Federální shromáždění České s Slovenské Federativní Republiky

VII. volební období

179

Vládní návrh

Zákon

Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

ze dne ........................

o zániku státní organizace Československé státní dráhy

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:

§ 1

Uplynutím dne 31. prosince 1992 zaniká státní organizace Československé státní dráhy a specializované železniční organizace [§ 16 zákona č. 68/1989 Sb., o organizaci Československé státní dráhy.] (dále jen "Československé státní dráhy").

§ 2

/1/ Pro rozdělení nemovitých a movitých věcí, tvořících s věcí nemovitou z funkčního hlediska jeden celek, majetkových a jiných práv ve vlastnictví České a Slovenské Federativní Republiky, ke kterým vykonávají právo hospodaření Československé státní dráhy, dále pro rozdělení práv a povinností z pracovně právních vztahů, majetkových práv a jiných práv a závazků Československých státních drah vyplývajících z mezinárodní spolupráce v oboru železnic, se použije územní princip.

/2/ Zánikem Československých státních drah přecházejí majetek, práva a povinnosti včetně práv a povinností z pracovněprávních vztahů podle odstavce 1 na nástupnické organizace určené zákonem České národní rady a na nástupnické organizace určené zákonem Národní rady Slovenské republiky (dále jen "nástupnické organizace").

§ 3

Při dělení majetku, práv a povinností Československých státních drah, u nichž nelze uplatnit územní princip podle § 2 tohoto zákona, se použije princip odpovídající zásadě podílu počtu obyvatel České republiky a Slovenské republiky, podle něhož přechází majetek ke dni zániku Československých státních drah na nástupnické organizace v České republice a na nástupnické organizace ve Slovenské republice v poměru dva ku jedné.

§ 4

Práva a povinnosti Československých státních drah, vyplývající z mezinárodních smluv a z členství v mezinárodních organizacích, které nepřecházejí na nástupnické organizace podle územního principu, přecházejí zánikem Československých státních drah ve stejném rozsahu na nástupnické organizace v České republice a na nástupnické organizace ve Slovenské republice.

§ 5

Při dělení majetku Československých státních drah se uplatňuje hospodárnost, funkčnost a zachování dalšího využití tohoto majetku, aniž by byly dotčeny principy dělení majetku, podle tohoto zákona.

§ 6

/1/ K zajištění rozdělení majetku, práv a povinností Československých státních drah a přechodu tohoto majetku, práv a povinností na nástupnické organizace v České republice a na nástupnické organizace ve Slovenské republice, jmenuje vláda České republiky a vláda Slovenské republiky své zmocněnce.

/2/ O vzájemném majetkovém a právním vypořádání uzavřou zmocněnci obou vlád protokoly.

§ 7

Zákon č. 68/1989 Sb., o organizaci Československé státní dráhy se zrušuje dnem 31. prosince 1992.

§ 8

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

 

Důvodová zpráva

Obecná část

Ústavní rámec pro zpracování tohoto zákona je dán ustanovením článku II. bodu 1 ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o čs. federaci, ve znění pozdějších předpisů, podle kterého se zákonem Federálního shromáždění rozdělí a převede majetek, práva a povinnosti státní organizace Československé státní dráhy na nově vzniklé republikové organizace pro železniční dopravu.

Předkládaný návrh zákona zrušuje zákon, kterým byla zřízena státní organizace Československé státní dráhy, upravuje rozdělení a přechod majetku, práv a povinností na nástupnické republikové organizace.

Návrh zákona není speciálním zákonem k návrhu zákona o způsobech dělení majetku České a Slovenské Federativní Republiky mezi Českou republiku a Slovenskou republiku a o přechodu majetku, práv a závazků České a Slovenské Federativní Republiky na Českou republiku a Slovenskou republiku, neboť k rozdělení Československých státních drah dochází bez ohledu na existenci či neexistenci federace v roce 1993.

Návrh zákona bere za základ územní princip, který odpovídá přiměřeně Vídeňské úmluvě o sukcesi států ve vztahu ke státnímu majetku, státním archivům a státním dluhům z roku 1983. Dále je použit princip dělení majetku, práv a povinností podle počtu obyvatel.

Zvláštní část

K § 1

Zákonem zaniká organizace Československé státní dráhy a specializované železniční organizace, zřízené podle zákona o organizaci Československé státní dráhy. Vzhledem k tomu, že založení nástupnických organizací v republikách a rozdělení majetku, práv a povinností Československých státních drah si vyžádá určitý časový prostor, je účinnost zániku stanovena ke dni 31. prosince 1992.

K § 2

Vychází se ze skutečnosti, že je třeba rozdělit jednak majetek ve vlastnictví ČSFR, ke kterému vykonávají ČSD a specializované železniční organizace právo hospodaření a jednak vlastní majetek, práva a povinnosti ČSD. Pro rozdělení a přechod tohoto majetku, práv a povinností se použije zásadně územní princip. Zánikem uvedených organizací nezanikají pracovněprávní vztahy pracovníků pracujících především v organizačních jednotkách ČSD a ve specializovaných železničních organizacích, ale veškerá práva a povinnosti z pracovněprávních vztahů přejdou na nástupnické organizace.

K § 3

U majetku, práv a povinností, při jejichž dělení nebude možné použít územního principu nebo použití tohoto principu by bylo evidentně nespravedlivé vůči jedné z republik, se navrhuje použít poměrný princip, který umožňuje majetek, práva a povinnosti dělit podle podílu počtu obyvatel České republiky a Slovenské republiky.

K § 4

Nástupnické smluvní strany lokalizovaných smluv uzavřených pro spolupráci v oboru železnic, budou nástupnické organizace podle územního principu. Nástupnickými smluvními stranami ostatních smluv uzavřených pro spolupráci v oboru železnic, budou příslušné nástupnické organizace obou republik. Toto ustanovení je samozřejmě podmíněno souhlasem zahraničních smluvních stran.

K § 5

Nikoliv jako samostatný princip, ale jako podpůrná hlediska, ke kterým se při dělení majetku přihlédne, jsou hospodárnost, funkčnost a zachování dalšího využití tohoto majetku.

K § 6

Vzhledem k rozsahu majetku, práv a povinností ČSD (jakož i specializovaných železničních organizací) a jeho rozložení v ČSFR, bude se při rozdělování jednat o velmi náročný proces jak z časového, tak z věcného hlediska, a proto je nutné v těsné návaznosti na účinnost tohoto zákona jmenovat vládní zmocněnce pro realizaci rozdělení majetku, práv a povinností ČSD.

K § 7 a § 8

Vzhledem k důvodům uvedeným u § 1 a § 6, navrhuje se stanovit účinnost zákona dříve než účinnost zániku ČSD.

V Praze dne 18. listopadu 1992

 

Předseda vlády ČSFR:

Stráský v. r. 

Místopředseda vlády ČSFR:

Baudyš v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP