Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
společnému zpravodaji Liboru Novákovi a otevírám
rozpravu. Mám prozatím čtyři písemné
přihlášky od pana poslance Hrazdíry,
Jaroslava Nováka, Dalibora Matulky a Jana Kryčera.
Prosím, aby se v tuto chvíli jako první slova
ujal Antonín Hrazdíra.
Poslanec Antonín Hrazdíra: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, vážení kolegové
a kolegyně, projednáváme návrh zákona
předložený panem poslancem Hiršem a dalšími
o volbách do Parlamentu České republiky.
Hledáme-li důvod, proč máme tento
návrh zákona projednávat, když v současné
době platí zákon č. 120/1992 Sb.,
o volbách do České národní
rady, a který drobnou novelou lze použít i
pro volby v roce 1996, je vysvětlení jediné
- dořešit dlouhodobý spor o Senát.
Proto je třeba si položit nejdříve otázku,
do jaké míry Senát pro činnost této
republiky je nezbytný. Pokud mám vyjádřit
stanovisko Levého bloku, musím říci,
že Levý blok vytvoření Senátu
nepodporuje, právě naopak vždy podporoval myšlenky
a návrhy na úpravu Ústavy a vypuštění
Senátu z jejího ustanovení. Řada z
vás namítne, že je třeba naplnit ustanovení
Ústavy. Toto konstatování však neobstojí,
jelikož i některá další ustanovení
nejsou naplňována a přitom mohou být
pro činnost tohoto státu důležitější.
Ano, mám na mysli ustanovení hlavy sedmé
Ústavy, konkrétně ustanovení o vyšších
územních samosprávných celcích.
Z těchto důvodů klub Levého bloku
návrh zákona tak, jak je předložen,
nepodpoří a předkládá následující
pozměňovací návrhy k návrhu
zákona o volbách do Parlamentu České
republiky, tisk 1048 ve znění společné
zprávy, tisk 1921.
Za prvé - vypustit ustanovení oddílu III
návrhu zákona. V případě přijetí
tohoto návrhu, legislativně upravit celý
zákon, tj. ve vazbě na Senát.
Za druhé - vypustit § 35 a § 65.
Za třetí - v § 85 slova "90 korun"
nahradit slovy "45 korun".
Za čtvrté - v § 49 odst. 2 se slova "5%"
nahrazují slovy "4%, slova "7%" slovy "6%",
slova "9%" slovy "8%" a slova "11%"
slovy "10%".
Za páté - v § 49 odst. 4 se slova "pěti
a čtyř" nahrazují slovy "čtyři
a tři", slova "sedm a šest" slovy "šest
a pět", slova "devět a osm" slovy
"osm a sedm" a slova "jedenáct a deset"
slovy "deset a devět".
Za šesté - z § 31 odst. 1 vypustit slova "kterým
není pozastavena činnost".
Z § 34 odst. 2 vypustit slova "nebo její činnost
byla pozastavena".
Z § 37 slova "nebo pozastavení činnosti".
Za sedmé - doplnit § 85 o nový odst. 2 v tomto
znění: "Nejpozději do zahájení
volební kampaně sdělí písemně
volební strana Ústřední volební
komisi předpokládanou výši svých
volebních výdajů a zdrojů, ze kterých
budou tyto výdaje hrazeny. Ústřední
volební komise seznámí s těmito údaji
bezodkladně veřejnost."
Stávající odst. § 85 označit
jako odst. 1.
Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Antonínu Hrazdírovi.
Technické oznámení se týká
skutečnosti, že Libor Novák mladší
má náhradní kartu č. 23.
Nyní prosím, aby se slova ujal pan poslanec Jaroslav
Novák a připravil se pan poslanec Dalibor Matulka.
Poslanec Jaroslav Novák: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
dámy a pánové, také já bych
měl několik pozměňovacích návrhů
k návrhu volebního zákona, tisk č.
1048.
V § 7 odst. 1 vypustit slova "a volby do Senátu".
V tomtéž paragrafu vypustit odst. 3.
V § 8 odst. 1 vypustit ve druhé větě
slova "do Senátu".
V tomtéž paragrafu odst. 2 vypustit druhou větu
začínající slovy "podává-li
kandidátní listinu atd."
V § 13 odst. 1 změnit text následovně,
a to tak, aby členové byli nejméně
tři.
V § 14 odst. 1 změnit text první věty
následovně: "Prezident republiky vyhlašuje
volby do Poslanecké sněmovny nejpozději 60
dnů před jejich konáním."
V § 16 odst. 1 nahradit původní text následovně:
"Dobou volební kampaně se pro účely
tohoto zákona rozumí období počínající
21 dnů a končící 48 hodin před
zahájením voleb."
V tomtéž paragrafu odst. 3 nahradit slova "vyhradí-li
starosta" slovy "starosta je povinen vyhradit přiměřenou
plochu při vylepení volebních plakátů
všem kandidujícím stranám a koalicím
na základě rovnosti".
V tomtéž paragrafu odst. 4 první větu
doplnit slovy: "Stejný zákaz platí pro
všechny hromadné sdělovací prostředky."
V § 17 odst. 5 poslední větu změnit
na: "Před zahájením hlasování
druhého dne voleb zkontroluje předseda Okrskové
volební komise neporušenost pečetí a
ponechá je až do skončení voleb."
V § 31 odst. 1 změnit text z "nejpozději
do 60 dnů" na "nejpozději do 45 dnů".
V tomtéž paragrafu odst. 2 písm. a) doplnit
text následovně: "Plný název
politické strany nebo koalice a její používanou
zkratku".
V totéž paragrafu odst. 3 změnit číslovku
"60" na "45".
V § 32 odst. 1 změnit číslovku "35"
na "30" a v § 33 odst. 1 změnit číslovku
"50" na "40".
V § 35 odst. 2 "zvýšení kauce na
350 tisíc korun", nebude-li to přijato, tak
na "300 tisíc korun".
V § 39 vypustit odst. 4.
§ 65 - nebude-li přijat návrh o vypuštění
Senátu, odst. 2., zvýšit kauci na 30 tisíc
korun.
V odst. 4 změnit "6%" na "15%".
V § 84 úhradu na jeden hlas ponechat ve výši
15 korun. Nebude-li schváleno, maximální
úhrada za jeden hlas 20 korun.
V tomtéž paragrafu změnit 3% na 5%. Nebude-li
schváleno, na 4%.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Jaroslavu Novákovi a prosím, aby se
slova ujal pan poslanec Dalibor Matulka a připravil se
pan poslanec Kryčer.
Poslanec Dalibor Matulka: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
chtělo by se mi vysvětlit komplexně stanovisko
poslanců za KSČM k tomuto celému návrhu
zákona, ale protože bych většinou opakoval
to, co tady řekl jako stanovisko Levého bloku poslanec
Antonín Hrazdíra, je to stanovisko obdobné.
Koneckonců je obecně známo, co si komunističtí
poslanci o celém Senátu myslí. Ventilovali
jsme to již při přijímání
Ústavy. Trváme na tom a nemáme zájem
na tom, aby Senát vznikl. Nicméně, když
je zde předložen návrh volebního zákona,
také vznášíme několik pozměňovacích
návrhů.
V první řadě mi dovolte, abych předložil
návrh na změnu v § 16, kde navrhuji nové
znění odst. 1.: "Dobou volební kampaně
se pro účely tohoto zákona rozumí
období počínající 25 dnů
a končící 48 hodin před zahájením
voleb."
Stávající odst. 1 uvedený ve společné
zprávě navrhuji označit jako odst. 2, ostatní
rovněž přečíslovat, ale v jeho
textu vypustit slova "a to 16 dnů před dnem
voleb".
Dále v § 16 odst. 3 podle společné zprávy
nahradit číslo 16 číslem 25. Jedná
se o prodloužení volební kampaně ze
16 na 25 dnů. I my se domníváme, že
16 dnů je příliš krátká
doba, že je vhodnější to rozšířit.
To, co jsem nyní přednesl, berte jako jeden pozměňovací
návrh a je potřeba o něm hlasovat potom současně.
Za druhé si dovoluji navrhnout změnu v odst. 4 §
16. Navrhuji toto znění:
"Po dobu volební kampaně je v místním
rozhlasu a ve sdělovacích prostředcích,
vyjma případů uvedených v odst. 3
a periodického tisku, zakázána volební
agitace v prospěch i neprospěch politických
stran, koalic a nezávislých kandidátů".
O co zde jde. Ve stávajícím návrhu
zákona podle společné zprávy je zákaz
volební agitace naprosto všude uveden pro lhůtu
48 hodin před volbami. Smyslem mého návrhu
je tento zákaz částečně rozšířit,
a to o zákaz volební agitace ve sdělovacích
prostředcích, vyjma těch, které jsou
uvedeny, že mají vyhrazen vysílací čas,
tzn. veřejná právní média,
a to po celou dobu volební kampaně. Domnívám
se, že je správnější přistoupit
spíš na filozofii určitého - alespoň
pokud možno - volebního klidu po dobu volební
kampaně a volební kampaň usměrnit
do náležitých mezí.
Mimo jiné nezakrývám, že smyslem tohoto
mého návrhu je i záležitost zabezpečit
po dobu volební kampaně pokud možno skutečně
rovný přístup do sdělovacích
prostředků všech, to znamená i silných
i slabých, chudých i bohatých politických
stran, protože pochopitelně jiný přístup
budou mít bohatší strany, které si budou
moci v soukromoprávních médiích zaplatit
reklamu. Není to porušení rovnoprávnosti,
ale porušení rovnosti. Smyslem tohoto návrhu
je udělat pokud možno co nejrovnější
podmínky v tomto ohledu.
Za třetí navrhuji, aby z § 34 odst. 2 ve znění
společné zprávy bylo odstraněno to,
co tam dodal ústavně právní výbor,
tj. slova "nebo její činnost byla pozastavena".
O co běží? Běží o zamítnutí
registrace té politické strany, jejíž
činnost je v momentě, kdy se strany registrují
do voleb, pozastavena. Známe všichni zákon
o politických stranách, jsme si vědomi režimu,
jaký se vztahuje na pozastavování politických
stran, a víme všichni, že k pozastavení
politických stran může dojít z nejrůznějších
důvodů, např. špatné hospodářské
činnosti. Může to trvat jen velice krátkou
dobu. Strana má pochopitelně možnost domáhat
se nápravy soudní cestou, ale to nic neřeší,
protože mezi tím proběhne registrace, proběhnou
volby a strana je na čtyři roky vyřazena
z parlamentního života. Jde tedy o to, že i když
je činnost politické strany pro nějakou závadu
pozastavena, strana odstraní v požadované lhůtě,
která může být velice krátká,
ale i velice dlouhá, závady, stane se tedy bezvadnou
stranou z hlediska zákona o politických stranách,
ale přesto tímto ustanovením by byla vyřazena
na daleko delší dobu, než po kterou trvaly závady,
pro které její činnost byla pozastavena.
Považujeme to za nesmyslné a do značné
míry i proti ústavním principům této
země.
Dále navrhuji shodně s kolegou Hrazdírou
vypustit § 35 a § 65. To jsou paragrafy hovořící
o kaucích. Je pravdou, že po složení těchto
volebních kaucí jsou si strany, které kauci
složily, rovny, mají stejnou možnost ve volbách
zvítězit. Ve skutečnosti ale víme
všichni, že jde o zakotvení naprosto nerovného
přístupu k účasti ve volbách,
neboť je ustanoveními tohoto zákona o kaucích
zaveden prachsprostý majetkový cenzus, o kterém
si dovolím pochybovat, že odpovídá zásadám
rovnosti.
Je to středověké ustanovení, které
v tomto zákoně na sklonku 20. století, ve
státě, který si říká
demokratický, nemá co dělat. Navrhuji tedy
oba paragrafy vypustit.
Pokud by tento návrh nebyl přijat, dovolím
si podat pro tento případ nové znění
odst. 1 § 35. - místo navrhovaných odstavců
1 a 2 ve společné zprávě. Nové
znění by znělo takto: "Politická
strana nebo koalice, jejíž kandidátní
listina byla zaregistrována v alespoň jednom volebním
kraji, složí na zvláštní účet
zřízený Ministerstvem financí do tří
dnů po oznámení o registraci podle §
41 odst. 1 kauci ve výši 500 000 Kč" -
pokud by toto nebylo přijato, navrhuji variantu 750 000
Kč - "a oznámí to do dvou dnů
po složení kauce krajské volební komisi
v každém volebním kraji, ve kterém byla
zaregistrována."
Pokud by nebylo přijato vypuštění §
35 a 65, pak navrhuji nahradit v § 65 odst. 2 číslo
20 000 číslem 5 000. Čili snížení
kaucí u voleb do Senátu.
Můj pátý pozměňovací
návrh je tento: V § 49 ponechat pouze odst. 1 a 5,
odst. 2, 3 a 4 vypustit a pokračovat nejlépe v rámci
jednoho paragrafu textem uvedeným ve stávajícím
§ 50. Jedná se tam o naprosté vypuštění
volebních klauzulí pro politické strany.
Domnívám se, že volič, dá-li
hlas nějaké straně a je-li těch hlasů
dostatek na to, aby to vydalo byť třeba na jeden jediný
poslanecký mandát, vůle voliče budiž
vůlí nejbližší. Nechť se ve
sněmovně nenalézají poslanci, kteří
nebyli zvoleni, ale kteří byli přepočítáni
jen proto, že v nějaké straně dosáhli
nějakých procent, a tudíž se to přepočetlo
ve prospěch někoho jiného. Nevím,
jak vy, ale domnívám se, že mnozí z
nás mohou cítit, že sem do této sněmovny
díky volební klauzuli nebyli zvoleni, ale přepočítáni.
Prostě se přepočetl počet hlasů
voličů a jsme zde někteří,
které si tu nikdo nepřál, ale byli jsme sem
přepočteni.
Za šesté navrhuji nové znění
§ 50 odst. 4: "V rámci jednotlivých politických
stran a koalic obdrží mandáty straně
přikázané nejprve kandidáti v pořadí
podle počtu získaných přednostních
hlasů a po nich kandidáti, kteří nezískali
žádné přednostní hlasy, a to
v pořadí, jak jsou uvedeni na hlasovacím
lístku."
Jde mi o to, že samozřejmě volby jsou soutěží
politických stran, ale jsou soutěží
v navrhování kandidátů. Jinak víme,
že volby jsou záležitostí občanskou,
rozhodují občané. Nechť tedy rozhodují
primárně i o pořadí, v jakém
se zde mají kandidáti ocitnout. Volby jsou občanské,
nevolí strany, ale občané. Strany nechť
navrhují. Za primární princip tedy považuji
vůli voličů a teprve posléze vůli
politických stran.
Můj poslední pozměňovací návrh
je vypustit v § 61 odst. 6 a v § 62 odst. 2 písm.
c). Jedná se o petice. Je to jeden pozměňovací
návrh a je potřeba o něm posléze hlasovat
jako o jednom. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Daliboru Matulkovi. Prosím, aby se slova
ujal poslanec Jan Kryčer, připraví se poslanec
Oldřich Vrcha.
Poslanec Jan Kryčer: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
dovolil bych si obrátit vaši pozornost obdobným
směrem jako kolega Matulka. Avšak nečinil bych
tak z pozice absolutistického odmítání
kaucí, jak učinil pan kolega, neboť se domnívám,
že strany, které jsou zde v parlamentě, dostávají
v podstatě transformované peníze daňových
poplatníků, tudíž zcela logicky mají
peníze na to, aby zaplatily náklady spojené
s vytištěním kandidátek a s provedením
voleb. To považuji za čisté a správné.
Naopak ale nemohu souhlasit s tím, aby politické
strany, které stojí mimo parlament, tudíž
nedostávají žádné peníze
prostřednictvím státního rozpočtu,
měly také tutéž povinnost jako strany
parlamentní, tj. zaplatit kauci, která ve svém
důsledku znamená 3,2 mil. Kč na to, aby se
politická strana mohla zúčastnit volební
kampaně. U představy, že některé
politické strany, které známe jako strany
okrajové, zájmové - mám na mysli např.
Stranu piva atd. - by měly skládat tuto kauci, tak
je nepochybné, že na to mít nebudou a nebudou
se moci fakticky zúčastnit voleb a nás budou
obviňovat, že jsme je již předem z volebního
boje zlikvidovali.
Z tohoto důvodu se domnívám, že bychom
měli vzpomenout stávajícího platného
zákona o volbách do České národní
rady a využít ustanovení, které se týká
petic.
To je, aby politické strany, které nemají
možnost financovat prostřednictvím státního
rozpočtu příspěvek na volební
kampaň, neboli tzv. kauci, mohly doložit svou faktickou
existenci jistou sumou podpisů, která doloží
nejenom to, že existují, ale že jejich síla
je taková, aby byla relevantní, aby vůbec
stát, tudíž jeho prostřednictvím
občané vynaložili prostředky na to,
aby se mohly tyto strany zúčastnit voleb.
Z toho důvodu podávám pouze jediný
pozměňující návrh, ale variantní.
Týká se § 35 odst. 3, kde uvádím,
že strany, jejichž kandidátní listiny
byly ve volebním kraji registrovány, a pokud nemají
v době 60 dnů přede dnem vyhlášení
voleb zastoupení v parlamentu poslaneckým klubem,
podají petici požadující, aby strana
nebo koalice kandidovala, podepsanou 20 tisíci voličů,
další alternativa je 40 tisíc voličů,
petice se předloží pouze jedné krajské
volební komisi a v podání ostatním
krajským volebním komisím na to odkáže.
Petice musí obsahovat náležitosti stanovené
zákonem. Složení kauce nebo předložení
petice - to je odst. 4 - je podmínkou pro zahájení
tisku hlasovacích lístků. Pokud kauce není
složena nebo petice není předložena, hlasovací
lístky nebudou vytištěny.
Omlouvám se, já jsem neuvedl jistou změnu
i v odst. 2, ale není to podstatné. Můj návrh
je písemný, takže jej dávám předkladatelům.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
poslanci Janu Kryčerovi, prosím, aby se slova ujal
poslance Oldřich Vrcha a připravil se poslanec Jiří
Payne.
Poslanec Oldřich Vrcha: Vážené
dámy, vážení pánové, dovolte
mi, abych přednesl některé pozměňovací
návrhy k návrhu poslanců Pavla Hirše
a dalších na vydání zákona o
volbách do Parlamentu ČR, uvedeném ve sněmovním
tisku číslo 1048.
§ 12 odst. 1 za slovo "koalice" doplnit slova "koalice
politických stran či hnutí", slovo "dva"
nahradit slovem "tři členy ústřední
volební komise".
§ 12 odst. 3 doplnit jako v odst. 1.
§ 13 odst. 2 první věta - doplnit jako v §
12 odst. 1.
§ 13 odst. 3 číslovku "21" nahradit
"15 dnů přede dnem".
§ 14 číslovku "45" nahradit číslovkou
"50 dnů" atd.
§ 14 odst. 2 doplnit "volby možno ukončit
dříve, pokud je splněna podmínka účasti
všech voličů".
§ 15 odst. 1 - za první větu vložit "pokud
požádá občan o písemné
vyrozumění, je povinností obce toto vydat".
§ 16 odst. 1 číslovku "16" nahradit
číslovkou "21 dnů", číslovku
"48" nahradit číslovkou "72 hodin".
§ 16 odst. 3 slovo "Senátu" nahradit slovy
"do Parlamentu ČR".
§ 16 odst. 4 číslici "48" nahradit
číslicí "72 hodin".
§ 17 odst. 5 - vypustit první větu. Poznámka:
Toto je uvedeno již v odst. 4.
§ 19 odst. 6 slovo "sán" nahradit slovem
"sám" nebo slovem "osobně".
§ 20 - doplnit větu: "Do volební místnosti
je zákaz vstupu osob s jakoukoli zbraní, je kouření
zakázáno".
§ 21 slovo "může" nahradit slovem "musí
okrsková volební komise po dohodě...".
Oddíl druhý - Volby do Poslanecké sněmovny.
§ 25 číslovku "21" nahradit číslem
"18 let".
§ 28 odst. 1 za slova "nebo koalice" doplnit "politických
stran či hnutí", slovo "dva" nahradit
slovem "tri členy".
§ 28 odst. 2 číslici "3" nahradit
číslicí "5 dnů".
§ 31 odst. 3 - poslední větu celou vypustit.
§ 31 odst. 4 - druhou větu vypustit. Zmocněncem
ani jeho náhradníkem nemůže být
kandidát.
§ 31 odst. 6 "nejvyšší počty..."
celý zrušit a nahradit: "nejvyšším
počtem kandidátů na kandidátní
listině může být podíl kraje
(volebního obvodu) na počtu poslanců Poslanecké
sněmovny Parlamentu ČR."
§ 31 odst. 7 doplnit: "kandidát může
kandidovat do obou komor parlamentu, po zvolení si může
vybrat komoru dle své úvahy, nemůže
však být členem obou komor."
§ 34 odst. 1 číslovku "25" nahradit
číslovkou "15 dnů".
§ 34 odst. 1 číslovku "30" nahradit
číslovkou "21 dnů".
§ 35 zrušit.
V případě nepřijetí navrhuji
§ 35 odst. 2 číslovku "3" nahradit
číslovkou "15 dnů".
§ 35 odst. 2 číslovku "200 tisíc
Kč" nahradit číslovkou "20 tisíc
Kč". Slovo s číslem "do 2 dnů"
nahradit slovem a číslem "do 5 dnů"
atd.
§ 35 odst. 4 doplnit "částky se vracejí
všem kandidujícím politickým stranám,
koalicím politických stran, seskupení či
hnutí, které se nedopustily v daném volebním
kraji (obvodu) volebního podvodu či machinace."
§ 36 změnit slovo v nadpisu "vzdána"
za slovo "vzdává se".
§ 36 odst. 1 číslici "48" nahradit
číslicí "72 hodin".
§ 36 odst. 2 doplnit "kandidující politická
strana, koalice politických stran či seskupení
a hnutí mají možnost doplnění
kandidátky i v případě úmrtí
kandidáta"
§ 49 odst. 2 bod b) číslovku "7"
nahradit číslovkou "9%", bod c) nahradit
číslovku "9" číslovkou "12%",
bod d) číslovku "11" nahradit číslovkou
"15%".
Odstavec 4 téhož § změnit dle schválení.
§ 53 slova "do 1 měsíce" nahradit
slovy "do 10 dnů".
§ 54 odst. 2 - druhou část souvětí
vypustit a nahradit "politická strana, koalice koaličních
stran, seskupení či hnutí provedou doplnění
kandidátky nejpozději do 5 dnů po vyrozumění".
§ 54 odst. 3 celý vypustit.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Vrchovi. Prosím pana poslance Jiřího
Payna, aby se ujal slova.
Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající,
pane ministře, vážení kolegové
a kolegyně, dovolte, abych přednesl návrh,
který se dotýká výhradně přílohy
3, a to pouze té části, která pojednává
o volebních okrscích, o volebních obvodech
pro senátorské volby, a to výhradně
v Praze.
Omlouvám se, nemám rád takové ty regionální
pohledy na věc, ale v Praze došlo ke zvláštní
věci, protože původní návrh byl
vypracován ještě před komunálními
volbami, kdy tehdejší radnice měla jakýsi
model, jak přerozdělit Prahu. Tento model se neuskutečnil
a po volbách radnice změnila názor. Takže
současný návrh, který podávám,
vychází z toho, že respektuje hranice současných
městských částí, ve většině
případů to odpovídá katastrálním
územím. Sleduji tímto návrhem to,
abychom si nezavřeli cestu k jakémukoli dalšímu
řešení. Tím, že budeme respektovat
dosavadní městské části jako
základní jednotku při konstrukci volebních
obvodů do Senátu, necháváme si otevřené
dveře pro jakékoli další řešení.
V případě, že bychom zůstali
u starého návrhu, mohlo by totiž teoreticky
nastat, že tam, kde senátorský obvod přesahuje
hranice katastrálních obvodů nebo městských
částí, byl by velký problém,
jak hlasy vysčítat a bylo by třeba, aby Ministerstvo
vnitra, Zastupitelstvo hl. m. Prahy apod. působily na volební
obvody a okrsky, na starosty městských částí
apod. v tom smyslu, aby se sešli a nějakým
způsobem vymýšleli koordinační
mechanismy, jak vysčítat hlasy. Já jsem byl
ujištěn Ministerstvem vnitra, že by to mohlo
působit komplikace, takže Ministerstvo vnitra se velmi
přimlouvá za tento návrh.
Návrh jsem vám nechal rozmnožit, protože
je technicky komplikovaný. Přesto cítím
potřebu ho přečíst, ačkoli
podle starého jednacího řádu by to
nebylo nutné. Omlouvám se za zdržení.
Jednalo by se o změny volebních obvodů do
Senátu č. 17 a č. 19 - 27. Byly by upraveny
takto:
Volební obvod č. 17 Sídlo: Praha 1
118 252 území v hranicích městských
částí Praha 1 a Praha 3
Volební obvod č. 19 Sídlo: Praha 4
118 308 území v hranicích městské
části Praha 4 mimo katastrální území
Braník a Hodkovičky
Volební obvod č. 20 Sídlo: Praha 8
119 991 území v hranicích městských
částí Praha 8, Praha - Dolní Chabry,
Praha - Březiněves, Praha - Čakovice a Praha
- Ďáblice
Volební obvod č. 21 Sídlo: Praha 10
115 052 území v hranicích městské
části Praha 10
Volební obvod č. 22 Sídlo: Praha 6
120 239 území v hranicích městských
částí Praha - Přední Kopanina,
Praha - Nebušice, Praha - Lysolaje, Praha - Suchdol, Praha
- Troja, Praha 7 a část území městské
části Praha 6 ležící na katastrálním
území Veleslavín, Vokovice, Dejvice, Bubeneč,
Střešovice a Hradčany
Volební obvod č. 23 Sídlo: Praha 13
117 848 území v hranicích městských
částí Praha - Zličín, Praha
- Řepy, Praha 13, Praha - Slivenec, Praha - Lochkov, Praha
- Řeporyje a část území městské
části Praha 6 ležící na katastrálním
území Ruzyně, Liboc a Břevnov
Volební obvod č. 24 Sídlo: Praha 5
136 005 území v hranicích městských
částí Praha 2 a Praha 5
Volební obvod č. 25 Sídlo: Praha 11
131 244 území v hranicích městských
částí Praha 11, Praha 15, Praha - Štěrboholy,
Praha - Dubeč, Praha - Uhříněves,
Praha - Královice, Praha - Nedvězí, Praha
- Kolovraty, Praha - Benice, Praha - Křeslice, Praha -
Petrovice a Praha - Dolní Měcholupy
Volební obvod č. 26 Sídlo: Praha 9
123 460 území v hranicích městských
částí Praha 9, Praha - Letňany, Praha
- Kbely, Praha - Vinoř, Praha - Satalice, Praha - Horní
Počernice, Praha - Klánovice, Praha - Újezd
nad Lesy, Praha - Koloděje, Praha - Běchovice, Praha
- Dolní Počernice a Praha 14
Volební obvod č. 27 Sídlo: Praha 12
111 776 území v hranicích městských
částí Praha 12, Praha - Libuš, Praha
- Kunratice, Praha - Šeberov, Praha - Újezd, Praha
- Lipence, Praha - Radotín, Praha - Velká Chuchle,
Praha - Zbraslav a část území městské
části Praha 4 ležící na katastrálním
území Braník a Hodkovičky
To je konec pozměňovacího návrhu.
Chci jen připomenout, že tento návrh zohledňuje
již vznik nových městských částí,
k němuž mezitím došlo, což ten původní
nečiní. Zároveň chci říci,
že má podporu úředníků
Magistrátu, kteří jej zpracovávali.
Konsultoval jsem to i s panem primátorem. Není mi
známo, že by byl tento návrh projednáván
na nějakém politickém orgánu pražské
obce, což považuji za chybu, ale Praha zřejmě
nebyla schopna rychle se dohodnout na stanovisku. Přesto
si myslím, že tento návrh je rozumný.