ČESKÁ NÁRODNÍ RADA

VII. volební období

č. 239

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne......

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, ve znění pozdějších předpisů, a kterým se provádějí další opatření v soustavě ústředních orgánů státní správy České republiky

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Čl. I

(1) Zřizuje se ministerstvo zahraničních věcí jako ústřední orgán státní správy České republiky, v jehož čele stojí člen vlády České republiky.

(2) Zřizuje se Úřad průmyslového vlastnictví jako ústřední orgán státní správy České republiky.

(3) Zřizuje se Správa státních hmotných rezerv jako ústřední orgán státní správy České republiky.

(4) Zrušuje se ministerstvo mezinárodních vztahů.

(5) Působnost ústředních orgánů státní správy České republiky, které jsou uvedeny v odstavcích 2 a 3, stanoví zvláštní zákon.

(6) Dosavadní působnost vyplývající ze zákonů a dalších obecně závazných právních předpisů přechází z ministerstva mezinárodních vztahů na ministerstvo zahraničních věcí.

(7) Práva a povinnosti z pracovněprávních vztahů a jiných vztahů přecházejí v souvislosti s přechodem působnosti podle odstavce 6 z ministerstva mezinárodních vztahů na ministerstvo zahraničních věcí.

Čl. II

Zákon České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, ve znění zákona České národní rady č. 34/1970 Sb., zákona České národní rady č. 60/1988 Sb., zákona České národní rady č. 173/1989 Sb., zákonného opatření předsednictva České národní rady č. 9/1990 Sb., zákona České národní rady č. 126/1990 Sb., zákona České národní rady č. 203/1990 Sb., zákona České národní rady č. 288/1990 Sb., zákonného opatření předsednictva České národní rady č. 305/1990 Sb., zákona České národní rady č. 575/1990 Sb., zákona České národní rady č. 283/1991 Sb., zákona České národní rady č. 19/1992 Sb., zákona České národní rady č. 23/1992 Sb., zákona České národní rady č. 167/1992 Sb., zákona České národní rady č. 239/1992 Sb., zákonného opatření předsednictva České národní rady č. 350/1992 Sb., zákona České národní rady č. 358/1992 Sb., zákona České národní rady č. 359/1992 Sb., zákona České národní rady č. 474/1992 Sb. a zákona České národní rady č. 548/1992 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. § 1 bod 4 zní:

"4. ministerstvo zahraničních věcí,".

2. V § 2 odst. 1 se připojují nové body 6 a 7, které znějí:

"6. Úřad průmyslového vlastnictví,

7. Správa státních hmotných rezerv.".

3. V § 3 odst. 1 se za slova "pro živnosti," vkládají slova "pro podporu exportu,".

4. V § 4 se slova "daně a poplatky, finanční hospodaření" nahrazují slovy "daně, poplatky a clo, finanční hospodaření, finanční kontrolu, účetnictví".

5. § 6 zní:

"§ 6

(1) Ministerstvo zahraničních věcí je ústředním orgánem státní správy České republiky pro oblast zahraniční politiky, v jejímž rámci vytváří koncepci a koordinuje zahraniční rozvojovou pomoc.

(2) Ministerstvo zahraničních věcí zabezpečuje vztahy České republiky k ostatním státům, mezinárodním organizacím a integračním seskupením, koordinuje aktivity vyplývající z dvoustranné a mnohostranné spolupráce.

(3) Ministerstvo zahraničních věcí dále zejména:

a) koordinuje činnost ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy v oblasti zahraničních vztahů na jim svěřených úsecích státní správy, působí k tomu, aby na těchto úsecích byly dodržovány závazky vyplývající pro Českou republiku z mezinárodních smluv, jakož i z členství České republiky v mezinárodních organizacích,

b) zajišťuje ochranu práv a zájmů České republiky a jejích občanů v zahraničí,

c) řídí zastupitelské úřady v zahraničí,

d) plní úkoly při zabezpečování styků s orgány cizích států v České republice a v zahraničí,

e) plní úkoly při správě majetku České republiky v zahraničí,

f) koordinuje a zabezpečuje přípravu, sjednávání a vnitrostátní projednávání mezinárodních smluv a dohod,

g) zabezpečuje vyhlašování mezinárodních smluv, jimiž je Česká republika vázána,

h) sleduje dodržování a provádění mezinárodních smluv a dohod z hlediska uplatňování zájmů zahraniční politiky České republiky,

i) uděluje souhlas v případech dovozu a vývozu vojenského materiálu,

j) zajišťuje přípravu pracovníků pro výkon zahraničních služeb.".

6. § 7 zní:

"§ 7

(1) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy je ústředním orgánem státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, s výjimkou věcí náležejících do působnosti ministerstva hospodářství, pro vědní politiku a vývoj technologií včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, pro státní péči o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu.

(2) Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy je podřízena Česká školní inspekce.".

7. V § 11 odst. 1 se na konci nahrazuje tečka čárkou a doplňují slova "s výjimkou vojenských soudů, vojenských kolegií vrchních soudů a vojenského kolegia Nejvyššího soudu České republiky.".

8. V § 11 odst. 2 zní:

"(2) Ministerstvo spravedlnosti je ústředním orgánem státní správy pro vězeňství; je mu podřízena Vězeňská služba České republiky. Ministerstvo spravedlnosti zajišťuje telekomunikační síť Vězeňské služby České republiky.".

9. § 12 zní:

"§ 12

(1) Ministerstvo vnitra je ústředním orgánem státní správy pro vnitřní věci, zejména pro:

a) veřejný pořádek a další věci vnitřního pořádku a bezpečnosti ve vymezeném rozsahu, včetně dohledu na bezpečnost a plynulost silničního provozu,

b) jména a příjmení, matriky, státní občanství, občanské průkazy, hlášení pobytu a evidenci obyvatel,

c) sdružovací a shromažďovací právo a povolování organizací s mezinárodním prvkem,

d) veřejné sbírky,

e) archivnictví,

f) zbraně a střelivo,

g) požární ochranu,

h) cestovní doklady, povolování pobytu cizinců a postavení uprchlíků,

i) územní členění státu,

j) státní hranice, jejich vyměřování, udržování a vedení dokumentárního díla,

k) státní symboly,

l) státní, hospodářské a služební tajemství.

(2) Ministerstvo vnitra zajišťuje telekomunikační síť policie České republiky a metodicky usměrňuje šifrovou službu.

(3) Ministerstvo vnitra zajišťuje spolupráci v rámci mezinárodní organizace Interpol.".

10. V § 13 se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3, který zní:

"(3) Ministerstvo průmyslu a obchodu

a) koordinuje zahraničně obchodní politiku České republiky ve vztahu k jednotlivým státům,

b) zabezpečuje sjednávání dvoustranných a mnohostranných obchodních a ekonomických dohod včetně komoditních dohod,

c) realizuje obchodní spolupráci s ES, ESVO, GATT a jinými mezinárodními organizacemi a integračními seskupeními,

d) řídí a vykonává činnosti spojené s uplatňováním licenčního režimu v oblasti hospodářských styků se zahraničím.".

Dosavadní 3 a 4 se označují jako odstavce 4 a 5 a znějí

"(4) Ministerstvo průmyslu a obchodu řídí puncovnictví a zkoušení drahých kovů.

(5) Ministerstvu průmyslu a obchodu je podřízena Česká energetická inspekce, Česká obchodní inspekce, Puncovní úřad a Licenční úřad.".

11. V § 15 odst. 1 se vypouští čárka za slovem "rybářství".

12. V § 15 odst. 4 zní:

"(4) Ministerstvo zemědělství je ústředním orgánem státní správy ve věcech veterinární péče, rostlinolékařské péče, péče o potraviny, péče o ochranu zvířat proti týrání a pro ochranu práv k novým odrůdám rostlin a plemenům zvířat.".

13. § 16 zní:

"§ 16

(1) Ministerstvo obrany je ústředním orgánem státní správy zejména pro:

a) zabezpečování obrany České republiky,

b) řízení Armády České republiky,

c) civilní ochranu,

d) vojenské soudnictví,

e) správu vojenských lesů a újezdů.

(2) Ministerstvo obrany jako orgán pro zabezpečování obrany

a) se podílí na zpracování návrhu vojenské obranné politiky státu,

b) připravuje koncepci operační přípravy státního území,

c) navrhuje potřebná opatření k zajištění obrany státu vládě České republiky, Radě obrany České republiky a prezidentu České republiky,

d) koordinuje činnost ústředních orgánů, správních orgánů a orgánů samosprávy a právnických osob důležitých pro obranu státu při přípravě k obraně.

e) řídí vojenskou zpravodajskou službu a vojenské obranné zpravodajství,

f) zabezpečuje nedotknutelnost vzdušného prostoru České republiky a koordinaci vojenského letového provozu s civilním letovým provozem,

g) organizuje a provádí opatření k mobilizaci Armády České republiky, k vedení evidence občanů podléhajících branné povinnosti a k vedení evidence věcných prostředků, které budou za branné pohotovosti poskytnuty pro potřeb Armády České republiky,

h) povolává občany České republiky k plnění branné povinnosti.

(3) Ministerstvo obrany v rámci evropských bezpečnostních struktur organizuje součinnost s armádami jiných států.".

14. V § 17 vypustit slova "s výjimkou státní správy a státního dozoru v námořní plavbě a letecké dopravě".

15. § 19 odst. 2 zní:

"(2) Ministerstvo životního prostředí je ústředním orgánem státní správy pro vodní a lesní hospodářství (s výjimkou věcí náležejících do působnosti ministerstva zemědělství), pro myslivost a rybářství v národních parcích, pro ochranu ovzduší, pro ochranu přírody a krajiny, pro ochranu zemědělského půdního fondu, pro výkon státní geologické služby, pro ochranu nerostného bohatství, pro ekologický dohled nad těžbou, pro odpadové hospodářství a pro posuzování vlivů činností a jejich důsledků na životní prostředí včetně těch, které přesahují státní hranice. Je rovněž ústředním orgánem státní správy pro státní ekologickou politiku.".

16. V § 19 odst. 4 se za slov "zabezpečuje" vkládají slova "a řídí" a na konci se připojují slova " a to i v návaznosti na mezinárodní dohody".

17. § 25 zní:

"§ 25

Ministerstva zabezpečují ve své působnosti úkoly související se sjednáváním mezinárodních smluv, s rozvojem mezistátních styků a mezinárodní spolupráce. Zabezpečují ve své působnosti úkoly, které vyplývají pro Českou republiku z mezinárodních smluv, jakož i z členství v mezinárodních organizacích.".

18. § 26 se vypouští.

III.

Předsednictvo České národní rady se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásilo úplné znění zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, jak vyplývá ze zákonů jej měnících a doplňujících.

IV.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1993.

Důvodová zpráva

Obecná část

Zánik České a Slovenské Federativní Republiky a vytvoření samostatného státu - České republiky s sebou přináší mimo jiné i nutnost nově upravit nebo doplnit stávající rozdělení působností ústředních orgánů státní správy České republiky a v návaznosti na to i zřídit další ústřední orgány státní správy tak, aby bylo zajištěno fungování státní správy České republiky po 1. 1. 1993.

Zvláštní část

K Čl. I

Vznik České republiky jako samostatného subjektu mezinárodního práva s sebou nese i nezbytnou potřebu nově konstituovat ústřední orgán státní správy pro realizaci její zahraniční politiky.

Navrhuje se zřízení ministerstva zahraničních věcí, které převezme i působnosti dosavadního ministerstva mezinárodních vztahů.

Nově se navrhují zřídit a do soustavy ústředních orgánů státní správy České republiky zařadit Úřad průmyslového vlastnictví a Správu státních hmotných rezerv. působnost těchto nově zřizovaných ústředních orgánů by obdobně, jako je tomu u ostatních ústředních orgánů státní správy v jejichž čele nestojí člen vlády, upravil zvláštní zákon.

K Čl. II

K bodu 4

Rozšiřuje se působnost ministerstva financí o výkon státní správy ve věcech cla, finanční kontroly a účetnictví.

K bodu 5

Ministerstvo zahraničních věcí se navrhuje koncipovat jako ústřední orgán státní správy pověřený prováděním zahraniční politiky a koordinací celkové strategie zahraničních vztahů.

K bodu 6

Navrhované úpravy § 7 navazují na již přijaté zákony České národní rady a mají zpřesňující a formulační charakter.

K bodu 7 a 8

Navrhované úpravy navazují na novelu zákona č. 335/1991 Sb., která nově upravuje soustavu soudů České republiky a zakotvuje rovněž jako součást soudů České republiky i vojenské soudy, tj. vojenské obvodové soudy a vyšší vojenské soudy. Správu těchto soudů a dále i správu vojenských kolegií vrchních soudů a vojenského kolegia Nejvyššího soudu svěřuje tento návrh zákona ministerstvu obrany České republiky.

Doplnění věty druhé v odstavci 2 je nezbytným předpokladem pro to, aby Vězeňská služba ČR byla oprávněna provozovat vlastní telekomunikační síť.

K bodu 9

Potřeba novelizovat ustanovení § 12 vychází zejména z toho, že ministerstvo vnitra převezme celou působnost federace ve věcech vnitřního pořádku a bezpečnosti, včetně věcí ozbrojených bezpečnostních sborů, které ve federaci konkrétní úkoly ve zmíněné oblasti plní. Přitom je nutné přihlížet ke skutečnosti, že pro řadu těchto úkolů by v České republice nebyla ani obecná právní úprava (jde např. o otázky cestovních dokladů, pobytu cizinců, státních hranic, státního tajemství), podle níž by bylo možné dovodit příslušnost některého z existujících ústředních orgánů státní správy. Nad rámec dosavadní působnosti ministerstva vnitra podle citovaného zákona se navrhuje stanovit, že ministerstvo je ústředním orgánem státní správy rovněž pro otázky registrace organizací s mezinárodním prvkem, pro věci zbraní a střeliva, pro cestovní doklady, povolování pobytů cizinců včetně postavení uprchlíků, pro věci státních hranic, státního, hospodářského a služebního tajemství, a šifrové služby.

Vzhledem ke specifickým potřebám zejména policie v oblasti spojení se navrhuje převzít dosavadní působnost federálního ministerstva vnitra ve věcech správy jednotné telekomunikační sítě bezpečnostních sborů.

K bodu 10

Zařazení nového odstavce 3 upravujícího působnost ministerstva průmyslu a obchodu v oblasti zahraničního obchodu a zahraničně ekonomické politiky je potřebné jak s ohledem na změnu státoprávního uspořádání tak i s ohledem na úpravu v působnosti ministerstva zahraničních věcí, která se navrhuje oproti dosavadní působnosti ministerstva mezinárodních vztahů šířeji.

Dále návrh reaguje na dikci navrhovaného zákona České národní rady o orgánech státní správy České republiky v oblasti puncovnictví a zkoušení drahých kovů.

K bodu 11 a 12

Navržené úpravy mají zpřesňující a formulační charakter, vycházejí z již platné právní úpravy.

K bodu 13

Působnost ministerstva obrany, které bylo nově začleněno do soustavy ústředních orgánů státní správy zákonem České národní rady č. 548/1992 Sb. se navrhuje s účinností od 1. 1. 1993 upravit obdobně jako tomu bylo u federálního ministerstva obrany.

V počátečním období samostatné České republiky se předpokládá v zásadě transformace federálního ministerstva obrany a generálního štábu Československé armády do nových řídících struktur ministerstva obrany České republiky a generálního štábu Armády České republiky.

K bodu 14

Navrženou úpravou se rozšiřuje působnost ministerstva dopravy o působnosti patřící doposud federálním orgánům.

K bodu 15 a 16

Navrhované změny jsou převážně zpřesňujícího a formulačního charakteru, terminologicky navazují na již přijaté zákony. Současně se do textu § 19 promítá i přechod kompetencí doposud patřících federálnímu výboru pro životní prostředí.

K bodu 17 a 18

Stávající ustanovení § 25 a 26 se navrhuje vypustit s ohledem na zánik ČSFR.

Navrhuje se s ohledem na nové postavení České republiky v mezinárodních vztazích rozšířit část třetí "Zásady činnosti ústředních orgánů státní správy" o nové znění § 25, kterým se upravuje postavení ministerstev ve vztahu k zahraničí

V Praze dne 13. prosince 1992

Doc. Ing. Václav Klaus, CSc., v. r.

Předseda vlády České republiky

JUDr. Jan Kalvoda, v. r.

Místopředseda vlády České republiky

pověřený řízením Úřadu

pro legislativu a veřejnou správu



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP