III. PROBLÉMY A VÝHLEDY VYSÍLÁNÍ A ČINNOSTI RADY

REGULAČNÍ ÚLOHA RADY

Základní evropská legislativa, zejména Evropská úmluva o lidských právech umožňuje ve svém článku 10 regulaci rozhlasového a televizního vysílání. V souladu s tímto rámcem jsou ve všech evropských zemích zřízeny příslušné regulační instituce. V jejich činnosti se v zásadě uplatňují dva možné přístupy: tzv. liberální a ochranářský.

Liberální přístup svazuje licenční politiku pouze rámcem technických možností (u rozhlasového a televizního vysílání zejména počtem kmitočtů) a zákonných předpokladů jednotlivých žadatelů o licence. Zcela na úvaze a podnikatelském riziku žadatelů se ponechává, zda reklamní trh v dané lokalitě je dostatečně silný pro působení dalšího subjektu, zda programové zaměření stanice je kreativní, nebo zda přebírá již ustálený model I při důsledném uplatnění liberálního přístupu k udělování licencí je nezbytné mít na zřeteli následující aspekty licenční politiky:

- licence musí být udělovány pouze žadatelům, u kterých je předpoklad dodržování základních zákonných norem ve vysílání,

- nesmí být pochyb o původu a skladbě kapitálu,

- projekt obsahuje alespoň minimální záruky programových standardů,

- u regionálních a lokálních licencí musí projekt přihlížet ke specifickým zájmům a potřebám regionu.

V tomto případě se vybere nejlepší z přihlášených projektů a v zásadě se tedy licence na uvolněný kmitočet udělí ve většině případů.

Ochranářský přístup předpokládá, že licenční politika je striktně regulační. Licenční řízení jsou vypisována pouze za předpokladu, že kromě technických podmínek k vysílání je k dispozici dostatečně silný a volný segment trhu, v oblasti zájmu nepůsobí žádná stanice s podobným nebo stejným programovým zaměřením a nehrozí konkurenční boj mezi stanicemi, který by vedl k výraznému snížení příjmů a možnému zániku stanic z ekonomických důvodů, nebo naopak k vytvoření mediálního monopolu. Je regulován počet a skladba stanic, jejich rozmístění v jednotlivých regionech a to vždy tak, aby byl zajištěn pokud možno optimální počet vysílajících subjektů.

Je zřejmé, že dosavadní licenční politika Rady se pohybovala mezi těmito krajními názorovými hranicemi. Patrný příklon k liberálnímu pojetí byl odůvodněn zejména nezbytností urychleného zavedení soukromého sektoru vysílání, tlakem veřejnosti i žadatelů, ale zejména nemožností odhadnout kapacitu reklamního trhu v jednotlivých regionech.

V rozhlasovém vysílání vedou nyní stabilizované podmínky na trhu reklamy i zkušenosti z několikaletého působení lokálních rozhlasových stanic k možnosti přesněji odhadnout náklady na provoz stanic i předpokládané příjmy. Velké reklamní agentury se v zásadě shodují v údajích o velikosti i rozvoji reklamního trhu a mají zkušenosti s odhady reklamního trhu v regionech. Vývoj v lokálních rozhlasových stanicích vedl v posledním roce k vytvoření dvou velkých rozhlasových sítí - IP Multimédia (SUN) a Radio Regie Music (RRM), jejichž podíl na trhu rozhlasové reklamy je nyní přibližně dvoutřetinový. Celková tendence vede k síťování buď na principu homogenního formátu stanic (RRM), nebo výběru stanic s heterogenní programovou skladbou (SUN).

Limity rozhlasové reklamy jsou přitom omezené a lze je podle názoru odborníků zvýšit v zásadě několika způsoby:

- nárůstem hrubého národního produktu a odvozeně nárůstem objemu reklamy (evropský průměr podílu reklamy na HNP představuje 0,5 -1,38%, v ČR dosahuje 0,9%).

- zvýšením podílu rozhlasové reklamy na celkovém objemu reklamy (nyní představuje cca 6% podílu), a to pravděpodobně na úkor tištěných médií

- snížením procenta reklamy u veřejnoprávního Českého rozhlasu

- vytvořením reklamních sítí

- diverzifikací programů stanic a následně působením v diferencovaných segmentech trhu.

Podstatnými faktory licenční politiky Rady při umísťování nových rozhlasových stanic budou do budoucna nepochybně právě různorodost programové skladby (formátu) stanic v regionech, limity reklamního trhu a péče o dodržování licenčních podmínek vztahujících se k programové skladbě.

V televizním vysílání se po celé sledované období projevoval vliv monopolního postavení České televize a zároveň vliv zákonných omezení na reklamu v České televizi. Zatímco v odhadech objemu příjmů z reklamy pro rok 1994 se NOVA TV i Česká televize shodují, odhad rozložení těchto příjmů mezi oba subjekty (případně regionální a kabelové televize) je velmi obtížný. Odborníci předpokládají možnost zvýšení podílu televizní reklamy (opět na úkor tiskových médií), jistou finanční "injekcí" je v roce 1994 stejně jako v předchozím roce reklamní kampaň investičních fondů (příloha č.12).

ROVNOVÁHA VEŘEJNOPRÁVNÍHO A SOUKROMÉHO SEKTORU TELEVIZNÍHO VYSÍLÁNÍ

Uskutečněni duálního systému televizního vysílání v ČR je zásadním rozhodnutím, přicházejícím po čtyřiceti letech monopolu vyslání státní, v posledních letech veřejnoprávní televize.

Vzhledem k tomu, že jde o první důslednou realizaci duálního systému v rámci bývalého východního bloku, význam tohoto rozhodnutí přesahuje hranice ČR:

S vědomím této skutečnosti je nezbytné věnovat zvýšenou pozornost existenčním podmínkám veřejnoprávního a privátního sektoru a zajištění nerušeného a rovnovážného rozvoje duálního systému.

České televizi náleží podle zákona příjem z pravidelných koncesionářských poplatků, který v minulém roce činil podle vlastních údajů (Pramen: Ročenka ČT 1993) 1 miliardu 848 milionů 800 tisíc Kč při 3 milionech 48 tisících a 118 subjektech platících poplatek. Počet platících subjektů se rok od roku snižuje hlavně v důsledku nevyhovující legislativy. Následkem rozvoje kabelové televize a v souvislosti se zahájením vysílání soukromé televize lze očekávat další snížení počtu koncesionářů..

Je nezbytné zajistit veřejnoprávní televizi příjem z koncesionářských poplatků úměrný jejím zákonným povinnostem a počtu kanálů, který má do budoucna provozovat. Rada považuje za nezbytné urychleně schváleni zákona o koncesionářském poplatku.

Dalším zdrojem příjmů České televize a jediným příjmem soukromé televize je příjem z reklam, který je na rok 1994 odhadován na 2,1 miliard Kč. o tuto částku se výše uvedené subjekty poděli ještě s Premiérou TV, kabelovými televizemi a případně dalšími budoucími držiteli licencí.

Česká televize má možnost z tohoto zdroje čerpat do výše 1% denního vysílacího času. Česká televize se rozhodla uvádět reklamu pouze na programu ČT 1, kterým hodlá oslovovat zejména masového diváka. Tímto rozhodnutím, které je dle soudu Rady, když ne porušením, pak určitě obcházením zákona o České televizi, vzrůstá podíl reklamy na ČT 1 na 2% denního vysílacího času. Při plánovaném soustředění reklamy do reklamních bloků v hlavním vysílacím čase se jedná o získání významného podílu na trhu televizní reklamy.

Soukromá televize má omezen reklamní čas na 10% s možností zvýšení v případě uvádění teleshoppingu na 20% denního vysílacího času. Nejvýznamnější položkou příjmů soukromé stanice je však reklama uváděná v hlavním vysílacím čase. Lze předpokládat konfrontaci mezi Českou televizí a NOVOU TV v jejich úsilí získat diváka v hlavním vysílacím čase. Proto bude třeba situaci pečlivě sledovat, vyhodnocovat a v případě porušení finanční rovnováhy duálního systému pružně reagovat změnou regulačního rámce.

Z výše uvedeného vyplývá možnost znovuzvážení limitu reklamního vysílání pro Českou televizi a jeho případné výslovné stanovení v souladu s původní vůli zákonodárce na 1% denního vysílacího času i v programu ČT 1. Další možnou regulací je zásadní omezení reklamního vysílání v hlavním vysílacím čase ČT.

V této souvislosti vyvstává do popředí otázka dohledu nad efektivním umísťováním získaných prostředků, ať již z koncesionářských poplatků, nebo z reklamy ve veřejnoprávní České televizí. Tento dohled by měl však být záležitostí Rady české televize, která představuje zájmy diváků. Právě v souvislosti se vznikem nového subjektu a předpokládaným omezením finančních zdrojů by měl být i předmětem pozornosti celé veřejnosti. Rada považuje za účelné podrobit hospodaření České televize analýze zaměřené zejména na efektivitu rozmístění a využití získaných finančních prostředků. Výsledky takové analýzy, provedené nezávislým subjektem, by pak měly sloužit jako nástroj dalších úvah o financování České televize.

Rada trvá na názoru, že pro činnost veřejnoprávní České televize je naprosto nezbytné stanovit závazná "pravidla hry", kterými je u evropských veřejnoprávních televizí vždy programový kodex nebo jiný druh standardů vymezující např. pojetí objektivity a vyváženosti zpravodajství, pravidla reklamy a sponzoringu, vztah k nezávislé domácí produkci, případně kvóty této produkce, meze pro prezentaci násilí a sexu na televizní obrazovce apod. Zatímco díky podmínkám k licenci je soukromá televize vázána relativně striktními pravidly působení, Česká televize po dvou letech své existence nemá pro svou činnost stále jiný regulační rámec, než je zákon.

REGIONÁLNÍ TELEVIZNÍ VYSÍLÁNÍ

Rada se v souvislosti s uspokojováním práva na informace v rámci regionů snažila ve spolupráci s ČTÚ jasně sumarizovat technické prostředky, které by mohly být dány k dispozici pro regionální vysílání.

Stockholmský plán, kterým byly technické kapacity pro televizní vysílání státům přiděleny, však zásadně počítá s existencí celoplošných televizních okruhů. Pro televizní vysílání v ČR jsou tedy uvolněny technické prostředky pro pokrytí státu třemi celoplošnými televizními okruhy. Nad to uvolňuje Stockholmský plán frekvence pouze ojediněle (tzv. čtvrté či páté kmitočtové pozice).

U těchto pozic je třeba navíc zkoumat:

1. Zda jich nebude třeba, případně nejsou-li již využívány v rámci celoplošných sítí, protože frekvence určené pro celoplošné pokrytí nemohou být z nejrůznějších důvodů využívány (např. letový provoz, MNO, MV).

2. Zda nebudou v budoucnosti potřebné pro dokrytí celoplošných kanálů kvalitním signálem.

3. Zda by neměly tvořit rezervu v souvislosti s předpokládanými budoucími mezinárodními závazky ČR (např. uvolnění 12. kanálu třetího televizního pásma z důvodů zavádění tzv. parkovacího pásma pro digitální rozhlas (DAB) a opuštění prvního a druhého kanálu prvního televizního pásma.


Jediným regionem, ve kterém se nachází pátá kmitočtová pozice a který je současně pokryt signálem všech tři televizních okruhů, je Praha. Proto Rada mohla pro tuto oblast vyhlásit licenční řízení. Licence byla udělena společnosti F'TV Premiéra. Premiéra zahájila své vysílání dne 20.6. 1993 a podle dostupných výzkumů představuje její sledovanost v Praze denně až 27% obyvatel. (Pramen - AISA)

MH-ČCÚ předal Radě seznam využitelných kmitočtových pozic,mezi kterými jsou i tzv.4 pozice dopisem ze dne 3.12.1993.V souvislosti s tímto seznamem Rada konstatuje, že i při využití všech těchto pozic není možno spravedlivě uspokojit zájem o regionální vysláni ve všech regionech.

Rada zatím zvažuje dvě alternativy řešení regionálního vysílání v České republice.

Alternativa I.

K zajištění spravedlivé koncepce regionálního vysílání bude sloužit druhý okruh České televize, který je k tomu nejlépe technicky uzpůsoben a který může být dobudováván s ohledem na technické možnosti zajištění regionálních vstupů. Filosofie tohoto programu, deklarovaná vedením České televize jako uspokojování menšinového vkusu v sobě může snadno zahrnovat také uspokojování potřeb regionů.

Pokud však Česká televize nebude programy regionálních producentů pouze nakupovat, ale dá přednost jejich vysílání v rámci dosavadní praxe trhacích časů, bude nezbytné pro soukromé subjekty v rámci veřejnoprávní televize stanovit zákonem zvláštní regulační rámec, který stanoví způsob udílení oprávnění k regionálnímu vysílání a zamezí negativnímu ovlivňování objektivity zpravodajství a publicistických programů z regionů komerčními zájmy soukromých společností.

Tento způsob řešení by také plně uspokojil většinu producentů regionálních programů, jejichž produkční kapacity nepřesahují několik hodin týdně. Jak ukazují zkušenosti Premiéra TV, příprava plnoformátového vysílání v regionu je nesmírně finančně a organizačně náročná. Mnohé finanční náklady (nákup filmů, nákup techniky, náklady dubbingu, platby OSA a Integram) jsou víceméně srovnatelné s náklady celoplošné televize, na druhé straně dosažené příjmy z reklamy jsou mnohem nižší.

Rada je velmi skeptická k možnostem regionálních společností nabídnout regionu kvalitní plnoformátový program a ke schopnostem jednotlivých regionálních společností efektivně využívat přidělené kmitočtové pozice tak, aby se jejich vysílání neomezovalo na pouhý zlomek využitelného vysílacího času.

Alternativa II.

