Parlament se usnesl na tomto zákoně České
republiky:
vědom si povinnosti svobodně zvoleného parlamentu
vyrovnat se s komunistickým režimem a nastolit spravedlnost
vůči jeho obětem i viníkům,
konstatuje, že Komunistická strana Československa,
její vedení i členové jsou odpovědni
za způsob vlády v naší zemi v letech
1948 - 1989,
zejména za programové ničení tradičních
hodnot evropské civilizace, za vědomé porušování
lidských práv, za morální a hospodářský
úpadek provázený justičními
zločiny a terorem proti nositelům odlišných
názorů, nahrazením fungujícího
tržního hospodářství direktivním
řízením, likvidací vlastnického
práva, podřízením výchovy,
vzdělání, vědy a kultury politickým
a ideologickým účelům, bezohledným
ničením přírody,
a prohlašuje, že ve své další činnosti
bude vycházet z tohoto zákona.
Komunistický režim, v Československu a ti,
kteří ho aktivně prosazovali,
a) upíral občanům jakoukoliv možnost
svobodného vyjádření politické
vůle, nutil je skrývat své názory
na situaci ve státě a společnosti a nutil
je veřejně vyslovovat svůj souhlas i s tím,
co považovali za lež nebo zločin, a to perzekucemi
nebo hrozbou perzekucí vůči nim samotným,
jejich rodinám a blízkým
b) systematicky a trvale porušoval lidská práva
občanů, přičemž zvlášť
závažným způsobem utlačoval některé
politické, sociální a náboženské
skupiny občanů
c) porušoval základní zásady demokratického
právního státu, mezinárodní
smlouvy i své vlastní zákony a prakticky
tím postavil vůli a zájmy komunistické
strany a jejích představitelů nad zákon
d) používal vůči občanům
všech mocenských nástrojů k jejich perzekuci:
- popravoval a žalářoval je ve věznicích
a táborech nucených prací, při vyšetřování
a v době žalářování vůči
nim používal brutální metody včetně
mučení a vystavování nelidským
útrapám,
- okrádal je o majetek a porušoval jejich vlastnická
práva,
- znemožňoval jim výkon zaměstnání,
povolání nebo funkce a dosažení vyššího
nebo odborného vzdělání,
- zabraňoval jim svobodně vycestovat do zahraničí
e) pro dosažení svých cílů neváhal
páchat zločiny, umožňoval jejich beztrestné
páchání a poskytoval neoprávněné
výhody těm, kteří se na zločinech
a perzekucích podíleli,
f) od roku 1968 udržoval uvedený stav pomocí
okupačních vojsk cizí mocnosti
1) Zejména pro skutečnosti uvedené v §
1 tohoto zákona byl režim založený na
komunistické ideologii, který rozhodoval o řízení
státu a osudech občanů v Československu
od 25. února 1948 do 17. listopadu 1989, zločinný,
nelegitimní a zavrženíhodný.
2) Komunistická strana Československa byla organizací
zločinnou a zavrženíhodnou stejně jako
další organizace založené na jejž
ideologii.
Odpor občanů proti tomuto režimu, který
na základě demokratického přesvědčení
politického, náboženského či
mravního projevovali odbojem nebo jinou činností
nebo vědomě a veřejně vyjadřovali
na území státu i v zahraničí,
a to i ve spojení s cizí demokratickou mocností,
byl legitimní, spravedlivý a hodný úcty.
Každý, kdo byl komunistickým režimem nespravedlivě
postižen a perzekuován, si zaslouží účast.
Do promlčecí doby trestných činů
se nezapočítává doba od 25. února
1948 do 29. prosince 1989, pokud v souladu s výslovnou
nebo domnělou vůlí státních
nebo stranických orgánů a funkcionářů
komunistického režimu v Československu
nedošlo z politických důvodů neslučitelných
se základními zásadami právního
řádu demokratického státu k pravomocnému
odsouzení nebo zproštění obžaloby.
Soud na návrh v neveřejném přezkumném
řízení zruší či zmírní
trest uložený za trestný čin, na který
se nevztahuje rehabilitace podle zákona č. 119/91
Sb. v soudní rehabilitaci ve znění pozdějších
předpisů, prokáže-li navrhovatel, že
jeho jednání směřovalo ne zjevně
nepřiměřenými prostředky k
ochraně základních lidských a občanských
práv.
Vzhledem ke skutečnostem uvedeným v § 1 tohoto
zákona nemusí oprávněná osoba
prokazovat tíseň u převodu nemovitostí
darováním, odmítnutím dědictví
v dědickém řízení a uzavřením
kupní smlouvy v době, kdy oprávněná
osoba nemovitost fakticky nemohla užívat, a to podle
zákona čís. 87/1991 Sb. o mimosoudních
rehabilitacích ve znění pozdějších
předpisů a zákona 229/1991 Sb. o úpravě
vlastnických vztahů k půdě a jinému
zemědělskému majetku ve znění
pozdějších předpisů u takto uzavřené
kupní smlouvy se za nápadně nevýhodné
podmínky pokládá i cena podle tehdy platných
cenových předpisů. V těchto případech
počíná lhůta pro uplatnění
nároku u soudu podle zvláštních zákonů
plynout ode dne účinnosti tohoto zákona.
Vláda České republiky je zmocněna,
aby ve své působnosti napravila některé
křivdy spáchané na odpůrcích
komunistického režimu a na osobách, které
byly postiženy jeho perzekucemi, zejména v oblasti
sociální, zdravotní a finanční.
Po pádu komunistického režimu v Československu
v roce 1989 vyvstal ve společnosti jako nejzávaznější
problém nutnost vyrovnat se s touto více než
čtyřicetiletou tragickou zkušeností,
ať už v oblasti morální, právní
nebo ekonomické. V souladu s celkovým vývojem
k demokracii, trní ekonomice a k právnímu
státu bylo nutno vrátit se do minulosti a napravit
nebo zmírnit nespravedlnosti, křivdy a zločiny
komunistického režimu. To se v zásadě
podařilo zejména v oblasti odškodnění
obětí komunistického režimu a v oblasti
majetkové přijetím rehabilitačních
a restitučních zákonů.
Z výjimkou velmi stručného zákona
č. 480/91 Sb. o době nesvobody však nedošlo
ke komplexnějšímu vymezení a pojmenování
bezpráví a zločinu diktatury, která
tak rozsáhle a systematicky poznamenala celou společnost.
Absence takové právní úpravy je ve
společnosti negativně pociťována, zejména
ve vztahu ke konkrétním osobám, které
byly viníky uvedeného stavu a za zločiny
nebyly potrestány, na druhé straně pak nedošlo
k morální očistě odpůrců
komunistického režimu. Dokladem nespokojenosti občanů
jsou usnesení řady obecních zastupitelstev,
která se zabývají touto problematikou a vyzývají
Parlament ČR k přijetí zákonné
úpravy, dále dopisy jednotlivých občanů,
výzvy KPVČ apod. To vše vedlo navrhovatele
k předložení návrhu zákona.
V preambuli zákona a jeho první části
je odsouzen komunistický režim a osoby, které
jej prosazovaly, přičemž jsou obsáhle
vymezeny důvody tohoto odsouzení, zejména
v oblasti porušování zákonů a
mezinárodních smluv.
Dále jsou vymezeny a morálně ospravedlněny
osoby, které se postavily na odpor komunistickému
režimu. Stejným způsobem jsou vymezeny oběti
tohoto režimu.
Vzhledem k tomu, že majetkové křivdy a jejich
náprava těchto osob byly řešeny rehabilitačními
zákony, nepovažovali navrhovatelé za potřebné
individualizaci obou těchto skupin a byli vedeni snahou
o jejich morální ocenění a očistu.
Celá tato první část zákona
by měla sloužit jako výkladová nejen
ve vztahu k dalším částem tohoto zákona,
ale i k jiným zákonům a eventuelně
i k rozhodnutím soudů v této oblasti.
Dosavadní nemožnost trestního stíhání
osob, které se v době komunistického režimu
dopouštěly trestné činnosti a z politických
důvodů nebyly postiženy, vyplývá
z uplynutí promlčecí doby trestních
činů. Promlčení a řádný
běh promlčecí doby však předpokládají
existenci právního státu a tedy vůli
státu stíhat trestné činy a jejich
pachatele. Za stavu státního nebo státem
podníceného a trpěného bezpráví,
kdy tato vůle chybí, se institut promlčení
ve vztahu k takovýmto pachatelům jeví jako
zbytečný. Faktickou nečinnost státu
je tedy nutné kvalifikovat jako zákonnou překážku
běhu promlčení doby. Vzhledem k tomu, že
takový výklad pojmu zákonná překážka
dosud nepodala judikatura, považují navrhovatelé
za nutné zejména vzhledem k časovému
faktoru vymezit jej zákonem. Přitom se navrhovatelé
opírají i o koncepci obdobné právní
úpravy přijaté v SRN.
V dalších částech zákona jsou
řešeny některé dílčí
novelizace rehabilitačních a restitučních
zákonů, které bezprostředně
vyplývají z první části zákona.
Zároveň se touto úpravou zjednodušuje
soudní projednávání těchto
sporných věcí.
Protože celou řadu křivd není nutné
napravovat formou zákona považují navrhovatelé
za vhodné zmocnit k této nápravě vládu.
Navrhovaný zákon nemá přímý
dopad do státního rozpočtu, jeho realizace
(zejména při stíhání pachatelů
dosud promlčených trestních činů)
se projeví v nutnosti zvýšené činnosti
a event. v organizačních opatřeních
u soudu a orgánů činných v trestním
řízení.
V jednotlivých písmenech jsou popsány způsoby,
jaké komunistický režim, jeho aktivní
prosazovatelé a vykonavatelé moci používali
při rozhodování o řízení
státu a o osudech občanů.
Výčet uvedený v písmenech "a"
až "f'' není taxativní, při výběru
byl kladen důraz zejména na ty způsoby ovládání
společnosti a občanů, které byly komunistickým
režimem používány systematicky a trvale
a které jsou zároveň v zásadním
rozporu s politickými a mravními principy demokratické
společnosti a společnosti vůbec.
V odstavci 1 je s odkazem na § 1 prohlášena zločinnost,
nelegitimita a zavrženíhodnost komunistického
režimu. Zavrženíhodnost a zločinnost,
s výjimkou případů, kdy se jednalo
o porušení tehdy platných ustanovení
trestního zákona, je třeba považovat
za termíny spíše z oblasti politické
a mravní. Legitimita, resp. nelegitimita, je i právní
termín s hlubším významem než legalita.
Za kritéria nelegitimity lze označit:
a) jsou-li určité zákony nebo systematické
postupy státních orgánů v zásadním
a trvalém rozporu s politickými a mravními
principy společnosti,
b) nejde-li o skutečné zákony, ale o vyhlášení
zvůle státu nebo určitých skupin obyvatel,
c) neexistuje-li zákonná cesta, jak dosáhnout
změny zákonů či nápravy situace
nebo existuje-li pouze na papíře a jedinou cestou
je cesta násilná.
Komunistický režim splňoval všechna tři
popsaná kritéria nelegitimity. Naplnění
těchto kritérií minulým režimem
ovšem neznamená, že prohlásíme
zpětně za neplatné všechny zákony,
vyhlášky a další obecně závazné
právní předpisy, které platily v inkriminovaném
období. Takové prohlášení, zrušení
nebo novelizace, musí být provedeno výběrově
již s ohledem na to, že v řadě oblastí
života společnosti prostě nějaká
pravidla platit musejí a legitimitu takových pravidel,
jako jsou např. pravidla silničního provozu,
nelze přímo odvozovat z legitimity režimu,
který je vydal.
Odstavec 2 prohlašuje zločinnost a zavrženíhodnost
KSČ a dalších, na stejné ideologii založených
organizací. Navrhovatelé zde měli na mysli
především ty organizace, které s ideologickým
odůvodněním mocensky prosazovaly tzv. vedoucí
roli KSČ a používaly vůči občanům
způsobů a metod popsaných v §1, jde
např. o StB nebo Lidové milice.
Prohlašuje se legitimita, spravedlivost a úctyhodnost
odporu vůči režimu definovanému v §2
odst. l. Odporem se rozumí odboj, tj. odpor organizovaný
a popřípadě ozbrojený, ale i jiná
činnost, např. organizování protirežimního
rozhlasového vysílání, příprava
letáků, výroba a rozšiřování
samizdatových publikací, pomoc politickým
vězňům apod., stejně jako demokratickým
názorem a přesvědčením motivované
veřejné projevy, např. ve formě peticí,
otevřených dopisů nebo na veřejnosti
učiněných prohlášení.
Není rozhodující, zda šlo o projevy
odporu učiněné na území státu
nebo v zahraničí, či zda šlo případně
o jednáni ve spojení s cizí demokratickou
mocností.
Předkladatelé pokládají za nutné
alespoň touto cestou, která ovšem nemá
bezprostřední právní následky,
vyjádřit, že velkému množství
obyvatel byly spáchány křivdy a že i
když stát není schopen všechny křivdy
napravit, přesto si jich je zákonodárný
sbor vědom a snaží se obětem komunistické
diktatury vyslovit alespoň morální uznání.
Tímto ustanovením se vymezuje zákonná
překážka běhu promlčecí
doby ve smyslu § 67 trestního zákona a to ve
vztahu k těm trestním činům, u nichž
absence vůle státu k trestnímu stihání
pachatele vycházela z politického mocenského
monopolu KSČ a vůle představitelů
komunistického režimu. Přitom je respektováno
ustanovení čl. 40 odst. 5 Listiny základních
práv a svobod, které zakotvuje jednu ze základních
zásad trestního řízení "ne
bis in idem", nemůže tedy dojít ke stíhání
pachatele, který již byl za trestný čin
pravomocně odsouzen nebo zbaven obžaloby.
Při časovém vymezení doby, kdy promlčecí
doba u výše uvedených trestních činů
neběží, navrhovatelé vycházeli
z toho, že 25. únor 1948 je počátkem
mocenského monopolu KSČ. Dne 29. prosince 1989 pak
byl zvolen prezident republiky a po kooptaci poslanců zákonodárných
sborů a jmenováním vlády byl nově
ustaven poslední z nejvyšších ústavních
orgánů a fakticky došlo k odstraněni
mocenského postavení KSČ a k zamezení
možnosti ovlivňovat průběh trestního
řízení.
Jeví se jako nezbytné, spolu s vyslovením
protiprávnosti komunistického režimu a přerušením
běhu doby promlčecí lhůty v období,
kdy byla na území České republiky
vůle stranických orgánů ve skutečnosti
postavena nad zákon, dořešit problematiku spojenou
se zmírněním křivd, způsobených
obyvatelstvu na území ČR nespravedlivým
vězněním. Zákon č.119/90 Sb.,
o soudní rehabilitaci, ve znění pozdějších
předpisů dostatečně pokrývá
paragrafy trestního zákona, kterých bylo
zneužíváno proti osobám, které
se jakýmkoliv způsobem staly režimu, nebo jeho
jednotlivým představitelům, nepohodlné.
Novela zákona č. 633/92 Sb. řeší
uspokojivým způsobem i otázku tzv. zbytkových
trestů. Přesto se vzhledem k některým
případům jeví jako účelné
připustit i možnost individuálního přezkumu
některých uložených trestů, které
dosud režimu soudních rehabilitací nepodléhaly,
pokud byl trest uložen za jednání, směřujícímu
ne zjevně nepřiměřenými prostředky
k ochraně základních lidských práv
a které by tedy v demokratické společnosti
nebylo postihováno trestním postihem. Nepředpokládá
se enormní nárůst zatížení
soudů, neboť podle informací, které
jsou navrhovatelům k dispozici, se jedná řádově
jen o stovky případů, které by pod
režim tohoto paragrafu spadaly.
Vzhledem ke skutečnostem uvedeným v tomto zákoně
se pokládá za nezbytné urychlit průběh
restitucí a sejmout z oprávněných
osob důkazní břemeno, neboť je zřejmé,
že kromě čelných představitelů
režimu a jejich aktivních napomahačů,
byl každý občan ve stavu tísně
vůči režimu, který používal
zjevně totalitní praktiky. Návrh proto předpokládá,
že u převodu nemovitostí darováním
a u odmítnutí dědictví v dědickém
řízení, není povinností oprávnění
osoby, podle zákonů č.87/91 Sb. a 29/91 Sb.,
prokazovat v řízení před soudem tíseň.
Dále se navrhuje, aby u uzavřených kupních
smluv o převodu nemovitostí na stát, v případě
zákona č. 87/91 Sb. či jiné právnické
osoby podle zákona č. 229/91 Sb., které byly
uzavřeny v době, kdy oprávněná
osoba nemohla nemovitosti fakticky využívat, bylo
také upuštěno od povinnosti prokazovat v řízení
před soudem tíseň. Vzhledem k praxi běžné
v období vlády KSČ, bylo osobě natolik
omezeno její vlastnické právo, využíval-li
nemovitost někdo jiný, že se nejeví
za nezbytné prokazovat ještě tíseň.
Navíc se navrhuje, aby v tomto případě
byla cena vyplacená podle tehdy platných cenových
předpisů pokládána za nápadně
nevýhodné podmínky, neboť už samotná
existence takových cenových předpisů
byla výrazným omezením vlastnických
práv a ceny v nich uvedené nikdy neodpovídaly
tržním hodnotám nemovitostí. Nepředpokládá
se, že by bylo možné na základě
ustanovení tohoto paragrafu podávat nové
žádosti o vydání, ale pouze se u už
podaných žádostí prodlužuje přiměřeně
doba k uplatnění nároku u soudu. Ostatní
problematické okruhy v mimosoudních rehabilitacích,
nesouvisející přímo s materií
upravovanou v tomto zákoně, navrhovatelé
doporučují řešit vydáním
zvláštního zákona, který by opravil
chyby a nedostatky v restitučních zákonech.
Většina velkých křivd komunistické
moci byla již alespoň částečně
zmírněna zákony přijatými v
bývalém Federálním shromáždění
(soudní a mimosoudní rehabilitace, zákon
o půdě a další). Přesto existuji
jednotlivé malé skupiny občanů, u
nichž nebylo a není účelné řešit
zmírnění křivd zákonem. Pro
tyto skupiny lidí se navrhuje zmocnění pro
vládu pro řešení zmírnění
následků nespravedlnosti spáchaných
na občanech státem v letech 1948 až 1989.
Dále předkladatelé předpokládají,
že by vláda v rámci rozpočtových
možností mohla přistoupit i k pomoci u skupiny
již jinými zákony rehabilitovaných občanů
zejména v oblasti sociální a zdravotní.
Ivan Bečvář, v.r. | Richard Mandelík, v.r. |
Josef Bejček, v.r. | Hana Marvanová, v.r. |
Marek Benda, v.r. | Ivan Mašek, v.r. |
Stanislav Bělehrádek, v.r. | Jaroslav Melichar, v.r. |
Ladislav Blažek, v.r. | Ludvík Motyčka, v.r. |
Petr Brodský, v.r. | Václav Nájemník, v.r. |
Vladimír Budínský, v.r. | Petr Nečas, v.r. |
Eduard Bureš, v.r. | Jindřich Němčík, v.r. |
Miroslav Čerbák, v.r. | Luboš Němec, v.r. |
Petr Čermák, v.r. | Libor Novák ml., v.r. |
Jan Černý, v.r. | Libor Novák st., v.r. |
Josef Červinka, v.r. | Eva Nováková, v.r. |
Viktor Dobal, v.r. | Miroslav Novotný, v.r. |
Josef Effenberger, v.r. | Josef Pavela, v.r. |
Ota Fejfar, v.r. | Jiřina Pavlíková, v.r. |
Tomáš Fejfar, v.r. | Jiří Payne, v.r. |
Adrej Gjurič, v.r. | Tomáš Páv, v.r. |
Jiří Haringer, v.r. | Pavel Pešek, v.r. |
René Hába, v.r. | Stanislav Pěnička, v.r. |
Čestmír Hofhanzl, v.r. | František Pluhař, v.r. |
Josef Holub, v.r. | Martin Přibáň, v.r. |
Jiří Honajzer, v.r. | Anna Röschová, v.r. |
Josef Janeček, v.r. | Luděk Rubáš, v.r. |
Ivana Janů, v.r. | Pavel Severa, v.r. |
Emil Jaroš, v.r. | Jiří Stádler, v.r. |
Josef Ježek, v.r. | Tomáš Svoboda, v.r. |
Tomáš Ježek, v.r. | Martin Syka, v.r. |
Milada Kadlecová, v.r. | Pavel Šafařík, v.r. |
Jiří Karas, v.r. | Jaromír Šimánek, v.r. |
Jan Kasal, v.r. | Radim Špaček, v.r. |
Jan Klas, v.r: | Vladimír Šuman, v.r. |
Petr Koháček, v.r. | Vlastimil Tlustý, v.r. |
Pavel Kolář, v.r. | Pavel Tollner, v.r. |
Robert Kolář, v.r. | Hana Tomanová, v.r. |
Milena Kolářová, v. r. | Václav Trojan, v. r. |
Vladimír Koronthály, v.r. | Jan Třebický, v.r. |
František Kozel, v.r. | Milan Uhde, v.r. |
Jan Krámek, v.r. | Josef Ullmann, v.r. |
Václav Krása, v.r. | Jiří Uřičář, v.r. |
Josef Krupík, v.r. | Oldřich Váca, v.r. |
Josef Kubiš, v.r. | Jiří Vlach, v.r. |
Oldřich Kužílek, v.r. | Vlastimil Vlček, v.r. |
Karel Ledvinka, v.r. | Miloslav Výborný, v.r. |
Jan Litomiský, v.r. | Stanislav Volák, v.r. |
Michal Lobkowicz, v.r. | Otakar Vychodil, v.r. |
Petr Lom, v.r. | Jan Zahradníček, v.r. |
Věnceslav Lukáš, v.r. | Ondej Zemina, v.r. |
Karel Mach, v.r. | Anton Zima, v.r. |
Leopold Zubek, v.r. |