Předkládá: | |
"Právo občana na informace, a to i v oblasti
distribuce tisku a šířeni vysílacího
signálu, je jedno ze základních občanských
práv. Proto bude vláda prosazovat pluralitu v oblasti
sdělovacích prostředků, neboť
konkurence na trhu informací je zárukou jejich kvality
a objektivity. Bude i u sdělovacích prostředků
podporovat proces privatizace a soukromého podnikání."
Programové prohlášení vlády ČR z roku 1992 |
I. Koncepce rozvoje rozhlasového a televizního
vysílá.ní (str. 7 - I8)
II.Údaje průběhu některých.
licenčních řízení (str. 19
- 23)
III. Program Rady v oblasti satelitního televizního
vysílání (str. 24 - 26)
IV. Informace o právním stavu soukromého
celoplošného televizního vysílání
(str. 27)
Rada předkládá obecnou podobu koncepce své
činnosti v souladu s § 2 odst.l písm.c) zákona
č.103/1992 Sb., jako doplněk výroční
zprávy, který vznikl na základě požadavků
příslušné komise a výboru Poslanecké
sněmovny Parlamentu ČR.
Rada chápe předkládaný materiál
spíše jako stupeň určité diskuse,
než striktní a neměnnou charakteristiku mediálního
systému v ČR. Tato koncepce již byla a je uskutečňována
její praktickou činností. Je obsažena
v jednotlivých rozhodnutích a její kontinuita
byla zřetelně popsána ve zprávách
Rady.
Rada se zároveň ztotožňuje s Programovým
prohlášením vlády z roku 1992 v části
týkající se sdělovacích prostředků.
Interpretace koncepce činnosti Rady je trvalým zdrojem
rozporů mezi Radou a těmi, kdo její činnost
posuzují. Podstata rozporů spočívá
v rozdílném chápání samotného
pojmu. Podle názoru Rady lze označit za koncepci
ty principy její činnosti, při jejichž
změně by došlo i k podstatné změně
stavu rozhlasového a televizního vysílání.
Stávající koncepce Rady je, odvozeno od tohoto
zobecnění, určena zákony a rozhlasovém
a televizním vysílání, o Radě
samotné a statutem Rady.
Následně popsaný základní rámec rozhlasového a televizního vysílaní tvoří:
- samotná existence duálního systému
- rozsah technických prostředků vyčleněných pro provoz veřejnoprávních institucí a držitelů licencí
- způsob a právní úprava udělování licencí
- způsob financování veřejnoprávních a soukromých provozovatelů
- hlediska, ke kterým musí Rada při udělování licencí přihlížet (zvláště programová skladba, obchodní plán)
- skutečnosti, které ze zákona nejsou ve
vysílání dovoleny.
Rada je schopna vytvářet a ovlivňovat koncepci
rozhlasového a televizního vysílání
jen v míře vymezené zákonem. Jejím
hlavním posláním je tuto koncepci realizovat.
Poměr (lépe řečeno nepoměr)
mezi těmi, kterým se již podařilo se
na mediálním trhu uplatnit, a těmi, kteří
se o to nyní snaží, postupný nárůst
skutečné konkurence v této oblasti a v neposlední
řadě velký počet skupin, které
by chtěly mít oblasti sdělovacích
prostředků ekonomický nebo politický
vliv, vede k tomu, že každé rozhodnutí
Rady má podstatně více kritiků než
obhájců. Tento stav je zcela přirozený
a nelze z něj činit žádné závěry-
tykající se kvality činnosti Rady.
Důvodem k zásadní kritice výsledků
dvouletého působení Rady může
být takový stav rozhlasového a televizního
vysílání, který by byl v rozporu s
principy obsažeými v příslušných
zákonech. Lze pouze konstatovat, že takový
stav nenastal.
Rada důrazně odmítá nařčení
z chaotičnosti a bezkoncepčnosti svého rozhodováni.
V pozadí těchto výtek se skrývá
požadavek, aby Rada předem předkládala
k vyjádření svá jednotlivá
rozhodnutí, a tak umožňovala ovlivňování
v konkrétních případech.
Zcela oprávněně však parlament i veřejnost
žádají, aby Rada předložila svou
představu a varianty řešení dalšího
vývoje rozhlasového a televizního vysílání
v některých konkrétních otázkách:
možnost další liberalizace rozhlasového
a televizního vysílání související
mj. se zaváděním nových technických
prostředků, otázky současných
směrů ve veřejnoprávním rozhlase
a televizi, koncentrace v médiích aj.
HLAVNÍ SMĚRY KONCEPCE
1.Základem koncepce Rady je zákonem dané rozhodnutí o vybudování duálního Systému vysílání v České republice, stvrzené cit. prohlášením. Jeho rovnocenné a vyvážené komponenty tvoří veřejnoprávní instituce (Český rozhlas a Česká televize), placené převážně z prostředků koncesionářů a držitelé licencí, financovaní převážně z vysílání reklamy.
2. Samotná existence Rady, rozsah pravomocí a odpovědnosti, její postavení v systému státní správy.
3. Ustanovení zákona vymezující postavení a úkoly provozovatele ze zákona..
4. Licenční řízení
a) zákonem určené subjekty, kterým lze licenci udělit,
b) hlediska, ke kterým musí Rada při udělení licence přihlédnout
c) "kategorizace" licencí,
d) způsob a časová posloupnost provedení licenčního řízení,
e) institut veřejných slyšení zavedený na návrh Rady jejím statutem.
5. Kmitočtové plánování.
Nynější stav rozhlasového a televizního
vysílání je výslednicí působení
těchto základních směrů. Nemůže
tomu být jinak, pokud zákonem stanovený rámec
a jednotlivé směry zůstávají
zachovány.
K JEDNOTLIVÝM SMĚRŮM KONCEPCE VYSÍLÁNÍ
AD 1.
Dualita není konkurenčním bojem, ale možností volby
Vyváženost a rovnocennost duálního systému, důsledná neutralita a péče o efektivní fungování obou složek jsou základem práce Rady.
Zatímco v prvních letech v podmínkách
vzniku soukromé sféry vysílání
se její činnost zaměřila ve značné
míře právě na podporu této
sféry, do budoucna lze očekávat dravý
ekonomický nástup soukromého sektoru vysílání.
Ten může urychlit orientaci České televize
a Českého rozhlasu na programové a organizační
změny ve smyslu standardních programových
kodexů., což by mělo být prioritním
úkolem Rady Českého rozhlasu a Rady České
televize. Akcent Rady na vyváženost a rovnocennost
bude však trvale zpochybňován oběma
součástmi mediálního systému,
což se v praxi již projevilo.
ČT 2 po roce 1995 - ústřední bod veřejnoprávního televizního vysílání
Zásadní otázkou, která významně ovlivní další vývoj duálního systému televizního vysílání v ČR a která se přímo vztahuje k vyváženosti obou složek vysílání, je politická vůle zákonodárce k další privatizaci televizního vysílání, tj. politické a legislativní řešení osudu nynějšího druhého programu České televize po r. 1995.
Na řešení této otázky navazují
alternativy dalšího vývoje regionálního
televizního vysílání.
Názor Rady, zatím podložený pouze několikaměsíčním souběžným vysíláním České televize a Novy se přiklání k tomu, že další privatizace televizního vysílání v České republice by se měla soustředit zejména na nové technické prostředky, tj. kabelové a satelitní televizní vysílání, popř. využití zbývajících terestriálních kmitočtů (po jejich zhodnocení a kategorizaci) pro některé regiony.
České televizi by pro její činnost
měly i nadále zůstat vyhrazeny dva terestriálně
šířené programové okruhy.
Konečnému řešení musí
předcházet analýza a diskuse odborníků
(i veřejnosti) o podstatě a fungování
veřejnoprávní České televize.
Tato analýza a diskuse musí též předcházet
definitivnímu politickému řešení,
nemá-li dojít k nezvratným omylům
ve vývoji českého televizního vysílání.
Budoucnost regionální televize
Soukromé regionální televizní vysílání
v ČR má zatím jen omezené perspektivy,
a to jak z hlediska technického, tak i z hlediska ekonomického
a produkčního. Rada odmítá možnost
udělení licencí individuálním
žadatelům (při zvážení předpokládaného
pokrytí území v jejich projektech) jako neperspektivní
a nezajišťující odpovídající
programovou. kvalitu.
Jako relativně rychlé východisko, zajišťující alespoň přiměřený programový standard a zároveň možnost regionálního zpravodajství a dalších informací, vidí kombinaci satelitního vysílání jako programového základu pro síť regionálních držitelů licencí, kteří by do vyslání vstupovali v kratších vysílacích blocích.
Ve velmi vzdálené perspektivě lze uvažovat
o možnosti dvou ucelených regionálních
sítí (např, české a moravské),
to však pouze za předpokladu výrazného
posílení ekonomického potenciálu reklamního
trhu.
Podle názoru Rady je nezbytné též přehodnotit
pojetí regionálního televizní vysílání
v České televizi.
Lokální televize - zdroj místních
informací
Kromě lokálních rádií a informačních
kanálů kabelových televizí budou lokální
(obecni) televize s minimálním výkonem do
S W představovat již v nejbližších
letech nedílnou součást místních
informačních sítí. Rada v tomto směru
již intenzivně pracuje.
Od experimentálních rozhlasových licencí
ke stabilizaci lokálního rozhlasového vysílání
V souladu se zákonem č. 36/1993 Sb. končí platnost tzv, experimentálních licencí vydaných meziresortní komisí vlády ČSFR a komisí MK ČR (§ 25, odst.2 zákona č. 468/1991 Sb.) dnem 31. 12. 1995. V souladu s citovanou právní úpravou nelze tyto licence prodloužit.
Rada se v současné době zabývá
dalším postupem při udělování
licencí k rozhlasovému vysílání
na kmitočtech uvolněných po 31. 12. 199 a
možnostmi zachování kontinuity soukromého
lokálního rozhlasového vysílání.
Nejdůležitějšími principy těchto
licenčních řízení jsou:
1. Stanovení časového harmonogramu vypisování licenčních řízení s tím, že Rada předpokládá zahájení řízení ještě během r. 1994 a jejich ukončení koncem první poloviny roku 1995.
2. Zhodnocení sledovanosti stanic v jednotlivých regionech a z toho plynoucí případné korekce optimálního počtu provozovatelů v regionu.
3. Možnost vypsání licenčního řízení pouze na část kmitočtů provozovaných v současné době.
4. Možnost předem vyhlásit kritéria vysílání pro uchazeče o licence (např. podmínky k licenci, formát stanice apod.), tj. předem "popsat" požadavky na příští provozovatele vysílání a stanovit podmínky upřednostnění stávajících provozovatelů..
5. Možnost uplatnění diferencované doby
platnosti licencí.
Rada si k těmto otázkám vyžádala
stanovisko Asociace provozovatelů soukromého vysílání
a rovněž stanoviska expertů. Od začátku
roku 1994 probíhá monitoring rozhlasových
stanic, vysílajících na základě
tzv. experimentální licence.
Rada hodlá po přijetí zákona o neziskových
právnických osobách vytvořit prostor
pro tzv. třetí sektor vysílání
- tzv. nonprofitní (studentská, městská,
apod.) rádia.
Celoplošná soukromá rádia - posluchačská
alternativa
Existenci tří celoplošných soukromých rozhlasových stanic (z toho jedné v pásmu středních vln a dvou v pásmu VKV II.) vedle veřejnoprávního rozhlasu lze označit za zatím nejdůslednější privatizaci v oblasti vysílání.
Z dlouhodobého hlediska je podstatné období
kolem r. 1998 (1999), kdy bude končit platnost udělených
celoplošných licencí. Posluchač svou
volbou by měl spolurozhodovat o velikosti prostoru, který
bude napříště soukromým celoplošným
rádiím zákonem poskytnut. Byť je období
působení soukromých celoplošných
rádií zatím příliš krátké,
jejich odlišné programové zaměření
dává předpoklady pro další existenci.
Kabely a satelity - nové informační technologie
Rada zejména u kabelové televize upřednostňuje
princip konkurence a minimální regulace a nehodlá
zásadněji vstupovat do regulace konkurenčního
prostředí. Bere však v úvahu zvýšený
tlak na dodržování autorských a distribučních
práv vyjádřených v dokumentech Rady
Evropy a Evropské unie. Předpokládá
perspektivně sdružování menších
kabelových společností ve větší
celky s významným podílem domácího
kapitálu a možnou finanční participací
obcí. Pro velkou investiční náročnost
je nutné počítat s rozvojem této oblasti
v rámci desetiletí. Hlavním úkolem
Rady je vypracovat dostatečně účinný
a flexibilní systém kontroly dodržování
zákona (zvl. v oblasti zmíněných autorských
a distribučních práv).
Satelitní vysílání je technicky a
ekonomicky nejpokročilejším způsobem
přenosu signálu (televizního i rozhlasového).
I když nynější situace u nás tomuto
příliš neodpovídá, lze předpokládat,
že v krátké době (horizontu tří
let) dojde k výraznému využití této
technologie.
Kabelové trasy a vysílání prostřednictvím
satelitu vytváří možnost vzniku kvalitativně
vyšších informačních sítí,
jejichž využití nespočívá
pouze v přenosu televizního či rozhlasového
signálu. Zde jde i o počátky rozvoje interaktivní
televize jako budoucího modelu výměny zvukových
a obrazových informací.
Koncentrace vlastnictví v médiích
Koncentrace vlastnictví v masmédiích je velmi
aktuálním jevem evropské masmediální
scény a první signály se objevují
již i v České republice, Rada má za
to, že je nezbytné stanovit legislativní překážky
nezdravé koncentraci médií také v
právním řádu ČR, a to buď
v novele zákona o provozování rozhlasového
a televizního vysílání, nebo v připravovaném
zákoně o hromadných sdělovacích
prostředcích.
S výjimkou ustanovení § 10 odst.5 zákona
č. -16b 1991 Sb., které ukládá Radě
při udělování licencí předcházet
dominantnímu postavení v hromadných sdělovacích
prostředcích, chybí v masmediálních
zákonech platných v ČR úprava běžná
ve většině: států západní
Evropy i USA, která stanoví přímo
či nepřímo limity křížení
a koncentrace vlastnicí v masmédiích. Stávající
obecný právní předpis o ochraně
hospodářské soutěže pro oblast
masmédií zcela nevyhovuje.
Rada se ve své licenční politice bude bránit
nezdravé koncentraci a křížení
vlastnictví v médiích zvláště
u terestriálního vysílání,
kde je regulace s ohledem na omezené kmitočtové
možnosti zcela nezbytná. Naopak bude v rozumné
míře podporovat rozvoj velkých kabelových
společností při zachování konkurenčního
prostředí. Pouze kapitálově silné
kabelové společnosti jsou s to důsledně
respektovat autorská a distribuční práva
a získávat nové investiční
zdroje.
AD 2.
Existence a fungování Rady
Právo na informace, zprostředkované a chráněné
v oblasti vysílání nezávislým
orgánem, je individuálním občanským
právem. Vlastníkem tohoto práva je občan.
Na druhé straně mají média určité
povinnosti a odpovědnost vůči vlastníkům
práva na informace, tj. občanům. Demokratická
společnost si "vynutila" v oblasti vysílání
vznik orgánů adekvátních. Radě,
a tento princip nelze opustit.
Orgán svou povahou podobný Radě pomáhá
chránit média před přílišnou
ingerencí politiků, politiky chrání
před "přáteli z médii' veřejnost
před dravostí a neomaleností médií
a příliš jednostranným zaměřením
na jednotlivé politiky' nebo strany. Rada vytváří
"ochranný val" mezi médii, politiky a
veřejností.
Přísná nestrannost Rady, zachování
zákonných podmínek pro její skutečnou,
ale veřejností a parlamentem kontrolovatelnou nezávislost
jsou výchozími hledisky.
Rada akceptuje politická řešení a principy
vztahující se k oblasti vysílání
(státní politika vysílání),
případně navrhuje jejich varianty, odborná
realizace musí však zůstat v její kompetenci.
Rada jako výkonná moc, tedy oddělená
sféra moci, kterou může parlament ovlivňovat
pouze změnou zákonů.(případně
odvoláním Rady), však nemůže být
orgánem podřízeným vládě,
která v případě vysílání
představuje zainteresovaný subjekt.
Exekutiva - nezbytnost komunikace
Rada konstatuje, že kromě principů vyjádřených
v Programovém prohlášení vlády
ČR jí nejsou známy žádné
další dokumenty, které by popsaly cíle,
program a politiku vlády České republiky
ve vztahu k vysílání.
Za naléhavé a pro svou další činnost
podstatné považuje Rada vybudování pružnější
komunikace s exekutivou (např, formou obnovení funkce
tzv. vládního zmocněnce pro masmédia).
AD 3.
Provozovatelé ze zákona
Veřejnoprávní média nemohou fungovat
bez podpory veřejnosti, musí tedy svými programy
působit tak, aby tuto podporu získala. Silné
veřejnoprávní vysílání
se však rovněž nemůže obejít
bez politické podpory, která směřuje
k jeho udržení a zajištění a stanovuje
základní regulační principy.
Veřejnoprávní stanice by se svým programovým formátem jako celkem měla odlišovat od stanice soukromé a nepovažovat za svoji prioritu ekonomické aspekty sledovanosti vysílání. Rovnováhu a vyváženost mezi finančními zájmy, možnostmi a programovou službou veřejnosti považuje Rada za nezb5ný základní rys provozovatelů rozhlasového a televizního vysílání ze zákona.
Některé dílčí poznámky
k této otázce jsou obsažen ve zprávě
Rady (str.26- 27).
A.D 4.
Zákonem určené subjekty, kterým
lze licenci udělit
Z právního hlediska nepředstavuje vymezení
subjektů, kterým licence mohou být uděleny,
zvláštní problém. Právě
konkrétní subjekty, které se držiteli
licencí stávají, jsou však po rozhodnutí
Rady vždy v centru pozornosti (a často též
kritiky).
Názory jednotlivých členů Rady
na přípustnost a vhodnost získávání
stanovisek a konzultací od "vnějších
osob" (asociací, politických stran, zájmových
sdružení, představitelů obcí
apod.) před rozhodnutím o udělení
tě-které licence se liší. Členové
Rady k této otázce přistupují diferencovaně.
Takovou odlišnost názorů však nepovažují
za podstatnou koncepční překážku
své práce.
Hlediska, ke kterým musí Rada při udělení
licence přihlédnout (zvl. §§ 11 a 12 zákona
č.468/1991 Sb.)
Hlediska, ke kterým musí Rada při svém
rozhodování o licencích přihlédnout,
jsou v obecné podobě vymezena zákonem.Jeho
ustanovení neobsahují v souladu s vůlí
zákonodárce, např. kvóty zahraniční
účasti. domácí produkce nebo povinnost
přihlédnout k dosavadním výsledkům
provozovatelů.
V rozhodovací praxi Rady se utvořil a nadále
tvoří flexibilní systém hledisek,
která slouží k posuzování a hodnocení
jednotlivých žadatelů. Tato hlediska jsou v
jednotlivých typech licenčních řízení
i v jednotlivých regionech a lokalitách odlišná.
Sítě
S postupem svého rozvoje a pod ekonomickými vlivy dospívá soukromé rozhlasové vysílání, podobně jako v zahraničí, do stadia vytváření rozhlasových sítí. Celková tendence vede k síťování buď na principu homogenního formátu stanic se společným rámcovým programem, do něhož lokální provozovatel vkládá vlastní program podle svých produkčních možností, nebo výběru stanic s odlišnou programovou skladbou, svázaných společným dodavatelem reklamy.
Za přednosti sítí Rada považuje: spolupráce
s centrálním dodavatelem programu umožňuje
programovou kvalitu, která by byla nad finanční
možnosti malé stanice, ekonomizaci provozu, možnost
koncentrace na regionální lokální
zpravodajství, úspory za promotion apod.
Zápory: možnost přílišného
zasahování do programové nezávislosti
malých stanic, "unifikace" programů malých
stanic, obtížná pozice pro konkurenci, možný
cenový diktát.
Rada nehodlá bránit trendu směřujícímu
ke vzniku sítí, avšak pouze za předpokladu,
že jím nebude odstraněna konkurenceschopnost
v dané lokalitě.
Rozdělení licencí podle pokrývaného
území
Vedle celoplošného a lokálního vysílání, jež jsou zakotvena přímo v zákoně, uplynula z rozhodovací praxe Rady i nezbytnost udělení licencí k vysílání v regionech.
Specifika kmitočtů, jejich umístění a pokrytí území však zcela vylučují možnost kopírovat územně správní členění České republiky, historické uspořádání nebo přirozená sídla mohou být zohledněny rovněž jen zčásti.
Při stanovení kritérií regionality
vychází proto Rada z analýzy své dosavadní
rozhodovací praxe a srovnání typově
shodných či podobných licencí.
Způsob a časová posloupnost licenčního
řízení
Rada bude usilovat o legislativní změny, které umožní nahradit správní řízení principem výběrového řízení, neboť má za to, že stávající právní úprava je neadekvátní, komplikuje rozhodovací praxi a ve svých důsledcích znesnadňuje proces licenčního řízení.
K těmto otázkám viz podrobněji zpráva
Rady (str. 32).
Veřejná slyšení
Rada hodlá nadále posilovat transparentnost licenčního
řízení a význam veřejných
slyšení. Proto zřizuje poradní orgány
jako určité předstupně pro svá
rozhodnutí. Zástupci poradních orgánů
se do budoucna ve větší míře
zúčastní jako přísedící
veřejných slyšení.
A.D 5.
Kmitočtové plánování
Sady a počty kmitočtů a televizních kanálů určených pro rozhlasové a televizní vysílání vycházejí z příslušných mezinárodních dohod a fyzikálních zákonů.
Proto tzv. kmitočtové plánování obsahuje soubor kmitočtů, jejich kategorizaci a způsob využití pro veřejnoprávní a soukromý sektor vysílání.
Plán využití kmitočtů po zkušenostech,
které Rada za počáteční období
svého působení získala, bude možné
(a nutné) jasně, odůvodnitelně a pro
veřejnost srozumitelně popsat. Jeví se jako
účelné rozdělení dosud neobsazených
kmitočtů určených pro rozhlasové
a televizní vysílání do tří
kategorií:
a) kmitočty volné
kmitočtové kapacity určené k dalšímu
volnému udělování licencí k
vysílání (zejména tam, kde vznikne
potřeba doplnění stávajícího
systému vysílání o další
typy programů, případně nové
provozovatele vysílání)
b) kmitočty k doplňkovému využití
kmitočtové kapacity určené k optimalizaci
stávajících technických prostředků
vysílání držitelů licencí
i provozovatelů vysíláni (např. dokrývací
kmitočty)
c) kmitočty rezervního fondu
určené k tvorbě dlouhodobých záměrů
Rady, kmitočty s nevyjasněnými technickými
parametry apod.
O zařazeni kmitočtů do jednotlivých
kategorií rozhodne Rada na základě odborných
doporučení, vlastních záměrů
apod. Takto vytvořený "plán" Rada
zveřejní a v pravidelných (např. půlročních)
intervalech aktualizuje. Usnadní orientaci jak Radě,
tak provozovatelům a žadatelům. Rada se však
bude i nadále muset bránit tlaku žadatelů
na přesuny kmitočtů z rezervního fondu
a udílení nových licencí.
Vzhledem k tomu, že duální systém vysílání
v ČR se začíná teprve utvářet,
nepovažuje Rada za vhodné na počátku
tohoto procesu vyčerpat veškeré technické
možnosti k vysílání a "rozdat"
všechny kmitočty /TV kanály/. Tato altenativa
by definitivně znemožnila variabilní přístup
a "optimalizaci" vysílání z technického
hlediska. Je také zřejmé, že přidělováním
dalších kmitočtů k vysílání
dochází k "zahušťování".
éteru, tj. více možností s menším
efektem. Výsledkem by mohl být velký počet
provozovatelů s minimálním dosahem pokrytí.
Rada věří, že předložený
návrh koncepce rozhlasového a televizního
vysílání se může stát
podnětem k návrhům legislativních
změn a diskusím odborníků i veřejnosti.
Radio Zlín. s. r. o.
Radio Zlín, s.r.o. se sídlem Zlín, Zálešná
L/1381 je držitelem licence k lokálnímu rozhlasovému
vyslání udělené meziresortní
komisí MK ČR, jejíž platnost je zákonem
omezena do 31. 12. 1995. Touto komisí mu byl rovněž
přidělen kmitočet 102,8 MHz.
Po rozdělení ČSFR na základě
dohody mezi českou a slovenskou stranou tento kmitočet
připadl do kompetence Slovenské republiky.
Radio Zlín, s.r.o. se přihlásilo do nového
licenčního řízení k rozhlasovému
vysílání v oblasti Zlínska vyhlášeného
v květnu 1993.
V rámci tohoto řízení byly k dispozici
2 kmitočty ve Zlíně a jeden kmitočet
ve Vsetíně.
V tomto licenčním řízení byla
30. 9. 1993 licence přidělena společnostem:
Radio Publikum, s.r.o. - Zlín/1 kW
Ateliéry Zlín, a.s.- Zlín/10 kW
Rádio Zlín, s.r.o. - Vsetín /0,1 kW
Rozhodnutí o udělení licence vycházelo
z porovnání kvality projektů jednotlivých
žadatelů. Projekty Rádia Publikum a Ateliérů
Zlín byly dostatečně ekonomicky, technicky
i personálně zajištěny, což bylo
potvrzeno zahájením vysílání
ve lhůtě stanovené zákonem.
Radio Zlín se cítí poškozeno tím,
že vysílá na slovenském kmitočtu
a že mu nebyl přidělen v rámci uvedeného
nového řízení kmitočet rovnocenný,
případně lepší.
Podle názoru Rady (a to zcela v souladu se zákonem)
dosavadní zkušenosti ve vysílání
nebo kmitočtové problémy nezakládají
automaticky právní nárok na novou licenci.
Pro Radio Zlín, které zatím bez problémů vysílá na kmitočtu 102,8 MHz Rada přesto již nalezla uspokojivé řešení.
Na základě žádosti Rady ČR pro
rozhlasové a televizní vysílání
Rada Slovenské republiky pro rtv dopisem ze dne 30.>.
1994 vyslovila souhlas s vysíláním Radia
Zlín na kmitočtu 102,8 MHz do konce roku 1994. Do
této doby je tedy kmitočtový problém
Radia Zlín vyřešen, pro rok 1995 jsou připraveny
další varianty technického řešení.
Dne 3.3. 1994 licence udělená 30.9. 1993 Rádiu
Zlín na Vsetín, (100W) zanikla ze zákona
podle § 12, odst. 5 zák.č. 4(8/91 Sb., protože
držitel licence nezaslal v zákonem stanovené
lhůtě prohlášení o bezvýhradném
přijetí licence, přestože byl o této
skutečnosti ve správním rozhodnutí
řádně poučen.
Rada zachovala v uvedené věci právní
postup, vzniklou situaci průběžně řešila,
o čemž držitele licence informovala. Nicméně
držitel licence podal několik stížností
a žalobu proti rozhodnutí Rady, jímž udělila
licenci Ateliérům Zlín, neboť má
za to, že na tento kmitočet má nárok
on. Řízení u Městského soudu
v Praze nebylo doposud ukončeno. Podle názoru Rady
však tato žaloba není oprávněná,
Ateliéry Zlín, a.s.
Ateliéry Zlín, a.s. dne 18. 8. 1993 požádaly
o prominutí zmeškané lhůty podání
žádosti k vyhlášenému licenčnímu
řízeni k rozhlasovému vysílání
v oblasti Zlínska, jehož uzávěrka byla
27. 5. 1993. Ateliéry Zlín, a.s. žádost
o prominutí lhůty v souladu s ustanovením
§ 28 správního řádu zdůvodnily.
Rada ČR usnesením ze svého 38. zasedání
dne 19. 8. 1993 prominutí zmeškané lhůty
schválila a na Základě tohoto usnesení
předložily Ateliéry Zlín kompletní
žádost a projekt.
Ateliéry Zlín se zúčastnily stejně
jako ostatní žadatelé 3. 9. 1993 předběžného
slyšení, 8. 9. 1993 veřejného slyšení
a 30. 9. 1993 jim byla udělena licence.
Rada takto rozhodla zejména proto, že projekt předkládal
vysoce profesionálně zpracovanou představu
regionální rozhlasové stanice s dostatečně
silným ekonomickým, technickým i personálním
zázemím..Akciová společnost držitele
licence prokázala v uplynulém období pozitivní
ekonomický vývoj. Projekt kladl velký důraz
na informační, zpravodajské a publicistické
pořady z regionu a předpokládal rovněž
vysílání nekomerčního typu
a neplacené informativní vysílání
včetně burzy práce.
Radio Zlín, s.r.o. podalo dne 31. 3. 1994 žalobu k
Městskému soudu v Praze, ve kterém protestuje
proti zařazení Ateliérů Zlín,
a.s. do předmětného licenčního
řízení.
Podle rozhodnutí městského soudu v Praze
ve věci pod č.j. 28 Ca 3O/93 "... se řízení
o udělení licence zahajuje na návrh účastníka,
t.j. dnem, kdy účastníc podal správnímu
orgánu žádost o udělení licence.
Jde o řízení správní... Žádné
ustanovení zákona č. 468/1991 Sb. neumožňuje
Radě stanovit uzávěrku pro přijímání
žádosti o přidělení konkrétně
určené licence."
Podle uvedeného jednoznačného závěru
Městského soudu v Praze by nezařazení
Ateliérů Zlín, a.s. do licenčního
řízení bylo naopak protiprávní.
Hellax, s.r.o.
Na základě žádosti ze dne 4. 6. 1993
byla společnosti Hellax, s.r.o. se sídlem Opava,
Rooseweltova 36 dne 30. 9. 1993 udělena licence k rozhlasovému
vysílání pro oblast Ostravska a tuto skutečnost
bez uvedení konkrétních kmitočtů
a jejich počtu oznámila Rada veřejnosti prostřednictvím
ČTK.
Před vydáním správního rozhodnutí
nikoliv v rozporu se správním řádem,
zákonem č. 468/91 Sb. a oznámením
přes ČTK, Rada zjistila nové technické
skutečnosti a revokovala část usnesení,
týkající se technických prostředků
vysílání, kterým byly Hellaxu původně
přiděleny dva kmitočty. Na základě
nového usnesení ze dne 26. 10. 1993 přidělila
Rada Hellaxu kmitočet jeden a v tomto smyslu bylo vydáno
správní rozhodnutí. Toto rozhodnutí
nebylo v rozporu se správním řádem,
zákonem č. 468/91 Sb. ani veřejným
oznámením prostřednictvím ČTÚ,
protože společnost Hellax, s.r.o.licenci skutečně
obdržela.
Držitel licence nicméně podal v této
věci žalobu k Městskému soudu Praze,
kterou se domáhal zrušení rozhodnutí
o udělení licence a nového rozhodnutí
na základě závazného stanoviska Městského
soudu.
Městský soud podanou žalobu jako neoprávněnou
zamítl a řízení zastavil v souladu
s ustanovením 250d odst. 3 odst usnesením ze dne.7.
1994 pod čj.: 28 Ca 14/94.
Ekol. S, spol. s r.o. - Contact Opava s.r.o.
Ekol. S obdržel licenci od Meziresortní komise MK
ČR dne 1. 10, 1991 k rozhlasovému vysílání
na Ostravsku.
Dne 15. 1. 1993 informoval držitel licence Radu o změnách ve společnosti, mimo jiné o tom, že dne 29. 12. 1992 byla podepsána smlouva o kapitálovém vstupu společnosti Contact Opava, s.r.o. do společnosti Ekol. S, přičemž Contact Opava, s.r.o. se stal majoritním podílníkem společnosti.
Podle názoru Rady byl těmito změnami ve společnosti
porušen § 10 odst. 2 zákona č. 468/91
Sb., který vylučuje převod licence na jiný
subjekt. Rada toto hodnotila jako snahu obejít citované
ustanovení, neboť licence byla takto fakticky úplatně
převedena. Proto Rada po provedeném řízení
licenci držiteli odňala rozhodnutím ze dne
23. 3. 1993 pod čj.: R-024/93.
Ekol. S podal proti rozhodnutí Rady opravný prostředek.
O opravném prostředku rozhodoval Krajský
soud v Ostravě, který rozsudkem ze dne 30. 9. 1993
pod čj.: 22 Ca 210/93 rozhodnutí zrušil a vrátil
věc k dalšímu řízení.
Krajský soud v Ostravě při svém rozhodování
dospěl k odlišnému právnímu závěru
než Rada. Podle uvedeného soudu změna ve společnosti
spočívala pouze ve změně majetkových
poměrů, neboť z povahy kapitálové
obchodní společnosti vyplývá možnost
převodu obchodního podílu jako relativně
samostatného komplexu práv a povinností společníka
na jiné subjekty. Ekol. S podle Krajského soudu
v Ostravě neprojevil vůli převést
licenci na jiný subjekt, ze zákazu převodu
licence nelze dovodit, že tento zákaz lze vztáhnout
i na změny týkající se změn
v majetkových vztazích jednotlivých společníků.
Držitelem licence i přes změnu, která
nastala, zůstává stále Ekol. S.
Ještě před skončením soudního
řízení proběhlo licenční
řízení k rozhlasovému vysílání
na Ostravsku, jehož se m.j. zúčastnila společnost
Contact Opava, s.r.o. samostatně a vzhledem k tomu, že
předložila kvalitní projekt. obdržela
licenci.
Rada neshledala důvod k odmítnutí velmi kvalitního
projektu společnosti Contact Opava, s.r.o., přihlédla
dokonce k okolnosti, že rádio Ekol. S je rovněž
oblíbené a snažila se ve svém rozhodnutí
odhlédnout od momentálních právních
rozporů s držitelem licence.
Rada na svém zasedání 4. 2. 1994 podle rozsudku
Krajského soudu Ostrava věc znovu projednala a vydala
rozhodnutí, jímž předmětnou změnu
ve společnosti neschválila. Při rozhodování
přihlédla i k tomu, že společnost Contact
Opava, s.r.o. obdržela licenci v rámci výše
zmíněného licenčního řízení.
Podle rozsudku nemůže být předmětná
změna ve společnosti důvodem k odejmutí
licence. Tyto změny ve společnostech jsou u držitelů
licencí velmi časté, a proto má výše
zmíněný rozsudek zásadní význam
pro rozhodování Rady při schvalování
změn ve společnosti a ltada jej považuje za
cenný judikát.
Postup Rady byl zcela v souladu s právními předpisy.
V souladu s ustanovením zákona č. 468/91
Sb., zejména pak s § 2 odst. 1 písm. a/, kterým
je stanoveno, že rozhlasovým a televizním vysíláním
se rozumí šíření programů
nebo obrazových a zvukových informací prostřednictvím
vysílačů, kabelových rozvodů,
družic a jiných prostředků určených
k příjmu veřejnosti, Rada vyhlásila
licenční řízení k satelitnímu
televiznímu vysílání s uzávěrkami
8. 10. 1993 a 18. 3. 1993.
Do veřejně vyhlášeného licenčního
řízení se přihlásily tyto společnosti:
ART Production K, a.s.
Bonton TV, s.r.o.
Czech Sat, s.r.o.
D.L.R. - sdružení pro obchod a komunikace
Europolis TV, s.r.o.
FTV Premiéra, s.r.o.
Idea Broadcasting System, s.r.o.
INTV, s.r.o.
RTVS, s.r.o.
CET 21, s.r.o. (žádost o rozšíření
udělené televizní celoplošné
licence byla na doporučení Rady změněna
na samostatnou žádost o licenci)
Předběžná slyšení s každým z žadatelů se konala celkem dvakrát, a to 24. 11. 1993, 12. a 13. 4. 1994.
Veřejná slyšení se konala 31.. a 1.
6. 1994. Jako přísedící experti s
právem klást žadatelům dotazy se jej
zúčastnili zástupci Ministerstva hospodářství
a Českého telekomunikačního úřadu.
V dosavadním průběhu licenčního
řízení odstoupily dvě společnosti,
a to D.L.R. a Europolis T, s.r.o.
Problematiku satelitního vysílání
Rada konzultovala se zástupci Ministerstva hospodářství
na jednání 17.>. 1994. Obě strany se shodly
na potřebě doplnění Pravidel vzájemné
spolupráce vypracovaných již v srpnu 1993 mezi
Radou a ČTÚ Ministerstva hospodářství
o problematiku satelitního televizního vysílání.
Problémy a způsoby postupu při udělení
satelitních licencí
Dle názoru Rady a ve shodě s přizvanými
experty je při udělování licencí
k satelitnímu televiznímu vysílání
nezbytné respektovat následující okolnosti:
1. Licenci je třeba vydat tak, aby byla v souladu s Evropskou
úmluvou o televizi přesahující hranice,
přičemž jsou činěna opatření
pro přistoupení ČR k této Úmluvě.
2. Žadatelé, kteří chtějí
využít satelitů organizací INTELSAT
a EUTELSAT mohou podávat žádosti o pronájem
těchto technických zařízení
satelitů pouze prostřednictvím Českých
radiokomunikací, a.s., které jsou za ČR výhradním
signatářem provozních dohod. Tyto dohody
jsou s mezinárodními organizacemi uzavírány
na vládní úrovni.
3. Z ekonomického hlediska musí mít případný
držitel licence předem k dispozici minimálně
půlroční platbu za pronájem satelitního
transpondéru, za přenos TV signálu k pozemské
stanici a za up-link (přenos signálu na satelit).
4. Nelze stanovit zcela přesné odhady finanční
náročnosti satelitního vysílání,
neboť organizace pronajímající satelity
údaje o cenách za pronájem transpondéru
nezveřejňují a cenová jednání
vedou výhradně s žadateli o pronájem.
V případě satelitu INTELSAT a EUTELSAT nemůže
tyto ceny, závisející na řadě
konkrétních podmínek uvést ani signatář,
tj. České radiokomunikace.
5. Možnosti zahájení satelitního vysílání
v ČR budou komplikovány tím, že stávající
kapacity INTELSAT, EUTELSATU a patrně i satelitů
jiných organizací jsou plně obsazeny a o
možnost vysílání lze usilovat pouze
cestou tzv. čekacích listin (čekací
doba minimálně 1 - 2 roky), případně
bude nutno vyčkat vypuštění nového
satelitu či neprodloužení stávajících
smluv s některými jinými společnostmi.
6. Držitel licence, který by chtěl využít
jiný satelit než INTELSAT a EUTLSAT, např.
ASTRU (o tu usiluje většina žadatelů o
licenci) musí kromě smlouvy uzavřené
s provozovatelem tohoto satelitu předložit vyjádření
INTELSAT resp. EUTELSAT získané prostřednictvím
Českých radiokomunikací. Vyřízení
tohoto vyjádření trvá cca 6 měsíců
i více.
7. Od žadatelů o licenci je vhodné již
nyní vyžadovat předběžné
písemné vyjádření organizace,
která je majitelem příslušného
satelitu.
8. Existuje teoretická možnost vypuštění
vlastní družice, šlo by však o podstatně
náročnější projekt, se kterým
žádny ze stávajících žadatelů
nepočítá, a který v ČR zřejmě
zatím přesahuje ekonomické možnosti.
9. Pro spojení s družicí (up-link) budou parametry
pozemské stanice (kmitočet. výkon) určení
provozovatelem satelitu, mezinárodní kmitočtová
koordinace, kterou zajistí MH ČTÚ si vyžádá
dobu asi 6 měsíců.
10. Rada ve spolupráci s ČTÚ posuzovala technickou
kvalitu jednotlivých typů satelitů a jejich
dostupnost. V této souvislosti ČTÚ upozornilo,
že v kmitočtovém pásmu 10,7 - 11,7 GHz,
ve kterém vysílají satelily ASTRA, a které
není pro tento typ vysílání určen,
bude nutno řešit problémy rušení
s radioreléovými spoji v ČR. Podobná
situace je téměř ve všech evropských
zemích, (kromě Lucemburska), ve kterých se
telekomunikační správy brání
požadavku chránit satelitní televizní
vysílání před vlastními radioreléovými
spoji.
11. V kmitočtovém pásmu 11,7 - 12,5 GHz měla
bývalá ČSFR mezinárodně koordinovaný
příděl 5 satelitních TV kanálů
a po rozdělení státu bylo Mezinárodní
telekomunikační unii oznámeno, že tyto
kanály mohou použít oba nové státy.
V Unii se však již pracuje na přeplánováni
celého tohoto pásma pro jeho využití
digitálními TV systémy, umožňujícími
podstatné zvýšení počtu kanálů.
12. Podle dohody mezi Radou a MH ČTÚ bude MH ČTÚ
spolupracovat na vypracování technické části
podmínek k licenci a časového harmonogramu,
přičemž bylo dohodnuto, že bude nejprve
udělena licence a teprve poté bude příslušný
držitel licence žádat o příslušná
telekomunikační povolení.
Řízení o udělení licence zatím
nebylo ukončeno, Rada na svém 15. zasedání
dne 7.6. 1994 zahájila rozpravu k návrhům
na udělení licencí na tento typ vysílání
a pokračovala v ni na svém zasedání
ve dnech 14. - 15. 6. 1994.
1. Společnosti CET 21, s.r.o. byla udělena dne 30.
1. I993 licence k provozování celoplošného
televizního vysílání, tj. k šíření
programu na televizním okruhu stanoveném kmitočtovým
přídělem a licencí. Název stanice
je Nova.
2. CET 21, s.r.o. je řádným, registrovaným
a přímým spolumajitelem České
televizní nezávislé společnosti (ČNTS),s.r.o.
ČNTS je zmocněna držitelem licence na základě
řádně registrované společenské
smlouvy ke všem úkonům souvisejícím
s vývojem a provozem televizní stanice NOVA TV.
Účast CET 21 v této společnosti je
vyjádřena nepeněžitým vkladem,
tj. finančním ohodnocením licence. Licence
jako taková do ČNTS vložena není a je
oddělena od všech ostatních aktivit ČNTS.
3. Tento postup je v obchodní praxi standardní,
byl řádně projednán a schválen
licenčním orgánem, tj. Radou a není
v rozporu s žádnými platnými právními
předpisy. Byl konzultován s řadou předních
právních expertů českých i
zahraničních.
4. Provoz televizní stanice, tj. televizní organizace
(např. výroba programů) nelze v žádném
případě zaměňovat s provozováním
televizního vysílání, tj. šířením
programů (§ 2, odst.l, písm. a) zákona
č. 468/1991 Sb.).
5. Společenská smlouva i podmínky k licenci
upravují vztahy mezi ČNTS a CET 21 a obsahují
řadu mechanismů, kterými je zabráněno
případnému nepřípustnému
zasahování ČNTS do práv a povinností
držitele licence.
6. Za provozování televizního vysílání
je Radě v celém rozsahu odpovědna CET 21,
s. r. o.
Podle názoru Rady je tento způsob provozování
televizního vysílání možný
a není v rozporu se zákonem. Obdobného modelu
použily i některé další společnosti
(FTV Premiéra, Radio Alfa, Radio Echo).