Dalším řešením malé ekonomické i programové sily regionálních producentů je využití některého způsobu síťování (rámcový program, který by vyplnil zbytek dne, po který nevysílá regionální provozovatel). Lze zvážit rovněž možnost využití satelitního přenosu, využití kapacit provozovatelů televizních kabelových rozvodů, případně kombinaci těchto způsobů. Kvalitní rámcový program (např. českého satelitního provozovatele) v kombinaci s regionálním vysíláním by rozšířil nabídku televizních programů pro diváky v dosti podstatné části ČR.

Některý z popsaných způsobů by řešil nevýhodu alternativy I., kterou je smíšené soukromé a veřejnoprávní provozování jednoho televizního programu. V Evropě není nijak běžné a mohlo by vést (i v případě licencování regionálních provozovatelů) ke vzájemným konfliktům, zvláště když zkušenosti zatím ukazují, že vztah veřejnoprávního a soukromého sektoru je poměrně napjatý.

Řešení problému regionálního TV vysílání bude Rada hledat na základě expertizy TESTCOM, která upřesní rozsah technických prostředků a určí jejich optimální využití, a ve spolupráci se Stálou komisí pro sdělovací prostředky Poslanecké sněmovny.

VYSÍLÁNÍ V TELEVIZNÍCH KABELOVÝCH ROZVODECH

Systém kontroly zákonnosti provozování TKR a vysílání v nich


Ve spolupráci s MH-ČTÚ a na základě Pravidel spolupráce Rady a MH-ČTÚ vypracovala Rada mechanismus kontroly zákonnosti vysílání v televizních kabelových rozvodech.

Mechanismus je dán postupem a vzájemnou provázaností jednotlivých kroků při vyřizování žádostí o licence k vysílání v TKR udělovaných Radou a žádostí o povolení k zřízení a provozování TKR udělovaných MH-ČTÚ.

Podle těchto pravidel Rada uděluje licence v souladu s § 19 odst. 1 písm. d) zákona č. 468/1991 Sb. pouze na základě předloženého povolení ke zřízení TKR. Při vydávání tohoto povolení upozorňuje příslušný odbor MH-ČTÚ žadatele na nezbytnost získání licence k vysílání v TKR, udílené Radou, a současně do sedmi dnů zašle kopii uděleného povolení pro informaci Radě. Stejnou informační povinnost plní odbor MH-ČTÚ také v případě udělení povolení k provozování TKR a na druhé straně Rada vůči MH-ČTÚ zasláním informaci o licencích k vyslání v TKR, které udělila.

Zasílané informace o udělených povoleních MH-ČTÚ umožňují Radě kontrolu, zda držitelé příslušných povolení udílených MH-ČTÚ jsou zároveň držiteli licence k vysílání nebo o ni alespoň již požádali. MH-ČTÚ je zároveň informováno, zda provozovatelé TKR, kteří vlastní spojová povolení, jsou držiteli licence k vysílání.

Pokud Rada zjistí, že držitel obou povolení MH-ČTÚ, nemá dosud licenci ani o ni nepožádal, vyzve ho k licenčnímu řízení, popř. uplatní sankce.

V ojedinělých případech, kdy je TKR provozován bez povolení MH-ČTÚ a bez licence, je Rada odkázána na upozornění kontrolních orgánů MH-ČTÚ, nebo Asociace provozovatelů kabelových rozvodů či jiných zainteresovaných subjektů.

Soulad vysílání v TKR s právy autorskými a právy třetích osob

Dalším úkolem Rady v souvislosti s vysíláním v TKR je dohlížení na soulad vysílání v TKR s právy třetích osob, především právy autorskými.

Základním nedostatkem kabelových společností působících v ČR je, že až na některé výjimky nemají zajištěna práva k distribuci satelitních kanálů, které přejímají. Navíc případně získaný souhlas k distribuci satelitního kanálu ještě neznamená, že by satelitní společnost měla vyřízena autorská práva k uvádění filmových či hudebních snímků pro území ČR.

Úlohu garanta zajištění práv třetích osob v této oblasti přejala Asociace provozovatelů TKR, která vstoupila do jednání s majiteli distribučních a autorských práv a v souladu s podmínkami, které jsou součástí licence provozovatelů vysílání v TKR přislíbila předložit harmonogram zajišťování práv třetích osob.

Rada respektovala úlohu Asociace jako garanta zajišťování práv v této oblasti a udělila licence k vysílání v TKR, s výjimkou těch společností, které si práva třetích osob zajišťůjí samy (např. Kabel Net, Kabel Plus).

Asociace však k datu předložení této zprávy slíbený harmonogram Radě přes urgence učiněné během jednáni 13. 1. 1994 nepředala.

Rada dospěla k názoru, že nadále nelze Asociaci považovat za garanta zajištění práv a bude zajištění práv třetích osob podle § 19, odst.1, písm. e) zákonem č. 468/1991 Sb. vyžadovat jednotlivě od žadatelů o licence k vysílání v TKR.

Rada v této souvislosti bere v úvahu zejména zvýšený tlak na dodržování autorských a distribučních práv vyjádřený v nedávno přijatých rezolucích a doporučeních orgánů ES a Rady Evropy a tendenci ČR k harmonizaci zákonů ČR a jejich provádění s normami ES.

Zajištění práv televizních diváků na nerušený příjem

Rada přihlédla ke zkušenostem s bezohlednými postupy některých kabelových společností při budování TKR, kdy dosavadní přijímací anténní systémy jsou odstraňovány a nahrazovány kabelovými rozvody bez ohledu na možnosti televizního příjmu těmi televizními diváky, kteří nemají zájem o služby kabelové společnosti. V podmínkách udělovaných licencí zavázala proto držitele licencí zachovat možnosti kvalitního příjmu všech programů, které jsou v lokalitě dostupné běžným anténním systémem také pro tyto televizní diváky.

Provozování městských a obecních informačních kanálů

V souladu se zněním § 19, odst. 4 zákona č. 468/1991 Sb., podle kterého je provozovatel kabelového rozvodu povinen bezúplatně poskytnout jeden kanál k vysílání pro potřeby místně omezené oblasti pokryté kabelovým rozvodem, Rada poskytla Asociaci a provozovatelům TKR výklad tohoto ustanovení na Kongresu Asociace a během zvláštního semináře věnovaného této problematice 2. 6.1993.

Podle výkladu Rady jde o kanál, který bude využíván ku prospěchu zájmů obyvatel lokality pokryté kabelovým rozvodem, nikoli pouze o prostředek, který využívá obecní/městské zastupitelstvo k informování obyvatel obce či města, jak bývá tento kanál převážně chápán. Proto Rada doporučila věnovat v tomto kanálu náležitý čas pro veřejný přístup obyvatel, vyjádření jejich názorů a kulturní svébytnosti..

Rada v podmínkách licencí u kabelových společností v Praze, Brně a Ostravě dále zatížila držitele licencí povinností podílet se ve spolupráci s obecním či městským zastupitelstvem na provozování městského televizního studia.

Potíže při budování městského kanálu lze očekávat zejména v Praze, kde působí značné množství kabelových společností. Rada v součinnosti se zastupitelstvem města Prahy hodlá vypsat licenční řízení na provozování městského kanálu s tím, že na financování a šíření se budou v souladu s podmínkami podílet všechny pražské kabelové společnosti. Při zpracování koncepce městského kanálu v Praze lze počítat s některými potížemi legislativní i technické povahy.

Ve městech, kde působí menší počet kabelových operátorů, lze počítat s vytvořením městských kanálů v podstatně kratší době, v řadě z nichž se tento program, byť v nepříliš vysoké kvalitě, již zavádí.

Základní koncepci Rady v této oblasti je maximálně napomoci k uvedení příslušného ustanovení zákona v praxi definováním povinností jednotlivých subjektů při vzniku obecních/městských kanálů a jejich produkční základny v podmínkách licencí.

Podstatným aspektem je také popud ke vzniku dozorčích rad, jež by měly být místními garanty dodržování zákonitostí ve vysíláni obecních/městských kanálů, jakož i objektivity a vyváženosti vysílaných informaci.

Rada v podmínkách licencí dále zatížila držitele licencí povinností podílet se ve spolupráci s obecním či městským zastupitelstvem na ustavení nezávislé dozorčí Rady nad veřejně přístupným vysílacím studiem, která stanoví konkrétní podmínky nekomerčního využívání studia a městského obecního kanálu.

Provozovatele TKR v Praze, Brně a Ostravě Rada zavázala proporcionálně, podle počtu přípojek a finanční náročností budování TKR, přispět na vybudování a provoz veřejně přístupného televizního studia pro městský kanál.

O tom, zda idea obecního/městského kanálu v TKR bude úspěšně realizována, rozhodne kromě kroků, ke kterým Rada zavázala držitele licencí, aktivita místního zastupitelstva a veřejnosti dané lokality.

Filmové kanály v televizních kabelových rozvodech

Rada doplnila nedostatečný regulační rámec v této oblasti o podmínku licence pro provozovatele filmového kanálu uváděného v rámci TKR, že na tomto kanálu nesmí být uváděno reklamní vysílání.

Rada má za to, že hlavním zdrojem financování provozovatelů TKR jsou subskripční poplatky a zdrojem doplňkovým reklama lokálních výrobců či služeb.

Filmové kanály (v současnosti Kabel Plus film, připravuje se filmový kanál Kabel Netu a Codisu) jsou nabízeny obvykle ve velmi vysokých cenových relacích. Proto Rada usoudila, že subskribční poplatek za tento kanál je dostatečným předpokladem jeho rozvoje a kvality a rozhodla se přispět k tomu, aby subskribent filmového kanálu dostával za svůj poplatek skutečně to, co si zaplatil, tedy filmový kanál, nikoli reklamu.

Druhým důvodem této regulace nad rámec zákon, ke které je Rada oprávněna na základě § 12, odst..i, zákona č. 468/1991 Sb., je předpokládané rozšíření filmových kanálů v kabelových sítích celé republiky.

V důsledku rychlého tempa kabelizace by reklama uváděná ve filmovém kanálu dostupném na většině území ČR prostřednictvím TKR mohla, jak ukazují zkušenosti zejména skandinávských států, ohrozit při omezených zdrojích reklamy stabilitu vysílacího systému.

Klasické TKR či MMDS?

Budování klasických TKR (pokud se nejedná o pouhé pospojování existujících společných televizních antén) je věcí dlouhodobou vyžadující značné finančními náklady. Proto Rada vedle klasických TKR umožnila dynamický rozvoj multikanálové televize prostřednictvím systému MMDS, který je nepoměrně snáze a rychleji realizovatelný než klasické TKR v městských aglomeracích (nižší investice, omezení výkopových prací těžko realizovatelných zejména v historických částech měst). Umožňuje na rozdíl od klasických TKR budovaných většinou v nejsnáze zakabelizovatelných sídlištích celoplošné pokrytí měst včetně jejich historických částí, kam by se klasické TKR zaváděly nesmírně obtížně. Systém MMDS je efektivně využitelný i pro lokality s menší hustotou obyvatelstva, které obchodní strategie společností zavádějících klasické TKR obvykle nebere vůbec na vědomí.

Současné zavedení systému MMDS navíc znamená pluralitu a konkurenci kabelových služeb a udržení subskribčních poplatků na konkurenční bázi.

Klasické TKR mohou na rozdíl od MMDS zprostředkovat interaktivní služby a stát se dynamickým prostředkem rozvoje komunikačních služeb (telefony, přenos dat, atd.).

Rada vědoma si tohoto faktu, si před udělením MMDS licencí položila otázku, zda vstup MMDS nezpomalí tempo budování klasických TKR, které mohou sehrát podstatnou úlohu v komunikační revoluci.

Rada na tuto otázku odpověděla negativně a to z těchto důvodů:

1. Rozvoj komunikací je zejména v kompetenci Ministerstva hospodářství. Ministerstvo umožnilo rozvoj MMDS vydáním svých Jednotných technických podmínek pro provozování MMDS a z jeho postoje Rada neměla možnost posoudit, že by preferovalo klasické TKR před MMDS.

2. MMDS je pouze dočasnou a přechodnou konkurenci klasických TKR. Licence jsou uděleny v souladu s Jednotnými podmínkami pouze do roku 2000.

3. Pro účast klasických TKR na komunikačním rozvoji v oblasti telefonizace, přenosu počítačových a, stále neexistuje regulační rámec.

4. Subjekty provozující MMDS se samy hodlají podílet na rozvoji interaktivní multikanálové sítě a podmínky jejich licence udělených Radou je k tomu také zavazují.

5. Klasické TKR mohou v jednotlivých oblastech nad MMDS vítězit kvalitou a rozmanitostí nabídky svých služeb (MMDS může přenášet pouze 16 kanálů).

Rada považuje systém MMDS za přechodné řešení, které umožní dynamický rozvoj multikanálové televize v mnohem větším rozsahu než klasické TKR, zvýší zájem obyvatelstva o multikanálovou televizi a stane se tak předstupněm expanze kvalitních TKR, které nabízejí mnohem větší počet televizních kanálů, interaktivní využití a doplňkové služby.

Systémovým cílem Rady je napomáhat budování interaktivní mnohokanálové sítě TKR, která by obyvatelstvu poskytovala maximálně kvalitní a cenově dostupné služby.

PROBLÉMY ŘEŠITELNÉ POUZE V SOUČINNOSTI S POSLANECKOU SNĚMOVNOU

Dovolba devátého člena Rady

Rada považuje za žádoucí, aby Poslanecká sněmovna urychlila dovolbu devátého člena Rady.

Přizpůsobení zákonné úpravy licenčního řízení povaze frekvenčního plánování

Dosavadní praxe ukazuje, že současná úprava licenčního řízení, kdy Rada má rozhodnout o udělení licence do 90 dnů ode dne zahájeni správního řízení podáním žádosti o licenci, je nevyhovující.

Pro řízení založené na principu veřejné soutěže o bohatství státu, které představují kmitočtové kapacity, se ukazuje zahájení řízení z podnětu jednoho žadatele a další aplikace správního řádu jako zcela nevhodné.

Pro tento typ řízení Rada navrhuje přijmout zákonnou úpravu běžnou v tradičních demokraciích, kdy licenční řízeni zahajuje orgán udělující licence zveřejněním plánu využití kmitočtů a jeho případných dodatků v zákonem stanovených lhůtách a s jasně stanovenými lhůtami pro předkládání žádostí o licence.

Náležitosti žádosti o licenci Rada navrhuje doplnit o obchodní plán a informaci o finančním pokrytí projektu a informaci o uzavřených smlouvách o tichém společenství tak, aby Rada mohla rozhodovat na základě informací nezbytných pro ochranu masmédií před "praním špinavých peněz", vstupem subjektů, které mohou být ohrožením objektivity a vyváženosti ve vysílání, a mohla předcházet nezdravé koncentraci ve vlastnictví masmédií vedoucí k omezení plurality masmédií.

Úprava postavení Rady v soustavě ústředních orgánů státní správy

V zájmu efektivní meziresortní spolupráce a vytvoření mechanismů, jež by umožňovaly pružně reagovat na probíhající změny v oblasti elektronických médií Rada předkládá ke zvážení úpravu postavení Rady tak, aby mohla lépe zohledňovat zájmy a potřeby ostatních resortů (např. rozvoj komunikací, zahraniční zájmy, ochrana před vstupem nelegálně získaného kapitálu do vysílání, ekologie) při svém rozhodování a získala právo předkládat návrhy zákonů a jejich novel včetně uzavírání mezinárodních smluv vládě ČR.

Doladění regulačního rámce vysílání

s ohledem na vyváženost duálního systému celoplošného televizního vysílání

Rada navrhuje novelizaci příslušných zákonů, které by blíže specifikovaly funkce veřejnoprávního sektoru vysílání a s ohledem na tyto funkce diverzifikovaly regulační rámce obou sektorů.

Ukazuje se také, že je třeba naléhavě řešit zajištění podmínek pro životaschopnost a programovou kvalitu soukromé televize umožněním a stanovením počtu reklamních vstupů do pořadů v souladu s evropskými standardy a stanovením jasného regulačního rámce pro uvádění reklamy na tabákové výrobky a alkoholické nápoje v souladu s Evropskou úmluvou o televizi přesahující hranice států.

Zajištění rovného přístupu k televiznímu a filmovému archivu pro obě složky duálního systému

Podle zákona č. 36/1993 Sb. zajišťuje rovné podmínky v užití televizního archivního fondu Česká televize. Tento způsob využití televizního archivního fondu je však předmětem kritiky soukromých televizí, které poukazuji na četné potíže při užití děl.

Případným námitkám z podjatosti ČT vůči soukromému sektoru při uvolňování děl a stanovení cen by zamezil systém, kdy je archiv spravován nezávislou institucí financovanou podílem z výnosu poplatku za užití archivních děl. Tento systém by také lépe odpovídal logice vzniku televizního archivního fondu.

Odstranění nejasností vyplývajících z nejednoznačného výkladu ustanovení zákona

a) jasné stanovení mezí přípustnosti reklamy na alkohol

Zákon č. 37/1989 Sb. zakazuje propagaci požívání alkoholických nápojů. Tendencí soukromých televizí je dovolávat se nejednoznačnosti tohoto ustanovení a dovozovat, že zákaz reklamy propagující požívání alkoholických nápojů není absolutním zákazem reklamy na alkoholické nápoje.

Rada má za to, že řešením sporů o výklad tohoto ustanovení by bylo přistoupení k Evropské úmluvě o televizi přesahující hranice států, která reklamu na alkoholické nápoje v jistých, jasně definovaných mezích připouští a následná harmonizace vnitrostátní legislativy s mezinárodními standardy.

Absolutní zákaz reklamy na alkoholické nápoje by byl vhodný pro veřejnoprávní televizi; v případě soukromé televize by ji však ochuzoval o významnou část možných příjmů a diskvalifikoval ji oproti zahraničním soukromým televizím v přístupu k mezinárodním finančním zdrojům v této oblasti.

Nejednoznačný výklad vzbuzuje pak odvozeně potíže i u sponzorovaných pořadů.

b) jasné stanovení nepřípustnosti reklamy na tabákové výrobky pro oba subjekty duálního systému

Absolutní zákaz reklamy na tabákové výrobky je evropským standardem obsaženým jak v Direktivě ES, tak i Evropské úmluvě o televizi přesahující hranice států.

Vzhledem k harmonizaci legislativy ČR s evropskými normami, Rada zásadně nedoporučuje volit, byť i na přechodnou dobu, mírnější regulační rámec.

Tento zákaz by se měl vztahovat i ke sponzorování pořadů.

c) možnost vkládání reklam do filmů a dalších homogennich pořadů

Rada se domnívá, že v případě vkládání reklam do pořadu soukromé televize nelze postupovat jednoduchým restriktivním způsobem a konstatovat pouze porušení zákona. Považuje za nezbytné převzít příslušná ustanovení Evropské úmluvy o televizi přesahující hranice států co nejrychleji do legislativy ČR

Rada vidí řešení tohoto problému ve vztahu k soukromé televizi v přístupu k Evropské úmluvě, která povoluje dělení kinematografických děl v míře zabraňující znehodnocení filmu tím, že povoluje reklamní vstupy jednou v 45minutových intervalech a úpravě regulačního rámce v souladu s tímto evropským standardem.

d) zajištění možnosti regionálního televizního vysílání

Rada navrhuje úpravu regulačního rámce regionálního televizního vysílání, která by určila prostor pro regionální vysílání buď v rámci programu ČT 2 či na zbývajících kanálových pozicích.

e) zajištění vyváženosti duálního systému rozhlasového vysílání

Stejně jako u televize Rada považuje za nezbytné určit blíže novelou zákona funkci veřejnoprávního rozhlasu a pro plnění takto vymezené funkce zajistit úměrné zdroje financování. Rada doporučuje dále určit podmínky pro vstup programů Českého rozhlasu do sítě rozhlasu po drátě a zajistit stabilitu a kvalitu provozování rozhlasového vysílání do zahraničí.

f) prevence dominantního postavení v masmédiích

S výjimkou ustanovení § 10, odst. 5, zákona č. 468/1991 Sb., které ukládá Radě při udělování licencí předcházet dominantnímu postavení v hromadných sdělovacích prostředcích chybí v masmediálních zákonech platných v ČR úprava běžná ve většině států západní Evropy i USA, která stanoví přímo či nepřímo limity kříženého vlastnictví masmédií za účelem ochrany plurality v hromadných sdělovacích prostředcích. Vzhledem k tomu, že koncentrace vlastnictví v masmédiích je velmi aktuálním jevem evropské masmediální scény a může být do budoucna i v České republice, Rada doporučuje stanovit legislativní překážky nezdravé koncentraci médií také v právním řádu ČR, a to buď v novele zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání nebo v připravovaném zákoně o hromadných sdělovacích prostředcích.

Rada dále v této souvislosti navrhuje podrobnější úpravu § 10, odst. 2 zákona č. 468/1991 Sb. o nepřevoditelnosti licence k vysílání, neboť dosavadní znění, jak ukazují rozhodnutí soudů, které má zatím Rada k dispozici není dostatečnou zárukou toho, že licence nebudou v budoucnosti předmětem převodu či prodeje.

Dalším škodlivým monopolem v oblasti vysílání je fakticky monopolní postavení Správy radiokomunikací (ad 1. 1. 1994 České radiokomunikace, a.s.), která šíří ze svých vysílačů signál všech provozovatelů vysílání v ČR s výjimkou devíti lokálních rádií.

VÝHLEDY

Sledované období přineslo konec televizního monopolu České televize, další rozvoj plurality rozhlasových provozovatelů a významné kroky k rozvoji multikanálové televize.

Duální systém celoplošného rozhlasového a televizního vystlání byl uveden v život v souladu se základními principy obsaženými v Doporučení č. 1147 Parlamentního shromáždění Rady Evropy o odpovědnosti parlamentu za demokratickou formu vysílání ve státech Střední a Východní Evropy, Evropskou úmluvou o Lidských právech a dalšími rezolucemi orgánů Rady Evropy a ES.

Česká republika se tím stala prvním postkomunistickým státem, který důsledně završil reformu masmedii založenou na zásadách plurality názorů a volného informačním toku.

V příštím období své činnosti se Rada hodlá zaměřit na průběžné sledování a vyhodnocování koexistence veřejnoprávního a soukromého sektoru vysílání s cílem zabezpečit harmonický rozvoj obou sektorů.

Licenční činnost Rady bude zaměřena do těch oblastí, ve kterých pluralita vysílání dosud není uspokojivě zajištěna.

Kromě regionálního a lokálního televizní`ho vysílání jde o dokončení rozhlasových licenčních řízení v jednotlivých regionech republiky.

Rada bude pečovat o rozvoj TKR na bázi kvalitních technologií a udílet licence těm subjektům, které prokázaly, že práva třetích osob nebudou v rozporu s jejich vysíláním.

Do centra pozornosti Rady se dostane kvalita programových služeb a zajišťování těch služeb, které by systém vysíláni měl v demokratické společnosti plnit na celoplošné, regionální a lokální úrovni.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP