Ministr pro správu národního
majetku a jeho privatizaci Jiří Skalický
zaslal odpověď na interpelaci poslance Zdeňka
Vorlíčka dopisem ze dne 8. srpna 1995.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra pro správu
národního majetku a jeho privatizaci Jiřího
Skalického na interpelaci poslance Zdeňka Vorlíčka.
Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
MINISTR
PRO SPRÁVU NÁRODNÍHO MAJETKU
A JEHO PRlVATIZACI ČESKÉ REPUBLIKY
Ing. Jiří Skalický
V Praze dne 8. srpna 1995 | |
Č. j. 13609/95 | |
1822/95-SM |
Vážený pane
poslanče,
k Vaší interpelaci
ve věci postupu ministerstva pro správu národního
majetku a jeho privatizaci ČR při privatizaci s.p.
Pražské komunikace sděluji následující:
Ministerstvo pro správu
národního majetku a jeho privatizaci ČR vydalo
dne 30. 9. 1993 pod č. j. 422/1650/95 rozhodnutí
o privatizaci s.p. Pražské komunikace metodou vložení
privatizovaného majetku do akciové společnosti
s následujícím rozdělením akcií:
61% bezúplatný převod na hl. město Praha
podmínka: - zabezpečit dostavbu spalovny Malešice
- zabezpečit následný
provoz ve spalovně Malešice
34% kuponová privatizace
3% Restituční investiční
fond
1 % Nadační investiční
fond
1 % dočasně ponechat
ve vlastnictví FNM pro případné restituce
na základě návrhu
schvalovací komise ministerstva pro správu národního
majetku a jeho privatizaci, rozporovacího řízení
mezi zástupci příslušných orgánů
a opakovaného posouzení MSNMP ČR.
Forma privatizace byla tedy zvolna
po řádném zvážení a schvalovací
proces proběhl v souladu s usnesením vlády
č 510/1992 o projednávání a schvalování
privatizačních projektů, ve znění
pozdějších úprav.
Podkladem pro realizaci tohoto
rozhodnutí byl privatizační projekt předložený
vedením podniku, vedený v evidenci ministerstva
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
pod č. 26759.
Ve své interpelaci uvádíte,
že "v soutěži zvítězil privatizační
projekt v podobě, v níž ho nikdo nepodal a
který není podnikatelsky životaschopný".
Dle ustanovení odst. 6
§ 1 zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách
převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění
pozdějších úprav, může orgán
příslušný k rozhodování
o privatizaci změnit rozhodnutím o privatizaci podmínky,
rozsah a způsob privatizace obsažený v návrhu
privatizačního
projektu.
To, že výše uvedeným
rozhodnutím byl privatizován celý podnik,
mělo a má svou logiku. Rozdělení podniku
na dvě části, tj. vlastní podnik a
rozestavěnou spalovnu Malešice (v hodnotě v
době předložení projektů cca
poloviny majetku, tj. 600 milionů Kč, v době
aktualizace privatizačního projektu již cca
1 486 mil. Kč), jak navrhoval základní projekt
i prakticky všechny konkurenční projekty (s
tím, že na vlastní podnik byla navrhována
metoda privatizace přímým prodejem předem
určenému nabyvateli
a na spalovnu Malešice metoda bezúplatného
převodu na obec či založení akciové
společnosti s rozdělením akcií částečně
na obec a většiny na kupony), by bylo v rozporu s
citovaným usnesením vlády č. 510 z
roku 1992. Spalovna Malešice byla rozestavěná
stavba, před privatizaci financovaná ze státního
rozpočtu, která v současnosti a ani v blízké
budoucnosti není schopna samostatné ekonomické
existence a nemohla být proto privatizována jako
samostatná jednotka.
Rovněž tak nebylo
možné schválit privatizační projekty,
které eliminovaly přímý vlastnický
vliv hlavního města Prahy, neboť na podniku
se základním předmětem činnosti,
který přímo ovlivňuje ekologii města
a zajišťuje základní funkce vymezené
zákonem o odpadech a obecním zřízení,
by město mělo mít přímou
účast.
Předmětným
rozhodnutím se tak stalo. Na základě vydaného
rozhodnutí o privatizaci město Praha zabezpečí
dostavbu spalovny Malešice a její následný
provoz, což by mělo mít pro ekologii Prahy
pozitivní význam.
Smlouva mezi Magistrátním
úřadem hl. města Prahy a Fondem národního
majetku je v současné době již uzavřena
a převod 61 akcií do vlastnictví města
Prahy je proveden. Privatizace akcií as. Pražské
služby je tak prakticky ukončena. O dalším
nakládání s předmětným
majetkem již rozhodují reální
vlastníci akcií.
Věřím, že
hlavní město Praha, jako vlastník majoritního
podílu akcií, má všechny předpoklady
pro uspokojivé naplnění schváleného
privatizačního projektu.
Dále uvádíte,
že "privatizační rozhodnutí ministerstva
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
nerespektovalo rozhodnutí ministerstva hospodářství
ze dne 27. 9. 1993 o tom, že malešická spalovna
je stavbou bez stavebního povolení".
Vydání rozhodnutí
o privatizaci s.p. Pražské komunikace naším
ministerstvem předcházel téměř
dva měsíce trvající schvalovací
proces a ministerstvo hospodářství nevzneslo
v rámci připomínkové ho řízení
v tomto směru námitky.
Ze smlouvy o převodu 61%
akcií mezi hlavním městem Praha a Fondem
národního majetku je zřejmé, že
hlavní město Praha se seznámilo se stavem
stavebního řízení ve věci spalovny
Malešice a že jej bere na vědomí včetně
skutečnosti, že stavba probíhá dosud
bez stavebního povolení.
Jsem přesvědčen,
že hlavní město Praha, potažmo Magistrát
hlavního města Prahy, který byl ostatně
i zakladatelem původního státního
podniku Pražské komunikace, je schopen jako majoritní
vlastník akcií výrazně přispět
k dořešení této věci.
Ve Vaší interpelaci
je rovněž uvedeno, že "ministerstvu pro
správu národního majetku a jeho privatizaci
svým rozhodnutím zprivatizovalo spalovnu, aniž
řádně prozkoumalo vlastnictví pozemků
a restituční nároky a aniž zjistilo,
že malešická spalovna stojí na cizích
pozemcích".
Ministerstvu bylo z předložených
privatizačních projektů, především
ze základního privatizačního projektu
předloženého vedením podniku, i z jednání
s vedením podniku známo, že stavba malešické
spalovny nestojí na státních pozemcích,
které by měl mít držení s.p.
Pražské komunikace. Proto také v základním
privatizačním projektu nebyly vedením podniku
uvedeny v majetku určeném
K privatizaci a rovněž nebyly uvedeny v seznamu privatizovaného
ne movitého majetku v aktualizovaném privatizačním
projektu předaném Fondu národního
majetku k realizaci. Pozemky pod vlastní spalovno tedy
nebyly předmětem rozhodnutí o
privatizaci s.p. Pražské komunikace a nebyly na základě
rozhodnutí ministerstva pro správu národního
majetku a jeho privatizaci vloženy do majetku a.s. Pražské
služby. Předmětem privatizace byla pouze vlastní
stavba. Uvedené skutečnosti jsou ze smlouvy o
převodu 61% akcií
mezi Fondem národního majetku a hlavním městem
Praha rovněž zřejmé.
Dalším bodem Vaší
interpelace je, že "ministerstvo pro správu národního
majetku a jeho privatizaci přispělo k současné
situaci také tím, že již dříve
při transformaci Dopravních podniků na as.
převedlo neoprávněně na tuto as. pozemky,
které předchozí podnik nikdy nevlastnil".
Dopravní podnik hl. města
Prahy, a.s. vznikl na základě usnesení Městského
soudu v Praze ze dne 11. 7. 1991 č. 22 Co 245/91 Sa 843
dle Zakladatelského plánu Zastupitelstva hl. města
Prahy ze dne 19. 3. 1991 jako nástupce státního
podniku Dopravní podnik hl. města Prahy - kombinát
a nikoliv dle zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách
převodu majetku státu na jiné osoby.
Naše ministerstvo tedy rozhodně
žádné pozemky do as. Dopravní podnik
hl. města Prahy nepřevedlo a tato Vaše připomínka
je pro mne bohužel nesrozumitelná.
Závěrem mohu konstatovat,
že ve všech Vámi připomínkovaných
záležitostech nedošlo ze strany ministerstva
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
k žádnému pochybení.
S pozdravem | Jiří Skalický |
Vážený pan
Doc. Ing. Zdeněk Vorlíček, CSc.
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu České
republiky