Materiál se předkládá v souladu s bodem II. usnesení Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR č. 592 ze dne 9.2.1995 | Obsah: I. Zpráva o plnění úkolů vyplývajících z "Programu sociální prevence a prevence kriminality-aktuální stav a východiska do roku 1996" |
II. Přílohy |
Předkládá: | Doc. Ing. Václav KLAUS, CSc. v.r. |
předseda vlády |
Jan RUML v.r. | |
ministr vnitra |
Zpráva o plnění
úkolů vyplývajících z "
Programu sociální prevence a prevence kriminality
- aktuální stav a východiska do roku 1996".
Informace o plnění
úkolů vyplývajících z "
Programu sociální. prevence a prevence kriminality
- aktuální stav a východiska do roku 1996
" je předkládána na základě
usnesení PSP ČR č. 592 č 9.2.1995.
Výše uvedená informace je zpracována
z podkladů, které předložili zástupci
jednotlivých resortů RVPPK.
A. Plnění úkolů
vyplývajících z " Programu sociální
prevence a prevence kriminality - aktuální
stav a východiska do roku 1996 ".
" Program sociální
prevence a prevence kriminality -,aktuální stav
a východiska do roku 1996 " schválila vláda
ČR usnesením č.341 ze dne 15.6.1994 a uložila:
k bodu II.
1. Ministru školství,
mládeže a tělovýchovy
a) zřizovat střediska
výchovné péče v místech s vyšším
výskytem sociálně patologických jevů,
b) zpracovat do 1. září
1995 Koncepci nových forem práce výchovného
poradenství,
c) vytvořil a realizovat
do 1. září 1996 Koncepci právní
a etické výchovy na všech typech státních
základních a středních škol.
V současné době
jsou v resortu MŠMT vytvářeny předpoklady
pro splnění uložených úkolů
v uvedených termínech. V rámci školských
zařízeni pro výkon ústavní
výchovy a ochranné výchovy by měla
střediska výchovné péče (jako
poradensko-terapeutická zařízení)
sehrát významnou roli v sekundární
a terciální prevenci. Perspektivně by měla
být zřízena ve všech okresech. poradenské
systémy musí sehrát v prevenci kriminality
podstatnější úlohu než dosud. V
Koncepci nových
forem práce výchovného poradenství
se počítá i se začleněním
nových trendů v činnostech zařízení
výchovného poradenství. Koncepce právní
a etické výchovy se vztahuje ke školnímu
prostředí, jako podstatnému faktoru výchovy.
Škola tvoří důležité sociální
prostředí, kde dítě buduje své
postavení ve společnosti, přejímá
sociální role, získává představu
a poznatky o sociálních vazbách a životě
společnosti. Všechny úkoly jsou zařazeny
v Resortním programu činnosti vztahujícímu
se k prevenci kriminality.
2. Ministru práce a
sociálních věcí ve spolupráci
s ministrem vnitra, přednosty okresních úřadů,
primátory měst Plzně, Brna, Ostravy a primátorem
hl.m. Prahy
a) nadále vytvářet
podmínky pro zřízení 1000 funkčních
míst terénních sociálních pracovníků
oddělení péče o rodinu a děti
okresních a obvodních úřadů
a funkční místa průběžně
v letech 1995 - 1996 naplňovat,
b) nadále vytvářet
podmínky pro zřízení.250 funkčních
míst kurátorů pro mládež,
c) ve vybraných lokalitách
s výskytem vysoké koncentrace děti a mládeže
ohrožené sociálně patologickým
vývojem experimentálně zavést funkci
sociálního asistenta a po vyhodnocení experimentu,
případně postupně zavádět
tuto funkci do systému sociální práce.
V současné době
se sociálně právní ochranou dětí
zabývá více než 1100 terénních
sociálních pracovníků oddělení
péče v rodinu a děti, jeden pracovník
řeší ročně přibližně
200 případů. Postupným zvyšováním
počtu těchto pracovníků.vzniká
větší prostor pro vyhledávaní
dětí ohrožených, týraných
či zneužívaných, tedy pro prevenci.
K 31.5.1995 pracuje na sociálních
referátech 283 kurátorů pra mládež;
t. j. sociálních pracovníků specializovaných
na problematiku delikventní mládeže. Každý
z nich řeší ročně přibližné
700 případů nezletilých a mladistvých,
kteří se dopustili trestné činnosti,
nebo u kterých se projevují závažné
výchovné problémy. V rámci prevence
uskutečňují na školách přednášky
o kriminalitě, toxikomanii apod.. Provádějí
též, ve spoluprácí s policií,
preventivní akce na diskotékách a v místech
kde jsou umístěny hrací automaty.
V roce 1994 pracovalo celkem 9
sociálních asistentů, pro rok 1995 projevilo
vážný úmysl zavést místa
těchto asistentů dalších 11 přednostů
okresních úřadů. K 31.5.1995 tvoří
tým sociálních asistentů 14 lidí,
z nichž jeden je pracovníkem nestátního
sdružení, jeden zaměstnancem městského
úřadu a ostatní jsou zaměstnanci Okresních
úřadů (magistrátů). Jde o Most,
Brno, Ostravu, Náchod, Jaroměř, Jablonec
nad Nisou, Pardubice, Hradec Králové, Příbram,
Klatovy, České Budějovice, Kladno, Plzeň,
Karlovy Vary. V současné
době sociální asistenti vlastními
silami budují zázemí pro svou práci,
t.zn. že d okáží získat prostory
v majetku obce, případně se dohodnout s jiným
nestátním subjektem o využívání
prostor. Počítá se s napojením práce
sociálního asistenta
na krizová centra pro mládež, střediska
nestátních subjektů, která se zabývají
shodnou problematikou, předběžně je
dohodnuto propojení s budoucími centry komunitní
práce.
3. Ministru spravedlnosti ve
spolupráci s ministrem školství, mládeže
a tělovýchovy
do 31.1.2.1995 ověřit možnosti zavedení
systému probace v České republice včetně
zavedení funkce probačních úředníků
v rámci systému trestní justice a institutu
prospěšné práce.
K tomuto úkolu navrhlo MS, v rámci novelizace trestního
zákona, nový druh
trestu obecně prospěšné práce
jako alternativní možnosti k trestu odnětí
svobody. Tento druh trestu by měl být ukládán
pachatelům trestných činů, za které:
zákon stanoví trest odnětí. svobody,
jehož horní hranice nepřevyšuje 5 let.
Návrh novelizace byl koncipován
po vyhodnocení zahraničních zkušeností
a poznatků, které ovšem poukazují i.
na nutnost přijetí navazujících opatření.
účinnost tohoto trestu závisí také
na spolupráci justičních orgánů
a orgánů státní správy, neboť
trest obecně prospěšné práce
musí být
zajištěn i po stránce organizační
a kontrolní. Jedním z jeho významných
aspektů by mělo být snížení
zatím neúměrně vysokého indexu
uvězněných osob v ČR a částečné
řešení přeplněnosti věznic.
Dalším významným přínosem
tohoto alternativního opatření je
přenesení výkonu trestu do prostředí
domovských komunit, což kromě jediného
slibuje i preventivní působení.
Zavedeni institutu probace do
našeho právního řádu rovněž
vyžaduje, aby byl k dispozici dostatečný počet
vyškolených soudních úředníků,
kteří budou agendu probace kvalifikovaně
zabezpečovat. Pro přípravu těchto
vyšších soudních úředníků
byla nově zřízena škola se sídlem
v Kroměříži. Výuka bude zahájena
v září 1995.
4. Ministru práce a
sociálních věcí ve spolupráci
s ministrem spravedlnosti koncipovat
do 31.3.1995 systém kontinuálního a resocializačního
(průběžně nápravného)
působení ve fázi výkonu trestu a po
výkonu trestu a prohloubit práci sociálních
kurátorů se sociálními pracovníky
vězeňské služby při vypracovávání
individuálních programů znovuzačlenění
do občanského života.
Návrh kontinuálního
resocializačního působení byl projednán
RVPPK a po diskusi bylo navrženo vytvořit komisí
odborníků pro dopracování tohoto materiálu.
Komise bude zřízena při MS ČR.
Kontinuální sociální práce
s pachateli trestné činnosti
umožňuje řešit problémy obviněných
a odsouzených ve všech fázích trestního
řízení (ve vazbě či na svobodě),
v průběhu soudního řízení
i ve výkonu trestu. Vyžaduje úzkou spoluprácí
s kurátory pro mládež a se sociálními
kurátory okresních (městských)
úřadů, případně středisek
sociální prevence. Současná praxe
se zaměřuje na přechod odsouzených
do občanského života po celou dobu výkonu
trestu. Resocializační program zpracovávají
pedagog, psycholog a sociální pracovník pro
každého odsouzeného individuálně
na počátku výkonu trestu. Již v této
fázi vstupuje do resocializačního působení
sociální kurátor, který se tak stává
garantem návaznosti penitenciární a postpenitenciární
práce.
Ve vězeňské
službě ČR je v současné době
zřízeno 70 míst sociálních
pracovníků, na jednoho sociálního
pracovníka tak připadá 250 - 300 vězňů.
V letech 1994 - 1996 dochází k personálnímu
posílení kurátorů pro mládež
o 250 pracovníků, což je přibližně
trojnásobek původního stavu. U sociálních
kurátorů (pro dospělé) byl. v
uplynulém období kladen důraz na zkvalitňování
jejich činností, bez nároku na jejich personální
posílení. Kontinuální resocializační
působení snižuje nebezpečí reci.divy
těsně po propuštění klienta na
svobodu a zvyšuje jeho šance vyrovnat se s požadavky
občanské
společnosti.
5. Přednostům
okresních úřadů, primátorům
měst Plzně, Brna, Ostravy a primátorovi hl.m.
Prahy stabilizovat
a rozšiřovat existující specializovaná
pracoviště sociální prevence a podle
potřeby je zřizovat v dalších městech
a okresech (obvodech).
Jak je uvedeno výše,
u sociálních kurátorů (pro dospělé)
byl v uplynulém období kladen důraz na zkvalitňování
této sociální služby bez nároků
na personální posílení. To se projevuje
důrazem na resortní vzdělávání
těchto pracovníků. Reorganizací některých
pracovišť vznikla dle místních potřeb
oddělení sociální prevence v rámci
sociálních referátů Okresních
úřadů res. magistrátů (v Praze,
Brně, Ostravě, Olomouci, Bruntále, Liberci,
Vsetíně, Jablonci nad Nisou, Praze západ,
Českých Budějovicích, Trutnově,
Zlíně, Karviné a v Šumperku). Rozšiřují
se též poskytované sociální služby,
z nichž nejdůležitější je
již zmíněná kontinuální
sociální práce s pachatelem trestné
činnosti v průběhu trestního řízení
a po jeho skončení..
B. Vypracování resortních programů
činnosti vztahujících se k prevenci. kriminality.
k bodu II. uložila vláda:
6. Ministrům vnitra,
spravedlnosti, práce a soc. věci, školství
mládeže a tělovýchovy, zdravotnictví
a obrany vypracovat
resortní programy činností vztahujících
se k prevenci kriminality.
Koncepce a program prevence
kriminality v působnosti MV ČR a Policie ČR
(příloha č. 5.1.1.) plně respektuje
prioritní úkoly vypracované v " Programu
sociální. prevence a prevence kriminality - aktuální
stav a východiska do roku 1996 ". Proto preventivní
aktivity ministerstva vnitra a Polici.e ČR jsou zaměřeny
zejména do těchto oblastí:
1) realizace projektu prevence kriminality na místní
úrovní,
2) poradenská činnost
veřejnosti a realizace preventivních opatření
v oblasti situační prevence především
se zaměřením na používání
a nasazování nástrahové a zabezpečovací
techniky,
3) mezinárodní spolupráce
a plnění úkolů souvisejících
s přípravou vstupu ČR do Komise prevence
kriminality a trestní soudnictví při OSN,
4) spolupráce s masmédii s cílem
působit na širokou veřejnost a aktivizovat
občany k účasti na preventivních aktivitách,
5) realizace opatřeni zaměřených
na zvyšování profesionální zdatnosti
policistů včetně uplatňování
nejrůznějších vzdělávacích
programů,
6) pomoc potencionálním i
skutečným obětem trestné činnosti.
Preventivní aktivity jsou realizovány ve dvou základních
rovinách: celostátní a místní.
Na celostátní úrovni
jde o opatření MV a Policejního prezídia
ČR a útvarů Policie ČR s působnosti
na celém území ČR. Realizace prevence
kriminality je na této úrovni garantována
postavením resortu MV v systému státní
správy. Oddělení prevence odboru public relations
a prevence MV ČR je koncepčním, koordinačním
a metodologickým centrem prevence kriminality v působnosti
MV ČR.
Na úrovni útvarů
s územně vymezenou působností (například
správy krajů, okresní, městská,
obvodní ředitelství) jde o konkretizaci celospolečenských
opatření k prevenci kriminality, v nichž jsou
začleněny místní podmínky.
Jedním z příkladů možného
propojení obou rovin
pohledu jsou projekty prevence kriminality na místní
úrovni. Tento systém zaručuje i zpětný
přenos informací z konkrétní. lokality
k případnému zobecnění a k
celostátnímu využití pro všechny
subjekty prevence kriminality.
V Resortním programu
činnosti k prevenci kriminality se ministerstvo
spravedlnosti (příloha
č.5.2.) zaměřuje na čtyři okruhy
působnosti:
1. legislativní oblast
2. oblast justice (soudy a státní zastupitelství)
3. oblast vězeňství
4. vědecko-výzkumná
oblast.
ad 1)
V legislativní oblasti
ministerstvo spravedlnosti zakotvilo nový druh trestu obecně
prospěšné práce jako alternativního
trestu k trestu odnětí svobody do návrhu
novelizace trestního zákona, v úvahu je vzato
i použití širší škály
možných opatřeni typu probace, dále
pak kontinuální
resocializační působení ve fázi
výkonu trestu.
ad 2)
V oblasti justice spočívá
těžiště preventivní práce
v rychlosti, správnosti, a přesnosti rozhodováni,
v zachování všech procesních náležitostí
a v jasném a věcně bezchybném zdůvodnění
rozhodnutí. Rozvíjet se bude spolupráce pracovníků
justice se školami a zájmovými sdruženími
občanů. Možnou formou preventivního
působení soudů. je i konání
hlavního líčení na pracovišti
nebo v mí.stě bydliště obžalovaného.
ad 3)
V oblasti vězeňství
bude hlavním úkolem do roku 1996 vytváření
příznivých podmínek pro účinné
zajišťování účelu výkonu
trestu odnětí svobody, jehož součástí.
je i působení směřující
k resocializaci odsouzených osob. Výkon trestu se
bude zaměřovat na zdokonalování integrační
péče o odsouzené.
Zaměřovat se bude především na
odsouzené mladistvé pachatele a pachatele s psychopatickými
rysy. Novým prvkem působení na osoby odsouzené
k nepodmíněnému trestu odnětí
svobody jsou tzv. resocializační programy. V souvislosti
s rozšiřujícím se významem
postpenitenciární péče je potřebné,
aby vězeňství více spolupracovalo
s organizacemi i jednotlivci vně vězení (úřady
práce "církve, charitativní instituce,
zájmové sdružení občanů,
nevládní organizace apod.).
ad 4)
V oblasti vědecko-výzkumné
práce budou řešeny v Institutu pro kriminologii
a sociální prevenci úkoly, které se
budou týkat problematiky prevence kriminality na místní
úrovni, problematiky sociálně patologických
jevů u mládeže (včetně možností
preventivního působení) a dále otázek
uplatňováni
alternativních trestů a alternativních opatření
v oblasti trestního práva.
Program sociální
prevence MPSV ČR
(tento materiál byl projednán vládou ČR
v červenci 1993) spatřuje těžiště
celého programu v oblasti sociální práce
s mládeží. Sociální prevence
a sociální práce jsou pojaty jako inkerentní
součást sociální politiky. Povaha
sociální politiky a rozsah sociálních
redistribucích. jsou -také otázkou sociální
prevence. Jde o systémy sociálního pojištění,
státní sociální podpory -a sociální
pomoci. Koncipováním
systémů pojištění se vytváří
podmínky pro to, aby občan byl zabezpečen
pro široké spektrum sociálních situací,
zejména v pohledu vývojovém. Systém
státní sociální podpory orientovaný
zejména na pomoc rodinám s dětmi, představuj
e významný stabilizující
faktor je v zásadě o aktivitu, která má
povahu makroekonomické sociální prevence.
Sociální. pomoc je přímo nástrojem
sociální prevence.
Cílem programu sociální
prevence je vyjádřit postoj státu k sociálně
patologickým jevům, jejichž výskyt a
šíření společnost ohrožuje.
Dalším úkolem je chránit občany
a společnost před sociální patologií,
předcházet, resp. ji tlumit a dostávat ji
pod sociální kontrolu.
Východiskem sociální
prevence je působení na rodinu, děti a mládež.
Na tuto práci se zaměřují zejména
sociální pracovnice oddělení péče
o rodinu a děti referátu sociálních
věcí, kurátoři pro mládež.
Významnou rolí sehrávají komise péče
o rodinu a děti okresních úřadů.
Důležité je zprostředkování
práce pro mladistvé, kteří ukončili
školní docházku a z různých
důvodů nemohou najít vhodné zaměstnání
apod.
Působení a řešení
jednotlivých sociálně - patologických
jevů doznává zásadní systémové
změny, přenáší se také
" na ulici ". Tyto formy sociální práce
(street work) se realizují zejména u ohrožených
skupin a jednotlivců. V této souvislosti se zavádí
nový typ sociálního pracovníka (sociální
asistent).
Resortní program činností
vztahujících se k prevenci kriminality MŠMT
ČR (příloha
č.5.4.) mapuje výskyt a tav negativních sociálních
jevů a delikvence dětí a mládeže
v resortu školství. Program je zaměřen
na preventivní činnosti v oblasti:
- vzdělávání
dětí a mládeže,
- volného času,
zájmové činnosti a výchovy mimo vyučování,
- školských zařízení
pro výkon ústavní výchovy a ochranné
výchovy a preventivně výchovné péče,
- poradenských systémů.
Důraz je kladen i na vzdělávání
pedagogických pracovníků a na spolupráci
s ostatními zainteresovanými resorty.
Ministerstvo zdravotnictví
ČR se v Resortním programu činností
vztahujících se k prevenci kriminality
(příloha č.5.5.1.) podílí na
prevenci kriminality v několika sférách:
- ve sféře primární
zdravotní péče, v linii prvotního
kontaktu pacienta se zdravotnickým zařízením,
- na úrovni Republikového výboru pro prevenci
kriminality,
- na úrovni soudně-lékařské
diagnostiky násilných a trestných činů,
- na úrovni spolupráce s ostatními resorty,
- na úrovni podpory a spolupráce
s nestátními a neinstitucionálními
zařízeními zabývajícími
se prevencí stavů, které mohou vést
ke kriminalitě,
- na úrovní právních norem ovlivňujících
poskytování zdravotní péče.
Převážné
procento aktivit MZ je soustředěno na děti
a mladistvé, neboť právě v tomto věku
je kontakt mezi dětmi (rodiči) a zdravotnickými
pracovníky poměrně intenzivní a zdravotně
- sociální prostředí, ve kterém
se dítě nalézá lze aktivně
ovlivňovat. Jde zejména o včasné odhalení
problematických rodin, toxikomanie, alkoholismus, prostituci
a další negativní jevy. V resortu MZ je řešena
i problematika týraného, zanedbávaného
a zneužívaného dítěte.
V preventivní činnosti
je kladen důraz na posouzení sociální
úrovně rodiny praktickým lékařem
pro děti a dorost. V dispenzární péči
jsou tito lékaři povinni dispenzarizovat děti.
ohrožené sociální prostředím,
t.zn. i děti týrané. Další preventivní
aktivity se zaměřují na povinnost
ošetřujícího lékaře zajistit
komplexní péči v případě,
že zjistí, že nastalo, nebo hrozí postižení,
ohlašovací povinnost pro všechny zdravotnické
pracovníky při podezření na týrání,
zanedbávání a zneužívání
dětí a mladistvých, spolupráce při
realizaci programu PEER,
kde se využívá aktivní účasti
předem připravených vrstevníků
pří prevenci kriminálních deliktů
mládeže, projektu LATA, který je zamřen
na delikventní mládež apod. MZ připravilo
též zdravotní očkovací průkaz
dítěte a mladistvého, který mimo
zdravotních údajů o dítěti
obsahuj e poučení rodičů a dětí
týkající se prevence kouření,
drog, sexuální výchovy, laické první
pomoci, prevence úrazovosti dětí, zásad
správné výživy. Ministerstvo zdravotnictví
aktivně podporuje občanská sdružení,
která doplňují
institucionální péči o drogově
závislé oběti trestných činů,
děti i dospělé v krizi apod.(Linka bezpečí,
Bílý kruh bezpečí).
Ministerstvo obrany ČR
v Koncepci a programu prevence kriminality v resortu obran ČR
(příloha č. 5. 6.) konstatuje, že po
roce 1989 došlo v naší republice ke značnému
nárůstu kriminality a ten se zákonitě
projevil i resortu obrany. Na trestné činnosti se
podílejí všechny kategorie příslušníků
Armády ČR, vojáci v základní
službě, z povolání, v další
činné službě, vojáci povolaní
na vojenské cvičení a občanští
zaměstnanci. Převažují vojáci
v základní službě. Trestná činnost
je v armádě koncentrována především
do dvou základních skupin - trestné činy
vojenské (64 % celkového počtu trestných
činů) a majetkovou trestnou činnost (29,8
%).
Koncepce a program prevence kriminality
je v primární oblasti zaměřen na zájmové
sociální skupiny (brance, odvedence, vojáky
v činné službě, občanské
zaměstnance) a na vojenské prostředí,
odhalování příčin a podmínek
vzniku kriminality v AČR, stanovení principů
ochrany jedince i majetkových hodnot svěřených
armádě.
V sekundární oblasti
se práce soustřeďuje na problémové
jedince a skupiny, eliminaci rizikových faktorů
vojenského prostředí, příčin
a podmínek kriminogenních situací.
Terciární opatření
se soustřeďují na kriminálně
narušené jedince nebo skupiny osob (včetně
recidivistů), na nefunkční a sociálně
narušené klima umožňující
vznik recidivy trestné činnosti.
Otázka prevence kriminality
je především problémem řízení
a vedení lidí. Hlavním subjektem jeho uskutečňování
je na všech mravních příslušný
velitel (řídící pracovník).
Zřízená resortní komise pro prevenci
sociálně-patologických jevů, jako
poradní orgán ministra, řeší
problematiku prevence kriminality, zneužívání
drog, šikanování, projevy
rasismu, abusu alkoholu apod.. Oddělení služeb
personalistiky odboru personalistiky MO plní koncepční
a normativní úkoly v oblasti prevence sociálně-patologických
jevů. Oddělení sociální prevence
a pomoci personálního úřadu MO je
výkonným orgánem. Nositeli
úkolů v oblasti prevence sociálně-patologických
jevů v AČR jsou velitelé, náčelníci
a ostatní vedoucí pracovníci.
C. Požadavky jednotlivých
resortů na předpokládané náklady
na realizaci " Programu sociální, prevence
a prevence kriminality - aktuální. s-tav
a východiska do roku 1996 " na rok 1996.
Ministerstvo vnitra předkládá
strukturu předpokládaných nákladů
na realizaci prevence kriminality v resortním rozpočtu
na rok 1996 (příloha č. 5.1.2.). Rozpočet
zahrnuje účelové finanční prostředky
požadované formou navýšení rozpočtu
kapitoly ministerstva vnitra ČR. Finanční
náklady jsou uplatňovány ve čtyřech
základních oblastech:
1) zajišťování
preventivních aktivit a opatření na celostátní
úrovni se zaměřením na aktivizaci
občanů, koordinaci činností a zpracovávání
obecně platné metodologie realizace preventivních
aktivit a opatření - 5,053 mil. Kč,
2) vypracování a
realizace komplexních projektů prevence kriminality
na místní úrovni s důrazem na činnost
Policie ČR - 39,852 mil. Kč,
3) navýšeni tabulkových
míst pro specialisty na úseku prevence kriminality
mládeže v Policii ČR - 25,010 mil. Kč,
4) plnění funkce
sekretariátu Republikového výboru pro prevenci
kriminality a zajišťování jeho činností
- 0, 085 mil. Kč,
Celkově předpokládané
náklady ministerstva vnitra a Policie ČR na realizaci
prevence kriminality na rok 1996 činí 70,0 mil.
Kč.
Ministerstvo spravedlnosti
pokryje náklady na realizaci prevence kriminality ze svého
rozpočtu.
Ministerstvo práce a
sociálních věcí
předpokládá náklady na posílení
počtu pracovníků referátu sociálních
věcí v celkové částce 110,7
mil. Kč na rok 1995 a 187,8 mil Kč na rok 1996 dále
navrhuje zvýšení. částky u funkce
sociální asistent z 0,5 mil. Kč na 2,0 mil
Kč ročně, tedy nad rámec rozpočtu
požaduje 1,5 mi.l. Kč (příloha
č. 5.3.).
Ministerstvo školství
mládeže a tělovýchovy
vykalkulovalo na celkový školský resortní
program prevence kriminality 236,5 mil. Kč, dále
bylo počítáno s 25,0 mil. Kč, které
byly na zřizování středisek výchovné
péče požadovány na rok 1995 a jsou uvedeny
v usnesení vlády ČR č.341/94. Rozdíl.
v celkové kalkulaci a v požadované částce
159,9 mil. Kč se rozhodl pokrýt ze svého
rozpočtu. Vzhledem k tomu, že nebylo předem
známo, že nelze nárokovat mzdové náklady
na navýšení počtu pracovníků
- v programu se jedná
o pracovníky pedagogicko-psychologických poraden
- a vzhledem k obecně známé situaci resortu
školství v uspokojování platových
požadavků, žádá resort o výjimku
přidělení finančních požadavků
v původně požadované výši
a struktuře, t.j. 76,6 mil. Kč,
jinak totiž nebude moci být v oblasti poradenství
program realizován.
Ministerstvo zdravotnictví
požaduje 10,0 mil. Kč nad rámec rozpočtu
MZ (příloha č. 5. 5. 2.).
Ministerstvo obrany pokryje
plánované položky převážně
z rozpočtu rtu obrany. V roce 1995 v celkové výši
91,0 mil. Kč (z toho investiční náklady
87,7 mil. Kč a neinvestiční 3,3 mil. Kč),
roce 1996 v celkové výši 137,6 mil. Kč
(z toho investiční rady 133,0 mil. Kč, neinvestiční
4,6 mil. Kč. S ohledem nárůst plánovaných
aktivit se zaměřením na prevenci
sociálně logických jevů požaduje
resort z prostředků vládou vyčleněných
na prevenci kriminality na rok 1996 nad rámec rozpočtu
resortu částku 22,0 mil. Kč (příloha
č.5.6.).
Tabulka 1: Předpokládané
požadavky na účelové vymezeni finančních
prostředků nad rámec rozpočtu resortů
na rok 1996 (v mil Kč.)
Ministerstvo vnitra | 70,0 |
Ministerstvo spravedlnosti | 0,0 |
Ministerstvo práce a sociálních věcí | 1, 5 |
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | 76,6 |
Ministerstvo zdravotnictví | 10,0 |
Ministerstvo obrany | 22,0 |
CELKEM | 180,1 |
Na základě předložených
požadavků resortů na realizaci gramu sociální
prevence a prevence kriminality - aktuální a východiska
do roku 1996 " činí finanční
požadavky resortů bezpečení realizace
prevence kriminality v České republice k 1996 180,1
mil. Kč nad.rámec rozpočtu resortů.
OBSAH.
5.1.1. Koncepce a program prevence
kriminality v působnosti Ministerstva vnitra a Policie
České republiky.
5.1.2. Rozpočet a struktura
předpokládaných nákladů na
realizací Koncepce a programu prevence kriminality v působnosti.
Ministerstva vnitra a Policie České republiky (zejména
ve vztahu k realizaci projektů prevence kriminality na
místní úrovní).
5 2. Prevence kriminality Resortní
program činnosti. Ministerstva spravedlnosti České
republiky do roku 1996.
5 3. Předpokládané
náklady (Ministerstva práce sociálních
věcí České republiky).
5.4. Resortní program
činnosti vztahujících se k prevenci kriminality
Ministerstva školství mládeže a -tělovýchovy
České republiky (včetně rozpočtu).
5.5.1. Resortní program
činností. Ministerstva. zdravotnictví České
republiky vztahujících se k prevenci kriminality
5.5.2. Předpokládané
náklady (Ministerstva zdravotnictví České
republiky).
5.6. Návrh koncepce a programu prevence kriminality
v resortu obrany České
republiky (včetně rozpočtu).
Ministerstvo vnitra | Příloha č. 5.1.1. |
České republiky |
Obsah: | |
I. Předkládací zpráva | |
II. Koncepce a program prevence kriminality. v působnost Ministerstva vnitra Policie České republiky |
Důraz na prevenci kriminality
se v posledních letech stává nedílnou
součástí uplatňování
bezpečnostní politiky vlády České
republiky (dále jen "vláda"). Proto i
nutnost realizace nejrůznějších preventivních
strategií, přístupů a metod je zohledněna
v Koncepci Ministerstva vnitra České republiky v
oblasti vnitřního pořádku a bezpečnosti
a doktríně Policie České republiky
(dále jen "Doktrína "), která
byl ale přijata vládou počátkem roku
1993.
Ministerstvo vnitra zřídilo
v lednu 1993 oddělení prevence v rámci odboru
public relations a prevence, kterému bylo na základě
usnesení vlády č. 22 ze dne 20. ledna 1993
uloženo zpracovat Koncepci a program prevence kriminality
(dále jen "Koncepce").
Koncepce byla vzata na vědomí
usnesením vlády č. 617 ze dne 3. 11.. 1993.
Podle tohoto usnesení je garantem prevence kriminality
v České republice Ministerstvo vnitra. Ministru
vnitra bylo uloženo zřídit Republikový
výbor pro prevenci kriminality (dále jen "republikový
výbor").
Republikový výbor
začal pracovat od 1. 1. 1994 a vytvořil dostatečný
prostor pro meziresortní spolupráci a koordinaci
preventivních činností na celospolečenské
úrovni. O práci tohoto meziresortního, koordinačního
a metodického orgánu je pravidelně informována
vláda. ("Informace a stavu prevence kriminality v
České republice", č. j.: PP-45/95 ze
dne 31. 1. 1995 - příloha č. 1)
Oddělení prevence
odboru public relations a prevence vycházejí c z
usnesení vlády č. 617 ze dne 3. 11. 1993
se zapojilo do zpracovávání a realizování
programů prevence kriminality na místní rovni.
Podařilo se navázat množství kontaktů
se zástupci měst a obcí, s nejrůznějšími
orgány, organizacemi, hnutími, občanskými
iniciativami, církvemi
apod., jejichž činnost je orientována do oblasti
prevence kriminality. Výsledkem těchto aktivit bylo
vytvořeni databáze nejrůznějších
občanských sdružení, o kterých
lze předpokládat, že budou zapojovány
do realizace projektů prevence kriminality na místní
úrovni.
První projekt prevence
kriminality na místní úrovni byl vypracován
a je realizován ve městě Vsetín již
od roku 1994. Další projekty jsou postupně
zpracovávány a uplatňovány ve městech
Kladno, Rokycany, Plzeň a České Budějovice.
V rámci preventivních aktivit sehrávají
nezastupitelnou roli masmédia, která plní
významnou úlohu zejména při komunikaci
s občany a jejich aktivizaci k preventivním činnostem.
V roce 1994 uskutečnilo
oddělení prevence odboru public relations a prevence
I. národní konferenci k prevenci kriminality s mezinárodní
účasti v Brně. Nyní je připravována
II. národní konference, která proběhne
v květnu 1995 opět s mezinárodní účastí.
V červnu 1994 vláda
svým usnesením č. 341 ze dne 15.6. 1994 schválila
"Program sociální prevence a prevence
kriminality - aktuální stav a východiska
do roku 1996".
V současné době
je prevence kriminality realizována v souladu s usneseními
vlády č: 617 z 3. 11. 1993 a č. 341 z 15.
6. 1994, z kterých mimo jiné vyplynul úkol
zpracovat Koncepci a program prevence kriminality v působnosti
Ministerstva vnitra a Policie České republiky.
V působnosti Ministerstva
vnitra a Policie České republiky byla vypracována
Koncepce.a program prevence kriminality, která vymezuje
prioritní úkoly Ministerstva vnitra a Policie České
republiky ve vztahu ke struktuře a předpokládanému
vývoji kriminality v České republice. Z předkládaného
materiálu je současně zřejmé
propojení činností jednotlivých útvarů
a služeb resortu při plnění úkolů
zaměřených na předcházení
trestné činnosti. Zvláštní důraz
je kladen i na vytváření potřebných
podmínek pro realizaci prevence kriminality na místní
úrovni. Projekty prevence kriminality, uplatňované
v jednotlivých městech a obcích, tvoři
základ realizace preventivního systému
v naší republice.
Preventivní opatření
navrhovaná v Koncepci a programu prevence kriminality v
působnosti Ministerstva vnitra a Policie České
republiky jsou zaměřena i na trestnou činnost
příslušníků Policie České
republiky (dále jen "policista") a na porušování
služebních povinností pracovníků
Ministerstva vnitra a Policie České republiky.
Koncepce a program prevence kriminality
v působnosti Ministerstva vnitra a Policie České
republiky předpokládá účinnou
spolupráci s celou řadou dalších subjektů
při řešení konkrétních
úkolů prevence kriminality, a to jak v celostátní,
tak i na místní úrovni.
Policejní praxe již
nyní ukazuje, že úspěšnost realizace
předkládaného materiálu vyžaduje
pochopení důležitosti celé problematiky
prevence kriminality a aktivizaci každého policisty
nebo pracovníka Ministerstva vnitra a Policie České
republiky. Každý by měl být v rámci
své působnosti odpovědný za naplňování
preventivních programů.