o ověřování shody opisů nebo
kopie s listinou a o ověřování pravosti
podpisu obecními úřady a o vydávání
potvrzení orgány obcí a okresními
úřady
o ověřování shody opisů nebo
kopie s listinou a o ověřování pravosti
podpisu obecními úřady a o vydávání
potvrzení orgány obcí a okresními
úřady
Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Ověřování shody opisu nebo kopie s
listinou a ověřování pravosti podpisu
/1/ Obecní úřad, městský úřad,
v hlavním městě Praze obvodní úřad
nebo místní úřad, v územně
členěných statutárních městech
úřady městských obvodů nebo
úřady městských částí
/dále jen "obecní úřad"/,
který vede matriku, provádí ověření
shody opisu nebo kopie s listinou /dále jen "vidimace"/
a ověřování pravosti podpisu /dále
jen "legalizace" [Zpoplatnění
vidimace a legalizace upravuje zákon České
národní rady č. 368/1992 Sb., o správních
poplatcích vybíraných správními
orgány České republiky].
/2/ Okresní úřad, v hlavním městě
Praze Magistrátní úřad a územně
členěných statutárních městech
magistráty těchto měst mohou pověřit
vidimací a legalizací i obecní úřad,
který nevede matriku, po projednání s ním
za předpokladu, že jsou u něho vytvořeny
podmínky pro zabezpečení řádného
výkonu této činnosti.
/3/ Vidimaci nebo legalizaci provádí tajemník
obecního úřadu nebo jím pověřený
pracovník, není-li tajemník obecního
úřadu ustanoven [§ 52 odst.3 a § 59
odst. 1 zákona České národní
rady č.367/1990 Sb., o obcích /obecní zřízení/,
ve znění zákona České národní
rady č.302/1992 Sb. /úplné znění
vyhlášené pod č. 410/1992 Sb./],
ověření provede starosta nebo jím
pověřený pracovník obecního
úřadu nebo člen obecního zastupitelstva
/dále jen "pověřený pracovník"/.
Vidimaci a legalizaci provádí pověřený
pracovník v úředních místnostech
obecního úřadu. Požádá-li
o legalizaci podpisu fyzická osoba, která se ze
zdravotních nebo jiných důležitých
důvodů nemůže dostavit na obecní
úřad, může pověřený
pracovník provést legalizaci i na jiném vhodném
místě.
/1/ Při vidimaci není obecní úřad
odpovědný za obsah, správnost a pravost údajů
uvedených v listině.
/2/ Vidimace se vyznačí na ověřeném
opisu /kopii/ ve formě ověřovací doložky,
v níž je uvedeno:
a) zda opis /kopie/ souhlasí doslovně s listinou,
z níž byl pořízen a zda tato listina
je prvopisem nebo ověřeným opisem /kopií/
a z kolika listů nebo archů se skládá,
b) počet listů nebo archů, které opis
/kopie/, obsahuje,
c) zda jde o opis /kopie/ úplný nebo částečný,
d) pořadové číslo, pod kterým
je vidimace zapsána v ověřovací knize,
e) místo a datum vidimace,
f) podpis pověřeného pracovníka a
otisk razítka se státním znakem.
/3/ Obecní úřad neprovede vidimaci:
a) opisu /kopie/ občanského průkazu, vojenského
průkazu, pasu a jiného průkazu, vkladní
knížky, šeku, losu, sázenky, geometrického
plánu, rysu a technické kresby,
b) jestliže se předložený opis /kopie/
neshoduje s originálem,
c) jestliže je listina psána v cizím jazyce,
d) jsou-li v listině, která se vidimuje, změny,
doplňky, vsuvky nebo škrty, které by mohly
zeslabit její věrohodnost.
/1/ Legalizací pověřený pracovník
ověřuje, že fyzická osoba v jeho přítomnosti
listinu vlastnoručně podepsala nebo podpis na listině
se již nacházející před ním
uznala za vlastní.
/2/ Fyzická osoba předloží k prokázání
své totožnosti platný úřední
průkaz, který obsahuje údaje uvedené
v odstavci 3 písmeno a).
/3/ Legalizace se vyznačí na listině formou
ověřovací doložky, která obsahuje:
a) jméno, příjmení, trvalý
pobyt, rodné číslo, není-li nebo nelze-li
je zjistit, datum narození žadatele,
b) údaj, jak byla zjištěna totožnost žadatele,
c) konstatování, že fyzická osoba listinu
vlastnoručně před pověřeným
pracovníkem podepsala, nebo že uznala podpis na listině
za vlastní,
d) pořadové číslo, pod kterým
je legalizace zapsána v ověřovací
knize,
e) místo a datum legalizace,
f) podpis pověřeného pracovníka a
otisk razítka se státním znakem.
/4/ Pověřený pracovník provedením
legalizace neodpovídá za obsah listiny.
/5/ Neovládá-li pověřený pracovník
jazyk, v němž je listina pořízena, vyzve
žadatele, aby předložil překlad listiny
tlumočníkem, nestane-li se tak, legalizaci odmítne.
Obecní úřad neprovede legalizaci, jde-li
o legalizaci podpisu na listině, která neobsahuje
žádný text.
/1/ Nemůže-li fyzická osoba číst
nebo psát, provede pověřený pracovník
legalizaci pouze za účasti dvou svědků.
Svou přítomnost stvrdí svědci podpisem
v ověřovací knize.
/2/ Přítomnost těchto svědků,
jejich jméno, příjmení, trvalý
pobyt a rodné číslo se uvede v ověřovací
knize.
Obecní úřad vede evidenci vidimací
a legalizací ve svázané knize na stanovených
tiskopisech. Vzor tiskopisu je v příloze tohoto
zákona.
Potvrzení vydávaná podle zvláštních
předpisů orgány obcí [§ 9
zákona České národní rady č.
367/1990 Sb.] nebo okresními úřady [§
4 zákona České národní rady
č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech,
úpravě jejich působnosti a o některých
dalších opatřeních s tím souvisejících,
ve znění zákona České národní
rady č. 321/1992 Sb. /úplné znění
vyhlášené pod č. 403/1992 Sb.] obsahují:
a) označení orgánu, který potvrzení
vydal,
b) uvedení právního předpisu, který
vyžaduje vydání potvrzení,
c) stručné a výstižné uvedení
skutečností, které se potvrzují,
d) údaj o tom, komu a k jakému účelu
bylo potvrzení vydáno,
e) datum vyhotovení a číslo jednací,
f) jméno, příjmení a podpis osoby,
která potvrzení vydala,
g) otisk razítka se státním znakem.
Orgány uvedené v § 7 vedou jmennou evidenci
fyzických a právnických osob, jimž bylo
potvrzení vydáno.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1993.
Příloha
Pořadové číslo vidimace, legalizace | Den vidimace, legalizace | Jméno, příjmení, trvalé bydliště, rodné číslo fyzické osoby, jejíž podpis je legalizován a její podpis. Totožnost zjištěna úředním průkazem (druh a číslo průkazu) | Listina byla u obec. úřadu podepsána | Podpis byl uznán za vlastní | Označení druhu listiny, která je vidimována |
Údaj o uhražení správního poplatku (uvedení čísla dokladu, kterým byl uhražen) | Legalizace provedena v přítomnosti svědků (jméno, příjmení, trvalý pobyt, rodné číslo a podpis svědků) | Podpis pověřeného pracovníka |
7 | 8 | 9 |
Ověřování opisů listin a podpisů
na listinách prováděly národní
výbory pověřené vedením matrik
od 1. dubna 1953 na základě vládního
nařízení č. 15/1953 Sb., o ověřování
listin a podpisů na listinách národními
výbory. Tuto činnost zabezpečují od
roku 1990 obecní úřady, které vedou
matriky.
Uvedené vládní nařízení
bylo zrušeno s účinností od 1. ledna
1993 článkem XII odst. 4 zákona č.
264/1992 Sb., kterým se mění a doplňuje
občanský zákoník, zrušuje zákon
o státním notářství a o řízení
před státním notářstvím
/notářský řád/ a mění
a doplňují některé další
zákony.
Vzhledem k tomu, že je pro fyzické osoby důležité
mít možnost ověřování
opisů listin a podpisů na nich v místě
svého bydliště, byl zpracován návrh
zákona České národní rady,
který by jim uvedené umožnil.
Navrhovaná právní úprava byla připravena
v návaznosti na zákon č. 358/1992 Sb., o
notářích a jejich činnosti /notářský
řád/.
Proto byl připraven návrh jednoduché zákonné
právní úpravy. Se zřetelem na jednoduchost
se předkládá přímo paragrafované
znění bez zpracování zásad
navrhovaného zákona.
Navrhovaná právní úprava si nevyžádá
zvýšené nároky na finanční
prostředky ze státního rozpočtu ani
nárůst pracovních sil, neboť tato činnost
se provádí ve stejném rozsahu, jako dosud.
Dojde však ke zvýšení nákladů
obecních úřadů v souvislosti s pořízením
nových ověřovacích knih. Tyto náklady
budou hrazeny z rozpočtu obecního úřadu.
K jednotlivým ustanovením:
K § 1:
Navrhovaným ustanovením se stanoví příslušnost
obecních úřadů k ověřování
opisů listin a podpisů na nich. Stejně jako
dosud je umožněno, aby tuto činnost přímo
ze zákona vykonávaly všechny obecní
úřady, které vedou matriku.
Současně je však dána možnost,
aby okresní úřad pověřil ověřováním
i obecní úřad, který matriku nevede.
Bude přitom vycházet zejména z toho, zda
jsou vytvořeny u takovéhoto obecního úřadu
personální předpoklady pro řádné
zabezpečení této činnosti. Předpokládá
se, že okresní úřad zajistí odbornou
pomoc těmto obecním úřadům.
Tímto ustanovením se vychází vstříc
občanům i požadavkům obecních
úřadů. Aby nedocházelo v praxi k pochybnostem,
kdo je pověřen ověřováním
na obecním úřadě, stanoví se
tato skutečnost přímo v zákoně.
Pro ověřování shody opisu nebo kopie
s listinou se zavádí legislativní zkratka
vidimace a pro ověřování pravomoci
podpisů, legalizace, a to ve shodě s § 19 notářského
řádu.
K § 2:
K ověřování ve většině
případů dochází v místnostech
obecního úřadu. Z toho vychází
i navržená právní úprava. Je
však umožněno, aby z mimořádných
důvodů, například dlouhodobá
nemoc osoby, dosažený věk apod., mohlo dojít
k ověření podpisu i mimo uvedené místnosti.
Například v nemocnicích, v bytech starých
a nepohyblivých osob apod.
K § 3:
V paragrafu jsou stanoveny podmínky, za jejichž splnění
lze provést ověření shody opisu nebo
kopie s listinou. K snazšímu posouzení a jednotnému
postupu jsou zároveň stanoveny náležitosti
ověřovací doložky. Vzhledem k tomu,
že ověření je vlastně potvrzením
určité skutečnosti, je obligatorně
stanoveno, že obecní úřad připojí
k ověřovací doložce i razítko
se státním znakem a podpis příslušného
pracovníka. V ustanovení jsou vymezeny případy,
ve kterých obecní úřad ověření
shody opisu nebo kopie s listinou neprovede. Jde například
o to, že osobní průkazy jsou nepřenosné
a v případě ztráty musí příslušný
orgán vystavit jeho duplikát nebo nový doklad.
Ověření dále neprovede, pokud by se
opis neshodoval s originálem nebo pokud by byl psán
cizím jazykem anebo, když je v listině škrtáno
nebo doplňován text a vzniknou pochybnosti o věrohodnosti
této listiny.
Na rozdíl od dosavadního stavu budou obecní
úřady provádět i vidimaci listin pro
použití v cizině.
K § 4:
Obecní úřad ověřuje pouze to,
že listinu vlastnoručně podepsala konkrétní
fyzická osoba v přítomnosti pracovníka
obecního úřadu nebo podpis na listině
tam uvedený, je její vlastní. K tomu je stanovena
i povinnost takovéto osoby předložit doklad
prokazující její totožnost a současně
podepsat i příslušný záznam v
ověřovací knize. Kromě toho se taxativně
stanoví další náležitosti ověřovací
doložky.
Pracovník obecního úřadu však
nemůže odpovídat za správnost údajů
uvedených v ověřovaných listinách.
Výslovně se stanoví, že obecní
úřad neověří podpis na takové
listině, která je bez textu.
Na rozdíl od dosavadní právní úpravy
budou obecní úřady provádět
legalizaci i pro použití v cizině.
K § 5:
Výslovně je upraven postup v případech,
kdy se ověřuje podpis fyzické osoby, která
neumí číst nebo psát. Přítomnost
svědků má zabezpečit objektivnost
uvedeného úkonu obecního úřadu.
K § 6:
K následnému prokázání správnosti
ověření, popřípadě,
že k ověření skutečně
došlo a ke kontrole je stanoveno, že obecní úřad
vede evidenci provedených ověření
v předem svázaných knihách. Vzor tiskopisu
je připojen v příloze zákona.
K §§ 7:
V navrhovaném ustanovení se stanoví náležitosti
potvrzení, které vydávají obecní
úřady podle zákona č.367/1990 Sb.,
o obcích, ve znění pozdějších
předpisů a okresní úřady podle
zákona č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech,
úpravě jejich působnosti a o některých
dalších opatřeních s tím souvisejících,
ve znění pozdějších předpisů.
K § 8:
Vzhledem k tomu, že o vydávání potvrzení
orgány obcí a okresními úřady
je třeba mít přehled, stanoví se povinnost
vést evidenci fyzických a právnických
osob, jimž se potvrzení vydává.
K § 9:
Účinnost je navrhována s přihlédnutím
k zániku platnosti nařízení vlády
č. 15/1953 Sb., a to dnem 1. ledna 1993.
V Praze dne 18. prosince 1992
JUDr. Petr Příhoda | |
ředitel odboru legislativy a koordinace předpisů MV ČR |