V preambuli je třeba vyjádřit ocenění
zásluh těch, kteří v boji proti komunistické
moci přinesli i ty nejvyšší oběti,
aby přispěli k obnovení svobody a demokracie
v Československu.
Je nezbytné v souladu se zásadami mezinárodního
práva pohnat k odpovědnosti nejvyšší
představitele komunistické moci v Československu,
kteří po únoru 1948 spáchali činy
charakterizované jako zločiny a naplnili skutkové
podstaty závazných činů podle Československého
práva a kteří jsou odpovědni za všestranný
úpadek morálních, společenských,
ekonomických a politických hodnot v Československu
po únoru 1948.
Zásada: definice protikomunistického odboje.
Protikomunistickým odbojem se rozumí aktivní
odpor českých a slovenských občanů
proti komunistické moci projevený či projevovaný
organizovaně nebo individuelně v době od
20. února 1948 do 17. listopadu 1989 veřejnými
postoji nebo akty odporu, a to jak na území bývalé
ČSR nebo ČSSR, tak i v zahraničí.
Zákon by se měl vztahovat na občany bývalé
ČSR, ČSSR bez rozdílu, zákon by měl
obsahovat odkaz na čl. 23 Listiny základních
práv a svobod, která legitimizuje odpor proti komunistické
moci. Totéž ustanovení by se mělo týkat
občanů zbavených komunistickou mocí
čs. občanství bez ohledu na to, zda jsou
občany ČR.
Zásada: definice etap protikomunistického odboje.
První etapa protikomunistického odboje se pro účely
tohoto zákona vymezuje obdobím od 20. února
1948 do 8. května 1960. Druhá etapa se vymezuje
obdobím od 9. května 1960 do 17. listopadu 1989.
Dvě etapy jsou odůvodněny hranicí
danou vyhlášením amnestie 9. května
1960. Toto rozlišování vychází
z převažujícího použití
teroristických metod a forem v 1. etapě na rozdíl
od 2. etapy, která byla charakteristická spíše
rafinovanějšími metodami bez převažující
fyzické likvidace.
Zásada: definice účastníka protikomunistického
odboje.
Zákon musí definovat formy účasti
na protikomunistickém odboji a jejich prostřednictvím
fyzické osoby na tomto odboji zúčastněné.
Předpokládá se, že jako účastníka
protikomunistického odboje bude definován čs.
občan, který se stavěl na odpor komunistické
moci těmito formami:
1) byl členem ilegální organizace
2) byl autorem petic či obdobných materiálů
nebo zabezpečoval jejich tisk či rozmnožování
3) organizoval politické organizace či veřejná
vystoupení proti komunistické moci
4) vyvíjel v zahraničí politickou, publicistickou
či srovnatelnou činnost zaměřenou
k obnově svobody a demokracie v Československu
Zásada: překážky pro přiznání
statutu účastníka protikomunistického
odboje.
Zákon musí stanovit, kterým osobám
nemůže být přiznán statut účastníka
protikomunistického odboje, i když jinak splňují
podmínky pro přiznání statutu ve smyslu
zásady č. 3.
Zásada: stanovení nároků účastníků
protikomunistického odboje.
Zákon musí stanovit nároky účastníka
protikomunistického odboje materielní a nematerielní
povahy. Musí stanovit, že tímto zákonem
nemůže dojít k duplicitě nároků,
pokud již byly uspokojeny na základě jiných
předpisů, především zákona
o mimosoudních rehabilitacích.
Zásada: zřízení komise pro přiznání
statutu účastníka protikomunistického
odboje.
Tyto komise rozhodují o přiznání statutu
účastníka protikomunistického odboje.
Zákon musí stanovit, že tyto komise zahajují
řízení na základě návrhu
účastníka protikomunistického odboje
(zásada č. 3) nebo jiné oprávněné
osoby (zásada č. 8) nebo zvláštního
podnětu. Současně stanoví způsob
zřízení a složení těchto
komisí a jejich právní statut.
Zásada: zřízení morálního
tribunálu.
Tento morální tribunál zhodnotí podíl
odpovědnosti představitelů komunistické
moci za úpadek morálních, společenských,
ekonomických a politických hodnot, k němuž
došlo v Československu v době od 20. 2. 1948
do 17. 11. 1989. Zároveň posoudí možnost
trestně-právní a občanské odpovědnosti
pro účely předání věci
příslušnému soudu.
Tento tribunál jmenuje prezident republiky.
Další náležitosti stanoví zvláštní
zákon.
Zásada: přechod nároků účastníka
protikomunistického odboje.
Vzhledem k četným případům
úmrtí účastníka protikomunistického
odboje a vzhledem k tomu, že spolu s nimi byly perzekuovány
i jejich rodiny, stanoví se přechod jejich nároků
na manžela a děti.
Zásada: nepromlčitelnost trestných činů
páchaných pod záštitou komunistické
moci před účinností tohoto zákona.
Nestíhání pachatelů trestných
činů spáchaných pod záštitou
komunistické moci do 17. 11. 1989 a jejich nestíhání
po 17. 11. 1989 pro jejich formální promlčení,
vyvolává potřebu stanovit, ze nejsou promlčeny.
Zásada: vyloučení trestnosti jednání
účastníka protikomunistického odboje,
k němuž došlo v rozhodném období
v přímé souvislosti s odbojovou činností.
Komunistická moc stavěla účastníky
odboje trvale do stavu krajní nouze, eventuálně
nutné obrany.