Poslanec Jan Decker: Pane předsedo, vážené
kolegyně a vážení kolegové, po
prostudování vlastně tří návrhů
- vládního a dvou návrhů Stálé
komise Poslanecké sněmovny pro reformu veřejné
správy - se kloním k tomu, že nejvýhodnější
varianta je varianta označená pracovně II.
Stálé komise Poslanecké sněmovny pro
reformu veřejné správy, která navrhuje
osm vyšších územně samosprávných
celků. Ovšem po bližším prostudování
zejména tabulky, která je obsažena v této
zprávě na poslední straně, mě
zarazilo, že takto navrhovaný středočeský
region, kraj nebo země má podle počtu obyvatel
neúměrně vyšší číslo
než ostatní.
K tomu mě tedy vede to, že si dovolím navrhnout
tento pozměňovací návrh. Vycházím
z toho, že Praha jako hlavní město má
zhruba 1,2 mil. obyvatel, což potom zapadá zhruba
do velikosti ostatních, jak jsou navrženy, regionů.
Navrhuji tedy v článku l. v článku
1. bod 1. takto: "Bod 1 - Pražský vymezený
územím hlavního města Prahy. Bod 2
- Středočeský vymezený územím
okresu Benešov, Beroun, Kladno, Kolín, Kutná
Hora, Mělník, Mladá Boleslav, Nymburk, Praha-východ,
Praha-západ, Příbram a Rakovník."
Dosavadní body 2 až 8 se označují jako
body 3 až 9. To by byl jeden pozměňovací
návrh, o kterém prosím hlasovat společně.
Druhý pozměňovací návrh by
byl: V současném bodě 8 - pokud by byl přijat
předcházející pozměňovací
návrh, čili v bodě 9 - by název územního
celku zněl "Severomoravský vymezený
územím okresů Bruntál, Frýdek-Místek,
Jeseník, Karviná, Nový Jičín,
Opava a Ostrava-město". Důvod je ten, že
nejsem nijak zaujat proti Slezanům, naopak mám je
velice rád. Ale důvod je prostý. Obávám
se jedné věci. Že v případě,
že by byl přijat pro tento vyšší
územně správní celek jiný název,
než je kraj nebo region, a byl by přijat název
země, mohlo by docházet k záměně
s celým územím Moravy a Slezska, byla by
to Moravskoslezská země. Tomuto bych chtěl
předejít, a proto dávám pozměňovací
návrh, aby se jmenoval Severomoravský kraj nebo
země. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan poslanec Decker ukončil
svůj příspěvek. Slovo má pan
poslanec Jaroslav Melichar, připraví se pan poslanec
František Kačenka.
Poslanec Jaroslav Melichar: Vážený pane
předsedo, vážení páni ministři,
dámy a pánové, dovolte, abych vyjádřil
pochybnost o smyslu a potřebnosti navrhovaného územního
členění státu, které kromě
výrazného zvýšení administrativního
aparátu a finančních nároků
ze státního rozpočtu nepřinese žádný
efekt ani v proklamovaném přiblížení
veřejné správy občanům, ani
v racionálním fungování a řízení
státu. Je iluzí očekávat, že
ať už osm nebo třináct vyšších
územně samosprávných celků
přinese kýžený výsledek spočívající
v dynamičtějším rozvoji regionů
nebo ve snadnějším prosazování
a uspokojování zájmů jejich obyvatel.
Bohužel mnozí v této sněmovně
považují obnovení krajů za reformu veřejné
správy.
Smyslem reformy podle mého názoru by přece
mělo být postupné předávání
těchto činností a pravomocí, které
vykonává stát, tedy ministerstva, a nejsou
nezbytně nutné, aby je vykonával na nižší
úrovni, což jsou dnes obce, okresní úřady
a statutární města.
Podle některých z nás nejsou asi na dostatečné
odborné úrovni, aby zvládli v praxi nové
kompetence a pravomoce, na které by měla stávající
samospráva a státní správa okresních
a statutárních měst přejít.
Dovolte mi poznamenat, že si rozhodně nemyslím,
že na úřadech dosavadních okresních
a statutárních měst jsou lidé méně
schopní a méně zdatní, než jací
budou v kancelářích znovu obnovených
krajů. Uznávám, že udělat objektivní
analýzu činnosti a rozsahu práce okresních
úřadů zřízených ne tak
zcela dávno, udělat objektivní posouzení
účelnosti či zbytečnosti mnoha dekoncentrátů
a detašovaných pracovišť ministerských
resortů, vážně se zabývat různými
úřady, jako jsou např. školské
úřady, úřady sociálního
zabezpečení, práce atd., zda mají
být součástí okresních nebo
obecních úřadů či nikoli, je
velice pracné a zdlouhavé. K tomu ještě
pracovat na odpovídající legislativě.
To všechno dohromady je namáhavý a únavný
proces nepřinášející navíc
ani okamžitý a hlavně výrazný
politický efekt. Přitom právě v této
obtížné práci bych viděl smysl
a podstatu skutečné reformy veřejné
správy.
Dejme tomu, že by se potom ukázalo, že systém
okresních úřadů a statutárních
měst není schopen zvládnout uvažovanou
reformu veřejné správy, že posílení
pravomocí by bylo nad její síly a tedy na
konkrétních doložených argumentech by
vznikla legitimní nutnost vzniku dalšího stupně
státní správy a samosprávy.
Dámy a pánové, ale to by byla úplně
jiná situace, než je dnes, neboť nové
úřady - neboli vyšší územně
samosprávné celky - by přišly na svět
na podkladě zdůvodněného poznání
oprávněné nezbytnosti a přesvědčivých
konkrétních argumentů. Zatím se tento
rozbor a analýza jak u okresních úřadů,
tak u obecních úřadů a statutárních
měst neuskutečnil. Myslet si, že prosazení
osmi nebo třinácti vyšších územně
samosprávných celků se rovná reformě
veřejné správy, je podle mého názoru
hluboký omyl, demagogie a hlavně podraz na občany
České republiky, protože z jejich daní
se toto samoúčelné členění
státu bude financovat a o přiblížení
a zjednodušení veřejné správy
občanům nebo o zeštíhlení ministerstev
si můžeme všichni jedině nechat zdát.
Dovolím si vážně pochybovat o tom, jak
např. stovky ministerských úředníků
se stěhují do svých správních
center krajských či zemských úřadů.
Někteří optimisté jsou sice přesvědčeni
o tom, že všechny dekoncentráty a detašovaná
pracoviště zmizí nebo se zredukují,
ale zapomínají na Parkinsonovy zákony. Dnes
mám daleko větší pocit - spíše
jistotu, že spíš než o reformu jde především
o vidinu významných křesel krajských
prezidentů a hejtmanů, ve kterých se mnozí
již vidí sedět. Jestli nám západní
země něco závidí, tak je to přes
všechny nedostatky našeho úřednictva jakžtakž
jednoduchý systém státní správy
a samosprávy. Jestliže někteří
z nás volají po stejném několikastupňovém
modelu, jaký je v těchto zemích, je dobré
vědět, že si tam na rozdíl od nás
zase lámou hlavu, jak se přebujelého úředního
molocha zbavit. Samozřejmě, že se to dozvíte
jedině z neoficiálních rozhovorů,
kdy není nouze o výrazy jako je zkostnatělá
byrokracie, která udolává, a nesnažte
se nás napodobovat atd. Jestliže Velká Británie,
Nový Zéland uvažují dokonce o zprivatizování
některých úseků státní
správy, myslím si, že už není co
dodávat.
Kolegyně a kolegové, snad se najde v této
sněmovně dostatečný počet poslanců,
kteří nepodpoří novou uměle
vytvářenou byrokratickou mašinérii pod
záminkou vyšších územně
samosprávných celků a domnělé
decentralizace, která s reformou veřejné
správy nemá vůbec nic společného.
Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Jaroslavu Melicharovi. Slovo má pan poslanec František
Kačenka, připraví se pan poslanec Rudolf
Opatřil.
Poslanec František Kačenka: Vážený
pane předsedo, vážené kolegyně,
vážení kolegové, ústavní
zákon o vytvoření vyšších
územně samosprávných celků
zahajuje dlouho ohlašovanou reformu státní
správy a samosprávy. Není pochyb o tom, že
tato reforma je potřebná a nutná. Nejde jen
o to naplnit ústavu, ale především odstranit
provizorium, které zde trvá už od podzimu 1990,
kdy byly zrušeny krajské národní výbory.
Přechodné období je charakterizováno
silným centralismem, jaký nemá v Evropě
obdoby, který je doprovázen všemi negativními
jevy, zejména výrazným růstem administrativy,
či zvyšováním počtu úředníků.
To však ještě neznamená, že musí
být přijato jakékoli řešení
územněsprávního uspořádání,
třeba takové, kdy odstranění jednoho
zla by mělo být nahrazeno zlem druhým.
Většina parlamentních stran se shoduje v tom,
že cílem reformy a probíhajících
politických změn v České republice
je stabilní demokratický prosperující
stát budovaný na územním a občanském
principu. Mluvíme-li o státu stabilním, máme
především na mysli územní stabilitu,
a to obě její složky vnější
i vnitřní. Na příkladu Švýcarska
vidíme, že na ni nemá ani tak vliv národnostní
složení jeho obyvatel, jako ztotožnění
se občanů se státem. Jsem proto rád,
že již zde nezaznívají nesmyslné
úvahy o tom, že snahy po obnovení zemské
samosprávy Čech, Moravy a Slezska jsou projevem
nacionalismu, který je motivován úsilím
části Moravanů o rozbití společného
státu.
Obecně lze říci, že vztah mezi občanem
a státem je tím pevnější, čím
více stát uspokojuje potřeby a oprávněné
zájmy občanů a co nejméně zasahuje
do jejich svobod. Dosažení takového stavu je
prvořadým úkolem každého moderního
státu. Ten se také proto nesnaží všechny
úkoly plnit sám, ale část z nich přenáší
na profesní nebo územní samosprávy.
Většině z nás se při vyslovení
slova demokracie vybaví pojem vláda lidu. Před
více než dvěma sty lety pařížský
lid útokem na Bastilu zahájil novou etapu ve vývoji
lidské společnosti, na jejímž konci
by mělo dojít k naplnění hesla "Svoboda,
rovnost, bratrství" pro všechny občany
bez rozdílu pohlaví, rasy, jazyka apod. Existují
různé teorie, podle kterých se posuzuje úroveň
dosažené demokracie v té či oné
zemi. Nejpřesnější je však taková
metoda, při níž občan dá sám
sobě odpověď na otázku, nakolik je již
toto heslo naplněno v praxi.
Postupuji-li podle této metody a položím si
otázku, zda se cítím být svobodný,
odpověď zní ano. V dalších případech
tomu tak již není. Necítím se být
rovnoprávným například proto, že
musím dokazovat to, co mi zákon umožňuje
a čím se cítím být podle svého
přesvědčení a citu. Podle ústavy
jsem občan České republiky na Moravě,
v souladu s Listinou základních práv a svobod
a svým smýšlením jsem Moravan.
Úřady však toto mé přesvědčení
s odvoláním na neexistující právní
úpravy odmítají respektovat. Také
obsah slova bratrství není naplňován
v tom správném smyslu. Chybí v něm
potřebná tolerance, solidarita a nadhled. Místo
vzájemné pomoci převládá snaha
jedněch žít na úkor druhých,
místo oboustranné vůle naslouchat jeden druhému
mocnější mnohdy dávají přednost
úšklebkům a přehlížení.
To, co existuje v České republice, se podle mne
nedá nazvat demokracií, ale jde o stranický
parlamentarismus. Nic na tom nemění ani skutečnost,
že oproti dřívějšímu systému
jedné strany jde o systém více stran nazývaných
parlamentní demokracie a že občané mají
přece jen větší vliv na rozhodování,
protože stupeň koncentrace moci je rozředěn
mezi více subjektů. Princip stranického parlamentarismu
spočívá ve stálém konfliktu
mezi stranami tvrdícími že prosazují
zájmy části obyvatelstva a vyznačuje
se tím, že část společnosti je
štvána proti jejím jiným částem.
Konflikt je pro společnost škodlivý a mají
z něho užitek jen stranická vedení a
byrokratický státní aparát. Stranický
parlamentarismus je tedy v přímém rozporu
s principem demokracie, kterým je vláda lidu v zájmu
lidu. V demokratickém systému musí mít
jednotlivý občan skutečnou možnost účastnit
se veškerého důležitého rozhodování,
které se týká jich samých.
Mluvíme-li v souvislosti s reformou státní
správy a samosprávy o občanském principu,
pak uznáváme, že základem státu
je občan, který je nositelem všech práv
a povinností a práva státu jsou od nich odvozena.
Proto demokratický stát musí být budován
zdola a jeho orgány a úředníci musí
sloužit občanům, nikoliv je šikanovat
a znepříjemňovat jim život. Územní
princip má respektovat skutečnost, že občan
je tvor společenský a žije ve společnosti
jiných občanů. Nejvíce času
tráví v obci. Proto společenství občanů
obcí jsou základními, tedy i nejdůležitějšími,
a měla by být nadána nejrozsáhlejší
samosprávou. Podle ústavy musí každá
obec patřit k některému vyššímu
územně samosprávnému celku. Celá
uplynulá staletí tvořila u nás další
samosprávný stupeň územní společenství
občanů zemí, pro něž byl charakteristický
vlastní historický vývoj, doložitelný
existencí vlastních samosprávných
orgánů, sněmů i vlastních zemských
zřízení. Je tedy přirozené,
že dalším samosprávným stupněm
by měly být země. Po linii zeměpanské
správy, v dnešní terminologii státní
správy, existovaly i jiné struktury, například
kraje, které někde více, někde méně
kopírovaly starou kmenovou strukturu. Z neznalosti a z
nepochopení postavení samosprávy a zeměpanské
správy v minulosti někteří poslanci
docházejí k absurdním závěrům,
proč mají být například Čechy
a Morava a ne region Valašský či Chodský.
Svou významnou roli v nepochopení úlohy a
postavení samosprávy ve státě sehrává
i ta skutečnost, že naše právo se vyučovalo
a stále ještě vyučuje podle právních
odvětví, nikoli podle dělení na právo
veřejné a soukromé. Samospráva je
proto chápána jako součást exekutivy,
nikoliv jako právo občanů spravovat si podstatnou
část věcí veřejných
sami. Řada občanů, státních
úředníků i poslanců vychází
z mylné představy, že se zákonem vytváří
další stupeň státní správy
a vyšším územním samosprávným
celkům přisuzují například
postavení spolkových zemí, které však
oproti minulosti tyto nemají, protože nejsou nadány
zákonodárnou mocí. Nechápou také
rozdíl mezi samosprávou a státní správou
s laickým prvkem, jak ji známe z první republiky.
Někteří politici vycházejí
z mylného předpokladu, že mezi vyššími
územními celky a státem bude sváděn
politický boj. Proto jako základní kritérium
prosazují počet obyvatel a úzkostlivě
dbají na to, aby počty obyvatel krajů či
zemí byly stejné. Přitom je jim jedno nebo
si to vůbec neuvědomují, že tím
přetrhávají svazky, vytvářející
se celá staletí. Obdobně jako komunisté
v roce 1960 rozdělili Hanou, dnes má být
centrum moravského Slovácka, Uherské Hradiště,
vytrženo a přičleněno jinam. Stejný
osud postihuje Valašsko nebo Lašsko.
V této souvislosti kladu otázku, v čem budou
lepší ti, co podporují návrh tohoto
zákona, než byli komunisté v roce 1960? Odpověď
si dá každý sám.
Tímto jdeme i proti smyslu regionalizace Evropy, kde regiony
mají být zřizovány zejména
proto, aby jednotná Evropa zůstala i nadále
rozmanitá, aby budoucím pokolením bylo uchováno
vše, čím se nejen na poli kulturním
jednotlivá území a společenství
občanů od sebe odlišují. V souladu s
tímto cílem jsou regionům svěřovány
samostatné působnosti. Jde o takové věci,
jako je např. kultura, školství, péče
o přírodu a památky, ale také záležitosti
týkající se zdravotnictví nebo sociální
péče.
l když existuje mnoho argumentů pro i proti našemu
vstupu do Evropské unie, bez ohledu na to, zda se staneme
jejím členem či nikoli, neměla by
se v tomto Česká republika výrazně
odlišovat od svého okolí.
Vážené kolegyně a kolegové, tato
sněmovna za období, po které slouží
svému účelu, byla svědkem mnoha důležitých
rozhodnutí. Z tohoto místa bylo vyřčeno
mnoho slibů, které nikdy nebyly myšleny vážně,
nikdy nebyly naplněny, a naopak bylo předneseno
mnoho závažných projevů, za něž
řečníci nesklidili potlesk, protože
v nich nechválili mocné, ale poukazovali na nedostatky
či na porušování principů demokracie.
Již krátce po vzniku Československé
republiky poslanci zastupující občany německé
a maďarské národnosti až do roku 1926
zde po každých volbách vystupovali s oficiálními
vystoupeními a prohlášeními svých
klubů, v nichž se dožadovali územní
autonomie. Nikdy svého cíle nedosáhli, nikdy
se proto v Československu necítili doma.
Jak to situace dovolila, začali sudetští Němci
usilovat o připojení k Říši,
což se také v roce 1938 stalo. Přirozenou reakcí
a důsledkem tohoto činu byl jejich odsun po roce
1945. Nemuselo k tomu dojít, kdyby představitelé
československého národa měli více
pochopení pro své spoluobčany.
Také zástupci Moravanů a Slezanů se
již dvakráte v této místnosti domáhali
obnovení zemské samosprávy, o niž byli
v roce 1948 připraveni nastupující komunistickou
totalitou. Poprvé to bylo v roce 1968, kdy naše úsilí
- obrazně řečeno - skončilo pod pásy
okupačních tanků okupačních
armád, podruhé tento proces vrcholí právě
dnes.
V minulém volebním období jsme byli velmi
často svědky toho, jak tehdejší představitelé
moci zákonodárné i výkonné
nás ubezpečovali, že se vlamujeme do otevřených
dveří. Dnes mají poslanci příležitost
dokázat pravdivost tohoto tvrzení v praxi.
Chci věřit, že se nebude opakovat situace,
která postihla naše předky po r. 1648, kteří
nejdříve byli cizinci ve své vlastní
zemi a pak ji s malým ranečkem museli navždy
opustit.
Vážené kolegyně a kolegové, vrátíme-li
se do doby nedávno minulé, 120 hlasů potřebných
k přijetí Ústavy České republiky
bylo dosaženo jen díky kompromisu, přijatému
koalicí i opozicí ve čtyřech sporných
otázkách, z nichž jedna se týkala i
územního uspořádání.
Není žádným tajemstvím, že
postavení, které vyšší územní
celky mají mít podle Ústavy, daleko předčí
naše očekávání. Ústava
je k našim požadavkům velice vstřícná
a byli jsme rozhodnuti za předpokladu drobného doplnění
článku 11 hlasovat pro její přijetí.
Nakonec se tak nestalo.
Tzv. lánské dohody by podle nás měly
být dodržovány i dnes. Mohlo by se stát,
bude-li dnes z vůle opozičních poslanců
jedna z kompromisních otázek opuštěna,
že stejný osud postihne i zbývající
z nich. Pak by se mohlo stát, že k přijetí
ústavního zákona nebude potřeba 120
hlasů, ale jen 101 hlas, že nebude Ústava zakotvovat
referendum a některé další prvky.
Územně správní uspořádání
České republiky musí být opět
výsledkem kompromisu, nikoli diktátu a opět
k tomu není daleko. Budou-li přijaty následující
pozměňovací návrhy, přijetí
ústavního zákona o vytvoření
vyšších územně samosprávných
celků podpoříme. V opačném
případě nepodpoříme žádnou
z projednávaných variant.
Námi navrhovaná úprava jde daleko za rámec
našich představ o územním uspořádání
České republiky a je nutné ji chápat
nikoli jako kompromis, ale jako projev dobré vůle
a přijmout alespoň nějakou úpravu.
První pozměňovací návrh se
týká názvu zákona, který by
měl znít "Vytvoření vyšších
územně samosprávných celků"
případnou změnu je nutno promítnout
do uvozovací věty čl. 1.
Druhým pozměňovacím návrhem
navrhujeme vypustit nadpis "Článek l".
Třetí pozměňovací návrh
se týká článku 1. Navrhuji, aby místo
dvou celků, Jihomoravského a Středomoravského,
byl vytvořen jeden s názvem "Moravský",
vymezený územím okresů Blansko, Brno-město,
Brno venkov, Břeclav, Hodonín, Jihlava, Kroměříž,
Olomouc, Prostějov, Přerov, Šumperk, Třebíč,
Uherské Hradiště, Vsetín, Vyškov,
Zlín, Znojmo a Žďár nad Sázavou.
Smyslem čtvrtého pozměňovacího
návrhu je umožnit hraničním obcím
rozhodnout o svém začlenění tak, jak
to předpokládal vládní návrh
zákona. Navrhuji proto vložit nový článek
3 následujícího znění: "Hranice
vyšších územních samosprávných
celků změnit pouze zákonem. Zvláštní
zákon stanoví, kdy ke změně hranic
vyššího územně samosprávného
celku může dojít na základě místního
referenda v hraniční obci, případně
ve skupině hraničních obcí o začlenění
se k vyššímu územně samosprávnému
celku".
Pátým pozměňovacím návrhem
navrhuji stávající článek 3
přečíslovat na článek 4 a vypustit
z něj odstavec 1. V odstavci 2 nahradit slovo "krajů"
slovy "vyšších územních samosprávných
celků".
Šestým pozměňovacím návrhem
navrhuji vypustit článek II a nahradit ho článkem
5. Článek 5 odst. 1 zní: "O tom, zda
vyšší územně samosprávný
celek ponese název země nebo kraj, rozhodne zastupitelstvo
vyššího územně samosprávného
celku, zvolené v prvních volbách do zastupitelstva
vyššího územně samosprávného
celku na svém prvním zasedání."
Odst. 2: "Nerozhodne-li zastupitelstvo vyššího
územně samosprávného celku o jeho
názvu na svém prvním zasedání,
stanoví jej Parlament České republiky".
Za sedmé navrhuji vypustit článek III a nahradit
jej článkem 6. Článek 6 zní:
"Tento ústavní zákon nabývá
účinnosti dnem vyhlášení."
Vážené kolegyně a kolegové, druhá
část mého vystoupení není určena
vám, ale představitelům a reprezentantům
evropských a dalších států. Bude
jim předána jen v tom případě,
že bude přijat zákon v rozporu s naší
vůlí nebo nebude-li brát v úvahu naše
oprávněné požadavky. Jako poslanec,
jehož volební strana má ve svém programu
rehabilitaci zemského zřízení jsem
svým voličů povinován vystoupit tímto
způsobem.
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, členové parlamentů států
Evropy, USA, Japonska, Evropského parlamentu a Rady Evropy,
vážení předsedové vlád,
Jejich Výsosti, hlavy států Evropy, USA a
Japonska!
Již podruhé v krátké době se
obracíme na poslance zákonodárných
sborů, představitele moci výkonné
a hlavy států, společenství občanů
starého kontinentu a velmocí, které stály
při zrodu Československa v roce 1918 a mají
odpovědnost za jeho osud a vývoj. Obracíme
se na vás se žádostí o vystoupení
na ochranu práv občanů Moravy a Slezska.
Poprvé tomu tak bylo 28. října 1992, kdy
se 40 poslanců České národní
rady, dnes Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky, obrátilo na demokratické síly
Evropy s Deklarací práv lidu Moravy a Slezska, aby
svým postojem napomohly k obnovení rovnoprávného
postavení a samosprávy Moravy a Slezska v rámci
nově vytvářené České
republiky.
Zásluhou některých z vás nebo vašich
předchůdců byla přijata ústava,
která představuje pro nás přijatelné
řešení a ve své podstatě umožňuje
rehabilitaci zemského řízení vytvoření
zemí jako vyšších územních
samosprávných celků. Za to vám všem
patří naše poděkování.
Od té doby se bohužel v řadě parlamentů
i orgánů s celoevropskou působností
situace změnila. V důsledku voleb odešla z
politického života řada politiků a státníků,
kteří byli se situací obeznámeni a
ochotni nás v našem spravedlivém úsilí
podporovat. Poučeni minulostí, kdy naši otcové
a dědové neměli dost odvahy zvednout svůj
hlas na ochranu svých prastarých práv, demokracie,
svobody a výsledkem bylo čtyřicetileté
období nesvobody, nemajíce ani dnes dostatečné
prostředky a možnosti vrátit vývoj v
České republice do demokratických kolejí,
považujeme za nezbytné informovat vás o vývoji
u nás a požádat vás znova o pomoc.
Když se někteří z nás před
více než pěti lety rozhodli vystoupit z anonymity
a zapojit se do veřejného dění, činili
jsme tak v přesvědčení, že u
nás zvítězily síly dobra nad silami
temna a ve skrytu duše jsme doufali, že se nám
naplněním odkazu našich předků
podaří pozvednout pomyslnou laťku lidských
hodnot o kousek výše. Věřili jsme, že
se naše republika vydává na cestu skutečné,
nikoli jen proklamované demokracie, že ponecháme
všechno, co bylo dobré, odvrhneme špatné
a nahradíme to tím, co se v minulosti osvědčilo.
Věřili jsme, že stejně jako naši
sousedé v Německu se vrátili ke spolkovým
zemím, i my - věrni odkazu všem dobrým
tradicím staré státnosti Koruny české
- se vrátíme k osvědčenému
zemskému zřízení a zemské samosprávě.
Věřili jsme, že budeme po čtyřiceti
letech znovu svobodní a rovní. Bohužel s postupujícím
časem se naše víra vytrácela a my jsme
zjišťovali, že nejde o žádnou "sametovou
revoluci", ale o předem dohodnutou výměnu
elity a nové rozdělení moci ve státě.
Naděje spojované s volbami v roce 1992 se ukázaly
liché. Střet českého a slovenského
nacionalismu nemohl skončit jinak než skončil,
to je rozdělením Československa.
Následovalo a ještě stále trvá
období upevňování moci vítězů.
S lítostí musím konstatovat, že vývoj
k demokracii se u nás zastavil. Moci se chopila skupina
lidí, která se prohlašuje za jediné
nositele demokracie a všechny ostatní politické
subjekty diskriminuje přidělováním
nálepek extrémní levice či pravice,
nacionalistů nebo separatistů, aniž jim dá
možnost veřejně obhájit své názory.
Její součástí a současně
i poslušným nástrojem se stala i většina
bývalých poslanců, kteří v
rozporu s ústavním zákonem o rozdělení
Československa - ten předpokládal vytvoření
zákonodárného sboru České republiky
z poslanců Federálního shromáždění
a České národní rady - se prohlásili
za Poslaneckou sněmovnu a již dva a půl roku
rozhodují i za senát. Protože vláda
i prezident odvozují své funkce a postavení
právě od vůle těchto poslanců
a s jejich pádem by padli i oni, je tento neústavní
stav trpěn.
Řada aktů, mezi které se na první
místo řadí vládní návrh
ústavního zákona o zřízení
vyšších územních samosprávných
celků, dokládá, že se u nás prosazuje
pragmatická politika premiéra Klause a s ní
roste úsilí českých nacionalistů
o úplné ovládnutí a likvidaci Moravy
a Slezska. Tím se současní politici staví
na roveň únorových revolucionářů
z roku 1948, kteří zrušili země a nastolili
tvrdý centralismus. Jejich počínání
v květnu 1990 ve svých dosud platných usneseních
shodně označily oba zákonodárné
sbory vzešlé ze svobodných voleb, tj. Federální
shromáždění i Česká národní
rada, za akt zvůle nastupující totalitní
komunistické moci, který poškodil jak občany
Země české, tak i Země moravskoslezské
a vyslovily přesvědčení, že spáchané
křivdy budou napraveny.
Moravané a Slezané se od Čechů liší
kulturou, odlišnostmi povahového založení
a hlavně samostatným historickým vývojem.
Již od roku 1182 tvořily Čechy, Morava a Slezsko
svazek, od počátku 14. století nazývaný
země Koruny české, který měl
sice společného panovníka, ale jejich obyvatelé
si podstatnou část svých záležitostí
prostřednictvím zemských sněmů
spravovali sami. Dnes není politická vůle
tento stav v jakékoli podobě obnovit. Jde ve své
podstatě o dokončení likvidace dvou subjektů
mezinárodního práva, které stály
při vzniku Českoslvoenska v roce 1918. Vyplývá
to ze Saint-Germianské dohody, podle které "se
rozhodly v roce 1918 národy Čech, Moravy a části
Slezska, jakož i národ Slovenska z vlatní vůle
spojiti trvalým spolkem za tím účelem,
aby vytvořily jednotný a svrchovaný stát"
nikoli proto, aby se Moravané a Slezané vydali na
milost či nemilost Čechů.
Vznikl-li společný stát na základě
vůle tří subjektů, nemůže
být likvidace dvou z nich provedena z vůle jednoho.
S ohledem na počet obyvatel budou mít obyvatelé
Čech v zákonodárném sboru vždy
potřebnou třípětinovou většinu
a mohou bez ohledu na vůli poslanců zvolených
na Moravě a ve Slezsku rozhodnout. Politická reprezentace
Moravy a Slezska neeexistuje. Nezanikla z vlastní vůle,
ale z rozhodnutí komunistického režimu a přes
veškeré úsilí dodnes nebyla obnovena.
Proto musí být její stanovisko nahrazeno
stanoviskem Moravanů a Slezanů vyjádřeným
v referendu. Bez něho nemá Poslanecká sněmovna
k takovémuto kroku mandát.
Likvidace historických zemí je prováděna
proti vůli občanů Moravy a Slezska. Dokládají
to výsledky reprezentativního průzkumu veřejného
mínění, když referendum stávající
mocenská skupina odmítla provést. Průzkum
provedly dvě na sobě nezávislé organizace
na vzorku čítajícím více než
deset tisíc respondentů. Téměř
70% dotázaných se vyslovilo pro obnovení
Země moravskoslezské (60%) nebo samostatně
Moravy a Slezska (9%) jako vyšších územních
samosprávných celků. Pod záminkou
reformy státní správy a samosprávy
a za tichého přihlížení vás
mají být Morava a Slezsko rozděleny do několika
územních celků a jako takové zapojeny
do struktury Čech, lépe řečeno Česka.
Nejde o opomenutí nebo omyl, ale o cílevědomě
připravený a realizovaný proces. Již
dnes se ukazuje, že nepůjde o rovnoprávné
a spravedlivé zapojení, ale jak dokazuje státní
rozpočet, o řešení problémů
Čech na úkor ostatních.
Spojené státy americké, Říše
britská, Francie, Itálie a Japonsko výše
citovanou smlouvou v roce 1919 potvrdily stát Československý
za svrchovaného a samostatného člena rodiny
národů v hranicích určených,
když předtím jeho představitelé
dali bezpečnou záruku toho, že se budou ve
vztahu k obyvatelům, nad nimiž vzal tento stát
záruky státní svrchovanosti, řídit
zásadami svobody a spravedlnosti. Zánikem Českoslovvenské
republiky a vznikem České republiky k 1. 1. 1993
přešly závazky z mezinárodních
smluv na nový subjekt a jeho představitelé
jsou povinni je dodržovat.
Neděje-li se tak, a tento případ nyní
nastal, pak druhá smluvní strana má morální
povinnost, aniž by to mohlo být označeno za
vměšování se do vnitřních
záležitostí státu, žádat
nápravu nebo právo od smlouvy odstoupit.
Žádáme tímto signatáře
smlouvy, aby svým povinnostem dostáli a vystoupili
na ochranu práv občanů Moravy a Slezska a
nepřipustili, aby se o národu, na počátku
jehož státnosti stáli stávající
patroni Evropy svatý Cyril a Metoděj a který
dal světu takové velikány jako například
bratra Komenského, Mendela, Masaryka nebo Janáčka,
mluvilo v minulém čase.
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, členové zákonodárných
sborů, vážení představitelé
vlády, vaše výsosti hlavy státu. Chci
vás ujistit, že nechceme dělit Českou
republiku. Příroda však nemá národů
panujících a služebných. Proto v souladu
s touto realitou nechceme nic víc, ale ani méně,
než aby naše národy, podle nové ústavy
společenství občanů, žily na
základně svobody a občanské rovnosti,
stejného práva historického a přirozeného
vedle sebe, nikoliv nad sebou, a jak tomu bylo vždy v minulosti,
část svých záležitostí
si spravovaly prostřednictvím volených zástupců
samy. Jsem přesvědčen, jeli ohrožena
demokracie v jedné zemi, je ohrožena na celém
světe a je tedy povinností všech demokratických
sil vystoupit na její ochranu. Spoléháme
na vaši podporu a věříme, že nepřipustíte
tak hrubého pošlapání principů
demokracie a vzniku nových křivd, jak se v České
republice připravuje, nebo již dokonce realizuje.