Rada České republiky pro rozhlasové a
televizní vysílání předkládá
tímto v souladu se zákonem č. 103/1992 Sb.,
par 2, odst. 2 a v souladu s par. 5, odst. 4 (ve znění
zákona č. 36/1993 Sb.) novou Zprávu
o stavu vysílání a o činnosti Rady
České republiky pro rozhlasové a televizní
vysílání za období od dubna do prosince
1992 a informaci o stavu vysílání a činnosti
Rady od 1. 1. 1993 do 28. 2. 1993.
Pozn.: První zpráva Rady České
republiky pro rozhlasové televizní vysílání
byla doplněna o dodatky v části 5, 6, 7,
8 a 9 v souladu s připomínkami a podněty
poslanců, které jsou od původního
textu odlišeny jiným typem písma (tučně),
v obsahu jsou označeny *.
Praha
Duben 1993
Zpráva shrnuje fakta a zkušenosti z prvního
roku působen í Rady České republiky
pro rozhlasové a televizní vysílání.
Rada je z hlediska postavení v systému státní
správy nový orgán, jehož činnost
však předpokládá úzkou spolupráci
s dalšími institucemi, bez níž je výkon
státní správy ve své oblasti nemožný
(Parlament, vláda, orgány spojů apod.)
Činnost Rady umožnila skutečný rozvoj
duálního systému vysílání
v České republice. Hlavní událostí
a pracovním cílem, k němuž směřovalo
veškeré úsilí Rady, bylo udělení
celoplošných licencí na soukromé rozhlasové
a televizní vysílání. Tento úkol
Rada, přes všechny problémy, které blíže
popisuje zpráva, splnila a vytvořila tak solidní
základ, na němž může svoji činnost
v dalších letech rozvíjet.
OBSAH
1. POSLÁNÍ RADY
*2. SLOŽENÍ RADY
3. STAV VYSÍLÁNÍ V OKAMŽIKU ZŘÍZENÍ RADY
3.1. LEGISLATIVNÍ STAV
3.2. FAKTICKÝ STAV
4. INSTITUCIONÁLNÍ NÁLEŽITOSTI
4.1. ZÁKLADNÍ NÁLEŽITOSTI
4.1.1. Statut
4.1.2. Jednací řád
4.2. KOMPETENČNÍ NÁLEŽITOSTI, MÍSTO V SYSTÉMU STÁTNÍ SPRÁVY
4.2.1. Orgány spojů
4.2.2. Vláda
4.3. TECHNICKO ORGANIZAČNÍ INSTITUCIONÁLNÍ NÁLEŽITOSTI
4.3.1. Sídlo. IČO. účet
4.3.2. Finance
4.3.2.1. Rozpočet 1992
4.3.2.2. Rozpočet 1993
4.3.3.Úřad Rady
4.3.3.1. Zřízení
4.3.3.2. Organizační řád
4.3.3.3. Personální vývoj
4.3.3.4. Technické otázky
5. ČINNOST RADY
5.1. SYSTÉMOVÁ ČINNOST RADY
5.1.1. Převzetí a agendy
5.1.2. Koncepce, zásadní stanoviska
5.1.3. Licenční politika problematika kmitočtů
*5.1.4. Komentář ke kmitočtové a licenční politice Rady
5.2. OBSAHOVÁ ČINNOST RADY
5.2.1. Mechanismus projednávání žádostí o licence
5.2.1.1. Základní vymezení
5.2.1.2. Chronologie
5.2.1.3. Licenční řízení
5.2.1.4. Veřejné slyšení
5.2.1.5. Přidělování licencí
5.2.2. Kontrola použití dotací
5.2.3. Problematika licencí meziresortních komisí
5.2.4. Veřejné slyšení a udělené licence
5.2.5. Neuzavřená licenční řízení
5.2.6. Odebrané licence
*5.2.7. Stav agendy žádostí o licence
*5.3. OBSAHOVÉ ASPEKTY UDĚLOVÁNÍ LICENCÍ
*5.3.1. Komentář k udělení licencí Radou za období roku 1992
*5.3.2. Komentář k udělení licence k celoplošnému televiznímu vysílání
*5.3.3. Komentář k udělení licencí k celoplošnému rozhlasovému vysílání
*5.3.4. Udělování licencí - kritéria, rozhodovací proces
*5.3.4.1. Vlastní proces rozhodování
*5.3.4.2. Kritéria
5.4. FORMÁLNÍ ČINNOST RADY
5.4.1. Účast členů Rady na jednáních
5.4.2. Komise a jejich činnost
6. VNĚJŠÍ VZTAHY
6.1. ZAHRANIČNÍ AKTIVITY
6.2. ASOCIACE PROVOZOVATEL ROZHLASOVÉHO VYSÍLÁNÍ
6.3. UNIE ŽADATELŮ A PROVOZOVATELŮ RTV VYSÍLÁNÍ
6.4. OCHRANNÉ AUTORSKÉ ORGANIZACE
*7. NÁSTIN ÚKOLU MONITORINGU A PROGRAMOVÉ ANALÝZY
*7.1. FORMÁLNÍ A OBSAHOVÁ ČINNOST ODBORU MONITORINGU A PROGRAMOVÉ ANALÝZY
*7.2. ZAJIŠTĚNÍ SOULADU PROGRAMOVÝCH SLUŽEB SE ZÁKONY A PODMÍNKAMI LICENCÍ
8. ÚČAST V PŘIPOMÍNKOVÉM LEGISLATIVNÍM PROCESU
*8.1. SPOLUPRÁCE SE STÁLOU KOMISÍ PRO SDĚLOVACÍ PROSTŘEDKY
8.2. RÁMCOVÝ LEGISLATIVNÍ PLÁN
8.2.1. Novela zákona č.468/1991 Sb.
8.2.2. Novela zákona č.103/1992 Sb.
8.2.3. Novely zákonů zřizujících provozovatele ze zákona
8.2.4. Ostatní normy
*9. ZÁVĚREM
*SEZNAM PŘÍLOH
1. POSLÁNÍ RADY
Zákon č. 103/92 Sb., jímž byla zřízena
Rada ČR pro rozhlasové a televizní vysílání
(dále jen Rada), byl schválen Českou národní
radou dne 21. února 1992. Zákon nabyl účinnosti
dne 5. března 1992. Tímto zákonem byla Rada
zřízena jako orgán státní správy
ve věcech rozhlasového a televizního vysílání
v České republice.
Zákonodárce seznal účelným
takové řešení, kdy orgán státní
správy pro oblast rozhlasového a televizního
vysílání je samostatnou, na vládě
nezávislou institucí. Oblast sdělovacích
prostředků je totiž sférou, kde standardní
orgány exekutivy nevystupují pouze v neutrální
roli dané svými zákonnými kompetencemi,
ale také jako konkrétní zájmová
skupina. Toto řešení je obvyklé ve všech
vyspělých demokraciích.
Pro přehled lze uvést příklady
některých obdobných institucí v zahraničí.
Ve Spojeném království existuje Rozhlasový
úřad (Radio Authority) stojící mimo
vládu a kompetentní mj. k vydávání
licencí k provozování rozhlasového
vysílání. Novou institucí je obdobná
Nezávislá televizní komise. V Holandsku mají
téměř shodný systém jako u
nás, odlišnost je ve větší vzájemné
nezávislosti Úřadu pro média a Rady
pro média a v rozšíření kompetencí
Úřadu o pravomoc přidělovat frekvence.
V Německu existuje decentralizovaný systém
zemských úřadů pro média. Ty
se ve srovnání s českým modelem vyznačují
rozsáhlými možnostmi ovlivňovat strukturu
provozovatelů i obsah jejich vysílání
a přesně stanoveným složením
rad, kde mají své kvóty různé
skupiny veřejnosti (ženy, zemědělci,
studenti, zástupci regionů atd). V Kanadě
funguje Kanadská telekomunikační komise pro
rozhlas a televizi, jejíž členové jsou
postaveni na úroveň nejvyšších
státních úředníků a
disponují štábem úředníků
a odborníků. Ve Francii existuje Nejvyšší
rada audiovizuálních informací s velmi podobnými
kompetencemi jako Rada u nás. Ve všech případech
je velmi pozorně ošetřena nezávislost
těchto institucí na vládě a na konjunkturálních
politických zájmech a jejich výkyvech, zpravidla
jsou nezávislé i na státním rozpočtu
a způsob jejich odpovědnosti (nejčastěji
parlamentu) bývá vymezen velice specificky, taxativně
a úzce, na rozdíl od standardních orgánů
exekutivy. Členové rad a komisí bývají
postaveni na roveň nejvyšším státním
úředníkům a jsou voleni parlamentem,
nebo zčásti jmenováni prezidentem nebo vrcholnými
představiteli komor, někdy za použití
různých klíčů. Výjimkou
z tradičních demokracií je pouze Rakousko,
kde v oblasti rozhlasového a televizního vysílání
dosud panuje státní monopol.
Zákonem č. 468/91 Sb. byl v ČSFR legislativně
ustanoven systém duálního vysílání.
Rada působila nejprve do konce roku 1992 ve věcech
rozhlasového a televizního vysílání
s výjimkou působnosti ohledně subjektů,
jejichž činnost podstatně překračovala
území České republiky. Po zániku
federace a tím i Federální rady pro rozhlasové
a televizní vysílání ke dni 31. prosince
1992 působí Rada jako jediný orgán
státní správy ve věcech rozhlasového
a televizního vysílání v systému
státní správy ČR. Při spoluvytváření
duálního systému vysílání
je Rada nezastupitelná především jako
orgán dohlížející na dodržování
norem vymezujících oblast rozhlasové a televizní
vysílání a jako orgán, který
vytváří a realizuje licenční
politiku.
2. SLOŽENÍ RADY
Členové Rady byli voleni Českou národní radou. Tři členové:
získali mandát v Radě na základě
ustanovení par. 3, odst. 2, zákona č. 103/92
Sb. jako členové Federální rady pro
rozhlasové a televizní vysílání
zvolení Českou národní radou. Další
čtyři členy Rady:
byli zvoleni Českou národní radou dne 19. 3. 1992. Dva členové:
byli zvoleni Českou národní radou dne 14.
dubna 1992. Mandát tří členů
Rady delegovaných Federální radou byl ukončen
ke dni 31. prosince 1992. Na uprázdněná místa
byli dne 3. února 1993 Poslaneckou sněmovnou Parlamentu
ČR zvoleni:
Dne 7. května 1992 byl předsedou Rady zvolen PhDr.
Daniel Korte a místopředsedou Rady Josef Josefík.
Stranická příslušnost členů Rady:
A. Vaněček, bývalý člen Rady - KDU/ČSL
L. Hajíček, člen Rady - KDU/ČSL
D. Korte, předseda Rady - ODA /členství
pozastaveno/
Členové Rady, kteří se práci
v Radě věnují bez jiného pracovního
úvazku: D. Korte, J. Koubek, M. Pýcha, O.Tomek.
3.1. LEGISLATIVNÍ STAV
Oblast rozhlasového a televizního vysílání
byla v okamžiku zřízení Rady vymezena
především zákonem č. 468/91 Sb.
Tímto zákonem byl v ČSFR zaveden duální
systém vysílání. V rámci tohoto
systému mohou provozovat rozhlasové a televizní
vysílání dva typy provozovatelů.
a) Provozovatelé ze zákona
V duálním systému mají provozovatelé
ze zákona charakter veřejně právní
instituce. Od státních institucí se liší
tím, že nejsou řízeny vládou
ani jiným orgánem státní správy
a že jejich činnost je financována nikoli ze
zdrojů státního rozpočtu, ale vlastním
příjmem (výnosy ze sazeb za používání
rozhlasových a televizních přijímačů
podléhajících evidenci). Od provozovatelů
- držitelů licencí - se veřejně
právní provozovatelé liší tím,
že jejich činnost není vymezena pouze všeobecnou
normou a podmínkami licence, ale také specifickými
úkoly ohledně uspokojování veřejného
zájmu, jak jsou uvedeny v příslušných
zřizovacích zákonech. Veřejně
právní provozovatelé ze zákona mají
oproti provozovatelům - držitelům licencí
- i omezenou možnost samostatného podnikání,
především ve vysílání
reklam.
b) Provozovatelé - držitelé licencí
Tito provozovatelé mohou získat oprávnění
k provozování rozhlasového a televizního
vysílání pouze udělením licence
k tomu pověřenými orgány státní
správy. Jejich činnost je vymezena obecně
závaznými předpisy, především
ustanoveními zákona č. 468/91 Sb., a podmínkami
uvedenými v licenci.
Zákonem č. 468/91 Sb. byla také zřízena
Federální. Rada pro rozhlasové a televizní
vysílání, byla vymezena její působnost
a především mechanismus licenčního
procesu. Dále zákon č. 468/91 Sb. hovoří
o orgánech republik (par. 10, odst. 3) udělujících
licence. Na základě tohoto ustanovení byl
Českou národní radou přijat zákon
č. 103/92 Sb., jímž byla zřízena
Rada v souladu s ustanovením par. 2, písm. b, zákona
č. 136/91 Sb. o rozdělení působnosti
mezi ČSFR, ČR a SR v oblasti tisku a jiných
informačních prostředků. Oblast výkonu
státní správy týkající
se rozhlasového a televizního vysílání
nepřímo vymezoval i zákon č. 110/64
Sb. o telekomunikacích, novelizovaný zákonem
č. 150/92 Sb. ze dne 12. 3. 1992, a zákon č.
474/92,Sb. (tzv. malý kompetenční), který
mj. novelizoval zákon č. 103/91 Sb. Tyto normy se
týkaly výkonu státní správy
kmitočtového spektra využívaného
pro potřeby rozhlasového a televizního vysílání.
Dalšími zákony vymezujícími oblast
rozhlasového a televizního vysílání
byly v době zřízení Rady zákony
č. 483/91 Sb. a č. 484/91 Sb., jimiž byli s
účinností dne 1. ledna 1992 zřízení
provozovatelé vysílání ze zákona,
tedy Český rozhlas a Česká televize.
3.2. FAKTICKÝ STAV
a) Federální rada pro rozhlasové a televizní
vysílání
Rada fungovala bez přijatého statutu, přidělila
dvě licence k provozování vysílání
zahraničním subjektům (Radio Svobodná
Evropa a BBC World Service). Do té doby vysílaly
tyto subjekty na základě usnesení předsednictva
vlády ČSFR č. 53 ze dne 14. června
1990 (RFE) a usnesení vlády ČSFR č.
708 ze dne 18. října 1990 (BBC). Dohledem nad dodržováním
zákonnosti, především monitorovací
činností, se nezabývala.
b) Provozovatelé ze zákona
Ustanovení zákona č. 468/91 Sb. o zřízení
veřejných provozovatelů ze zákona
bylo naplněno přijetím zákonů
č. 483 a 484/91 Sb. a faktickým zahájením
činnosti České televize a Českého
rozhlasu dne 1. ledna 1992. Nebyla vyřešena (a tak
tomu zůstalo až do konce roku 1992) otázka
Československého rozhlasu a Československé
televize. Tito provozovatelé zůstali v rozporu s
principem duálního systému, jak byl zakotven
zákonem 468/91 Sb., provozovateli státními,
tedy v čele s ústředním řediteli
jmenovanými vládou ČSFR a financovaní
ze státního rozpočtu. Tato skutečnost,
spol s nedostatečně provedenými delimitacemi,
tedy důsledným oddělením koexistujících
subjektů naprosto odlišného charakteru, způsobila,
že systém duálního vysílání
byl narušen. (Nutno poznamenat, že naprosto důsledná
delimitace státního a veřejných provozovatelů
byla technicky neuskutečnitelná.)
c) Provozovatelé - držitelé licencí.
Již před zřízením Federální
rady pro rozhlasové a televizní vysílání
a Rady bylo společensky neúnosné odkládat
možnost provozovat nezávislé rozhlasové
a televizní vysílání. Proto byly zřízeny
meziresortní komise (nejprve při vládě
ČSFR, později při ministerstvu kultury ČR),
které bez legislativního zázemí a
jasného definování licenčního
mechanismu přidělily celkem 36 licenci k provozování
rozhlasového vysílání. Meziresortní
komise vlády ČSFR přidělila 8 licencí
pražským uchazečům a jednomu mimopražskému,
meziresortní komise ministerstva kultury ČR přidělila
5 licencí pražským a 22 licencí mimopražským
žadatelům. Zákony č. 468/91 Sb. a č.
103/92 Sb. už toto legislativní zázemí
i licenční mechanismus definují. Zákon
č. 468/91 Sb. však zároveň dle znění
par. 25 ustanovuje, že držitelé licencí
udělených oběma meziresortními komisemi
se považují za držitele licencí dle už
nově stanovených pravidel. Tyto dřívější
licence jsou však zcela nekompatibilní se současnými
licenčními pravidly. Z této skutečnosti
vyvstávají v mnoha případech potíže,
chce-li Rada zachovat faktickou kontinuitu vysílání
a zároveň vyhovět současným
právním normám.
Všeobecně lze říci, že první
měsíce vysílání nezávislých
držitelů licencí byly zásadním
přínosem pro rozvoj plurality informací,
kulturní nabídky a pro vznik konkurenčního
prostředí v této oblasti. Toto v období
bylo cenné také díky získání
prvních poznatků s nezávislým rozhlasovým
vysíláním. Převažujícím
nedostatkem nových provozovatelů je, že ačkoli
dosavadní licence byly uděleny pouze k provozování
lokálního vysílání, skutečně
lokální charakter si držitelé licencí
zpravidla neosvojili. Přes velkou konkurenci, zejména
v Praze, nedošlo u jednotlivých provozovatelů
k výrazné diverzifikaci a k cílenému
zaměření na jednotlivé okruhy recipientů.
Lze to vysvětlit tím, že jednotliví
provozovatelé dosud čerpají ze vstupních
investic (podpořených navíc státní
dotací) a neprojevilo se u nich dosud působení
zpětných vazeb. Za takových okolností
mnozí provozovatelé produkují takové
programy, které si produkovat přeji oni sami, a
ne ty, které vycházejí ze společenské
objednávky. Rok 1993 bude zřejmě tím
rokem, ve kterém na dosud vzájemně velmi
podobné rozhlasové stanice začnou s plnou
účinnosti působit tržní tlaky,
které by měly celkovou skladbu vysílání
držitelů licenci pozitivně ovlivnit.
4.1. ZÁKLADNÍ NÁLEŽITOSTI
4.1.1. Statut
Statut byl připraven Radou během měsíce
dubna a byl schválen Českou národní
radou 29. dubna 1992. Statut upravuje oproti zákonu č.
103/92 Sb. bližší podrobnosti o organizaci činnosti
Rady, Úřadu Rady a výši odměny
členů Rady. Tento statut také zavádí
na návrh Rady institut veřejného slyšení,
které je zde definováno jako obligatorní
součást licenčního mechanismu.
4.1.2. Jednací řád
Jednací řád Rady byl zpracován a schválen
členy Rady v průběhu měsíce
dubna 1992. Upravuje především průběh
jednání Rady, mechanismus rozpravy a hlasování.
Dále blíže definuje průběh licenčního
řízení a vymezuje veřejné slyšení
jako ústní jednání ve smyslu par.
21 správního řádu. Jednací
řád Rady byl v červenci 1992 a v lednu 1993
novelizován do současné podoby.
4.2. KOMPETENČNÍ NÁLEŽITOSTI, MÍSTO
V SYSTÉMU STÁTNÍ SPRÁVY
4.2.1. Orgány spojů
Činnost Rady souvisí velice těsně
s výkonem státní správy části
kmitočtového spektra používaného
pro rozhlasové a televizní vysílání.
Z hlediska Rady je výkon tohoto okruhu státní
správy neoddělitelný od mechanismu přidělování
licencí. Je-li Rada pověřena tvorbou zásad
licenční politiky, koncepcí hospodaření
s kmitočty, konstituováním systému
vyváženosti různých typů vysílání.,
nemůže být odkázána na pouze
servisní funkci orgánů spojů. I v
případě dokonalého fungování
vzájemné spolupráce by byla Rada odkázána
na užívání pouze nahodilých výběrů
kmitočtů a jakýkoli pokus o koncepční
přístup by závisel na nepředvídaných,
s potřebami provozovateli, žadatelů a veřejnosti
nikterak nekoordinovaných kmitočtových dispozicích.
Je známé, že při mezinárodních
koordinačních jednáních každá
země hájí své kmitočtové
bohatství i argumentací postavenou na tzv. fiktivně
zkoordinovaných kmitočtech. Tyto kmitočty
bývají koordinovány bez jakékoli návaznosti
na licenční záměry. Existují
i jiné důvody, kromě problematiky plánování
a koordinace kmitočtů, pro které výkon
státní správy této části
kmitočtového spektra těsně souvisí
s kompetencemi Rady v užším slova smyslu. Jde
např. o možnost kontroly základních
technických parametrů, které jsou součástí
licencí.
Z hlediska orgánů spojů, které je
neméně legitimní, tvoří výkon
státní správy kmitočtového
spektra jeden celek bez ohledu na to, k čemu je ta která
část spektra používána. Všechny
druhy vysílání tvoří z tohoto
hlediska jeden technický celek.
Z obou hledisek vyplývá, že příslušnost
kompetencí k výkonu státní správy
v této oblasti je třeba řešit s rozvahou
a se zahrnutím všech souvisejících okolností.
Rada považuje za ideální ten způsob
řešení, kdy výkonem státní
správy dotyčné části kmitočtového
spektra (jak ostatně navrhovala i ve svých připomínkách
k zákonu o zřízení Českého
telekomunikačního úřadu) by byla pověřena
jak Rada, tak i ČTÚ. Ve zřizovacích
zákonech obou institucí by v tom případě
bylo vhodné uvést, že se podílí
na výkonu státní správy části
kmitočtového spektra používaného
pro rozhlasové a televizní vysílání
dle zvláštního předpisu. Příprava
tohoto zvláštního předpisu (ještě
nebylo rozhodnuto jaké právní síly)
ve spolupráci ministerstva hospodářství
ČR a Rady již začala.
Takovým řešením by byl odstraněn
současný velmi nevyjasněný stav. Až
do přijeti tzv. malého kompetenčního
zákona (č. 474/92 Sb.) byl výkon státní
správy kmitočtového spektra svěřen
výhradně federálnímu ministerstva
spojů. Z hlediska Rady to byl stav velmi nevhodný,
a to jak z důvodu úrovně praktické
spolupráce, tak i z důvodů systémových.
Zmíněným zákonem byl novelizován
zákon č. 103/92 Sb. v tom smyslu, že výkonem
státní správy části kmitočtového
spektra určeného pro rozhlasové a televizní
vysílání byla pověřena Rada.
Toto legislativní opatření neprovázely
žádné praktické delimitační
kroky ba ani kroky, které by vedly k alespoň základnímu
vybavení Rady příslušnými informacemi.
V současné době je situace řešena
tak, že ministerstvo hospodářství ČR,
na které přešly kompetence z federálního
ministerstva spojů, dále vykonává
na požádání Rady odborné práce
související s plánováním a
koordinacemi kmitočtů a na základě
neformální dohody spolupracuje s Radou ve věcech
hospodaření s kmitočty. Tento stav je velmi
nutné formalizovat, institucionalizovat a dořešit
i po věcné stránce.
Státní správa zmíněné
části kmitočtového spektra zahrnuje
několik základních okruhů. Je to především
činnost související s vybráním
vhodných kmitočtů na základě
stanoveného licenčního záměru.
Dále navazují standardní mezinárodní
aktivity, především koordinace se zahraničními
obsazenými nebo vyhrazenými kmitočty. Dalším
nutným státně správním úkonem
je notifikace stanoveného kmitočtu u Mezinárodní
telekomunikační unie (konkrétně u
International Frequency Registration Burerau v Ženevě).
Dále pověřený orgán vydává
povolení ke zřízení vysílače
nebo provozní osvědčení. Dalším
okruhem činností je kontrola dodržování
předepsaných parametrů vysílání
včetně správních úkonů
ohledně případných následných
sankcí. Mezi další činnosti patří
například pravidelné vyjadřování
se k žádostem zahraničních institucí
spravujících kmitočty. (Na tomto příkladě
lze uvést souvislost státní správy
kmitočtového spektra s licenční politikou.
Cizí žádosti by bylo totiž velmi účelné
posuzovat nejen z hlediska již používaných
kmitočtů, ale i z hlediska perspektivního
využití v souvislosti se stanovenou koncepcí
licenční politiky.) Kompetence ve věci všech
zahraničních aktivit je třeba řešit
velmi jasně a perspektivně, neboť jde o to,
abychom zahraničním institucím nabídli
definovaného a fundovaného partnera.
4. 2. 2. Vláda
Rada byla zákonem č. 103/92 Sb. v souladu se zákonem
č. 468/91 Sb. definována jako orgán státní
správy, stojící organizačně
mimo standardní orgány exekut i vy. Tato je jí
nezávislost je funkční především
s ohledem na postřehu rozhodování nezávislého
na politických vlivech.
Nezávislost Rady však nemusí znamenat nestandardní
postavení Rady i v těch parametrech, kde vyčlenění
ze systému státní správy funkčnost
postrádá. Rada je rozhodnuta vyvíjet činnost
a konstituovat Úřad Rady v přímé
návaznosti na pravidla obvyklá u jiných orgánů
státní správy. Současné postavení
jí to však příliš neumožňuje.
Jen váhavě zařazují orgány
státní správy Radu do připomínkového
legislativního procesu. Vláda ČR ani v jednom
případě nevzala v úvahu ustanovení
zákona č. 103/92 Sb., par. 9, ve kterém se
praví: "Vláda ČR a orgány státní
správy ČR spolupracují s Radou ve věcech
vysílání a jsou zejména povinny, jde-li
o věci vysílání, vyžádat
si vždy stanovisko Rady a v mezích své působnosti
poskytnout Radě potřebnou součinnost."
Z premiérových úst několikrát
zaznělo zpochybnění samotné existence
Rady. To mělo vliv i na autoritu Rady jako orgánu
státní správy. Obsáhlou dokumentací
lze doložit, že vláda ČR a Úřad
vlády ignorovaly velké množství podnětů
a žádostí Rady.
Ve věcech rozhlasového a televizního vysílání
neexistuje kromě Rady žádný jiný
orgán státní správy. Přesto
není řešen způsob jejího napojení
na legislativní proces a na související kompetence
státní správy. Tato kuriózní
situace se projevila například během léta
1992, kdy Rada nenalezla formální cestu jak navrhnout
vládě jako bod jejího zasedání
projednání rozpočtu Rady. Iniciativa byla
střídavě předávána Úřadu
vlády ČR, ministerstvu kultury ČR, ministerstvu
financí ČR a opět Úřadu vlády.
Dosud není jasné (neboť rozhlasové a
televizní vysílání nespadá
pod žádný orgán vlády), jak bude
možné realizovat případná usnesení
Parlamentu ČR vůči exekutivě ve věcech
vysílání a jak bude možné uplatňovat
či alespoň formálně předkládat
návrhy Rady vůči vládě i zákonodárné
moci. Stejně tak není dosud řešen naléhavý
problém neexistence kompetencí Rady vydávat
obecně závazné předpisy. Existuje
množství činností, zejména ohledně
licenčního procesu, které by bylo třeba
normativně upravit a které se svou podstatou nehodí
k řešení prostřednictvím zákona.
Není účelné, a Rada to ani nikdy nepožadovala,
učinit z Rady jakousi anomálii v politickém
a státně správním systému.
Specifika by se měla omezit pouze na ta, která vyplývají
ze specifického předmětu činnosti
Rady, a v ostatních věcech uplatnit na činnost
Rady běžné mechanismy.
4.3. TECHNICKO ORGANIZAČNÍ INSTITUCIONÁLNÍ
NÁLEŽITOSTI
4.3.1. Sídlo, IČO, účet
První čtyři měsíce pracovala
Rada bez stálého sídla, a tedy kontaktní
adresy či telefonu. Bylo to způsobeno především
tím, že záloha, o které rozhodlo předsednictvo
vlády ČR až dva měsíce po ustavení
Rady dne 18. 5. 1992, mohla být čerpána až
po zřízení, účtu. Ke zřízení
účtu banka požaduje IČO. K přidělení
IČO potřebuje Statistický úřad
údaje o sídle. Sídlo si Rada nemohla pronajmout,
neboť nemohla čerpat zálohu. V této
době se Radě nedostalo žádné
součinnosti ze strany státních orgánů,
především vlády. Předsednictvo
vlády ČR vzalo dne 18. května 1992 (a později
ještě 7. října 1992 celá vláda
ČR) pouze na vědomí nutnost vybavit Rad u
nezbytnými prostorami a technikou. K realizaci těchto
záměrů nikdy nedošlo.
V červenci 1992 se podařilo Radě prolomit
zmíněný kruh, zřídit bankovní
účet č. 19223-001/0710, registrovat IČO
45770492 a pronajmout provizorně dvě kanceláře
v Radiopaláci, Vinohradská 40, Praha 2. Už
od konce léta byly tyto prostory zcela nepostačující,
s návštěvami se jednalo zpravidla na chodbách
vestoje, dokumentaci nebylo možné přehledně
vést. Rada se proto obrátila na úřady
všech městských částí
Prahy a na ústřední orgány státní
správy se žádostí v přidělení
prostor. Jelikož Rada neobdržela do listopadu žádný
příslib volných prostor, využila služeb
realitních kanceláří a pronajala si
ode dne 1. prosince 1992 na 10 let samostatný objekt v
Krátké ul. č. 10., Praha 10, v ceně
4 000,- Kč za m ročně, což činí
úhrn ročního nájemného přibližně
2.900.000,- Kč.
Během prosince a ledna, kdy byl nový objekt zprovozňován,
byla Rada nucena platit oba nájmy paralelně. Od
února 1993 probíhá postupné rozmisťování
jednotlivých pracovišť v novém objektu.
Telefony ke dni zpracování Zprávy zavedeny
dosud nejsou.
4.3.2. Financování
4.3.2.1. Rozpočet 1992
Dle původního znění zákona
č. 103/92 Sb., par. 8, je činnost Rady hrazena z
rozpočtu České republiky. Jelikož zákon
č. 103/92 Sb. byl přijat až v měsíci
únoru 1992, státní rozpočet ČR
s příslušnou kapitolou ještě nepočítal.
Bylo proto nutné hradit činnost Rady v roce 1992
z prostředků rozpočtové rezervy. O
uvolnění prostředků z rozpočtové
rezervy rozhoduje vláda ČR. Ta schválila
rozpočet Rady ve výši 3 mil. Kčs (včetně
zálohy) až 7. října 199 2, přičemž
návrh rozpočtu byl Radou podán ministerstvu
financí už v červnu 1992 a potom ještě
Úřadu vlády ČR v srpnu 1992, protože
do té doby se Úřad vlády ČR,
pověřený vypracováním rozpočtu,
na Radu neobrátil s žádostí o dodání
podkladů. Po seriózní kalkulaci předpokládaných
výdajů a po zodpovědném krácení
původních nároků činila výše
rozpočtu dle návrhu Rady 5.255.000,- Kčs.
První prostředky (zálohu ve výši
1 mil. Kčs) obdržela Rada až čtyři
měsíce po svém ustavení, a to v červenci
1992 na základě usnesení předsednictva
vlády ČR ze dne 18. května 1992. Do té
doby vykonávali členové Rady své funkce
zdarma a bez jakéhokoli materiálního vybavení
a ke své činnosti využívali převážně
domácího zázemí. Podobná situace
nastala v říjnu a listopadu, kdy prostředky
ze zálohy už byly vyčerpány a z řádného
rozpočtu nebylo ještě možno čerpat.
Tehdy bylo také nutné zrušit již probíhající
nábory pracovníků Úřadu Rady,
čímž vznikly dodnes neodstraněné
problémy
4.3.2.2. Rozpočet 1993
Pro tento rozpočet byla vyčleněna kapitola
372 státního rozpočtu ČR. Rozpočet
byl zpracován Úřadem Rady, schválen
Radou a předložen ministerstvu financí ČR
dne 12. 10. 1992 v celkové výši 16.669.504,-
Kčs, z toho 2.568.504,- Kčs na investiční
výdaje, 1.344.000,- Kčs na odměny členů
Rady a 4.490.000,- Kčs na mzdy pracovníků
Úřadu. Přibližný odhad průměrného
stavu pracovníků v roce 1993, se zřetelem
na nutnost vykonávat všechny zákonem svěřené
kompetence, činil 47 osob.
Ministerstvo financí rozpočet v této výší
nepodpořilo a bez věcné argumentace za použití
pouze početních úkonů, vycházejících
z rozpočtu Rady na rok 1992, navrhlo vládě
rozpočet Rady ve výši 7.755.000,- Kčs,
z toho investiční výdaje 1.500.000,- Kčs.
Dle tohoto návrhu by mzdové prostředky odpovídaly
stavu 17 pracovníků Úřadu, což
by v žádném případě nepostačoval
o ani na minimální výkon svěřených
kompetencí.
Vláda ČR nepodpořila ani tento návrh
ministerstva financí ČR a navrhla rozpočet
ve výši 4.318.000,- Kčs. Tomuto návrhu
nepředcházela žádná věcná
diskuse, byl spíše odrazem několikanásobně
deklarovaného zpochybnění samotné
existence Rady z úst představitelů vlády.
Mzdové prostředky tohoto rozpočtu by postačily
na 1,8 pracovníka Úřadu.,
Česká národní rada po věcné
diskusi a vystoupení představitelů Rady a
ministerstva financí ČR ve výboru pro vědu,
vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu
schválila v souvislosti s přijetím zákona
o státním rozpočtu na rok 1993 rozpočet
Rady v původní. Radou navrhované výši
16.670.000,- Kčs. V tabulkové části
státního rozpočtu ČR se tato částka
sice objevila, ale výše mzdových a investičních
prostředků zůstaly administrativním
nedopatřením na úrovni verze vlády,
resp. MF ČR. Takto koncipovaný rozpočet by
vůbec nebylo lze realizovat. Po několikatýdenní
korespondenci přijalo MF ČR rozpočtové
opatření, kterým se mzdové a investiční
prostředky uvedly do souladu se schválenou celkovou
výší rozpočtu Rady.
Orgány obdobné Radě však ve vyspělých
demokraciích nebývají vůbec financovány
ze státního rozpočtu. Schvalování
rozpočtu parlamentem totiž vystavuje takový
orgán přímým politickým nátlakům.
Proto i v navrhované verzi zákona č. 36/93
Sb. o některých opatřeních v oblasti
televizního a rozhlasového vysílání
bylo formulováno ustanovení, dle kterého
by činnost Rady byla financována z 1% podílu
z výnosů ze sazeb za používání
rozhlasových a televizních přijímačů
podléhajících evidenci. V takovém
případě by byla zrušena i příslušná
kapitola Rady ve státním rozpočtu ČR.
V této verzi však zákon přijat nebyl.
Schváleno bylo ustanovení o tom, že činnost
Rady je hrazena z 0,3 % z výnosů ze sazeb za používání
rozhlasových a televizních přijímačů
podléhajících evidenci. Napojení Rady
na státní rozpočet explicitně zrušeno
nebylo s tím, že prostředky ze státního
rozpočtu mají sloužit základním
pořizovacím výdajům, zatímco
0,3 procenta z koncesních poplatků bude určeno
na provoz, a to i do budoucna, protože se pro příští
roky s kapitolou rozpočtu pro Radu již nepočítá.
Dle zákona č. 36/93 Sb. měla Rada předložit
Poslanecké sněmovně rozpočet na rok
1993. Rozpočet byl předložen s tím,
že zůstal v původní Radou navrhované
výši a s vyjádřeným rozhodnutím
Rady nečerpat v roce 1993 pro vlastní potřebu
z podílu na koncesních poplatcích. V případě,
že Poslanecká sněmovna uskuteční
uvažované oddělení Rady od státního
rozpočtu, nelze hradit výkon všech svěřených
kompetencí, zůstane-li příjmem Rady
pouze 0,3% podíl z koncesních poplatků, což
lze odhadnout na 7 - 8 mil. Kčs ročně.
4.3.3. Úřad Rady
4.3.3.1. Zřízení
Na základě výběrového řízení
byl dne 13. srpna 1992 s platností od 18. srpna 1992 jmenován
v souladu se zákonem č. 103/92 Sb., par. 7, odst.
2, vedoucím Úřadu Rady Ladislav Jakl (novinář).
V souladu s par. 7, odst. 1, zák. č. 103/92 Sb.
přijala Rada dne 4. září 1992 statut
Úřadu Rady. Usnesením Rady ze dne 1. řijna
1992, v souladu se souhlasem ministerstva financí ČR
(čj. 142/53 612/92), byla vydána zřizovací
listina Úřadu Rady.
4.3.3.2. Organizační řád
Základem organizačního řádu
Rady je organizační schéma přijaté
usnesením Rady dne 27. srpna 1992. Organizační
řád, který popisuje strukturu Úřadu,
je v současné době ve schvalovacím
stádiu.
4.3.3.3. Personální vývoj
Přijímání pracovníků
Úřadu bylo opožděným schválením
rozpočtu značně posunuty. První odborný
pracovní k Úřadu byl přijat až
16. listopadu 1992. Nyní má Úřad 11
pracovníků na plný a 3 pracovníky
na poloviční úvazek. Dosud nejsou obsazena
všechna místa vedoucích pracovníků,
některé odbory ještě nezahájily
běžnou činnost v plném rozsahu.
4.3.3.4. Technické otázky
Rada i Úřad až do konce listopadu 1992 sdílely
pouze dvě kanceláře vybavené jediným
počítačem a jednou telefonní linkou,
od prosince 1992 do konce ledna 1993 sídlila Rada i Úřad
dohromady ve třech kancelářích. V
těchto dispozicích se realizovala celá agenda
i styk s veřejností. V takových podmínkách
nelze mluvit o alespoň minimálních, natož
o dostačujících a důstojných
podmínkách pro práci orgánu státní
správy. Od února 1993 sídlí Rada v
samostatném objektu, přičemž k používání
jsou připraveny jen některé kanceláře.
Na přelomu roku 1992 a 1993 pořídil Úřad
minimální základní vybavení
(kopírku, tři počítače, jednu
BTV, jedno video a jeden RMGF). Teprve v posledních dnech
je to Úřad vykonávat některé
odborné úkony, především ve věcech
kmitočtové správy a monitoringu.
V době, kdy technické ani personální
vybavení neumožňovalo vykonávat některé
odborné činnosti, snažila se Rada zadávat
vybrané technické a odborné úkony
specializovaným institucím. Spolupracovala především
s Výzkumným ústavem spojů (dnes příspěvková
organizace ministerstva hospodářství ČR
TEST COM) a s agenturou IAM.