Česká národní rada 1992

VII. volební období

234

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne ...... 1992

o Českých dráhách

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

§ 1

/1/ Zřizují se České dráhy se sídlem v Praze.

/2/ České dráhy jsou právnickou osobou, která se zapisuje do obchodního rejstříku.

§ 2

/1/ České dráhy jsou nástupnickým subjektem státní organizace Československé státní dráhy [Zákon č. 68/1989 Sb., o organizaci Československé státní dráhy.]. Na České dráhy přecházejí v rozsahu stanoveném zvláštním zákonem [Zákon č. /1992 Sb., o zrušení státní organizace Československé státní dráhy. ]práva a povinnosti státní organizace Československé státní dráhy, které vyplývají z mezinárodních smluv a z členství této státní organizace v mezinárodních organizacích.

/2/ Práva a povinnosti z pracovněprávních a jiných vztahů státní organizace Československé státní dráhy přecházejí v rozsahu stanoveném zvláštním zákonem [Zákon č. /1992 Sb., o zrušení státní organizace Československé státní dráhy. ]na České dráhy.

§ 3

/1/ Základním předmětem činnosti Českých drah je přeprava osob a věcí na celostátních dráhách [§ 2 odst. 1 zákona č. 51/1964 Sb., o dráhách, ve znění zákona č. 104/1974 Sb. ]a provoz celostátních drah.

/2/ Provozem celostátních drah se pro účely tohoto zákona rozumí souhrn činností, ktreré zabezpečují provoz vozidla na dopravní cestě celostátních drah.

§ 4

/1/ Majetkové vztahy a finanční hospodaření Českých drah upraví zvláštní zákon.

/2/ Do doby vydání zvláštního zákona vykonává působnost statutárního orgánu Českých drah zmocněnec vlády České republiky.

§ 5

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1993.


Důvodová zpráva k návrhu zákona o Českých dráhách

Zánikem federace se zruší státní organizace Československé státní dráhy, která má celorepublikovou působnost. Ke dni zrušení této státní organizace je nutné právně institucionalizovat nástupnický subjekt pro železniční dopravu v České republice, který by zajišťoval přepravu osob a věcí a provoz celostátních drah na území České republiky.

Státní organizace Československé státní dráhy vznikla na základě zákona č. 68/1989 Sb., o organizaci Československé státní dráhy, sloučením 32 organizací železniční dopravy s právní subjektivitou. Zákon č. 68/1989 Sb., určuje postavení Československých státních drah jednak ve vztahu k majetku, se kterým hospodaří a jednak ve struktuře řídících orgánů a systému vnitřního řízení. Fungování takovéhoto nepřehledného kolosu představovalo značnou zátěž pro federální rozpočet.

Převzetí této staré právní úpravy železnic do podmínek České republiky je z výše uvedených důvodů nepřijatelné. Zrušením státní organizace Československé státní dráhy se otvírá možnost pro vytvoření nástupnického subjektu pro železniční dopravu v České republice, který by mohl vyvíjet svou činnost nezávisle na státu, chovat se tržně a mít zájem na lepších ekonomických výsledcích. Vytvoření takovéhoto nástupnického subjektu představuje však časově proces delší, než skýtá období do zániku federace. Tento proces by totiž vyžadoval buď zpracování privatizačního projektu a na jeho podkladě vytvoření jedné nebo více obchodních společností železniční dopravy nebo přijetí zákona, kterým by se vytvořila jedna nebo více společností, jež by měly postavení obdobně jako obchodní společnost nebo vzájemná kombinace obou naznačených způsobů transformace Československých státních drah.

Předkládaný návrh zákona vzhledem na časovou náročnost důsledné transformace a privatizace železnic v České republice poroto pouze právně konstituuje nástupnický subjekt České dráhy a předpokládá přijetí zvláštního zákona, kterým se vymezí majetkové a finanční postavení Českých drah.

V Praze dne 13. prosince 1992

Václav Klaus v.r.

předseda vlády České republiky

Karel Dyba v.r.

ministr hospodářství České republiky



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP