Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

I. volební období

859

Vládní návrh

ZÁSADY

zákona o vnitrozemské plavbě

Část I

Všeobecná ustanovení

Zásada č. 1

Zákon upravuje podmínky provozování vnitrozemské plavby a činnosti s ní související, jakož i práva a povinnosti právnických a fyzických osob s tím spojené a působnost a pravomoc orgánů státní správy na tomto úseku.

Zásada č. 2

/1/ Vnitrozemskou plavbou se rozumí souhrn činností souvisejících s provozem plavidel, plovoucích zařízení a plovoucích těles na vnitrozemských vodních cestách a v přístavech, a s přepravou osob, zvířat a věcí přepravovaných vodní dopravou.

/2/ Vnitrozemskými vodními cestami (dále jen "vodní cesty") jsou vodní toky a ostatní vodní plochy, na kterých je možná vnitrozemská plavba.

Součástmi vodní cesty jsou

- opevnění břehů, plavební mosty, plavební tunely a lodní propustě,

- pobřežní obslužné cesty podél vodního toku,

- uzavírací objekty na plavebních kanálech, zařízení pro regulaci stavu vody, nádrže pro nalepšování průtoků na vodní cestě, vodočty a výstražná zařízení,

- jezy a ostatní vzdouvací zařízení (včetně pomocných zařízení jako jsou rybí přechody),

- plavební komory, lodní zdvihadla (svislá nebo šikmá) včetně rejd a úsporných komor, příp. jiná speciální plavební zařízení,

- vodní části, břehové úpravy, nábřežní zdi a vyvazovací zařízení přístavů,

- vyvazovací a vodící zařízení (kotevní bóje, dalby, záchytné kůly, dopravní majáky, svodidla a odrazné trámy),

- pohyblivé můstky a ostatní zařízení přístavišť - plavební znaky, bezpečnostní zařízení, telekomunikační zařízení, osvětlovací zařízení a zařízení pro řízení plavby,

- zařízení k vybírání plavebních poplatků,

- velíny a jiné budovy správy vodních cest sloužící bezprostředně jejich provozu.

/3/ Veřejnou vodní dopravou je taková vodní doprava pro cizí potřebu, při níž je přeprava osob, zvířat nebo věcí poskytována plavidly přístupná každému podle podmínek, které je povinen dopravce předem zveřejnit v Obchodním věstníku.

/4/ Plavidlem se pro účely tohoto zákona rozumí loď, včetně malého plavidla a převozní lodě, a plovoucí stroj. Kategorizaci plavidel z hlediska konstrukce a dalších technických parametrů stanoví prováděcí předpis.

/5/ Plovoucí zařízení je zařízení schopné plavby a užívané na vodních cestách, které není určeno k přemísťování (plovoucí plovárna, dok, přístavní můstek, plovoucí garáž, botel a pod.).

/6/ Plovoucí těleso je vor, konstrukce, objekt nebo pevné seskupení předmětů schopné plavby, které není plavidlem nebo plovoucím zařízením.

/7/ Správcem vodní cesty je

a) správce příslušného vodního toku,

b) vlastník nebo správce ostatní vodní plochy,

c) vlastník nebo správce součástí vodní cesty.

Odůvodnění: Zásada definuje základní pojmy, které se opakovaně vyskytují v dalších zásadách. Cílem nové právní úpravy je mimo jiné zavedení i přesnější odborné terminologie vylučující rozdílný výklad a tím jasně vymezující zejména působnost orgánů státní správy a státního dozoru. Za tím účelem je nově definována vnitrozemská plavba.

Definice vodní cesty vychází ve své podstatě z dosavadní právní úpravy. Oproti dosavadní právní úpravě je podrobněji specifikován rozsah objektů a zařízení, které se považuj í za součást vodní cesty ve smyslu definice vodní cesty v právních předpisech Evropského společenství, a nově se zavádí "ochranné pásmo vodní cesty", mající podobný charakter jako ochranná pásma jiných dopravních cest.

V souladu s mezinárodními doporučeními přijatými v EHK OSN jsou oproti dosavadní právní úpravě nově a odlišně definovány pojmy plavidlo, plovoucí zařízení a plovoucí těleso.

Pro účely nové právní úpravy je dále potřebné vyčlenit z obecnějšího pojmu "vnitrozemská plavba" pojem "veřejná vodní doprava", znamenající činnost související s přepravou realizovanou plavidly jako dopravními prostředky pro vlastní nebo cizí potřebu.

Nově se vymezuje pojem správce vodní cesty. Správcem.vadní cesty je v první řadě správce vodního toku podle § 32 zákona č. 138/1973 Sb., o vodách, ve znění pozdějších předpisů. Vodní toky jsou ve vlastnictví státu a jejich správu provádějí u vodohospodářsky významných vodních toků státní vodohospodářské organizace a u ostatních vodních toků správci určení vodohospodářským orgánem, popřípadě obecním úřadem, pokud vodní tok protéká jejich územím.

Orgány státní správy ve vnitrozemské plavbě a jejich působnost a pravomoc jsou souhrnně definovány až v závěrečných zásadách tohoto návrhu. Z tohoto důvodu se pro vyjádření působnosti státního orgánu v určitých věcech obsažených v zásadách před touto závěrečnou částí užívá obecného pojmu "plavební úřad".

Část II

Vodní cesty

Zásada č. 3

/1/ Z hlediska dopravního významu se vodní cesty dělí na

- udržované vodní cesty

- sledované vodní cesty.

/2/ Udržované vodní cesty jsou vodní cesty trvale udržované pro bezpečnou a plynulou vnitrozemskou plavbu v souladu s technicko-provozními podmínkami pro plavbu a značené plavebními znaky. Technicko-provozní podmínky pro plavbu a způsob značení plavebními znaky stanoví prováděcí předpis.

Jsou to:

- vodní tok Labe od ř.km 135,1 (konec vzdutí jezu v Pardubicích) na státní hranici se Spolkovou Republikou Německo,

- vodní tok Vltava ř. km 239,6 (jez v Českých Budějovicích pod ústím vodního toku Malše) po soutok s vodním tokem Labe,

- vodní tok Moravy s úsekem vodního toku Bečvy od Přerova po soutok s vodním tokem Dyje, včetně plavebního kanálu Otrokovice - Rohatec.

/3/ Sledované vodní cesty jsou veškeré vodní cesty, které,je třeba sledovat z hlediska potřeb vnitrozemské plavby k zajištění bezpečnosti plavby a které vede v evidenci plavební úřad. o zařazení vodní cesty do evidence sledovaných vodních cest rozhodne plavební úřad v dohodě s příslušným vodohospodářským orgánem, správcem vodní cesty a popřípadě též s příslušným orgánem báňské správy. Technické podmínky sledované vodní cesty a způsob značení plavebními znaky stanoví prováděcí předpis. Na rozhodnutí o zařazení vodní cesty do evidence sledovaných vodních cest se nevztahují obecné předpisy o správním řízení.

Odůvodnění: Oproti dosavadní právní úpravě se navrhuje přímo v zákoně určit tzv. udržované vodní cesty, které z hlediska jejich dopravního významu budou pod)e stanovených podmínek trvale udržovány pro veřejný plavební provoz.

Na rozdíl od dosavadní právní úpravy se definují tzv. sledované vodní cesty, které budou vedle udržovaných vodních cest předmětem odborného plavebně-bezpečnostního dozoru plavebního úřadu Tyto cesty musí být evidovány a o jejich zařazení do evidence sledovaných vodních cest bude rozhodováno ve zvláštním řízení. Tímto rozlišením vodních cest se přesně vymezuje funkce a působnost plavebního úřadu; ostatní vodní cesty, kterými může být jakákoliv povrchová voda, státnímu odbornému dozoru nepodléhají a tudíž odpovědnost za bezpečnost plavebního provozu na nich je plně na provozovateli plavidla. I v případě, že vodní cesta v jiném než státním vlastnictví bude sledovanou vodní cestou, nebudou dotčena práva jejího vlastníka, spočívající zejména v jeho rozhodnutí, zda vodní cestu poskytne k veřejnému užívání či nikoli.

Zásada č. 4

/1/ Péče o rozvoj vodních cest a jejich modernizaci přísluší ústřednímu orgánu státní správy pro dopravu v součinnosti s ústředním vodohospodářským orgánem.

/2/ Obnova a modernizace udržovaných vodních cest, jakož i výstavba nových udržovaných vodních cest splavňováním vodních toků nebo výstavbou průplavů, musí být prováděny tak, aby udržované vodní cesty odpovídaly svými parametry a dopravní propustností příslušné třídě mezi národně uznávané klasifikace vodních cest. Klasifikaci vodních cest včetně stanovení závazných tříd a technických podmínek udržovaných vodních cest stanoví prováděcí předpis.

/3/ Při výstavbě, obnově a modernizaci vodních cest se musí přihlížet i k zájmům obrany státu.

Odůvodnění: Nově oprati dosavadní právní úpravě se stanovuje působnost plavebního úřadu (v tomto případě jde o ministerstvo dopravy) v oblasti péče a rozvoj (budování) vodních cest. Návrh je v souladu s připravovanými zásadami zákona o vodách, kde tato působnost, dosud určená vodohospodářskému orgánu, bude vypuštěna.

Smyslem této zásady je zakotvit působnost ministerstva dopravy v určování dopravně-politických zájmů státu při rozvoji dopravní infrastruktury, při zpracování koncepcí tohoto rozvoje a při jejím budování z prostředků státního rozpočtu. S ohledem na to, že splavnění vodních toků a výstavba nových vodních cest má vždy přímou spojitost s hospodařením s vodou i se zásahy do životního prostředí obecně, je uvedená působnost ministerstva dopravy podmíněna součinností s ústředním vodohospodářským orgánem (ministerstvo.životního prostředí).

Uvedená působnost ministerstva dopravy nevylučuje budován i vodních cest nebo jejich zařízení jinými, nestátními subjekty. Soulad takovýchto soukromých investic s dopravně-politickými zájmy státu a koncepcí rozvoje dopravní infrastruktury se docílí v rámci územního a stavebního řízení.

Odstavec 3 této,zásady je převzat z dosavadní právní úpravy.

Zásada č. 5

Území určené pro účely ochrany vodní cesty je ochranné pásmo vodní cesty. Ochranné pásmo vodní cesty je územní pás přilehlý k udržované a sledované vodní cestě v šíři 5 metrů od břehové čáry určené nejvyšší hladinou vody, při které se voda ještě nevylévá z vodního toku nebo vodní plochy do přilehlého území.

Odůvodnění:

V rámci již existujících veřejnoprávních zásahů do práv vlastníků nemovitostí přilehlých k vodním cestám podle zákona o ochraně přírody se tímto návrhem zřizuje ochranné pásmo vodní cesty k zabezpečení řádného výkonu povinností správce vodní cesty pro bezpečnost provozu na ní.

Zásada č. 6

/1/ Správce udržované a sledované vodní cesty je povinen udržovat vodní cestu s výjimkou vodních částí, břehových úprav, nábřežních zdí a vyvazovacího zařízení neveřejných přístavů pro bezpečnou plavbu a řádně ji značit podle podmínek stanovených prováděcím předpisem.

/2/ Při udržování a značení vodní cesty je správce vodní cesty oprávněn vstupovat na cizí pozemky, které zasahují do ochranného pásma a v obvodu ochranného pásma zřizovat a umisťovat plavební znaky a světla a odstraňovat překážky, které omezují viditelnost plavebních znaků a světel nebo jinak ohrožují bezpečnost plavby, včetně odstraňování a oklešťování stromů a keřů nebo jiných rostlin; přitom je povinen dbát toho, aby užívání pozemku bylo co nejméně rušeno a aby pracemi nevznikly škody, kterým je možno zabránit. Doba a rozsah výkonu oprávnění na cizím pozemku musí být omezeny na nezbytně nutnou míru. Tímto ustanovením není dotčeno právo na náhradu škody podle občanského zákoníku.

/3/ V ochranném pásmu udržované vodní cesty lze realizovat a provozovat stavby a zařízení, umísťovat překážku, která omezuje přístup k vodní cestě, jen se souhlasem plavebního úřadu a za podmínek jím stanovených.

/4/ Vznikne-li vlastníku pozemku v důsledku výkonu oprávněni uvedených v odstavci 2 a 3 újma, má vůči státu nárok na jednorázovou náhradu odpovídající snížení hodnoty pozemku. Nárok na jednorázovou náhradu je vlastník povinen uplatnit u plavebního úřadu do tří měsíců ode dne, kdy došlo k realizaci výše uvedených úkonů, jinak nárok zanikne. o výši náhrady se dohodne vlastník pozemku s plavebním úřadem. V případě, že k dohodě nedojde, rozhodne o výši náhrady soud. Předmětem dohody vlastníka s plavebním úřadem může být i postup pro případ, že v důsledku změn dojde k hrubému nepoměru mezi výší přiznané náhrady a způsobenou újmou.

Odůvodnění: Ustanovení této zásady sleduje ochranu vodní cesty před zásahy, jež mohou narušit nebo narušují bezpečnost a plynulost plavby.

Režim případných omezení vlastnického práva vlastníků nemovitostí v ochranném pásmu vodní cesty je upraven v souladu s Listinou základních práv a svobod a to tak, že jakékoliv omezení je možné pouze ve veřejném zájmu na základě tohoto zákona a za náhradu. Ustanovení o náhradě škody podle občanského zákoníku tím nejsou dotčena.

Část III

Přístavy

Zásada č. 7

/1/ Provoz přístavu na udržované a sledované vodní cestě lze zahájit jen na základě povolení plavebního úřadu. V povoleni o zahájení provozu přístavu plavební úřad stanoví podmínky plavebního provozu přístavu.

/2/ o určení přístavu k veřejnému užívání (dále jen "ve řejný přístav") rozhoduje v samostatném řízení plavební úřad. Provoz veřejného přístavu lze zastavit jen na základě rozhodnutí plavebního úřadu.

Odůvodnění:

Povolení plavebního úřadu k zahájení plavebního provazu přístavu a oprávnění ke stanovení podmínek je nutné pro zajištění jeho bezpečnosti a provozní způsobilostí. U veřejných přístavů je ingerence orgánů státní správy nutná i v zájmu zajištění přepravních potřeb veřejnosti.

Zásada č. 8

/1/ Provozovatel při stavu, je povinen zajistit bezpečný provoz přístavu. Vodní část neveřejného přístavu,je povinen vyznačit plavebními znaky podle pokynů plavebního úřadu tak, by byla zřetelně oddělena od vodní cesty.

/2/ Vrakoviště plavidel lze v přístavu zřídit na základě povolení plavebního úřadu a za podmínek stanovených příslušnými orgány státní správy v oblasti ochrany vod a životního prostředí.

Odůvodnění:

Zásada vymezuje povinnost a odpovědnost provozovatele přístavu za řádný stav přístavu a za udržování bezpečného provozu přístavu.

Zásada č. 9

Právo užívat veřejné přístavy plavidly, plovoucími zařízeními a plovoucími tělesy má každý za předpokladu, že jsou splněny podmínky stanovené přístavním řádem. Plavidla naložená nebezpečnými věcmi smějí vplout do veřejného přístavu jen na základě zvláštního povolení plavebního úřadu vydaného se souhlasem příslušného vodohospodářského orgánu.

Zásada č. 10

V případě, že provozovatel plavidla, plovoucího zařízeni nebo plovoucího tělesa nedodržuje v přístavu přístavní řád nebo nerespektuje pokyny udílené v zájmu zachování bezpečnosti a plynulosti plavebního provozu v přístavu a hrozí-li ne opeř z prodlení, je plavební úřad oprávněn rozhodnout o odstranění plavidla nebo plovoucího zařízení nebo plovoucího tělesa z přístavu na náklady a nebezpečí jeho provozovatele.

Odůvodnění:

Ustanovení těchto dvou zásad přebírá současnou právní úpravu, která je dosud zakotvena jen v prováděcím předpise k zákonu o vnitrozemské plavbě. Vzhledem k tomu, že se,jedná o vymezení základních práv a povinností provozovatelů plavidel v přístavu a oprávnění plavebního úřadu zakročit v případě ohrožení bezpečnosti a plynulosti přístavního provozu "je třeba tato ustanovení za kotvit přímo v zákoně.

Část IV

Plavidla a plovoucí zařízení

Zásada č. 11

/1/ Plavidlo nebo plovoucí zařízení je způsobilé k plavidel, splňuje-li technické a provozní podmínky k zajištění bezpečnost i posádky, přepravovaných osob, zvířat nebo věcí a bezpečnost plavby. Při stavbě, přestavbě, opravách i údržbě plavidel a plovoucích zařízení musí být postupováno v souladu s podmínkami stanovenými prováděcím předpisem.

/2/ Plavidla a plovoucí zařízení, s výjimkou malých plavidel o celkové hmotnosti včetně povoleného zatížení do 1 000 kg nebo s vlastním strojním pohonem o výkonu do 4 kW nebo s celkovou plochou plachet do 10 m2 a plovoucích zařízení o celkové hmotnosti včetně povoleného zatížení do 2 000 kg nebo o jednom z rozměrů (délka nebo šířka) do 10 m provozovaná na vodních cestách České republiky, podléhají evidenci. Evidence plavidel a plovoucích zařízení se provádí v plavebním rejstříku České republiky (dále jen "plavební rejstřík"), který vede plavební úřad. Do plavebního rejstříku se nezapisují plavidla a plovoucí zařízení, která jsou zapsána v plavebním rejstříku cizího státu.

/3/ Ustanovení odstavce 2 se nevztahuje na plavidla a plovoucí zařízení ozbrojených sil.

Zásada č. 12

/1/ Plavební úřad schvaluje na žádost výrobce nebo dovozce typy plavidel a plovoucích zařízení vhodné pro provoz na vodních cestách. Pro schválený typ vydá plavební úřad průkaz způsobilosti typu.

/2/ Ustanovení odstavce 1 se nevztahuje na plavidla a plovoucí zařízení ozbrojených sil.

Zásada č. 13

/1/ U plavidel zapisovaných do plavebního rejstříku se prokazuje jejich způsobilost k plavbě na vodních cestách lodním osvědčením nebo zvláštním povolením k plavbě. Způsobilost plovoucího zařízení zapisovaného do plavebního rejstříku se prokazuje osvědčením plovoucího zařízení.

/2/ U plavidel a plovoucích zařízení nezapisovaných do plavebního rejstříku se způsobilost k plavbě neprokazuje způsobem uvedeným v odstavci 1.

/3/ Plavidla a plovoucí zařízení ozbrojených sil prokazují svoji způsobilost podle zvláštních předpisů.

Zásada č. 14

/1/ Lodní osvědčení, osvědčení plovoucího zařízení a zvláštní povolení k plavbě vydává plavební úřad. Podmínkou vydání lodního osvědčení, osvědčení plovoucího zařízení nebo zvláštního povolení k plavbě je ověření technické a provozní způsobilosti plavidla nebo plovoucího zařízení prohlídkou a u plovoucích strojů s těžebním zařízením též kladné stanovisko orgánu báňské správy. Ověření způsobilosti se provádí na náklad provozovatele.

/2/ Lodní osvědčení nebo osvědčení plovoucího zařízení se vydává na omezenou dobu, a to nejdéle na dobu pěti let. Zvláštní povolení k plavbě má jednorázový charakter. Plavební úřad v lodním osvědčení, osvědčení plovoucího zařízení nebo zvláštním povolení k plavbě stanoví podmínky provozu popř. jeho omezení.

/3/ Při prodloužení nebo po uplynutí platnosti lodního osvědčení nebo osvědčení plovoucího zařízení musí být technická a provozní způsobilost plavidla nebo plovoucího zařízení ověřena novou prohlídkou, při respektování ustanovení odstavce 2.

/4/ Zjistí-li plavební úřad, že plavidlo nebo plovoucí zařízení je nezpůsobilé provozu, je oprávněn rozhodnout o zadržení lodního osvědčení nebo osvědčení plovoucího zařízení do doby, než bude způsobilost plavidla nebo plovoucího zařízení znovu ověřena.

/5/ Přestavbou nebo opravou zasahující do konstrukce plavidla nebo plovoucího zařízení zaniká platnost jejich lodního osvědčení nebo osvědčení plovoucího zařizení. Pro vydání nového lodního osvědčení nebo osvědčení plovoucího zařízení platí ustanovení odstavce 2.

Zásada č. 15

/1/ U plavidel a plovoucích zařízení určených prováděcím předpisem je předpokladem pro vydání lodního osvědčení nebo osvědčení plovoucího zařízení odborný posudek, který osvědčuje, že při stavbě, přestavbě nebo opravě byl použit předepsaný materiál, byly dodrženy předepsané postupy, popř. další náležitosti stanovené prováděcím předpisem, který hodnotí technickou způsobilost plavidla nebo plovoucího zařízeni, včetně podmínek vyžadovaných předpisy o požární ochraně, bezpečnosti práce a životního prostředí (dále jen "doklad o klasifikaci"),

/2/ Klasifikaci plavidel a plovoucích zařízení jsou oprávněny provádět autorizované právnické osoby, za podmínek stanovených tímto zákonem "jejichž způsobilost k této činnost.i byla uznána plavebním úřadem. Podmínky způsobilosti organizaci k provádění klasifikace plavidel a plovoucích zařízení stanoví prováděcí předpis.

/3/ Doklad o klasifikaci plavidla nebo plovoucího zařízeni nahrazuje prohlídku prováděnou plavebním úřadem ve smyslu zásady č. 14 odstavec 1 a 3. To platí i pro případy, kdy klasifikaci,je podrobeno plavidlo nebo plovoucí zařízení, nespadající mezi určená plavidla či plovoucí zařízení podle odstavce 1 této zásady.

Odůvodnění:

Návrh těchto zásad v podstatě přejímá dosavadní právní úpravu s tím, že evidence v plavebním rejstříků a klasifikace vnitrozemských plavidel a plovoucích zařízení,jsou novými prvky. dosavadní právní úpravě byl a zajištění technické a provozní způsobilosti a bezpečnosti plavidel řešeno výkonem státního odborného dozoru, na kterém se podílely dva orgány - Státní plavební správa a býv. Československý lodní registr, přičemž právě působnost této organizace měla znaky činnosti klasifikační.

Z hlediska státní správy spočívá význam klasifikace především v tom, že činnost státních orgánů se může omezit pouze na administrativní úkony vydávání lodních listin a namátkový "policejní" dohled na plavidla. Odborně i kapacitně náročně technické revize plavidel a plovoucích zařízení, jsou při zavedené klasifikaci prováděny klasifikační organizací. Klasifikace plavidel se používá v řadě evropských států, je naprosto nezbytná v námořní plavbě a má podstatný význam v pojišťování plavidel. Podle návrhu nové právní úpravy bude klasifikaci provádět autorizovaná organizace na podnikatelské úrovni. Předpokládá se, že Československý lodní a průmyslový registr, s.r.o., který podle dosavadní právní úpravy vykonává funkci státní ho orgánu, přestože ,je plně privatizován, se stane klasifikační organizací podobnou těm, jež provádějí klasifikaci plavidel v zahraničí.

Druhy plavidel a plovoucích zařízení podléhající povinné klasifikaci, stanoví ministerstvo dopravy v prováděcí vyhlášce k zákonu. Počítá se s tím, že této klasifikaci budou podléhat veškeré lodě s vlastním strojním pohonem určené k osobní nebo nákladní přepravě, veškeré remorkéry, plovoucí stroje a vybraná plovoucí zařízení a ostatní plavidla, při jejichž provozu může vzniknout ohrožení bezpečnosti života a zdraví nebo poškození životního prostředí. V témže prováděcím předpise bude klasifikace plavidel podrobněji specifikována. Předpokládá se, že mezi uznanými klasifikačními o organizacemi budou i zahraniční organizace.

Zásada č. 16

/1/ Současně s vydáním lodního osvědčení nebo osvědčeni plovoucího zařízení na žádost jeho vlastníka provede plavební úřad evidenci plavidla nebo plovoucího zařízení v plavební rejstříku a přidělí mu poznávací znaky.

/2/ Plavební rejstřík je veřejný seznam, do kterého může každý nahlížet a žádat z něj úřední opis nebo potvrzení. Do plavební ho rejstříku se zapisují tyto údaje o plavidle nebo plovoucím zařízení:

a) vlastník,

b) provozovatel,

c) poznávací znaky plavidla nebo plovoucího zařízení,

d) druh plavidla nebo plovoucího zařízení, oblast jeho plavby a účel, pro který je plavidlo nebo plovoucí zařízení určeno,

e) nosnost, dovolený počet cestujících a ostatní základní technické údaje,

f) zřízení zástavního práva a jiné právní skutečnosti váznoucí na plavidle nebo plovoucím zařízení,

g) datum zápisu a výmazu z plavebního rejstříku.

/3/ Vlastník je povinen neprodleně nahlásit plavebnímu úřadu veškeré změny v zapisovaných údajích v plavebním rejstříku. Výmaz z plavebního rejstříku se provádí na žádost vlastníka. K výmazu zastaveného plavidla nebo plovoucího zařízení z plavebního rejstříku a při změně jeho vlastníka či provozovatele je nutný souhlas zástavního věřitele.

/4/ Lodní osvědčení nebo osvědčení plovoucího zařízeni osvědčuje vlastnictví k lodi nebo plovoucímu zařízení. Plavební úřad vyznačí vznik zástavního práva v lodním osvědčeni nebo v osvědčeni plovoucího zařízeni.

/5/ Česká plavidla a česká plovoucí zařízení jsou oprávněna nést při plavbě českou státní vlajku za podmínek stanovených prováděcím předpisem. Za česká plavidla a česká plovoucí zařízeni se považují plavidla a plovoucí zařízení zaevidovaná v plavebním rejstříku a malá plavidla a plovoucí zařízení nepodléhající evidenci podle zásady č. 11 odstavec 2, která,jsou ve vlastnictví osob s trvalým pobytem nebo sídlem v České republice.

Odůvodnění: Návrh zavádí institut plavebního rejstříku, jako veřejného seznamu veškerých českých plavidel překračujících stanovené parametry vyjma malých plavidel a plavidel zapsaných v rejstříku cizích států a povinnost vlastníka plavidla k průběžné aktualizaci zde zanesených údajů.

Evidence plavidel,je zavedena již současnou právní úpravou a,je nezbytná pro výkon státního odborného dozoru.

Zásada č. 17

/1/ U plavidel a plovoucích zařízení s výjimkou malých plavidel a plovoucích zařízení určených prováděcím předpisem musí být provedeno cejchování, t.j. vyznačení jejích nosnosti a nejvýše přípustného ponoru. Prováděcí předpis stanoví, která plavidla podléhají cejchování s povinností mít cejchovní průkaz, a stanoví též postup při cejchování. Cejchování plavidel provádí plavební úřad.

/2/ Plavidlo musí být cejchováno před uvedením do provozu, po přestavbě nebo větší opravě zasahující do konstrukce plavidla a v případech, kdy cejchovní průkaz pozbyl platnosti.

/3/ Cejchování plavidla se provádí způsobem stanovených v prováděcím předpise na žádost provozovatele nebo výrobce.

/4/ Cejchovní průkaz vydává plavební úřad na omezenou dobu. Cejchovní průkaz plavební úřad odejme, odmítl-li provozovatel přecejchování nebo pozbyl-li cejchovní průkaz svoji platnost.

Zásada č. 18

/1/ Plavidla a plovoucí zařízení musí být opatřena poznávacími znaky a vybavena lodními listinami.

/2/ Náležitosti poznávacích znaků a způsob jejich umístění na plavidle nebo plovoucím zařízení stanoví prováděcí předpis.

/3/ Lodní listiny na plavidlech a plovoucích zařízeních stanoví prováděcí předpis. Provozovatel nebo osoba pověřená vedením plavidla nebo dozorem nad plovoucím zařízením je povinna tyto listiny předložit na vyzvání plavebního úřadu, Policie.České republiky nebo celního úřadu těmto úřadům.

/4/ Ustanovení odstavce 2 a 3 se nevztahují na plavidla a plovoucí zařízení ozbrojených sil.

Odůvodnění: Návrh zásad přebírá dosavadní právní úpravu. Povinnost stanovit pro plavidla nejvyšší přípustný ponor, nosnost: a obsaditelnost je nutná z hlediska bezpečnosti plavby i pro potřeby obchodní plavby. Povinnost mít na plavidle poznávací znaky a lodní listiny odpovídá mezinárodním úmluvám.

Zásada č. 19

/1/ Podmínkou provozování plavidla je jeho pojištěn odpovědnosti za škodu z provozu plavidla.

/2/ Pojištění odpovědnosti za škodu z provozu plavidla musí trvat po celou dobu jeho provozu.

/3/ Ustanovení odstavce 1 a 2 se nevztahují na plavidla ozbrojených sil.

Odůvodnění:

Povinné pojišťění odpovědnosti z provozu plavidel je novým prvkem tohoto návrhu zásad. Návrh na zavedení tohoto povinného pojištění se opírá o skutečnost, že plavebním provozem mohou vzniknout relativně vysoké škody na vodních cestách, přístavních zařízeních i škody ekologického charakteru, které by prakticky jednotliví provozovatelé plavidel nemohli nahradit.

Zásada č. 20

Při trvalé ztrátě technické a provozní způsobilosti plavidla nebo plovoucího zařízení k plavbě na vodních cestách plavebního úřad trvale odejme lodní osvědčení nebo osvědčení plovoucího zařízení. Provozovatel plavidla nebo plovoucího zařízení, je povinen požádat plavební úřad o výmaz plavidla nebo plovoucího zařízení z plavebního rejstříku.

Odůvodnění:

Na významnou skutečnost, kterou ,je trvalá ztráta způsobilosti plavidla k plavbě váže zákon logicky odnětí listin osvědčujících vlastnictví k plavidlu schopnému k plavbě a vyřazení (výmaz) z evidence plavebního rejstříku.

Část V

Provoz na vodní cestě

Zásada č. 21

/1/ Provoz plavidel, plovoucích zařízení a plovoucích těles na vodních cestách, je nutno přizpůsobit charakteru a stavu vadni cesty. Plavidla nebo plovoucí zařízení, která podléhají evidenci v plavebním rejstříku a která nemají platně lodní osvědčení, osvědčení plovoucího zařízení nebo zvláštní povolení k plavbě, smějí být na udržované nebo sledované vodní cestě umístěna pauze po dobu stanovenou v povolení plavebního úřadu.

/2/ Plavbu plavidel a plovoucích zařízení za podmínek, které neodpovídají podmínkám stanoveným lodním osvědčením nebo osvědčením plovoucího zařízení lze výjimečně na udržované nebo sledované vodní cestě uskutečnit jen na základě,jednorázového zvláštního povolení k plavbě vydaného plavebním úřadem pro každou jednotlivou plavbu. Plavební úřad v povolení stanoví podmínky bezpečnosti plavby v daném úseku vodní cesty.

/3/ Za bezpečnost plavidel a plovoucích zařízení v provozu a udržování jejich technického a provozního stavu odpovídá jejich provozovatel.

Odůvodnění:

Obecná zásada, týkající se odpovědnosti za bezpečný provoz plavidel a plovoucích zařízení, převzatá z dosavadní právní úpravy, je doplněna tím, že nezpůsobilá plavidla smějí být umístěna na vodní cestě jen se souhlasem plavebního úřadu. Tento doplněk je nutný, aby se na vodních cestách ani v přístavech nehromadily lodní vraky, které se mohou stát vážnou plavební překážkou. Nezpůsobilé plavidlo nebo plovoucí zařízení, umístěné na vodní cestě, je plavidlo bez lodního osvědčení nebo osvědčení plovoucího zařízení. Jednorázové zvláštní povolení k plavbě se vydává pro plavidla a plovoucí zařízení, která svými parametry neodpovídají vodní cestě nebo nemají dostatečný počet členů posádky.

Zásada č. 22

/1/ Za bezpečnost provozu plovoucího tělesa odpovídá jeho provozovatel.

/2/ Plavba plovoucího tělesa na udržované nebo sledované vodní cestě je možná pouze na základě zvláštního povolení k plavbě vydaného plavebním úřadem.

/3/ Zvláštní povolení k plavbě plovoucího tělesa vydá plavební úřad na žádost provozovatele po ověření, že plovoucí těleso je způsobilé k bezpečné plavbě a že je vedeno osobou, která k tomu má potřebnou kvalifikaci. Současně s vydáním zvláštního povolení k plavbě stanoví plavební úřad podmínky této plavby k zajištění bezpečnosti plavebního provozu na vodní cestě.

Odůvodnění:

V návaznosti na předchozí zásadu týkající se způsobilosti plavidel a plovoucích zařízení stanoví tato zásada principy způsobilosti k plavbě u plovoucích těles, kterými ve smyslu zásady č. 2 jsou zejména vory a dále různé objekty a konstrukce výjimečně přepravované vlastní plavbou. Zásada je v podstatě převzata z dosavadní právní úpravy a odpovídá i zavedené praxi.

Zásada č. 23

/1/ Plavidlo, sestava plavidel nebo plovoucí těleso musí být při plavbě vedeny osobou, která má k tomu potřebnou kvalifikaci (dále,jen "vůdce plavidla") a musí mít posádku v takovém počtu a složení, aby byla zajištěna bezpečnost plavby. Minimální počet členů posádky plavidla nebo plovoucího tělesa a její složení stanoví plavební úřad při vydání lodního osvědčení nebo zvláštního povolení k plavbě.

/2/ Členy posádek plavidel a plovoucích těles smějí být,jen osoby zdravotně a odborně způsobilé. K vedení plavidel zapsaných v plavebním rejstříku a obsluze jejich hnacího a jiného zařízení, jakož i k vedení plovoucích těles jsou oprávněny pouze osoby, které mohou svou zdravotní a odbornou způsobilost prokázat. Prováděcí předpis stanoví, jaké průkazy odborné způsobilosti a další doklady musí mít členové posádek plavidel a plovoucích těles při výkonu plavecké činnosti a určí jejich vzory.

/3/ Průkazy odborné způsobilosti členů posádek plavidel vydává plavební úřad, a to na základě úspěšně vykonané zkoušky před komisí plavebního úřadu. Zkoušce se může podrobit jen osoba, která prokázala svoji zdravotní způsobilost a pro žádané oprávnění splňuje i další potřebné předpoklady (věk, vzdělání, praxi). Druhy odborné plavecké způsobilosti, podmínky připuštění ke zkoušce pro jednotlivé odbornosti, rozsah požadovaných znalostí k jejímu získání a zkušební řád stanoví prováděcí předpis.

/4/ Malé plavidlo, které nepodléhá zápisu do plavebního rejstříku, může být vedeno osobou, která je obeznámena s technikou vedení takového plavidla a v rozsahu potřebném pro jeho vedení též s plavebními předpisy.

/5/ Plavební úřad je oprávněn nařídit přezkoušení odborné i zdravotní způsobilosti člena posádky plavidla zapsaného v plavebním rejstříku v případě, že při výkonu svého oprávněni vykazuje nedostatky, které mohou ohrozit bezpečnost plavby. Podle výsledků přezkoušení může plavební úřad výkon příslušného oprávnění zakázat nebo omezit. V případě zákazu plavební úřad zároveň odejme průkaz odborné způsobilosti.

/6/ Odborná a zdravotní způsobilost k vedení plavidel ozbrojených sil je stanovena zvláštním předpisem.

Odůvodnění: Uvedená zásada je převzata z dosavadní právní úpravy a její zařazení do nového zákona je z důvodu zajištění plavební bezpečnosti nezbytné.

Zásada č. 24

Plavební provoz na udržovaných vodních cestách je možný celoročně, pokud není dočasně zastaven nebo omezen. K dočasnému zastavení nebo omezení plavby je oprávněn plavební úřad, je-li to nutné v zájmu zajištění bezpečnosti plavby. o dočasném zastavení nebo omezení plavebního provozu je plavební úřad povinen včas informovat uživatele vodní cesty, pokud nejde o nepředvídatelnou událost.

Odůvodnění: Tato zásada není obsažena v dosavadní právní úpravě, ale vychází ze zavedené praxe. Její uplatnění v nové právní úpravě Je nezbytné pro jasné určení pravomoci k dočasnému omezování nebo zastavování plavby i k tomu, aby plavební provoz na udržovaných vodních cestách byl omezován jen v nezbytných případech Zpravidla se jedná o bezprostřední zásah plavebního orgánu, nutný k zajištění bezpečnosti účastníků plavebního provozu, např. při zámraze vodní cesty, při velké vodě, je-li na vodní cestě překážka, která brání provozu nebo jsou zde prováděny stavební práce.

Zásada č. 25

/1/ Pravidla plavebního provozu jsou stanovena v řádu plavební bezpečnosti a v přístavním řádu.

/2/ Nikdo nesmí poškozovat plavební znaky a jiná plavební zařízení umístěná na vodní cestě. Přemísťovat plavební znaky lze jen se souhlasem plavebního úřadu. Každý, kdo se nachází na vodní cestě, je účastníkem plavebního provozu a je povinen zachovávat přiměřenou opatrnost a respektovat zákazy nebo pří kazy v mí stech, která jsou označena příslušnými plavebními znaky.

/3/ Každý, kdo na udržované nebo sledované vodní cestě způsobil překážku plavebního provozu a tím ohrozil nebo omezil bezpečnost a plynulost plavebního provozu, je povinen neprodleně učinit taková opatření, aby byla zajištěna bezpečnost a plynulost provozu a překážku bez odkladu odstranit. Nelze-li překážku bez odkladu odstranit, je ten, kdo ji způsobil povinen tuto skutečnost oznámit bez zbytečného odklad u plavebnímu úřadu, který rozhodne o způsobu zajištění bezpečnosti plavebního provozu a postupu odstranění překážky. Hrozí-li nebezpečí z prodlení, učiní tato opatření na náklad povinného, správce vodní cesty.

Zásada č. 26

/1/ Vůdce plavidla, plovoucího tělesa nebo sestavy je povinen učinit všechna potřebná opatření k odvrácení ohrožení lidského života, škody na majetku a k odvrácení nebezpečí vytvoření plavební překážky. K odvrácení bezprostředně hrozícího nebezpečí je oprávněn učinit všechna opatření, která okolnosti vyžadují a to i taková, kterými se odchýlí od pravidel plavebního provozu.

/2/ K zajištění bezpečností plavby a pořádku na plavidlech je vůdce plavidla nebo sestavy oprávněn ukládat členům posádky a ostatním osobám na plavidle pokyny a příkazy. Členové posádky i ostatní osoby jsou povinni příkazy a pokyny ukládané vůdcem plavidla v rámci jeho působnosti plnit a spolupůsobit k zajištění řádného a bezpečného provozu plavidla.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP