Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslanců Jaroslava Broulíka, Miloše
Skočovského a Františka Kačenky na ministra
hospodářství Karla Dybu, ministra pro správu
národního majetku a jeho privatizaci Jiřího
Skalického, ministra průmyslu a obchodu Vladimíra
Dlouhého, ministra obrany Antonína Baudyše
a ministra vnitra Jana Rumla. Interpelace je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Vážený pan
Doc. Ing. Karel Dyba, CSc.
ministr hospodářství ČR
Vážený pan
Ing. Jiří Skalický
ministr pro správu národního majetku
a jeho privatizaci
Vážený pan
Ing. Vladimír Dlouhý, CSc.
ministr průmyslu a obchodu
Vážený pan
Doc. Ing. Antonín Baudyš, CSc.
ministr obrany
Vážený pan Jan Ruml
ministr vnitra
prostřednictvím
předsedy Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky
pana PhDr. Milana Uhdeho
Praha
Praha, 3. června 1994 |
Vážení páni ministři,
obracíme se na Vás s následující
interpelací:
Transformace naší společnosti se dotýká
všech složek jejího života včetně
vědy, výzkumu, techniky a rozvoje technologií.
Inovační podnikání, transfer technologií
a vědeckotechnické parky
Obdobně jako v ostatních vyspělých
zemích jsou i v České republice od roku 1990
připravovány a počínaje rokem 1991
provozovány vědeckotechnické parky (dále
VTP) a vytvářen systém inovačního
podnikání. VTP plní tři základní
funkce. Jsou inkubátorem malých a středních
inovačních firem, zabezpečují transfer
technologií a výchovu k inovačnímu
podnikání. Jsou osvědčeným
prostředkem k odstraňování technologického
zaostávání a k dosažení konkurenceschopnosti
našich výrobků, technologií a služeb.
VTP vznikají nejčastěji v prostředí
vysokých škol a pracovišť AV ČR.
Významné je i prostředí bývalých
státních výzkumných ústavů,
kde se již uskutečnila nebo právě uskutečňuje
jejich privatizace. A právě privatizace vhodných
subjektů a jejich transformace na VTP je jednou z jejích
nejproblematičtějších součástí.
Ukazuje se, že akciové společnosti, které
vznikly v průběhu 1. vlny privatizace a které
začaly provozovat VTP jsou navzdory úsilí
všech zainteresovaných partnerů většinou
neúspěšné. Některým hrozí
ukončení činnosti, která se svou podstatou
(zejména inkubátor inovačních firem)
dostává do rozporu s cíli těchto nových
akciových společností. Potvrzují to
poznatky probíhající vnitřní
akreditace VTP v ČR.
Na základě těchto negativních zkušeností
z 1. vlny privatizace navrhla Společnost VTP, spolu s MH
ČR pro 2. vlnu privatizace, sedm pilotních projektů
transformace vhodných subjektů na VTP. Nejvýznamnější
z nich je TESLA VÚST, s. p. Praha 4, nejen proto, že
je největší, ale že je též
součástí připravovaného projektu
"Praha - technologický region".
Transformace TESLA VÚST, s. p. na vědeckotechnický
park
TESLA VÚST s. p. je bývalý resortní
výzkumný ústav, ve kterém byla vyvinuta
značná část výrobků
československého elektronického průmyslu.
Kolektivy pracovníků ústavu realizovaly a
stále realizují i řadu prací pro státní
administrativu, armádu ČR, ministerstvo vnitra ČR,
AV ČR a další instituce. V areálu ústavu
se nachází řada unikátních
technologických zařízení nakoupených
ze značné části v rámci řešeni
úkolů pro speciálního zákazníka,
tj. pro armádu a vnitro. Na řadě z nich byly
vyráběny a jsou stále vyvíjeny součásti,
např. do armádních systémů.
Tyto součásti vzhledem k rozpadu elektronického
průmyslu v ČR mohou být vyráběny
po spotřebování skladových zásob
jen v areálu TESLA VÚST. S rozvojem HI-TECH v ČR
bude o produkty těchto zařízení stále
větší zájem.
Vzhledem k situaci v odvětví elektrotechniky a ke
zkušenostem ze zahraničí umožnil ústav
těm, kteří byli ochotni nést příslušné
riziko založit a provozovat vlastní nové soukromé
firmy v areálu se všemi riziky, které k tomu
patří. Do těchto firem, které současně
do doby privatizace převzaly plnění závazků
z bývalé činnosti TESLA VÚST, přešla
většina pracovníků ústavu a v
areálu TESLA VÚST již působí,
kromě běžných komerčních
firem, několika desítek malých a středních
inovačních firem. Mají pronajaty jak potřebné
plochy, tak i výrobní zařízení.
Vzniklé firmy postupně reagují na změny
trhu elektroniky v ČR a ve světě. Nejen,
že postupné nahrazují v řadě
případů rozpadlý čs. elektronický
průmysl (např. malosériová výroba
součástek, servis, náhradní díly
pro dříve vyráběná zařízení),
ale zapojily se plně i do světového trhu
elektroniky. Vzhledem k charakteru jejich činnosti (vysoká
podnikatelská rizika v oblasti HI-TECH) je nutno pro počátky
jejich činnosti vytvořit specifické podmínky
inkubátoru spočívající především
v zachování podnikatelského a technologického
prostředí, na němž jsou životně
závislé.
Proto byl již v r.1992 podán, ve spolupráci
s hl. městem Prahou, základní privatizační
projekt spočívající ve vytvoření
technologického parků INCEL PRAHA. Vlivem naprostého
upřednostňováni tržních metod
a tlakem konkurenčního privatizačního
projektu, který původně navrhoval přímý
prodej budov a pozemků, byl předkladatel základního
privatizačního projektu donucen provést změnu
a to na návrh přímého prodeje sdružení
inovačních firem v areálu. Tím se
celá situace posunula do návrhu MSNMP ČR
uskutečnit neveřejné výběrové
řízení (tzv. obálky).
Přesto jsou předkladatelé základního
privatizačního projektu i všechny inovační
firmy v areálu stále přesvědčeny,
že jediným řešením, jak zabránit
likvidaci unikátních technologických zařízení
a co nejefektivněji využít jak materiální,
tak lidský potenciál bývalého TESLA
VÚST, je vznik technologického parku zaměřeného
na podporu malých a středních firem v oblasti
elektroniky a příbuzných oborů. Tento
park musí vzniknout bez uplatnění striktně
tržních mechanizmů, které v současné
době sledují pouze krátkodobé cíle.
Prodej TESLA VÚST kterémukoliv podnikatelskému
subjektu (platí to i pro vlastní inovační
firmy!) způsobí v současné době
postupné opuštění všech inovačních
(zvláště náročných HI-TECH)
činností a likvidaci technologických zařízení
ve prospěch činnosti s krátkodobým
efektem (obchodní činnost, servis, poradenství)
a tím i odchod odborníků z oboru do jiných
profesí.
Proto žádáme o odpověď na následující
otázky:
Pana ministra Dybu:
1) Jak MH ČR konkrétně zabezpečuje
úkoly v oblasti "rozvoje technologií"
dle kompetenčního zákona?
2) Jakým způsobem, resp. jakými opatřeními
přispěje MH ke zlepšení podmínek
pro existenci VTP tak, aby nedochézelo k likvidaci již
existujících VTP?
3) Proč MH ČR, přestože od počátku
podporovalo vznik technologických parků (zatím
s neuspokojivými výsledky), neprotestovalo proti
návrhu prodeje TESLA VÚST mimo oblast rozvoje technologií?
Pana ministra Skalického:
1) Pro perspektivní úroveň českého
průmyslu, technologického rozvoje, aplikovaného
základního výzkumu je vhodné, aby
hlavním cílem VTP byl co nejvyšší
počet realizovaných inovačních projektů
a k tomu potřebný vznik nových inovačních
firem. Zisk a s nim spojené příjmy státního
rozpočtu se realizují až na konci inovačního
řetězce. Proto i v zahraničí jsou
VTP koncipovány jako převážně
neziskové organizace.
2) Proč jsou v ČR při privatizaci přijímány
a dokonce upřednostňovány privatizační
projekty VTP předpokládající okamžitý
zisk a nezvažující budoucí dopady na
hospodářství ČR?
3) V případě TVP INCEL Praha jste byl žádán
o podporu vzniku tohoto parku řadou institucí (Magistrát
hl. m. Prahy, AV ČR, ČVUT Praha, AČR, Společnost
VTP) v přesvědčení, že je i ve
Vašem zájmu vznik a úspěšná
činnost organizací typu VTP.
4) Proč nebyl v žádném privatizačním
projektu obsažen způsob privatizace umožňující
vznik VTP, i když stávající legislativa
toto MSNMP umožňuje?
5) Proč je od počátku navrhován pouze
přímý prodej (přes rovnost nabídek
původně zcela ve prospěch konkurenčního
projektu a po protestech ostatních ministerstev pomocí
"obálek", které byly vyhlášeny
již před tím, než tento postup schválilo
dohadovací řízení)?
6) Proč jsou v České republice upřednostňovány
při privatizaci ziskové VTP jako obchodní
subjekty, přestože jsou v zahraničí
tyto parky koncipovány převážně
jako neziskové? Hlavním cílem VTP není
přece zisk, ale počet úspěšných
nových inovačních firem, z kterých
je následně značný daňový
výnos. V ČR je tato skutečnost umocněna
navíc výrazným nedostatkem finančních
prostředků výzkumných a vývojových
pracovníků, kteří nové inovační
firmy převážně zakládají.
Pana ministra Dlouhého:
Pro potřebnou změnu struktury exportu ČR
ve prospěch výrobků s vyšším
podílem kvalifikované práce je nutná
inovace jejich konstrukce i technologie. Jaká je v této
souvislosti exportní politika ČR a co očekáváte
od TVP?
Pana ministra Baudyše a pana ministra Rumla:
Nedojde zlikvidováním TESLA VÚST ke zhoršení
možnosti dodávek a zajištění servisu
již dodaných výrobků tohoto ústavu
pro A ČR, resp. pro MV ČR?
Ing. Jaroslav Broulík
Ing. Miloš Skočovský, CSc.
JUDr. František Kačenka
Příloha: Dopis Náměstka primátora
hlavního města Prahy ze dne 7. května 1994
V Praze dne 17. května 1994 | |
Č. j. H 717/94 |
Vážený pane ministře,
obracím se na Vás v záležitosti privatizace
výzkumného ústavu TESLA VÚST. V současnosti
je rozhodováno mezi dvěma principielně podobnými
projekty, podanými společnostmi Software 602 a INCEL.
Poslední dny je této privatizaci vénována
i značná pozornost v tisku. Jelikož existuje
možnost zpolitizování celé záležitosti,
žádám Vás o zvážení
možnosti vrátit se k původnímu projektu,
jehož základem je bezúplatný převod
areálu na město, které na něm zajistí
realizaci projektu technologického a inovačního
centra. Při schválení některého
ze současných projektů je jisté, že
soukromé společnosti budou při využívání
areálu jednoznačné preferovat ekonomické
aktivity, které jim přinesou maximální
zisk. Je dost iluzorní se domnívat, že budou
finančně podporovat ekonomicky riskantní
technologické projekty a poskytovat začínajícím
firmám prostory, vybavení areálu a další
služby za režijní ceny.
Původní představa, že na území
Prahy vznikne z areálů bývalých resortních
výzkumných ústavů soustava vědecko-technologických
parků se vzhledem k situaci s privatizací areálu
Běchovice a posledním vývojem s rozestavěným
areálem bývalého s. p. ERCON Jiviny, ukazuje
jako málo reálná. Rozpad aplikovaného
výzkumu má pak negativní dopady na Prahu
i na celou republiku. Již nyní se začíná
projevovat nedostatek kvalitních odborníků
v tak klíčových oborech, jako jsou elektronické
technologie a telekomunikace.
Dovoluji si Vás ubezpečit, že případě
schválení původního privatizačního
projektu je hl. město Praha připraveno převzít
majetek Tesla VÚST a zajistit, aby areál byl využíván
pro účely technologického parku tak, jako
je to obvyklé ve všech vyspelých zemích.
Tento náš postoj podporují vysoké školy
a výzkumné instituce, které jsou rovněž
dosavadním vývojem privatizace TESLA VÚST
zklamány.
Děkuji za Vaše pochopení a věřím
ve Vaši podporu.
S pozdravem
Na vědomí:
- Fond národního majetku ČR
předseda Ing. Tomáš Ježek
- Ministerstvo obchodu a průmyslu ČR
nám. minstra Ing. Radomír Sabela, CSc.
- Ministerstvo hospodářství ČR
ředitel odboru Ing. Václav Polák
- Ministerstvo dopravy ČR
ministr PhDr. Jan Stráský
Vážený pan ministr
Ing. Jiří Skalický
Ministerstvo pro správu
národního majetku a jeho privatizaci ČR
Lazarská 7