Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky 1992

VII. v. o.

137

Vládní návrh

Zákon

ze dne ............ 1992

o zrušení Československého rozhlasu, Československé televize a Československé tiskové kanceláře

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I.

§ 1

/1/ Ke dni zániku České a Slovenské Federativní Republiky se zrušuje Československý rozhlas.

/2/ Ke dni zániku České a Slovenské Federativní Republiky se zrušuje Československá televize.

/3/ Ke dni zániku České a Slovenské Federativní Republiky se zrušuje Československá tisková kancelář.

§ 2

/1/ Movité a nemovité věci ve vlastnictví České a Slovenské Federativní Republiky, s nimiž hospodaří Československý rozhlas, Československá televize a Československá tisková kancelář, majetková a jiná práva České a Slovenské Federativní Republiky, s nimiž hospodaří Československý rozhlas, Československá televize a Československá tisková kancelář, dále práva a povinnosti z pracovněprávních vztahů, majetková práva a jiná práva a závazky Československého rozhlasu, Československé televize a Československé tiskové kanceláře na území České republiky přecházejí k datu uvedenému v § 1 na organizaci určenou zákonem České národní rady.

/2/ Movité a nemovité věci ve vlastnictví České a Slovenské Federativní Republiky, s nimiž hospodaří Československý rozhlas, Československá televize a Československá tisková kancelář, majetková a jiná práva České a Slovenské Federativní Republiky, s nimiž hospodaří Československý rozhlas, Československá televize a Československá tisková kancelář, dále práva a povinnosti z pracovněprávních vztahů, majetková práva a jiná práva a závazky Československého rozhlasu, Československé televize a Československé tiskové kanceláře na území Slovenské republiky přecházejí k datu uvedenému v § 1 na organizaci určenou zákonem Národní rady Slovenské republiky.

/3/ Autorská a jiná nehmotná práva přechází do vlastnictví České republiky nebo do vlastnictví Slovenské republiky. Tato práva přechází do vlastnictví té republiky, na jejímž území vznikla.

/4/ U majetku, u něhož nelze uplatnit hledisko, uvedené v odstavci 1 až 3, se při dělení majetku Československého rozhlasu, Československé televize a Československé tiskové kanceláře, použije hledisko odpovídající v zásadě podílu počtu obyvatelstva České republiky a Slovenské republiky, podle něhož přechází majetek na Českou republiku a na Slovenskou republiku v poměru 2:1.

§ 3

/1/ Organizace uvedené v § 1 nemohou mimo obvyklé hospodaření uzavírat smlouvy o převodu vlastnictví majetku, k němuž mají právo hospodaření [Vyhláška federálního ministerstva financí č. 119/1988 Sb., o hospodaření s národním majetkem].

/2/ Organizace uvedené v § 1 mohou uzavírat nájemní a jiné smlouvy o užívání majetku, k němuž mají právo hospodaření jen na dobu do dne přechodu tohoto majetku na organizace určené zákony České národní rady nebo zákony Národní rady Slovenské republiky.Nájemní smlouvy uzavřené na dobu delší než je datum zániku České a Slovenské Federativní Republiky, po zániku České a Slovenské Federativní Republiky pozbývají platnosti.

/3/ Výjimky z ustanovení odstavce 1 může v odůvodněných případech povolit vláda České a Slovenské Federativní Republiky.

Čl. II.

Zákon č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání se mění takto:

1. V § 3 odst. 1 se vypouštějí slova "na základě zákona Federálního shromáždění".

2. § 9 odst. 3 zní:

"/3/ Příslušné orgány České republiky a Slovenské republiky rozhodnou o rozdělení přenosových Čest (částí kmitočtového spektra) a sítí vysílačů mezi provozovatele ze zákona a provozovatele na základě licence na území České republiky a Slovenské republiky.".

3. § 9 odst. 4 se vypouští.

4. V § 17 písm.d) se vypouštějí slova "provozovatelům, kteří získali oprávnění k vysílání na základě zákona Federálního shromáždění,".

5. § 23 odst. 1 a 2 se ruší.

6. § 24 se vypouští.

7. § 27 se vypouští.

Čl. III

Zrušují se:

1. Zákon č. 17/1964 Sb., o Československém rozhlasu;

2. zákon č. 18/1964 Sb. o Československé televizi;

3. zákon č. 123/1965 Sb., o Československé tiskové kanceláři;

4. § 4 odst. 2 zákonného opatření předsednictva Národního shromáždění č. 1/1967 Sb., o změnách v organizaci a působnosti některých ústředních orgánů, ve znění pozdějších předpisů;

5. § 1 písm.a) zákona č. 136/1991 Sb., o rozdělení působnosti mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou a Českou republikou a Slovenskou republikou ve věcech tisku a jiných informačních prostředků.

6. zákon č.310/1991 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č.123/1965 Sb. o Československé tiskové kanceláři;

Čl. IV.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

Obecná část

Novelizovaný zákon č. 136/1991 Sb., o rozdělení působnosti mezi ČSFR, ČR a SR ve věci tisku a jiných informačních prostředků, předpokládá zrušení Československé televize, Československého rozhlasu a Československé tiskové kanceláře, a to zákonem Federálního shromáždění.

Předkládaný návrh zákona zrušuje příslušné právní předpisy, kterými byly Československý rozhlas, Československá televize a Československá tisková kancelář zřízeny a upravuje přechod majetku, práv a povinností na národní republiky.

Návrh vychází při rozdělení těchto práv z územního principu, a to jak ve sféře práv hmotných, tak i ve sféře práv nehmotných. Respektuje skutečnosti, že ve smyslu § 4 zákona č. 136/1991 Sb., byla již uskutečněna delimitace části práv, povinností a jiných závazků na republiky.

V procesu delimitace majetku mezi federálními a republikovými médii byl již na základě územního principu delimitován veškerý movitý a nemovitý majetek nacházející se na území Slovenské republiky, a to ve prospěch Slovenské televize a Slovenského rozhlasu a Tiskové kanceláře Slovenské republiky; vyřešena byla i otázka hmotných a nehmotných práv. Obdobným způsobem byla již řešena také delimitace České televize a Českého rozhlasu. Uvedená republiková media jsou tedy v současné době schopna plnohodnotného fungování a naplňování úkolů vyplývajících pro ně z příslušných právních předpisů.

Z technického hlediska se rozdělení stávajícího televizního programu F1 pro území České republiky a Slovenské republiky jeví jako bezproblémové. Rozdělení stávajících vysílacích sítí rozhlasové stanice Československo vyžaduje pouze vyřešení na úrovni republik.

Majetek federálních médií v současnosti představuje

- u Československé televize účetní hodnotu cca 450 mil Kčs (jde zejména o objekt redakce zpravodajství Kavčí hory Praha a objekt OIRT Strahov a školící středisko Jevany);

- u Československého rozhlasu účetní hodnotu 867 mil. Kčs (jde zejména část rozhlasového komplexu na Vinohradské třídě v Praze, rozhlasový komplex v Praze na Pankráci, představující částku 500 mil Kčs, a budovu čs. rozhlasu v Bratislavě Zrínská a agenturu Orbis.);

- u Československé tiskové kanceláře o účetní hodnotu 448 mil Kčs. Dosud však byla uzavřena pouze delimitace pouze s Tiskovou kanceláří Slovenské republiky.

Majetek Československého rozhlasu na území České republiky je na základě smluv využíván rovněž pro potřeby Českého rozhlasu a naopak.

K jednotlivým ustanovením

K čl. I.

K § 1

Zákonem se ruší Československý rozhlas, Československá televize a Československá tisková kancelář.

K § 2

Majetková práva a povinnosti, jakož i práva a povinnosti z pracovně-právních vztahů přecházejí podle návrhu zákona na republiky. Návrh zákona zde vychází ze záměrů přenést do republik ty kompetence, které v případě zániku federace budou již na její úrovni nefunkční.

Při dělení majetku, úprav a povinností se vychází z územního principu a předpokládá se, že příslušné právní předpisy republik upraví další nakládání s tímto majetkem, právy a povinnostmi na svém území.

U autorských a jiných hmotných práv je územní princip, vzhledem k specifickému charakteru těchto práv blíže vymezen územím, na kterém ke vzniku těchto práv došlo.

U majetku, při jehož dělení nebude možné použít územního principu nebo použití tohoto principu by bylo evidentně nespravedlivé vůči jedné z republik, je navrženo použití poměrného principu, který umožňuje takovýto majetek dělit podle podílu počtu obyvatel České republiky a Slovenské republiky.

Principy dělení majetku v této části zákona vychází z návrhu zákona o způsobech dělení majetku České a Slovenské Federativní Republiky mezi Českou republiku a Slovenskou republiku a o přechodu majetku, práv a závazků České a Slovenské Federativní republiky na Českou republiku a Slovenskou republiku.

K § 3

Zákonem se zakazují Československému rozhlasu, Československé televizi a Československé tiskové kanceláři převody majetku mimo obvyklé hospodaření a samostatné uzavírání smluv o nájmu a pronájmu movitých a nemovitých věcí k nímž mají tyto organizace právo hospodaření.

Ustanovení má zamezit tomu, aby ani nedocházelo k nežádoucímu úniku majetku uvedených médií a aby se současně zabránilo i jinému nakládání s tímto majetkem, které by bylo v rozporu se záměry vlády ČSFR a vlád republik.

K čl. II.

Navržená novela zákona č. 468/1991 Sb., vychází z nezbytnosti ponechat v platnosti tento právní předpis po dobu existence společného státu, reaguje však na změněné kompetence federace a republik a má své opodstatnění pouze v případě, kdy datum zrušení federálních masmédií nebude totožné s datem zániku československé federace. V případě, že účinnost navrhovaného zákona bude totožná s datem zániku federace, je tento článek nadbytečný.

K čl. III.

Tímto ustanovením se ruší právní předpisy nebo jejich části, týkající se vzniku a činnosti rušených federálních masmédií.

K čl. IV.

Účinnost navrhovaného zákona se předpokládá dnem vyhlášení zákona ve Sbírce zákonů.

V Praze dne 21. října 1992

Předseda vlády ČSFR:

Stráský v. r.

Místopředseda vlády ČSFR:

Baudyš v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP