Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

VII. v. o.

101

Návrh výborů hospodářských SL a SN

Návrh

zákona ze dne ............. 1992

o dočasném omezení postupu podle zákona o konkursu a vyrovnání

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní republiky se usneslo na tomto zákoně:

§ 1

Ode dne účinnosti tohoto zákona do 6 měsíců může soud prohlásit konkurs jen pro předlužení dlužníka.

§ 2

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

Zákon č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání je zákonem koncipovaným na podmínky, existující ve vyspělých ekonomikách a nezohledňuje naše nestandardní podmínky. Především se do něho nepodařilo začlenit přechodné paragrafy pro podmínky transformačního období, zejména pro prodloužený průběh první vlny privatizace.

K 1. říjnu vstupuje do plné platnosti zákon č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání. Do tohoto data byla plná účinnost blokována ustanovením § 67, kdy bylo možno vyhlásit konkurs jen pro předlužení. Přičemž za předlužení se podle výkladu pokládá stav, kdy dluhy jsou větší, než majetek (aktiva) dlužníka Z tohoto důvodu konkursy prakticky neprobíhaly.

Po 1. říjnu 1992 se dá očekávat nárůst zahájení konkursů vzhledem k daleko širším možnostem podat návrh na konkurs (viz ustanovení § 1 a 4). V případě plné účinnosti zákona po 1. 10. 1992 lze očekávat tyto problémy a rizika spojená s jeho realizací:

a) V závěru roku 1992 a počátkem roku 1993 dojde k mimořádné kumulaci dopadů do ekonomiky v obou republikách: z bankrotů, rozdělení ČSFR, z ukončení závaznosti ČSN a dalším.

b) Pokud by došlo k řetězovým bankrotům - a vzhledem k rozsáhlé prvotní i druhotné zadluženosti je tato možnost reálná - bylo by to spojeno i se značnými dopady v sociální sféře. Zvýšení počtů nezaměstnaných, zejména při bankrotech velkých strojírenských podniků a jejich subdodavatelů, by se odrazilo i v dodatečných požadavcích na státní rozpočet.

c) V případě většího počtu bankrotů (na říjen a listopad lze počítat se dvěma sty bankrotů velkých, středních i malých podniků) by nestačily ani rezervní fondy bank a v ohrožení by byly tedy i banky. Došlo by prakticky k nezvládnutelné řetězové reakci, která by znamenala vážné ochromení ekonomiky (včetně likvidace vznikajícího soukromého sektoru, který funguje převážně jako subdodavatel velkých firem).

d) Velmi nepříjemným momentem při uplatnění tohoto zákona od 1. 10. 1992 je to, že podle § 14 odst. 1 písm. j) platí, že podnik v konkursním řízení není možno dále privatizovat, zastavuje se u něj privatizační proces, což při prodloužení první vlny privatizace zhruba o půl roku, může mít velmi nepříznivé důsledky zejména pro kupónovou privatizaci.

e) Současný stav soudů (i když jde o administrativně - technickou záležitost) vůbec nezaručuje zvládnutí tohoto procesu, v jehož průběhu soudy hrají podle stávající dikce zákona velmi významnou roli.

f) Zanedbatelné navíc není ani riziko spekulací, kdy i velké firmy likvidované bankrotem bude možno koupit za směšnou cenu (Škoda Plzeň, Tatra Kopřivnice a pod.), což lze velmi lehce využít, zejména ze strany zahraničního kapitálu. Konkursu neprodejných a silně zadlužených podniků může zneužít i současné vedení podniku nebo malá kapitálová skupina (včetně IPF) na získání velkého jmenovitého majetku spekulativním nákupem za téměř nulovou hodnotu.

g) Dalším možným spekulativním využitím působnosti zákona mohou být podání iniciovaná zapsanými správci konkursní podstaty vzhledem k možnostem zaručeného velkého příjmu ve formě odměny za správcovství konkursní podstaty.

Náprava této situace vzhledem ke krátkému času na přípravu, projednání a schválení novely zákona č. 328/91 Sb., o konkursu a vyrovnání, která by řešila podstatu uvedených problémů, je možné pouze odložením jeho plné účinnosti. Nejvýhodnější formou je iniciativa výborů - hospodářských.

Výbory se současně obracejí na vládu ČSFR s požadavkem, aby připravila novelu zákona č. 328/91 Sb. s případným zapojením fondů národního majetku a zavedením institutu dobrovolného rozhodce, kterým by se zabránilo dalšímu přetížení obchodních soudů při plném uplatnění zákona. Novela by měla být přijata FS nejpozději do doby nástupu jeho plné účinnosti.

Podstatou návrhu předloženého zákona je pouze prodloužit platnost omezení (§ 67) na dobu šesti měsíců v souladu s požadavkem vlády. Návrh při tom nepředpokládá retroaktivitu vůči již zahájeným konkursům.

Odložení plné účinnosti zákona neznamená zastavení bankrotů globálně. Tak jako dosud, lze prohlásit konkurs u dlužníka, který je v úpadku proto, že je předlužen.

Návrhem se nepopírá nutnost bankrotů jako ozdravného procesu v ekonomice, ale je snahou hledat i alternativní způsoby řešení finanční situace podniků, takové, které by rizika bankrotů rozkládaly mezi všechny účastníky, t. j. mezi věřitele, dlužníky, banky a fondy národního majetku, které by daly zejména klíčovým podnikům jistý čas k dokončení privatizace, jednání se zahraničními partnery a pod.

 

FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

VII. v. o.

Sněmovna lidu

Sněmovna národů

Výbory hospodářské

USNESENÍ č. 30

3. společné schůze výborů hospodářských Sněmovny lidu a Sněmovny národů konané dne 22. září 1992

K bodu: K návrhu zákona o dočasném omezení postupu podle zákona o konkursu a vyrovnání (328/91 Sb.)

Výbory hospodářské Sněmovny lidu a Sněmovny národů

1. konstatují:

- nutnost bankrotů jako ozdravného procesu v ekonomice

- potřebu hledat i alternativní způsoby řešení finanční situace podniků tak, aby rizika bankrotů byla rozložena s cílem poskytnout klíčovým podnikům prostor k dokončení privatizace, příp. ozdravení podniků (jednání se zahraničními partnery atd.)

2. žádají od vlády ČSFR:

1. Předložení analýzy možných dopadů zákona č. 328/91 Sb. v podmínkách transformačního období

2. Předložení komplexního návrhu řešení situace, zejména:

a) návrh novely zákona č. 328/91 Sb. ("řízené konkursy")

b) zavedení institutu rozhodců, zejména pro případy vyrovnání - (připravit příslušnou úpravu občanského soudního řádu)

c) návrh novely dalších ekonomických zákonů s cílem urychlení privatizačního procesu - (usnadnění vstupu zahraničního kapitálu a podpory bankovnictví)

3. pověřují:

- předsedy výborů hospodářských, aby předložili návrh zákona o dočasném omezení postupu podle zákona o konkursu a vyrovnání č. 328/1991 Sb., předsedovi FS ČSFR a požádali ho ve smyslu § 37 odst. 2 zákona č. 56/1991 Sb. o upuštění od projednávání zásad zákona.

- předsedy výborů hospodářských, aby si vyžádali nezávislou analýzu možných dopadů působení zákona č. 328/91 Sb. v podmínkách transformace hospodářství.

Prof. Dr. Martin Kontra, CSc.

Zdeněk Malina

předseda VH SL

předseda VH SN

 

 

MVDr. Jiří Lacina

Ing. Zdeněk Rodr

tajemník

tajemník


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP