Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu místopředsedovi vlády. Nyní vznesu
na sněmovnu ještě jeden dotaz. Upozorňuje
mě pan zpravodaj - a myslím, že je logické,
abych se vás na to zeptal - že bychom mohli využit
podobného postupu, jaký už jsme využili
několikrát v souvislosti s projednáváním
podobných bodů, a projednat zároveň
další bod, což je
Pokud by nebylo námitek proti tomuto postupu, poprosil
bych pana místopředsedu vlády, aby stručně
odůvodnil i tento návrh.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Děkuji.
Myslím, že nemusím zdůrazňovat,
že Singapur je jedním z velmi se dynamicky rozvíjejících
teritorií v jihovýchodní Asii, a že
Smlouva o ochraně investic může přispět
k rozvíjení hospodářských vztahů
mezi Českou republikou a Singapurskou republikou, čímž
je tedy dán její význam.
Návrh této dohody byl ještě před
podpisem předložen ke schválení vládě
České republiky, neboť v některých
ustanoveních se odchyloval od tzv. vzorového návrhu,
jak jsem o tom hovořil před chvílí.
Zásadní rozdíl mezi naší vzorovou
dohodou a dohodou se Singapurem spočívá v
tom, že Singapur neuzavírá se státy
v rámci těchto dohod tzv. režim národního
zacházení. Nicméně zakotvuje doložku
nejvyšších výhod v určité
modifikované podobě.
Další odlišností předkládané
dohody je ustanovení o připuštění
zahraničních investic, k němuž je v
Singapuru podle jejich běžné praxe třeba
písemného povolení příslušného
singapurského orgánu. Tento postup však není
v rozporu s obecně uznávaným principem, že
cizí investice budou připuštěny v souladu
s vnitrostátním zákonodárstvím.
Chci ještě dodat, že platnost této dohody
byla sjednána na dobu 15 let a že modifikace, které
dohoda se Singapurem obsahuje, nepovažuji za natolik zásadní,
aby byly v protikladu s koncepcí České republiky
uplatňovanou při uzavírání
dohod tohoto typu. Proto i u této dohody doporučuji
Poslanecké sněmovně, aby s ní vyslovila
souhlas.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu místopředsedovi vlády. Nyní prosím
pana poslance Payna, společného zpravodaje výborů,
aby nás informoval o jednání ve výborech
jak k tisku 1700, tak k tisku 1701.
Ještě upozorňuji, že návrhy usnesení
jsou součástí těchto tisků.
Poslanec Jiří Payne: Děkuji, pane
místopředsedo. Dovolte, abych vás seznámil
s tím, že oba návrhy, které nám
vláda předkládá - to znamená
jak tisk 1700, tak tisk 1701 projednaly výbory rozpočtový
a zahraniční. Oba dva výbory přijaly
k těmto smlouvám platné stanovisko. Doporučují
sněmovně, aby vyslovila souhlas s těmito
vládními návrhy.
Chtěl bych říci, že ani z hlediska rozpočtového
nebyly shledány námitky proti uzavření
této smlouvy a její ratifikaci. Rovněž
z hlediska zahraničně politického mohu říci,
že tyto smlouvy odpovídají našim ekonomickým
zájmům. Tudíž doporučuji sněmovně,
aby s oběma smlouvami vyslovila souhlas.
O odchylkách oproti vzorové smlouvě informoval
pan ministr, tudíž není potřeba to opakovat.
Pan místopředseda nás seznámil s tím,
že návrh usnesení je obsažen ve sněmovním
tisku, tudíž není nutné ho opakovat.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu společnému zpravodaji a otevírám
rozpravu společnou k oběma tiskům - jak k
tisku 1700, tak k tisku 1701. Tuto rozpravu uzavírám
vzhledem k tomu, že se do ní nikdo nepřihlásil.
Budeme hlasovat o návrhu usnesení. Nejprve o návrhu
souhlasného usnesení, které je uvedeno v
tisku 1700.
Dámy a pánové, vzhledem k tomu, že došlo
k určitému poměrně značnému
pohybu ve sněmovně, prosím, abyste se znovu
zaregistrovali.
Zahajuji hlasování k tisku 1700.
Kdo je pro přijetí souhlasného usnesení,
ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 45. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh byl přijat jednomyslně počtem
116 hlasů.
Děkuji vám a dovolím si zahájit hlasování
k souhlasnému usnesení uvedenému v tisku
1701.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku a stiskne
tlačítko v hlasování č. 46.
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
l tento návrh byl přijat poměrem hlasů
117 pro, nikdo proti, 1 se zdržel.
Ani teď nesouhlasí označení bodu na
světelném displeji. To je jenom upozornění,
ve druhém případě, v posledním
hlasování jsme hlasovali o smlouvě se Singapurem.
Děkuji společnému zpravodaji a panu místopředsedovi
vlády. Tím jsme projednali další dva
body.
Přistoupíme k dalšímu bodu, kterým
je
Vládní návrh je uveden ve sněmovním
tisku 1699 a z pověření vlády jej
opět odůvodní místopředseda
vlády pan Ivan Kočárník, kterého
prosím, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, z pověření vlády
předkládám ke schválení Poslanecké
sněmovně Parlamentu České republiky
Smlouvu mezi Českou republikou a Austrálií
o zamezení dvojího zdanění a zabránění
daňovému úniku v oboru daní z příjmu.
Je to smlouva, která byla podepsána letos na jaře
v Canbeře. Chci říci, že pro vzájemné
vztahy s Austrálií platí v současnosti
naše obchodní dohoda z roku 1976, dále dohoda
o vzájemné ochraně a podpoře investic
z roku 1994. Dohoda o zamezení dvojího zdanění
tedy kompletuje soubor ekonomických dohod, které
by měly napomoci rozvoji vzájemných hospodářských
vztahů mezi Českou republikou a Austrálií.
Smlouva, kterou jste obdrželi, představuje standardní
smlouvu, která vychází z modelu OECD a Česká
republika má dosud sjednáno více než
30 obdobných smluv.
Navrhuji, aby poslanecká sněmovna Parlamentu vyslovila
s touto smlouvou souhlas.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu místopředsedovi vlády a prosím
opět pana poslance Payna jako společného
zpravodaje, aby nás informoval o stanovisku výboru.
Poslanec Jiří Payne: Pane místopředsedo,
vážená sněmovno, tento návrh
smlouvy o zamezení dvojího zdanění
projednaly dva výbory - výbor rozpočtový
a výbor zahraniční. Oba výbory přijaly
doporučující usnesení sněmovně,
aby vyslovila souhlas s těmito smlouvami. Tyto smlouvy
jsou v souladu s naší rozpočtovou politikou,
v souladu s naší zahraniční politikou
a neodporují žádným smluvním
závazkům, které má Česká
republika. Tudíž doporučuji sněmovně
vyslovit souhlas s touto smlouvou.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu společnému zpravodaji a otevírám
rozpravu k tomuto bodu. Upozorňuji, že návrh
usnesení je opět uveden v textu vládního
návrhu, tedy v tisku 1699.
Rozpravu končím vzhledem k tomu, že se do ní
nikdo nepřihlásil. Budeme hlasovat o návrhu
příslušného usnesení, tedy souhlasného
usnesení uvedeného v tisku 1699.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku a stiskne
tlačítko v hlasování č. 47.
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
121 pro, nikdo proti, nikdo se nezdržel.
Děkuji panu místopředsedovi vlády
a panu poslanci Paynovi. S faktickou poznámkou se hlásí
předseda rozpočtového výboru pan poslanec
Ježek. Prosím, aby se ujal slova. (Přichází
k řečništi - domluva mimo mikrofon).
Dámy a pánové, od předsedy rozpočtového
výboru jsem obdržel určité informace,
které se ovšem podařilo vysvětlit trochu
jinak, takže můžeme postupovat v pořadu
tak, jak jsme si odsouhlasili bodem označeným jako
bod 7 v našem návrhu pořadu. Mám informaci
o tom, že předkladatel pan ministr Dyba zhruba před
15 minutami se vydal na cestu z vlády do sněmovny.
Je velmi obtížné se sem zřejmě
probojovat složitou dopravní situací. Nezbývá
mi, než vyhlásit pětiminutovou přestávku.
(Schůze přerušena v 11.28 hodin.)
(Schůze po přestávce zahájena v 11.33
hodin.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy
a pánové, zahajuji přerušené
jednání naší schůze. Vítám
mezi námi pana ministra Dybu. Chystám se otevřít
další bod. Tímto bodem je
Návrh zákona jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 1639 a společnou zprávu výborů
k němu jako sněmovní tisk 1794. Z pověření
vlády předložený návrh zákona
odůvodní ministr hospodářství
pan Karel Dyba, kterého prosím, aby se ujal slova.
Vás prosím, abyste zaujali svá místa
a žádám vás o klid.
Ministr hospodářství ČR Karel Dyba:
Pane předsedající, vážená
sněmovno, dovolte mi, abych z pověření
vlády České republiky uvedl vládní
návrh zákona o ochranných známkách.
Předkládaný návrh dovršuje zásadní
přeměnu ochrany průmyslového vlastnictví
v souladu s celkovou ekonomickou transformací, v souladu
s běžnou praxí na světových trzích
i s mezinárodními smlouvami o ochraně průmyslového
a duševního majetku.
Označování zboží má v
podmínkách tržní ekonomiky důležitou
úlohu. Hromadná výroba stejnorodého
zboží a soutěžní postavení
podnikatelů na trhu je nutí vyčleňovat
jednotlivé produkty z masy analogických výrobků,
individualizovat je nejen navzájem, ale i směrem
k jejich podnikatelskému původu. Označování
zboží tak má usnadnit výběr pro
spotřebitele a podpořit prodej značkových
výrobků tak, aby se podnikatelům vrátily
investice "do vytvoření značky".
Nová situace se dnes již plně projevuje i číselně.
Jestliže se u nás v roce 1989 ročně
přihlašovalo zhruba 300 ochranných známek,
v roce 1994 jich bylo už přes 9 tisíc, tj.
zhruba 30krát více. Zkrátka, ochranně
známky jsou nástrojem pro komerční
realizaci zboží, a tak je potřeba je především
chápat.
Za tohoto stavu je ovšem přirozené, že
musí existovat určitá pravidla, která
velmi pečlivě stanoví, které ochranné
známky, jež se vyčleňují z jinak
zcela volného užívání značek,
mohou být zapsány do státního rejstříku
a které nikoliv. Jiný přístup by mohl
uvádět veřejnost, tj. spotřebitele,
v omyl. Musí tedy být stanovena pravidla pro užívání
ochranných známek tak, aby odpovídala obchodním
zvyklostem a poctivému hospodářskému
styku nejen u nás, ale i v mezinárodním prostředí.
Označování výrobků ochrannými známkami má na území České republiky dlouholetou tradici. V uplynulých letech však ochranné známky a nakládání s nimi trpěly silnými administrativními zásahy státu. Typická vlastnická práva k ochranné známce bylo např. možné realizovat jen se souhlasem státu. Tím se samozřejmě tehdejší úprava a dosavadní úprava vzdálily od pojetí ochranných známek, jak existuje např. v zemích Evropské unie, které je chápou jako výlučné nehmotné vlastnictví podnikatelů, se kterým se obchoduje.
Návrh zákona, který je dnes předložen Poslanecké sněmovně k projednání, proto důsledně odstraňuje všechny dřívější zásahy státu do těchto vztahů z ochranných známek, které se budou řídit normami soukromého práva. Vytváří se tak bezpečnější situace pro podnikatele a poskytují se účinnější prostředky pro komerční využití ochranných známek. Tím se také známková ochrana u nás dává do souladu s podobným uspořádáním v zemích Evropské unie.
Chci ještě zdůraznit, že návrh zákona plně respektuje závazky z mezinárodních smluv, jimiž jsme vázáni, zejména z tzv. Pařížské úmluvy na ochranu průmyslového vlastnictví a z Madridské dohody o mezinárodním zápisu továrních nebo obchodních známek. Rovněž se respektuje smlouva o harmonizaci známkového práva, která byla minulý rok uzavřena na půdě světové organizace duševního vlastnictví.
Dovolte mi, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, abych vyjádřil přesvědčení, že přijetím vládního návrhu zákona o ochranných známkách splatí Česká republika jeden z posledních dluhů, který v ochraně průmyslového vlastnictví dosud má. Přijetí tohoto zákona očekává podnikatelská i spotřebitelská veřejnost u nás a je nutné, jak už jsem řekl, z hlediska mezinárodního, neboť moderní ochrana duševního vlastnictví je nezbytnou podmínkou pro dobré fungování trhu.
Závěrem bych chtěl doporučit Poslanecké sněmovně přijetí vládního návrhu zákona o ochranných známkách ve znění společné zprávy. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu ministru Dybovi a prosím společného zpravodaje výborů poslance Vlastimila Vlčka, aby podal zprávu o projednání návrhu ve výborech.
Poslanec Vlastimil Vlček: Pane předsedající, dámy a pánové, vládní návrh zákona, který se zabývá ochrannými známkami, projednal výbor ústavně právní, hospodářský výbor a zemědělský výbor na svých schůzích. Všechny tyto výbory doporučují Poslanecké sněmovně, aby s předloženým vládním návrhem vyslovila souhlas, a to společně s pozměňovacími návrhy, které jsou obsaženy ve společné zprávě.
Myslím, že charakteristiku a nutnost tohoto zákona popsal a vysvětlil pan ministr Dyba, tudíž já mohu doporučit Poslanecké sněmovně, aby s návrhem zákona vyslovila souhlas.
Co je podle mého soudu stěžejní a přínosné na této normě? Návrh zákona respektuje závazky z mezinárodních smluv, zejména z Pařížské úmluvy a z Madridské dohody a plně odpovídá požadavku na sblížení našeho právního řádu s právem Evropského společenství. To je velmi podstatné a aktuální v souvislosti s naplňováním například Bílé knihy Evropské unie. Rovněž respektuje dohodu o Světové obchodní organizaci.
Obecně tato norma snižuje administrativní zasahování
státu do práva majitele disponovat svým majetkem.
Dále zákon zabezpečuje ochranu držitele
nezapsané značky tzv. námitkovým řízením
a vytváří další podmínky
odpovídající vztahům v tržní
ekonomice. Tolik moje úvodní zpráva.
Na závěr mi dovolte jen technickou poznámku.
Případné pozměňovací
návrhy, pokud se vyskytnou, prosím v písemné
formě. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu společnému zpravodaji a otevírám
rozpravu k tomuto bodu, do které se jako první přihlásil
pan poslanec Pavel Kolář. Připraví
se pan poslanec Exner.
Poslanec Pavel Kolář: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, předkládám
tento pozměňovací návrh: v §
8 se doplňuje nový odstavec 2, který zní
"Na žádost přihlašovatele úřad
podrobí přihlášku urychlenému
průzkumu." Ostatní odstavce se přečíslují.
Zdůvodnění návrhu. Zápis ochranné
známky do rejstříku je právotvornou
skutečností. Teprve zápisem ochranné
známky do rejstříku se stává
přihlašovatel majitelem ochranné známky
a nastávají mu veškerá práva
z ochranné známky. Zpětné uplatňování
těchto práv k datu podání přihlášky
je sice možné, ale velmi problematické. Mezi
dnem přihlášení a dnem zápisu
uplyne lhůta, jejíž délka závisí
zejména na rychlosti řízení prováděného
Úřadem průmyslového vlastnictví.
Za současné praxe trvá řízení
o přihlášce ochranné známky déle
než dva roky. Důvodem neúměrně
dlouhé doby řízení, jejíž
podstatné zkrácení nelze v nejbližší
době očekávat, je velké množství
přihlašovaných ochranných známek
a limitovaný počet odborných referentů
úřadu. V zájmu přihlašovatelů
i veřejnosti je, aby doba mezi přihlášením
a zápisem byla co nejkratší. Přihlašovatel
často užívá ochrannou známku
od data přihlášení a dlouhé řízení
před zápisem pro něj může znamenat
vážnou obchodní újmu. V evropských
zemích je urychlené řízení
běžně známé opatření,
které je zvlášť zpoplatněno.
Tato úprava si vyžádá dále do
plnění zákona ČNR č. 368/1992
Sb., o správních poplatcích, v položce
ochranné známky uvedením poplatku za urychlený
průzkum.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Kolářovi. Prosím, aby se slova
ujal pan poslanec Exner, připraví se pan kolega
Kryčer.
Poslanec Václav Exner: Pane předsedo, pane
místopředsedo, pane ministře, dámy
a pánové, návrh zákona, jak je předložen,
trpí určitou nesymetrií, pokud jde o ochranu
práv jiných osob, které nejsou majiteli ochranné
známky. Na druhé straně v § 13 konstatuje,
že majitel ochranné známky má výlučné
právo označovat své výrobky ochrannou
známkou. V § 15 zároveň zajišťuje
majiteli ochranné známky právo domáhat
se u příslušného soudu, aby každému
bylo zakázáno užívat jeho ochrannou
známku nebo podobné označení.
Přednesu nejdříve pozměňovací
návrh a pak ho krátce zdůvodním. Do
§ 16 vložit nový odstavec 4, který zní:
"odst. 4 - Majitel ochranné známky je povinen
strpět užívání označení
shodného nebo zaměnitelného s ochrannou známkou
jeho držitelem nebo uživatelem, jestliže ho vědomě
strpěl po dobu pěti let."
Podobné právo jiných osob je stanoveno v
§ 16, odst. 3, kde majitel ochranné známky
je povinen strpět užívání shodného
nebo zaměnitelného označeni, jestliže
v uplynulých dvou letech před podáním
přihlášky pro jiného majitele toto označení
znamenalo rozlišovací způsobnost pro stejné
nebo podobné výrobky nebo služby svého
držitele. Lhůta zde při podání
přihlášky je dokonce dva roky.
V § 25 odst. 2 se dále konstatuje, že majitel
ochranné známky odmítne výmaz, jestliže
majitel ochranné známky vědomě strpěl
užívání napadené ochranné
známky po dobu pěti let od jejího zápisu,
a to pro případ, že existují dve podobné
nebo shodné ochranné známky. V odst. 3 nastává
podobná situace a výmaz se neprovede, jestliže
majitel všeobecně známé známky
vědomě strpěl užívání
napadené ochranné známky v České
republice po dobu pěti let jejího zápisu.
Zůstává tak zatím neochráněna
pouze situace, že majitel ochranné známky vědomě
strpěl užívání označení
shodného nebo zaměnitelného s ochrannou známkou
po určitou lhůtu, a je potřeba tento nedostatek
v návrhu zákona odstranit.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Exnerovi a prosím, aby se slova ujal pan
poslanec Kryčer.
Poslanec Jan Kryčer: Pane předsedající,
dámy a pánové, rád bych dal několik
pozměňovacích návrhů k tomuto
zákonu a současně je také zdůvodnil.
Musím se přiznat, že jsem až do posledních
minut měl debatu se zástupci Úřadu
o těchto pozměňovacích návrzích.
Byl bych nerad, abych svými pozměňovacími
návrhy tento zákon rozbil nebo vedl k tomu, aby
takový zákon nebyl přijat touto sněmovnou.
Nicméně připravil jsem si v této souvislosti
zákon německý, abych stačil porovnat
námitky, které vůči pozměňovacím
návrhům Úřad vznesl a z toho důvodu
jsem některé své pozměňovací
návrhy vypustil. Na některých ale budu trvat
v zájmu kompatibility tohoto zákona s Evropskou
unií.
Proto navrhuji v § 1 nahradit formulaci "určené
k rozlišení výrobků" formulací
"způsobilé k rozlišení výrobků",
a to z toho důvodu, že elementární podmínku
k označení je rozlišovací způsobilost,
to je schopnost rozlišit zboží jednoho podnikatele
od zboží téhož druhu uváděného
na trh podnikatelem jiným.
To, že je něco určeno k rozlišení,
to ještě neznamená, že je to způsobilé
k rozlišení. Tam bych se přimlouval za to,
aby tato formulace byla daleko jednoznačněji specifikována
a přispěla tak k tomu, aby § 1 byl zcela jednoznačný.
Dále pak § 2 navrhuji doplnit o další
odstavec tohoto znění: pokud přihlašovatel
použije pro přihlášení jména
osob, název firmy nebo název literárního
díla, může tak učinit pouze na základě
písemného souhlasu dotčených. Tento
důvod je do jisté míry zmíněn
paragrafy následujícími v návrhu,
který máme, nicméně teď jsem
se díval na německé právo na ochranu
známek a zdá se mi, že naše dikce není
dostatečná a představa, že na trhu se
objeví afrodiziakum pod značkou Kryčer a
já to nebudu moci nijak ovlivnit, zdá se to sice
zajímavou myšlenkou, nicméně se domnívám,
že je poněkud odtažitá od záměru,
který tento zákon měl, a ochrana, která
je nabízena v návrhu, se mi nejeví dostatečná.
Taktéž v § 2 doplnit odst. b) takto: Označení,
které nemá způsobilost rozlišit výrobky
nebo služby pocházející od různých
podnikatelů ke dni podání přihlášky.
To je další doplnění.
§ 4 - nahradit dosavadní znění odst.
2 tímto textem: Přihlášku může
podat fyzická nebo právnická osoba, dále
jen přihlašovatel, pro výrobky nebo služby,
pro které má oprávnění k podnikání.
To považuji za nesmírně důležité.
Vzhledem k tomu, že v komentáři je uvedeno,
že od přihlašovatele ochranné známky
zákon vyžaduje, aby měl právní
subjektivitu a měl oprávnění k podnikatelské
činnosti, ale zákon sám nepožaduje při
pochybnosti předložení listin ani z toho nevyvozuje
sankce. Výmaz je zbytečný, protože vede
k situaci, kdy zákon předepisuje podnikateli vykupovat
vratné láhve, ale poněvadž chybí
jakákoli sankce, ani pánbůh ho nedonutí,
aby tak učinil. Proto buď změnit komentář,
nebo že známku může podat kdokoliv, nebo
změnit odst. 2, tak jak jsem se zmínil. To považuji
za velmi důležité, vágnost toho textu
vede potom k nejasnostem, které umožňují
úředníkům, kteří tam
sedí, aby vyvozovali sami jisté závěry,
které tento zákon nestanoví.
§ 6 - navrhuji odst. 2 upravit takto: Právo o přednosti,
které vyplývá z mezinárodni smlouvy,
musí přihlašovatel uplatnit již v přihlášce
a na písemnou výzvu úřadu, tj. ve
lhůtě tři měsíce od data doručení
výzvy, je povinen práva o přednosti prokázat.
Tam mám za to, že toto je taktéž nesmírně
významné, protože se to váže na
tzv. Pařížskou úmluvu, kterou jsme vázáni,
a ten text dovozuji z této úmluvy.
Jak jsem již naznačil v úvodu, ostatní
pozměňovací návrhy, které jsem
původně měl, jsem prodiskutoval s představiteli
Úřadu, a proto je nebudu podávat. Tyto pozměňovací
návrhy podle mého mínění tento
zákon staví do polohy, kdy pro většinu
sněmovny by byl zcela přijatelný a akceptovatelný.