Česká národní rada

VII. volební období

187

Návrh

poslanců ČNR J. Třebického a dalších na vydání zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků

Návrh

ZÁKON

České národní rady

ze dne ......,

kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon České národní rady o správě daní a poplatků č. 337/1992 Sb. se mění a doplňuje takto:

1. V § 1 se doplňuje odstavec 4, který zní:

"(4) Je-li zvláštním zákonem orgánu uvedenému v odstavci 3 svěřeno vybírání odvodů a poplatků sankční povahy, pokut a penále neuvedených v odstavci 1 a jsou-li tyto příjmy odváděny do rozpočtu republiky, do územních rozpočtů a fondů, postupuje se při jejich placení i vymáhání podle části šesté tohoto zákona."

2. V § 3 odst. 2 se slova "Občané České a Slovenské Federativní republiky" nahrazují slovy "Občané České republiky".

3. V § 4 odst. 1 se za slova "převážně zdržuje" vkládá odkaz [Např. § 2 odst. 4 zákona č. 286/1992 Sb., o daních z příjmů]"

Odkaz pod čarou č. 1a) zní:

"1a) Např. § 2 odst. 4 zákona č. 286/1992 Sb., o daních z příjmů."

4. V § 4 odst. 1 se na konci odstavce připojuje nová věta, která zní: "Pro účely tohoto zákona se rozumí bydlištěm fyzické osoby místo trvalého pobytu."

5. V § 4 odstavec 2 nově zní:

"(2) U fyzické osoby, která nemá na území České republiky bydliště, ani se zde obvykle nezdržuje, je místně příslušným správcem daně z příjmů fyzických osob Finanční úřad pro Prahu 1."

6. V § 4 odst. 3 se za slova "řídí se místem," vkládají slova "kde má stálou provozovnu [§ 22 odst. 2 zákona č. 286/1992 Sb.] nebo místem,"

Odkaz pod čarou č. 1b) zní:

1b) § 22 odst. 2 zákona č. 286/1992 Sb.

7. V § 4 odst. 7 se slova "místně příslušný ten správce daně" nahrazují slovy "místně příslušným správcem daně finanční úřad".

8. V § 4 odst. 8 písm. a) se za slovo "bydliště" vkládají slova "nebo se převážnou dobu zdržoval".

9. V § 4 odst. 8 písm. c) se za slovo "bydliště" vkládají slova "nebo sídlo".

10. V § 4 odstavec 9 nově zní:

"(9) U srážkové daně vybírané zvláštní sazbou daně [§ 36 zákona č. 286/1992 Sb.] prováděné bankami a pojišťovnami je místně příslušným správcem daně finanční úřad v sídle banky, pojišťovny nebo jejich pobočky, pokud má k dispozici veškeré doklady nutné pro provedení řádné srážky a její kontroly."

Odkaz pod čarou č. 1c zní:

"1c) § 36 zákona č. 286/1992 Sb."

11. Do § 4 se doplňuje odstavec 15, který zní:

"(15) Pokud ukládá platební povinnost podle § 1 odst. 4 orgán nepověřený současně jejím vybráním, je k vybrání místně příslušným orgánem finanční úřad v sídle orgánu, který platební povinnost uložil."

12. V § 7 odst. 1 se slova "se zúčastňují" nahrazují slovy "vedeného správcem daně se zúčastňují kromě pověřených pracovníků správce daně"

13. V § 18 se slovo "návratku" nahrazuje slovy "doručenku, dovoluje-li to země určení. V ostatních případech bude doručováno do vlastních rukou příjemce prostřednictvím příslušného orgánu státní správy, pověřenému k doručování úředních písemností do ciziny".

14. V § 24 odst. 3 písm. a) se za slova "jiného správce daně," vkládají slova "dále pak".

15. V § 30 se doplňují odstavce 4 a 5, které znějí:

"(4) Postup při stanovení výše nároků náhrady ušlého výdělku stanoví ministerstvo obecně závazným právním předpisem.

(5) Uhradil-li správce daně náklady řízení podle odstavce 2 vzniklé v důsledku nečinnosti nebo nesplnění právní povinnosti daňového subjektu, může tyto náklady přenést na daňový subjekt. Předepsaná náhrada nákladů řízení je splatná do patnácti dnů ode dne doručení rozhodnutí."

16. V § 32 odst. 4 se za slova "k podání opravného prostředku" vkládají slova "nebo není-li v poučení stanovena lhůta vůbec".

17. V § 33 odst. 1 se slovo "nepodnikatelskou" nahrazuje slovem "jinou", dále se slovo "registrovat" nahrazuje slovy "podat přihlášku k registraci" a na konci odstavce se připojuje věta, která zní:

"Pro účely tohoto zákona se rozumí dnem právní účinnosti den, kdy je poplatník podle příslušných předpisů oprávněn začít vykonávat podnikatelskou činnost."

18. V § 33 odst. 6 se v předposlední větě za slova "se sídlem" vkládají slova "nebo bydlištěm a na konci odstavce se připojuje tato věta: "Daňový subjekt se sídlem nebo bydlištěm v cizině, který nemá přiděleno identifikační číslo, je povinen si vyžádat toto číslo u příslušného orgánu."

19. V § 33 odst. 9 se vypouštějí slova "ve dvojím vyhotovení".

20. V § 34 odst. 5 se za slovo "oznamovat" vkládá slovo "svému" a slova "v jednotlivém případě" se nahrazují slovy "v kalendářním čtvrtletí".

21. V § 34 odst. 6 se za slova "Banky" vkládá odkaz [§ 1 zákona č. 21/1992 Sb., o bankách].

Odkaz pod čarou č. 5a zní:

5a) § 1 zákona č. 21/1992 Sb., o bankách."

22. V § 34 odst. 10 se slovo "jméno" nahrazuje slovy "totožnost a adresu".

23. V § 37 odst. 3 se za slovo "pokuty" vkládá čárka a slova "které se odůvodňuje,".

24. V § 37 odstavce 4 a 5 nově znějí:

"(4) Pokuta podle tohoto ustanovení se neuloží, lze-li použít sankci podle § 68 nebo lze-li použít pokutu tuto sankci nahrazující.

(5) V řízení o uložení pokuty podle odstavce 1, pokuty podle § 25 a pokut ukládaných podle jiných daňových zákonů, se postupuje podle tohoto zákona.".

25. Za § 37 se vkládá nový § 37a, který včetně nadpisu zní:

"§ 37a

Blokové řízení

(1) Pokuta, jejíž výše nepřesahuje 5 000 Kčs, může být uložena též v blokovém řízení, pokud je protiprávní jednání podle § 37 odst. 1 spolehlivě zjištěno a pokud je osoba tam uvedená ochotna pokutu na místě zaplatit. Proti uložení pokuty v blokovém řízení se nelze odvolat.

(2) Pracovníci správce daně, oprávnění k ukládání pokut v blokovém řízení, jsou povinni své oprávnění prokázat zvláštním průkazem. Na pokutovém bloku, kterým je rozhodnuto o uložení pokuty se vyznačí, komu a kdy a za porušení jaké právní povinnosti byla pokuta uložena. Pokutový blok platí současně jako stvrzenka o zaplacení pokuty na místě v hotovosti.

(3) Pokutové bloky a další potřebné tiskopisy vydává ministerstvo."

26. V § 38 odst. 11 se za slovo "nebo" vkládají slova "pravomocné rozhodnutí".

27. V § 39 se vypouští odstavec 3.

28. V § 39 odst. 4 se slova "základních prostředků" nahrazují slovy "hmotného a nehmotného majetku, který lze odpisovat".

29. V § 39 se dosavadní odstavce 4 až 6 označují jako odstavce 3 až 5.

30. V § 40 odst. 3 se slova "stanovuje se" nahrazují slovy "prodlužuje se".

31. V § 40 odst. 9 se slovo "přebytek" nahrazuje slovem "zůstatek".

32. V § 40 odst. 13 se slovo "vyměřovací" nahrazuje slovem "zdaňovací".

33. V § 42 odstavec 5 nově zní:

"Poprvé se podává přiznání v roce 1993, dále v roce 1995 a pak vždy po třech letech. V roce 1993 se přiznání podává do 31. října, v dalších letech vždy do 31. května. Přiznání se podává správci daně místně příslušnému ke správě daní z příjmů, a to vždy podle stavu k 1. lednu roku, v němž se přiznání podává. Při tom se postupuje přiměřeně podle ustanovení § 40, § 41 a § 43."

34. V § 42 odst. 8 se slova "daňový subjekt" nahrazují slovy "osoba povinná podat přiznání k majetku" a na konci odstavce se připojuje věta, která zní: "Na výzvu správce daní z příjmů je však povinen uvést i majetek, jehož souhrnná hodnota je nižší než 1 000 000 Kčs."

35. V § 46 odst. 5 se vypouštějí slova "s uvedením důvodu".

36. V § 46 odst. 7, se na konci připojuje tento text: "Dodatečně vyměřená daň je splatná do patnácti dnů ode dne doručení platebního výměru".

37. Za § 46 se vkládá nový § 46a, který včetně nadpisu zní:

"§ 46a

Zaokrouhlování

(1) Vyměřená daň se zaokrouhluje na celé koruny nahoru. Stejně se postupuje u příslušenství daně, pokud je předmětem samostatného vyměření. Daň z příjmů vybíraná zvláštní sazbou se zaokrouhluje na celé koruny dolů.

(2) Záloha na daň se zaokrouhluje na celé stokoruny nahoru, s výjimkou zálohy na daň vybíranou srážkou, která se zaokrouhluje na celé koruny nahoru.

(3) Výpočet daňové sazby, koeficientů a ukazatelů se provádí s přesností na dvě platná desetinná místa. Postupné zaokrouhlování ve dvou nebo více stupních je nepřípustné.

(4) Čísla podle odstavce 3 se zaokrouhlují tak, že se vypustí všechny číslice za poslední platnou číslicí zaokrouhlovaného čísla a tato číslice se dále upraví podle číslic, které následují po poslední platné číslici zaokrouhlovaného čísla:

a) zaokrouhlovaná číslice, po které následuje číslice menší než 5, zůstává beze změny,

b) zaokrouhlovaná číslice, po které následuje číslice 5 nebo číslice větší než 5, se zvětšuje o jednu."

38. V § 47 odst. 2 se slovo "doby" nahrazuje slovem lhůty.

39. V § 48 odstavec 1 nově zní:

"(1) Příjemce rozhodnutí se může odvolat proti stanovení daňového základu a daně správcem daně a proti jiným rozhodnutím, pro něž je to zákonem stanoveno nebo kde to zákon nevylučuje, pokud se písemně nebo ústně do protokolu svého práva odvolání nevzdal."

40. V § 48 odst. 2 se slova "ani uplatnit mimořádný opravný prostředek" vypouštějí a na konci odstavce se připojuje věta, která zní: "To platí i tehdy, mají-li být daňový základ a daň stanoveny či přezkoumány dodatečně a to bez ohledu na to, zda v řízení pak k dodatečnému stanovení daňového základu a daně skutečně dojde."

41. V § 48 odst. 5 se slova "ve lhůtě jednoho měsíce" nahrazují slovy "ve lhůtě třiceti dnů".

42. V § 48 se dosavadní odstavce 9 a 10 označují jako odstavce 10 a 11.

43. V § 48 se doplňuje odstavec 9, který zní:

"(9) Vyplývá-li z povahy věci, že odvolání může podat několik daňových subjektů a odvolá-li se jen některý z nich, vyrozumí o tom správce daně všechny ostatní dotčené daňové subjekty a vyzve je, aby se k podanému odvolání v jím stanovené lhůtě vyjádřily. Tato lhůta nesmí být kratší než patnáct dnů. Na vyjádření došlá po stanovené lhůtě se v dalším řízení nebere zřetel. Případná změna či zrušení daňové povinnosti plynoucí z rozhodnutí o odvolání se týká všech těchto daňových subjektů."

44. V § 48 odst. 11 se za slovo "tento" doplňují slova "nebo zvláštní".

45. V § 50 se vypouští odstavec 8 a dosavadní odstavec 9 se označuje jako odstavec 8.

46. Za § 55 se vkládají nové § 55a a 55b, které včetně nadpisu znějí:

"§ 55a

Prominutí daně

(1) Ministerstvo může daň zcela nebo částečně prominout z důvodů nesrovnalostí vyplývajících z uplatňování daňových zákonů. U příslušenství daně tak může učinit i z důvodu tvrdosti.

(2) Ministerstvo může obecně závazným právním předpisem zmocnit k provádění tohoto svého oprávnění správce daně. V tomto zmocnění vymezí bližší podmínky, zejména okruh důvodů a výši daně, která z těchto důvodů může být posouzena a prominuta.

(3) Byla-li žádost o prominutí daně zamítnuta, lze novou žádost podat nejdříve po šedesáti dnech ode dne doručení zamítavého rozhodnutí. V této nové žádosti nemohou být uplatněny stejné důvody, které již obsahovala žádost původní. Při opakování již odmítnutých důvodů bude nová žádost bez posouzení odložena. O odložení musí být žadatel vyrozuměn.

(4) Rozhodnutí o žádosti o prominutí daně nemusí obsahovat odůvodnění a opravné prostředky proti němu se nepřipouštějí.

§ 55b

Přezkoumávání daňových rozhodnutí

(1) Nestanoví-li tento nebo zvláštní zákon jinak, mohou být rozhodnutí správce daně, která jsou v rozporu s právními předpisy nebo která se zakládají na podstatně vadném řízení a okolnosti nasvědčují tomu, že došlo ke stanovení daně v nesprávné výši, z úřední povinnosti nebo na žádost daňového subjektu zrušena, jinými nahrazena nebo změněna.

(2) Toto přezkoumání může být zahájeno do dvou let následujících po roce, v němž nabylo přezkoumávané rozhodnutí právní moci. Tuto lhůtu nelze prodloužit ani povolit navrácení v předešlý stav.

(3) Žádost o přezkoumání podává daňový subjekt u orgánu, jehož rozhodnutí má být přezkoumáno. Podnět k přezkoumání z úřední povinnosti může dát kterýkoliv správce daně, jakmile zjistí, že pro přezkoumání jsou dány zákonné podmínky.

(4) Rozhodnutí o povolení nebo nařízení přezkoumání vydává vždy instančně vyšší správce daně a jde-li o povolení nebo nařízení přezkoumání rozhodnutí ministerstva, rozhoduje ministr financí České republiky na základě návrhu jím ustavené zvláštní komise.

(5) Rozhodnutí o povolení nebo nařízení přezkoumání se doručuje daňovému subjektu, jehož se napadené rozhodnutí týká. Proti tomuto rozhodnutí nejsou opravné prostředky připuštěny. Rozhodnutí musí být odůvodněno a je-li tímto rozhodnutím přezkoumání povoleno nebo nařízeno, má odkladné účinky vůči rozhodnutí přezkoumávanému.

(6) Přezkumné řízení provede správce daně, který ve věci rozhodl v posledním stupni. Při tom je vázán právním názorem správce daně, který přezkoumání nařídil nebo povolil. Proti rozhodnutí o výsledku přezkoumání, se lze odvolat do šedesáti dnů ode dne jeho doručení."

47. Za § 56 se vkládá nový § 56a, který včetně nadpisu zní:

"56a

Užití mimořádných opravných prostředků

(1) Při užití mimořádných opravných prostředků podle části páté tohoto zákona se vychází z právního i skutkového stavu existujícího v době vydání rozhodnutí, které je předmětem mimořádného opravného prostředku.

(2) Užití mimořádného opravného prostředku podle části páté tohoto zákona je nepřípustné vůči těm rozhodnutím správců daně, která byla pravomocně přezkoumána soudem. Řízení o mimořádném opravném prostředku nelze zahájit vůči rozhodnutí tehdy, probíhá-li již o něm přezkumné řízení u soudu.

(3) Proti rozhodnutím, zejména výzvám podle § 43, která předcházejí stanovení daňového základu a daně nelze uplatnit mimořádný opravný prostředek. To platí i tehdy, mají-li být daňový základ a daň stanoveny či přezkoumány dodatečně a to bez ohledu na to, zda v řízení pak k dodatečnému stanovení daňového základu a daně skutečně dojde."

48. V § 59 odst. 2 se na konci připojuje tento text: "Proti tomuto rozhodnutí se lze odvolat."

49. V § 59 se vypouští odstavec 3.

50. V § 59 odst. 4 písm. b) se vkládá nový bod č. 4, který zní: "4. pracovníku správce daně v blokovém řízení,".

51. V § 59 dosavadní odstavce 4 až 8 se označují jako odstavce 3 až 7.

52. V § 60 odst. 6 se za slova "Za dobu posečkání daně" vkládají slova "nebo splátek daně".

53. V § 61 odst. 2 se v páté větě slova "a pošty" vypouštějí a slovo "poplatníka" se nahrazuje slovem "dlužníka".

54. V § 61 odst. 3 se vypouští první věta.

55. V § 61 odst. 4 se slovo "postupů" nahrazuje slovem "povinností".

56. V § 63 odst. 3 se slova "Byl-li tento rozdíl zjištěn" nahrazují slovy "Bylo-li zkrácení daně zjištěno".

57. V § 63 odst. 4 se vypouštějí předposlední a poslední věta.

58. V § 63 se vypouští odstavec 7.

59. V § 64 odst. 4 se slova "jednoho měsíce" nahrazují slovy "třiceti dnů" a za první větu se vkládá věta, která zní: "Za den vrácení přeplatku se považuje den, kdy došlo k odepsání z účtu správce daně."

60. V § 64 odst. 6 se slovo "nebo" nahrazuje slovy "vrátí přeplatek bez žádosti do patnácti dnů a".

61. V § 65 odst. 2 se na konci připojuje tento text: "Správce daně osvědčí pominutí podmínek rozhodnutím a současně stanoví lhůtu pro zaplacení nedoplatku. Proti tomuto rozhodnutí je přípustné odvolání, které má odkladný účinek."

62. V § 69 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a připojují se odstavce 2 a 3, které znějí:

"(2) Plátci daně, uvedení v odstavci 1 podají vždy po uplynutí kalendářního roku nebo po ukončení činnosti, která je předmětem zdanění, vyúčtování daně na tiskopise vydaném ministerstvem. Vyúčtování se podává místně příslušnému správci daně do třiceti dnů od lhůty, v níž byl plátce daně povinen podat za rozhodné období poslední daňové přiznání nebo hlášení. Pokud u některé daně není stanovena povinnost podávat daňové přiznání nebo hlášení, předkládá se vyúčtování daně do třiceti dnů ode dne, v němž byl plátce daně povinen za rozhodné období odvést poslední daňovou povinnost.

(3) Správce daně údaje ve vyúčtování daně přezkouší porovnáním s údaji ve vlastní evidenci daňových povinností a jejich úhrad, případné rozdíly vyčíslí, ve spolupráci s plátcem daně tyto rozdíly vysvětlí a odstraní je."

63. V § 70 odst. 2 se tečka na konci odstavce mění v čárku a připojuje se tento text: "s výjimkou daňových nedoplatků zajištěných podle odstavců 4 a 5."

64. V § 73 odst. 7 se na konci odstavce připojuje tato věta: "Ministerstvo v dohodě s ministerstvem spravedlnosti České republiky upraví obecně závazným právním předpisem podrobnosti postupu při výkonu daňové exekuce, zejména způsoby řešení střetu exekuce soudní a daňové."

65. Za § 73 se vkládá nový § 73a, který včetně nadpisu zní:

"§ 73a

Exekuční náklady

(1) Exekuční náklady hradí daňový dlužník, pokud exekuce nebyla provedena neoprávněně.

(2) Náhrada exekučních nákladů záleží jednak v náhradě nákladů za výkon zabavení a za výkon prodeje, jednak v náhradě hotových výdajů správce daně.

(3) Náhrada nákladů za výkon zabavení činí 2% vymáhaného nedoplatku nejméně však 200 Kčs. Bylo-li pro týž nedoplatek vykonáno zabavení několika samostatnými úkony, nebo bylo-li zabavení opakováno, náhrada nákladů za výkon zabavení téhož nedoplatku se počítá jenom jednou.

(4) Náhrada nákladů za výkon prodeje činí 2% vymáhaného nedoplatku nejméně však 200 Kčs.

(5) Náhrada exekučních nákladů podle odstavců 3 a 4 se počítá z částky zaokrouhlené na celé stokoruny dolů.

(6) Dlužník je povinen k úhradě exekučních nákladů u výkonu zabavení podle odstavce 3 vždy, jakmile k výkonu exekuce pověřený pracovník správce daně nebo soudu oznámil dlužníku nebo jeho zástupci příčinu svého příchodu a sepsal úvodní větu zájemního protokolu nebo jakmile byl odeslán exekuční příkaz.

(7) U exekučních nákladů za výkon prodeje podle odstavce 4 je dlužník povinen k jejich úhradě vždy, jakmile došlo k zahájení dražby a byla sepsána úvodní věta dražebního protokolu.

(8) Náhradu hotových výdajů hradí dlužník, i když k výkonu prodeje nedošlo.

(9) Náhradu hotových výdajů hradí dlužník ve skutečné výši do třiceti dnů ode dne, kdy mu jejich výše byla písemně sdělena. Proti tomuto rozhodnutí lze podat námitku podle § 52.

(10) Týká-li se výkon zabavení nebo výkon prodeje více dlužníků nebo je uskutečňován společně a hotové výdaje se těchto případů týkají, rozvrhuje se jejich výše podle poměru jednotlivých vymáhaných nedoplatků.

(11) Náhrada exekučních nákladů podle odstavců 3 a 4 se vymáhá zároveň s nedoplatkem, pro který se exekuce provádí."

66. V § 74 odst. 1 se vypouštějí slova "a jsou trvalé povahy".

67. V § 74 odst. 2 se slovo "zruší" nahrazuje slovy "může zrušit".

68. § 75 včetně nadpisu nově zní:

"§ 75

Úprava placení záloh

Nedosáhne-li daňová povinnost u plátce daně z přidané hodnoty v běžném zdaňovacím období alespoň 50% daňové povinnosti za předcházející zdaňovací období, stanoví správce daně na žádost plátce daně, podanou nejdéle ve lhůtě pro zaplacení daně za uplynulé zdaňovací období, zálohy na daň jinak, popřípadě povinnost zálohovat daň zruší."

69. Za § 75 se vkládá nový § 75a, který včetně nadpisu zní:

"§ 75a

Nadměrný odpočet

Pro vracení částek nadměrných odpočtů u daně z přidané hodnoty platí přiměřeně postup pro vracení daňových přeplatků."

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP