Za bezvadnost:
Zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní
řád, ve znění zákona č.
36/1967 Sb., zákona č. 158/1969 Sb., zákona
č. 49/1973 Sb., zákona č. 20/1975 Sb., zákona
č. 133/1982 Sb., zákona č. 180/1990 Sb.,zákona
č. 28/1991 Sb., zákona č. 519/1991 Sb.a zákona
č. 263/1992 Sb. (úplné znění
č. 01/1992 Sb.) se mění a doplňuje
takto:
1. § 8a včetně nadpisu zní:
Vrchní soud rozhoduje spory o pravomoc mezi soudy a orgány
státní správy; k řízení
je příslušný vrchní soud, v jehož
obvodu je sídlo orgánu státní správy,
jehož se spor o pravomoc týká.".
2. V § 9 odst. 2 písm.h) se slova " československých
soudů" nahrazují slovy "soudů České
republiky"; v § 9 odst. 3 písm. c) bod 11 se
slova "československého soudu" nahrazují
slovy "soudu České republiky"
3. V § 10 odst. 2 se slova "rozhodují Nejvyšší
soud České republiky a Nejvyšší
soud Slovenské republiky" nahrazují slovy "rozhoduje
vrchní soud".
4. V § 10a odst. 1 se slova "rozhodují Nejvyšší
soud České republiky a Nejvyšší
soud Slovenské republiky" nahrazují slovy "rozhoduje
vrchní soud".
5. § 10a odst. 2 zní:
"(2) o dovoláních proti rozhodnutím
vrchních soudů jako soudů odvolacích
rozhoduje Nejvyšší soud České republiky
(dále jen "Nejvyšší soud").".
6. V § 11 odst. 3 se slova "československých
soudů" nahrazují slovy "soudů České
republiky"; slova "České a Slovenské
Federativní Republiky" se vypouštějí.
7. V § 12 odst. 3 se vypouští druhá věta.
8. V § 16 odst. 1, větě druhé, se slova
"České republiky, Nejvyššího
soudu Slovenské republiky a Nejvyššího
soudu České a Slovenské Federativní
Republiky" nahrazují slovy "a vrchních
soudů".
9. V poznámce pod čarou č. 3 / se za slovy
"jimi poskytované" nahrazuje čárka
tečkou a vypouštějí se slova "a
zák. SNR č.129/1991 Sb., o komerčních
právnících.".
10. § 36c zní:
Nejvyšší soud a vrchní soudy jednají
a rozhodují v senátech.".
11.V § 86 odst. 1 se slova "československým
občanem" nahrazují slovy "občanem
České republiky" a slova "České
a Slovenské Federativní Republice" se nahrazují
slovy "České republice".
12. V § 86 odst. 2 a 3 se slova "České
a Slovenské Federativní Republice " nahrazují
slovy "České republice".
13. V § 87 písm. d) se slovo "československé"
nahrazuje slovem "české".
14. V § 88 odst. 1 písm. a), f) a n) se slova "v
České a Slovenské Federativní Republice"
nahrazují slovy "v České republice";
v písmenu n) se slovo "československým"
nahrazuje slovem "tuzemským".
15. V § 105 odst. 2 se vypouštějí slova
"České a Slovenské Federativní
Republiky".
16. V § 106 odst. 1, druhé větě, se
slova "československého práva"
nahrazují slovy "práva České
republiky".
17. V § 109 odst. 1 písm. b) věta druhá
zní: "Stejně postupuje, jestliže tu před
rozhodnutím ve věci dospěl k závěru,
že zákon, jehož má být při
řešení věci použito, je v rozporu
s ústavním zákonem; v tom případě
předloží věc Ústavnímu
soudu.".
18. V § 121 se slova "České a Slovenské
Federativní Republiky" nahrazují slovy "České
republiky".
19. V § 134 se slova "československými
soudy" nahrazují slovy "soudy České
republiky".
20 V § 135 odst. 1 se vypouští věta první;
slova "Dále je soud" se nahrazují slovy
"Soud je".
21 V poznámce pod čarou č. 4/ se za číslem
"573/19910 Sb."čárka nahrazuje tečkou
a vypouštějí se slova" a vyhláška
ministerstva spravedlnosti Slovenské republiky č.
240/1990 Sb., o odměnách a náhradách
advokátů za poskytování právní
pomoci, ve znění vyhl. č. 4/1991 Sb.".
22. V § 175z odst.l se slova "československého
soudu" nahrazují slovy "soudu České
republiky".
23. V § 175z odst. 2 se slovo "československé"
nahrazuje slovem "tuzemské".
24. V § 246 se vypouští odstavec 2; dosavadní
odstavce 3 a 4 se označují jako odstavce 2 a 3.
25. § 246 odst. 2 zní:
"(2) Vrchní soud je věcně příslušný
k přezkoumávání rozhodnutí
ústředních orgánů České
republiky, s výjimkou věcí důchodového
a nemocenského zabezpečení a hmotného
zabezpečení uchazečů o zaměstnání
podle předpisů o zaměstnanosti.".
26. V poznámce pod čarou c.35/ se vypouštějí
slova "§ 27 odst. 3 zák. SNR č. 32/1990
Sb., o advokacii a 28 zák. SNR č. 29/1991 Sb., o
komerčních právnících;".
27. V § 250s odst. 2 se slova "nejvyšší
soud republiky" nahrazují slovy "vrchní
soud".
28. V § 252 odst. 2 se slova "České a
Slovenské Federativní Republice" nahrazují
slovy "České republice".
29. § 277 odst. 1 zní:
"(1) Srážky se provádějí
z čisté mzdy, která se vypočte tak,
že se od mzdy odečte záloha na daň z
příjmů fyzických osob srážená
z příjmů ze závislé činnosti
a funkčních požitků [Zákon
č. 86/1992 Sb., o daních z příjmů],
pojistné na sociální zabezpečení,
příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti [Zákon ČNR č. .../1992
Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti.] a pojistné na všeobecné
zdravotní pojištění [Zákon
ČNR č. .../1992 Sb., o pojistném na všeobecné
zdravotní pojištění] (dále
jen "srážené částky").
Srážené částky se vypočtou
podle podmínek a sazeb platných pro povinného
v měsíci, za který se čistá
mzda zjišťuje.".
30. V § 278 se slova "České a Slovenské
Federativní Republiky" nahrazují slovy "České
republiky".
31. V § 279 odst. 3 se slova "České a
Slovenské Federativní Republiky" nahrazují
slovy "České republiky".
32. V § 303 odst. 1 se slovo "československého"
nahrazuje slovem "tuzemského".
33. V § 374 odst. 1 se slova "Ministerstva spravedlnosti
republik se zmocňují" nahrazují slovy
"Ministerstvo spravedlnosti České republiky
se zmocňuje"; ve druhé větě se
slovo "mohou" nahrazuje slovem "může".
34. V § 374a se slova "Ministerstva spravedlnosti republik"
nahrazují slovy "Ministerstvo spravedlnosti České
republiky".
Zákon č. 19/1991 Sb., kterým se mění
a doplňuje občanský soudní řád
a notářský řád, se mění
a doplňuje takto:
1. V Čl. III bod l. písm. a) se slova "nejvyšší
soud republiky" nahrazují slovy "vrchní
soud".
2. V Čl. III bod 1. písm. i) se slova "soudy
příslušné k vyřízení
podle předpisů platných do dne nabytí
účinnosti tohoto zákona; těchto předpisů
se použije i pro řízení o stížnosti"
se nahrazují slovy "vrchní soudy; pro vyřízení
stížnosti se použije předpisů platných
do dne účinnosti tohoto zákona".
3. V Čl. III bod 11. se slova "České
a Slovenské Federativní Republiky" nahrazují
slovy "České republiky".
4. V Čl. III bod 12. se slova "Ministři spravedlnosti
České republiky a Slovenské republiky se
zmocňují, aby obecně závazným
právním předpisem stanovili" nahrazují
slovy "Ministerstvo spravedlnosti České republiky
obecně závazným právním předpisem
stanoví".
1.Věci, v nichž je dána věcná
příslušnost vrchních soudů a
v nichž bylo řízení zahájeno
před Nejvyšším soudem a tímto soudem
nebylo pravomocně rozhodnuto do dne nabytí účinnosti
tohoto zákona, převezmou a dokončí
vrchní soudy.
2.Tam, kde zvláštní předpis stanoví,
že k přezkoumání správního
rozhodnutí je dána věcná příslušnost
Nejvyššího soudu, je věcně příslušným
vrchní soud.
3. Věci projednávané Nejvyšším
soudem České a Slovenské Federativní
Republiky, v nichž nebude rozhodnuto do dne nabytí
účinnosti tohoto zákona, převezme
a dokončí
a) Nejvyšší soud, jde-li o řízení
o opravném prostředku, jestliže se na území
České republiky nachází soud, který
ve věci rozhodl v prvním stupni, nebo je-li na území
České republiky soud, který by byl podle
tohoto zákona územně příslušný
projednat věc v prvním stupni;
b) Nejvyšší soud, jde-li o určení
místně příslušného soudu,
jestliže má na území České
republiky sídlo soud, který věc předložil
Nejvyššímu soudu České a Slovenské
Federativní Republiky podle § 105; v ostatních
případech má-li navrhovatel na území
České republiky bydliště nebo sídlo;
c) Nejvyšší soud, jde-li o rozhodování
ve sporu o pravomoc podle § 8a odst. 2 a rozhodování
o přikázání věci podle §
12 odst. 3 věty druhé, je-li na území
České republiky sídlo toho, kdo o rozhodnutí
požádal;
d) vrchní soud, jde-li o žalobu proti rozhodnutí
správního orgánu, je-li správní
orgán České republiky příslušný
věc rozhodnout.
4. Vrchní soud je příslušný též
přezkoumat rozhodnutí ústředních
orgánů České a Slovenské Federativní
Republiky, bude-li po dni účinnosti tohoto zákona
dána pravomoc správního orgánu České
republiky věc rozhodnout.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1993.
Obecná část:
Návrh zákona ČNR, kterým se mění
a doplňuje občanský soudní řád,
je jedním ze zákonů, jejichž přijetí
je nutné v souvislosti se zánikem ČSFR k
1. 1. 1993.
Návrh zákona navazuje na návrh zákona
ČNR, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 35/1991 Sb., o soudech a soudcích,
kterým je v důsledku zániku ČSFR a
tím i soudů České a Slovenské
Federativní Republiky, nově řešena soustava
soudů České republiky.
Návrh řeší přenesení působnosti
Nejvyššího soudu ČSFR na soudy České
republiky a provádí další legislativně
technické úpravy, které jsou nezbytné
k tomu, aby občanský soudní řád
mohl být po 1. 1. 1993 v České republice
převzat do jejího právního řádu
a komplexně upravoval postup soudů v občanském
soudním řízení.
Principy navrhovaného zákona jsou tyto:
a) Návrh vychází z návrhu zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 35/1991 Sb., o soudech a soudcích, který
předpokládá s účinností
od 1.1.1993 konstituování čtyřstupňové
soustavy soudů České republiky a to okresních,
krajských, vrchních soudů a Nejvyššího
soudu ČR. V návrhu novely občanského
soudního řádu je proto v občanském
soudním řízení vymezována působnost
všech stupňů soudů.
b) Vrchní soudy budou rozhodovat v agendě, která
dosud náležela nejvyšším soudům
republik; budou proto zejména rozhodovat o odvoláních
tam, kde v prvním stupni rozhodoval krajský soud,
o dovoláních proti rozhodnutím krajských
soudů jako soudů odvolacích a přezkoumávat
ve správním soudnictví rozhodnutí
ústředních orgánů České
republiky.
c) Působnost Nejvyššího soudu České
republiky je zakládána tam, kde dosud byla dána
působnost Nejvyššího soudu ČSFR,
tedy především rozhodovat o dovoláních
proti rozhodnutím vrchních soudů jako soudů
odvolacích, určovat soud, který věc
projedná, chybějí-li podmínky místní
příslušnosti (§ 11 odst. 3) a další.
d) Z občanského soudního řádu
je vypouštěna, aniž by byla přenášena
na soudy ČR, taková působnost, náležející
Nejvyššímu soudu ČSFR, která po
zániku ČSFR již nebude přicházet
do úvahy.
Tak je tomu např.
- při rozhodování o přikázání
věci, je-li jeden ze soudů na území
České republiky a druhý na území
Slovenské republiky (§ 12 odst. 3),
- spory o pravomoc mezi soudy jedné republiky a orgány
státní správy druhé republiky nebo
federálními orgány státní správy
(§ 8a odst. 2)
- přezkoumávání rozhodnutí
ústředních orgánů ČSFR
(§ 246 odst. 2).
e) Návrh zákona se obecně v rámci
možností snaží minimalizovat zásahy
do rozhodovací činnosti soudů, neboť
soudy jsou v kritickém stavu a jakékoliv další
podstatné věcné zásahy by již
mohly přinést kolaps soudů se všemi
důsledky zhroucení třetí nezávislé
moci ve státě.
Navrhovaná úprava si nevyžádá
zvýšené náklady na státní
rozpočet.
Zvláštní část:
K čl. I, body 1 až 34:
Ustanovení konkrétně provádějí
principy, na které poukázala obecná část
důvodové zprávy. Konkrétně
legislativně řeší otázky, které
souvisejí s přenesením působnosti
Nejvyššího soudu ČSFR na soudy České
republiky a vymezují působnost Nejvyššího
soudu České republiky a působnost vrchních
soudů.
Návrh dále v bodu 29 provádí změnu
ustanovení § 277 odst. 1, v němž se stanoví
výpočet čisté mzdy pro účely
výkonu rozhodnutí srážkami ze mzdy.
Návrh zde reaguje na novou právní úpravu
daňových předpisů, zejména
zákona č. 86/1992 Sb., o daních z příjmů,
a zákonů ČNR upravujících pojistné
na sociální zabezpečení, příspěvek
na státní politiku zaměstnanosti a pojistné
na všeobecné zdravotní pojištění,
které nabývají účinnosti dnem
1. ledna 1993. Změna § 277 odst. 1 je koncipována
tak, aby umožňovala provádět výkon
soudních rozhodnutí touto nejrozšířenější
formou i po 1. 1. 1993, tedy po zrušení daně
ze mzdy.
K čl. II:
Vzhledem k tomu, že změna působnosti Nejvyššího
soudu a vrchních soudů, stanovená tímto
zákonem, se dotýká i ustanovení přechodných
a závěrečných, obsažených
v čl. III zákona č. 19/1991 Sb., kterým
se mění a doplňuje občanský
soudní řád a notářský
řád, provádí se i jejich úprava.
K čl. III:
Zákon stanoví postup v těch případech, kdy ke dni účinnosti tohoto zákona zůstanou u Nejvyššího soudu ČSFR a u Nejvyššího soudu České republiky neskončeny věci, které budou náležet do působnosti Nejvyššího soudu České republiky a vrchních soudů.
Přechodná ustanovení týkající
se věcí, které nebudou skončeny Nejvyšším
soudem České a Slovenské Federativní
Republiky ke dni zániku České a Slovenské
Federativní Republiky, jsou koncipována shodně
s připravovanou novelou občanského soudního
řádu ve Slovenské republice v zájmu
zamezení případných pozitivních
nebo negativních kompetenčních konfliktů
mezi samostatnou Českou republikou a samostatnou Slovenskou
republikou.
K Čl. IV:
Vzhledem k tomu, že novela bezprostředně řeší
přenesení působnosti Nejvyššího
soudu České a Slovenské Federativní
Republiky na soudy České republiky je nezbytné,
aby tento zákon nabyl účinnosti dnem 1. 1.
1993.