5.2.3. Problematika licencí meziresortních
komisí
Meziresortní komise pro výběr uchazečů
o nestátní rozhlasové vysílání
měly za úkol řešit odstranění
státního monopolu v oblasti rozhlasového
vysílání.. Nemohly se při tom opřít
o žádné legislativní zázemí.
Meziresortní komise při vládě ČSFR
(do února roku 1991) a meziresortní komise při
MK ČR (do listopadu 1991) posuzovaly žádosti
několika desítek uchazečů.
Meziresortní komise neměly vypracovánu žádnou
koncepci licenční politiky, ani systém hospodárného
nakládání s kmitočty. Kmitočty
tehdy přidělené neumožňují
všem provozovatelům srovnatelné podmínky
a ztěžují systematické využití
kmitočtů zbývajících.
Kritéria pro posuzování těchto žádostí
byla ve srovnání s dnešním stavem velmi
nejasná. Vyhraní uchazeči obdrželi tzv.
"licenci ke zkušebnímu vysílání".
Původní platnost těchto licencí byla
plánovaná do konce roku 1992. Zákonem č.
468/91 Sb. bylo stanoveno, že na tyto licence se hledí
jako na licence podle již zákonem kodifikovaných
pravidel a že jejích platnost se prodlužuje do
konce roku 1995. Tato ustanovení přinášejí
značné komplikace. Především
již samotným držitelům, neboť po
formální stránce jsou licence velmi nevěrohodné
především pro potenciální finanční
partnery. Rada nyní postupně tyto licence vyměňuje
za takové, které odpovídají novým
normám.
Úvodní kolonka formuláře tehdejší
licence je nadepsána "Rozhlasová stanice".
Má se jednat pravděpodobně o název
stanice, který však podle běžných
pravidel není závazný a lze jej v případě
potřeby měnit. Další kolonka zní
"Majitelé". Není vůbec jasné,
zda jde o majitele studiového a vysílacího
zařízení nebo o definování
žadatele jako právnické nebo fyzické
osoby. Následují rubriky "Podíl domácího
a zahraničního kapitálu", což jsou
také proměnné parametry, které přímo
nesouvisejí s licencí. Další kolonka
se nazývá "Osoba zodpovědná za
obsah programu". Zde figuruje většinou programový
ředitel stanice, který může být
kdykoli vyměněn. Dle platných zákonů
však za obsah programů odpovídá provozovatel.
U kolonek "Adresa, telefon a fax", není zřejmé
ke komu se vztahují. Kolonka "pokrývané
území" je téměř ve všech
případech definována naprosto laicky bez
ohledu na jednotlivé kategorie vysílání.
Kolonka "Kmitočtový příslib"
evokuje známý devizový příslib
nikoli pouze foneticky. V praxi to znamenalo, že žadatelé
si museli předjednat technické parametry u orgánů
spojů. Následuji kolonky "Provozovatel vysílače",
"Doba vysílání" a "Charakteristika
programu". Ta poslední bývala vyplňována
velmi deklarativně a zpravidla neodpovídá
skutečně provozovanému vysílání.
Následují rubriky "Podíl hudby a mluveného
slova", "Podíl odvozených nepůvodních
pořadů" a "Rozhlasová stanice,
z jejíhož vysílání jsou pořady
přejímány". Jeden z mála kompatibilních
termínů se objevuje na závěr formuláře,
totiž "Držitel licence". Zde však bývá
zpravidla podepsán ten, kdo fyzicky licenci přebíral,
zatímco pro platnou terminologii je termín "držitel
licence" definicí subjektu provozovatele.
Nelze vyloučit, že platnost některých
těchto licencí nebude při respektování
současné legislativy možné akceptovat
i při nejlepší vůli Rady. Ve většině
případů bude třeba ve spolupráci
s držiteli licencí upravit některé parametry
a údaje.
5.2.4. Veřejná slyšení a udělené
licence
První licencí udělenou Radou byla dočasná
licence provozování televizního vysílání
v rámci Mezinárodního filmového festivalu
v Karlových Varech.
Veřejná slyšení byla vyhlášena
na základě přídělu skupiny
kmitočtů od federálního ministerstva
spojů v srpnu 1992. Uskutečnila se u všech
žadatelů, jejichž žádosti odpovídaly
těm typům licencí, které bylo možno
přidělit na základě takto získaných
kmitočtů.
10. 9. 1992 se uskutečnilo veřejné
slyšení žadatelů o licenci k regionálnímu
vysílání v pásmu AM (střední
vlny) pro region Praha - střední Čechy. Z
původně pozvaných žadatelů odstoupili
všichni kromě Rozhlasové stanice R.I.O., a.s.,
jejichž zástupci předložili svůj
projekt. Jelikož ke dni veřejného slyšení
registrovala Rada další nové žádosti,
licence udělena nebyla a bylo vyhlášeno 2.
kolo veřejného slyšení..
17. 9. 1992 se konala dvě veřejná
slyšení: v rámci jednoho se prezentovali žadatelé
o lokální vysílání v pásmu
FM pro lokalitu Plzeň, druhého slyšení
se účastnili žadatelé o udělení
licence k provozování lokálního rozhlasového
vysílání v pásmu FM pro lokalitu Liberec.
Na veřejném slyšení žadatelů
o vysílání v Plzni se představily
společnosti Bonton-Plzeň a Radio West, které
deklarovalo úzkou spolupráci se společností
Evropa 2, stávajícím držitelem licence
k provozování lokálního rozhlasového
vysílání v pásmu FM v lokalitě
Praha. Do dne konání tohoto veřejného
slyšení o licenci k vysílání
v lokalitě Plzeň nikdo nový nepožádal,
takže Rada mohla poprvé hlasovat o přidělení
klasického typu licence. Hlasováním rozhodla
Rada o přidělení licence společnosti
Radio West-Plzeň s platností do konce roku 1995.
Veřejného slyšení žadatelů
o vysílání v lokalitě Liberec se zúčastnily
společnosti Rigo, Euro K a Euro 1. Ke dni veřejného
slyšení byly podány nové žádosti,
o přidělení licence se tedy nehlasovalo a
bylo vyhlášeno druhé kolo.
24. 9. 1992 se uskutečnilo veřejné
slyšení žadatelů o licenci k lokálnímu
rozhlasovému vysílání v pásmu
FM pro lokalitu Ostrava. Na slyšení se prezentovaly
společnosti Terra, Šok a Sprint. Projekt společnosti
Level se vztahoval k vysílání regionálnímu,
a proto byla tato z řízení ve věci
udělení licence k lokálnímu vysílání
vyřazena. I zde však bylo vyhlášeno druhé
kolo.
1. 10. 1992 se konala veřejná slyšení
žadatelů o licence k provozování lokálního
rozhlasového vysílání v pásmu
FM pro lokality České Budějovice, Trutnov,
Pardubice a Hradec Králové.
O licenci k vysílání v Českých
Budějovicích se ucházela společnost
HaGa. I zde se ke dni veřejného slyšení
přihlásil další žadatel a bylo
vyhlášeno druhé kolo.
O licenci k vysílání v Trutnově se
ucházela společnost ASPO. I zde se ke dni veřejného
slyšení přihlásil další
žadatel a bylo vyhlášeno druhé kolo.
O licenci k vysílání v Pardubicích
se ucházela společnost Panag. Žádost
tohoto uchazeče byla shledána nekompletní.
Rada projekt nepřijala a vyhlásila pro tuto lokalitu
licenční řízení s termínem
uzávěrky 5. listopadu 1992.
V rámci veřejného slyšení žadatelů
o licenci k vysílání v lokalitě Hradec
Králové se představily společnosti
Topic a Labe. Licenci Rada přidělila společnosti
Labe s platností na 6 let.
8. 10. 1992 proběhlo druhé kolo veřejného
slyšení žadatelů o přidělení
licence k provazování regionálního
rozhlasového vysílání pro region Praha
- střední Čechy. Své projekty na něm
předložily společnosti Radio Country a Cobra.
Rada rozhodovala mezi těmito žadateli a společností
R.I.O. z prvního kola. Ani po třech kolech hlasováni
nezískal žádný žadatel nadpoloviční
většinu hlasů. Na základě toho
bylo vyhlášeno licenční řízení
s termínem uzávěrky 9. listopadu 1992.
Druhé kolo veřejného slyšení
proběhlo týž den také ohledně
lokality Liberec. Projekt společnosti Triangl se však
vztahoval k regionální licenci a tato společnost
byla z rozhodování vyloučena. Dalším
uchazečem bylo Radio Jablonec. Rada rozhodovala mezi žadateli
z prvního kola a touto společností. Licence
byla přidělena společnosti Euro K s platností
na 6 let.
15. 10. 1992 se uskutečnilo druhé kolo veřejného
slyšení žadatelů o licenci k vysílání
v lokalitě Ostrava. Představily se společnost
i Contact, Direct a NTC. Hlasování o přidělení
licence bylo odloženo na 27. 10. 1992, kdy bylo ze šesti
žadatelů vybráno Radio Sprint. Licenci obdrželo
s platností na 6 let.
Týž den proběhlo první veřejné
slyšení žadatele o vysílání
rozhlasem po drátě. O licenci k provozování
tohoto vysílání v lokalitě Jindřichův
Hradec se úspěšně ucházela společnost
Vajgar. Licenci obdržela s platností na 6 let.
Ve stejném termínu se na veřejném
slyšení představil první žadatel
o vysílání teletextu. Společnost Image
se ucházela o vysílání teletextu na
třetím televizním okruhu. Hlasování
o této licenci bylo z důvodu nutnosti zjištění
dalších odborných informací odloženo
na 12. listopadu 1992. Rada rozhodla o vyhovění
žádosti s tím, že licence se vztahuje
na 4 řádky v obou půlsnímcích
s platností na 6 let.
22. 10. 1992 se konala druhá kola veřejných
slyšení žadatelů v licence k vysílání
v lokalitách Trutnov a České Budějovice.
K žadateli ASPO z prvního kola přibylo Radio
Černá Hora. Rada rozhodla o přidělení
licence k provozování lokálního vysílání
v lokalitě Trutnov Radiu Černá Hora s platností
na 6 let.
Ve druhém kole veřejného slyšení
pro lokalitu České Budějovice se představilo
Radio Guide, avšak ani tento žadatel, ani HaGa z prvního
kola nezískali nadpoloviční počet
hlasů všech členů Rady. Pro udělení
licence k vysílání v této lokalitě
bylo vyhlášeno licenční řízení
s uzávěrkou dne 23. listopadu 1992.
26. 11. 1992 se konalo veřejné slyšení
žadatelů o licenci k provozování regionální
televizního vysílání (24. kanál)
pro region Praha - střední. Čechy. Veřejné
slyšení bylo uspořádáno na základě
licenčního řízení s uzávěrkou
7. listopadu 1992. O licenci se ucházely společnosti
R.C. Bunkr TV, Agentura T.R.S. (TV Prima), National TV, Kascom
a FTV Premiéra. Licence byla udělena společnosti
FTV Premiéra s platností na 12 Let.
3. 12. 1992 proběhlo nové veřejné
slyšení (již na základě dříve
vyhlášeného licenčního řízení
s uzávěrkou 9. listopadu), na které byly
pozváni žadatelé o licenci k provozování
regionálního rozhlasového vysílání
pro region Praha - střední Čechy. Představily
se na něm společnosti Radio Country, r. s. R.I.O.,
Cobra, a VIA. Po třech kolech hlasování byla
licence přidělena Radiu Country s platností
na 3 roky.
10. 12. 1992 se uskutečnilo veřejné
slyšení žadatelů v lokální
rozhlasové vysílání v lokalitě
Pardubice, tentokrát již na základě
licenčního řízení s uzávěrkou
5. listopadu 1992. O licenci žádaly společnosti
Topic, Panag, Regent, Profil 2 a Radio DC. Licenci obdrželo
Radio Panag s platností na 6 let.
Na základě licenčního řízení
s uzávěrkou 15. listopadu 1992 se ve dnech 19. -
21. a 26. - 28. 1. 1993 uskutečnila veřejná
slyšení žadatelů o licenci k vysílání
televizními kabelovými rozvody. Veřejných
slyšení se zúčastnily společnosti:
19. 1. - Codis Praha, Meseta Praha, Konsat Praha, CDTV Praha,
Trans Tv Praha, CSKM Praha, ELSO Praha,
20. 1. - Dattel Praha, Kabel Invest Praha, Happy I Tv Praha, Hermans
Communication Consorcium Praha, A.T.S. Praha, Rika Production
Praha,
21. 1. - TVS Příbram, TV Intes Pardubice, Tv Paus
Plzeň, Pils Kabel Plzeň, Sat centrum Kralupy nad
Vltavou, K+K Cable Milevsko,
26. 1. - Entertainment Cable Tv Plzeň, Kabelová
televize Kadaň, HB TV Havlíčkův Brod,
NTS Litoměřice, TVT Tábor,
27. 1. - Kabel Plus Ostrava, Kabelová televize Ostrava,
Kabelová televize Havířov, Elektronika TVS
Olomouc, Micos Prostějov,
28. 1. - Kabel Net Holding Praha, Kabel Net Tábor, Eurokabel
Bratislava, Global Cable Systems Ltd., RT Plus Praha.
Rozhodnutí o udělení licencí k provozování
vysílání televizními kabelovými
rozvody bylo odloženo z důvodu nutnosti vyjasnění
mnoha technických parametrů budoucích licencí,
mj. po dodání stanoviska ministerstva hospodářství.
Ve dnech 25. - 30. 1. 1993 se konala veřejná
slyšení žadatelů o celoplošné
televizní vysílání na základě
licenčního řízení s uzávěrkou
dne 20. ledna 1993. Na veřejných slyšeních
se prezentovali žadatelé:
25. 1. - Bohemia studio, Art Production K., Bonton TV, CET 21,
CS 1,
26. 1. - Eurocordia, Euro Trading, Evropa 2, FTV Premiéra,
27. 1. - Gennex, Channel 3 TV, JUDr. M. Vacek, NTS - TV 1,
28. 1. - NTV, ČOV, Classic, Asociace PCC, STVR,
29. 1. - Svaz průmyslu ČR, Freedom TV, TENA, Trans
Media Corporation, M. Vadas,
30. 1. - Sun Group, CLT Czech, KF.
Licence byla přidělena 30. ledna 1993 společnosti.
CET 21 s platností na 12 let.
Ve dnech 22. - 24. 2. 1993 se uskutečnila veřejná
slyšení žadatelů o provozování
celoplošného rozhlasového vysílání
v pásmu FM (VKV II) na základě licenčního
řízení, vyhlášeného s
uzávěrkou 25. ledna 1993 pro dvě volné
sady kmitočtů. O licence se ucházeli tito
žadatelé:
22. 2. - Agentura T.R.S., Ascon, Bonton, Cobra, Czech Australian
Broadcasting, RG Evropa 1, Radio Mama,
23. 2. - Jan Einhorn, Hallo World!, Kaskol, Radio Collegium, Radio
CS 1,
24. 2. - Radio Kiss, Radio Vox, r.s. R.I.O., Společnost
pro rozvoj nezávislého rozhlasového vysílání,
Petr Ševčík, JUDr. Milan Vacek, Euro 1.
Licence byla přidělena rozhodnutím Rady dne
24. února 1993 společnosti Kaskol, s.r.o., s projektem
stanice Alfa a společnosti RG Evropa 1 s projektem stanice
Frekvence 1, v obou případech s platností
na 6 let.
5.2.5. Neuzavřená licenční řízení
Kromě již uvedeného případu vysílání
prostřednictvím televizních kabelových
rozvodů byla vyhlášena ještě následující
licenční řízení k udělení
licence k lokálnímu rozhlasovému vysílání
v pásmu FM pro lokality: České Budějovice
s uzávěrkou 23. listopadu, Kladno s uzávěrkou
14, listopadu 1992, Praha s uzávěrkou 13. listopadu
1992. K těmto licenčním řízením
ještě nebyla vyhlášena veřejná
slyšení vždy ze specifických důvodů.
Licenční řízení pro vysílání
v Českých Budějovicích s uzávěrkou
23. listopadu 1992 bylo z původně plánovaného
prosincového termínu odloženo pro vytížení
Rady jinými úkoly. Během tohoto odkladu bylo
zjištěno, že žádost stávajícího
držitele licence k provozování lokálního
vysílání v Českých Budějovicích,
společnosti 21st Century Enterprises, o změnu dosavadního
nevhodného kmitočtu, pravděpodobně
nebude možné uspokojit jiným kmitočtem,
než tím, kterého se týkalo zmíněné
licenční řízení. Bude-li tento
problém uspokojivě vyřešen, bude vyhlášeno
veřejné slyšení. V opačném
případě bude licenční řízení
zrušeno.
Licenční řízení pro udělení
licence pro vysílání v lokalitě Kladno
s uzávěrkou 14. listopadu 1992, nebylo vyhlášeno
na základě kmitočtu přiděleného
federálním ministerstvem spojů, ale na základě
kmitočtu uvolněného odebráním
licence společnosti Superradio Také v tomto případě
došlo k posouvání původně plánovaného
termínu veřejného slyšení. Během
takto vzniklé lhůty získala Rada poznatky
o tom, že kmitočet původně přidělený
pro lokální FM vysílání v lokalitě
Kladno pravděpodobně velmi sníží
svou kvalitu po zahájení vysílání
budoucím držitelem licence k celoplošnému
rozhlasovému vysílání. I v tomto případě
bude veřejné slyšení vyhlášen
o až po vyřešení kmitočtových
dispozic. V případě negativního výsledku
bude také toto licenční řízení
zrušeno.
Licenční řízení vyhlášené
pro lokalitu Praha s uzávěrkou 13. listopadu 1992
bylo rovněž výsledkem odebrání
licence (fyzické osobě Marcelu Brožíkovi).
Tento bývalý držitel napadl rozhodnutí
Rady o odebrání licence u soudu. Z uvedeného
důvodu Rada dosud nepřistoupila k vyhlášení
veřejného slyšení a licenční
řízení ohledně zmíněného
kmitočtu zastavila do doby nalezení kmitočtu
náhradního, popř. do doby ukončení
soudního řízení.
5.2.6. Odebrané licence
Rada projednávala možnost odebrání licencí
pouze jednou. Dne 8. října byly na zasedání
Rady předloženy tři návrhy na odebrání
licence. V případech Superradia a Radia Interprag
(p. Brožík) bylo důvodem návrhu porušení
zákona 468/91 Sb., par. 15, odst. 2, písm. b-ba),
jelikož nezahájily vysílání v
předepsané lhůtě do 180 dnů
ode dne přidělení přenosové
cesty. V obou případech Rada rozhodla o odebrání
licence.
Třetím případem bylo Radio Bohemia
(vysílající pod názvem Kiss), kde
se objevily pochybnosti o tom, zda nedošlo k převodu
licence na jinou osobu a kde došlo ke změně
názvu bez oznámení Radě. Tento případ
Rada řešila výzvou k nápravě
a licenci neodebrala.
5.2.7. Stav agendy žádostí o licence
V současné době je evidována řada
žádostí, které žadatelé
předložili bez návaznosti na konkrétně
vypsané licenční řízení,
počet žadatelů o licence se tedy po vypsání
konkrétního licenčního řízení
může měnit. Ke dni zpracování
zprávy byl počet žadatelů cca 290; pokud
jde o strukturu žadatelů, obsahuje jak velké
společnosti se zahraniční účastí,
tak i žadatele - fyzické osoby s minimální
nebo žádnou zkušenosti. Převládají
české společnosti, zejména u společností
žádajících o licence na televizní
kabelové rozvody jsou evidováni žadatelé
se 100% účastí zahraničního
kapitálu.
Rozhlasové vysílání -
je evidováno cca 100 žádostí o regionální
a lokální vysílání v pásmu
VKV, největší zájem je o vysílání
v lokalitách velkých měst /Praha - 20, Brno
- 11, Ostrava - 10/. Dále je evidováno 5 žadatelů
o vysílání do zahraniční v
pásmu KV a několik žádostí o
vysílání prostřednictvím satelitu.
Dále je evidováno 66 žádostí
o vysílání rozhlasu po drátě
s časovým rozsahem do cca 2 hodin týdně.
Žadatelé pocházejí z celého území
České republiky, zejména z menších
měst a obcí. Předpokládanou náplň
vysílání tvoří informace místního
významu, přímá nabídka zboží
a služeb apod. Na 90% žadatelů tvoří
městské a obecní úřady, případně
městská kulturní střediska. Jde většinou
o vysílání s dlouholetou lokální
tradicí.
Televizní vysílání -
je evidováno 24 žadatelů o regionální
televizní vysílání z celé ČR,
většinou právnických osob. O lokální
televizní vysílání žádá
65 českých subjektů, z toho 35 žádá
o tzv. počítačový videotext, 17 o
vysílání satelitním převaděčem
ETV 4 s dvěma kanály. O tento druh vysílání
žádají zejména městské
a obecní úřady.
Televizní kabelové rozvody -
kromě 31 žadatelů, u nichž nebyla uzavřena
licenční řízení z ledna t.r.
/viz výše/ je evidováno dalších
26 žadatelů o vysílání v televizních
kabelových rozvodech /převážně
městské a obecní úřady a stavební
bytová družstva/ lokálního významu.
Dále je evidován další žadatel
o licenci na systém MMDS v Praze a okolí.
5.3. OBSAHOVÉ ASPEKTY UDĚLOVÁNÍ
LICENCÍ
5.3.1. Komentář k udělení licencí
Radou za rok 1992
Udělení těchto typů licencí
bylo zcela závislé na přidělení
příslušných kmitočtů tehdy
kompetentním orgánem spojů.
1) SV rozhlas Praha
Proběhl dvoukolový výběr - v prvním
kole RIO a Vox, Vox odstoupi1, RIO licenci neobdržel. V druhém
kole přihlášeno Radio Kobra, Country, VOX,
VIA a Riviera (Riviera před zahájením odstoupila).
Po třech kolech hlasování rozhodnuto o licenci
pro Country s ohledem na vysokou poslechovost lokální
stanice Radio Country a typ hudby, který je oblíben
zejména v oblastech přesahujících
vnitřní Prahu a vhodný k šíření
v pásmu AM. Do podmínek zahrnuto vysílání
zpravodajství a dopravního servisu. Licence udělena
na 3 roky, aby byla kompatibilní s lokální
licencí pro toto rádio (FM).
2) FM rozhlas Plzeň,
Přihlášeni Bonton Plzeň a Radio West.
Oba žadatelé chtěli přejímat
programy pražských stanic (Bonton, Evropa 2). Licence
Radiu West udělena s ohledem na lepší propracovanost
projektu a dokonalou připravenost k vysílání
(vybavení studia, personální a materiální
zajištění), takže vysílání
mohlo být zahájeno v maximálně krátké
době. Licence udělena pouze do r. 1995 s ohledem
na prověření slibu přejímat
programy Evropy 2 pouze po omezenou dobu.
3) FM rozhlas Ostrava
V prvním kole Terra, Sprint, Šok, v druhém
kote přihlášeni Level, Contact, Direkt, NTC,
Steel, Steel odstoupil. Licenci získalo Radio Sprint.Vítězný
projekt kladl důraz na kvalitní zpravodajství,
při němž bude zajištěna spolupráce
s předními novináři Ostravska. Hudební
vysílání zaměřené na
střední proud bude uspokojením společenské
objednávky vedle již existujícího Radia
Orion zaměřeného na mladší generaci.
4) FM rozhlas Liberec
Přihlášeni Euro 1, Euro K, Rigo. Zástupce
Rigo se na veřejné slyšení nedostavil.
Licence neudělena společnosti Euro 1 s ohledem na
možnou neobjektivitu a nevyváženost zpravodajství
vzhledem k tomu, že účastníkem spol.
s r. o. bylo několik poslanců zastupujících
jednu politickou stranu. Navíc projekt společnosti
Euro K vycházel z dosavadních zkušeností
žadatele M. Kose s vysíláním v oblasti
Liberce a šlo o čistě apolitickou, hudebně
- informační stanici. Rada se ve svém rozhodnutí
opírala zejména v par. 4, odst. 2 zákona
č. 468/1991 Sb. o nezbytnosti poskytování
objektivních a vyvážených informací.
Licence udělena na 6 let.
5) Č. Budějovice - rozhlas po drátě
Licence udělena jedinému žadateli, rozsah
vysílání omezen.
6) FM rozhlas Hradec Králové
Přihlášeni Topic, Labe. Licence udělena
žadateli, který nabídl zajištění
původního programu, zatímco druhý
projekt se opíral o přejímání
většiny programů ze stanice Evropa 2.
7) FM rozhlas Pardubice
Přihlášeni Profil 2, Topic, Panag, Regent,
Radio DC. Licence udělena na základě nezbytnosti
zajistit pluralitu programů v lokalitě Pardubicka
a Hradecka. Radio Panag na rozdíl od ostatních žadatelů
jediné nabídlo program obracející
se k mladším posluchačům na rozdíl
od společností Profil a Labe, působících
v dané lokalitě.
8) FM rozhlas Trutnov
V prvním kole ASPO, v druhém kole ASPO a Radio
Černá Hora, licence udělena Radiu Černá
Hora s ohledem na větší zkušenost týmu,
který bude vysílání zajišťovat
a přesvědčivost projektu, přihlížejícího
ke zvláštnostem vysílání pro
turistickou oblast Krkonoš.
9) Teletext na programu OK 3 (nyní ČT 3)
Licence udělena jedinému žadateli - Image
s ohledem na zkušenost žadatelů při budování
teletextu na programu ČTV.
10) 24. televizní kanál Praha
Přihlášeni RC Bunkr TV, Agentura T.R.S.,
National TV, Kascom, FTV Premiéra.
Licence udělena společnosti FTV Premiéra
s ohledem na kulturní charakter vysílání,
servis pro důchodce, burzu práce a zajištění
kvalitního regionálního zpravodajství.
Rada zejména přihlédla k osobnostem, které
jsou garanty kvality a národního charakteru programu.
5.3.2. Komentář k udělení licence
k celoplošnému televiznímu vysílání
K vypsání licenčního řízení
na celoplošné televizní vysílání
jako jedné z priorit licenční politiky Rada
přistoupila na základě legislativních
předpokladů, se zvláštním zřetelem
k naléhavosti a významu tohoto úkolu při
neexistenci konkurenčního prostředí
v českém televizním vysílání.
Udělením tohoto typu licencí se Rada zabývala
již od léta 1992, kdy provedla vytřídění
žadatelů a první pracovní pohovory.
Licenční řízení k celoplošnému
televiznímu vysílání bylo poprvé
vypsáno v souladu s platnými ustanoveními
zákona č. 468/1991 Sb. s uzávěrkou
dne 4. prosince 1992 V období od 22.12.92. do 5.1.93 byla
provedena neveřejná slyšení s většinou
žadatelů o licence k celoplošnému televiznímu
vysílání. V souvislosti se změnou
podmínek (zákon č. 36/1993 Sb. stanovil nově,
že místo kanálu OK 3 bude pro držitele
licence určen kanál F1)) byl Radou posunut termín
uzávěrky výběrového řízení
tak, aby bylo umožněno podání žádostí
i těm žadatelům, kteří o licenci
na OK 3 neměli zájem. V této souvislosti
byla zejména se žadateli, jejichž žádosti
byly neúplné nebo vyžadovaly dodatečná
spřesnění., provedena další neveřejná
slyšení.
Veřejná slyšení žadatelů
se konala od 26. do 30. ledna 1993.
Rada před udělením licencí uskutečnila
třídenní seminář s expertní
misí Rady Evropy (s reprezentanty mediálních
orgánů Velké Británie, Francie, SRN
a Nizozemí).
Seminář se soustředil na následující
problémy:
- možnost stanovení technického dobudování
televizní sítě jako jedna z podmínek
licence
- zjišťování finanční
důvěryhodnosti žadatele o licenci - možnost
odebrání licence Radou
- strategie Rady v případě legislativní
možnosti udělit dvě celoplošné
televizní licence
- strategie Rady v případě udělení
licence společnosti se zahraniční účastí
- podmínky k licenci, zvláště s ohledem
na kvalitu vysílání a domácí
produkci
- pornografie a násilí v televizním vysílání
- možnost zajištění nezávislého
a vyváženého zpravodajství v televizním
vysílání
- právní aspekty rozhodnutí Rady
- strategie vztahu reklamních agentur a držitelů
licencí.
(Podrobněji viz příloha)
K posouzení obchodních plánů žadatelů
Rada přizvala nezávislé britské experty,
jejichž činnost byla hrazena z prostředků
Britského fondu a soustředila se na srovnávací
analýzu obchodních plánů vybraných
typů žadatelů.
Základní kritéria pro účast
ve výběrovém řízení
byla zveřejněna a stanovena takto:
- zajištění plnoformátovosti programu
- maximální pokrytí obyvatelstva vysíláním
- podpora domácí produkce
- ohled na potřeby regionů
- zajištění objektivního a vyváženého
zpravodajství v nejsledovanějších časech
- průkazné kapitálové zajištění
projektu.
Rada ve svém rozhodování po studiu jednotlivých
žádostí a vyslechnuti žadatelů
nejprve provedla užší výběr společností,
u nichž (bez jakýchkoliv dalších úvah)
bylo možné předpokládat:
- splnění zveřejněných kritérií
- splnění zákonného termínu
k zahájení vysílání
- profesionální a ekonomickou schopnost dlouhodobě
provozovat celoplošnou televizní stanici.
Projekty společností Art Production K+Reflex,
Bonton TV, CLT Czech, CNN, Europe 2, CET 21; Krátký
film a NTS - TV 1 jako nejvážnějších
žadatelů o licence, které vyhověly těmto
obecným předpokladům, byly poté předány
k posouzení britské expertní misi.
Podle stanoviska britské expertní mise byly za
nejkvalitnější obchodní plány
označeny plány společností Art Production
K (s mírně předimenzovanými investičními
nároky), CLT Czech (s mírně poddimenzovanými
programovými nároky) a CET 21. Za zcela ne reálný
byl britskými experty označen obchodní plán
společnosti Krátký film.
Při diskusi o dalších kritériích
se Rada vedle slyšení žadatelů opírala
zejména o zkušenosti předané v průběhu
semináře expertní mise Rady Evropy.
Na základě závěrů semináře
a po vyslechnutí všech žadatelů se v rozpravě
členové Rady shodli na některých dílčích
kritériích pro výběr držitele
licence. Šlo zejména o:
- preferenci mediálně neutrálního
kapitálu
- projekt zajišťující přerušení
technické, personální i programové
kontinuity s Českou televizí
- otevřenost přístupu pro ostatní
producenty
- dostatek prostoru pro ostatní producenty
- minimální návaznost na ostatní
média
- nadstranickost
- kvalitní obchodní plán
- schopnost přijmout a realizovat stanovené podmínky
k licenci.
S přihlédnutím k těmto dílčím
kritériím byla rovněž vedena rozprava
členů Rady před udělením licence,
s tím, že podle vyjádření jednotlivých
členů Rady v rozpravě se dílčím
kritériím nejvíce přiblížila
společnost CET 21 (viz správní rozhodnutí).
K jednotlivým odmítnutým žadatelům:
Bohemia studio
- nabízen minimální rozsah vysílání
(několik hodin týdně), žadatel odmítl
sdělit původ kapitálu, který hodlá
do projektu vložit.
Bohemia TV (Art Production K + Reflex)
- spojení dvou původně samostatných
žadatelů, z nichž jeden má značné
produkční zkušenosti zejména v oblasti
televizní zábavy. Žadatel měl silné
osobnostní zázemí, příslib
účasti českého bankovního kapitálu
a deklaroval ochotu vzdát se jiných mediálních
aktivit. Jeden z nejvážnějších
uchazečů, mírné rezervy v obchodním
plánu, programové pojetí se silnou preferencí
komerčních prvků, deklarována možná,
avšak vztahově nevyjasněná účast
americké mediální skupiny News Int. (Murdoch).
Bonton TV
- jeden z nejvážnějších uchazečů,
značné produkční zkušenosti v
oblasti rozhlasu a filmu, deklarována účast
českého bankovního kapitálu, oznámen
rozchod s americkým partnerem. Rezervy v obchodním
plánu i v programové skladbě (zejména
v oblasti zpravodajství), určité problémy
v provozování lokální rozhlasové
stanice.
CS 1
- zahraniční televizní společnost,
silný předpokládaný podíl zahraničního
kapitálu i zahraničního programu. Žadatel
kladl malý zřetel na regionální vysílání,
nevyjasněnost ve skladbě kapitálu zahraničního
investora.
Eurocordia
- sdružení menších produkčních
firem s určitými zkušenostmi v televizním
vysílání, silné vazby na regionální
producenty. Kapitálově i personálně
ne jisté zajištění s vágně
formulovanou spoluúčastí jednotlivých
společníků.
Eurotrading - výhradně zahraniční
kapitálová účast, italská mediální
společnost, nejasná programová skladba,zástupci
společnosti se nedostavili k neveřejnému
ani veřejnému slyšení.
Evropa TV
- převaha zahraničního kapitálu
/francouzská mediální společnost/,
předpokládaná kapitálová skladba
uvažovala programově nepříliš náročnou
stanici spíše hudebního typu. Deklarována
spolupráce s Trans Media Corp.
FTV Premiéra
- držitel 1icence k regionálnímu televiznímu
vysílání (Praha a Středočeský
kraj), dílčí podíl italského
kapitálu, žádost v průběhu veřejného
slyšení stažena.
Gennex
- financování ze zahraničních zdrojů,
"malá" televize, nejisté personální
obsazení a programové plány.
Channel 3 - Info
- tčast britské společnosti, český
partner Tesla, projekt orientován spíše na
dobudování sítě OK3, programově
orientováno spíše na televizní zábavu.
M.Vacek
- fyzická osoba, americký podnikatel českého
původu, bez zkušeností v médiích,
nejasné finanční krytí, ke slyšení
se dostavil pouze právní zástupce, bez uvedení
podrobností o projektu.
NTS - TV 1
- společný projekt moderátorů bývalého
federálního zpravodajství, finanční
zajištění zpracováno konzultantem na
principu úvěrování, výrazný
důraz na zpravodajství a publicistiku, příslib
rychlého zahájení vysílání.
Jeden z vážných uchazečů, financování
úvěrem a rezervy v obchodním plánu,
nejisté programové zajištění
mimo rámec zpravodajství a publicistiky, obavy z
vazeb na Českou televizi.
NTV - zkušený nezávislý producent,
deklaroval možnou spolupráci s Bonton TV, předpoklad
zahraničního kapitálového krytí
firmou specializující se na oblast mediálních
technologií. Jeden z vážných uchazečů,
rezervy především ve finančním
zajištění projektu
Český olympijský výbor
- zájem pouze o část vysílacího
času - sportovní přenosy, povaha projektu
neodpovídala stanoveným kritériím.
Classic
- malý nezávislý producent, slabý
obchodní plán, nedostatečně silná
skupina pro celoplošnou televizi.
Asociace Press Club Czechoslovakia
- mladá televizní společnost převážně
novinářů, snaha o alternativní zpravodajství,
nejasné finanční krytí, program mimo
zpravodajství neujasněný, předpoklad,
že příslušné vysílací
časy rozdají na "sublicence".
Spojené televizní regiony
- projekt malých regionálních producentů,
charakterem odpovídal spíše licenci na OK 3,
projekt nedostatečně přizpůsoben podmínkám
F1.
Svobodná televize
- projekt CNN (Turner TV) a čs. společnosti Mirofilm.
Jeden z vážných uchazečů. Předpoklad
vysoké kapitálové účasti CNN,
důraz na zpravodajství. Projekt obsahoval velmi
pomalý nárůst česky vysílaných
programů a vysoký podíl archivní produkce
starších amerických filmů.
Trans Media Corporation
- deklarována možná spolupráce s
Evropou 2, nejasnosti v obchodním plánu, předpoklad
pozdějšího nástupu komplexního
zpravodajství, příliš optimistický
obchodní záměr.
Martin Vadas
- fyzická osoba, zkušenosti ve zpravodajství
a publicistice, financování zajištěno
na principu úvěrování. Málo
reálný obchodní plán, nejasnosti v
programovém zajištění kromě zpravodajství
a publicistiky.
TV Sungroup
- žadatelé o satelitní televizní
vysílání, žádost nebyla koncipována
na terestriální vysílání.
CLT Czech
- společná žádost CLT/RTL a AB Barrandov
s finančním příslibem České
spořitelny. Jeden z vážných uchazečů,
silná mediální společnost s kvalitním
obchodním plánem. Vysoký podíl zahraničního
kapitálu, velmi silná česká produkční
společnost, obavy z možné likvidace menších
produkčních skupin a dominantního postavení
na trhu reklamy. Žadatel nezískal dostatečný
počet hlasů.
Krátký film
- programově a personálně kvalitní
projekt, velká produkční společnost
se státní účastí. Jeden z vážných
uchazečů. Slabiny v obchodním plánu,
obavy z dosud nepříliš dobrých hospodářských
výsledků podniku.