Poslanec Richard Mandelík: Pane předsedající,
pane ministře, dámy a pánové, navrhnu
dva pozměňovací návrhy.
Za prvé - čl. III se doplňuje o bod 6, který
zní: "Středisko je povinno započít
s plněním povinností uvedených v §
87 c) odst. 3 a 4 nejpozději do 60 dnů ode dne účinnosti
tohoto zákona." V návrhu, který máte,
je poněkud tvrdý termín. Z povahy věci
vyplývá, že je třeba dát středisku
přece jen poněkud delší čas na
přizpůsobení.
Druhý návrh: V § 73 odst. 2 b) za slovy "na
zahraničním veřejném trhu" se
vypouštějí slova "nebo jeho části".
Jde o jazykovou úpravu, která koresponduje s předchozími.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Do rozpravy se nikdo již nehlásí, proto ji
končím a současně končím
druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji
panu kolegovi Mandelíkovi.
Přistoupíme k dalšímu bodu, kterým
je
Vládní návrh jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 2110. O úvodní slovo prosím místopředsedu
vlády a ministra financí pana Ivana Kočárníka.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedající, paní poslankyně,
páni poslanci, nebudu rovněž dlouho uvádět
Dohodu mezi Českou republikou a státem Kuvajt o
podpoře a ochraně investic. Chtěl bych jednom
dodat, že dohoda obsahuje všechny záruky, které
jsou upravovány v tomto typu mezinárodních
smluv a které zde byly několikrát opakovány
při podobných příležitostech,
kdy jsme schvalovali smlouvy, a staly se tak obecně známými.
Doporučuji vám proto, abyste vyslovili s předloženou
dohodou souhlas.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Tento vládní
návrh jsme přikázali k projednání
zahraničnímu výboru. Usnesení výboru
bylo rozdáno jako sněmovní tisk 2110/1. Prosím
nyní zpravodaje výboru pana poslance Jana Deckera,
aby se ujal slova.
Poslanec Jan Decker: Pane předsedající,
pane ministře, kolegyně a kolegové, zahraniční
výbor na své 69. schůzi přijal usnesení
č. 614 ze dne 27. března 1996, ve kterém
zahraniční výbor doporučuje Poslanecké
sněmovně vyslovit souhlas s vládním
návrhem, kterým se předkládá
Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu
Dohoda mezi Českou republikou a státem Kuvajt o
podpoře a ochraně investic, podepsaná dne
8. ledna 1996 v Kuvajtu - sněmovní tisk 2110.
Toto usnesení je zároveň sněmovním
tiskem 2110/1, který máte k dispozici.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
a k předloženému vládnímu návrhu
otvírám podle § 108 odst. 6 jednacího
řádu rozpravu. Nikdo se do ní nehlásí,
rozpravu končím. Budeme hlasovat o návrhu
usnesení Poslanecké sněmovny, který
je součástí předloženého
vládního návrhu. Prosím, abyste se
znovu zaregistrovali, budeme hlasovat o návrhu usnesení.
Zahájil jsem 9. hlasování.
Kdo tento návrh podporuje? Kdo je proti?
Návrh usnesení byl schválen. Pro hlasovalo
90 poslanců, nikdo nebyl proti.
Děkuji panu místopředsedovi vlády
a ministru financí, děkuji společným
zpravodajům.
Dámy a pánové, nyní podle schváleného
programu se máme zabývat třemi, resp. dvěma
ústavními zákony a ratifikací úmluv
Mezinárodní organizace práce. Dovolte mi,
abych vzhledem k tomu, že se jedná o závažné
hlasování - vyhlásil desetiminutovou přestávku
s tím, že se sejdeme v 15.30 a zahájíme
hlasování.
(Schůze přerušena v 15.22 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 15.32 hodin.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Dámy
a pánové, čas určený pro přestávku
vypršel, takže nyní budeme projednávat
bod č. 19. Máme tedy na pořadu schůze
Jedná se o pokračování 2. čtení.
K uvedenému vládnímu návrhu jsme obdrželi
usnesení výboru pro sociální politiku
a zdravotnictví - jedná se o sněmovní
tisk 2032/2.
O úvodní slovo k tomuto bodu prosím pana
poslance Josefa Janečka a prosím pana ministra Jindřicha
Vodičku, aby i on zaujal místo v lavici zpravodajů.
Poslanec Josef Janeček: Vážené
dámy a pánové, při hlasování
o vládním návrhu na ratifikaci úmluv
Mezinárodní organizace práce č. 105,
108, 132 a 171 došlo k tomu, že o těchto smlouvách
bylo hlasováno en bloc, přičemž o smlouvě
č. 105 je třeba hlasovat ústavním
kvórem, tj. třemi pětinami všech poslanců.
Proto dávám procedurální návrh,
aby ve smyslu usnesení výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví bylo hlasováno odděleně,
aby se tedy zvlášť hlasovalo o smlouvě
č. 105, a to ústavním kvórem, a ve
druhém bodě aby se hlasovalo o ostatních
smlouvách prostou většinou poslanců.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Janečkovi. Slyšeli jsme procedurální
návrh, který vzešel z výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví.
Dámy a pánové, ptám se, zdali se chce
někdo vyjádřit k vystoupení pana poslance
Josefa Janečka. Zdá se, že tomu tak není.
Nyní jsem vás odhlásil, prosím, abyste
se znovu přihlásili.
V hlasování č. 10 rozhodneme o procedurálním
návrhu, který před chviličkou zazněl,
tedy, aby se o úmluvě 105 hlasovalo zvlášť
a o dalších třech úmluvách dohromady
jedním hlasováním, přičemž
bylo konstatováno - v souladu s ústavou -, že
o úmluvě 105 se musí hlasovat tak, aby -
má-li být tato úmluva přijata - bylo
dosaženo kvóra tří pětin poslanců
Poslanecké sněmovny.
Nyní v zahájeném hlasování
č. 10 rozhodneme o procedurálním návrhu
pana poslance Janečka.
Kdo je pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo výsledkem pro 147,
nikdo proti.
Pokusím se změnit kvórum sám, protože
se zdá, že jinak to nepůjde - je potřeba
nastavit kvórum 120. Právě se mi to podařilo,
takže si mohu blahopřát ke své schopnosti
vypořádat se s tímto přístrojem.
(Potlesk.) Děkuji, paní kolegyně a páni
kolegové.
Zahájím hlasování pořadového
čísla 11 a táži se:
Kdo souhlasí s vládním návrhem na
ratifikaci úmluvy Mezinárodní organizace
práce č. 105 o odstranění nucené
práce, dle sněmovního tisku 2032? Zahájil
jsem hlasování pořadového č.
11, ptám se, kdo je pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo výsledkem pro 158,
nikdo proti.
Konstatuji tedy, že s návrhem byl vysloven souhlas.
Rozhodli jsme v hlasování o návrhu pana poslance
Janečka, že o dalších třech úmluvách
budeme hlasovat najednou. Námitky proti tomu nejsou, takže
rozhodneme o tom hlasováním č. 12, které
jsem právě zahájil.
Táži se, kdo je pro? Děkuji. Kdo je proti?
Děkuji.
Hlasování skončilo výsledkem 158 pro,
nikdo proti.
Vyslovili jsme tedy souhlas s vládním návrhem
na ratifikaci úmluv Mezinárodní organizace
práce č. 108 o průkazech totožnosti
námořníků, č. 132 o placené
dovolené a č. 171 o noční práci,
podle sněmovního tisku 2032.
Dámy a pánové, já vám děkuji
a přistoupíme ke 3. čtení
Jedná se o sněmovní tisk č. 1912.
Zahajuji 3. čtení tohoto návrhu. Prosím,
aby místo u stolku zpravodajů zaujal zástupce
skupiny navrhovatelů pan poslanec Josef Ježek. Pozměňovací
návrhy a jiné návrhy, přednesené
ve 2. čtení, jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 1912/4. Zpravodaji výboru ve 2. čtení
byli poslanci Jan Litomiský a Marek Benda. Prosím,
aby pan poslanec Jan Litomiský zaujal rovněž
místo u stolku zpravodajů a sledoval rozpravu, kterou
nyní v souladu s § 95, odst. 2 otevírám.
Písemné přihlášky do rozpravy
nemám. Zdá se, že nechce nikdo vystoupit, takže
rozpravu končím. - Pan poslanec Ježek se hlásí
do rozpravy? - (Posl. Ježek: ano.) - Promiňte, pane
poslanče, že jsem vám nedal včas slovo,
nicméně vystupujete ještě v rozpravě
ke 3. čtení.
Poslanec Josef Ježek: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
chtěl bych nejprve zpřesnit pozměňovací
návrhy, které jsem přednesl.
Pozměňovací návrh č. 3 by se
měl změnit takto:
Článek I. by měl začínat: "Na
území České republiky se vytvářejí
územní samosprávné celky; jako první
hlavní město Praha".
Potom čl. II. se vypouští a ostatní
články se přečíslují.
Dále pozměňovací návrh označený
číslicí 4 by se měl změnit
tak, že první dvě věty v textu (v tisku
1912/IV na str. 3) by byly spojeny ve větu jednu, která
by zněla takto: "Vyšší územně
samosprávné celky mohou uzavírat mezi sebou
dohody ve věcech společného zájmu
spadajících do jejich vlastní působnosti
a odpovědnosti za podmínek a způsobem, které
stanoví zákon".
Tedy místo prvních dvou vět by měla
být věta jedna.
Dále mi dovolte ještě znovu připomenout
Poslanecké sněmovně důvody, proč
by měl být návrh ústavního
zákona schválen, a to nyní.
Již v rámci prací na přípravě
Ústavy v roce 1992 byla daná otázka otevřena.
Tehdy došlo k určitému politickému kompromisu,
který znamená, že Česká republika
je jednotný stát, s tím ovšem, že
právo na samosprávu je zaručeno na úrovni
obcí a také na úrovni zemí nebo krajů.
Dále připomínám, že v těchto
poměrech unitárního státu, krajská
nebo zemská zastupitelstva mají právo předkládat
návrhy zákonů.
Dále bych si dovolil připomenout, že do jisté
míry je ČR vázána respektovat zásadu
subsidiarity, díky tomu, že platí Evropská
dohoda o přidružení k Evropským společenstvím.
Též chci připomenout, že byla předložena
žádost o přijetí do Evropské
unie.
Tato zásada subsidiarity je obsažena v preambuli Maastrichtské
dohody, kde se píše: Rozhodnutí pokračovat
v procesu vytváření stále užšího
svazku mezi národy Evropy, v němž jsou rozhodnutí
činěna co nejblíže k občanům
v souladu s principem subsidiarity.
Dále chci připomenout čl. 3 b smlouvy o založení
Evropského společenství, který zní
takto: Společenství jedná v mezích
pravomocí svěřených mu touto smlouvou
a cílů v ní stanovených. V oblastech,
které nespadají do jeho výlučné
působnosti, vyvíjí společenství
činnost v souladu se zásadou subsidiarity jen tehdy
a potud, pokud cíle navrhované činnosti nemohou
být uspokojivě dosaženy členskými
státy a mohou být z důvodů rozsahu
či účinku navrhované účinnosti
lépe dosaženy společenstvím. (Předsedající:
Paní a pánové, prosím, abyste věnovali
vystoupení pana poslance Ježka náležitou
pozornost.)
Chtěl bych připomenout, že tato zásada
je v samých základech konzervativního myšlení.
Princip subsidiarity není žádným prázdným
slovem, principem, nedokonalým politickým heslem,
jak se někdy nezasvěcenému může
zdát.
Princip sám o sobě byl poprvé vyhlášen
v Encyklice papeže Pia XI. Podle ní se jedná
o velkou nespravedlnost a špatnost, jestliže větší
a vyšší organizace na sebe přebírají
funkce, které mohou být efektivně vykonávány
nižšími organizacemi, nebo i občany samými.
Na tomto základě je založena politika rozdělení
kompetencí mezi Evropskou unii, členské státy,
nižší územní celky a občany.
Jde o další posilování demokratického
rozhodování Evropské unie, neboť jakákoliv
centrální moc, která brání
dialogu s nižšími úrovněmi, dříve
či později pozná, že v její komunikaci
se společností jsou určité problémy.
Občané musí rozhodovat o věcech jim
vlastních, vyšší územní
celky o věcech vztahujících se k co nejlepšímu
zabezpečení rozvoje regionů. Centrum musí
dozírat na rovnoměrný vývoj v celém
státě.
Praktická realizace principu subsidiarity zabraňuje
v Unii upřednostňování velkých
států na úkor malých, protože
se skrze subsidiaritu důsledně upřednostňuje
princip občanský na úkor principu národnostního.
(Předsedající: Dámy a pánové,
ještě jednou prosím, abyste zachovali patřičný
klid, abychom mohli sledovat vystoupení pana poslance Josefa
Ježka.)
Možná, že se někomu zdá, že
je toto zcela zbytečné a odtažité. Domnívám
se, že tomu tak není, protože předseda
vlády této země napsal, že slovo "subsidiarita"
je zvláště půvabný termín
z dnešní evropské novořeči, aniž
by se jedním dechem přiznalo, že je to termín
stejně prázdný (z předchozího
textu vyplývá, jako demokratický centralismus).
Dále je věta: "Kdyby někdo tento termín
nabídl před čtvrt stoletím Brežněvovi,
určitě by ho také hned začal používat."
Ptám se tedy, zda naše přihláška
do Evropské unie je míněna vážně.
Chtěl bych připomenout, že diskuse o ústavním
zákonu probíhala fakticky nepřetržitě
od roku 1993. Počátkem roku 1994 byly k dispozici
zásady. V červnu návrh ústavního
zákona. V srpnu 1994 návrh zákona o kompetencích.
V září 1994 koncepční materiál
vlády o záměrech této vlády
v oblasti reformy veřejné správy.
Návrh ústavního zákona není
nic, co by bylo vytrženo z jakéhokoliv kontextu. Jedná
se o návrh na doplnění hlavy VII. Ústavy,
která je nazvána "Územní samospráva".
Zároveň schválením ústavního
zákona by mohla být uzavřena diskuse o státoprávním
uspořádání, která začala
slavnou "pomlčkovou válkou" na začátku
roku 1990.
Dále bych se odvážil ještě připomenout
moravskou otázku. Moravská otázka znamená,
že je zde položen problém rovnoprávného
postavení Moravy a Slezska a požadavek zemské,
tj. obecně řečeno, regionální,
nikoliv jen lokální samosprávy.
Tento problém bych na místě všech poslanců
sněmovny zdaleka nepodceňoval. Dovolil bych si odcitovat
konec článku profesora Jaroslava Mezníka
z časopisu Proglas, který své pojednání
na téma - Konec moravanství - ovšem s otazníkem,
uzavírá takto: "V žádném
případě neznamená současný
stav konec moravanství. I nadále se budou pokládat
za Moravany jak lidé žijící na Moravě,
tak i lidé z Moravy pocházející. Většina
z nich se bude přitom samozřejmě hlásit
k české národnosti. Nadále budou vycházet
práce o moravských dějinách a Morava
zůstane objektem bádání i dalších
věd. Moravský zemský archiv zůstane
Moravským zemským archivem a Moravské zemské
muzeum Moravským zemským muzeem. Budou vznikat i
umělecké celomoravské aktivity. Můžeme
tedy mluvit spíš o konci radikálního
moravanství a radikálního moravského
nacionalismu, tedy jevů, pro něž se ujal termín
"moravismus". Jde o konec definitivní? Stane
se zase někdy problém Moravy jedním z významných
témat naší politiky? Bude zase někdy
idea moravského národa oslovovat statisíce
nadšených stoupenců? Nelze znát budoucnost,
ale i to je možné. Sotva lze však s něčím
počítat v nejbližší době".
Souhlasím s profesorem Mezníkem, ovšem domnívám
se, že právě neschválení tohoto
ústavního zákona může znamenat
určitou nestabilitu.
Myslím si, že velmi necitlivé jsou úvahy
opět pana premiéra Klause na téma názvu
státu jednoslovného, a sice "Česko".
Je to vrchol necitlivosti a vlastně stejný postup,
který použili naši bolševici v roce 1948/1949,
kdy názvy historických zemí Čechy,
Morava, Slezsko i Slovensko nesměly být používány
a místo toho se smělo používat pouze
názvů "České kraje" nebo
"Slovenské kraje".
Domnívám se, že to všechno jsou velice
vážné důvody pro to, aby ústavní
zákon byl schválen. Obávám se, že
ti, kteří jsou proti návrhu ústavního
zákona, mají program, který lze charakterizovat
takto. Jedná se o ignorování Ústavy,
což není nic jiného než hledání
třetí cesty k autoritativnímu režimu
s jedním vůdcem a jednou stranou nebo snaha skloubit
marxleninský demokratický centralismus s tržním
hospodářstvím. To myslím vážně,
protože nejsem baron Prášil. Děkuji vám
za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Josefu Ježkovi a prosím, aby se slova
ujal místopředseda vlády a poslanec Jan Kalvoda.
Vidím zdviženou ruku pana poslance Františka
Kačenky.
Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda:
Pane předsedo, milé kolegyně, vážení
kolegové, jistě mi přiznáte jistou
odvahu, když ne hroší kůži, že
v této téměř prázdninové
atmosféře si dovoluji vystoupit s krátkým
příspěvkem. Ne technickým, ale krátkým,
aspoň doufám. Neručím za to.
Chtěl bych říci, jak jsem oprávněn
v třetím čtení, že jsem pamětníkem,
a neříkám to zde poprvé a nechci vás
obtěžovat vzpomínkami pamětníka.
Někteří z vás si vzpomínají
na rok 1990, na léto, kdy poslanci z různých
stran zvolení za Moravu, přednesli tomuto parlamentu
návrh na usnesení, kterým se odsoudí
znásilnění moravské identity v roce
1949 a vyzývali k rehabilitaci. Byl jsem - myslím,
pokud se nemýlím - jediný v této sněmovně,
který hlasoval proti tomuto usnesení. Hlasoval jsem
proti tomuto usnesení proto, že se mi zdálo
nebezpečné pokoušet se křísit
jakýkoli nacionalismus. Zdá se, že doba, která
uplynula od této doby, mne posunula kamsi jinam, neboť
myslím, že není tajné, že jsem
zastáncem decentralizace a krajské regionalizace.
Myslím, že je to zdánlivé.
Kladl jsem si v této době mnoho otázek, proč
vůbec máme tři roky po přijetí
Ústavy diskutovat ne o tom, jak krajská samospráva,
ale zda vůbec a proč tuto polemiku musím
vést s těmi, kteří pro tuto věc
v Ústavě hlasovali. Zdá se mi, a věřte
mi, že nechci vést žádný volební
útok na kohokoliv, že nám nikdo nevezme nutnost
projít dost klikatou cestou a zažít sami své
zkušenosti, ačkoliv jsem se vždycky domníval,
že je možno některým chybám se
vyhnout. Zdá se, že nám to souzeno nebude a
možná i to je k něčemu dobré.
Teď, před hlasováním o ústavním
zákonu, který je logickým pokračováním
kdysi výrazné ústavní vůle
a kdy tento ústavní zákon má velmi
malé naděje na přijetí, jsme v takové
chvíli, kdy - myslím - není marné
se trochu zamyslet, co to vlastně děláme.
V době, kdy téměř letní a prázdninově
klima v této sněmovně vypadá, že
všechno, co se zde přednáší, je
přijímáno s netrpělivostí,
mně nicméně dovolte tři argumenty
pro to, proč si myslím, že není možné
upustit od prosazování krajské samosprávy
jako jednoho dílčího prvku toho, čemu
říkáme oslabování velmi centralistického
státu, toho státu, který jsme zdědili
a ještě o něco více, byť pod krásnou
vlajkou transformace jsme ho zcentralizovali.
Jedním z důvodů je fakt, že já
osobně nepřiznávám žádnému
státotvornému politickému elementu, žádné
straně právo respektovat právní řád
své země výběrově, selektivně.
Nepřiznávám nikomu právo se těžko
rozvzpomínat na dobu, kdy jsme přijímali
Ústavu a některé z jejích hlav ignorovat
s tím, že byl tehdy takový zmatek. Tehdy jsme
to ještě nezvážili. Přiznávám
právo v příštích volbách
vytyčit program zásadní změny ústavního
pořádku, ale nikoli cestu mimochodem ignorovat to,
co nám Ústava předepisuje.
Za druhé systém veřejné správy
je systémem, který je dnes velmi neefektivní.
Říkám to jako jeden z těch, kteří
za to nesou svoji spoluzodpovědnost. Je neefektivní
proto, že od roku 1990 se nestalo vůbec nic po začátku
a rozpačitém začátku reformy veřejné
správy. Co se stalo, je to, že systém si poradil
po svém. Systém, kde mezi obcí a centrem,
centrální politickou úrovní, není
žádná samosprávná úroveň,
si samozřejmě poradí po svém a samozřejmě
z centra se rozlézají do všech možných
koutů této země všemožné
centrální výhonky. Jen pro pořádek
konstatuji, že k dnešnímu dni jich máme
52 druhů, myslím tím dekoncentráty
a 10 druhů detašovaných pracovišť.
Je to dost málo obvyklé a je to logické,
protože jak jsem řekl, systém si poradí
po svém. Má-li centrální systém
čistě lokální či regionální
úkoly, pak je musí plnit tímto způsobem.
To mu nevyčítejte, ale kdo s tím může
něco dělat, když už to občana nezajímá,
jak se nám občas předestírá.
Ti, kteří mají možnost to změnit,
to je politika, centrální politika, tento parlament.
Ona by ovšem musela odolat pokušení věci
řídit a spolehnout se na to, že stabilnější
společnost je společnost, která je decentralizovaná.
Aspekt efektivity účinnosti veřejné
správy je druhým aspektem ze tří,
které jsem navrhl ve svém úvodu. Zde neplatí
žádné argumenty o tom, že bude dražší
ještě další samosprávný
stupeň, protože za prvé bude levnější,
neboť nepřibude, on nahradí a za druhé
finanční argument ve věcech demokracie, jak
se zmíním ještě dále, je vždycky
ten podružný.
Třetím důvodem, pro který jsem se
rozhodl vystoupit před hlasováním o ústavním
zákonu o zřízení vyšších
samosprávných územních celků,
je důvod podle mého názoru nejdůležitější.
Tím důvodem je demokracie.
Je tomu totiž tak, že na poli hospodářské
transformace, která začala jako transformace vlastnických
vztahů, jsme nyní ve fázi, kdy to nejsou
vlastníci, slabí a rozptýlení, kteří
vykonávají svou vlastnickou moc, ale jakési
propletence manažerských uskupení těch,
kteří či které neodpovídají
z titulu svého vlastnictví, ale své nájemní
smlouvy. To rozhodně není způsobilé
vytvořit zdravé klima pro svobodný trh.
Ve věcech veřejné správy je tomu tak,
že ve všech věcech vyjma vysloveně obecních,
lokálních, místních rozhodují
byrokraté, rozhodují úředníci.
Neříkám, že úředník
je a priori horším než samosprávný
politik, ale samosprávný politik vůči
úředníkovi má jednu jedinou výhodu
z hlediska demokracie, totiž tu, že je zřetelně
politicky odpovědný. Úředník
není a ani nesmí být.
Teď se dostávám k tomu zásadnímu,
co mě vede k jistému pocitu trpělivé
hořkosti, že už potřetí se stávám
pamětníkem situace, kdy svobodně zvolený
parlament je jakoby nenakloněn tomuto odvážnému,
nepochybně odvážnému, a významnému
kroku, kterým je decentralizace.
Takže, dámy a pánové, omlouvám
se za to, že jsem pokoušel vaši trpělivost,
a řeknu, že budu samozřejmě hlasovat
pro adekvátní model decentralizace státu
v podobě územní decentralizace, tj. krajské
samosprávy. Budu o tom hlasovat s vědomím,
že, pokud ne teď, pak se tato věc nesmí
nikdy ztratit z české politiky a jednou musí
zvítězit. Protože český stát
bude tím stabilnější, čím
bude decentralizovanější, čím
méně moci bude v rukou ústřední
politické elity. Že to rozhodování,
které nás teď čeká, a možná
- to neskrývám svůj odhad - nás bude
ještě čekat za další rok, dva nebo
tři nebo deset, je rozhodováním mezi vládou
zvláštního propletence hospodářské
a politické ústřední moci a rozhodováním
mezi mocí těch, kteří jsou politicky
odpovědni. Tedy, dámy a pánové, rozhodujeme
mezi vládou byrokratů, vládou neodpovědných
a vládou občanské společnosti. Omlouvám
se za ten pathos a děkuji za trpělivost. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Kalvodovi, prosím, aby se slova ujal pan
poslanec Kačenka, připraví se pan poslanec
Jan Kryčer.
Poslanec František Kačenka: Já bych
mohl mnohé k problematice vyšších územně
samosprávných celků dlouho mluvit, ale nebudu.
Zatím zde zněla materialistická hodnocení,
rád bych zhodnotil VÚSC i z jiného hlediska
a řekl, proč pro ně hlasovat nebudu.
Jedna dávná pověst říká,
že je tomu již mnoho staletí, kdy z rozhodnutí
Lóže světla, která řídí
vývoj na Zemi, přišli k nám ze slunného
Orientu naši předci Noah a Sidi Bayové, aby
zde vytvořili podmínky a připravili prostor
pro setkání "čistých", kteří
na konci železného věku se mají sejít
v místě zvaném Praga Albha a společně
s potomky dávných Bayů zahájit éru
zlatého věku či další vývojovou
epochu Arja - epochu slovanskou.
Tolik dávná pověst. A skutečnost nedávno
minulá? Stejná lóže zaslala v roce 1977
poselství občanům Československa.
Připomíná se v něm poslání
našeho národa a úloha, která má
sloužit k rozpoznávání kladů
a záporů světového názoru a
vlasteneckých kvalit a konstatuje, že přichází
doba, kdy prestiž té či oné strany či
velmoci se stává druhořadou a motorem vývoje
se má stát láska a úcta člověka
k člověku, doba, kdy hlavy státníků
by neměly zdobit světské hodnoty, ale hodnoty
duchovní, doba, kdy má být nastolen zákon
bratrství a demokracie v jiné podobě. Dosud
se tak nestalo. Moci se opět chopily síly temna.
A je slušné na poselství odpovídat.
Odpověď tedy zní: Současná generace
potomků dávných Bayů není připravena
a nemá vůdce, kteří by byli schopni
naplnit naše historické poslání. Proto
nezvládla nástup nové doby. Politici přicházejí
a odcházejí, způsobené křivdy
musí odčinit. Naše poslání trvá,
ale k jeho naplnění dojde později a s jinými
vůdci. Věřím, že se tak stane
brzy a oči celého světa se ku Praze budou
upírat jako ke svému duchovnímu srdci.
To je vše, co zde mělo zaznít, a co jsem chtěl
říci. Možná, že se někomu
zdá, že to nemá souvislost s projednávaným
zákonem. Chtěl bych ubezpečit, že tomu
tak není, jen nerozumí. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Kačenkovi. Dámy a pánové,
já jsem v obtížné situaci, protože
stejně tak jako drtivá většina z vás
si uvědomuji, že to, co předvedl v tuto chvíli
pan poslanec Kačenka, zřejmě není
záměrem zákonodárce jednacího
řádu pro diskusi ve třetím čtení.
Ta totiž může vyústit např. v podání
návrhu na opakování druhého čtení.
Tudíž já nemohu dopředu vědět,
jestli František Kačenka nebo někdo jiný
nehodlá svou úvodní řečí
dospět k tomuto návrhu, a proto jsem více
méně, řekl bych, v situaci, která
mi neumožňuje, abych kohokoliv omezoval. To na vysvětlení.
Viděl jsem řadu zdvižených rukou s faktickými
poznámkami a můj postoj v tuto chvíli je
takovýto: Konstatuji, že v tuto chvíli je ještě
jeden písemně přihlášený,
je to pan poslanec Jan Kryčer. Další přihlášky
do rozpravy nemám, ale byl bych rád, kdyby všichni
ti, kteří ještě hodlají vystoupit,
měli na paměti ustanovení § 95 jednacího
řádu.
Hlásí se s faktickou poznámkou pan poslanec
Jozef Wagner.
Poslanec Jozef Wagner: To jste právě řekl.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji,
takže pan poslanec Jan Kryčer.