecké
sněmovny nevyslovili souhlas (z 13 přítomných
6 hlasovalo pro).
Při dalším jednání
poslanci toto hlasování revokovali (z 11 přítomných
7 hlasovalo pro).
Ve velmi obsáhlé podrobné
rozrpavě přijali poslanci řadu pozměňovacích
návrhů, které jsou obsaženy v přiloženém
usnesení č. 307.
Závěrem výbor zmocnil
zpravodajku, aby jak v tisku 1330 i 1324 slovo "vyhláška"
se nahrazovalo slovy "právní předpis".
Výbor doporučil Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem
s připomínkami, jak jsou obsaženy v usnesení
výboru č. 307 (z 10 přítomných
9 hlasovalo pro a 1 se zdržel).
Po odůvodnění ministra
zdravotnictví České republiky MUDr. Luďka
Rubáše, zpravodajské zprávě posl.
MUDr. Mileny Kolářové a po rozpravě
ústavně právní
výbor
I. doporučuje Poslanecké
sněmovně Parlamentu, aby vyslovila souhlas s návrhem
s těmito připomínkami:
k čl. I
k bodu 2 - § 5 písm. d) zní:
"d) náklady na činnost
Pojišťovny v rámci schváleného
zdravotně pojistného plánu; maximální
výši nákladů na činnost Pojišťovny
stanoví Ministerstvo financí právním
předpisem;",
k bodu 4 - § 6 odst. 4
- slova "Ministerstvo financí" nahradit slovy "Poslanecká sněmovna Parlamentu",
- vypustit tyto věty: "Pro rozhodování
Ministerstva financí podle předchozí věty
platí obecné předpisy o správním
řízení4). Rozhodnutí ministra
financí o rozkladu nepodléhá přezkoumání
soudem.",
k bodu 4 - § 6 odst. 6
na konci slova "financování
zdravotní péče" nahradit slovy "úhradě
zdravotní péče",
k bodu 5 - § 7 odst. 1 písm. b)
- slova "výše rezervního fondu činí 10 procent" nahradit slovy "výše rezervního fondu činí 3 procenta",
- za slova "přírodních
katastrof" vložit slova "nebo zdravotní
pojišťovnou nezaviněného významného
poklesu výběru pojistěného",
k bodu 5 - § 7 odst. 2 a 3 znějí:
"(2) Finanční prostředky
plynoucí z všeobecného zdravotního pojištění
musí být uloženy v tuzemské bance5)."
(3) Pojišťovna nesmí zřizovat
a provozovat zdravotnické zařízení6)
a podnikat7) s prostředky plynoucími
z všeobecného zdravotního pojištění
s výjimkou ....",
k bodu 6 - § 7a odst. 1
před slova "nedostatky v činnosti"
vložit slovo "závažné",
k bodu 6 - § 7a
doplnit nový odst. 5 tohoto znění:
"(5) Správce může povinnosti mlčenlivosti
zprostit ministr financí na žádost orgánu
činného v trestním řízení,
je-li vedeno trestní řízení v souvislosti
se závažnými nedostatky v činnosti Pojišťovny,
pro které byla zavedena nucená správa.",
k bodu 13 - § 20 odst. 6
slova "Poslanecká sněmovna"
nahradit slovy "Poslanecká sněmovna Parlamentu",
za bod 13 vložit nový bod tohoto znění:
"V § 21 odst. 5 se slova "Česká
národní rada" nahrazují slovy "Poslanecká
sněmovna Parlamentu.",
ostatní body přečíslovat,
k dosavadnímu bodu 16 - § 24a odst. 4
vypustit,
k dosavadnímu bodu 17 - § 24b odst. 1
druhá věta zní: "Za
porušení povinnosti podle zákona o pojistném
na všeobecné zdravotní pojištění9)
může Ministerstvo zdravotnictví uložit
Pojišťovně pokutu až do výše
500 000 Kč.",
odkaz 9) pod čarou zní: "9)
§ 23 odst. 4 zákona ČNR č. 592/1992
Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní
pojištění, ve znění zákona
č. .../1995 Sb.",
k čl. II
k bodu 1 - § 3 zní:
(1) K založení zaměstnanecké pojišťovny je třeba povolení. O udělení povolení rozhoduje Ministerstvo zdravotnictví po vyjádření Ministerstva financí. Na rozhodování se vztahují obecné předpisy o správním řízení9), není-li dále stanoveno jinak.
(2) O udělení povolení pdole odstavce 1 se rozhoduje po posouzení
a) údajů uvedených v žádosti o povolení (§ 4 odst. 2),
b) věcných, finančních a organizačních předpokladů pro činnost zaměstnanecké pojišťovny,
c) reálnosti předpokládaných
příjmů a výdajů zaměstnanecké
pojišťovny.",
k bodu 2 - § 4 odst. 2 písm. b)
- vypustit,
- ostatní písmena přeznačit,
za bod 2 vložit nový bod tohoto znění:
"Za § 4 se vkládá nový § 4a, který zní:
(1) Před podáním žádosti opovolení k založení zaměstnanecké pojišťovny je žadatel povinen složit na zvlášť k tomu zřízený vázaný účet v tuzemské bance peněžní prostředky (dále jen "kauce") ve výši 50 000 000 Kč.
(2) Dnem zápisu zaměstnanecké pojišťovny do obchodního rejstříku přecházejí práva ke kauci na zaměstnaneckou pojišťovnu. Zaměstnanecká pojišťovna převede kauci do rezervního fondu.
(3) Pravomocným rozhodnutím
Ministerstva zdravotnictví, kterým se zamítá
žádost o povolení k založení zaměstnanecké
zdravotní pojišťovny, se uvolňuje kauce
k volné dispozici žadatele."",
ostatní body přečíslovat,
k dosavadnímu bodu 3
navrhovaný § 4a označit
jako § 4b.
dosavadní bod 4 zní:
"4. V § 6 písm. a) zní:
"a) sloučením se Všeobecnou
zdravotní pojišťovnou České republiky
nebo splynutím nebo sloučením s jinou zaměstnaneckou
pojišťovnou. Povolení ke sloučení
nebo splynutí zaměstnaneckých pojišťoven
vydává Ministerstvo zdravotnictví po vyjádření
Ministerstva financí. Se žádostí se
předkládá nový zdravotně pojistný
plán. Zaměstnanecké pojišťovny
jsou povinny doložit, že budou splňovat podmínky
požadované k udělení povolení
k založení zaměstnanecké pojišťovny
s výjimkou podmínky podle § 4a,"",
k dosavadnímu bodu 5 - § 6 odst. 2 zní:
"(2) Nesplněním závazku
podle § 4 odst. 2 písm. f) se zaměstnanecká
pojišťovna zrušuje a vstupuje do likvidace. Ministerstvo
zdravotnictví může v případě
opakovaného neschválení návrhu zdravotně
pojistného plánu, účetní závěrky
nebo výroční zprávy zaměstnanecké
pojišťovny rozhodnout o zrušení zaměstnanecké
pojišťovny a vstupu do likvidace. Prostředky
základního fondu základního pojištění
(§ 16 odst. 2 písm. a) se převedou Všeobecné
zdravotní pojišťovně České
republiky k přerozdělení. Majetkový
zůstatek, jenž vyplyne z likvidace (likvidační
zůstatek)+)se převede žadateli o
povolení podle § 3 nebo jeho právnímu
nástupci. Neexistuje-li žadatel o povolení
podle § 3 ani jeho právní nástupce,
převede se Všeobecné zdravotní pojišťovně
České republiky. Všeobecná zdravotní
pojišťovna České republiky rozdělí
likvidační zůstatek poměrně
podle počtu pojištěnců jednotlivým
zdravotním pojišťovnám a příslušnou
částku jim převede.",
odkaz x) pod čarou zní: "x)
§ 75 odst. 1 obchodního zákoníku. ",
k dosavadnímu bodu 10 - § 10 odst. 4
vypustit slova "který dosáhl
věku nejméně 25 let",
za bod 12 vložit nový bod tohoto znění:
"V § 13 odst. 1 písm. d)
zní: "d) náklady na činnost zaměstnanecké
pojišťovny v rámci schváleného
zdravotně pojistného plánu; maximální
výši nákladů na činnost zaměstnanecké
pojišťovny stanoví Ministerstvo financí
právním předpisem."",
ostatní body přečíslovat,
k dosavadnímu bodu 13 - § 15 odst. 3
- slova "Ministerstvo financí" nahradit slovy "Poslanecká sněmovna Parlamentu",
- vypustit poslední dvě věty,
k dosavadnímu bodu 16 - § 18 odst. 1
- slova "výše rezervního bondu činí 10 procent" nahradit slovy "výše rezervního fondu činí 3 procenta",
- na konci doplnit větu tohoto znění:
"Zaměstnanecká pojišťovna je povinna
rezervní fond naplnit do dvou let ode dne založení.",
k dosavadnímu bodu 19 - § 19 odst. 2 a 3 znějí:
"(2) Finanční prostředky plynoucí z všeobecného zdravotního pojištění musí být uloženy v tuzemské bance5).
(3) Zaměstnanecká pojišťovna
nesmí a provozovat zdravotnické zařízení12)
a podnikat13) s prostředky plynoucími
z všeobecného zdravotního pojištění
s výjimkou ...",
k dosavadnímu bodu 20 - § 21 odst. 3
vypustit,
k dosavadnímu bodu 23 - § 23a odst. 1
věta druhá zní: Za
porušení povinností podle zákona o pojistném
na všeobecné zdravotní pojištění15)
může Ministerstvo zdravotnictví uložit
zaměstnanecké pojišťovně pokutu
až do výše 500 000 Kč.",
odkaz 15) pod čarou zní: "15)
§ 23 odst. 4 zákona ČNR č. 592/1992
Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní
pojištění, ve znění zákona
č. .../1995 Sb.",
k dosavadnímu bodu 23 - § 23a odst. 3 zní:
"(3) Pokuta podle odst. 1 je příjmem
zvláštního účtu vedeného
při všeobecném zdravotního pojištěníx)."
odkaz x) pod čarou zní: "x)
§ 20 odst. 1 zákona č. 592/1992 Sb., v platném
znění.",
k čl. IV
- v nadpise vypustit slovo "zrušovací",
- na konec doplnit věty: "Ve stejné lhůtě předloží resortní, oborové, podnikové a další zdravotní pojišťovny Ministerstva zdravotnictví způsob likvidace podle článku II, bod 2 tohoto zákona. Prostředky základního fondu zdravotního pojištění se převedou Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky k přerozdělení. Majetkový zůstatek, jenž vyplyne z likvidace (likvidační zůstatek)x) se převede podnikatelským subjektům, které podaly žádost Ministerstvu práce a sociálních věcí o zřízení resortní, oborové, podnikové a další zdravotní pojišťovny nebo jejich právním nástupcům. Neexistují-li podnikatelské subjekty, ani jejich právní nástupci podle předcházející věty, převede se likvidační zůstatek Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky. Rezervní fond naplní resortní, oborové, podnikové a další zdravotní pojišťovny do 1 roku ode dne účinnosti tohoto zákona.Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky rozdělí likvidační zůstatek poměrně podle počtu pojištěnců jednotlivým zdravotním pojišťovnám a příslušnou částku jim převede.",
- odkaz x) pod čarou zní:
"x) § 75 odst. 1 obchodního zákoníku.",
čl. V zní:
Zákon České národní
rady č. 185/1991 Sb., o pojišťovnictví,
ve znění zákona č. 320/1993 Sb. se
mění takto:
§ 29 včetně poznámky pod čarou zní:
Tento zákon se nevztahuje na subjekty,
které provádějí nemocenské
a socciální zabezpečení (pojištění)
a na provádění všeobecného zdravotního
pojištění. Na provádění
smluvního zdravotního pojištění
a připojištění Všeobecnou zdravotní
pojišťovnou České republiky nebo resortní,
oborovou,podnikovou a další zdravotní pojišťovnou14)
se vztahují přiměřeně ustanovení
části II s výjimkou § 9 a 10 a III s
výjimkou § 22 a § 23 odst. 1 a 2.",
odkaz 14) pod čarou zní: "14)
Zákon České národní rady č.
280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových
a dalších zdravotních pojišťovnách,
ve znění pozdějších předpisů.",
Čl. VI zní:
"Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. června 1995.",
II. zmocňuje zpravodaje výboru,
aby spolu se zpravodaji ostatních výborů,
které návrh projednaly, vypracovali společnou
zprávu, která bude předložena schůzi
Poslanecké sněmovny Parlamentu.
K bodu 11:
Výbor revokoval své usnesení
č. 300 k vládnímu návrhu zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
ČNR č. 550/1991 Sb., o všeobecném zdravotním
pojištění, ve znění pozdějších
předpisů a zákon ČNR č. 592/1992
Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní
pojištění, ve znění pozdějších
předpisů (tisk 1324) z 1. března 1995 k dosavadnímu
bodu 21 takto:
§ 13 odst. 3 zní:
"(3) Příslušná
zdravotní pojišťovna poskytuje úhradu
za provedené zdravotní výkony zdravotnickým
zařízením podle seznamu výkonů
s bodovými hodnotami, pokud zdravotní řád
nestanoví, že se zdravotní péče
hradí paušální částkou.
Ve smlouvě podle odst. 1 lze sjednat omezení úhrady
vykázaných zdravotních výkonů
v případě, že zdravotnické zařízení
podstatně překračuje průměrné
náklady na jednoho ošetřeného pojištěnce
příslušné zdravotní pojišťovny
pro daný druh zdravotnického zařízení
a obor zdravotní péče. Seznam výkonů
s bodovými hodnotami a výši paušální
částky včetně rozsahu zdravotní
péče z této částky hrazené
stanoví ministerstvo vyhláškou po dohodovacím
řízení se zástupci Ministestva financí,
Pojišťovny, ostatních zdravotních pojišťoven,
smluvních zdravotnických zařízení,
profesních organizací zřízených
zákonem a odborných vědeckých společností.
Účastníky dohodovacího řízení
svolává ministerstvo nejméně jednou
ročně. Ministerstvo financí po projednání
s ministerstvem a Ministerstvem práce a sociálních
věcí stanoví na návrh zdravotních
pojišťoven cenovým výměrem maximální
ceny bodu." (z 10 přítomných 10 hlasovalo
pro).
Na návrh poslanců MUDr. Mileny
Kolářové a JUDr. Jiřího Vyvadila
a po rozpravě
ústavně právní
výbor
revokoval své usnesení č.
300 z 1. března 1995 k dosavadnímu bodu 21 takto:
§ 13 odst. 3 zní:
"(3) Příslušná
zdravotní pojišťovna poskytuje úhradu
za provedené zdravotní výkony zdravotnickým
zařízením podle seznamu výkonů
s bodovými hodnotami, pokud zdravotní řád
nestanoví, že se zdravotní péče
hradí paušální částkou.
Ve smlouvě podle odst. 1 lze sjednat omezení úhrady
vykázaných zdravotních výkonů
v případě, že zdravotnické zařízení
podstatně překračuje průměrné
náklady na jednoho ošetřeného pojištěnce
příslušné zdravotní pojišťovny
pro daný druh zdravotnického zařízení
a obor zdravotní péče. Seznam výkonů
s bodovými hodnotami a výši paušální
částky včetně rozsahu zdravotní
péče z této částky hrazené
stanoví ministerstvo vyhláškou po dohodovacím
řízení se zástupci Ministestva financí,
Pojišťovny, ostatních zdravotních pojišťoven,
smluvních zdravotnických zařízení,
profesních organizací zřízených
zákonem a odborných vědeckých společností.
Účastníky dohodovacího řízení
svolává ministerstvo nejméně jednou
ročně. Ministerstvo financí po projednání
s ministerstvem a Ministerstvem práce a sociálních
věcí stanoví na návrh zdravotních
pojišťoven cenovým výměrem maximální
ceny bodu.".
K bodu 12:Sdělení
předsedy výboru
1. Výboru byly přikázány tisky
- 1526 - státní statistická služba - zpravodaj posl. Kačenka
- 1549 - státní podnik - zpravodaj
posl. Novotný
2. Předseda výboru informoval poslance, že v sekretariátu rozpočtového výboru jsou k nahlédnutí
- kontrolní závěr z kontroly hospodaření kapitoly státního rozpočtu Český statistický úřad
- kontrolní závěr z kontroly hospodaření se státním majetkem ve správě CKM Praha v období mezi převzetím do vlastnictví státu a mezi transformací na obchodní společnost
- výroční zpráva NKÚ za rok 1994
- změny plánu kontrolní činnosti NKÚ na rok 1994, změny plánu kontrolní činnosti na rok 1995 a dodatek plánu kontrolní činnosti na rok 1995
- schválený kontrolní
závěr z kontroly hospodaření zdravotnických
zařízení v působnosti Okresního
úřadu Jablonec nad Nisou a jejich privatizace
3. Poslanci byli seznámeni s otevřeným
dopisem Hnutí Duha a Děti Země poslancům
Parlamentu ČR, který se týká návrhu
zákona o ochraně ozónové vrsty.
4. Poslanci byli seznámeni s dopisem
pana Rudolfa Štursy z Brna, který se týká
navrácení majetku (čj. 108/95-ÚPV).
5. Poslanci byli seznámeni s dopisem
předsedy Svazu učitelů a školských
pracovníků postižených z politických
důvodů pana Jaroslava Nosála, který
se týká požadavku okamžitého propuštění
Jiřího Wonky z vyšetřovací vazby
(čj. 96/95-ÚPV).
6. Poslanci byli seznámeni s dopisem
pana Vladimíra Drábka ze SRN, který se týká
možnosti přidělení bytu (čj.
98/95-ÚPV).