Předseda PSP
Milan Uhde: Děkuji
panu poslanci Pavlu Hiršovi, slovo má pan poslanec
Jan Decker, připraví se pan poslanec František
Kozel.
Poslanec Jan Decker: Vážený
pane předsedo, kolegyně a kolegové, dovoluji
si předložit pozměňovací návrh
v § 17 společné zprávy v odst. 7: vypustit
slovo "úmyslně". Jsem přesvědčen,
že Rada nemá za úkol posuzovat úmysl
či neúmysl uvedení nepravdivých údajů,
ale má posuzovat, jestliže údaje jsou pravdivé
či nepravdivé. Navíc věta obsahuje
i slovo, že může registraci zrušit. Myslím
si, že tady má dostatečný prostor. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Janu Deckerovi. Slovo má pan poslanec František
Kozel, připraví se pan poslanec Petr Koháček.
Poslanec František Kozel: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, mé
vystoupení po vystoupení některých
předřečníků, konkrétně
pana poslance Řezníčka, částečně
ztratilo na významu, ale protože si nejsem jist, že
návrh pana poslance Řezníčka může
dosáhnout téhož, k čemu směřuje
můj návrh, svůj návrh proto přednesu
také.
Navrhuji, aby ve společné
zprávě v čl. 1, bod 5, byla vypuštěna
číslovka 0,2 a nahrazena slovy "1%". Na
to váže samozřejmě úprava stejného
druhu, tatáž úprava v čl. IV společné
zprávy.
Moje důvody jsou možná
osobní. Chtěl bych prohlásit, že pokud
bude někdo spatřovat konflikt zájmů
v tom, že mám matku, která je vyššího
věku, a znám spoustu lidí podobného
věku, kteří s velkou oblibou poslouchali
veřejnoprávní rozhlas na střední
vlně, tak bych velmi uvítal, aby opět veřejnoprávní
rozhlas na té střední vlně vysílal,
ale protože vím, že vysílání
na této střední vlně je ve srovnání
s FM mnohem nákladnější nebo dražší,
je třeba proto nebrat veřejnoprávnímu
rozhlasu prostředky, které by mohl k tomuto účelu
využít. To je motivace, která mne vede k tomuto
mému pozměňovacímu
návrhu. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Františku Kozlovi. Slovo má pan poslanec
Petr Koháček, připraví se pan poslanec
Ladislav Nedorost.
Poslanec Petr Koháček:
Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, dovolte
mi, abych vznesl pozměňující návrh
k projednávanému tisku.
Navrhuji úplně nově
znění čl. 111 ve znění společně
zprávy. Cituji: Zákon ČNR č. 483/1991
Sb., o České televizi, ve znění zákona
ČNR č. 36/1993 Sb. a zákona č. 253/1994
Sb., se mění takto: Bod 1, § 14a zní:
"Dalším vysílacím okruhem České
televize svěřeným jí do správy,
je okruh označovaný ke dni 1. prosince 1995 názvem
ČT 2, a to do 31. prosince 1998, nestanoví-li zákon
přijatý do 31. prosince 1998 jinak".
Bod 2, § 14b se vypouští.
Rád bych tento svůj
návrh odůvodnil. Domnívám se, a řada
diskusí na téma, jak využít terestriální
prostor, který nám příroda dala k
dispozici, což znamená asi zhruba, když bychom
to sečetli, 3,6 celoplošného vysílacího
okruhu, nejsem si jist, zda-li stávající
návrh, jak je obsažen v tisku 1821, který předpokládá
definitivní přidělení dvou okruhů
známých dnes jako ČT 1 a ČT 2 České
televizi, zda-li je to skutečně ta cesta, která
nás povede k duálnímu systému, kdy
na jedné straně bude stát veřejně
právní televize
a na druhé straně alespoň dvě srovnatelné
komerční televize, které by se vlastně
podílely na ekonomickém využití tohoto
televizního trhu.
Proto se domnívám,
že vzhledem k této situaci, není doba ještě
uzrálá na to, abychom udělali nějaké
závažné rozhodnutí takového charakteru,
abychom již dnes rozhodli o tom, že přidělíme
oba programy veřejně právní České
televizi.
Domnívám se, že
odklad jenom a jenom této věci prospěje.
Navíc se domnívám, že tak, jako při
přidělování licencí Radou pro
rozhlasové a televizní vysílání,
kde jsou stanoveny přesně kmitočty, které
ta která stanice obdrží, měli bychom
se dále ubírat cestou, že i veřejně
právní televizi a potažmo samozřejmě
i veřejně právnímu rozhlasu bychom
měli přesně vymezit kmitočtové
rozsahy formou přílohy
zákona, aby byla tato věc definitivně a jasně
vyřešena, aby o ní nebylo sporu a aby Rada
pro rozhlasové a televizní vysílání
věděla přesně, které kmitočty
má ze zákona obsazeny a které kmitočty
má volné a k dispozici pro dotvoření
další, dejme tomu, komerční
televizní stanice.
To jsou důvody, které
mě vedou k tomu, abych na vás apeloval, abychom
dnes ještě nepřijímali takovéto
rozhodnutí, kterým definitivně přidělíme
oba programy veřejně právní České
televizi v rozsahu, jak je vymezen dnes. Apeluji na vás,
abychom toto rozhodnutí o tři roky odložili.
Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Petru Koháčkovi. Slovo má pan poslanec
Ladislav Nedorost. Připraví se paní poslankyně
Hana Marvanová.
Poslanec Ladislav Nedorost: Vážený
pane předsedo, kolegyně a kolegové, dávám
tento pozměňovací návrh. Zákon
č. 103/1992 Sb., o Radě České republiky
pro rozhlasové a televizní vysílání
se mění a doplňuje takto: § 2 odst.
1 písm. j) doplnit druhou větu: "Rada České
republiky pro rozhlasové
a televizní vysílání je přitom
povinna optimalizovat přidělování
kmitočtových přídělů".
Nebudu tuto věc vysvětlovat,
protože to přede mnou už udělal kolega
Hirš. Pouze bych se opakoval. Navazuji na něho. Pokud
on toto nepřednesl, tak jsem to přednesl já.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Slovo má paní
poslankyně Hana Marvanová. Připraví
se pan poslanec František Kačenka. Zvažte prosím
své přihlášky. Pokud je chcete podat,
učiňte tak neprodleně. Prosím, paní
poslankyně.
Poslankyně Hana
Marvanová: Vážený
pane předsedo, vážená sněmovno,
ráda bych se v této rozpravě vyjádřila
k některým názorům a návrhům,
které byly v průběhu rozpravy předneseny.
První vystupoval v rozpravě
pan poslanec Soural s návrhem, který se týkal,
stručně řečeno, problému zamezit
křížení vlastnictví v médiích.
Všichni členové
komise pro sdělovací prostředky, pokud jsou
zde přítomni, mi potvrdí, že tento problém
kumulace kapitálu v médiích a kontrola zabránění
této kumulaci, zabránění křížení
vlastnictví v médiích, je nesmírně
složitý problém.
S tímto problémem
se chtělo vyrovnat Ministerstvo kultury. Proto navrhlo
nějaký návrh, který zde přednesl
pan poslanec Soural, do nového tiskového zákona.
Vláda tento návrh projednala a usoudila, že
tak jak byl připraven, není vůbec dokonalý.
Představuje plošný mechanický přístup
zabránit křížení vlastnictví
tak, že ten, kdo má licenci k provozování
rádia už nedostane licenci k provozování
televize a opačně. Tisku se to týká
rovněž.
Domnívám se, že
tento návrh, byť možná v dobrém
úmyslu přednesený, může vést
naopak k úplně opačnému efektu, tj.
omezení vstupu na trh dalších subjektů,
k zabránění vstupu dalších konkurentů
na trh, tedy k efektu, který vlastně předkladatel
nechce.
Proto vláda přistoupila
k tomu, že z návrhu tiskového zákona,
který zde ještě nemáme, tento paragraf
vypustila. Je v kompetenci ministra pro hospodářskou
soutěž, aby se touto problematikou komplexně
zabýval, protože ochrana hospodářské
soutěže ve všech sférách podnikání
patří do kompetence tohoto ministerstva.
Proto se domnívám,
že bychom dnes neměli přijímat tento,
podle mého názoru, nehotový a mechanicky
formulovaný návrh, který ke křížení
vlastnictví přednesl pan poslanec Soural.
Dále vystupovali někteří
poslanci s výtkami obecnějšími. Pan
poslanec Seifer i paní poslankyně Čelišová.
Pan poslanec Seifer se domnívá, že smyslem
novely bylo řešit jen přidělení
kanálu CT 2 České televizi. Mohu, protože
jsem jedna ze čtyř předkladatelů,
říci, že to není úmyslem předkladatelů.
Měli jsme na mysli řešit
všechny problémy mediální legislativy,
které se dají řešit dílčí
novelou a na kterých v té době byla shoda.
Jedním z těch problémů, který
se dal a dá řešit dílčí
novelou, je problematika kabelového a satelitního
vysílání a přechodu z licenčního
režimu na režim registrační a to z toho
důvodu, že licenční režim u tohoto
druhu vysílání není potřebný.
(Předsedající: Dámy a pánové,
je skutečně na pováženou, jak hlučně
se sněmovna dnes chová. Prosím vás,
ztište se.)
Náš záměr
v tomto bodu zákona směřuje úplně
stejným směrem, kterým se rozhodla směřovat
jak vláda, tak tato sněmovna, když, tuším,
předminulý měsíc přijala rozsáhlou
novelizaci živnostenského zákona. To znamená
usnadnit vstup do podnikání, zrovnoprávnit
vstup do podnikání. To, že nadále tento
druh podnikání
v provozování rozhlasového a televizního
vysílání je řešeno samostatným
zákonem, nikoli živnostenským zákonem,
je o tom, že klademe větší povinnosti
na provozovatele tohoto vysílání, na tyto
podnikatelské subjekty.
Nemělo by to vést
k tomu, že bychom neměli i v tomto zákoně
sledovat stejnou politiku, kterou sledujeme v ostatních
zákonech, které upravují podnikání.
To znamená, konkurence v podnikání, atd.
Takže se domnívám,
že náš návrh byl logickým vyústěním
toho, čím se tato sněmovna zabývala
po celé volební období a k čemu směřovaly
návrhy, které předkládala vláda.
To je také důvod, proč vláda souhlasila
s navrženou novelou.
Samozřejmě předkladatelé
si byli vědomi toho, že v této novele neřešíme
řadu dalších problémů mediální
legislativy. Komise pro sdělovací prostředky
se jimi zabývala, bohužel musíme konstatovat,
že do konce volebního období již se nám
nepodaří provést další nějakou
zásadní změnu mediální legislativy
a že tento problém zůstává na
další volební období. A bylo by dobré,
aby se k tomu takto přistoupilo.
A také potvrzuji, že by bylo dobré, aby to
bylo řešeno komplexním zákonem, který
by měla zřejmě připravit vláda.
To jsou úkoly, které už většinou
poslanecké iniciativě nepřísluší.
Ještě pan poslanec
Seifer mluvil o tom, že je zde velké množství
návrhů, zejména z komise pro sdělovací
prostředky. To je přirozené. Komise pro sdělovací
prostředky je komisí pléna a nemá
postavení výborů, nemůže tedy
se účastnit projednávání, připomínkování
společné zprávy apod. Proto komise volila
ten postup, že zmocnila svého místopředsedu,
aby za ni přednesl pozměňovací návrhy.
Komise pléna při projednávání
této materie, pokud by měla stejné postavení
jako výbor, tak by se návrhy ocitly ve společné
zprávě. To nebylo technicky a podle jednacího
řádu možné, proto tento postup. Přesto
říkám, že tyto pozměňovací
návrhy jsou komplexní, upřesňuji návrh
a shodla se na nich komise pro sdělovací prostředky.
A ještě k výtkám,
které zazněly nejvíce z úst paní
poslankyně Čelišové: Ona zde přednesla
v podstatě komentář Rady pro rozhlasové
a televizní vysílání k poslaneckému
návrhu, který byl doručen členům
komise, možná i dalším poslancům.
Komise i my, předkladatelé, jsme se opakovaně
zabývali výtkami rady pro vysílání.
Dokladem toho, že jsme se těmito výtkami
zabývali důkladně, do hloubky a dlouhodobě,
je to, že výtky typu, že tento předložený
návrh není v souladu s právem Evropské
unie, jsme řešili tak, že jsem se já,
zmocněná komisí pro sdělovací
prostředky, obrátila na Parlamentní institut
a dále Úřad vlády,
resp. na Úřad pro legislativu a veřejnou
správu a požádala jsem je o zpracování
posudku, zdali tento náš návrh je v souladu
s právem Evropské unie. Tento posudek má
komise k dispozici. Byly zpracovány pozměňovací
návrhy, které upřesňovaly původní
návrh; jsou ve společné
zprávě.
Protože výtky rady
pro vysílání v tomto směru trvaly,
opět jsem její výtky zaslala Parlamentnímu
institutu a zde před sebou mám a mohu poskytnout
k nahlédnutí posudek Parlamentního institutu,
který hovoří o tom, že nyní tento
návrh je naprosto v souladu s legislativou Evropské
unie a nejen to. Citované dokumenty Evropské unie,
o kterých mluví rada, prosazují liberalizaci
v oblasti satelitního a kabelového vysílání,
což je i smyslem předložené novely. Čili
není pravda to, co tvrdí
rada, že jdeme opačným směrem, než
právo Evropské unie. Naopak jsme v souladu s trendem,
který je v Evropské unii. Čili domnívám
se, že Parlamentní institut a Úřad pro
legislativu a veřejnou správu může lépe
a přesněji, než rada pro vysílání,
sdělovat parlamentu,
zda-li je předložený návrh v souladu
s právem Evropské unie.
A ještě jedna výtka,
kterou citovala paní poslankyně Čelišová
a která se opakovaně objevovala ve stanoviscích
rady. Je to výtka, týkající se kabelového
vysílání, kabelových rozvodů.
Rada má za to, že celá problematika kabelových
rozvodů není ošetřena zákonem,
ale pouhou vyhláškou, a že děravost této
vyhlášky vede radu pro vysílání
k tomu, že nahrazuje chyby dalšími technickými,
licenčními podmínkami. Další
výtky jste z úst paní poslankyně
Čelišové slyšeli.
Já jsem se opět
na základě zmocnění komise pro sdělovací
prostředky obrátila na ministra hospodářství
ČR a na Český telekomunikační
úřad, a to jsou ty orgány, které mají
v kompetenci oblast telekomunikací, oblast kabelové
politiky státu, a mohu zde ocitovat jejich vyjádření.
Podle zákona o telekomunikacích
lze televizní kabelové rozvody zřizovat a
provozovat jen na základě povolení vydaného
Ministerstvem hospodářství, resp. Českým
komunikačním úřadem. Regulační
opatření, zajišťující potřebnou
technickou úroveň vysílání
pomocí kabelových rozvodů, které řeší
Ministerstvo hospodářství, ČTÚ
vydáváním licencí je postačující.
Ministerstvo hospodářství ČTÚ
po posouzení schopností žadatele zajistit požadovanou
technickou úroveň vysílání
vydává technická
povolení bez jakéhokoliv dalšího omezení.
Proto se Ministerstvo hospodářství vyjádřilo
tak, že "... nemá námitky proti tomu,
aby oprávnění k vysílání
v televizních kabelových rozvodech nebo přes
družice vzniklo na základě registrace podle
předloženého
poslaneckého návrhu."
Opět podotýkám:
Toto je stanovisko orgánu, který je kompetentní
tyto věci posuzovat a domnívám se, že
pro sněmovnu by toto stanovisko mělo být
tím, které je přesnější
a určující pro názor v této
oblasti. Ještě jsem chtěla závěrem
podotknout tuto skutečnost: Myslím, že i návrhy,
které přednesl pan poslanec Soural, týkající
se křížení vlastnictví atd.,
svědčí o tom, že máme na mysli,
aby i v oblasti mediální byla konkurence. Poněkud
nás tíží nedostatek konkurence v oblasti
televizního vysílání
atd. My tímto našim návrhem jdeme tím
směrem, abychom otevřeli prostor konkurenci. Domnívám
se, že tomu sněmovna takto i rozumí a že
tento náš návrh z těchto důvodů
podpoří.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji paní
poslankyni Haně Marvanové. Posledním přihlášeným
do rozpravy je pan poslanec František Kačenka. Vystupuje
jako čtrnáctý v rozpravě. Chystám
se po jeho vystoupení rozpravu uzavřít. Prosím,
pane poslanče.
Poslanec František Kačenka:
Vážený
pane předsedo, vážená sněmovno,
v roce 1992 jsme České televizi a Českému
rozhlasu přiznali zákonem postavení veřejnoprávních
sdělovacích prostředků a svěřili
jim úkoly a povinnosti např. v oblasti informací,
kultury, vzdělávání, které
do té doby zabezpečoval stát prostřednictvím
státních organizací.
Aby své úkoly mohly realizovat kvalitně a
nezávisle, byl jim předán celý majetek
České televize, Českého rozhlasu a
příslušný podíl z majetku Československé
televize a rozhlasu. Rovněž jim byly přiděleny
na základě jejich vlastního rozhodnutí
potřebné vysílací okruhy.
Pro zabezpečení
činnosti mají k dispozici výnos z televizního
a rozhlasového poplatku a dále zisk z reklam, které
v rámci stanového limitu mohou odvysílat.
Nebylo to samoúčelně, dělali jsme
tak z přesvědčení, že veřejnoprávní
prostředky budou své úkoly plnit lépe,
nestranně a s menšími náklady, než
by tak činily státní organizace. Současně
jsme tímto krokem položili základ k vytvoření
duálního systému, pro který je charakteristické,
že vedle sebe působí veřejnoprávní
rozhlas a televize a rozhlasové
a televizní stanice soukromé. Jejich postavení
se liší nejen úkoly, ale také způsobem
financování, kdy provoz soukromých stanic
je financován výhradně z prostředků
získaných z reklam. Odtud také pramení
takový zájem o procento reklamy.
Soukromé stanice od nás
nedostaly nic a dříve než mohly začít
vysílat, museli se jejich majitelé zadlužit
a dluhy splácejí dodnes. Proto je pro ně
základní podmínkou jistota, že při
splnění stanovených podmínek budou
moci vysílat po celé desetileté období
na přidělených frekvencích.
Tuto jistotu jim nemůže
dát zákonodárný sbor, ale jen nezávislý
orgán. Proto jsme zřídili radu, která
má plnit zákonem stanovené úkoly,
k nimž patří např. přidělování
frekvencí nebo dohled nad vysíláním.
Zákonodárný
orgán se zřekl řídící
činnosti ve prospěch nezávislého orgánu,
ale ponechal si činnost kontrolní. Přímou
kontrolu vykonává tím, že každoročně
schvalujeme zprávu rady, nepřímo dohlížíme
na činnost mediálních prostředků
prostřednictvím Komise pro sdělovací
prostředky. Ta také
do činnosti rady nemá právo zasahovat, ale
její doporučení jsou významným
vodítkem pro poslance jak mají hlasovat při
schvalování příslušných
zákonů nebo výše zmíněných
zpráv. A právě zde mě mrzí,
že komise nedala jednotné stanovisko, že zde
zaznělo tolik pozměňovacích
návrhů, a to i přes to, že se tímto
problémem komise mnohokrát zabývala.
Proč byla nutná
takováto složitá konstrukce? Hlavním
důvodem je skutečnost, že možnosti rozhlasového
a televizního vysílání jsou limitovány
dvěma základními faktory:
Prvním je množství
finančních prostředků, které
do této oblasti plynou a mohou být pro vysílání
použity. Druhým je počet frekvencí,
na kterých je možné na daném území,
v tomto případě na území celého
našeho státu vysílat. Druhý faktor má
mnohem větší význam
pro oblast televizního vysílání, protože
frekvencí přidělených Stockholmskou
úmluvou pro vysílání televizní
je mnohem méně, než pro rozhlasové vysílání.
Rozhodující část
prostředků určených pro financování
rozhlasového a televizního vysílání
pochází ze dvou zdrojů. Prvním jsou
poplatky, druhým zisky z reklam. Výše poplatků
a způsob jejich rozdělení jsou stanoveny
zákonem. Zisk z reklam je veličina proměnná.
Nejdůležitějším
kritériem pro zadavatele reklamy a pro stanovení
výše její ceny je sledovanost či poslechovost
stanice. Obecně platí, čím větší
sledovanost či poslechovost, tím více reklam
za více peněz.
Provozují-li rozhlasové
a televizní vysílání subjekty na přibližně
stejné úrovni a na přibližně
stejném území, pak výše sledovanosti
či poslechovosti je dána kvalitou programu. Ta je
odvislá od schopnosti managementu oslovit posluchače
nebo diváky. Vítězí a větší
zisky má ten, kdo to umí lépe, a to je správné.
Nejsou-li zde však srovnatelní soupeři, jak
je tomu např. v oblasti televizního vysílání,
pak nastupuje snaha méně
úspěšných, aby kompetentní orgány
různým způsobem zasahovaly a regulovaly ho.
Ve stálé komisi
existuje obecná shoda na tom, že duální
systém televizního vysílání
České republiky by měl být tvořen
veřejnoprávní Českou televizí,
vysílající na dvou celostátních
okruzích, a dvěma soukromými stanicemi, rovněž
s celostátní působností. Je tomu tak
proto, aby se mohlo vytvořit konkurenční
prostředí. Domnívám se, že pro
tři soukromé stanice zde není prostor. Proto
podporujeme, aby CT 2 byla přidělena
veřejnoprávní televizi.
Vítáme i to, že
do TV Premiéra vstupuje společnost Stratton a očekáváme,
že brzy bude důstojným konkurentem stanice
NOVA. Nedomníváme se však, že této
televizi je možně zákonem přidělit
vysílače, jak o tom hovořil kolega Hirš.
V souvislosti s novelou zákona
bylo hovořeno o mnohém o financích, o frekvencích
apod. Nehovořilo se však o tom nejdůležitějším
a tím je, jaký mají přístup
jednotlivé politické strany do mediálních
prostředků, jak je naplňováno ústavní
právo občanů na informace a ústavní
právo stran na jejich volnou soutěž jako základ
politického systému České republiky.
Nejen já, ale i celá řada občanů
je přesvědčena o tom, že strany nemají
rovný přístup do televize a rozhlasu. Bude
ale vhodnější o tomto problému mluvit
v souvislosti s projednáváním zprávy
Rady.
To, zda náš klub novelu
zákona podpoří či nepodpoří,
je odvislé od toho, jaké pozměňovací
návrhy budou přijaty. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Františku Kačenkovi. O slovo požádal
pan poslanec Dalibor Matulka.
Poslanec Dalibor Matulka: Dámy
a pánové, nechci vás zdržovat, ale po
vystoupení kolegyně dr. Marvanové si neodpustím
poznámku. Domnívám se, že ve stanovisku
Rady pro rozhlasové a televizní vysílání,
které zde přečetla kolegyně Čelišová,
ani tolik nešlo o to, zda tento návrh je nebo není
a do jaké míry v souladu s legislativou evropských
zemí, ale v tom stanovisku jde spíše o to,
zda tento návrh zákona je nebo není moudrý
a do jaké míry. Domnívám se, že
čas od času bychom
mohli přestat přeceňovat moudrost svoji vlastní
a spíše dopřát sluchu a důvěry
těm, které jsme v této sněmovně
zvolili, což je v daném případě
Rada pro rozhlasově a televizní vysílání.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Pan poslanec Dalibor
Matulka byl poslední, kdo promluvil v rozpravě.
Nevidím už žádnou další přihlášku,
proto rozpravu uzavírám.
Táži se jednak představitelů
klubů, zda budou žádat přestávku
na kluby, a zda mám tedy polední přestávku
o takovou lhůtu prodloužit. Za druhé zda bude
požadavek, aby dostali poslanci písemné vyhotovení
souboru pozměňovacích návrhů.
Dále prosím pana společného zpravodaje
o sdělení, v jakém termínu je schopen
předložit pozměňovací návrhy
k eventuálnímu písemnému zpracování.
Prosím, pane poslanče, kdybyste
laskavě především informoval, jakou
dobu potřebujete ke zpracování.
Poslanec Vladimír Koronthály: Ke
zpracování postačuje doba, kterou zabere
samotný přepis, protože tam nejsou žádné
zásadní problémy. Domnívám
se, že je možné, abychom bude-li přestávka
na oběd - hned po přestávce o textu pozměňovacích
návrhů hlasovali.
Předseda PSP Milan Uhde:
Teď se táži,
zda žádáte, aby byly pozměňovací
návrhy vyhotoveny písemně. (Ano.) Je tomu
tak. V tom případě myslím, že
bude rozumné, abychom odpoledne nejdříve
v 15 hodin přistoupili k projednávání
tohoto bodu a čas do té doby vyplnili projednáváním
bodu dalšího.
Poslanec Martin Přibáň:
Pane předsedo,
nevím, jestli kolega Koronthály řekl to,
co bych chtěl říci, takže se omlouvám
předem. Byl bych rád, kdyby pozměňovací
návrhy, kterých je celkem 17, byly namnoženy
pro každého člena sněmovny tak, abychom
v 15 hodin všichni věděli, o čem hlasujeme.
Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Je to pokyn pro pracovníky
Kanceláře, prosím připravit vyhotovení
pozměňovacích návrhů písemně
a doručit na lavici každému poslanci. Podle
termínu, ke kterému se to podaří splnit,
potom zvážíme případný
čas na kluby a okamžik, kdy zahájíme
projednávání tohoto bodu. tj. hlasování
o pozměňovacích návrzích.
Chystal jsem se ještě
dát sněmovně k úvaze, zda bychom neměli
projednat první čtení návrhu pana
poslance Tomáše Svobody před polední
přestávkou. Zdržoval jsem tady pana ministra
spravedlnosti k tomu cíli. Jestli je přítomen
pan poslanec Tomáš Svoboda - právě se
objevil - doporučoval
bych, abychom tento bod ještě splnili a potom vyhlásím
přestávku na oběd. Bude o něco delší,
protože zasedne organizační výbor.
Máme na pořadu bod
Dámy a pánové, prosím o klid.
Návrh jsme obdrželi
jako sněmovní tisk 1894 a stanovisko vlády
k němu jako sněmovní tisk 1894/1. Návrh
uvede zástupce navrhovatelů pan poslanec Tomáš
Svoboda. Žádám ho, aby se ujal slova, ale než
se slova ujme, sděluji, že pan poslanec Třebický
bere zpět svůj podpis pod tímto návrhem.
Slovo má pan poslanec Tomáš Svoboda.
Poslanec Tomáš Svoboda: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové.
Jménem v tuto chvíli 32 poslanců vám
předkládám návrh zákona, kterým
se mění § 13 trestního zákona.
Řada lidí - a to i těch, kterých si
nesmírně vážím - říká,
že každý občan má dostatek možností
zákonem daných se účinně bránit
v případě napadení. Osobně
si myslím, že to není
pravda. Kdyby to byla pravda, nebyla by např. minulý
rok odsouzena sedmdesátiletá důchodkyně
ze Smíchova za to, že postřelila zloděje,
kterého při loupeži přistihla ve svém
vlastním bytě. Je pravda, že kdyby se nebránila,
určitě by souzena nebyla. Byla
by totiž možná mrtvá. Současná
právní úprava nebo její naplňování
a uplatňování není vždy na straně
slušných občanů, a proto bychom s tím
měli něco udělat.
Nezáleží na
tom, jestli se o to pokusíme tímto zákonem
nebo při rekodifikaci trestního zákona v
roce 1996. Máme šanci omezit špatná rozhodnutí
soudců, a proto to zkusme udělat. Prosím
vás, doporučte svým hlasováním
tento návrh zákona k dalšímu projednávání
ve sněmovně, ukažte tím, že stojíte
na straně slušných lidí. Děkuji
vám.
Předseda PSP
Milan Uhde: Děkuji
panu poslanci Tomáši Svobodovi. Organizační
výbor určil za zpravodaje pro první čtení
pana poslance Miloslava Výborného. Žádám
ho, aby se ujal slova.
Poslanec Miloslav Výborný: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, svým
hlasováním posléze, jak doufám, ukáži,
že jsem na straně slušných lidí,
ale ten emotivní závěr projevu předkladatele,
kterému všichni rozumíme, hned v úvodu
zpravodajské zprávy musím odmítnout,
neboť tady nejde o rozhodování o tom, zda ten,
kdo bude pro zákon, je
na straně slušných lidí. Rozumí
se, že jako by ten, kdo bude proti, byl na straně
neslušných lidí. Tady jde o to celou tuto problematiku
věcně, se znalostí věci odborně
posoudit a zvážit, zda předkládaná
novela trestního zákona je novelou, která
je ve prospěch věci,
ve prospěch slušných lidí, ve prospěch
poškozených anebo zda se naopak jedná o novelu,
která by mohla přinést fatální
důsledky v tak citlivé oblasti, jako je oblast využívání
krajních situací nutné obrany při
útocích hrozících občanům
tohoto státu.
Nezastíral jsem už
v době, kdy jsem byl pověřen organizačním
výborem tímto zpravodajským úkolem
i v době pozdější, ale i před
tím, že rozumím úmyslu předkladatelů,
chápu motivaci, chápu pohnutky, které předkladatele
této novely vedly k jejímu sepsání
a podání, ale nikdy jsem se netajil tím,
že budu výrazně oponovat této novele.
To, co je předloženo, situaci neřeší,
to co je předloženo situaci podstatně zhorší.
Bojím se, velmi se bojím za občany tohoto
státu, aby snad tento parlament tuto novelu neschválil.
Velmi se toho bojím, protože - a to si jako politik
uvědomuji - je tady jistý politický náboj
této novely. Je populární pro tuto novelu
hlasovat.
Dámy a pánové,
v rámci přípravy zpravodajské zprávy,
v situaci, kdy vlastně se jedná o jeden z prvních
parlamentních tisků, které jsou projednávány
ve trojím čtení, jsem uvažoval, co vlastně
má zpravodaj v prvním čtení za práva
a co má za povinnosti a kdy by překračoval
hranice korektnosti. Myslím, že zpravodaj má
povinnost říci svůj názor k předloženému
tisku, to jsem už uváděl.
Ale soudím také, že zpravodaj by měl
tento názor - a domnívám se, že až
při své řeči ve sněmovně
odůvodnit a analyzovat, proč jeho odmítavý
postoj je právě odmítavý. Domnívám
se, že jsem tak učinil včas.
Pověřen zpravodajskou
funkcí, požádal jsem totiž předsedu
Nejvyššího soudu ČR, aby pro mě
vypracoval názor trestního kolegia Nejvyššího
soudu k předkládané novele. Obdržel
jsem včas odpověď a děkuji touto cestou
předsedovi Nejvyššího soudu i soudcům
Nejvyššího soudu za odpověď, protože
tuto odpověď považuji za fundovanou a správnou.
Ztotožňuji se s ní. Je myslím nadbytečné,
abych vyjádření Nejvyššího
soudu k této věci, které obsahuje přibližně
šestistránkový podrobný rozbor problematiky,
zde ve sněmovně četl. Je to nadbytečné
proto, že jsem vám
tento rozbor všem dal k dispozici. Učinil jsem tak
dopisem ze 3. října, kde jsem oslovil všechny
předsedy všech poslaneckých klubů a
prostřednictvím těchto klubů jste
měli možnost se seznámit se stanoviskem, které
jsem citoval.
Dámy a pánové,
tato problematika pro nás, pro mnohé nová
není. Rád bych ještě upozornil, že
problematikou nutné obrany se zabývala tato sněmovna
a k tomu povolané výbory již při poslední
větší novele trestního zákona,
a to velmi podrobně, a ve velmi podobných debatách,
kdy jsme jistou úpravu už přijali. Rád
bych také připomněl, že v této
sněmovně se z iniciativy předsedy ústavně
právního výboru a předsedy branně
bezpečnostního výboru uskutečnil seminář
poslanců k daně problematice, jehož se účastnili
i někteří předkladatelé
tohoto zákona - někteří, ne všichni
- a jemuž předcházela analytická činnost
státního zastupitelství a justice, konkrétně
předsedů soudů, zaměřená
k této činnosti.
S lítostí konstatuji,
že důvodová zpráva k předloženému
návrhu poslance Tomáše Svobody a dalších
podle mého mínění nevýstižně,
a to jsem velmi mírný, hodnotí analýzu,
která byla provedena a s lítostí také
konstatuji, že předložený tisk návrhu
novely trestního zákona 1984 podle mého mínění
nesplňuje všechny náležitosti, které
by měl splňovat
podle platného jednacího řádu Poslanecké
sněmovny. To nám přináší
ještě poslední problém, o kterém
se zmíním.
Pakliže předložený
návrh zákona všechny náležitosti
nesplňuje - a ono tomu tak v tomto případě
skutečně je a mám za to, že i předkladatelé
se s touto mojí myšlenkou ztotožní může
sněmovna postupovat dvojím způsobem. Může
vrátit předkladatelům návrh k přepracování,
aby odstranili závady, které tisk má, ale
myslím současně, že to nevylučuje
rozhodnutí sněmovny o tom, že návrh
zákona zamítá, neboť by
bylo málo logické, aby sněmovna, rozhodnuta
již o tom, že návrh zákona dobrý
není - a věřím, že tak rozhodneme
- si ještě přála jeho formální
přepracování a pak teprve po vykonané
práci navrhovatelům sdělila, že s ním
stejně nesouhlasí. Považoval bych to
za neúctu k pracovnímu
vytížení předkladatelů zákona.
Takže končím
svou zpravodajskou zprávu zřetelným návrhem.
Navrhuji, aby v prvním čtení byl sněmovní
tisk 1893, tj. návrh zákona, kterým se mění
zákon č. 140/61 Sb., trestní zákon,
ve znění pozdějších předpisů,
zamítnut.