Česká národní rada 1992

VII. volební období

224

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

č. ....../1992 Sb.

ze dne ...... 1992

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí.

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Čl.I

Zákon České národní rady č.357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, se mění a doplňuje takto:

1.§ 3 odst.1, 2 a 3 zní:

"(1) Předmětem daně dědické je nabytí majetku děděním. Majetkem pro účely daně dědické jsou:

a) věci nemovité, byty a nebytové prostory (dále jen "nemovitosti"),

b) věci movité, cenné papíry, peněžní prostředky v české a cizí měně, pohledávky, majetková práva a jiné majetkové hodnoty (dále jen "movitý majetek").

(2) Z nemovitostí, které se nacházejí na území České republiky (dále jen "tuzemsko"), se vybere daň bez ohledu na státní občanství nebo bydliště zůstavitele; z nemovitostí, které se nacházejí v cizině, se daň nevybírá.

(3) Jestliže zůstavitel v době své smrti

a) byl občanem České republiky a měl trvalý pobyt [Zákon č.135/1982 Sb., o hlášení a evidenci pobytu občanů ]v tuzemsku, vybírá se daň z celého jeho movitého majetku bez ohledu na to, zda se tento majetek nachází v tuzemsku nebo v cizině,

b) byl občanem České republiky a neměl trvalý pobyt v tuzemsku, vybírá se daň z jeho movitého majetku, který se nachází v tuzemsku,

c) nebyl občaném České republiky, vybírá se daň z jeho movitého majetku, který se nachází v tuzemsku."

2. § 4 zní:

"(1) Základem daně dědické je cena majetku nabytého jednotlivým dědicem, snížená o:

a) prokázané dluhy zůstavitele, které na dědice přešly zůstavitelovou smrtí,

b) cenu majetku osvobozeného, podle tohoto zákona od daně dědické,

c) přiměřené náklady spojené s pohřbem zůstavitel,

d) odměnu a hotové výdaje notáře pověřeného sudem k úkonům v řízení o dědictví a cenu jiných povinností uložených v řízení o dědictví,

e) dědickou dávku prokazatelně zaplacenou jinému státu z nabytí majetku děděním v cizině, je-li tento majetek též předmětem daně dědické v tuzemsku.

Dluhy podle písmene a), náklady podle písmene c) a odměna a hotové výdaje podle písmene d), připadající na jednotlivého dědice, se odečtou ve výši odpovídající poměru majetku, který není od daně osvobozen a majetku, který je od daně osvobozen. Poměr se vypočte na celé Kčs bez zaokrouhlení.

(2) Cenou podle odstavce 1 u movitého majetku je cena obvyklá v místě a v době smrti zůstavitele a u nemovitostí cena zjištěná podle zvláštního předpisu1), platná v den smrti zůstavitele. U pohledávek, cenných papírů a hotovostí v cizích měnách se přepočet na Kčs provede podle kursu platného pro nákup valut nebo deviz v den smrti zůstavitele."

3. § 6 odst. 1, 1, 2 a3 zní:

"(1) Předmětem daně darovací je nabytí majetku na základě právního úkonu, a to jinak než smrtí zůstaviteel, pokud k němu dochází zcela nebo zčásti bezúplatně. Majetkem pro účely daně darovací jsou:

a) nemovitosti a movitý majetek (§ 3 odst.1),

b) jiný majetkový prospěch.

(2) Daň se vybírá i z nabytí movitého majetku, který je:

a) darován z ciziny nabyvateli do tuzemska nebo z tuzemska nabyvateli v cizině anebo,

b) pořízen v cizině z prostředků darovaných nabyvateli v cizině a dovezen nabyvatelem do tuzemska, nejde-li o movitý majetek, který je podle tohoto zákona od daně darovací osvobozen.

(3) Plnění na základě povinnosti stanovené právním předpisem a důchod vyplácený na základě smlouvy o důchodu2) nejsou předmětem daně."

4. § 7 odst. 1 a 2 zní:

"(1) Základem daně darovací je cena majetku, který je předmětem této daně, snížená o:

a) prokázané dluhy a cenu jiných povinností, které se váží k předmětu daně,

b) cenu majetku osvobozeného podle tohoto zákona od daně darovací,

c) úplatu v případě, kdy majetek je nabýván jen zčásti bezúplatně.

Ustanovení § 4 odst.1 o odečtení poměrné části dluhů připadající na majetek, který není od daně osvobozen, platí obdobně.

(2) Cenou podle odstavce 1 u movitého majetku a jiného majetkového prospěchu je cena obvyklá v místě a v době nabytí majetku nebo poskytnutí daru do ciziny a u nemovitostí cena zjištěná podle zvláštního předpisu 1), platná v den nabytí nemovitosti. U pohledávek, cenných papírů a hotovostí v cizích měnách se přepočet na Kčs provede podle kursu platného pro nákup valut nebo deviz v den nabytí majetku."

5. V § 7 odst.3 se na konci tečka nahrazuje středníkem a připojuje se takto věta:

"pokud byla daň darovací již vyměřena z předchozího nabytí majetku, započítá se na daň vyměřenou při opakovaném nabytí majetku."

6. § 8 odst. 1 zní:

"(1) Poplatníkem daně z převodu nemovitosti je

a) převodce (prodávající); nabyvatel je v tomto případě ručitelem,

b) nabyvatel (kupující), jde-li o nabytí nemovitosti na základě výkonu rozhodnutí, při konkursu nebo vyrovnání či vydržením,

c) nabyvatel věcného břemene,

d) převodce i nabyvatel, jde-li o výměnu nemovitostí; převodce a nabyvatel jsou v tomto případě povinni zaplatit daň společně a nerozdílně."

7. V § 8 se ustanovení odstavce 2 vypouští. Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 2.

8. § 9 odst. 1 zní:

"(1) Předmětem daně z převodu nemovitostí je:

a) převod nebo přechod vlastnictví k nemovitostem, pokud k němu dochází zcela nebo zčásti úplatně; to zahrnuje rovněž úplatný převod nebo přechod vlastnictví,k němuž dochází na základě výkonu rozhodnutí, při konkursu nebo vyrovnání, při zrušení a vypořádání spoluvlastnictví nebo na základě vydržení,

b) bezúplatné zřízení věcného břemene při nabytí nemovitosti darováním."

9. V§ 9 se ustanovení odstavce 2 vypouští. Dosavadní odstavec 3 a 4 se označují jako odstavce 2 a 3.

10. § 10 včetně nadpisu zní:

"§ 10

Základ daně

Základem daně z převodu nemovitostí je:

a) cena nemovitosti zjištěná podle zvláštního předpisu1), platná v den nabytí nemovitosti,

b) cena (§ 16) bezúplatně zřízeného věcného břemene."

11. § 11 odst. 1 zní:

"(1) Pro účely výpočtu daně dědické, daně darovací a daně z převodu nemovitostí jsou osoby zařazeny do tří skupin vyjadřujících vztah poplatníka k zůstaviteli, dárci (obdarovanému) nebo nabyvateli (převodci). Příbuzenským vztahům vzniklým narozením jsou na roveň postaveny vztahy založené osvojením."

12. V § 17 odst.1 se vypouští slovo "vždy".

13. § 18 včetně nadpisu zní:

"§ 18

Splatnost daní

Daň dědickou, daň darovací a daň z převodu nemovitostí je poplatník povinen zaplatit nejpozději do 30 dnů ode dne, v němž mu bylo doručeno rozhodnutí Ą(platební výměr) o vyměření daně."

14. v § 19 odst. 1 písm. a) se slova "které prokazatelně neslouží nabyvateli k podnikatelské nebo jiné výdělečné činnosti, pokud" nahrazují slovy "pokud tyto věci po dobu jednoho roku před nabytím prokazatelně nesloužily zůstaviteli nebo dárci k podnikatelské nebo jiné výdělečné činnosti a jestliže ".

15. § 20 odst.1 zní:

"(1) Od daně dědické, darovací a z převodu nemovitostí je osvobozena Česká republika, rozpočtové organizace, příspěvkové organizace a státní fondy se sídlem na území České republiky, jakož i převody nebo přechody nemovitostí na tyto subjekty."

16. § 20 odst. 6 zní:

"(6) Od daně darovací a daně z převodu nemovitostí jsou osvobozeny:

a) převody majetku z Fondu národního majetku České republiky a z Pozemkového fondu České republiky na nabyvatele, pokud souvisejí s realizací privatizačních projektů7),

b) vklady vložené podle zvláštního zákona8) do obchodních společností nebo družstev; je-li vkladem nemovitost, osvobození se neuplatní, jestliže do 5 let od složení vkladu je společníku obchodní společnosti nebo členu družstva vyplacen vypořádací podíl a nemovitost zůstane v majetku obchodní společnosti nebo družstva:

c) přechody jmění obchodních společností a družstev při jejich sloučení, splynutí, rozdělení nebo přeměně podle zvláštního zákona. [§69 a 256 zákona č.513/1991 Sb., obchodní zákoník.]"

17. V § 20 se ustanovení odstavce 7 vypouští.

18. § 21 odst. 1 zní:

"(1) Poplatník je povinen podat místně příslušnému správci daně přiznání k dani dědické, dani darovací nebo k dani z převodu nemovitostí, a to do 30 dnů ode dne

a) pravomocně skončeného řízení o dědictví,jde-li o daň dědickou,

b) v němž je smlouva s doložkou o povolení vkladu do katastru nemovitostí nebo rozhodnutí či jiná listina, kterými příslušný státní orgán potvrzuje nebo osvědčuje vlastnické vztahy k nemovitostem, doručena poplatníkovi daně darovací nebo daně z převodu nemovitostí,

c) v němž je uzavřena smlouva o darování movitého majetku, poskytnut dar do ciziny, přijat dra z ciziny, dovezena do tuzemska věc pořízená z prostředků darovaných v cizině nebo nabyt jiný majetkový prospěch, jde-li o daň darovací.

Součástí daňového přiznání je ověření opis smlouvy, jde-li o úplatný nebo bezúplatný převod nemovitosti."

19. § 21 odst. 3 zní:

"(3) Soud, který provedl řízení o dědictví, zašle stejnopis rozhodnutí o nabytí dědictví včetně stejnopisu soupisu majetku do 30 dnů po pravomocně skončeném řízení místně příslušnému správci daně. Obdobnou povinnost mají katastrální orgány, jde-li o zápisy vlastnických a jiných věcných práv do katastru nemovitostí a jejich změny, a celní orgány, jde-li o dary movitého majetku z ciziny nebo do ciziny."

20. § 22 včetně nadpisu zní:

" § 22

Vyměření daní

Daň dědická, daň darovací a daň z převodu nemovitostí se vyměřují platebním výměrem. Místně příslušný správce daně zašle jím vydaný platební výměr poplatníkovi (poplatníkům)."

21. V § 24 se za odstavec 2 připojuje nový odstavec 3, který zní:

"(3) Notářské poplatky, vyměřené do dne nabytí účinností tohoto zákona, avšak do tohoto dne nezaplacené, vybírají a vymáhají soudy."

Čl. II.

Předsednictvo České národní rady se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásilo úplné znění zákona České národní rady č.357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, jak vyplývá ze změn a doplnění provedených tímto zákonem.

Čl. III.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1993.

Důvodová zpráva

Všeobecná část

Návrh dílčí novely zákona ČNR č.357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí se předkládá s ohledem na připravovanou novelu vyhlášky ministerstva financí ČR č.393/1991 Sb., o cenách staveb, pozemků, trvalých porostů, úhradách za zřízení práva osobního užívání pozemků a náhradách za dočasné užívání pozemků, a dále v souvislosti s upřesněním některých ustanovení v souladu se zákonem ČNR č.337/1992 Sb., o správě daní a poplatků.

Novela vyhlášky ministerstva financí České republiky č.393/1991 Sb. spočívá zejména v nové právní úpravě oceňování bytů a nebytových prostor a dále nově upravuje postup při stanovení cen nemovitostí při převodech na právnické osoby se zahraniční majetkovou účastí. Jedná se o velice závažné změny v oceňování nemovitostí. Zákon č.357/1992 Sb., o dani dědické, darovací a z převodu nemovitostí ve svém § 22 stanoví, že cena zjištěná podle zvláštního předpisu (na níž se tento zákon odvolává v § 4 odst.2, § 7 odst.2 a § 10) je cenou zjištěnou podle vyhlášky ministerstva financí ČR č.393/1991 Sb., ve znění této vyhlášky ke dni 1.11.1991.Pokud by toto ustanovení v zákoně o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí bylo ponecháno, nemohla by být pro účely daně dědické, daně darovací či daně z převodu nemovitostí nemovitost oceněna s přihlédnutím ke změnám vyhlášky ministerstva financí ČR č.393/1991 Sb. a musel aby být dále oceňována podle ustanovení platných k 1.11.1991.

V rámci této novely se některá ustanovení zákona č.357/1992 Sb. upřesňují v zájmu zjištění jednoznačného výkladu v souladu s jinými hmotněprávními předpisy. Dále dochází k formálním úpravám jednotlivých ustanovení tak, že jiným grafickým rozvržením textu je dosaženo lepší přehlednosti a srozumitelnosti obsahu ustanovení.

Novelizace rovněž sleduje záměr provést úpravy zákona před 1.1.1993, tak aby mohl být od počátku aplikován komplexně, tj. včetně provedených změn.

Zvláštní část

K Čl. I

K bodu 1:

Jako zásadní hledisko pro zdanění movitých věcí u daně dědické se zdůrazňuje místo trvalého pobytu zůstavitele. Tato změna je navrhována zejména s přihlédnutím k velkému počtu občanů, kteří jsou občany České republiky a již delší dobu trvale žijí v zahraničí. Podle dosavadní úpravy by byl přechod movitého majetku těchto občanů v případech dědictví zpoplatňován, ať se tento majetek nachází v tuzemsku či v zahraničí. Podle navrhované úpravy by docházelo ke zpoplatnění přechodů tohoto movitého majetku pouze tehdy, nachází-li se v tuzemsku. Odlišný režim lze upravit po dohodě s jednotlivými státy mezinárodními smlouvami. Přechody nemovitého majetku by byly nadále zpoplatňovány podle místa, kde se nemovitý majetek nachází.

K bodu 2:

Navrhovanou úpravou se upřesňuje propočet základu daně dědické. Zákonem tak bude jednoznačně stanoveno, které položky a v jaké výši se do základu daně nezapočítávají. Zároveň se položky odčitatelné od základu daně navrhují doplnit o odměnu a hotové výdaje notáře pověřeného soudem k úkonům v řízení o dědictví. Jedná se o výlohy, které kryjí výdaje spojené s výkonem státní správy v řízení o dědictví a které je ze zákona povinen v plné šíři hradit dědic. Uznání těchto výdajů jako odčitatelné položky od základu daně nebude mít podstatný vliv na celkovou výši daně, bude však určitou úlevou občanům, kteří v souvislosti s dědictvím musí hradit jednak tyto výlohy a poté daň dědickou.

K bodu 3:

Navrhovanou úpravou dochází ke zpřesnění předmětu daně darovací o pojem movitý majetek, který vedle movitých věcí v sobě zahrnuje i cenné papíry, peněžní prostředky, pohledávky apod. Dále se rozšířuje ustanovení odst.3, které původně vylučovalo ze zpoplatnění daní darovací pouze plnění na základě zákonné povinnosti. Navrhovaná úprava je širší, má vyloučit ze zpoplatnění daní darovací též plnění na základě povinnosti, stanovené právním předpisem. Do této kategorie by měly náležet mimo jiné i bezúplatné převody státního majetku, prováděné např.na základě výnosu ministerstva, na organizace (v současné době již většinou akciové společnosti), které jsou k provozování určitých zařízení určen obecně závaznými právními předpisy - jedná se zejména o různá energetická zařízení, vybudována ze státních prostředků (veřejné rozvody elektřiny, plynu, vody, kanalizace apod.).

K bodu 4:

V tomto případě půjde opět o jednoznačné stanovení základu daně jako pod bodem 2., tentokrát u daně darovací a zároveň úpravou textu dojde ke zpřehlednění tohoto ustanovení.

K bodu 5:

Při stávající úpravě by mohlo docházet k nejasnostem při výkladu tohoto ustanovení, proto se navrhuje uvedené doplnění a upřesnění.

K bodu 6:

Účelem této úpravy je jednoznačně vymezit, kdo je poplatníkem při různých způsobech úplatného převodu majetku tak, aby nedocházelo k rozporům při aplikaci zákona.

K bodu 7:

Původní text byl v souvislosti s formální úpravou tohoto ustanovení přesunut do odstavce 1.

K bodu 8, 9 a 10:

Touto úpravou nedochází k věcné změně, pouze k formální úpravě v zájmu lepší srozumitelnosti ustanovení.

K bodu 11 a 12:

Smyslem úpravy je jednoznačně upravit ustanovení v zákoně, aby nedocházelo k rozporům při jeho aplikaci.

K bodu 13:

Navrhovanou úpravou bude dáno do souladu ustanovení o splatnosti daně dědické, darovací a z převodu nemovitostí s příslušným ustanovením zákona o správě daní a poplatků (§ 48 odst.10 tohoto zákona) - tímto ustanovením je odvolání proti rozhodnutí o vyměření daně odnímán odkladný účinek a splatnost daně tudíž musí nastat do 30 dnů ode den doručení rozhodnutí, nikoliv do 30 dnů od právní moci rozhodnutí.

K bodu 14:

Při aplikaci zákona by mohlo docházet k nejednotnému výkladu tohoto ustanovení. Záměrem úpravy je proto zpřesnit podmínky, za kterých budou movité věci od daně dědické či darovací osvobozeny. Rozhodující skutečností, zda věci měly povahu osobní potřeby, je způsob jejich použití u zůstavitele (případně dárce).

K bodu 15:

Tato úprava je navrhována s ohledem na změnu ve státoprávním uspořádání, dochází k vypuštění osvobození Slovenské republiky a České a Slovenské Federativní Republiky.

K bodu 16:

Ustanovení o osvobození od daně z převodu nemovitostí a daně darovací, vztahující se na vklady společníků do obchodních společností podle obchodního zákoníku,se rozšiřuje i na vklady do družstev a na případy, kdy dojde dle příslušných ustanovení obchodního zákoníku ke sloučení, splynutí, rozdělení nebo přeměně obchodních společností a družstev, což je v souladu se zájmem státu na rozvoji podnikání. je však nutno předejít obcházení zákona o dani dědické, darovací a z převodu nemovitostí, kdy by v praxi mohlo docházet k převodům nemovitostí, aniž by byla uhrazena příslušná daň.

K bodu 17:

V souvislosti s formální úpravou byl text v odstavci 7 spojen s textem v odstavci 6.

K bodu 18:

Toto ustanovení je dáváno do souladu s úpravou prováděnou pod bodem 3 této novely - doplňuje předmět daně o nabytí jiného majetkového prospěchu (např.cenné papíry). Zároveň se v tomto ustanovení upravuje lhůta pro podání daňového přiznání v návaznosti na průběh řízení o provádění vkladů a záznamů do katastru nemovitostí.

K bodu 19:

V tomto ustanovení se konkretizují orgány, které mají povinnost poskytnout podklady pro daňové řízení a jejichž přesné názvy nebyly v době přípravy zákona známy. rovněž se v totmto ustanovení upřesňují další podklady (soupis majetku), které je nutno zaslat správci daně za účelem vyměření příslušné daně.

K bodu 20:

V současné době je připravována novel a vyhlášky ministerstva financí ČR č.393/1991 Sb., o cenách staveb, pozemků, trvalých porostů, úhradách za zřízení práva osobního užívání pozemků a náhradách za dočasné užívání pozemků, kterou bude upraven postup při stanovení ceny nemovitostí ve vztahu k právnickým osobám se zahraniční majetkovou účastí. Zákon o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí se proto nemůže odvolávat na shora citovanou vyhlášku ve znění k 1.11.1991. v ustanoveních k jednotlivým daním jsou v tomto zákoně pro zjištění ceny odkazy na tuto vyhlášku obecně a není proto nutno upřesňovat použití vyhlášky samostatným ustanovením. Z tohoto důvodu se původní text § 22 vypouští a nahrazuje se ustanovením o vyměřování daní, které se poněkud odlišuje od obecného ustanovení v zákoně č.337/1992 Sb., o správě daní a poplatků. U ostatních typů daní bude většinou docházet k opakovaným platbám a není proto nutno daně opakovaně vyměřovat a výměr doručovat poplatníkovi. Daň dědická, darovací i z převodu nemovitostí jsou daně jednorázové a je proto nutno je na základě daňového přiznání vyměřit a poplatníkovi jejich výši oznámit (tj. doručit platební výměr).

K bodu 21:

Záměrem tohoto ustanovení je jednoznačně zabezpečit správu notářských poplatků vyměřených do 31.12.1992.

Uvedená novela zákona o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí se navrhuje za účelem zpřesnění některých pojmů v textu zákona a z důvodu sjednocení s procesně právním předpisem na úseku daní a poplatků, tj. zákonem ČNR č. 337/1992 Sb. Nedotýká se sazeb daně a proto nebude mít vliv na předpokládaný výnos daně ve výši 800 mil. Kčs až 1 miliardy Kčs. Rovněž tak nebude mít požadavky na potřebu nových pracovních sil.

V Praze dne 9.12.1992

Předseda vlády České republiky

Doc. Ing. Václav Klaus, CSc. v.r.

Místopředseda vlády České republiky

a ministr financí České republiky

Ing. Ivan Kočárník, CSc. v.r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP